Belépés
maroka.blog.xfree.hu
"Legyen béke és szeretet szívedben Boldogságod sose érjen véget" Antal Mária
1951.01.15
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     2/405 oldal   Bejegyzések száma: 4048 
Nagyböjt 1. vasárnap 02.21 - Igenaptár oldalon
  2021-02-21 10:07:51, vasárnap
 
  OLVASMÁNY Mózes első könyvéből
A vízözön után Noé kijött a bárkából, és hálaáldozatot mutatott be. Ekkor Isten így szólt Noéhoz és fiaihoz, akik vele voltak: ,,Íme, szövetséget kötök veletek, utódaitokkal és minden élőlénnyel, amely veletek van: a madarakkal, a háziállatokkal és az összes mezei vaddal, mindennel, ami kijött a bárkából, a föld minden állatával. Megkötöm veletek szövetségemet, többé nem törlöm el valamennyi élőlényt a földről vízözönnel, és nem jön olyan áradat, amely elpusztítja a földet."
Aztán így szólt Isten: ,,A szövetségnek, amely fennáll köztem és köztetek, meg a veletek levő minden élőlény között minden nemzedékre, ez lesz a jele: szivárványt helyezek a felhőkbe. Ez legyen a szövetség jele köztem és a föld között. Ha összegyűjtöm a föld felett a felhőket, és a szivárvány megjelenik a felhőkön, akkor megemlékezem szövetségemről, amely fennáll köztem és köztetek meg minden élőlény és test között. A vízből nem lesz többé vízözön, hogy minden lényt elpusztítson."
Ez az Isten igéje. Ter 9,8-15

SZENTLECKE Szent Péter apostol első leveléből
Szeretteim! Krisztus meghalt egyszer a bűnökért, az Igaz a bűnösökért, hogy Istenhez vezessen minket. A test szerint ugyan megölték, de a lélek szerint életre kelt. Így ment el a börtönben sínylődő lelkekhez is, és hírt vitt nekik. Ezek egykor engedetlenek voltak, amikor Noé idejében Isten türelmesen várt, amíg a bárka elkészült. Ebben csak néhányan, mindössze nyolcan menekültek meg, épp a víz által.
A vele jelképezett keresztség most titeket is ugyanígy megment. Hiszen az nem a test szennyének a lemosása, hanem könyörgés az Istenhez, hogy adjon tiszta lelkiismeretet Jézus Krisztus feltámadása által. Ő azután, hogy az angyalok, hatalmasságok és erősségek az ő uralma alá kerültek, fölment a mennybe, és az Isten jobbján foglal helyet.
Ez az Isten igéje. 1Pét 3,18-22

EVANGÉLIUM Szent Márk könyvéből
Abban az időben a Lélek kivitte Jézust a pusztába. Negyven napig kint volt a pusztában, és megkísértette a sátán. Vadállatokkal volt együtt, és angyalok szolgáltak neki. Amikor Jánost elfogták, Jézus Galileába ment, és hirdette az Isten evangéliumát: ,,Betelt az idő, közel van az Isten országa. Térjetek meg, és higgyetek az evangéliumban."
Ezek az evangélium igéi. Mk 1,12-15
...... ........



