Belépés
simocsi.blog.xfree.hu
"Egy ősi kínai bölcsesség szerint nem az számít, mi történik veled, hanem az, hogyan éled meg." Simányi József
1956.08.22
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/3 oldal   Bejegyzések száma: 20 
Csak a zenét...
  2013-07-27 21:27:50, szombat
 
 



Először csak a zenét hallod...

Ami önmagában szép, neked szép, a lelkednek szép. Szereted. A zenét. Ezt a zenét. De semmi több. Egy a sok közül. Aztán történik valami. És attól kezdve ez a zene híddá válik, kötelékké. Ami korábban csak zene volt, most már nem csak zene. Nem csak a dallamokról szól. Hanem Róla. Most már Őt hallod ebben a zenében. Őt érzed, Vele együtt akarsz elvarázsolódni a dallamok ölelésében. És ha Vele hallgatod, ez a zene átalakul. Már nem csak a zene, nem csak a dallam számít. Ez már sokkal több. Más. Mert a dallamból érzés lett. Egy csodálatos érzés.

Ő.

Csitáry-Hock Tamás - Mosolyhíd
Kép: Kovács Árpád - Hegedű
http://www.facebook.com/ArpikepGaleria?fref=ts
 
 
1 komment , kategória:  Általános  
Most...
  2013-07-23 06:15:44, kedd
 
 



A kegyelem és az áldás az nem csak úgy lesz és adható. Az mindig van, csak nem figyelsz rá. Mástól várod, miközben benne Vagy. Most "is".
 
 
2 komment , kategória:  Általános  
Dőlj hátra, és derülj...
  2013-07-23 05:38:29, kedd
 
  "A humor a lélek szellőzőablaka!"

A villamoson egy nagyon csinos nő ölében egy kis pincsi kutya ül.
Cirógatja, becézgeti, mire megszólal a vele szemben ülő férfi:
- Szívesen lennék a kutyus helyében!
- Nem hinném!
- Miért?
- Az állatorvoshoz viszem, levágatni a farkát...

- Mi szeretnél lenni öcsi? - kérdezik a srácot a pályaválasztási
tanácsadáson.
- Télen medve, nyáron pedagógus.

Egy ember elmegy az orvoshoz. Az orvos megvizsgálja és alaposan
kikérdezi.
- Itt egy marék tabletta.
Reggel kéket vegyen be, és igyon rá egy nagy pohár vizet!
Délben egy nagy pohár vízzel egy sárgát vegyen be!
Este, lefekvés előtt egy piros tablettára igyon egy nagy pohár vizet!
- Mi a bajom, doktor úr? - kérdezte aggódva a beteg.
- Nem iszik elég vizet.

Esti imája után a zsidó kisfiú megkérdezi édesanyját, mit jelent az ima.
Az anyja azt feleli, hogy az ima üzenet az Istennek.
- Értem - bólint rá a fiú. És azért küldjük el este, mert akkor olcsóbb.

Magyarországon 3 zseni él. Azon gondolkoztam, ki lehet a másik kettő.

Lennék én szerény, de nincs mire.

Mosolyogj! Ez a második legjobb dolog, amit a száddal csinálhatsz.

Drága uram, mindent meg fogunk tenni, hogy otthoni körülményeket
biztosítsunk önnek - fogadja a vendéget a kis panzió tulajdonosa.
- Őszintén szólva nem erre számítottam. Csendben és nyugalomban
szerettem volna eltölteni ezt a hetet!

Két szöszi beszélget:
- Úristen! Neked meg miért van bekötve a fejed?
- El akartam érni a vonatot.
- Na és?
- Mi az, hogy na és? Hát nem tudtam, hogy tolat.

Házasság
- Fogadni mernék, hogy kétszer is meggondolod, mielőtt magára hagyod
a feleségedet éjszakára. - mondja egy férfi a barátjának.
- Igen, először azon gondolkozom, hogy mit mondjak, hová megyek,
aztán meg azon, hogy miért nem jöhet velem.

Ha boldog akarsz lenni egy férfival, nagyon meg kell értened és egy
kicsit szeretned.
Ha boldog akarsz lenni egy nővel, nagyon kell szeretned, és ne is
próbáld megérteni.

A nős férfiak tovább élnek, de jobban várják a halált.

A nős férfi nyugodtan megfeledkezhet a hibáiról; fölösleges két
embernek észben tartania ugyanazt.

A nő a házasság elején azt reméli, hogy a férfi meg fog változni, de
téved.
A férfi a házasság elején azt reméli, hogy a nő nem fog megváltozni, de
téved.

Minden vitában a nőé az utolsó szó.
Ha a férfi ezután bármit mond, az egy új vita kezdete.

Nős ember is lehet boldog, csak a felesége rá ne jöjjön.

A férj hazatérve így szól feleségéhez:
- Ha bárki keres, nem vagyok itthon!
Cseng a telefon, az asszony felveszi, és azt mondja:
- Itthon van a férjem!
- De asszony, mire kértelek...!?
- Nyugi, nem téged kerestek!

Férj és feleség sétál a parkban. A közelben egy fiatal pár vadul
csókolózik.
- Mondd, fiacskám - kérdi az asszony - te miért nem csinálsz ilyet?
- Ne viccelj, nem is ismerem azt a lányt!

Melyik az egyetlen alkalom, amikor egy nő nem néz bele a tükörbe?
- ???
- Amikor kifelé tolat a parkolóból.

- Azt mondta a feleségem, hogy kér egy drága bundát születésnapjára.
- És?
- Kiírtam neki dvd-re a tavalyi Siófok-ZTE meccset.

A cápamama tanítja a kis cápát vadászni. Megközelítik a strandot, nézik a fürdőzőket, majd a mama így szól:
- Először megközelíted, és két kört teszel meg körülötte. Aztán kicsit közelebb mégy, egy picit beleharapsz, majd egy kicsit eltávolodsz. Újra megközelíted,a farkaddal megcsapod,hogy repüljön egyet. Na, ezután odamész és megeszed.
- De mama, minek ennyi időt elvesztegetni, amikor rögtön meg is ehetem? - kérdi a kis cápa.
- Lehet úgy is, de akkor a szart is megeszed!

