Belépés
maroka.blog.xfree.hu
"Legyen béke és szeretet szívedben Boldogságod sose érjen véget" Antal Mária
1951.01.15
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 9 
Urunk születésének hírüladása – Gyümölcsoltó Boldogass
  2019-03-25 11:37:00, hétfő
 
  Képen: Fra Angelico: Angyali üdvözlet (1450)
.......


2019. március 25., hétfő | 9:02
Jézus fogantatását, Urunk megtestesülését (Conceptio Domini, Conceptio Christi) ünnepeljük Gyümölcsoltó Boldogasszony ünnepén.
Keleten a legrégebbi időktől az egyik legnagyobb ünnep, Rómában a keleti származású I. Sergius pápa (687-701) honosította meg Annuntiatio Domini (az Úr hírüladása) néven. 692-ben említik először, amikor a trullai zsinat helyesnek ítélte nagyböjtben való ünneplését - valószínűleg ekkor már hosszú ideje a jeles napok sorába tartozott. Korábban, Ravennából származó adatok szerint a karácsonyt megelőző vasárnap emlékeztek meg az angyali üdvözletről.
Ezen a napon, ahogy karácsony ünnepén is, a hitvallás ,,...megtestesült a Szentlélek erejéből, Szűz Máriától, és emberré lett..." szavaira térdet hajtunk.
A római katolikus liturgikus rendelkezések szerint virágvasárnaptól fehérvasárnapig a szentek ünneplését elhagyja az Egyház, mivel Urunk húsvéti misztériuma köti le minden figyelmét. Március 25. ebben az évben éppen virágvasárnapra esett, ezért április 9-én tartjuk Gyümölcsoltó Boldogasszony főünnepét.
A görögkatolikus hagyomány azonban nem helyezi át az ünnepet.
*
A hírüladás napjának egyik sajátossága, hogy fényét elhomályosítani látszik a nagyhét és húsvét ünnepének közelsége. Hiszen rendszerint vagy éppen csak megelőzi ezeket, vagy ha egybeesnék velük, akkor elhalasztásra kerül, és csak utánuk következik az első köznapon, húsvét második hetének hétfőjén. Azonban úgy tűnik, a korábbi évszázadokban ez egyáltalán nem jelentett akadályt, sőt éppen ez a szoros közelség volt hivatott kiemelni az ünnep hitbéli jelentőségét.
Az ünnep Rómából, a 7. századból származó miseszövegének ékköve a mise kollektája, vagyis a fő könyörgése. E retorikai remekmű értékét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy mind a mai napig olyan imádság, amelyet számtalan katolikus hívő betéve tud, és nap mint nap imádkozik: ,,Kérünk téged, Úristen, öntsd lelkünkbe szent kegyelmedet, hogy akik az angyali üzenet által szent Fiadnak, Jézus Krisztusnak megtestesülését megismertük, az ő kínszenvedése és keresztje által a feltámadás dicsőségébe vitessünk."
A II. vatikáni zsinat után megújított liturgiában ez a könyörgés advent negyedik vasárnapjára került át, azt megelőzően pedig március 25-e áldozás utáni könyörgéseként szerepelt.
A könyörgés a megtestesülés, a keresztre feszítés és a feltámadás misztériumát összekapcsolva foglalja össze Krisztus üdvösséget hozó művét, amelyből - Isten kegyelméből - a keresztény ember is részesedhet. Az a teológiai gondolkodás, amelyben ez a könyörgés megszületett, e három misztérium egységében ismerte fel a keresztény megváltás lényegét, amit megerősített az az ősi hagyomány, amely szerint Jézus március 25-én halt kereszthalált. E könyörgés annak a liturgikus elvnek a remek példája, hogy mivel Krisztus életének egyetlen mozzanata sem érthető önmagában, ezért az Egyház egyiket sem pusztán önmagában, összefüggéséből kiszakítva ünnepli.
/Csigi Péter/
*
Az ünnep magyar elnevezése onnan ered, hogy a fák oltását nálunk ez idő tájt szokták végezni. Országszerte általános szokás volt, hogy ezen a napon kell oltani, szemezni a fákat, hiszen Szűz Mária is most fogadta méhébe Jézust
.......


