Belépés
maroka.blog.xfree.hu
"Legyen béke és szeretet szívedben Boldogságod sose érjen véget" Antal Mária
1951.01.15
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/10 oldal   Bejegyzések száma: 99 
Házi áldás családi körben
  2021-02-23 11:01:26, kedd
 
  ...... .........


Jóságos Istenem hallgass meg kérlek,
Gyere és látogasd meg a házat ahol én élek!
Otthonom minden részét áraszd el fényeddel,
Hogy megtisztuljon minden rossztól és megteljen élettel!

Áldásod e hajlékban ragyogjon át minden helyiséget,
Hogy nyugalomban tölthessük a nappalokat és estéket.
Angyalaid jelenléte legyen mától nálunk,
Őrizzék minden értékünk, és óvják minden álmunk.

A pincétől a cserépig legyen minden áldott és tiszta,
Távozzon a gonosz és soha ne térjen vissza!
Szálljon el családomtól minden viszály és bánat,
Ne térjen be hozzánk semmi, ami minket bánthat.

Vesszen e házból minden sötét befolyás és hatalom,
Hogy az életünket a családommal éljük boldogan és szabadon!
Kívülről a falakat védelmeddel vedd kérlek körbe,
Hogy a küszöböt ne léphesse át a farkas báránybőrbe!

Add hogy e hajlék lakóinak élete mától legyen áldott,
Legyenek egészségesek és érjenek el minden álmot.
Segíts hogy legyen mindig munkánk és szeressük,
A hűtőbe kérlek tegyél sok jót, miből az ebédünket megesszük.

Add Istenem hogy bárki is lépjen e házba,
Az boldogságoddal szeretetteddel fel legyen rázva.
Érezze mindenki aki ide mától be tér, hogy
Te Istenem,az életünk része lettél! Így legyen.
ÁMEN!
 
 
0 komment , kategória:  Száz kérdés Jézus Krisztusról   
Urunk bemutatása Gyertyaszentelő Boldogasszony 02.02
  2021-02-02 11:14:25, kedd
 
  - Igenaptár oldalon
OLVASMÁNY Malakiás próféta könyvéből
Hamarosan belép szentélyébe az Úr, akit kerestek.
Ezt mondja az Úr, a mi Istenünk: ,,Íme, elküldöm hírnökömet, hogy elkészítse előttem az utat. Hamarosan belép szentélyébe az Úr, akit kerestek, és a szövetség angyala, aki után vágyakoztok. Lám, már jön is! - mondja a Seregek Ura. De ki tudja majd elviselni jövetele napját? És ki maradhat állva, amikor megjelenik? Mert olyan, mint az olvasztók tüze és a ványolók lúgja. Leül, mint az ezüstolvasztó és tisztító mester. Megtisztítja Lévi fiait, megnemesíti őket, mint az aranyat és az ezüstöt szokás, hogy igazságban mutassanak be áldozatot az Úrnak."
Júda és Jeruzsálem áldozata tetszeni fog akkor az Úrnak, éppúgy, mint a régmúlt időkben, mint az első években.
Ez az Isten igéje. Mal 3,1-4

SZENTLECKE a Zsidókhoz írt levélből
Jézusnak minden tekintetben hasonlóvá kellett válnia testvéreihez.
Testvéreim!
A testvéreknek közös a testük és a vérük. Ebből Jézus is részt vállalt, hogy így halálával legyőzze azt, aki a halálon uralkodott, tudniillik a sátánt, és felszabadítsa azokat, akiket a haláltól való félelem egész életükre rabszolgává tett.
Hiszen Jézus nem az angyalokat, hanem Ábrahám leszármazottait karolta fel. Ezért minden tekintetben hasonlóvá kellett válnia testvéreihez, hogy irgalmas és Istenhez hűséges főpap legyen, és levezekelje a nép bűneit.
Mivel ő maga is kísértést szenvedett, tud segíteni azokon, akik kísértésekkel küzdenek.
Ez az Isten igéje. Zsid 2,14-18

EVANGÉLIUM Szent Lukács könyvéből
Simeon meglátta a Szabadítót, a Messiást.
Amikor Mózes törvénye szerint elteltek Mária tisztulásának napjai, fölvitték Jézust Jeruzsálembe, hogy bemutassák az Úrnak, amint az Úr törvénye előírja: ,,Minden elsőszülött fiú az Úr szent tulajdona." Ekkor kellett Máriának, ugyancsak az Úr törvénye szerint, ,,egy pár gerlét vagy két galambfiókát" tisztulási áldozatul bemutatnia.
És íme, volt Jeruzsálemben egy Simeon nevű férfiú, egy igaz és istenfélő ember, aki Izrael vigaszára várt, és a Szentlélek lakott benne. A Szentlélek kinyilatkoztatta neki, hogy nem lát halált addig, míg meg nem látja az Úr Fölkentjét. A Lélek arra indította, hogy menjen a templomba, amikor a gyermek Jézust odavitték szülei, hogy a törvény előírásai szerint cselekedjenek vele. Simeon a karjára vette őt, és így magasztalta Istent:
Most már elbocsáthatod szolgádat, Uram, szavaid szerint békességben, mert szemeim meglátták Szabadításodat, melyet minden nemzet számára készítettél, hogy világosság legyen: kinyilatkoztatás a pogányoknak, és dicsőség népednek, Izraelnek. *
Jézus atyja és anyja ámulva hallgatták mindazt, amit Simeon mondott. Simeon pedig megáldotta őket, és így szólt Máriához, Jézus anyjához: ,,Lám, e gyermek által sokan elbuknak és sokan feltámadnak Izraelben! Az ellentmondás jele lesz ő - még a te lelkedet is tőr járja át -, hogy napfényre kerüljenek sok szívnek titkos gondolatai!" Ott volt Anna prófétanő is, Fánuel leánya Áser törzséből. Idős volt már, napjai előrehaladtak. Leánykora után hét évig élt férjével, majd özvegyen érte meg a nyolcvannegyedik évét. Nem hagyta el a templomot soha, böjtölve és imádkozva szolgálta Istent éjjel és nappal. Abban az órában is odament, dicsőítette Istent, és beszélt a gyermekről mindazoknak, akik Jeruzsálem megváltására vártak.
Miután az Úr törvénye szerint elvégeztek mindent, visszatértek városukba, a galileai Názáretbe. A gyermek pedig növekedett és erősödött, eltelt bölcsességgel, és Isten kedvét lelte benne.
Ezek az evangélium igéi. Lk 2,22-40 rövidebb: Lk 2,22-32
...... ...........



