Belépés
furaila.blog.xfree.hu
"Nem az a fontos, hogy milyen iskolákat végeztél, hogy mit dolgozol, hanem hogy milyen EMBER vagy!" BMI ******
2005.10.25
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     2/2 oldal   Bejegyzések száma: 17 
Szabadság, szerelem!
  2016-11-11 07:32:13, péntek
 
  SZABADSÁG, SZERELEM!

E kettő kell nekem.
Szerelmemért föláldozom
Az életet,
Szabadságért föláldozom
Szerelmemet.

(Pest, 1847. január 1.)

Szabadság, szerelem!: e versét Petőfi az 1847-ben megjelent összes költeményei elé írta mottónak.
*
*-*-*
*
Ez a vers egy azok közül, amelyet Barátosi Lénárt Lajos lemásolva hazahozott Szibériából 1913-ban. Átadta a Hadügyminisztériumnak.
*
RABSÁG, SZABADSÁG

Rabság, szabadság, e két szó
Tölti be fogoly napjaimat,
Mi vár reám és mi vár reátok?
Egy kettős átok, mi véget nem ér?
Szabadságot adj nékünk Istenünk,
Melyet mi is megkaphatunk...
Ökölben a gondolat, terv,
Távol az örök hó mezején.
*
Iljiszunszk 1853. III. 7.
*
Petőfi Sándor
*
https://www.facebook.com/sennyeykastely/photos/?tab=album&album_id=1189648211 097930

 
 
0 komment , kategória:  Általános  
A hűség nem kérdéses
  2016-11-11 07:26:35, péntek
 
  3. A hűség nem kérdéses
*
Ne szépítsük a dolgot, a hűség bizony önfegyelem kérdése: meg kell nyirbálnunk eredendő vágyainkat annak érdekében, hogy társunknak ne okozzunk fájdalmat.
*
A hűség nem ösztönből és természetesen létrejövő viselkedésmód, hanem civilizációs, tudatos törekvés, amelyért bizony meg kell dolgoznunk.
*
Kivéve a spirituális kapcsolatot - ott ugyanis egyszerűen azért vagyunk hűségesek, mert eredendően nem is tudnánk mások lenni.
*
A nő számára az összes többi férfi nemtelen, úgy tekint rájuk, akár bátyjaira.
*
A monogámiára kevésbé hajlamos férfinek sem kell megtartóztatnia önmagát - egész egyszerűen nem vágyik másik nőre, kedvesén kívül az összes többi nő: ember, és nem is tudja őket másként nézni.
*
http://joportal.hu/jotettek/.../a_spiritualis_kapcsolat_5_jele
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
A fanatikusok hitétől ments meg Uram minket!
  2016-11-08 14:34:06, kedd
 
  Az eszmékben való hitet hogyan lehet az Istenben való hittel összehasonlítani? Sehogy, hiszen Isten jelen van minden élőben és földi környezetünkben!
Ez akkor is így van, ha van aki tagadja ezt!
*
A napokban egy kommentben kijelentette valaki, hogy
- "A fanatikus istent hit, fenntartására irányuló politika - oktatás - foglalkoztatási mizéria. A fajunk szellemiségének embe.rszabásúságának-teremtményiség, szintentartása. Egyértelműen kihalásunkhoz vezet..."
*
*
VÁLASZAIM a fenti kijelentésre:
*
Különbségek az 1950-es 60-as és 70-es évek szocialista embertípus kinevelésére való törekvés között és a mostani, un. "fanatikus istenhit" fenntartására való politikai törekvés között.
Vegyük sorba a TÖRTÉNELMI TÉNYEKET!
*
*
1.) Mára már egyértelmű, hogy az 1963-as amnesztiával szabadult 1956-os elítéltektől való rettegés szülte azt a gondolatot, hogy át kell írni a MUNKA TÖRVÉNYKÖNYVÉT és attól fogva, ami addig alanyi jogon ,,JÁRT" azután már csak ,,ADHATÓ" volt.
*
*
*
2.) És, hogy még egyértelműbb legyen, kinek mi ,,JÁR" és mi "ADHATÓ", azt egy külön törvényben fogalmazták meg.
Ez volt A célja az ,,1971. évi IV. Törvény az Ifjúságról"-nak is.
*
Ezzel a törvénnyel kezdetét vette az akkori ifjúság egyformásítása és a ,,szocialista embertípus" kinevelése...
*
http://xfree.hu/kep_show.tvn?aid=266935&kid=270841&sort=
*
Ezzel, a törvénnyel végérvényesen gátat szabtak az egyéniségekben rejlő tehetségek kibontakozásának. Lehetővé vált Magyarországon a TÖMEGEMBER nagyüzemi előállítása.
*
http://xfree.hu/kep_show.tvn?aid=266935&kid=270842&sort
*
Ez a KONTRASZELEKCIÓ (a ,,gyengébbek" javára történő kiválasztás) létrehozta a szocialistának nevezett NEHÉZ-SORSÚ új-proletárjait... amit a hármas ,,T"-vel (Tilt-Tűr-Támogat) valósított meg a vállalatok, intézmények élére telepített FÜGGETLENÍTETT KISZ- PÁRT- és SZAKSZERVEZETI vezetőkkel a politikai HATALOM.
Ez a szelekció több évtizedig tartott és túltett az 1920-as numerus claususon.
*
A munka melletti továbbtanulást sem támogatta bárki számára a munkahely, hiszen az is káder- (a párt és hatalmi szervezeteit feltétel nélkül kiszolgálók) függő volt!
*
http://xfree.hu/kep_show.tvn?kid=159788&aid=242463
*
*
Teljességgel előnyt élveztek azok, akik, vagy szüleik:
- ,,a Magyar Szabadság Érdemrend(1);
- a Munkás Paraszt Hatalomért Emlékérem(2);
- a Szocialista Hazáért Érdemend(3),
- illetve akinek szülei a Magyar Ellenállók Antifasiszták Szövetsége azon tagjai, akik fegyveres harcokban vettek részt(4)
- a munkásmozgalom mártírjai(5),
- a Magyar Népköztársaság fegyveres testületeinek hősi halottai(6),
- nemzeti gondozottak(7). ,,.