Mi az, hogy paff a bűvös sárkány?
-Anyósod elesett a biciklivel!

- Mi a különbség a monszun és a nő között?
- Semmi. Mindkettő forró és nedves mikor jön, és viszi a házat meg a kocsit mikor megy.

Meséli egy férfi a kocsmában
- Képzeljétek, tegnap este amikor itt iszogattam veletek, egy fickó betört a házamba!
- És, mi történt? - kérdik a többiek.- Agyrázkódást kapott, és kitört hat foga.
A feleségem ugyanis azt hitte, megint én megyek haza részegen, és jól megverte!

Az építkezésen a főnök már 10 perce nézi az egyik munkást.
- Te, Pisti, mit keresel?
- Egy fél méter átmérőjű és kb. fél méter magas betondarabot.
Erre 20 munkás kezdi el keresni. Fél órát keresgélnek, mire Pisti megszólal
- Na, mindegy! Hagyjátok fiúk, majd leülök erre a gerendára.

Ádám: Istenem, miért teremtetted Évát ilyen szépre?
- Azért, hogy tudjad szeretni.
- Jó, de miért ilyen buta?
- Hogy ő is tudjon szeretni téged....

 
 
0 komment , kategória:  Általános  
A nevetés gyógyít...
  2013-07-23 04:44:09, kedd
 
  Házastársi piszka-túrák:

Drágám, nem lehetne mégis elvetetni ezt a gyereket?
- Na de Lajos, már elmúlt 10 éves!
- Akkor legalább azt a rohadt hegedűjét?

Apróhirdetés!
Egy férfi felad egy hirdetést: "Feleséget keresek!"
Másnap kap száz levelet, mindegyikben ez áll: "Mit szólna az enyémhez?"

Fürdetés!
Az anyuka fürdeti a kisfiát, amikor az megkérdi:
- Anyu! Ha megnövök, nekem is két fütyim lesz, mint Apunak?
- Ugyan már Pistike, honnan veszed, hogy Apunak kettő lenne?
- Amikor pisil, akkor mindig a kicsit veszi elő. Amikor meg megjön
a bejárónő, akkor a nagyobbikat...

Határnál!
Kovács úr és felesége kirándulni megy.
Kovács úr megkérdi a vámostól:
- Aranyat lehet átvinni?
- Lehet.
- És 120 kilót?
- Azt nem.
Ekkor odafordul a feleségéhez:
- Hallod aranyom? Te itthon maradsz.

Délibáb!
Milyen valójában a házasság?
Olyan, mint egy sivatagi délibáb.
A távolban paloták, pálmák, tevék látszanak.
Aztán mikor közelebb érsz, akkor eltűnik a palota, a pálmák és kettesben
maradsz a tevével.

Zöldségesnél!
Egy nő dinnyét vásárol. Vagy harmincat megnyomkodott, szagolgatott,
mire a zöldséges:
- Legközelebb a férjét küldje el vásárolni, az nem válogatós.
- Miből gondolja?
- Ha az lenne, nem magát vette volna feleségül.

Játszunk papást-mamást!
- Játsszunk papást-mamást - javasolja Móricka a kis Ernának.
- Jó, kezd el te!
- Bár sohase vettelek volna feleségül!


Bosszú
Összeveszik a házaspár, a férj dühösen kiabálja:
- Ha meghalsz, a sírkövedre azt fogom íratni, hogy"Itt nyugszik a feleségem - olyan hidegen, mint életében."
A feleség dühösen vág vissza:
- Ha te meghalsz, én meg azt íratom a sírkövedre:"Itt nyugszik férjem - olyan mereven, mint még soha."

 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Megtörtént?
  2013-07-20 21:27:33, szombat
 
  Megtörtént?

BÁTORSÁG
Az egyik amerikai egyetemen egy srác egyáltalán semmit nem tanult a filozófia szigorlatára...
A dolgozat témája a következő volt: Fogalmazza meg, mi a bátorság! A srác végül csak ennyit írt a papírra: This (ez) és beadta. Csak az övé lett ötös!

VIZSGAKÉRDÉS
Két diák, a hétfői vizsgája előtt, a Balatonra utazott szórakozni. Mivel nagyon is kellemesen töltötték a hétvégét, és szinte semmit nem tanultak a vizsgájukra, valamit tenniük kellett. Felhívták a professzort, hogy sajnos nem tudnak időben odaérni a vizsgára, mert kilukadt az autójuk kereke. Másik időpontot kértek. A professzor rendes volt, és két nappal későbbre kijelölt egy vizsgaidőpontot. A két diák megjelent a vizsgán, immáron a tudás birtokában. A professzor két külön terembe ültette őket, majd átadta a vizsgalapokat.

Két kérdés volt a vizsgalapon: Az első, a félévi anyagból feltett könnyű kérdés (10 pont).
A második, egyszerűen ennyi: "Melyik kerék?" (90 pont).

A NYERTES ESSZÉ
Egy egyetemi író osztályban pályázatot hirdettek. A feladat az volt, hogy írjanak egy rövid értekezést, ami az alábbi elemeket tartalmazza:

1.Vallás
2.Királyság
3.Szex
4.Rejtély.

A díjnyertes esszé ez volt:
"Úristen! - kiáltott fel a királynő. - Terhes vagyok! De vajon kitől?"

AMERIKAI HADITENGERÉSZET
Állítólag ez is megtörtént, és fel is jegyezték az amerikai haditengerészet egyik rádiózási naplójában:
- Azonnal térjen ki észak felé 15 fokkal.
- Javaslom, hogy ön térjen ki dél felé 15 fokkal...
- Megismétlem, térjen ki észak felé 15 fokkal, máskülönben összeütközünk.
- Én nem tudok kitérni, térjen ki ön 15 fokkal....
- Én az amerikai haditengerészet tisztje, az amerikai flotta egyik hajójának kapitánya vagyok. Utoljára mondom térjen ki.
- Én pedig szolgálatos a világítótoronyban...