- TVN blogomba Link

- Útravaló
A szerzetesek világnapja a Szűzanya szép ünnepe, aki áldozatot megy bemutatni, amint a Törvény előírja, és gyönyörű találkozások szemtanúi vagyunk. A szerzetes a találkozások embere: ráismer a másikban Krisztusra, a Messiásra, aki megváltást hoz az embernek. Az öreg Simeon és Anna kitartóan várakoztak, és saját szemükkel láthatják a Messiást. Milyen szerencsések vagyunk, hogy kétezer év óta az Oltáriszentségben szemlélhetjük Krisztust, ráismerhetünk a szomjazóban, az éhezőben, a szükséget szenvedőben, a legkisebbekben, ahogyan megígérte nekünk! Őt látni a másikban és magamban is: misztérium. Isten és az én személyes kapcsolatom titka. Ez a kapcsolat pedig alakít engem - nemes, szívélyes és barátságos meghittség lesz belőle.

Magyar Kurír oldalon
A szokásnak megfelelően a szülők, Mária és József áldozatként két gerlicét vagy galambfiókát ajánlottak fel, és az Úrnak szentelték az elsőszülött fiút. A mózesi törvény szerint előírt áldozat fölajánlásakor jelen volt Anna és Simeon is, aki a nemzeteket megvilágosító világosságnak nevezte Jézust. A világ világosságával való találkozás szimbólumaként alakult ki a gyertyaszentelés szokása. A gyertya mint Jézus Krisztus jelképe egyike a legrégibb szentelményeknek. Már az ókeresztény korban Krisztus jelképévé vált: magát fölemészti, hogy másoknak szolgálhasson.
Képen: Giotto di Bondone: Krisztus bemutatása a templomban (1306)
.........


Az Úr Jézus bemutatását (praesentatio Domini) Jeruzsálemben már a 4. században megünnepelték, ekkor még február 14-én, mivel karácsonyt január 6-án ülték. Attól kezdve, hogy Jézus születésének ünnepnapja december 25-ére került, Jézus bemutatását február 2-án kezdték ünnepelni.
Róma a 7. században fogadta el e liturgikus napot, a Simeon és a kisded Jézus találkozására utaló hypapante (találkozás) néven - ekkor találkozott először Jézus az emberiséggel, az emberekkel, akikért megtestesült. Az agg Simeon felé fordult, nagy örömmel ismerte fel benne az üdvösség hozóját: karjába vette a gyermeket, és áldotta Istent, hogy megérhette ezt a boldog napot.
Simeon hálaéneke, a Nunc dimittis (Lk 2,29-32) a napi zsolozsma állandó része, a kompletórium kantikuma.

,,Bocsásd el most, Uram, szolgádat,
szavaid szerint békességben,
hiszen már meglátták szemeim,
akit küldtél, az Üdvözítőt.
Őt adtad számunkra
csodájára minden népnek,
hogy fényeskedjék az egész világnak,
mint választott néped dicsősége."

A 10. századtól a nyugati egyház liturgikus könyvei egyre inkább Mária tisztulását emelték ki, és erről nevezték el az ünnepet: purificatio. Majd a keleti egyház hagyományával teljes összhangban 1960 óta ismét az Úr ünnepeként, Urunk bemutatásaként tartjuk számon.
Az 1092-es szabolcsi zsinat a kötelező ünnepek közé sorolta. A 20. század elejétől tanácsolt ünnep.
Mindenható, örök Isten, egyszülött Fiadat ma emberi testünk valóságában mutatták be templomodban. Tisztítsd meg szívünket, hogy méltók legyünk egykor mi is megjelenni előtted. A mi Urunk, Jézus Krisztus, a te Fiad által, aki veled él és uralkodik a Szentlélekkel egységben, Isten mindörökkön örökké. Ámen.
Szent II. János Pál pápa 1997-ben nyilvánította február 2-át, Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepét a megszentelt élet világnapjává. Azóta ezen a napon az egyház azt a mintegy egymillió férfit és nőt is ünnepli, akik a világon megszentelt életet élnek.
Az ünnep célja: hálát adni Istennek a megszentelt élet ajándékaiért, előmozdítani a hívek körében ennek az életformának az ismeretét és szeretetét, valamint lehetőséget adni a megszentelt életet élőknek, hogy tudatosuljon bennük életük szépsége és azok a csodák, amelyeket az Úr bennük és általuk művel az egyház és a világ javára.
Imádkozzunk a szerzetesekért és a megszentelt életet élőkért, valamint a hivatásokért!

- Ipolyvarból plébánia.
40 nappal karácsony, Jézus születése után Szűz Mária és Szent József elvitték a kisded Jézust a templomba - a zsidó előírások szerint - , hogy bemutassák a templomban.
Egyházunk egyben saját menyegzője ünnepének is tekinti ezt a mai napot, ugyanis ma van az a nap, mikor Jézus először lépett be a templomba.
De nem feledkezünk meg Szűzanyánkról sem, hisz ő az, aki által a nemzetek világossága, aki fényeskedik az egész világnak eljut a földre, akinek köszönhetően az igazi Fény eljut az Isten házába, a templomba. Mint az Egyházi minden szertartásán a fény, a gyertya Krisztust, az ő világosságát jelképezi.
Krisztus először lépi át a templom küszöbét, s ezáltal szentségével megszenteli a templomot. Mi pedig, az újszövetségi nép Szent Pál apostol tanításából tudjuk: templom vagyunk mi is, a Szentlélek temploma, melyet szintén maga az Oltáriszentségben jelenlévő Krisztus szentel meg látogatásával.
Legyen nyilvánvaló életvitelünkből: Krisztus él a mi templomunkban, szívünkben, s az őt jelképező gyertya mellett az ő valódi világosságát vigyük haza otthonainkba.