(Idézet a fenti képen látható 12. pontban megfogalmazott ,,Szüleim, saját kitüntetéseim": címszó alatti szövegből.)
*
Külön felhívnám a figyelmet arra, hogy ez a Jelentkezési lap még az 1980-as évek végén és az 1990-es évek elején is érvényben volt. (A dátum zöld kiemelővel.)
http://xfree.hu/kep_show.tvn?kid=159784&aid=242463
*
*
*
3.) Az egészben az a legtragikusabb, hogy továbbra is ők - és utódaik - azok, akik továbbtanulhattak és minden előnyét élvezhették az un. szocializmusnak.
És, ők azok, akik - a jobb és baloldalon kiválasztódva - napjainkban is sulykolják a keresztényi és demokratikus ,,tutit"!
http://xfree.hu/kep_show.tvn?aid=242463&kid=476669&sort=
*
Az a legnagyobb paradoxon - az egész Trianont-emlegetősdiben is, amikor azok hozakodnak elő vele, akik gátlástalanul megrendezték - rendszerváltozásnak hazudva - a II. "Trianont"!

Mert, bizony,
- a szocializmus becsődőltetése,
- a munkás-parasztságra épített rendszer fölszámolása az ezekben a gyárakban dolgozó munkások utcára kerülésével, akik nem rendelkeztek sem anyagi- sem ismereti, sem kapcsolati tőkével az újrakezdéshez;
- az 1945 utáni államosított gyárak és üzemek (az oly világhírű cégek, mint IKARUS, Ganz MÁVAG, Országos Gumiipari Vállalat Taurus Gumigyára, Hajdúsági iparművek Lehel Hűtőgépgyára, Május 1. Ruhagyár, Magyar Gyapjúfonó és Szövőgyár (The Woolmark Company), Habselyem Kötöttárugyár...Tungsram (1909) Egyesült Izzólámpa és Villamossági Művek, DCM: vagyis Dunai Cementművek, Magyar Gépipar és kohászat (1947) Csepel Művek...Kőfaragó- és Épület-szobrászipari Vállalat, a Herendi- és a Hollóházi Porcelángyártó Vállalat, CAOLA...stb).
1988-tól történő kiárusítása a maradék kis ország határain belül megmaradt magyarságot, a munkás-parasztsághoz tartozó rétegét érintette végzetesen!
*
*
*
4.) Tették és tehették ezt büntetlenül, miközben az ezt végrehajtó politikusok továbbra is baloldalinak és azokkal szolidárisnak hazudták és hazudják magukat, akik "mertek kicsik lenni"!

Egyébként semmiféle baloldaliságnak nem lett volna létjogosultsága 1990-et követően! http://xfree.hu/kep_show.tvn?kid=828037&aid=257851

Ennek ellenére, még 1994-ben is sikerrel kampányolva bejutottak a parlamentbe! Sőt, volt aki még polgármester, vagy önkormányzati képviselő is lehetett így jutva havi több milliós javadalmazáshoz!
*
E-mögött a PAKTUMOZÓ politikusok álltak, akik szerint máskülönben ,,megbénult volna az ország és lehetetlenné vált volna a kormányzás".

Ez valószínű, hogy így lett volna, hiszen akkora átmentett ,,ismereti"- anyagi- gazdasági- és kapcsolati tőke volt a birtokukban, amiből pillanatok alatt továbbra is hatalmi tőkét lehetett kovácsolni.
*
*
*
5.) A szocializmus fizetett ,,káderei", pedig elkezdték átírni az önéletrajzukat és elhallgatni függetlenített párt- kisz- és szakszervezeti funkciójukat, de még a Politikai Főiskolán való tanulmányaikat is!

http://xfree.hu/kep_show.tvn?kid=828151&aid=257851
*
Tessék csak alaposabban megnézni a Politikai Főiskola 1986-ban megjelenő számának jelmondatát!
*
"VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK!"
*
Tették ezt akkor, amikor már a MUNKÁSOK bérét is IMF hitelből fizették!bizonyíték a máig érvényben lévő 1982. évi 6-os számú Törvényrendelet (Tvr.) 9. cikkelyének 2. szakasza!
*
Ez alapján az IMF Magyarországon 1982. óta napjainkig korlátozás nélkül vásárolhat ingatlanokat, lakásokat, házakat, cégeket, üzemeket, vállalatokat (egyszóval mindent, ami megvehető és privatizálható adósság fejében.
*
Bővebben itt látható:
http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=98200006.TVR#id=
I1_1326320839250&parent=http%3A%2F%2Fnet.jogtar.hu&rpctoken=
720540082&_methods=onPlusOne%2C_ready%2C_close%2C_open%2C_resizeMe
*
Ezek most vagy ennyire hülyék voltak, vagy ennyire hülyének nézték az oda járó "egyetemi hallgatókat" (akik egyébként 3 évig kapták a munkahelyüktől a fizetésüket) hogy el tudták képzelni: akár IMF hitelből is megoldható a VILÁG PROLETÁRJAINAK EGYESÍTÉSE??!
*
Megtehették, hiszen a Corvinus Közgazdaságtudományi Egyetem ,,átvette" a Főiskolát... Így ma már mindenkinek, aki a ,,Polfőn" szerzett politológusi diplomát, úgy szerepelteti az önéletrajzában, mintha a Közgázon végzett volna!
http://xfree.hu/kep_show.tvn?aid=257851&kid=828149&sort=

Természetesen, 1990-et követően is számíthattak arra, hogy mindkét oldali HATALOM BE FOGJA ŐKET ISKOLÁZNI az új módit oktató fölsőfokú iskoláiba is - MINDENFÉLE SZAKIRÁNYÚ KÉPZÉSRE.
*
*
Az un. RENDSZERVÁLTOZÁSSAL ez annyiban változott, hogy az 1990 előtti un. szocialista embertípusú TÖMEGEMBERBŐL lett 1990 után a jó fogyasztó- KOZMOPOLITA világpolgár...
Ők azonban átgázoltak elődeik nehéz-sorsúin és csakis a ,,sorstalanok" és utódaik részesültek továbbra is mindenféle kárpótlásban...
*
A fogyasztói társadalom jó fogyasztó kozmopolita világpolgárainak nincs szükségük a nehézsorsú MUNKÁSSÁ lefokozott elődeikre, akiket magukra maradva hagytak lepusztulni, majd ,,önmagától" kipusztulni...
*
Továbbra is ők: a volt "szocialisták" - és utódaik - osztják a keresztény és demokratikus ,,tutit". Ők- és szüleik, akik élvezték az un. szocializmusnak is MINDEN előnyét!
Éppen ezért, nincs értelme egymásra mutogatni és egyik oldalt a másik ellen uszítani, mert az egyik 19, a másik egy híján 20!
*
Bóna Mária Ilona
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Személyes tragédiám az 1956-os családi érintettségem
  2016-11-03 19:56:36, csütörtök
 