GOLF KLUBBAN.
Egy golfklubban volt olvasható a következő szöveg:
1. A hát egyenes, lábak enyhén hajlítva, mindkét talp a földön.
2. Két kézzel, laza csuklóval tart.
3. A fej lefelé néz.
4. Gyorsan hátracsapni tilos.
5. Vigyázzon a vízre!
6. Igyekezzen nem eltalálni senkit.
7. Ha túl hosszúra sikerülne, figyelmeztesse az elöl állókat.
8. Ne álljon közvetlenül senki elé.
9. Maradjon csendben, ne zavarjon másokat a koncentrálásban.
10. Ne lóbálja feleslegesen mások orra előtt.
11. És most öblítse le a piszoárt, és menjen ki a WC-ből.

A NASA ÉS AZ OROSZOK
Amikor a NASA elkezdett asztronautákat küldeni az űrbe, hamarosan rájöttek,hogy a golyóstoll nem működik gravitáció nélkül. Hogy megküzdjenek ezzel a súlyos problémával, NASA kutatók kifejlesztettek
egy olyan tollat, ami ír gravitáció nélkül, fejjel lefelé, víz alatt, és majdnem minden felületen, mint pl. üvegen, valamint fagypont és 300°C között bármilyen hőmérsékleten. Mindez egy évtizedbe és 12 milliárd dollárba került.

Az oroszok ceruzát használtak.

 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Népi díszítőművészet szakrális jelentései...
  2013-07-19 06:42:25, péntek
 
 