Elmélkedés
A bűnbánat útján
Megkeresztelkedését követően Jézus a pusztába vonul negyven napra. Márk evangélista megjegyzi, hogy a Lélek vitte, vezette Jézust a pusztaságba. Az a Szentlélek, aki a kereszteléskor galamb képében ereszkedett le az Úrra (vö. Mk 1,10), most a pusztába vezeti, olyan helyre, ahol távol van az emberektől, hogy itt készüljön fel küldetésére, az emberek közti nyilvános fellépésére. Márk ugyan nem részletezi a kísértéseket, de Máté írásából ismerjük a hármas kísértést. Először a sátán arra kéri Jézust, hogy a köveket változtassa kenyérré és táplálkozzon ezzel a kenyérrel, mert a pusztában nincs más étele. Másodszor azt kéri, hogy a jeruzsálemi templom párkányáról vesse le magát, mutassa meg, hogy Isten angyalai vigyáznak rá, és így tegye nyilvánvalóvá isteni dicsőségét a nép előtt. Harmadszor a világ minden gazdagságát ajánlja fel a sátán Jézusnak, ha nem az igaz Istent, hanem őt imádja. Jézus visszautasít minden kísértést, s ezzel számunkra is példát mutat.
Korunk embere sajnos sok esetben észre sem veszi a gonosz kísértéseit. Aztán amikor elköveti a bűnt, nincs benne semmi szégyenérzet, el sem rejtőzik Isten elől, mint egykor Ádám és Éva (vö. Ter 3,8-10). A bűn azt jelenti, hogy az ember a teremtő és életet adó Isten helyett szövetségre lép a pusztító és az életet elvevő gonosszal, az ördöggel, Isten örökös ellenfelével, a csábítóval, a hazugság atyjával és a megtévesztés mesterével. Az ördög módszere rendkívül agyafúrt, azzal csábítja és ámítja az embert, hogy istenné lehet. Azt ígéri, hogy az ember Isten fölé kerekedhet, mindenre képes a maga erejével, szabadságát arra is felhasználhatja, hogy szembeszálljon teremtőjével, megtagadja a szeretet Istenét. A kísértést fel nem ismerő, ezért azt visszautasítani sem képes ember egyszer csak elkezd istent játszani, s úgy tesz mintha örökké tetszeleghetne ebben a szerepben. De ez a színjáték nem tart örökké. Egyszer mindenki számára kinyilvánul, hogy nem bújhat ki emberségének bőréből, s aki emberként született, az emberként is hal meg, s emberként áll majd Isten elé. Akkor már nem lehet megfordítani a szerepeket, mindenkiről lehull az álarc és elveszti álruháját. A bűnbe esett és Istent elhagyó ember pusztító lénnyé, önmagát és környezetét elpusztító lénnyé válik, aki sivatagot teremt lelkében, környezetében és szerte a földön. Elpusztítja önmagát, megtagadja az örök életet és a szeretetet. És elpusztítja, kietlen sivataggá változtatja az édenkertet, az egész teremtett világot, az áldott földet, az ígéret földjét átkozottá teszi.
Isten azonban közbelép és nem engedi, hogy az ember átvegye a teljes irányítást. ,,Ahol elhatalmasodott a bűn, ott túláradt a kegyelem" - írja Szent Pál apostol a római levélben (Róm 5,20). Isten Szabadítót, Megváltót küld, aki visszaállítja a teremtett világ eredeti rendjét és helyreállítja az Isten és az ember közti kapcsolatot. Erre a fordulatra, erre az Istentől származó kezdeményezésre emlékezünk minden nagyböjtben. A sátán, a gonosz lélek, az ördög eddig azt gondolta, azt gondolhatta, hogy ő uralja a terepet, ő írhatja a szabályokat, ő adhat korlátlan hatalmat az ember kezébe, s ezt a szereposztást az ember is elhitte, mert könnyebb volt számára Isten nélkül élni. Isten azonban átveszi az irányítást, elnémítja a hangadókat, megtérésre szólítja a megtévesztetteket. Isten megadja a megtérés, a bűnbánat kegyelmét, hogy az ember újra az ő gyermekének érezhesse magát és ne a gonosz játékszerének.
Indítson minket a mai, első nagyböjti vasárnap a megtérés és a bűnbánat útján, hogy rátaláljunk a szeretet Istenére!
C. Horváth István Sándor

Imádság
Urunk, Jézus Krisztus! Te egykor és ma mindenkinek hirdeted: ,,Térjetek meg!" A nagyböjt a bűnbánat ideje. A böjti idő a megváltás titkának, a te szenvedésednek és feltámadásodnak ünnepére készít fel. A megtérés elmélyít minket a jó megismerésében. A megtérés elmélyíti bennünk azt a tudatot, hogy bűnösök vagyunk, de ez nem jelenti vesztünket, hiszen az irgalmas Atya megbocsát nekünk. A megtérés útjára, a bűnbánat útjára nem egy büntetni akaró, hanem egy megbocsátó Isten vezet. Ha rálépünk a bűnbánat útjára és alázattal tesszük meg azon az Isten felé vezető lépéseket, akkor észrevesszük, hogy a bűn sötétségén túl felragyog a kegyelem világossága, melyet te, a mi Megváltónk adsz nekünk

Hanganyag Link
 
 
0 komment , kategória:  vallás  
Csütörtök hamvazószerda után
  2021-02-18 10:40:10, csütörtök
 
  OLVASMÁNY Mózes ötödik könyvéből
Mózes arra tanítja a választott népet, hogy az Istennel kötött szövetség áldás, de átok is lehet: élet vagy halál.
Az Istennel kötött szövetség ismertetése után Mózes így beszélt a néphez:
,,Népem, figyelj! Ma szemed elé tártam az életet és az üdvösséget, a halált és a kárhozatot. Ha engedelmeskedsz az Úr, a te Istened parancsainak, amelyeket ma adok neked, s szereted az Urat, a te Istenedet, az ő útjain jársz, megtartod parancsait, törvényeit és rendelkezéseit, akkor életben maradsz és megsokasodsz, az Úr, a te Istened megáld azon a földön, ahova indulsz, hogy birtokodba vedd. Ha azonban elfordul szíved és nem engedelmeskedsz, ha elcsábulsz más isteneket imádni és nekik szolgálni, akkor ma tudtotokra adom: Menthetetlenül elpusztultok, és azon a földön, amelyre a Jordánon átkelve elérkezel, hogy birtokba vedd, nem fogtok sokáig élni. Ma tanúul hívom ellenetek az eget és a földet: Életet és halált, áldást és átkot tártam a szemetek elé. Így hát válaszd az életet, hogy te is, utódaid is életben maradjatok; szeresd az Urat, a te Istenedet, hallgass a szavára és ragaszkodj hozzá. Mert ez jelenti számodra az életet és napjaidnak hosszúra nyúlását azon a földön, amelyre az Úr, a te Istened megesküdött atyáidnak, Ábrahámnak, Izsáknak és Jákobnak, hogy nekik adja."
Ez az Isten igéje. MTörv 30,15-20