- C. Horváth István Sándor elmélkedése
A mai ünnep magyar elnevezése, a Gyertyaszentelő Boldogasszony kifejezés azt sugallja, hogy ez egy Mária ünnep. Valójában Jézus templomi bemutatására emlékezünk, amely esemény negyven nappal az Úr születése után történt, s amelyen természetesen édesanyja, Mária is jelen volt, de mégsem ő áll ünneplésünk középpontjában. Szent Lukács evangélista pontosan leírja, hogy mi történt e napon. Mária és József elvitték az újszülött Jézust a jeruzsálemi templomba, hogy a mózesi törvények szerint bemutassák az Úrnak és felajánlják az áldozatot. Lukács történetében a hangsúly arra a két személyre, illetve az általuk mondottakra helyeződik, akik a templomban találkoznak a gyermek Jézussal.
Először Simeonról esik szó, aki ígéretet kapott arra, hogy nem hal meg addig, amíg nem ,,látja a Fölkentet." Amikor pedig karjába vehette a gyermek Jézust, hálát ad Istennek, mert láthatták szemei a Szabadítót. Hálaadó énekéből kiderül, hogy Jézus a világ világossága, akinek küldetése Izrael népén túl a pogányokhoz, az egész emberiséghez szól. Mind a neki tett, mind a választott népnek Isten által tett ígéret beteljesedik, Jézus világra jöttével az ígéret népéből megváltott néppé válnak az emberek.
A történet második szakasza Anna prófétaasszonyt állítja elénk, aki szintén ott van a jeruzsálemi templomban Jézus bemutatásánál. Személyének bemutatásakor az evangélista kiemeli vallásos buzgóságát, amely abban mutatkozik meg, hogy állandóan a templomban tartózkodott. Simeonhoz hasonlóan ő is felismerte Jézusban a Messiást és tanúságot tett erről.
A mai ünnep emlékeztessen minket arra, hogy az Isten látására várakozó ember vágya biztosan beteljesedik.

Hanganyag Link

Böjte Csaba gondolata:
fölvitték Jézust Jeruzsálembe, hogy bemutassák az Úrnak!"
Egy szülő, egy szerzetes feladata "bemutatni" az ő gyermekét az Úrnak! Igazából nem csak gyermekeinket, de egymást is jó lenne, ha el tudnánk vinni Isten színe elé, hogy "legfontosabb barátunknak" szeretettel bemutassuk! A mai szentmisében szeretném minden gyermekünket, azokat is akik bent vannak az otthonokban, de azokat is akik kirepültek és családot alapítottak, sőt a támogatókat, a népemet, az emberiséget is teremtő Istenem elé vinni! Mutassuk be egymást, mutatkozzunk be mi magunk tudatosan Urunknak, Istenünknek Ő kíváncsi ránk, örömmel fogad!
Szerzetesek világnapján, szeretettel, Csaba t.

- Erdő Péter gondolata Link

- Ferenc pápa homíliája Link

- Videók:
Urunk bemutatása - Gyertyaszentelő Boldogasszony videó Link

Csíksomlyó videó Link

Balassagyarmati Szentháromság templom videó Link

Gondolatok Tamási József atyával videó Link

Ünnepi szentmise Budatétény videó Link

Dr. Székely János szentmiséje - Megszentelt élet napja
videó Link
2021. február 2-án, Urunk bemutatásának, népies nevén Gyertyaszentelő Boldogasszony napján ünnepi szentmisét mutattunk be a Szentgotthárdi Plébániatemplomban. A szentmise a templom Fájdalmas Anya kápolnájában vette kezdetét, ahol Bodorkós Imre, városunk plébánosa megáldotta a gyertyákat.
A szentmisén Vigh Róbert lektor is segítségére volt a szentmisét bemutató atyának. Közösen, kezünkben égő gyertyákkal a templomba vonultunk, ahol folytatódott a szent miseszg3 ünneplése. A szentbeszédben plébános úr arról szólt, hogy mindannyiunknak tekintetünkben és életstílusunkban a világ Világosságának fényét kell hordozni: utalt a Sínai hegyről a törvény kőtábláit fénylő arccal lehozó Mózesre. Emellett embertársainkra is fénylő tekintettel kell nézni, hogy jó cselekedeteink láttán dicsőítsék mások is a mennyei Atyát. Megáldott gyertyákat vittünk haza otthonainkba a karácsony utáni 40. napon.

Déva Böjte Csaba Videó Link

Budapest Szen Imre templom vidó Link

Balatonkenese Videó Link

Pannonhalmi apátság Pannonhalmi Főapátság videó Link

Tihany Bencés Apátság videó Link

Pécs Megszentelt élet napja Videó Link

Gazdagrét Videó Link
 
 
0 komment , kategória:  Száz kérdés Jézus Krisztusról   
Esti Hála ! - Jézusnak
  2021-02-01 18:33:27, hétfő
 
  ...... ............


Köszönöm az elmúlt napom Istenem,
Köszönöm az erőt a szeretetet amit
Tőled kaptam, a napi feladataimhoz !
Hálás vagyok a sok szeretetért amit adhattam és kaptam ismét boldog, sikeres napom volt !
Hálás vagyok Gyerekeimért, Szüleimért,
Páromért hogy vannak nekem !
Hálás vagyok mindenért amim van !
Hálás vagyok boldog életemért
 
 
0 komment , kategória:  Száz kérdés Jézus Krisztusról   
Nagyböjti ráhangoló videósorozat
  2021-01-27 16:38:38, szerda
 
  A Vele való közösség.
Itt lehet feliratkozni a videó sorozatra Link
 
 
0 komment , kategória:  Száz kérdés Jézus Krisztusról   
Krisztus megkeresztelkedése Giotto festményén
  2021-01-10 21:11:51, vasárnap
 
  Jézus fejére aranyfény csorog a Lélekből, három irányban szétnyílva: ez a Szentháromság - az Egyszülöttjét küldő Atya, az alázatos emberségre ereszkedő Szentlélek és az imádkozó Isten Fia - titka.
Balról a sziklaparton angyalok állnak, ketten Jézus ruháját tartják: a vöröset, melyet János is visel, a vértanúságig menő emberség öltözetét, és a kéket, mely a mennyek országának a színe. Jézus Isten és ember, egyszerre mindkettő, valóságosan és véglegesen.
...... .........