Népi díszítőművészet szakrális jelentései
Az, amit ma tárgyalkotó népművészetnek, népi iparművészetnek, esetleg hagyományos kézművesiparnak nevezünk, néhány évszázaddal ezelőtt, természetes közegében, a paraszti kultúrában az életvitel benső szervezőerejeként működött, a megalkotott tárgyak az emberek hétköznapi életének részei voltak. Az emberek akkoriban még beleszülettek a hagyományba, a környezetük rendezettségének élményét is adó tárgyak megalkotásához szükséges tudást, miként korábban, évezredeken keresztül mozdulatról mozdulatra adták át. Az utóbbi századokban a rendkívül felgyorsult társadalmi, gazdasági változások következtében gyengült a hagyomány korábban meghatározó ereje. A népi kultúrát évszázadokon keresztül őrző, ápoló, gazdagító és örökítő hagyományos paraszti közösségek felbomlottak. Az idősebb nemzedékek kihalásával szertefoszlott az élő népi műveltség, a hagyomány őrizte tudás. A gyors életformaváltással az egyén helyzete is gyökeresen megváltozott, a hagyománytalan világban talajvesztetté, gyökértelenné vált. Mindezekből fakadóan megváltozott a népművészet szerepe, jelentősége is. Ez a folyamat hol kisebb, hol nagyobb lendülettel máig folytatódott. Visszatekintve úgy tűnik, nagyobb lendületet mindig akkor vett, amikor a nemzeti identitás, önmeghatározás vált bizonytalanná. Ma is, egy olyan időszakban, amit sok szempontból a széthullás és talán újraépítkezés jellemez, hasonló kihívásokkal vagyunk kénytelenek szembenézni. Olyan korban élünk immár több mint kétszáz éve, amikor a változások rendkívül felgyorsultak. A fordulat kihívása végső soron abban áll, hogy az immár globális egységbe szerveződő emberi társadalom a kultúra folytonossága érdekében újra megbecsüli-e az elődök felhalmozott, megőrzött tapasztalatát és keresni kezdi-e, majd hasznosítani igyekszik-e a hagyományban, mint a közösség kulturális emlékezetében megőrződött tudást. A magyar parasztság a múltból nemcsak egy-egy motívumot, emléktöredéket hozott magával, hanem az egész motívumkincsben, mint összefüggő jelrendszerben benne lappang archaikus világszemléletének sok alapvető eleme is. Ez a világlátás, a jelekben rögzített és jelekkel közvetített tudás pedig ma is érvényes üzenettel szól az ember helyéről a világmindenségben: feladatáról, lehetőségeiről, természethez való viszonyáról, a természetben és az ember önnön természetében fellelhető törvényszerűségek megfigyeléséről és alkalmazásról, a természetben természetesen és a természettel való együttélésről. A faragott tárgyon, fazekas által készített edényen a minta nem pusztán díszítés, hanem sokkal inkább képi üzenet. Azt mondhatjuk, hogy a jelentést hordozó kép (jelkép) díszít is, de jelentése az elsődleges. Az ember ősidőktől fogva úgy alakította tárgyait, hogy azok hasznosak legyenek, de ne csak hasznosak, hanem szépek is, ám a rendeltetésen és formai megjelenésükön túl valami magasabbat is kifejezzenek. A szentséghez kapcsolódni: ez a törekvés jellemezte évezredeken keresztül a hagyományos emberi közösségek kultúráját. Praktikum, esztétikum, szakralitás elválaszthatatlanul együtt volt egy-egy tárgyban. Egy szerves kultúrában a hétköznapi használati tárgyak az embereknek a szent tér és idő, környezet megteremtésében segítenek. A népművészet díszítő mintái, helyesebben: a világ, mint egységes, összefüggő egész tudását közvetítő szimbólumai ugyanis a mindenség rendjéről szólnak, gyakran világmodellt közvetítenek, végső soron pedig azt a tudást, hogy a világ jelenségei között érzékfeletti összefüggés létezik. Ezt a transzcendens tudást a hagyomány szimbólumrendszerekben őrizte meg. A hagyományos közösségek jelképeket teremtő, jelképekben gondolkodó, jelképeket átörökítő emberekből álltak. Szimbólumok rendszerén keresztül alakult ki egy közösség identitása is. Egy díszített tárgyban a szimbólum célzást és lehetőséget jelent egy magasabb értelem megragadására is. Ezért beszélhetünk úgy a népművészetről, mint a magyar nép szakrális művészetéről. A művészet célja, hogy az ember a lényeglátását megőrizze és segítse, hogy ne veszítse szem elől a rendet és a létfeladatát, az élet lehetőségeit. Ez a művészet szakrális művészet, a létezés transzcendens arculatára figyelmeztet és emlékeztet. Az a művészet szakrális, melynek formái a szellem időtlen tartalmát tükrözik vissza. A felhasznált szimbólumok végső lényegét nem ismerheti mindegyik kézműves, egyedül a mintákat továbbadó és a megformálás szabályait előíró hagyomány az, mely a formák szellemi hitelességét garantálja. Az a kézműves munka pedig, amely alapjában véve a kozmikus valóságot tükrözte vissza, valódi rítussá, szakrális cselekménnyé vált. A szakrális művészet azt jelenti, hogy a díszített tárgyak díszei nem csak díszek, hanem legalább egyenértékűek a tárgyak gyakorlati hasznosságával. A tárgyak éppen azáltal használhatóak igazán, hogy ezek a díszek többletjelentést, többletfunkciót biztosítanak nekik, illetve biztosítják azt, hogy a tárgy használata közben megszülessen a harmónia is a szakrális renddel. A minták, szimbólumok minőségileg megváltoztatják, megnemesítik az anyagot és a formát, áttörik a hétköznapiságot, a létfenntartás szükségszerűségét, a profanizálódó környezetet és utat nyit a szent, az igaz, az örök felé. A természettel közösségben élő ember számára a világgal való rend, a világ rendjébe való ágyazódás pedig mindenek fölötti cél volt, hiszen ez biztosította léte értelmét. Ez az elsődleges, ez a legfontosabb az életszükségletekhez, csak ezt követi az olyan individuális és időleges szükségletek figyelembe vétele, mint az ízlés vagy a divat s ezek csak az utóbbi évszázadokban játszottak szerepet. A szimbólumok mindig együttesen hordoznak igazán értelmet, együtt olyan mondatot alkotnak, amely mögött mítosz, ősi világlátás és világmagyarázat tárul fel. Ezt a nyelvet ma már alig értjük. Nem értjük egy tárgy értékét és használati célját sem addig, amíg ezt a nyelvet nem értjük és a nyelv által közölt üzenetet legalább meg nem sejtjük. Nem csak a mívesség határozza meg tehát a népi iparművészek által alkotott tárgyak értékét - azok akkor teremtenek köteléket az ember és természetes környezete között, ha élővé teszik a népművészeti jelrendszer jelentésszintjeit. Nem csak azért nem mindegy, hogy milyen tárgyak között éljük életünket, hogy szép, harmonikus környezetet teremtünk-e magunk köré, hanem azért sem, mert ezek úgy is hathatnak ránk, hogy a szimbólumokon keresztül az egész érzetét biztosítják, amely nélkülözhetetlen az ember lelki egészségéhez. A népművészet képi kifejezési útjain érkező üzenet emberi mivoltunk legmélyén kell megérintsen minket. Így válhat számunkra is üzenettel és szellemmel telítővé egy festett bútor, egy faragott mángorló, vagy egy napos-holdas házorom. A világegyetem kozmikus erői, a Nap, a Hold, a csillagok ugyanúgy megjelennek itt, mint a víz, a szél hullámvonalai, a buja élet rügyező, sarjadó, elágazó, kivirágzó indamotívumai, vagy a gyakorta szívet formázó növényi levelek, a különféle gyümölcsök, állat- és emberstilizációk számtalan változata, sőt egymásba való átmenete. Nem üres díszítmények, nem puszta formák ezek sem, hanem egytől egyig olyan kozmikus analógiák ismeretét nemzedékről nemzedékre közvetítő, archetipikus szimbólumok, jelrendszerek, amelyek az embert szó szerint minden lépésében a teremtett világba való szerves beletartozására, a természetire és társadalmira még nem különválasztott környezetével szembeni oszt(hat)atlan kötelezettségeire figyelmeztették. A mágikus-szimbolikus gondolkodás áthatotta az emberek mindennapi életét. A mágikus gondolkodás és a művészet még kart karba öltve, szétválasztatlanul működött a létezésben. Egy tárgy készítésekor vagy használatakor ne jelent volna meg? A Somogy megyei honfoglaláskori vaskohók feltárásakor találtak például olyan sípot, amelyre rovásírással írták: "Fújjék". De nem csak varázsmondásokkal segítették, hogy sikeres legyen a cselekvés, hanem a vésett, karcolt, festett minták is azt a cél szolgálták, hogy az eszköz hatékonyságát a mágia is segítse. Idézzük csak itt a jelenségek néhány jellegzetes példáját! A díszesre faragott székelykapuk két oldalsó oszlopa nemegyszer ember formájú kapubálvány, amelyben a ház védőszellemei lakoznak. A miskakancsók eredetileg áldozati, a halotti toroknál használt edények, üres emberformájuk, a két sújtássor között középen tekergő, felkúszó zöld kígyó, a végtelen jele, a dolmánygombok által jelzett hét szint arra