  https://www.facebook.com/mariailona.bona/posts/1149397288429599

Az igazi tragédia akkor történt velem, amikor szerelmes lettem egyik iskolatársamba már a nyolcadik osztályban.
Ez az első és talán az egyetlen igaz szerelmem volt, akitől csak erőnek erejével - egy szörnyű erőszakot követően - tudtak elszakítani!
*
Itt olvasható annak a rettenetes erőszaknak a története:
http://blog.xfree.hu/myblog.tvn?SID=&pid=125709&n=furaila&blog_1-2-3. Szerelem és erőszak
*
Az történt, hogy Jóska apja, Horváth István ,,NÉPI BÍRÓ" volt abban a perben, amit Mansfeld Péter és társai ügyében tartottak.
http://xfree.hu/kep_show.tvn?kid=275829&aid=146399__ (Részlet Kósa Csaba: Alhattál-e kisfiam? c., Mansfeld Péterről szóló könyvéből.)
*
Mansfeld Péternek egyik legjobb barátja volt Bóna Rezső, akit Rudinak becéztek... Apa tárcájában láttam egyszer ezt a képet. Szörnyű, hogy soha nem mesélt róla! Tenger-sok fájdalomtól, megaláztatástól megkímélhetett volna!
http://xfree.hu/kep_show.tvn?kid=273091&aid=146399__
*
El tudod képzelni, hogy Horváth bácsi hagyta volna, hogy az egy-szem fia egy ,,ellenforradalmár"-Bóna-lánnyal összeházasodjon?
*
Ó, nem!
*
A mi szerelmünk halálra volt ítélve már az első pillanattól fogva!
*
És, amiért Jóskát az apja katonatisztnek szánta, egyre kellemetlenebb volt Jóska apja számára a fia szerelme irántam. Azóta - enyhén szólva idegenkedek MINDEN fegyveres testülethez tartozótól.
*
A pokoli terv már akkor kész volt, amikor sikerült a szakmunkás vizsgám és apáék befejezettnek tekintették a rólam való ,,gondoskodást".
*
Megszületett az ördögi terv az én elveszejtésemre is. Amiért engem nem tudtak börtönbe zárni, mint Rudit, ezért erkölcsileg tettek élő halottá! Itt olvasható Rudi szenvedéstörténete:
http://blog.xfree.hu/myblog.tvn?SID=&pid=70638&n=furaila&blog
_cim=In memoriam Bóna Rudi


Mert, amikor B. Jánossal megerőszakoltattak, azzal belőlem erkölcsi hullát kreáltak! Kiskorúként szülői "engedéllyel" hozzákényszerítettek egy testemnek-lelkemnek idegen skizofrén-alkoholistához, akitől azon az 1xi alkalommal terhes lettem. Olyan voltam, mint egy riadt kis madárka, akinek fogalma nem volt arról, hogy most mi is történt és történik vele!
*
A lényeg: lakást ígértek a nyomorultnak, akinek egyébként Berecz János volt a neve! Lehet, hogy csak névrokona volt az akkori politikusnak, azonban nem volt ajánlatos egy ilyen nevű személlyel szembe helyezkedni!


*


Mondd meg nekem hogyan tudtam volna szembeszállni az akkor már a titkos szolgálatok által megfigyelt családból származásommal, és az egész pokoli hatalmi gépezettel - én a törékeny lánygyerek, hasamban egy fejlődésnek indult magzattal????


Sehogy!!!!!!!


Végül is, amikor meglett a tanácsi bérlakás az erőszaktevőnek, még örültem is, hogy vele költözhetek!
Csakhogy, őkelme minden egyes alkalommal élve "férji" jogaival, megerőszakolt engem! Öt keserves évig tartott, míg-nem egy alkalommal nemet mondtam és a -10 fokos hidegbe kirugdosott a lakásból. A lakók találtak rám a közös udvari WC-ben és értesítették a "szüleimet". Akik kénytelenek voltak visszafogadni... Az erőszakos beadta a válókeresetet ellenem és el is váltunk közös beleegyezéssel... Alkást neki ítélte meg a bíróság, mert én elhagytam őt és szégyelltem kiteregetni a szennyest. Hiszen úgy tudtam elviselni azt a rettenetes öt évet, hogy dolgoztam három műszakban és folyamatosan továbbtanultam. Akkor végeztem el a gyors- és gépíró iskolát... Ja, és az erőszakos közösülésekről is hallgattam, mert azt el is felejtettem. Hiszen, minden alkalommal kilépett a lelkem a testemből, amit átengedtem Berecz számára, mint egy használati tárgyat. Ez olyannyira beidegződött nálam az öt év alatt, hogy irtóztam minden férfi-érintéstől... férfi-test-közelségtől!
*
Ezért aztán SOHA NEM ÉREZTEM HIÁNYÁT A SZEXNEK!
Viszont, annál inkább hiányoltam az IGAZ SZERELMET egy olyan férfival, aki MINDENBEN hűséges társam lett volna!


*
Bóna Mária Ilona

 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Az 1956-os kölyökharcosokról...
  2016-11-03 19:52:02, csütörtök
 
  ... és a RÓLUK MEGFELEDKEZŐ mindenkori HATALOMRÓL
*
Nem fogom be pörös számat, míg október 23-án ünnepelhetnek az 1956-os népfölkelés és szabadságharcosok emlékére megtartott megemlékezéseken azok és jogutódaik, akik a legfőbb gyilkosai voltak a 13 napos harcban résztvevőknek.


És (személyiség)gyilkosként vettek részt az 1956-os népfölkelés leverését követő véres megtorlásban.
http://blog.xfree.hu/myblog.tvn?SID=&pid=70638&n=furaila&blog__
*
Bóna Rudi volt a legjobb barátja Mansfeld Péternek, akit 10 évre ítéltek, és aki SOHA TÖBBÉ NEM LEHETETT SZABAD!
*
Pedig egy zárkában volt Göncz Árpáddal, aki - milyen érdekes - simán politikai tőkét kovácsolhatott a bebörtönzéséből, míg az olyan csóró MUNKÁS MAGYAR gyerekek, mint Mansfeld és Bóna bűnhődtek, mert az életükkel fizettek!
*
Mert mi: akik nem tudtunk Nyugatra menekülni, itt kellett megrohadnunk és megdögleni!!!
*
Mert az NEM ÉLET, amikor az embertől elvitatják még az érdemeit is és elvesznek tőle minden érvényesülési lehetőséget egészen a haláláig!!! (És még utána is!!! )
*
*
*
MANSFELD PÉTERT A ,,MUNKÁSOSZTÁLY ÁRULÁSÁÉRT" ítélték még kiskorúan halálra, majd akasztották föl a 18. születésnapját követően.

http://furaila.xfree.hu/146399
*
Mit érdemelnének a mai munkásosztályt elárulók?