EVANGÉLIUM Szent Lukács könyvéből
Aki nem félti életét Krisztusért, megmenti azt az örök életre.
Amikor Péter apostol megvallotta, hogy Jézus a Messiás, akkor az Úr így szólt a tanítványokhoz:
,,Az Emberfiának sokat kell szenvednie: a vének, a főpapok és az írástudók elutasítják, megölik, de harmadnapra feltámad."
Majd így szólt mindnyájukhoz: ,,Aki utánam akar jönni, tagadja meg magát, vegye föl mindennap a keresztjét, és úgy kövessen engem! Mert aki meg akarja menteni életét, elveszíti azt. De aki elveszíti életét énmiattam, megmenti azt.
Mit használ az embernek, ha az egész világot megnyeri is, önmagát azonban elveszíti, és romlásba dönti?"
Ezek az evangélium igéi. Lk 9,22-25
...... .............



Elmélkedés
A nagyböjt a kérdések és a keresés ideje számunkra. A nagyböjt mindig a tavasz, a természet megújulásának idejére esik, s bizonyára ez is erősíti bennünk a vágyat, hogy lelkileg is megújuljunk, új irányba állítsuk életünket. Erős bennünk az igény, hogy szívünk igaz válaszokat kapjon kérdéseinkre és megtaláljuk azt a célt, ami életünket valóban boldoggá teszi.
A mai evangéliumban Jézus ezt mondja: ,,Aki utánam akar jönni, tagadja meg magát, vegye föl mindennap a keresztjét, és úgy kövessen engem!" Ez a kijelentés minden kérdésünkre választ jelent. Minden hitetlenségünket és kételkedésünket a hit irányába fordítja. Aggodalmaink sötétségében meggyújtja a bizonyosság lángját. Ezt a mondatot újra és újra elolvasva a bűnös ember megérti, hogy Krisztus keresztjéből árad az egész emberiségre a megváltás és személyesen számára a megbocsátás. Megértjük, hogy érdemes a kereszt felé fordulnunk, hogy megértsük a bűn, valamint az irgalmasság és a megváltás titkát. Érdemes a keresztbe kapaszkodnunk, hogy bűneinkre bocsánatot nyerjünk. Érdemes nekünk is a keresztet hordoznunk, áldozatokat vállalnunk, hogy Krisztus követői legyünk, aki az Atyához vezető utat mutatja meg nekünk. Érdemes mérlegre tennünk, hogy miről mondunk le, mit veszítünk ezen az oldalon, a földi élet oldalán, s mit nyerünk a túlsó oldalon, az örök élet oldalán.
C. Horváth István Sándor

Imádság
Uram, Jézus Krisztus! Vezess végső célom, a mennyei Atya felé! Belátom, hogy egyedül a krisztusi út, a szeretet útja, a remény útja, a megbocsátás útja, az öröm útja, az igazi szabadság útja, az élet tiszteletének útja vezet az Atyához az örök üdvösségre! Segíts megtalálnom a helyes utat és támogass, hogy ezt az utat soha el ne hagyjam s azon meg ne álljak! Segíts kegyelmeddel, hogy mindig közelebb kerüljek az Atyához! Légy velem és te vezess életutamon! Vezess a szeretet útján!
 
 
0 komment , kategória:  vallás  
6. évközi hét kedd 02.16
  2021-02-16 15:06:53, kedd
 
  OLVASMÁNY Mózes első könyvéből
Amikor Isten látta, hogy az emberek gonoszok lettek, elhatározta, hogy eltörli őket a föld színéről.
Miután az emberek elszaporodtak a földön, látta az Úr, hogy nagy az ember gonoszsága, és hogy szívének minden gondolata és vágya mindenkor a rosszra irányul. Meg is bánta, hogy embert alkotott a földön, nagyon bánkódott miatta.
Azért elhatározta: ,,Eltörlöm a föld színéről az embert, akit teremtettem; el az embert, a barmot, a csúszómászót és az égi madarat, mert bánom, hogy alkottam őket." Noé azonban kegyelmet talált az Úr előtt.
Miután Noé az Úr parancsára elkészítette a bárkát, azt mondta neki az Úr: ,,Menj be egész családoddal együtt a bárkába, mert egyedül téged találtalak igaznak ebben a nemzedékben! Végy minden tiszta állatból hetet-hetet, hímet és nőstényt; a nem-tiszta állatokból pedig kettőt-kettőt, hímet és nőstényt, hogy maradjon utódjuk az egész földön! Mert még hét nap, és azután negyven nap és negyven éjjel esőt bocsátok a földre és eltörlök a föld színéről minden élőlényt, amelyet alkottam."
Noé úgy tett, ahogyan az Úr megparancsolta neki. Hét nap elteltével aztán a vízözön hullámai elborították a földet.
Ez az Isten igéje. Ter 6,5-8;7,1-5.10