is példa lehet, hogy az archetípusok korábbi előzmények nélkül is megjelenhetnek, hogy kifejezzék az ember lelki-szellemi lehetőségeit. Folytathatnánk a sort, részletesen elemezve az újjászületést jelképező hímes tojások stilizált, ismétléssel geometrikussá vált, eredetileg kozmikus (Napot, Holdat, csillagokat jelképező) elemeit, a szőttesek mintáit és kompozícióit. Hasonlóképpen a szimbolika ősi kelléktárából maradt fenn például a halálra utaló, az elszálló lelket jelképező lepke, amely a hímző művészet motívumkincsét gazdagítja. Hosszan részletezhetnénk, mit jelentenek a lőportartó szaruk központjának "ahol az agancs három ága találkozik" egyik felületét díszítő mértanias, karcolt mintázatok: a férfiarcú napkorong (szvasztika), az életfa kis Nap-ábrákkal, körülötte a forgó rozetták, a holdsarló szarvasbikával, a körtánc ábrázolás, a koronás oroszlán. Ám már az anyag kiválasztása is fontos volt a készítőjének a sikeres és szerencsés vadászat érdekében: "Az agancs lőportartók esetében az agancs jelképes része lévén a szarvasnak, a" pars pro toto" elve alapján már a rész birtoklása is segíti az állat elejtését". Nem lehet figyelmen kívül hagyni egy-egy tárgynál azt az ősi világlátásból fakadó ismeretet, hogy az égi eredetű tűzzel edzett vas gonoszelhárító erejű, a faragott fa pedig az életfa, a régi áldozati szertartásokban szent faként, az ősök hitében a lelkek útjaként megjelenő, földet éggel összekötő világfa "része", amely Boldogasszony óvó-védő erejét közvetíti. Amire érdemes kitérni, az a növényi ornamentika, amely a művészetnek évezredekig archetipikus eleme volt. A növényhez hasonlóan, amely maga is egy műalkotás, a növényi elemekből álló motívumok egységes ornamentummá komponálása önmagában is élő, alkotó folyamat, szabad formálódás, s szemlélője számára a jelentés is úgy bomlik ki, mint ahogy egy növény nő: élettel telik meg, teremtődik. Az ornamentika maga is szimbólum: ebben az értelemben nem a díszítésről szól, hanem a folytonosságról, hiszen fizikai és szellemi értelemben egyaránt a kultúra folyamatosságát biztosította. A növényiornamentika a szakralitás érvényesítésére, az ősi világ, a paradicsomi állapotok harmóniájában való feloldódásra áhítozó törekvést jelzi, ébren tartja a természethez való kapcsolódás, a természeti rend velünk született igényét és lehetőségét. A növényi ornamentika legfontosabb motívumai és kompozíciói az ókori közel-kelet bronzkori civilizációiban jöttek létre a Földanya termékenységét, tehát a növénytermesztés eredményességét, avagy a növényként, faként is ábrázolt istennő áldását célzó mágikus-kultikus szereppel. A magyar kultúra egyik megőrzője volt ennek a régi hagyománynak. Hoppál Mihály az ornamentika történeti folyamatosságát is bizonyította a honfoglaláskori tarsolylemezek "indás-palmettás" stílusával, életfamotívumaival, az övveretek, szíjvégek virágmotívumaival. A stilizált növényi elemekből összetett alapkompozíció rendszerint egy biztonságot adó tőből (szívből, virágkorsóból) kiinduló, ritmikusan hullámzó, szabadon kanyargó indára épül, ennek hajlataiból nőnek ki apró szárakon, szimmetrikusan a levelek, virágok, amelyek mindig felfelé néznek, a lehajlás ugyanis az elmúlást jelképezné. A leggyakoribb, különösen régi, ősi hiedelmekre visszavezethető növényi díszítőelem az életfa, amely az élet folyamatosságára, a termékenység által biztosított örök megújulásra irányítja a figyelmet. Megjelenik hímzéseken, faragásokon, kopjafákon és sírköveken, állatgyógyító kenőcsös szarudoboz karcolt díszítményeként. A szakirodalomban ezt a jeltípust többnyire "virágtőnek" nevezik, mivel tévesnek tartják, hogy az életfa képzetével társítsák, ilyen jelentéstartalmat ugyanis az európai parasztságnál nem mutattak ki és egyébként is már a Kr. előtti évezredben ?elenyészett a kultikus tartalom?. Erre éppen a magyar népi díszítménykincsben elfoglalt központi helye cáfol rá, hiszen a magyar hagyományban élénken élt a nő-növény összefüggés ismerete, az életfa, mint a teremtés, teremtő erő, a ciklikusan megújuló örök élet jelképe. A nőt elsősorban növényi attribútumokkal, legfőképpen virággal együtt ábrázolták. A pásztorfaragásokon a leány virágot tart kezében, átnyújtja a legénynek, hiszen a virág a szerelem ősi jelképe is. A párokat kerek vagy négyszögletes virágkeretbe helyezik a faragók, mintegy a szerelem kertjét jelképezve. A szerelmi ajándékok tárgycsoportját, a legény által a választottjának jegyajándékba adott mángorlókon, sulykolókon és guzsalyokon található faragott, vésett jeleket elemezve kimutatták, hogy ezeken a tulipán a leányt jelképezi, a szív a legényt jeleníti meg. Ezek a tárgyak elsősorban tehát nem használati tárgyak voltak, hanem mint a két nembeli fiatalok közti szerelmi kapcsolat és egybekelési szándék nyilvános jegyei, valamint státuszszimbólumokként nem pusztán társadalmi és dekoratív funkciót kaptak, hanem minden vésett díszítőelemnek: a hármastulipánnak, az egymásnak fordított páros szilvamagnak, fenyőágnak, rózsának jelentése és jelentősége van. A tulipánba például gyakran szilvamag kerül, így lesz a tulipán a női szeméremtest, a mag pedig a termékenység szimbóluma. A szív megjelenhet a férfi lábai közt is, s arra is van emlékünk, hogy szívet virággá továbbfejlesztő motívum neve "tökös" volt. Íme, együtt egy jelrendszer: e jelek együtt szerepeltetése szerelmi üzenetet hordoz, sőt: az ajándékozó szándéka szerint biztosítja a vágyteljesítő szerelmi varázslás sikerét. Az a tény, hogy a tulipán és a szív megjelennek a szerelmi ajándékok mellett pásztortülkök, borotvatokok, karikásostorok, hímzések díszítéseként is, sőt festett templomi famennyezeten is, arra utal, hogy ez a jel együttes nemcsak a szerelmi varázslás eszköztárába tartozott és nem pusztán a termékenységről szólt, hanem magasabb értelmét is kereshetjük. A tulipán sokszor az életfa ábrázolás részeként jelenik meg, s mivel az életfa Boldogasszonyt jelképezi, ez esetben már nem a vágyott nő megjelenítője a tulipán, hanem általában a női teremtő erőé, amit a pogány hagyományban Boldogasszony testesített meg. A tulipán pedig mindig az életfa csúcsán nyílik, az ég felé, tehát ennek spirituális dimenziói is feltárhatók: az életfa tetején kinövő, kinyíló virág a lélek világra, ég felé tárulását jelképezi. Milyen igaza van annak a dunántúli pásztornak, aki ezt mondta: "Az az igazi virág, ami nem terem, hanem amit valaki kigondol"! A jelentés és üzenet a képi, mágikus gondolkodással összhangban alakult ki és így az ősi hitvilágba avat bennünket. A népművészetbe foglalt mitikus jelképeink a hajdani mitologikus gondolkodás, egy egységes hiedelemrendszer egyes elemeit őrizték meg. A jelképek ősi tartalmát a nép idővel talán elfelejtette, de formáit hagyományaiban konzerválta, mégpedig úgy, hogy az értő szemek láttára a minták, formák, motívumok, szimbólumok szótlan, de megszólítható kincse, a szimbolikusan megfogalmazott üzenet, a virág- és állatalakokba, növényi kompozíciókba rejtett ősi szellemvilág és tudás élővé válhat. Több ezer esztendőn át alakult az a kincs, tudás, műveltség, amely a magyarság, mint sajátos és összetéveszthetetlen szellemi jelenség anyagi kultúrájában kialakult és megőrződött mind a mai napig, s amely többek között a népművészetben ért el hozzánk. Nemzedékek tehetsége, alkotókedve, leleményessége ölt testet egy-egy a mai mesterek által készített tárgyban is, így azokon keresztül őseinkkel tartjuk a kapcsolatot. A hagyomány megőrzés és átadás. A továbbadás mintái, mozdulatai őrződtek meg a magyar népművészetben. A kéz mozdulatain keresztül öröklődő anyanyelv. A szív nyelve. Ajánlott irodalom: Győri-Nagy Sándor: Megtartó jelek. In: Ökotáj 2003. 31-32. sz. p. 93-101. Hoppál Mihály: Tulipán és szív. Csokonai Kiadóvállalat, Debrecen, 1990. Hoppál Mihály ? Jankovics Marcell ? Nagy András ? Szemadám György: Jelképtár. Helikon Kiadó, Budapest, 2004. Hoppál Mihály ? Szepes Erika (szerk.): Erósz a folklórban. Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest, 1987. Kós Károly: Eszköz, munka, néphagyomány. Kriterion Könyvkiadó, Bukarest, 1980. Lükő Gábor: A magyar lélek formái. Exodus, Budapest, 1942. Manga János: Magyar pásztorfaragások. Corvina Kiadó, Budapest, 1972.
Szerző: Kovács Gábor Keve
forrás: (facebook:https://www.facebook.com/keve.kadocsabela/media_set?set=a.2962399205203 09.1073741885.100004029104898&type=1)
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Van...?
  2013-07-19 06:11:31, péntek
 