Azok, akik zavartalanul kiárusíthatták az országot privatizáció címén. - saját magánvagyonaikat gyarapítandó - a dolgozó munkásság feje fölül! Mi ez, ha nem árulás?


http://xfree.hu/kep_show.tvn?kid=395732&aid=253201


*
Tessék csak elolvasni a fenti képen látható idézetet! Azt, amivel a bíró megindokolta egy akkor még kiskorú pesti srác - halálra ítélésének ,,jogosságát"! Az, pedig a munkásosztály "ÁRULÁSA" volt!!!


Kérdem én és azt hiszem, hogy jogosan - milyen büntetést érdemelnének ezek az 1990-től is hatalmon, vagy hatalom-közelben lévő "hivatalos" ÁRULÓK?
*
És ebben mindenki cinkos, aki ezt nem vallja be!!! Addig álságos minden politikai tevékenység és minden un. "VÁLASZTÁS"!!!
Így, sajnos, a 2018-as sem lesz valójában "SZABAD", mint ahogy az 1990-es sem - és az azóta összes nem volt az!!!
*
Bóna Mária Ilona
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
November 2-a halottak napja
  2016-11-02 20:07:56, szerda
 
  Ebből az alkalomból osztom meg az alábbi népszokásokról szóló leírást, amit még évekkel ezelőtt találtam a "LELKEM SZIRMAI" c. honlapon: .
http://lelkemszirmai.lapunk.hu/?modul=oldal&tartalom=1045611
*

HALOTTAK NAPI NÉPSZOKÁSOK
*
Halottak napjának hetét a halottak hetének is nevezik. Ezen a napon szokás a sírok megtisztítása, feldíszítése és a gyertyagyújtás.
*
A néphit szerint ilyenkor hazalátogatnak a halottak: a gyertyák fényénél a "véletlenül kiszabadult lelkecskék" újra visszatalálhatnak a sírba, nem kísértenek, és nem nyugtalanítják az élőket.
*
Sokfelé szokás volt, hogy a halottak számára megterítettek, kenyeret, sót, vizet tettek az asztalra (a bukovinai magyarok körében pedig még a temetőbe is vittek ennivalót s a sírokra helyeztek belőle, a maradékot pedig a koldusoknak adták).
*
Szeged környékén "mindönszentek kalácsa", "kóduskalács" néven üres kalácsot ajándékoztak a szegényeknek.
*
Székely népszokás szerint egész kemencére való cipót sütöttek, amelynek Isten lepénye vagy halottak lepénye volt a neve. Ezt kiosztották a templom előtt gyülekező szegények között.
*
Zentán Mindenszentek napján a család minden tagja meggyújt egy gyertyát, azt tartották, hogy akié a legelőször leég, az hal meg leghamarabb.
*
Az égő gyertyát nem szabad más sírra tenni, mert annak a halottnak a bűne, akinek a sírjáról elvették, átszáll a másik lelkére.
*
Többfelé úgy tartották, hogy Mindenszentek és Halottak napja közti éjszakán a halottak miséznek a templomban, és amíg a harang szól, hazalátogatnak szétnézni. Ezért minden helyiségben lámpát gyújtottak, hogy az elhunytak eligazodjanak a házban.
*
A hagyományos paraszti közösségek egy részében "a halottak hetén" munkatilalom van: nem szabad földet művelni, mosni, meszelni, káposztát elsózni, hogy "ne zavarják a holtakat", s "mert a besózott káposzta meglágyul", és mert mindez bajt hozhat a ház népére. Ehelyett őröltek, kukoricát morzsoltak.
*
William-Adolphe Bouguereau (1825-1905): Halottak napja (1859).
*
A szegedi tájon egészen a legújabb időkig a hagyományőrző családok már Mindenszentek ünnepén fehér üres kalácsot szoktak sütni.
Régi szegedi polgárasszonyok mézzel vonták be a tetejét. Jellegzetes alsótanyai alakjában fonadék, amelyet perecbe foglaltak bele.
Ez a Mindönszentök kalácsa, másként kúdúskalács, amelyet délután sírjaikhoz igyekezve, a temető kapujában várakozó koldusoknak osztogattak azzal a kéréssel, hogy ők is emlékezzenek meg a család halottairól.
A koldusok könyörgését a régi szegedi hagyomány különösen foganatosnak tartotta.
*
A Tápén sütött, briós formájú kis fonottkalácsnak kúdústuborék a neve.
*
A múlt század végén a szőregi koldusok ezen a napon a következő éneket énekelték a temetőkapuban:

Elindultunk a szent helyre,
A szomorú gyászos kertbe.
Vigasztalást ott sem veszünk,
Könyves szemmel hazamegyünk.

Már most Te eleidbe jöttünk,
Keresztfád előtt könyörgünk:
Tekints az megholt hívekre,
Kit teremtettél képedre.

Mert mindnyájunkért meghaltál,
Az keresztfán megváltottál,
Szent lelkedhez szorítottál,
Népünk üdvösséget hagytál.

Óh siralom, óh fájdalom,
Hogy a holtakról kell szólnom,
Az Úristen maga tudja,
Holtakat hogy szabadítja.

Sok lakóhelyei vannak
Az Úristen országának,
De nem tudjuk, merre vannak
A megholtak, hogy kínlódnak.
*
*
A halottak estéjen a halottak emlékezetére országszerte egy, esetleg két órahosszáig szólnak a harangok.
*
Tápé népének hite szerint ez idő alatt nyugszanak, megpihennek, nem szenvednek a lelkek a tisztítóhelyen.
*
Ez a jámbor hiedelem már a középkor legendavilágában felbukkan. Először Damiani Szent Péter († 1072) említi.
*
*
Annak a hétnek, amelyikbe Halottak napja is beleesik, a szegedi nép ajkán halottak hete a neve.
*
Ilyenkor a régi öregek nem szoktak kint a szántóföldön dolgozni, földmunkát végezni.
Helyette őröltettek, kukoricát morzsoltak, szalmát hordattak a szérűből.
Ez a hagyomány napjainkban a lehetőségek szerint már csak halottak napjára korlátozódott.
*
Jellemző régebbi hiedelem, hogy aki halottak napján földmunkát végez, azon hóttetöm (atheroma) támad.
E kegyeletes tartózkodásban eredetileg a halottak, hazajáró lelkek haragjától való szorongó félelem nyilatkozott meg.