EVANGÉLIUM Szent Márk könyvéből
Jézus emlékezteti tanítványait, hogy csodákkal igazolta isteni küldetését.
A tanítványok egy alkalommal áthajóztak a Genezáreti-tavon. Elfelejtettek kenyeret vinni magukkal, és csak egy kenyerük volt a bárkában. Jézus a lelkükre kötötte: ,,Vigyázzatok! Óvakodjatok a farizeusok és Heródes kovászától!"
Ők egymásközt arról beszélgettek, hogy nem hoztak magukkal kenyeret. Jézus észrevette, és így szólt: ,,Mit tanakodtok azon, hogy nincs kenyeretek? Még most sem értitek, és nem fogjátok föl? Még mindig érzéketlen a szívetek? Van szemetek, és nem láttok? Van fületek, és nem hallotok? Nem emlékeztek arra, hogy amikor öt kenyeret megtörtem ötezer embernek, hány tele kosár maradékot szedtetek össze?" Azt válaszolták: ,,Tizenkettőt."
,,És amikor hetet törtem meg négyezer embernek, hány tele kosár maradékot szedtetek össze?" Azt felelték: ,,Hetet."
Erre újra megjegyezte: ,,Hogyan lehet, hogy még mindig nem értitek?"
Ezek az evangélium igéi. Mk 8,14-21
...... .......



Elmélkedés
Azt követően, hogy Jézus csalódottan otthagyta a tőle égi jelet követelő hitetlen farizeusokat, tanítványai körében felidézi korábbi csodáit, ténylegesen a két kenyérszaporítást, amelyek jelek voltak, mégpedig az ő istenségét tanúsító jelek, azt igazoló jelek, hogy ő a Messiás. Jézus korában általánosan elterjedt volt az a nézet, miszerint az eljövendő Messiás meg fogja majd ismételni a manna csodát. Ahogyan az Egyiptomból való kivonulást követően, a pusztai vándorlás során, Mózes idejében Isten az égből hullatott mannát és így táplálta a választott népet, ugyanúgy a Messiás is kenyeret fog adni az embereknek.
Az evangéliumi jelenet alapján úgy tűnik, hogy még a Jézushoz legközelebb álló tanítványok sem értették meg a csodák láttán azt, hogy Jézussal elérkezett a messiási idő. Hiányzik még belőlük az Úrba vetett feltétlen és teljes bizalom. Hiányzik még belőlük az érzékenység, hogy a Mesterük által véghezvitt cselekedetekben jelet lássanak.
A tanítványok nem azonnal, hanem fokozatosan jutnak el a hitre. Mesterük arra hívja fel figyelmüket, hogy vegyék észre cselekedeteinek jelentőségét. Arra neveli őket, hogy higgyenek benne. Ő bármikor képes csodát tenni, tehát a tanítványoknak nincs okuk aggodalomra az ennivaló miatt. Lényeges, hogy nem csupán a testi táplálékot köszönhetjük a gondviselésnek, hanem Isten adja nekünk a lelki táplálékot is.
C Horváth István Sándor

Imádság
Jóságos Istenem, hálás szívvel köszönöm neked mindazt, amivel mindennap elhalmozol jóságodból, köszönök mindent azok helyett és nevében is, akik ezt nem teszik meg. Édes Jézusom, határtalan jóság! Milyen sokat tettél azért, hogy az emberek viszontszeressenek. Miként lehetséges mégis, hogy sokan nem szeretnek téged? Szent kegyelmeddel eltökélem, hogy amennyire csak képes vagyok, szeretlek téged mindenek fölött! Ámen.

Hanganyag Link
 
 
0 komment , kategória:  vallás  
6. évközi hét hétfő 02.15
  2021-02-15 10:30:40, hétfő
 
  OLVASMÁNY Mózes első könyvéből
Isten Ábel áldozatát fogadta szívesen; Káin ezért megharagudott, és megölte testvérét.
Ádámnak és Évának fia született: Káin. Éva azt mondta: ,,Fiúgyermeket kaptam Isten kegyelméből." Majd Káinnak öccse is született: Ábel. Ábel pásztor volt, Káin pedig földműves.
Hosszabb idő elmúltával történt, hogy Káin a föld gyümölcséből áldozatot mutatott be az Úrnak. Ábel is áldozott nyájának legjavából és azok hájából. Az Úr szívesen tekintett Ábelre és áldozatára, de Káinra és áldozatára nem. Erre Káin nagy haragra lobbant; még az arca is elváltozott.
Ám az Úr figyelmeztette: ,,Miért lobbantál haragra? És miért változott el az arcod? Nemde ha jót cselekedtél, emeld fel tekinteted; de ha rosszat tettél, az ajtóban leselkedik a bűn. Állj ellen a bűnös kívánságnak és uralkodjál rajta!"
Káin akkor azt mondta öccsének, Ábelnak: ,,Menjünk ki a mezőre!" És amikor kinn voltak, Káin rátámadt öccsére, és megölte.
Az Úr felelősségre vonta Káint: ,,Hol van testvéred, Ábel?" Azt felelte: ,,Nem tudom. Vajon őrzője vagyok én testvéremnek?"
Erre azt mondta neki az Úr: ,,Mit műveltél? Testvéred vére felkiált hozzám a földről. Nos tehát átkozott leszel, kitaszítva a földről, mely megnyitotta száját, és fölitta testvéred kiontott vérét. Ha megműveled is, nem ad neked termést. Kóbor bujdosó leszel a földön."
Káin erre azt válaszolta az Úrnak: ,,Túl nagy az én büntetésem ahhoz, hogy el tudjam viselni. Most elűzöl erről a vidékről, rejtőznöm kell színed elől, és kóbor bujdosó lesz belőlem a földön. Bárki megölhet, aki rám talál."
Erre az Úr azt mondta neki: ,,Semmi esetre nem lesz úgy! Bárki, aki megöli Káint, hétszeresen bűnhődik." Jelet is tett az Úr Káinra, hogy ne ölje meg senki, aki rátalál.
Ezek után Ádámnak és Évának újra fia született. Éva Szetnek nevezte és ezt mondta: ,,Másik magzatot adott nékem az Isten Ábel helyett, akit Káin megölt."
Ez az Isten igéje. Ter 4,1-15.25