A korábbi századok kódexeiben, kalendáriumaiban az ünnep különböző elnevezéseivel találkozunk: Testfogadó Boldogasszony; Asszonyunk, Szűz Máriának szeplételen foganatja; Boldogasszony fogadása.
Legrégibb liturgikus emlékeink is számontartják az ünnepet - az ünnepi szentmise liturgiájához Padányi Bíró Márton följegyzése szerint hozzátartozott a leborulás régi magyar hagyománya: ,,Karácsony napján és a Szűz Mária napjain, főképpen pedig Gyümölcsoltó Boldogasszony, vagyis az Ige testesülése és fogantatása napján a misemondó pap az isteni szolgálatban lévő több társaival együtt az oltár eleibe mégyen. Ott a legelső, legalsó grádicson éppen a földig leborul, így imádja a megtestesült Igét, és az isteni kegyességnek ebben kinyilatkoztatott titkát ilyen alázatossággal tiszteli.
- A göcseji archaikus néphit szerint amelyik fát ezen a napon oltják be, azt nem szabad letörni vagy levágni, mert vér folyik ki belőle. Aki ilyen fát mégis levágna, megvakul, halála után pedig elkárhozik. Még nyesegetni, tisztogatni, elégetni sem szabad ezeket a fákat, maguktól kell elkorhadniok. Székesfehérvár-Felsővároson a déli Úrangyala-harangszó idején sorra rázták a gyümölcsfákat, hogy majd bőven teremjenek. Csíkban az oltott gyümölcsfákra igézet ellen piros szalagot kötöttek. Csíkmenasági hiedelem szerint jó jel, ha Gyümölcsoltó Boldogasszony napján már nincs hó a vetéseken. A tápiógyörgyei gazda ezen a napon kiment a kertbe, és a gyümölcsfák törzsét kereszttel jelölte meg. Szeged népe szerint az ilyenkor szemzett fából nem jó másnak ágat adni, mert ezzel a termést is odaadnák.
Okkal nevezik e napot fecskehívogatónak is, mert ekkor a déli szél hazafelé tereli a fecskéket. Budaörsön, Hőgyészen, Németbólyban a gazda e napon kitárta az istálló ajtaját: meghívta a fecskéket, Isten madarait, hogy házában fészkeljenek, mert az öregek hite szerint a fecskék jelenléte felért egy tűz ellen való biztosítással. A madarak érkezése azt is jelezte, hogy eljött a tavaszi munkák ideje. Azt tartották, hogy a derült idő Gyümölcsoltó Boldogasszony napján bő termést jósol.
*
,,A föld és a menny a Te »igen«-edre vár, ó legtisztább Szűz. Szent Bernát szavai ezek, híres, szép szavak. Várják ,,igen"-edet, Mária. Várják ,,igen"-edet. Egy édesanya, akinek szülnie kell. Egy férfi, akinek személyes, családi, társadalmi felelősséget kell vállalnia, várja igenlésedet.
S itt következik Mária válasza, itt a válasz, melyet egy édesanya ad, íme egy fiatal asszony válasza: egy igen, mely egész életre szól."
/ Szent II. János Pál pápa/
Istenünk, te azt akartad, hogy örök Igéd a Szent Szűz méhében emberi testet öltsön. Add, kérünk, hogy mi, akik Megváltónkat valóságos Istennek és valóságos embernek valljuk, isteni természetének is részesei lehessünk. Aki veled él és uralkodik a Szentlélekkel egységben, Isten mindörökkön örökké. Ámen.

Forrás
Magyar katolikus lexikon
Bálint Sándor: Ünnepi kalendárium I.
Pécsi Egyházmegye
Magyar Kurír
 
 
0 komment , kategória:  vallás  
Van egy forrás valahol.
  2019-03-25 10:28:21, hétfő
 
  Gazdagréti Szent Gábriel Irodalmi Klub
Előadó : Benedekffy Katalin
Facebook oldali videó Link

Szálljatok fel lassú ködök, magasodjatok az égre
Facebook oldali videó Link

Kányády Sándor kedven népdala - Csíksomlyó ima
Facebook oldali videó Link
Dal szövege:
1. Ó én édes jó Istenem,
oltalmazóm, segedelmem,
vándorlásban reménységem,
ínségemben lágy kenyerem.