Ma ünnepeljük Krisztus megkeresztelkedésének ünnepét. Vértesaljai László, a Vatikáni Rádió magyar adásának főszerkesztője ennek apropóján idézi fel Giotto Krisztus megkeresztelkedését ábrázoló alkotását, amely a padovai Scrovegni-kápolnában található.
A karácsonyi ünnepkör és az azt követő évközi időszak kezdete Krisztus-epifániák (jelenések) sora: a Szűz Máriától született Gyermek életének kezdeti eseményeiben föltáruló misztériumra figyeltek az angyalok, a pásztorok, a bölcsek, maga Keresztelő János is, de leginkább a mennyei Atya. Nem is hagyja szó nélkül.
Megkeresztelkedésekor Jézus maga szótlan, csupán az előfutár jogos észrevételét hárítja el. A vízbe merült názáreti Jézust a meghasadt égből lehajló Atya szava avatja fel meghallgatandó Szóvá. Az Örök Logosz most emberi beszéd lesz, de szava immár az Atya szeretett Fiának az Igéje. Innét Kánába érve, valójában az ,,emberiség menyegzőjére", szava erővel telten borrá teremti a vizet.
Akit az angyalok megénekelnek Betlehemben, aki miatt a pásztorok dicsérik és magasztalják az Istent, akit messze földek bölcsei leborulva imádnak, Mária egyszülöttét most a Jordán folyóban e gyermek Örök Atyja sajátjának mondja: ,,Íme az én szeretett Fiam". Az Atya öléből a vízben megmártózottra ereszkedik a Szentlélek, Istennek pedig ,,kedve telik benne".
Giotto ezt a fölséges titkot, a fiúi alázat és az atyai örvendezés misztériumát festette meg a padovai Scrovegni nevű nemesember Mária-kápolnája falán, a tizenkét éves Jézus templomi tanítása és az említett kánai borcsoda jelenetei között.
A toszkán mester 1303-1305 között festette meg huszonkét képben Jézus, fölötte pedig tizenkét jelenetben Szűz Mária életét. V alakban megnyíló sziklák közt folyik a Jordán vize, ebben áll derékig Jézus. Keresztelő János valójában nem keresztel, még csak be sem meríti Jézust a folyó vizébe, hanem jobbjának beszélő gesztusával (adlocutio) ,,Isten bárányának" jelenti ki. Jézus - ahogy Lukács gondosan megjegyzi - kezeit kitárva ,,éppen imádkozik". Az ő imádsága szótlan beszéd az Atyjával, aki megjelenik a csodálatos mennyei kék mező közepén. Giotto az éppen csak bontakozó új látásmód jegyében ,,rövidülésben" mutatja az Atyát, aki hatalmas lendülettel, fehér fényözönben behajol a térbe, erős karjával Fiára mutat. A hétszáz éves freskón sajnos csak sejteni lehet az Atya és Fiú közt a kitárt, fehérszárnyú galambként ábrázolt Szentlelket. Jézus fejére aranyfény csorog a Lélekből, három irányban szétnyílva: ez a Szentháromság - az Egyszülöttjét küldő Atya, az alázatos emberségre ereszkedő Szentlélek és az imádkozó Isten Fia - titka.
Giotto képét lírai realizmus jellemzi, egy kivétellel. A víz! A víz nem vízszintes, s ez nem a mester vagy segédje hanyagsága, hanem üzenet.
Nem Jézus keresztelkedik meg, hanem ő kereszteli meg a vizet, mely a vízözön és a Vörös-tenger fáraópusztító, halált hozó ereje.
Mi azért merülünk a vízbe, hogy elpusztítsa bennünk a bűnt. A katakombák keresztényei ,,folyékony sírnak" tekintették. De itt nem az! A színe sem víztiszta kék, hanem zöld, az élet színe. Mint a korábbi képeken Joachim és József zölden viruló vesszeje, pünkösd Szentlelkének a színe, aki ha árad, ,,megújítja a föld színét". És itt a folyó árad, dagad, nemcsak szeméremből takarja derékig Jézus testét, hanem jele a feltörő új Életnek. ,,Benne Élet volt" - írja a szeretett tanítvány -, ami most megnyilvánult és feltárult.
Nos, ez a víz, most már így megkeresztelten, az Élet vize. Benne Élet van. Nézd csak meg! Giotto Jézus lába mellé egy halat festett, mely tátott szájjal, csodálkozva-imádkozva Jézushoz úszik, Teremtőjéhez, Mesteréhez. Nem, ez nem csak jelkép! A parton, Keresztelő János és András apostol mögött egy fiatalember áll. Egyedül ő nem visel glóriát. Egyedül ő nem visel még glóriát, amíg el nem éri őt is az a víz. Az életadó keresztvíz. Az apostollal együtt az Egyház képe. Azok közössége, akik már megtisztultak és akik még a keresztség adta istengyermekségre várnak.

Forrás: Vértesaljai László/Vatikáni Rádió
Fotó: Vatican News
Magyar Kurír 2021.01.10
 
 
0 komment , kategória:  Száz kérdés Jézus Krisztusról   
Gondolatok Urunk megkeresztelkedésének ünnepén
  2021-01-10 21:07:39, vasárnap
 
  Jézus megkeresztelkedése hitünk szent titka, egyben biztos történeti tény. De itt nemcsak Jézus megkereszteléséről van szó, hanem a miénkről is. A jánosi keresztség más értelmet nyert. Jézus teljesen új üdvrendet hozott. A mi keresztelkedésünk már nemcsak rituálé, nemcsak anyakönyvi bejegyzéshez szükséges jelképes gesztus, hanem isteni életet adó, bűn eltörlő cselekedet. Szentség. Megváltottakká válunk. - Sebestyén Péter atya az evangéliumról.

1. Nézzétek a szolgám..., kiárasztom rá lelkemet... (Iz 42,1-4.6-7)
Az Úr Szolgájának énekéből már az ószövetségben is a Megváltó alakja körvonalazódik. A próféta felsorolja az eljövendő tulajdonságait, hogy amikor eljön, mindenki felismerje: nem hangoskodik az utcákon, a pislákoló mécsbelet nem oltja ki, betölti őt a Szentlélek, ő az, akit Isten kiválaszt. Jézusban nemcsak stimmelnek ezek a látomások, hanem kezdettől fogva magára érti és veszi ezeket.

2. Valóban... Isten nem személyválogató... (ApCsel 10,34-38)
Péter apostol Kornéliusz házában érti meg, hogy az igehirdetés a pogányoknak is szól, és hogy Isten kiterjesztette megváltását minden emberre. Minden nép fia helyet talál az ő országában.