EVANGÉLIUM Szent Márk könyvéből
Jézustól égi jelet vártak kortársai, pedig ő maga volt az égi jel.
Egy alkalommal farizeusok mentek Jézushoz, és vitatkozni kezdtek vele. Égi jelet kértek tőle, mert próbára akarták tenni.
Ő lelke mélyéből felsóhajtott, és így szólt: ,,Miért akar jelet ez a nemzedék? Bizony mondom nektek: ez a nemzedék nem kap semmiféle jelet."
Ezzel otthagyta őket. Ismét hajóba szállt, és átkelt a Galileai-tó túlsó partjára.
Ezek az evangélium igéi. Mk 8,11-13
...... ............



Elmélkedés
A mai evangéliumi részlet a farizeusok Jézussal szembeni ellenállását mutatja be, amelyet most a csodálatos kenyérszaporítás váltott ki. A csodáról értesülve azért jönnek hozzá, hogy vitába szálljanak vele és jelet követeljenek tőle. Ha figyelembe vesszük, hogy Jézus korábban már számos olyan jelet mutatott a nép körében, nagy nyilvánosság előtt, amelyek isteni hatalmát tanúsították, akkor világos számunkra, hogy a farizeusok kérése csak az ő hitetlenségüket és ellenséges érzületüket tárja fel. Egyértelmű, hogy nem olyan jelet szeretnének látni, amely hitet ébreszthetne bennük, hanem égi jelet, mennyből jövő jelet kérnek, amit később majd felhasználhatnának Jézussal szemben. A farizeusok esetében a hitetlenség azt jelenti, hogy nem akarták felismerni és elismerni, hogy Jézus az Isten Fia.
Személyének ez a farizeusok részéről megmutatkozó tudatos elutasítása mélyen érinti és bántja Jézust, erre utal a ,,lelke mélyéből felsóhajtott" kifejezés.
Sokszor mondjuk, hogy nincs reménytelen helyzet és soha nem mondhatunk le arról, hogy valakit letérítsünk a bűn, a bűnös élet útjáról, de a jelenet alapján mégis úgy tűnik, hogy bizony előfordulhat ilyen. Még Jézus is reménytelennek látja a farizeusokkal való párbeszédet és inkább lemondóan távozik.
A Jézuséhoz hasonló keserű tapasztalatok azért ne vegyék el teljesen kedvünket attól, hogy az emberek megtéréséért és Isten országáért tevékenykedjünk.
C Horváth István Sándor

Imádság
Urunk, Jézus Krisztus! A te megbízásod alapján az Egyház az emberhalászat csodálatos feladatát végzi évszázadok óta és ezt fogja tenni a világ végezetéig. Az apostolok mai utódai azzal a meggyőződéssel végzik feladatukat, hogy te hívtad meg őket erre és a te munkatársaidként végzik szolgálatukat. Segíts minket, hogy elfogadjuk ezt a szolgálatot, mert az irgalmas Atya meg akar minket menteni a kárhozattól és az örök boldogságot adja nekünk. Segíts minket, hogy keresztény életünk jel legyen mindazoknak, akik keresik az irgalmas és üdvözítő Istent. Adj erőt nekünk, akiket szintén meghívsz követésedre, hogy mi is készséggel fogadjuk hívásodat, és bátran vállaljuk az emberhalászatot, amivel megbízol minket!