*
A göcseji Pórszombat faluban a halottért mindenki maga szokott harangozni, mégpedig annyi verset, ahány halottja van.
A harangláb körül ilyenkor összesereglenek, és várakoznak, hogy mikor kerül rájuk a sor.
*
Más göcseji helyeken e napon sütnek-főznek, nagy lakomát csapnak. Egész éjfélig szól a muzsika. Ez talán a régi engesztelő toroknak csökevénye. A vidám hangulattal nyilván a hazajáró lelkeket akarják megtéveszteni.
*
Pölöskefőn vacsorát terítenek, rétest tesznek az asztalra, égő gyertyát a közepére. Utána elmennek a templomba litániára.
*
Miklósfán halottak estéjére szintén rétest sütnek. Odakészítik az asztalra annyi villával, ahány halottjuk van. Utána kimennek a temetőbe és sírjukon gyertyát égetnek.
*
A szintén zalai Kacorlak faluban Mindenszentek éjszakáján a rétest kirakják az ablakba, amelynek eredeti célzata nyilvánvalóan a hazajáró halott családtagok megvendégelése volt.
*
Kethelyen halottak napján az asztalt fehér terítővel födik le, kenyeret, fokhagymát, sót és kést tesznek rá.
Öregek hiedelme szerint a család halottja ezen az éjszakán hazajár, legyen tehát mit ennie, ha éhes.
*
Halottak hetében Göcsejben sem mosni, sem párolni nem szabad, mert a család halottja ezen a héten vízbe kerül, vagy a ruha megvizesedik rajta.
*
Hegyszentmárton baranyai magyar falucska, temploma nincs. A halottakért végzett esti könyörgés után a férfinép a harangtorony körül szokott gyülekezni, ahova a közeli házakból már rőzsekévéket hordtak össze.
Meggyújtották, hatalmas lángokban lobogott, mintha a purgatórium tüze lett volna. Közben minden férfi a családjáért harangozott egy verset. Így is több óráig hangzott a harangszó.
Ezután a gyülekezetből két csoport kivált és a falu két végén megkezdte a szegényeknek szánt koldulást.
Vezetőjük a kivilágított ablakok alá állva, ezt a valamikor máshol sem ismeretlen koldusimádságot mondta:

Názáretbeli Jézus, zsidóknak királya,
Veszödelömben forgóknak Istene!
Mögtestestesült szent Ige, szent Isten!
Ne hagyj a bűnben elveszni!

Hét köröszt alatt lëfekszöm,
Hét köröszt alatt főkelök,
Őrizz angyal éjfélig,
Boldogságos Szűz Mária virradtig,
Jézus Krisztus mindétig,
Hogy gyarló testöm nyugodjék,
Én szívem el né aludjék,
Hogy tégöd mindenkor lásson,
Mindön gonoszt távoztasson.

Sátánok mögkötöztessenek,
Hogy lölkeink në fertőztessenek.
Engedd nekünk kögyesen,
Atya, Fiú fölségösen,
Élvén örök dicsőségben,
Most és mindörökké!
*
Az amen után a csoport még elimádkozza a Miatyánkot és Üdvözlégyet. Ezután kopogtatnak és e szavakkal lépnek be a házba: Adj Uram örök nyugodalmat a megholt híveknek, és az örök világosság fényeskedjék nekik!
Előkerülnek a velük hozott zsákok. A gazda, gazdasszony egyikbe kukoricát, a másikba babot, a harmadikba krumplit önt.
Egy-két marok kender sem marad el.
Majd áldomást isznak, eredeti szándék szerint nyilvánvalóan toroznak, tort ülnek.
Így mennek házról-házra. Már éjfélre jár az idő, amikor a két csoport a még mindég lobogó tűznél ismét összetalálkozik.
Az őrállók addig sült tökön, sült krumplin rágódnak. Marad még a koldulóknak is. Közben iszogatnak.
Ezután az összekoldult ajándékok szabályszerű árverése következik. A befolyt összeg az egyházé.
Tudósításunk nem szól róla, de a szokás eredeti célzata aligha lehetett más, mint a szegények, koldusok megvendégelése, megajándékozása, amelynek ellenében a falu halottjaiért, a tisztítótűzben szenvedő lelkekért imádkoztak.
*
*
A székelyföldi Csíknelnén egész kemencére való cipót sütnek, amelynek Isten lepénye, halottak lepénye a neve. Még azon melegében átalvetőbe teszik, és kiosztják a templom előtt álldogáló szegények között, akik ennek fejében a család elhalt tagjaiért imádkoznak. Úgy tartják, hogy a halott ilyenkor elmegy hozzátartozói kapujához, és ha a szegénynek nem adnak alamizsnát, sírva távozik.
*
Hasonlóan Gyergyócsomafalván, Futásfalván is. Itt annyi cipót sütnek, ahány halottja van a családnak.
Kalácsot osztogatnak a koldusoknak, szegényeknek
*
Kiskunfélegyházán, Szentsimonban és bizonyára más helyeken is. Bélapátfalván Isten cipója sül.
*
Nagykátán a templom bejáratához tett kosárba vetik a hívek pénzadományukat. Ebből ajándékozza meg a pap karácsonykor a szegényeket.
*
Hangonyban már csak a cigányok járnak alamizsnáért.
*
Jászladányban a hívek mindenféle élelmet szoktak a templom előtt felhalmozni, amelyet valamikor a koldusbíró osztott ki a koldusok között. Az égő kisgyertyákat itt az ablakba rakják ki.
Sajátos újabb szokás, hogy a hősök emlékművénél este a négy világtáj irányában négy koporsóforma rácsozatot állítanak fel.
Az ismeretlen, messze sírokban porladozó katonák emlékezetére hozzátartozóik gyertyát gyújtanak, és e rácson helyezik el.
Ez a hagyomány azonban nyilván régibb.
*
Piliny palóc faluban a temetői nagykereszt alján van egy négyszögletes lapos kő. Ezen szokták emberemlékezetet meghaladó idő óta az ismeretlen helyen vagy idegenben nyugvó falubeliekért meggyújtani halottak napján a gyertyákat.
*
Tompa bácskai faluban halottak napján a legközelebbi hozzátartozók sírjáról összeszedik az elhervadt virágokat. Otthon kifőzik, és a vetőgabonát meglocsolják vele. Hitük szerint ez megvédi az üszögtől.
*
Hazai németségünknél az ünnepi fonott kalácsnak Heiligenstriezl a neve:
Budaörsön a gyerekek keresztanyjuktól kapták ajándékba.