3. Amint feljött a vízből, látta, hogy megnyílik az ég, és a Lélek galamb alakjában leszáll rá... (Mk 1,6b-11)
,,Az ifjú názáreti ács nem vett fel újabb rendelést - írja Hajnal Róbert egyik elmélkedésében. A szerszámokat összecsomagolta, a műhelyt bezárta, ajtajára kifüggesztette az »Elutazás miatt zárva« táblát. Magára vette köpenyét, kezébe fogta vándorbotját és elköszönt édesanyjától, aki egy szóval sem tartotta vissza fiát..." Eljött a Jordán partjára, beállt a sorba a bűnösök közé, és alámerült a jánosi keresztség vizében.

A többi evangélista is említést tesz Jézus megkeresztelkedéséről, de csak Szent Márk írja le konkrétan, kifejezetten, hogy Jézus alámerült. Istenfiúi színrelépésekor nem rendezett különleges látványosságot, nem csapott afféle ,,kozmikus show"-t, hanem alámerítette magát a sodró folyóba annak jeléül, hogy meg akarja járni poklainkat, kezünkre/be adja, kiszolgáltatja magát nekünk, hogy belemerítsük bűnben fuldokló életünkbe. Istentelenségünk elhagyatottságát veszi magára, engedelmesen egészen a kereszthalálig.
Nem a mai értelemben vett keresztelés volt ez, hanem afféle beavató szertartás, amely az esszénusok kultikus fürdőjének új értelmet adott. Beteljesítette és túl is haladta János vonalát. Az evangélista ezért jelzi - habár a környezet erről nem szerzett tudomást -, hogy itt teofániáról, Isten-jelenésről van szó. Ezért is vált szét Urunk megkeresztelkedése vízkereszttől. A Lélek, mint egy galamb, az Atya szózata, mint az eget megnyitó hang szentesíti jelenlétével ezt az isteni ,,ősbemutatót".
Jézus megkeresztelkedése hitünk szent titka, egyben biztos történeti tény. De itt nemcsak Jézus megkereszteléséről van szó, hanem a miénkről is. A jánosi keresztség más értelmet nyert. Jézus teljesen új üdvrendet hozott. A mi keresztelkedésünk már nemcsak rituálé, nemcsak anyakönyvi bejegyzéshez szükséges jelképes gesztus, hanem isteni életet adó, bűn eltörlő cselekedet. Szentség. Megváltottakká válunk.
Jézusnak ugyan bűne nincs, de azért jött, hogy elvegye a világ bűneit, az enyémet, a tiédet - mindazokét, akik hajlandók vagyunk kiszolgáltatni neki életünket. Akik készek arra, hogy lelkük kemény páncélját előtte feltörjék, hagyják, hogy nyíljék meg az ég, és maga az Atyaisten hagyja jóvá életüket: te vagy az én szeretett fiam, akiben kedvem telik! Milyen érdekes epizód, hogy ez a mennyei hang nem nyilvános, különleges csodái idején hangzik el - kenyérszaporítás, vihar lecsendesítése, gyógyítások stb. -, hanem most, üdvösségünk hajnalán, amikor emberi természetének leginkább szüksége van arra, hogy az Atya megerősítse, s a Szentlélek felkenje megváltói küldetésére.
Krisztus megkeresztelkedésének ünnepe lezárja a karácsonyi ünnepkört. Mintegy záróakkordként ez már nem édeskés, gyermeki fantáziával kiszínezett történet, hanem fajsúlyos, üdvtörténeti esemény, amely döntésre késztet: megtaláltam-e, megvallottam-e Jézusban a várva várt Megváltót? Beállok-e a bűnösök sorába, hogy beköszöntsön életembe az istengyermekség új korszaka? Sorban állok-e, bizalommal várakozva a természetfeletti javakért, vagy már csak a koncertjegyekre, vagy bankautomatánál vagyok képes várakozni? Keresztelésemkor vagy gyermekeim, unokáim keresztelésekor Isten szeretetét akarja most is kinyilvánítani. Lélek-áradás történik. Megfürödtem-e már ebben a végtelen isteni szeretetben? Büszke lehet-e rám Isten? Kedve telik-e bennem? Ha van egyáltalán elvárás, amelynek meg kell, amelynek érdemes megfelelni, hát az övé az.


Forrás: katolikus ma oldal
 
 
0 komment , kategória:  Száz kérdés Jézus Krisztusról   
Jézus származása
  2021-01-10 20:10:07, vasárnap
 
  Természetesen sokkal hosszabban lehetne és kellene is tárgyalni ezt a témát, mely méltán vált a történelem egyik központi kérdésévé, noha a legtöbb emberben sajnálatos módon még a kérdések sem fogalmazódnak meg. A hit (és tudás) hatalmas magaslatokba képes eljuttatni egy embert, egy népet, vagy nemzetet. Erre számtalan példával szolgál a történelem (lásd magát a Bibliát, vagy az ún. Harmadik Birodalmat!) Talán ez az oka annak, hogy "a történelmet a győztesek írják", és nem ok, cél nélkül teszik mindezt.
Minden valószínűség szerint ennek a videónak lesz folytatása, hiszen rengeteg fontos kérdést nem érintettünk (ám így is elég terjedelmesre sikeredett). Egy székely közmondás szerint "A huncutságot még a tyúk is kikaparja". Soha semmi nem marad örökre rejtve. Az igazság megismerésének első lépése viszont az, hogy merjük feltenni a kérdést

Videó Link

*
- Pilátus levele Tibérius császárnak (apokrif)
Egy apokrif irat, melyet a beszámolók szerint a Vatikánban találtak és amely Pilátus szemszögéből írja le az eseményeket. Ez a levél egy kissé más és részletesebb képet fest magáról Pilátusról, valamint bemutatja azt, hogy ő maga (lehetőségeihez mérten) igyekezett Jézust megóvni és halálát megelőzni.
A Vatikán nem ismeri el az irat hitelességét, így az nem része a kanonizált Bibliának. A teljes irat hozzáférhető az interneten.
Videó Link

- Pilátus levele Tibérius császárnak teljes irata
Jézus Krisztus letartóztatásáról, tárgyalásáról és keresztre feszítéséről.
Itt olvasható Link
 
 
0 komment , kategória:  Száz kérdés Jézus Krisztusról   
Az igazi nagyság felé
  2021-01-10 13:54:50, vasárnap
 
  Urunk megkeresztelkedése - Gondolatok az evangéliumhoz (Mk 1,7-11)