Hanganyag Link
 
 
0 komment , kategória:  vallás  
Évközi 6. vasárnap 02.14
  2021-02-14 10:11:40, vasárnap
 
  OLVASMÁNY Mózes harmadik könyvéből
Az Úr ezt mondta Mózesnek és Áronnak: ,,Ha egy embernek a bőrén duzzadás, kiütés vagy fénylő folt keletkezik, bőrleprára lehet gyanakodni. Vezessék Áron paphoz, vagy az ő fiai közül valamelyik paphoz. Az ilyen ember leprás és tisztátalan. A pap nyilvánítsa tisztátalannak, mivel leprája van. A leprás, akit a betegség megtámadott, szaggassa meg ruháját, a haját hordja kibontva, a szakállát takarja be, és kiabáljon: »Tisztátalan, tisztátalan!« Ameddig a betegsége tart, addig tisztátalan, s mivel tisztátalan, lakjék elkülönítve, tartózkodjék a táboron kívül."
Ez az Isten igéje. Lev 13,1-2.44-46

SZENTLECKE Szent Pál apostolnak a korintusiakhoz írt első leveléből
Testvéreim! Akár esztek, akár isztok, vagy bármi mást tesztek, tegyetek mindent Isten dicsőségére. Se zsidót, se pogányt, se Isten egyházát ne botránkoztassátok meg, mint ahogy én is mindenkinek kedvében járok. Nem azt keresem, ami nekem hasznos, hanem ami másoknak van javára, hogy üdvözüljenek. Legyetek követőim, mint ahogy én Krisztus követője vagyok!
Ez az Isten igéje. 1Kor 10,31-11,1

EVANGÉLIUM Szent Márk könyvéből
Abban az időben: Egy leprás jött Jézushoz. Térdre borult előtte, és így kérlelte: ,,Ha akarod, te meg tudsz tisztítani engem!" Jézusnak megesett rajta a szíve. Kinyújtotta kezét, megérintette, és azt mondta neki: ,,Akarom! Tisztulj meg!" Erre rögtön elmúlt a leprája, és megtisztult. Jézus szigorúan ráparancsolt, és mindjárt elküldte ezekkel a szavakkal: ,,Vigyázz, ne szólj erről senkinek egy szót sem, hanem menj, mutasd meg magadat a papnak, és tisztulásodért mutasd be a Mózes rendelte áldozatot, bizonyságul nekik." Ám az, alighogy elment, mindenfelé hirdetni és híresztelni kezdte a dolgot. Emiatt Jézus nem mehetett többé nyilvánosan a városba, inkább kint, elhagyatott helyeken tartózkodott. Mégis, mindenünnen özönlöttek hozzá az emberek.
Ezek az evangélium igéi. Mk 1,40-45
...... .............

Elmélkedés
Gyógyító érintés
Az evangéliumi történet megértéséhez tudnunk kell, hogy a lepra egy súlyos bőrbetegség, amely a bibliai időkben gyógyíthatatlan volt. Mondhatjuk, hogy ez egy kirekesztő betegség abban az értelemben, hogy a leprában szenvedőket kirekesztették, kizárták a társadalmi életből, a közösség tevékenységeiből, még az istentiszteleteken sem vehettek részt. Ez természetesen nem a leprások iránti ellenszenvből vagy gyűlöletből fakadt, hanem abból, hogy egyszerűen nem láttak más lehetőséget a betegség terjedésének megakadályozására. A hatékony gyógyszerek és gyógymódok hiánya miatt a leprások nem érintkezhettek az egészségesekkel, ezért a településektől távolabb éltek. Mivel az élet védelme mindenkor elsődleges szempont, ezért a leprások kizárását és elkülönítését szent kötelességnek tartották, mert ez volt az egyetlen módja annak, hogy megvédjék a közösséget a halálos fertőzéstől. A leprás beteg tisztátalannak számított, ezért a vallási eseményeken sem vehettek részt. Ha valaki mégis meggyógyult a betegségből, a mózesi törvények szerint a pap állapította meg tisztulását, ő nyilvánította őt gyógyultnak, s ezzel visszatérhetett a társadalmi és a vallási közösségbe.
A történet azzal indul, hogy egy leprás jön Jézushoz. Bizonyára egészen közel jött hozzá és úgy borult le előtte. A leprás is és Jézus is jól tudta, hogy ez a közeledés nem megengedett. A leprás is bátor volt, hogy megszegte a törvényi előírásokat és Jézus is, mert megengedte, hogy a közelébe jöjjön a beteg. Ugyanakkor a leprás részben tiszteletben tartja a törvényt, mert nem kéri Jézustól, hogy érintse meg őt. Jól tudjuk, hogy más esetekben Jézus megérinti a beteget, a beteg testrészt és ez eredményezi a gyógyulást, de a leprás nem kér ilyet. A leprás azt kéri, hogy az Úr egyszerűen csak az akaratával gyógyítsa meg őt. Ezért mondja: ,,Ha akarod, te meg tudsz tisztítani engem!" Talán azt is gondolja, hogy ha Jézus meg tudja őt gyógyítani, akkor biztosan kitalálja majd annak módját is, hogy érintés nélkül adja át gyógyító erejét, nincs szükség arra, hogy megérintse őt. A kérésnek ez a formája egyértelműen jelzi, hogy a beteg feltétlenül hisz Jézus gyógyító hatalmában.
A történet érdekes mozzanata, hogy Jézus mégis megérinti a leprást. Meg tudta volna gyógyítani akaratával vagy a szavával, de ő meg akarta érinteni ezt a beteget. Nem húzódik el tőle utálattal vagy félelemből, és nem tart attól sem, hogy elkapja a betegséget. A törvényi előírásokkal, az érintkezés tiltásával sem törődik, hanem érintésével közvetíti neki az irgalmat és a gyógyulást.
Egy kis magyarázatra szorul még Jézus tiltó parancsa. Ezt mondja az immár gyógyult embernek: ,,Vigyázz, ne szólj erről senkinek egy szót sem!" Azért kéri ezt, hogy az emberek ne tudják meg, hogy találkozásuk, érintkezésük miatt Jézus is tisztátalanná vált, s emiatt nem mehetett a városokba, emberek közé. A leprás persze nem foglalkozik a tiltással, ami érthető is, hiszen miért ne mondaná el nagy lelkesedéssel mindenkinek, hogy meggyógyult és kinek köszönheti egészségét. És itt jön a történet újabb fordulata: bár az emberek tudomást szereznek róla, hogy Jézussal nem lehet egy ideig érintkezni, mégis keresik őt, mindenhonnan jönnek hozzá az emberek.
A gyógyítás jelzi Jézus küldetésének célját: ,,Azért jöttem, hogy életük legyen és bőségben legyen" (Jn 10,10). Ez a cél vezessen minket is keresztény küldetésünkben!
C. Horváth István Sándor