2. Vándorfecske sebes szárnyát,
vándorlegény vándorbotját,
vándor székely reménységét,
Jézus áldd meg Erdély földjét.

3. Vándorfecske hazatalál,
édesanyja fészkére száll.
Hazajöttünk, megáldott a
Csíksomlyói Szűz Mária.
 
 
0 komment , kategória:  Gazdagrét Szentangyaloktemplom  
Ne szégyelljetek segítséget kérni
  2019-03-25 09:51:28, hétfő
 
  Videó Link  
 
0 komment , kategória:  Böjte Csaba atya miséi  
Böjte Csaba - irgalmasság lelki cselekedetei!
  2019-03-25 09:49:21, hétfő
 
  Videó Link  
 
0 komment , kategória:  Böjte Csaba atya miséi  
Nagyböjt 3. vasárnap. 03.24 -Csíksomlyó
  2019-03-25 09:47:39, hétfő
 
  Videó Link  
 
0 komment , kategória:  Csiksomlyo szentmisék  
Szentmise a Sziklatemplomból - 03.21
  2019-03-25 09:37:21, hétfő
 
  P. Roman Majewski
Videó Link
 
 
0 komment , kategória:  vallás  
Gyümölcsoltó Boldogasszony ünnepe -Csíksomlyó
  2019-03-25 09:35:14, hétfő
 
  Videó Link
Ez a nap a magzatgyermek világnapja. Imádkozzunk minden megfogant életért.
 
 
0 komment , kategória:  Csiksomlyo szentmisék  
Útravaló – 2019. március 25.
  2019-03-25 09:32:50, hétfő
 
  Képen: stációs bazilikánk Szent Márk pápa temploma,
...... .......


- Urunk születésének hírüladása (Gyümölcsoltó Boldogasszony)
Március 25-ét Tertullianus (Kr. u. 160-220) a kereszthalál, más iratok a teremtés napjaként említik, a III. századi források pedig már ekkorra helyezik az angyali üdvözlet napját. Azaz állítható, hogy az annunciáció ünnepe a forrás, és ehhez viszonyítva történt Urunk születésnapjának meghatározása. A felezőpontnál pedig elhelyezkedik a Keresztelő június 24-ei ünnepe, ekkor ugyanis elkezdenek rövidülni a napok, hogy felkészüljenek a Nap-felkeltére, ,,amikor nászházából kilép a Vőlegény (18. zsoltár). A kozmosz a valódi értelmét a teremtés elsőszülöttéből nyeri. Tőle kezdve egyértelmű, hogy a teremtés kalandja... nem az abszurdban és tragikusban végződik... Istennek a hetedik nappal kapcsolatos jóváhagyása igaz és végleges megerősítést nyert" (XVI. Benedek pápa).
A mai mise kezdőkönyörgése megvallja Jézus valóságos istenségét és emberségét, majd azért fohászkodik, hogy isteni természetének részesei lehessünk. Ez a nagy imádság mintegy kihangosítja a pap minden misében elhangzó csendes imáját: a bor és a víz titka által részesüljünk annak istenségében, aki kegyesen részese lett emberségünknek. A teremtés - a bor és a víz anyaga, valamint az emberré levés - a bor és a víz vegyítése, mely Jézus isteni és emberi természetére utal; és a keresztáldozat - amelynek a bor és víz mintegy formaadója lesz az Eucharisztiában, újra összefonódik minden misében, miként e napban a kozmosz árnyalatai a különböző üdvtörténeti események rétegei által.
A felajánló könyörgés az Egyház eredetének kezdetét ünnepli ma, ,,mert ha az Egyház a Fő és a tagok kapcsolata, akkor Krisztus és Mária kapcsolata már magának az Egyháznak a kezdete" (Barsi Balázs OFM), vagyis a Szent Szűz Jézus foganásában az Egyháznak nemcsak tagja, hanem Anyja is lett. De Mária anyasága a keresztáldozat megújításához vezet bennünket tovább, miként a pap az új Római misekönyv szerinti bevezető imában kéri Máriát: Ahogy ott álltál a kereszten függő édes Fiad mellett, úgy maradj mellettem, nyomorult bűnös mellett és minden pap mellett, aki ma itt és az egész szent Egyházban a szentáldozatot felajánlja! És ugyanígy a mise zárókönyörgése is arra irányítja figyelmünket, hogy Jézus valóságos istenségének és emberségének megvallása által igent mondtunk az Úrnak, s így juthatunk el az ő erejéből - miként Mária is ennek volt részese - a vele való teljes közösségvállalásra. Akiben a két természet átöleli egymást, és e legteljesebb szeretetben egyesül egymással, Isten megcsókol minket, és mi megcsókoljuk Istent - csodálkozhatunk rá Szent Bonaventura szavával a mai ünnepben a teremtés beteljesedésére, a megtestesülés és a megváltás titkára.
A szentmise áldozási énekében Izajás könyvét idézzük: Íme, a szűz fogan, és fiút szül... velünk az Isten. A prófétai szó az áldozáskor újból megénekli az Egyház anyaságát, mert az átváltoztatással az Egyház ismét igent mondott az Ige befogadására. De arra is utal, hogy a hívő lélek minden áldozáskor az angyali üdvözlet részeseként láthatja magát. Ezért sem helyes, hogy ilyenkor többek Hiszem!-mel válaszolnak a pap szavára. Ugyanis, ez a pont már nem a hitvallás helye - hit nélkül jelen se lehetnénk az áldozatbemutatásnál -, hanem az önátadás, a Legyen nekem a te igéd szerint! alkalma, amikor Mária ámenje ölt testet újból az Egyházban.
A teremtés fölött Isten Lelke lebegett, a Lélek ma Máriára száll le, hogy azután a Fiú ki- és rálehelhesse Lelkét a világra. Pünkösdkor a Lélek kiáradásával megszületik az apostoli Egyház, amely által Isten meghívja a világot a vele való találkozásra. És miként az angyali üdvözlet Máriája megmarad szűznek és elnyeri az anyaságot, ugyanezt állítjuk Krisztus testéről, az Egyházról. Tiszta, mert Krisztus testének feláldozása árán, csodálatos módon visszakapta tisztaságát, anya, mert a keresztségben általa születnek meg a lelkek az örök életre, az Eucharisztia elfogadásával pedig helye az Ige köztünk lakozásának.
Mai stációs bazilikánk Szent Márk pápa temploma, ahol az apszismozaik alsó szegélyében 12 bárányt látunk, amint Jeruzsálemből - a választott népből - és Betlehemből - a pogányok közül az Isten Báránya felé tartanak. A kép és az ünnep véletlenszerű egybeesése mintegy megjeleníti azt, amit Szent Atanáz püspöknél így olvasunk: Isten Fia azért lett az ember fiává, hogy az ember Isten Igéjével egyesülve és a gyermekké fogadást fölfogva Isten fiává legyen.
 