*
A délszláv eredetű Bátyán halottak napján minden évben vittek kalácsot a tavaly Mindenszentektől elhalt családtagok sírjára, fehér abroszban. Öregek emlékezete szerint a fonott kalács mellett még rétest, olykor sovány pogácsát (kisele pogače), egyesek még birsalmát, tál babot is. Az ételeket a sírra terítették. Az egyházi szertartás végeztével a pap, a harangozó, sekrestyés, ministráns gyerekek társaságában összeszedte, elrendezte. Kocsin vitték az ételeket haza, majd megosztoztak rajta. Ennek fejében a megvendégelt halottakért imádkoztak. Valamikor a halott koporsajába is raktak ételt.
*
Szintén bátyai hagyomány, hogy este a család halottjaiért az asztal előtt gyújtanak gyertyát, a vízbefulladt hozzátartozókért azonban külön az asztal alatt.
*
Hercegszántó régi sokác hagyománya szerint a halottak sírjukból fölkelnek, és a templomba mennek, amikor halottak estéjén az ő üdvösségükért harangoznak. Várják a pogácsát is. Előtte ugyanis a legények, fiúgyermekek a házak ablakai alá állva elimádkozták a Miatyánkot és az Üdvözlégyet, majd beszóltak: kérünk a holt lelkek számára pogácsát, sokácul: dajte nem za mrtve duše pogače.
A végén megették és bort ittak rá. A pogácsa csak víz és só hozzáadásával készült.
*
Valamikor a mohácsi sokácok is vittek kalácsot, bort, tojást a sírra. Ezeknek sorsára már nem emlékeznek.
*
Mikefa göcseji faluban az ünnepen diófalevelet szednek, és elteszik, hogy - mint mondják - a családtagok el ne tetvesedjenek. A magyarázat már másodlagos, az eredeti szándékot már elfelejtették. A diófalevél, diófakoporsó a halandó embernek, illetőleg halottnak oltalma. A dió ugyanis középkori Megváltó-jelkép, amint erről karácsony estéjénél már szólottunk.
*
Vadamos göcseji falucskában úgy tartják, hogy halottak éjszakáján az egész élő és elhalt rokonság összejön. Vacsora után az asztalt nem szedik le, sőt tiszta tányért tesznek oda.
*
Zalaszentbalázson a Mindenszentek rétesét meg a bort otthagyják éjszakára a halottak számára.
*
Másik helyi hagyomány szerint halottak estéjén a templomban fölállítják a jelképes koporsót (tumba). Ennél imádkoznak, ájtatosságot tartanak a megholt hívekért. Az odakészített tányérba tett alamizsna a papé. Az ájtatosság végeztével a kántor hosszasan énekel. Most meg őt illeti az a pénz, amit a nép a tányérba vet.
*
Ecsegen halottak napján az ünnepről maradt ételeket elviszik a misére és a templomajtón belül lerakják a szegények számára.
*
Szurdokpüspöki hagyomány szerint halottak napjára következő reggel az asszonyok kendőbe kötött babot, lencsét, lisztet visznek a templomba. Ott egy kiterített abroszra öntik, és mise után a szegényeknek adják.
*
Kunsziget kisalföldi faluban az asztal hídján, vagyis a lábakat keresztben összekötő léceken gyújtják meg a család halottjaiért a gyertyákat, miközben a halottak litániáját végzik. Az asztal alsó homályos része mintha a purgatóriumot jelképezné. Ide kerül a gyertya Nagyhátán is.

*
Sokfelé szokás az égő gyertyát az ablakhoz tenni.
*
A bukovinai Andrásfalván Mindenszentek délutánján a pap vezetésével ünnepélyes körmenet indult a temetőbe, amelynek négy sarkában közösen imádkoztak, könyörögtek az ősökért, a falu halottjaiért. Együttmaradtak, az egyes sírokhoz külön nem mentek. Utána a körmenet visszatért a templomba, a hívek kezében gyertyacska, vagyis kis gyertya égett. Szokás volt gyertyákat is osztogatni egymás között, hogy este és a halottak hetének estéin otthon kölcsönösen imádkozzanak mellette egymás halottjaiért. Halottak napján a templomba cipót vittek és a szegények között osztották szét.
*
*
Meg kell jegyeznünk, hogy a síroknak az ünnepen való felvirágozása, a sírkeresztek megkoszorúzása katolikus népünk körében aligha több másfél századosnál.
Kováts István szegedi kőműves mester önéletrajzában elmondja, hogy a szokás a szegedi magyarság körében a múlt század első felében vált a bevándorolt német polgárság hatására mind általánosabbá.
*
A kegyeletes gyakorlatot protestáns népünk is átvette, hiába hadakozott ellene - pápista szokásnak minősítve - még a múlt század végén is számos öreg református pap.
*
Aki a sírról virágot szakít, azt budaörsi német hiedelem szerint a halott elviszi.
*
A halott sírjára helyezett égő gyertyát Tápé idősebb népe szerint nem szabad máséra áttenni, ott égetni, mert akkor annak a halottnak bűne, bűnadóssága, akinek sírjáról elvitték a gyertyát, ennek a lelkére száll át.
*
A síron való gyertyagyújtás a békéscsabai szlovák evangélikusság körében az első világháború idején tűnt föl a távolban elesett hozzátartozók emlékezetére.
*
Nyilván hasonló szándékból a hajdúsági magyar reformátusok között is.
*
Parasztságunk körében általánosnak mondható, bár helyi sajátosságaiban még kevéssé ismeretes szokás, hogy halottak estéjén, sőt halottak hetének minden estéjén odahaza kis gyertyát égetnek. Rendre annyit gyújtanak meg, ahány halottjuk van.
*
Dombrád idősebb népe szerint azért a lámpát sem szabad eloltani, mert a gyertya nem nekünk, hanem a halottaknak világít.
Egy-egy mellett mindaddig imádkoznak, amíg el nem ég.

Szerkesztette és közreadja: Bóna Mária Ilona
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Árpád-házi magyar szentek
  2016-11-02 16:10:18, szerda
 
  MINDENSZENTEK NAPJÁN ILLENE TUDNUNK, HOGY A MAGYAROK ADTÁK A LEGTÖBB SZENTET A VILÁGNAK, AZ ÁRPÁD-HÁZI URALKODÓHÁZBÓL
*
A magyarság ,,megnyerése" a római egyház számára a X-XII. században létkérdés volt.