Imádság

Urunk, Istenünk! A bűn elszakít bennünket tőled és az Egyház közösségétől. A bűnöktől való szabadulást egyedül te adhatod meg nekünk. Lelkünk bűneitől nem szabadulhatunk meg saját erőnkből. Ha bűnbánatot tartunk és a szentgyónásban megvalljuk bűneinket, ez a cselekedet annak a kifejezése, hogy szeretnénk helyreállítani a megsértett kapcsolatot veled, a mi irgalmas Atyánkkal és az Egyház közösségével. Amikor bocsánatot nyerünk vétkeinkre, te visszafogadsz bennünket a szeretet közösségébe. Urunk, megvalljuk bűneinket, és alázattal fordulunk hozzád: bocsáss meg nekünk

Hanganyag Link
 
 
0 komment , kategória:  vallás  
5. évközi hét csütörtök 02.11
  2021-02-11 08:29:04, csütörtök
 
  OLVASMÁNY Mózes első könyvéből
Isten férfiúnak és nőnek teremtette az embert.
Ezért az asszony egyenrangú segítőtársa férjének.
Az első ember teremtése után így szólt az Úristen:
,,Nem jó az embernek egyedül lennie. Alkotok neki segítőtársat, aki hozzá illő."
Az Úristen megteremtette a földből a mező minden állatát és az ég minden madarát. Odavezette őket az emberhez, hogy lássa, milyen nevet ad nekik. Az lett a nevük, amit az ember adott nekik. Az ember tehát nevet adott minden állatnak, az ég minden madarának és a mező minden vadjának. De a maga számára nem talált segítőtársat, aki hasonló lett volna hozzá.
Ezért az Úristen álmot bocsátott az emberre, és amikor elaludt, kivette az egyik oldalbordáját, a helyét pedig hússal töltötte ki. Ezután az Úristen az oldalbordából, amelyet az emberből kivett, megalkotta az asszonyt, és az emberhez vezette.
Az ember így szólt: ,,Ez most már csont az én csontomból és hús az én húsomból. Asszony a neve, mivel a férfiből vétetett!" Ezért a férfi elhagyja apját és anyját, a feleségéhez ragaszkodik, és a kettő egy test lesz.
Az (első) ember és a felesége mezítelenek voltak mind a ketten, de nem szégyellték magukat.
Ez az Isten igéje. Ter 2,18-25

EVANGÉLIUM Szent Márk könyvéből
Jézus tanítása elsősorban a választott népnek szólt, de a hívő pogányok is részesültek benne.
Jézus egyszer Tírusz és Szidon vidékére vonult vissza. Itt betért egy házba, és bár rejtve akart maradni, jelenléte mégsem maradhatott titokban.
Egy asszony, akinek leányát tisztátalan lélek szállta meg, tudomást szerzett róla, odasietett hozzá, és a lábához borult. Az asszony szír-föníciai származású pogány volt. Azt kérte tőle, hogy űzze ki leányából a gonosz lelket.
Jézus először elutasította: ,,Hadd lakjanak jól előbb a gyermekek; mert nem helyes, ha elveszik a gyermekek kenyerét, és a kiskutyáknak vetik!" De az asszony így folytatta: ,,Igaz, Uram, de az asztal alatt a kiskutyák is esznek abból, amit a gyermekek elmorzsálnak." Jézus azt válaszolta: ,,Szavad jutalmaként menj! A gonosz lélek elhagyta leányodat."
Amikor hazaért, leányát az ágyon fekve találta. Már elhagyta a gonosz lélek.
Ezek az evangélium igéi. Mk 7,24-30
...... .............