 
0 komment , kategória:  Útravaló_Adoremus  
Urunk születésének hírüladása 03.25
  2019-03-25 09:28:28, hétfő
 
  Gyümölcsoltó Boldogasszony . Ünnepi szentmise
OLVASMÁNY Izajás próféta könyvéből
Íme, a szűz fogan.
Azokban a napokban így szólt az Úr Acház királyhoz: ,,Kérj magadnak jelet az Úrtól, a te Istenedtől, akár az alvilág mélységeiből, akár felülről a magasból."
De Acház így válaszolt: ,,Nem kérek jelet és nem kísértem az Urat."
Erre Izajás próféta azt mondta: ,,Halljátok hát, Dávid háza! Nem elég nektek, hogy próbára teszitek az emberek türelmét, még az én Istenem türelmét is próbára teszitek? Ezért az Úr maga ad nektek jelet: íme, a szűz fogan, fiút szül, és Emmánuelnek nevezi el, ami annyit jelent: Velünk az Isten."
Ez az Isten igéje. Iz 7,10-14;8,10

SZENTLECKE a Zsidókhoz írt levélből
Íme, eljövök, hogy teljesítsem akaratodat.
Testvéreim!
Lehetetlen, hogy bikák és bakok vére bűnöket töröljön el. Ezért nyilatkozik így Krisztus, amikor a világba lép: Áldozatot és ajándékot nem kívántál, hanem emberi testet alkottál nekem. Nem kedves előtted az engesztelő és égőáldozat.
Ezért így szóltam: íme, elmegyek, hogy teljesítsem akaratodat, amint a könyvtekercsben rólam írva van. Először tehát ezt mondta: ,,Áldozatot, ajándékot, engesztelő és égőáldozatot nem akartál, nem volt az kedves előtted", jóllehet ezeket a törvény írta elő. Azután így folytatta: ,,Íme, elmegyek, hogy teljesítsem akaratodat." Tehát az előzőket eltörli, hogy helyébe állítsa az utóbbit. Vagyis Isten akarata szerint Jézus Krisztus testének feláldozása egyszer s mindenkorra megszentel bennünket.
Ez az Isten igéje. Zsid 10,4-10

EVANGÉLIUM Szent Lukács könyvéből
Isten feltárta örök tervét Mária előtt, hogy őt választotta a Megváltó anyjának..
Képen: Leonardo da Vinci: Angyali üdvözlet (1475 körül)
......