Egy olyan erős európai nép, mint a magyar, mindenképpen térképformáló erőt jelentett a pápaságnak.Talán félreérthető, de igaz: Rómának nagyobb szüksége volt az Európát kelet felé lezáró magyarságra, mint nekünk Rómára, hiszen

- MI MÁR JÓVAL AZ ÚGYNEVEZETT HONFOGLALÁSI IDŐSZAK ELŐTT KERESZTÉNYEK VOLTUNK.
*
A római katolikus vallás felvétele nem annyira rajtunk, mint inkább az egyházon segített.
Ám, egyik európai egyház sem volt annyira független a pápától, mint éppen Magyarország!
ENNEK ELLENÉRE EGYIK URALKODÓHÁZ SEM ADOTT ANNYI SZENTET A RÓMAI EGYHÁZNAK, MINT ÉPPEN A MAGYAR!
*
*
*
1. ÁRPÁD-HÁZI SZENT ISTVÁN
969-körül - 1038. augusztus 15.
*
996-ban vette feleségül Henrik bajor herceg leányát, a későbbi II. Szent Henrik német császár testvérét, Gizellát, akivel sok hittérítő és lovag jött Bajorországból.

Atyja életében a nyitrai dukátus ura volt, majd 997-ben, Géza fejedelem halála után követte őt a fejedelmi székben.
Az ezredfordulón, 1000 karácsonyán, (más értelmezések szerint 1001. január 1-jén vagy 1000. augusztus 24-én) koronázták királlyá Esztergomban a feltehetőleg II. Szilveszter pápától kapott koronával, amely azonban nem azonos a ma Szent Korona néven ismert uralkodói jelvénnyel.

Halála előtt Magyarországot a Boldogságos Szűzanyának ajánlotta fel. (Bizonyos kutatók szerint a korabeli szokás szerint tulajdonába adta.)
*
*
*
2. Árpád-házi Szent Imre (kb. 1007 - 1031)
*
Szent István király és Boldog Gizella királyné fia, a magyar trón örököse. 1031-ben vadászat közben halt meg. A legenda szerint halála után István felajánlotta a koronát Szűz Máriának.
*
Szent Imre legendáját az Érdy-kódexben olvashatjuk.
Jámborságával már gyermekkorában kitűnik. Királyi atyjával egyszer Szent Márton hegyére ment a bencés monostorba, ahol a szerzetesek illő tisztelettel fogadták őket.
,,Imre miért Szentlélekkel teljes, kinek mind megismervén érdemes voltát, mindent azonképpen meg apolgata (megcsókolta). Nekit csak egyször, nekit háromszor, nekit ötször és egyet végre hétszer. Annak kedég vala fráter Maurus neve. Mikoron az szent mise megáldatott volna, az szent királ titkon kérdé meg az ő fiát, miokáért tette volna. És megjelenté az ő atyjának, hogy mindeniknek annyi esztendei volna, Hogy tisztaságus életöt fogadtanak volna. Az utolsó kedég fráter Marus szeplőtelen szűz volna."

Szent Imre hercegünk sajnos, fiatalon egy vadászbaleset áldozata lett.
*
*
*
3. ÁRPÁD-HÁZI SZENT LÁSZLÓ (1046 - 1095)
*
Kiváló uralkodói képességével, vitézségével és életszentségével kivezette a magyarságot a belső veszedelmek örvényéből, és megmentette a külső ellenségek halált és pusztulást hozó támadásaitól.
,,Amikor a magyarok meghallották -- olvassuk a gesztaírónál --, hogy Magnus (Géza) király meghalt, egész sokaságuk öccséhez, Lászlóhoz gyűlt, és egy értelemmel, közös szóval és egyetértő akarattal őt választották az ország kormányzására, vagyis helyesebben buzgó és állhatatos kéréssel rákényszerítették. Mindnyájan tudták ugyanis, hogy föl van ruházva a tökéletes virtusokkal, hite szerint katolikus, kiváltképpen kegyes, bőkezű adakozó, szeretettel teljes. Úgy ragyogott föl, mint köd közepette a hajnali csillag, mely elűzi a homályt; és miképpen a telihold világol a maga napjaiban, vagy amiképpen a nap ragyog: fény lett népének közepette.''
*
Szent László legenda
*
Kép: A legenda a Magyar Anjou-legendáriumban.
*
A Szent László-legenda a magyarországi templomokban a középkorban megfestett jelenetsor a szent király harcáról és párviadaláról a kun vitézzel. A Magyar Anjou-legendáriumban is megörökítették.
*
A Szent László legenda számos helyen föllelhető a Kárpát-medence középkori templomaiban.
Néhányat itt most meglátogathatunk.
Székelyderzs, Tereske, Zsigra, Türje, Bántornya, Ócsa, Vizsoly, Bögöz, Kakaslomnic, Necpál, Gelence, Bibarcfalva, Rimabánya, Homoródkarácsonyfalva, Szentmihályfa.
*
http://vilagbiztonsag.hu/keptar/thumbnails.php?album=404

Ábrázolása a Képes Krónikában:Ű
*
*
*
4. Árpád-házi Szent Piroska
- bizánci császárnő (1080 - 1143)
*
Árpád-házi magyar királylány, bizánci nevén Priszka, Magyarországi Szent Irén(Eiréne) néven bizánci császárné.
*
Szentlelkű nagy Császárnője lett Bizáncnak, építője dómnak, monostor-kórháznak. Négy daliás fia - s négy ékes szép lánya Árpádok hírnevét növelte Bizáncban.
Majd unokáinak későbbi frigyére visszatér Hazánkba az Árpádház vére.
Végül is letéve csillogó koronát s fénylő ragyogását az elmúlt időnek... Apácamezbe-öltözötten ajánlja fel lelkét Újraalkotó Teremtőjének.
*
Az ortodox egyházakban szentként tisztelik. Az ortodox liturgia szerint augusztus 13-ántartják emléknapját.[1] Kultuszát a római és görög katolikus egyház is átvette; ugyancsak szentjei közé sorolja.
*
*
*
5. Árpád-házi Szent Erzsébet (1207 - 1231)
*
2007-ben Szent Erzsébet születésének 800. évfordulóját ünnepeltük.
Az évforduló tiszteletére több kiállítást szerveztek világszerte, és természetesen Marburgban is.
E kiállítás két gyöngyszemét tekinthettem meg 2008-ban még utoljára Marburgban.
Az egyik kiállítás azokat az elrabolt drágaköveket tartalmazta, amelyek Szent Erzsébet ereklyetartóját díszítették egykor.
A világ különböző pontjairól, múzeumokból, gyűjtőktől állították össze e kiállítást a Marburgi Ásványtani Múzeumban.