Nagyon szeretem azt a találkozástörténetet, amelyben Keresztelő János szemtől szemben áll Jézussal. Mennyire emberi ez a pillanat, a belső tusakodás, az ,,azért ezt mégse" józan tiltakozásával szemben megmutatkozó engedelmesség! Keresztelő János látja, hogy ott áll előtte az, ,,akinek a saruszíját sem vagyok méltó megoldani", és belemerítkezik a Jordán folyóba, ahogyan az emberi létbe is. János megteszi, ami meg van írva, és tettében végérvényesen szembesül azzal a ténnyel, hogy csak a világmindenség Ura elég nagy ahhoz, hogy kicsi is tudjon lenni. Erre csak azok képesek, akik felismerik: legfőbb értékük abban rejlik, hogy Isten képmására lettek teremtve. Úgy is fogalmazhatok, tisztában vannak azzal, hogy Istennek kedve telik bennük.
Vízkereszt után ezzel az ünneppel fejeződik be a karácsonyi idő. Keresztelő János megkereszteli Isten egyszülött Fiát a Jordán folyóban. Ezzel indul Jézus földi küldetése, nyilvános működése, hogy megmutassa Isten szerető jóságát minden ember iránt. Jézus megkeresztelkedése istenségének jele: igent mond az Atya akaratára. De jele emberségének is, amely által megtanít bennünket arra, hogy a gyümölcsöző élet titka nem a sikerekben rejlik, hanem az élet értelmének megtalálásában ott, ahol mások talán falakat, értelmetlenséget látnak. Keresztelő János tudta és hangsúlyozta, hogy nem ő a Messiás, és arra sem méltó, hogy a saruszíját megoldja. Ő csak vízzel keresztel, utána jön majd az, aki Szentlélekkel fog keresztelni. Az Úr Jézusnak nem volt szüksége arra, hogy felvegye a keresztséget, mégis megtette: egy lett közülünk, vállalta az emberi sorsot azért, hogy segítsen embernek lennünk. Mert ez a legnagyobb feladat.
Egyszer valaki elment egy híres remetéhez, akit nagyon tisztelt, és azt kérdezte tőle: - Hogyan lehetnék olyan nagy ember, mint te? - Miért akarsz nagy lenni? Embernek lenni is elég nagy teljesítmény - felelte a remete.
Gyakran találkozunk olyan példaképekkel, akiknek nem sok közük van az emberséghez. Az emberi mivoltából kivetkőzött ember akkor kezdett távolodni önmagától, amikor hátat fordított Istennek, aki teremtette őt, és maga is felöltötte az emberi természetet, hogy életünkbe belépve segítsen visszatalálnunk önmagunkhoz.
Jézus megkeresztelkedését rendkívüli jelek kísérték: miközben imádkozott, megnyílt az ég, és mint egy galamb, leszállt rá a Szentlélek. Szózat hallatszott az égből: ,,Te vagy az én szeretett Fiam, benned telik kedvem." Jézusnak ebben az első nyilvános tettében benne van az egész élete: a Szentlélek erejével cselekszik, hogy az Atya akarata vezesse mindenben.
Az élet értelme éppen ebben rejlik: Isten akaratának felismerésében, amely megegyezik a lelkünk mélyén rejlő, egy életen át tartó felfedezés útján megismert hiteles vágyainkkal.
Hosszú út vezet a kicsinységet is vállalni tudó nagyság felé.

Bátor Botond OSPPE Magyar kurír 2021.01.10
 
 
0 komment , kategória:  Száz kérdés Jézus Krisztusról   
2021. január 10. – Vasárnap, Urunk megkeresztelkedése
  2021-01-10 13:46:56, vasárnap
 
  - Igenaptár oldalon
OLVASMÁNY Izajás próféta könyvéből
Ezt mondja az Úr: Íme, az én szolgám, akit támogatok, választottam, akiben kedvem telik. Kiárasztom rá lelkemet, és igazságot visz a nemzeteknek. Nem kiált majd, nem emeli föl a hangját, és szava se hallatszik az utcákon. A megtört nádszálat nem töri össze, a pislákoló mécsbelet nem oltja ki. Hűségesen tanítja az igazságot, nem lankad el, sem kedvét el nem veszti, míg az igazságot meg nem szilárdítja a földön. Az ő tanítására várnak a nemzetek.
Én, az Úr hívtalak meg igazságban, én fogtam meg a kezed és én formáltalak. Általad kötök szövetséget népemmel, és adok világosságot a nemzeteknek, hogy nyisd meg a vakok szemét, és szabadítsd ki a börtönből a foglyokat, és a tömlöcből azokat, akik a sötétben ülnek.
vagy
OLVASMÁNY Izajás próféta könyvéből
Így szól az Úr: Ti szomjazók, gyertek a vízhez mind, és bár nincsen pénzetek, siessetek ide! Vegyetek ingyen gabonát és egyetek, vegyetek pénz nélkül bort és tejet. Miért költitek a pénzt arra, ami nem kenyér, és a keresetet arra, ami nem lakat jól?
Hallgassatok ide, figyeljetek rám, akkor jó ételt esztek, és kövér falatokban lesz részetek. Fordítsátok felém fületeket és gyertek ide hozzám; hallgassatok rám, és élni fog lelketek. Örök szövetséget kötök veletek a Dávidnak megígért irgalom jegyében.
Íme, tanúvá tettelek a népek előtt, vezérré és parancsolóvá a nemzetek fölött. Olyan nemzeteket hívsz majd meg, amelyeket nem ismertél, és olyanok sietnek hozzád, akik nem ismertek, az Úrért, a te Istenedért, Izrael Szentjéért, aki majd megdicsőít.
Keressétek az Urat, amíg megtaláljátok, hívjátok segítségül, amíg közel van! Hagyja el útját a gonosz, és gondolatait a bűnös, térjen vissza az Úrhoz, mert megkönyörül rajta, Istenünkhöz, mert bőkezű a megbocsátásban. Hiszen az én gondolataim nem a ti gondolataitok, az én utaim nem a ti utaitok - mondja az Úr.
Igen, amennyivel magasabb az ég a földnél, annyival magasabbak az én utaim a ti utaitoknál, az én gondolataim a ti gondolataitoknál. Amint az eső és a hó lehull az égből és nem tér oda vissza, hanem megöntözi a földet, és termővé, gyümölcsözővé teszi, hogy magot adjon a magvetőnek és kenyeret az éhezőnek, éppúgy lesz a szavammal is, amely ajkamról fakad. Nem tér vissza hozzám eredménytelenül, hanem végbe viszi akaratomat, és eléri, amiért küldtem.
Ez az Isten igéje. Iz 42,1-4.6-7 vagy Iz 55,1-11