 



"Van az embereknek szabad akaratuk? Nincs! Cseppet sincs. Ha lenne, akkor az életünk teljesen másmilyen volna. Az emberek a karma, vallás, spiritualitás, asztrológia, kétség, félelem, bűntudat, alkalmazkodás és számos idejétmúlt hitrendszer befolyása alatt állnak, miközben azt hiszik, hogy van szabad akaratuk.

"Akkor hagyom ott a munkahelyemet, amikor csak akarom". De mégsem mondanak fel, mert félnek, hogy nem lesz fizetésük.
"Ott élhetek, ahol csak akarok". Ám mégsem ott laknak, ahol szeretnének.
Abban a városban élnek, ahol megszülettek, az apjuk és anyjuk szomszédságában.

Az az igazság, hogy az embereknek volt szabad akaratuk, ám felhagytak a használatával, úgyhogy elveszítették. Azért tettetik, hogy még rendelkeznek vele, mert azt hiszik eldönthetik, hogy mit ebédelnek, megválaszthatják, hogy kék pulcsit vagy piros pólót viselnek-e a munkahelyükön.
Innen ered a szabad akarat illúziója.
De nem, valójában nincs szabad akaratuk. Tényleg nincs.
Remélem, ez legalább kicsit feldühít, mert te is szeretted volna azt hinni, hogy van ilyen. Talán most becsülni fogod azt, amit elveszítettél!"

Neked isteni akaratod van.
Tóbiás évekkel ezelőtt már elmondta, ám gyorsan elfelejtetted. Akkoriban nem akarta hallani. Azt mondta: "Van isteni akarat". A spiritualitás hullámod, a spirituális táncod akarata az emberi akaratod felett áll. Sok mindenért, ami az életedben történik, ez az isteni akarat a felelős.
A szellemed nem akarja rád erőltetni ezeket a negatív megtapasztalásokat, de vannak dolgok, amik fontosabbak számára és az isteni számára, mint az emberi bohóckodás - az irányítás, az élmények hajhászása, a korlátozott személyiség és a túlélésért tett kétségbeesett próbálkozások"

Mindez nem számít. A Szellem túl fogja élni. Nincs halál - ezt Yeshua (Jézus) bebizonyította a kereszten. Nincs halál. Ő sem halt meg, hogy vezekeljen a bűneidért.
Te jó ég!!!Micsoda egoista gondolat, hogy Yeshua (Jézus) meghalt érted. Ő csupán eljutott arra a pontra amikor azt mondta: "Keresztezni fogom az emberi részemet és a szellememet itt a Földön. Nem érdekel, hogy élek vagy meghalok. Meguntam, hogy emberként a saját börtönömben éljek. Unom, hogy nem vagyok magammal. Unom, hogy az emberi mivoltom és a szellemem el van választva. Ismét önmagammal akarok lenni!" Bumm! Az emberi része és a szelleme összeolvadt. Eggyé olvadtak - a menny és a Föld eggyé vált - az isteni és az emberi hullámformája végül keresztezte egymást.
Yeshua meghalt a kereszten?Nem. Életre kelt.
A fizikai teste semmit nem jelentett.
Ezt ő is tudta a "kereszt(eződés)" pillanatában.

Mellesleg ezt a szimbólumot több száz évvel később találták ki a vallásos hipnózis részeként. "Meghalt a bűneidért!".Nem hiszem. Senki nem halhat meg a bűneidért. A kereszt szimbóluma eredetileg a kereszteződés pontját jelentette, a szellem és az ember összetalálkozását most pedig a szenvedés, a fájdalom, a bűn és az irányítás jelképe."