Sikerült néhány szép, értékes kámeát, drágakövet lefényképeznem.
Amikor hazatértem és a számítógépemre feltettem a képeket legnagyobb meglepetésemre az egyik kámeán rovásírás felíratott találtam. Ez azért volt megdöbbentő számomra, mert akkor pontosan egy rovásírás képsorozaton dolgoztam, és tejesen a rovás jelek bűvöletében éltem és ez a szerelem még most is tart.
http://vilagbiztonsag.hu/keptar/thumbnails.php?album=404_
*
Erzsébet leprás beteget fürdet; a kassai Szent Erzsébet-dóm szárnyasoltárának szárnyain 12 képen Árpád-házi Szent Erzsébet életének eseményei láthatók.
(Tudjátok, ahol II. Rákóczi Ferenc fejedelem kriptájában nyugosznak hamvai.)
*
Számomra is kedves büszkeség, hogy lakóhelyemen látható az egyik legkecsesebb Szent Erzsébet templom. Eme templom falát Nagy Sándor - Európa utolsó szecessziós festője - festette Szt. Erzsébet életéből csodás képeket. (BM)
Erzsébet leprás beteget fürdet; a kassai Szent Erzsébet-dóm szárnyasoltárának szárnyain 12 képen Árpád-házi Szent Erzsébet életének eseményei láthatók.
*
*
*
6. Árpád-házi Szent Kinga (vagy Kunigunda)
Esztergom, 1224. március 5. - Ószandec, 1292. július 24.
*
Árpád-házi királylány, magyar szent. IV. Béla király lánya, Szent Margit és Boldog Jolán nővére, Lengyelország és Litvánia védőszentje.

*
V. Béla és Laszkarisz Mária első gyermekeként született
Korán eljegyezték a Piast-házbeli V. Boleszláv lengyel fejedelemmel, akihez tizenöt évesen, 1239-ben feleségül is ment.
A házasság jó hatással volt a lengyel-magyar kapcsolatokra.
Szüzességi fogadalma hatására Boleszláv is örök tisztaságot fogadott (ún. Szent József-házasságban éltek.
*
Kinga teljes hozományával hozzájárult a tatárok elleni védelemhez, ennek ellenére 1241-ben végigdúlták Lengyelországot is; a fejedelmi pár előbb a szepességi Podolinba, majd a Dunajec bal partján álló Csorsztin várába menekült.
A tatárjárás után, 1249-ben hazalátogatott Magyarországra, és az apjától kapott bányászokkal 1251-ben megnyittatta a wieliczkai sóbányákat.
Férje 1257-ben neki adományozta a Szandec nevű területet.
Kinga 1280-ban (más források szerint 1273-ban klarissza kolostort alapított Ószandecben, de emellett másutt is kórházakat, templomokat, kolostorokat építtetett.
Kinga és Boleszláv buzgósága elősegítette Szent Szaniszló boldoggá avatását, melyre 1253-ban került sor.
Férje 1279-ben elhunyt. Kinga ekkor klarissza apácaként az általa alapított ószandeci kolostorba vonult vissza húgával, a fél évvel korábban megözvegyült Jolánnal együtt.
1284-ben a kolostor főnöknőjévé választották.
Az első templom 1285-ben épült.
1287-ben egy tatár betörés során az apácáknak Csorsztin várába kellett menekülniük; az ostromlókat Baksa Simonfia György magyar csapata futamította meg.
A kolostort a tatárok feldúlták, az újjáépítést Kinga irányította. Itt hunyt el 1292-ben, 10 hónapnyi betegség után.
*
*
*
7. Árpád-házi Szent Margit 1242 - 1270
*
Klissza, 1242. január 27. - Margit-sziget, 1270. január 18.
IV. Béla magyar király és Laszkarisz Mária bizánci császári hercegnő leánya, Szent Erzsébet unokahúga.
*
A vesztett muhi csata után IV. Béla király feleségével, Laszkarisz Mária bizánci hercegnővel együtt Dalmáciába menekült.
Ott, Klissza várában született Margit leányuk 1242. január 27-én. Szülei - a tatároktól elszenvedett vereség miatti kétségbeesésükben - felajánlották őt Magyarország megmentéséért.
*
Margit ennek megfelelően hároméves korában a veszprémi domonkos apácákhoz került, és ott gondos nevelésben részesült.
Nevelőnője Olympiades nővér volt. Később a Nyulak szigetén (mai Margit sziget) lévő zárdába került át, amelyet apja építtetett.
Itt került sor Margit fogadalomtételére 1254-ben.
Később két alkalommal is lehetősége lett volna fogadalma visszavonására, hiszen minden bizonnyal megkapta volna a felmentést apja kérésére.
Ő azonban visszautasította II. Ottokár cseh király, valamint a lengyel király házassági ajánlatát is.
*
A keresztények az önfegyelmezés és keresztény szeretet példaképének tekintik.
A legalacsonyabb rendű munkát is szívesen végezte, és a legrosszabb ruhákban járt. Napjait munkában, éjszakáit imádságban töltötte. Gyakran kínozta magát korbácsolással is. A róla szóló, 1510-ből fennmaradt legenda szerint jövendőmondó képességekkel is rendelkezett, amellyel olykor apjának is segítségére volt diplomáciai gondjai megoldására.
*
1270. január 18-án halt meg a Margit-szigeti kolostorban. Ravatalát 1271 körül Albert és Péter lombardiai szobrászok faragták meg vörös márványból, egyes részeit pedig fehér márványból.
Legendája szerint holtteste halála után három hétig nem indult oszlásnak, ráadásul rózsaillatot árasztott.
Boldoggá avatása már 1276-ban megtörtént, szentté avatására azonban évszázadokat kellett várni.
Tiszteletét 1789-ben hivatalosan is engedélyezték, végül XII. Piusz pápa 1943-ban avatta szentté, mégpedig atyjának húga Szent Erzsébet ünnepnapján, november 19-én.
*
https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%81rp%C3%A1d-h%C3%A1zi_Szent_Margit

Szerkesztette: Bóna Mária Ilona


 
 
0 komment , kategória:  Általános  
     2/2 oldal   Bejegyzések száma: 17 
2016.10 2016. November 2016.12
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 17 db bejegyzés
e év: 152 db bejegyzés
Összes: 7719 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 42
  • e Hét: 665
  • e Hónap: 3791
  • e Év: 35521
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.