SZENTLECKE az Apostolok Cselekedeteiből
Kornéliusz (százados) házában Péter szólásra nyitotta ajkát, és ezeket mondta: ,,Valóban el kell ismernem, hogy Isten nem személyválogató. Mindenki kedves előtte, bármely néphez tartozik is, aki féli őt és az igazságot cselekszi. Isten a tanítást Izrael fiainak adta, és a béke örömhírét hirdette Jézus által. Ő a mindenség Ura.
Ti tudjátok, hogy mi minden történt Galileától egész Judeáig attól kezdve, hogy János hirdette a keresztséget: Hogyan kente fel az Isten a názáreti Jézust Szentlélekkel és hatalommal. Ő pedig, amerre csak járt, jótetteket vitt végbe, és meggyógyított minden ördögtől megszállottat, mert vele volt az Isten."
vagy
SZENTLECKE Szent János apostol első leveléből
Testvéreim! Mindenki, aki hiszi, hogy Jézus a Krisztus, az az Isten szülötte; aki pedig a szülőt szereti, szereti a szülöttét is. Abból tudjuk meg, hogy szeretjük Isten gyermekeit, hogy szeretjük az Istent, és eleget teszünk parancsainak. Mert az az Isten iránti szeretet, hogy megtartjuk parancsait. Parancsai nem nehezek.
Mert mindenki, aki az Istentől született, legyőzi a világot. És ez a győzelem - győzelem a világ fölött! - a mi hitünk. Ki győzi le a világot, ha nem az, aki hiszi, hogy Jézus az Isten Fia?
Ő az, aki víz és vér által jött, Jézus Krisztus. Nem csupán víz által, hanem víz és vér által. És a Lélek tesz tanúságot róla, mert a Lélek igazság. Tehát hárman tanúskodnak: a Lélek, a víz és a vér, és ez a három egy. Az emberek tanúságát is elfogadjuk, de az Isten tanúsága többet jelent. Az Isten tanúsága az, hogy tanúságot tett a Fia mellett.
Ez az Isten igéje. ApCsel 10,34-38 vagy 1Jn 5,1-9

EVANGÉLIUM Szent Márk könyvéből
Abban az időben Keresztelő János ezt hirdette: ,,Aki utánam jön, hatalmasabb nálam. Arra sem vagyok méltó, hogy lehajoljak és megoldjam a saruszíját. Én vízzel keresztellek titeket, ő pedig Szentlélekkel keresztel majd meg benneteket!" Ezekben a napokban történt, hogy eljött Jézus a galileai Názáretből, és megkeresztelkedett Jánosnál a Jordánban. És mindjárt, amint feljött a vízből, látta, hogy megnyílik az ég, és a Lélek, mint egy galamb, leszáll rá. Az égből pedig szózat hallatszott: ,,Te vagy az én szeretett Fiam, benned kedvem telik!"
Ezek az evangélium igéi. Mk 1,7-11
...... ........... ......



Elmélkedés C.Horváth István Sándor atya
Lelki megtisztulás
Szent Márk evangélista egészen röviden emlékezik meg Jézus megkeresztelkedéséről. Az esemény nem Jézus kisgyermekkorában történt, ahogy manapság a legtöbb esetben nem sokkal a születés után történik a keresztség kiszolgáltatása, hanem Jézus nyilvános működésének kezdetén, aki ekkor mintegy 30 esztendős. A keresztség alámerítést, alámerülést jelent, amely nem csak testi, hanem lelki megtisztulást eredményez. Jézus esetében és a későbbi korokban a keresztény hitre térők esetében a vízbe merülés és a vízből történő felemelkedés volt a keresztség formája, amelyet napjainkra a vízzel való háromszori leöntés gyakorlata vett át. A keresztséggel kapcsolatban érdemes megkülönböztetéseket tennünk, mert nem minden keresztség jelenti ugyanazt.
Elsőként nézzük János keresztségét. Ő volt az Úr Jézus előfutára, akit mi Keresztelő János néven emlegetünk. János a pusztában élt és a Jordán folyóban keresztelte meg az embereket. Márk evangélista így írja le tevékenységét: ,,Kiment hozzá Júdea egész vidéke és a jeruzsálemiek mindnyájan. Megkeresztelte őket a Jordán folyóban, miután megvallották bűneiket" (Mk 1,5). Munkáját egyébként nem csak az evangéliumok örökítették meg, hanem az ókor egyik legnagyobb történetírója Josephus Flavius is megemlékezik róla a zsidók története művében. Az evangéliumok tanúsága szerint János keresztsége egyértelműen a bűnbánat, a vezeklés, a megtérés jele. János az őt felkeresők számára hangsúlyozza, hogy a külső megtisztulással együtt jár a benső megtisztulás is, azaz a bűnbánat gyümölcsét kell teremnie mindenkinek. A Keresztelő kiemeli továbbá, hogy amit ő tesz, csak az első lépés: ,,Én a bűnbánat jeléül csak vízzel keresztellek titeket. De az, aki utánam jön, hatalmasabb nálam. Arra sem vagyok méltó, hogy saruit hordozzam. Ő Szentlélekkel és tűzzel fog megkeresztelni titeket" (Mt 3,11 és Mk 1,7-8).
Lényeges kiemelnünk, hogy amikor Jézus megkeresztelkedik Jánosnál, akkor az ő esetében nem a bűnbánat jeléről van szó, hanem arról, hogy sorsközösséget vállal a bűnös emberekkel. A mi Urunknak ugyanis nincs szüksége bűnbánatra, hiszen neki, a szent Istennek nincs egyetlen bűne sem. Márk evangélista nem tér ki arra, hogy János értetlenül fogadja, hogy Jézus meg akar keresztelkedni nála (vö. Mt 3,13-15), mert az esemény leírásánál őt az a szempont vezeti elsősorban, hogy bemutassa a mennyei Atya vallomását: ,,Te vagy az én szeretett Fiam, benned kedvem telik!"
Szót kell még ejtenünk a Szentlélek keresztségéről, amelyet napjainkban gyakran emlegetnek a katolikus megújulási mozgalmak. Ez a fogalom azt jelenti, hogy megtapasztaljuk azt, hogy Isten szeretete kiárad szívünkbe és ez egészen átformálja személyiségünket, átalakítja életünket, élővé teszi azt a kegyelmet, amelyet a keresztségben, a bérmálásban és az Oltáriszentségben kapunk. A Szentlélek-keresztség arra is utal, hogy nem elégszünk meg önmagunk átalakulásával, hanem elindulunk a tanúságtétel útján, az evangélium hirdetésének útján, miként az apostolok is ezt tették az első pünkösd napján, amikor eltöltötte őket a Szentlélek. A Szentlélek-keresztség további jellemzője, hogy szorosabban összekapcsol minket az Egyházzal, a krisztusi közösséggel, és megláttatja velünk, hogy mi a feladatunk ebben a közösségben.
Ma, Jézus megkeresztelkedésének ünnepén éljük át újra azt az örömet, hogy Isten gyermekei vagyunk! Szálljon le ránk is a Szentlélek, hogy tanúságtevő keresztények legyünk!