"A legtöbb ember azt vallja magáról, hogy alárendelt, áldozat. Úgy hiszik, hogy elveszettek és fogalmuk sincs róla, hogy mit is tesznek. Az emberek a gyengeséggel azonosulnak, a megnyomorítottságukat, eltorzultságukat, ostobaságukat hangoztatják.
Tudod, hogy ilyenkor mi történik? Az energia pontosan, szó szerint ennek megfelelően szolgálja majd őket. Ha reggel felkelve így szólsz: "Á, ez már megint egy rémes nap lesz. Küzdenem kell másokkal, stresszes és nyugtalan leszek. Túlsúlyos vagyok, és alig tudom kifizetni a számláimat".

Nos abban a pillanatban az összes energia ezek mögé a kijelentések mögé sorakozik fel, és ennek megfelelően szolgál majd téged a nap hátralévő részébe. Ezért én inkább azt mondom: "Ez a nap és ez az éjszaka az enyém". Ez az én játszóterem, és nappal és az éjszaka támogatni fog.
Az energia ugyanezt meg tudja tenni érted is. Sőt az a vicces benne, hogy már most is azt teszi, csak nem veszed észre. Az összes energia már most is téged szolgál. Csak most a korlátaid illúzióját szolgálják. A megalkuvás illúzióját szolgálják - hiszen azt gondolod, hogy kompromisszumokat kell kötnöd ahhoz, hogy másokat boldoggá tegyél, és megalkuszol, mert félsz bátor, merész lépéseket tenni.

Tehát bizonyos értelemben meg kell, hogy tapsoljalak, hiszen máris kész Mester vagy. Már ezzel dolgozol. Minden nap minden pillanatában ez történik. Ám ahelyett, hogy azt mondaná: "Én vagyok" a legtöbb ember azt hangoztatja: "Én nem vagyok.". Így az energia éjjel-nappal a "nem"-et szolgálja."
Adamus St. Germain
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Tudta...
  2013-07-18 11:58:19, csütörtök
 
  Mária Magdolna tudta mi vár Jézusra, vele volt.
Szívét iszonyú fájdalom töltötte be.
Lassan telt az idő, de az idő múlása óriási ólmos fájdalomként nehezedett testére.Jézus ott volt vele, tudták mi az amit vállaltak,- amely átlendíti őket egy még magasabb létbe.
Mária minden idegszálával Jézusra koncentrált, próbált nyugalmat erőltetni magára, de igen nehezen ment.
Mindazt a tudást amelyet eddig megszerzett, amelybe beavatást nyert, mintha egy pillanat törtrésze alatt kitörölték volna az emlékezetéből.
Próbálta összeszedni magát, és étertestéből olyan impulzusokat küldeni Jézus felé, amelyek még nagyobb magasságokba emelik rezgését.
Jézus lehajtott fejjel ült és csak nézett maga elé.
Nem lehetett tudni mire gondol.
Arca rezzenéstelen, de a kemény vonások azt tükrözik vissza, hogy lelkében mélységeknek adott helyett.
Mária végigsimítja a hasát,- Mi lesz az új élettel?
Vajon reá is ez a sors vár?
Szeméből könnyek gördülnek alá,- fohászkodik az Atyához.
- Uram, én Teremtő Istenem!
A megváltást miért így eszközlöd ki e népnél?
Legkedvesebb Fiad adod nékik, hogy megváltsd mindazt a sötétséget ami bennük lakozik?
Mily halál, mely értelmét még nem fogják fel, pedig utat nyit a Világosságok Szentséges Országába?
Meredten nézz maga elé, mélyen a szívében megszólal a HANG.
- A test elporlad, a Szellem Örök marad. Ne a test tükrével nézd a dolgokat, hanem a Szellem erejével.
A megváltás és a feltámadás misztériumát nektek volt hivatott a Földre hozni.
Ebben a szellemi sötétségben meg kell világosítani az utat, hogy a megváltás és a feltámadás Örök Fényként ragyogjon bennetek.
Mária tovább merengett, majd megszólalt.
- Jézus felkészültél?- kérdezte.
- Igen,- hallatszott végtelen mélységekből a válasz.
- Teljesedjen be Teremtő Atyám mennyei Akarata.
Jézus felállt, kinyitotta az ajtót. Világosság szűrődött be a sötét helységbe.
Mária csak nézte Jézust.
Mintha örökkévalóság lett volna mióta összetalálkozott vele....
De hisz mindig is ismerte, ott volt a szívében.
És most elvállnak útjaik, ő itt folytatja útját, Jézus pedig szellemi magasságokba emeltetik.
- Mennem kell,- szólalt meg Jézus
- Elérkezett az idő.
Mária bólintott, nem tudott szólni. Képtelen volt bármit is mondani. Felesleges lett volna minden szó, hisz semmi sem tükrözte volna vissza érzéseit. De végül mégis megszólalt.
- Szeretlek Jézus,- tőrt fel belőle, és szeméből könnycseppek buggyantak elő.
Jézus bólintott, elfordította arcát, és behúzta maga után az ajtót.
És Mária ott maradt egyedül a gondolataival, fel nem dolgozott érzelmeivel a sötétben.

Írta: Feketéné Lendvai Katalin
forrás:facebook

Link

 
 
0 komment , kategória:  Általános  
A felét se tudtam ...
  2013-07-16 12:13:01, kedd
 
  A felét se tudtam:

1. Az agy annyi energiával működik, mint egy 10 wattos égő.
2. Az ingerek 170 mérföld per óra sebességgel közlekednek az idegpályákon.
3. Az agy használja fel a véráramban keringő oxigén 20%-át.
4. Az arcszőrzet sokkal gyorsabban nő, mint bármely mást szőrzet a testen.
5. Átlagosan napi 60-100 hajszálat vesztünk.
6. A női hajszál átmérője fele a férfiakénak.
7. Kezünk körmei négyszer gyorsabban nőnek, mint a lábkörmeink.
8. A szőkék több hajszállal rendelkeznek.
9. Legalább a hajszálaink 50%-át el kell veszítenünk, mielőtt ez feltűnne valakinek.
10. A szív olyan nyomást fejt ki, mellyel akár 9 méterre is kilőhetné a vérlemezkéinket. (!)
11. Az emberi gyomorban található sav elegendő egy borotvapenge feloldásához.
12. A gyomrunk belseje 3-4 naponta megújul, mivel a régi feloldódik a gyomorsavban.
13. A nők szíve gyorsabban ver, mint a férfiaké.
14. A tüdő bal fele kisebb, mint a jobb fél, helyet hagyva így a szívnek.
15. Az ember túléli azt, ha a belső szervei nagy részét eltávolítják.
16. A nők kétszer többet pislognak, mint a férfiak.
17. Az emberi test 75%-a víz.
18. Az ember élete során annyi nyálat termel, mellyel akár két úszómedence is megtölthető lenne.
19. A fülzsír termelése elengedhetetlen a normális fülműködéshez.
20. Naponta kb. 120 millió szexuális aktus történik a Földön.
21. A legnagyobb sejt az emberi testben a heréé, míg a legkisebb a spermiumé.
22. A fogunk már a születésünk előtt 6 hónappal elkezd nőni.
23. Minden baba kék szemmel születik, ez később az UV-fénynek köszönhetően éri el a szülőktől örökölt színét.
24. Minden ember kb. fél óráig egyetlen sejtként létezik, ezután indul be a robbanásszerű sejtosztódás.
25. A férfiak alvás közbeni erekciója a REM-fázis normális és szükséges velejárója.
26. Egy nagy étkezés után a hallásunk élesebbé válik.
27. Ha a nyálunk nem oldja fel a falatot, akkor nem érezzük az ízét.
28. Az emberi orr képes 50000-féle szagminta megjegyzésére.
29. Egy emberből kb. 4,5 kg hamu marad az elhamvasztása után.
30. A 60. életévünk környékén elveszítjük az ízlelőbimbóink 50%-át.
31. Míg a szemünk mérete nem változik a születésünk után, az orrunké és a fülünké igen.
32. Hétfőnként sokkal több ember hal meg szívinfarktusban.
33. Az ember előbb meghal az alvás hiányától, mint az éhezéstől.
34. A betegségek 90%-át a stressz okozza.
35. A nevetéshez 17 izmunkat használjuk, míg a homlokunk ráncolásához 43-at.
36. A babák még 300 csonttal születnek, ez felnőtt korukra 206 darabra csökken.
37. Az ember kb. 1 cm-rel magasabb reggel, mint este.
38. A legerősebb emberi izom a nyelv.
39. Egy lépés megtételéhez 200 izom munkája szükséges.
40. Percenként 3 millió sejtünk pusztul el.
41. Minden emberi nyelvlenyomat egyedi.
42. A leggyakoribb vértípus a 0-ás. ( ? )
43. Az emberi ajak azért piros, mert gazdagon átszőtt hajszálerekkel.
44. Minél hidegebb helyen alszunk el, annál nagyobb eséllyel lesz rémálmunk!
45. Az emberi könny olyan enzimeket tartalmaz, mely számos baktériumot elpusztít.
46. Az emberi test annyi hőt ad le fél óra alatt, mellyel felforralható akár 2 liter víz is.
47. Senki sem tudja önmagát megcsiklandozni. ( ? )
48. Az ember az egyetlen olyan élőlény, mely képes érzelmi okok miatt könnyezni.
49. A jobbkezes emberek átlagosan 9 évvel tovább élnek balkezes társaiknál.
50. Az orrunk és az ajkunk közötti bemélyedésnek saját neve van, philtrumnak nevezik.

 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Máriatövis - Őszbogáncs 2013-as év gyógynövénye!
  2013-07-16 08:08:58, kedd
 
 



A bíborszínű tövises virágzatú őszbogáncs hagyományos nevén máriatövis, vagy szamárkóró (Silybum marianum) kiváló májregeneráló hatással bír, melynek összetevőit a gyógyszeripar is szívesen felhasználja. Káros hatása a gyógynövénynek nem ismert.
A legújabb kutatások azt igazolják, hogy vírusos májgyulladás kezelésében tud leginkább segíteni. A májsejtek megújulását és szerkezetüknek való megőrzésében segít, így kiválóan támogatja a szervezet méregtelenítő folyamatait a májkárosító anyagok hatásának kivédésével.
Az őszbogáncs szedésével pozitívan befolyásolod:
- az emésztést
- az epetermelést
- epegörcs csillapítása
- zsírlebontást
- méregtelenítést
- antioxidáns mennyiségét
- szabadgyökök lebontását
Májkárosító anyagok:
- alkohol
- nikotin
- tartósítószerek
- vegyszerek / vegyi anyagok
- "gyógyszerek"
Új gyógyszert fejlesztettek ki máriatövisből Debrecenben
Máriatövisből fejlesztettek ki új gyógyszert a Debreceni Egyetem kutatói az Aradi Goldis Egyetem szakembereivel - írja a dehir.hu. Ahhoz, hogy a készítmény a patikákba kerüljön, újabb kísérletekre és befektetőre van szükség.
A máriatövis, népies nevén az őszbogáncs vagy szamárkóró az egyik legrégebben ismert gyógynövény. A népi gyógyászatban évszázadok óta alkalmazzák májbetegségekre.
A szegedi és az aradi egyetem kutatói másfél évig foglalkoztak a máriatövisből elkészíthető új gyógyszerforma kidolgozásával.
Az új májvédő készítmény fejlesztésével kapcsolatban bejegyzett szabadalom fele-fele arányban az egyetemek tulajdona.
A két intézmény közös tájékoztatóján Fábián István debreceni rektor azt mondta: a humán kísérletekhez az egyetem nem tud kockázati tőkét biztosítani, így ahhoz, hogy a máriatövisből 3-5 év múlva a gyógyszertárakban is elérhető új készítmény legyen, befektetőre van szükség.
Forrás: HVG (http://gyogymod.cafeblog.hu/2013/07/15/oszboga... )
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
     1/3 oldal   Bejegyzések száma: 20 
2013.06 2013. Július 2013.08
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 20 db bejegyzés
e év: 130 db bejegyzés
Összes: 361 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 202
  • e Hét: 589
  • e Hónap: 2517
  • e Év: 8533
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.