Abban az időben: Isten elküldte Gábor angyalt Galilea Názáret nevű városába egy szűzhöz, aki jegyese volt egy férfinak, a Dávid házából való Józsefnek. A szűz neve Mária volt.
Az angyal belépett hozzá és így szólt: ,,Üdvöz légy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Áldottabb vagy te minden asszonynál!"
Ennek hallatára Mária zavarba jött, és gondolkodóba esett, hogy miféle köszöntés ez.
Az angyal azonban folytatta: Ne félj, Mária! Hisz kegyelmet találtál Istennél! Mert íme, gyermeket fogansz méhedben és fiút szülsz, s Jézusnak fogod őt nevezni! Nagy lesz ő: a Magasságbeli Fiának fogják hívni. Az Úristen neki adja atyjának, Dávidnak trónját. Uralkodni fog Jákob házán mindörökké, és uralmának soha nem lesz vége!
Mária ekkor megkérdezte az angyalt: ,,Hogyan történhet meg ez, amikor én férfit nem ismerek?"
Az angyal ezt válaszolta neki: ,,A Szentlélek száll le rád, és a Magasságbeli ereje borít be árnyékával. Ezért szent lesz az, ki tőled születik: Isten Fiának fogják őt hívni. Lásd, rokonod, Erzsébet is gyermeket fogant öregségében, sőt, már a hatodik hónapban van, bár magtalannak tartják az emberek. Istennél semmi sem lehetetlen."
Erre Mária így szólt: ,,Íme, az Úr szolgálóleánya: történjék velem szavaid szerinti"
Ezután az angyal eltávozott.
Ezek az evangélium igéi. Lk 1,26-38

Imádság
Atyám, te irgalmas szívvel hívsz engem, hogy találkozzak veled. Te nem elítélsz, hanem kiemelsz bűneimből és elindítasz egy új úton. Be kell ismernem, hogy sokszor ítélkezem embertársaim felett, és köveket ragadnék a kezembe, hogy a bűnös elnyerje méltó büntetését. A könyörtelen ítélkezés elnyomja szívemben a megbocsátás lelkületét. Te feltétel nélkül megbocsátasz mindenkinek, nekem is. Ezt a feltétel nélküli megbocsátást szeretném megtanulni, s gyakorolni embertársaim felé. Segíts, hogy szívemben őszinte bűnbánat ébredjen, és tudjak mindenkinek megbocsátani!.

A mindenható Isten üdvösségünk történetében egyedülálló feladatra választja Máriát: ő lesz a megtestesült Ige, a Megváltó édesanyja. Ennek hírét közli Gábor angyal a názáreti lánynak, ahogyan azt a mai ünnep evangéliumában olvassuk. Az üzenetből Mária megismeri Isten vele kapcsolatos tervét, majd kezdeti csodálkozása után elfogadja ezt a tervet, elfogadja sajátos feladatát az üdvösség művében. Egy ember beleegyezésére, Mária igenjére volt szükség ahhoz, hogy Isten Fia emberré lehessen, megszülethessen, eljöhessen emberi világunkba. És ebben a beleegyezésben benne van az egész emberiség vágya, mindazoké, akik Istentől várják a szabadulást, a megváltást, az üdvösséget.
Mária felajánlotta magát, egész életét Istennek. Ennek köszönhetően tudott az isteni kegyelem csodálatos gyümölcsöt teremni benne. Együttműködik a kegyelemmel, engedi, hogy a kegyelem átformálja és alkalmassá tegye a szolgálatra.
Isten bennünket is kiválaszt valamilyen feladatra, nekünk is küldetést ad, és alkalmassá tesz minket arra, hogy együttműködjünk kegyelmével. Ha felismerjük a mindenható Isten velünk kapcsolatos szándékát, akkor fogadjuk azt örömmel! Engedjük, hogy átformáljon minket az isteni kegyelem! Tegyük meg, amit Isten kér tőlünk! Legyen a mi életünk is szolgálat, Istennek tetsző szolgálat!
C. Horváth István Sándor
 
 
0 komment , kategória:  vallás  
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 9 
2019.02 2019. Március 2019.04
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 506 db bejegyzés
e év: 4631 db bejegyzés
Összes: 47466 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 1201
  • e Hét: 17593
  • e Hónap: 30269
  • e Év: 264016
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.