Imádság
Urunk, Jézus Krisztus! A mai ünnep emlékeztet minket az Egyház és minden megkeresztelt ember sajátos küldetésére. Arra a küldetésre, amely a te mennybemeneteledkor mondott parancsodból fakad: ,,Menjetek tehát, és tegyetek tanítványommá minden népet. Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében" (Mt 28,19). A mi környezetünkben is élnek olyanok, akik nincsenek megkeresztelve. Nem ismerik Istent, de bizonyára jószándék van a szívükben. Adj nekünk erőt, hogy segítsük őket elindulni a hit útján! Adj nekünk bátorságot annak megvallására, hogy semmi sincs nagyobb ebben a világban, mint megismerni téged és semmi nem adhat nagyobb boldogságot az embernek, mint hozzád tartozni.

Hanganyag Link

*
Útravaló
Krisztus megkeresztelkedik, de nem azért, hogy a víz tegye őt szentté, hanem hogy ő szentelje meg a vizet (Szent Maximus torinói püspök beszéde az V. századból). Nemsokára (február 11-én) halljuk, hogy a lourdes-i csodában is milyen fontossága van a víznek. A szentkútnál is a víz által válik csodahellyé a környék; és még hány meg hány pontján a világnak lesz csodaereje a víznek, amit mindnyájan használunk, és amibe alámerült Jézus. A víz mint gyógyító erő is megjelenik. A föld nagy kincse. Ha az ivóvízkészlet veszélybe kerül, fenyegetetté válhat az életünk, ezért sok helyütt katonai erővel védik. De a víz a keresztségben a tisztaságot és a bűntelenséget, az Istenhez tartozást jelenti. Legyünk büszkék és boldogok, hogy meg vagyunk keresztelve: annak napját kellene születésnapként ünnepelni.
Jézus ebben a percben úgy áll előttünk, mint a mennyei Atya kedves Gyermeke, de most van hozzánk is a legközelebb. Magára ölti emberségünket, minden bűnünket magára veszi, amit a keresztség vize valaha is lemos rólunk, és magára ölti halálunkat. Most, amikor leginkább Isten, most van közel hozzánk. ,,Te vagy az én szeretett Fiam!" - halljuk az evangéliumból a Jézus megkeresztelkedésekor elhangzó atyai szózatot.
Azt jelenti ez a hang, hogy maga az Atya áll oda Jézus Krisztus mögé. Ahogyan a kereszteléskor a keresztszülő veszi karjára a gyermeket, vagy a bérmálkozáskor a bérma szülő a bérmálkozó mögött áll, kezét vállára teszi, ezzel jelzi, hogy vállalja, hogy támogatja. Isten nélkül a világ egy nevelőintézet, ahol mindenki idegen mindenkinek, sőt ember embernek farkasa. Istennel a világ az otthon melegsége és szeretete. Ám ahhoz, hogy ezt átérezd, meg kell hogy nyíljon az ég. Amikor megkereszteltek, megnyílt. Amikor áldozol, amikor gyónsz, amikor bérmálkoztál, amikor imádkozol, amikor szentmisén vagy: megnyílik az ég. Hallod-e az Atya szavait? ,,Te az enyém vagy, kedvellek!" Az, hogy valaki az Isten gyermeke, nem jelent föltétlenül dédelgetést. Pedig gyakran erre számítanak naiv módon. Íme, egy példa az atyai szeretetre.
Kiskamasz gyerekek jönnek hazafelé az iskolából. Hátukon a táska, és kettő közülük nagyon összeakaszkodik. Először csak lökdösik egymást, utána rángatják, majd birokra kelnek, és benn, az árokban folytatják. Komoly verekedéssé fajul az összetűzés. Szakad ing és trikó, repül a táska is. Nézi ezt egy felnőtt, és átkiabál az utca másik oldaláról, hogy azonnal hagyják abba. De nem hagyják. Egy kerékpáros is jön arrafelé, nézi-nézi a gyerekeket, és már majdnem túlmegy rajtuk, amikor hirtelen fékez, ledobja a biciklit a fűbe, odasiet a verekedőkhöz, kirángatja őket erővel az árokból, és az egyiknek durr!, lekever egy nagy pofont. A másik meg elszalad. Szemben a kapuból az előbbi felnőtt, felháborodva ordít át a biciklis férfinak: Ember, maga mit csinál?! Honnan tudja, hogy ez volt a hibás, a másikat meg futni hagyja?! A biciklis, még mindig a gyerek grabancát fogva visszamordul: Igen, de ez az én fiam...
Kocsis Fülöp, a Hajdúdorogi Főegyházmegye érseke szerint valószínűleg mi voltunk az utolsó generáció, akik még engedelmeskedtek a szüleiknek, és mi vagyunk az első, akik engedelmeskedünk a gyermekeinknek.

Magyar Kurír
 
 
0 komment , kategória:  Száz kérdés Jézus Krisztusról   
Kocsis Imre írása: A napkeleti bölcsek útja
  2021-01-06 15:47:31, szerda
 
  A napkeleti bölcsek útja a világ Üdvözítőjéhez Kocsis Imre írása
A föld minden királya meghódol előtte, és minden nép szolgál neki"

Bővebben Link
 
 
0 komment , kategória:  Száz kérdés Jézus Krisztusról   
     1/10 oldal   Bejegyzések száma: 99 
2020.09 2020. Október 2020.11
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 417 db bejegyzés
e év: 6233 db bejegyzés
Összes: 47466 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 789
  • e Hét: 17181
  • e Hónap: 29857
  • e Év: 263604
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.