Elmélkedés
Miután a tegnapi részben Jézus bemutatta, hogy az emberi szív a bűnös vágyak és cselekedetek forrása, a mai evangéliumban felfedi, hogy Isten mennyire jószívű. Jóságát pedig nem csupán a zsidó népnek, a választott népnek mutatja meg, hanem minden embernek, bármelyik népből is származik. A történet szereplője nem zsidó, hanem szír-föníciai származású. Szolgálata során korábban Jézus már találkozott azzal, hogy saját népe elutasította. Most pedig azt tapasztalja meg, hogy a pogányok nyitott szívvel közelednek hozzá. Egészen természetes, hogy örömmel fogadja ezt a közeledést és nem utasítja vissza a kérést. Igaz ugyan, hogy kezdetben kissé elutasítóan hangzanak szavai, de ezzel valójában az asszony hitét, kitartását akarja próbára tenni. Az eset azt tanúsítja, hogy aki hittel keresi Jézust, az kegyelmet, áldást talál. Aki hittel kéri az ő segítségét, annak kérése teljesülni fog.
A történetben végig az ,,asszony" megjelölést használja Márk evangélista. De ne felejtsük, hogy itt egy édesanyáról van szó. Egy anyáról, aki nem a maga számára kér valamit Jézustól, hanem gyermeke, lánya javára kéri az Úr segítségét. Egy szerető szívű édesanyáról szól a történet, aki aggódik lányáért és azt szeretné, ha megszabadulna a gonosz befolyásától. Ezt az édesanyai szeretetet és persze az alázatos és kitartó kérést jutalmazza meg Jézus a csodával, a lány meggyógyításával.
C. Horváth István Sándor

Imádság
Uram, Jézus Krisztus! Megerősítem irántad való szeretetemet és minden nap meg akarom azt vallani előtted. Légy velem, hogy szüntelenül megújuljak a szeretetben, s azt ne csak szavaimmal, hanem cselekedeteimmel és egész életemmel is kifejezzem. Hálával gondolok arra, hogy te szeretetből feláldoztad életedet értem és minden emberért. Elkötelezem magamat, hogy én is az önzetlen és önfeláldozó szeretet útját fogom járni. Segíts, hogy irántad való szeretetből mindent megtegyek üdvösségemért. Uram, te légy bennem a szeretet!

Hanganyag Link
 
 
0 komment , kategória:  vallás  
5. évközi hét szerda 02.10
  2021-02-10 12:44:42, szerda
 
  OLVASMÁNY Mózes első könyvéből
Isten embert teremtett, és a Paradicsomkertet adta neki lakásul.
Amikor az Úristen megalkotta az eget és a földet, még semmiféle mezei bokor nem hajtott ki rajta; sőt még fű sem sarjadt a földből. Akkor ugyanis az Úristen még nem hullatott esőt a földre, és még ember sem volt, aki megmunkálja azt. De forrás fakadt a földből, és megöntözte annak egész színét. Ezután alkotta meg az Úristen az embert a föld porából, belé lehelte az élet leheletét, és így lett az ember élőlény.
Ezután az Úristen Édenben, napkeleten kertet ültetett, és odahelyezte az embert, akit alkotott. A földből mindenféle fát növesztett, melyet látni szép, és amelyről enni jó; a Paradicsomkert közepén pedig kisarjasztotta az élet fáját, meg a jó és a gonosz tudásának fáját.
Az Úristen tehát az embernek adta az Éden kertjét, hogy megművelje és őrizze. Ezt a parancsot adta neki: ,,A kert minden fájáról ehetsz, de a jó és a gonosz tudásának fájáról ne egyél, mert ha egyszer arról eszel, meg fogsz halni!"
Ez az Isten igéje. Ter 2,4b-9.15-17

EVANGÉLIUM Szent Márk könyvéből
Az a rossz teszi tisztátalanná az embert, ami belülről, a szívéből származik.
Jézus egy alkalommal ismét magához hívta a népet, és így tanította őket:
,,Hallgassatok rám mindnyájan, és jól értsétek meg! Nem az szennyezi be az embert, ami kívülről jut az emberbe; hanem ami az emberből származik, az szennyezi be őt."
Amikor Jézus a népsokaság elől bement a házba, tanítványai megkérdezték tőle, mi a példabeszéd értelme. Ezt felelte: ,,Hát még ti sem értitek? Nem tudjátok, hogy amit megeszik az ember, az nem szennyezheti be, mert nem a szívébe jut, hanem a gyomrába, és a félreeső helyre kerül?" Ezzel tisztának mondott minden ételt.
Aztán így folytatta: ,,Ami az emberből ered, az teszi tisztátalanná az embert. Mert belülről, az ember szívéből származik minden gonosz gondolat, paráznaság, lopás, gyilkosság, házasságtörés, kapzsiság, rosszindulat, csalás, kicsapongás, irigység, káromlás, kevélység, léhaság. Ez a sok rossz mind belülről származik, és ez teszi tisztátalanná az embert."
Ezek az evangélium igéi. Mk 7,14-23

Elmélkedés
A mai evangéliumi részben Jézus megmutatja hallgatóságának, hogy az emberben rejlik a bűn forrása. Sokan próbálnak azzal védekezni, illetve önmagukat felmenteni, hogy a külső körülmények vitték őket bűnbe. Kétségtelen, hogy a külső befolyásoló tényezők bűnalkalmat teremthetnek, de ha az ember fékezni tudja vágyait, akkor ellent tud állni a kísértésnek. A Bibliában több helyen megjelenik az a gondolat, hogy az emberi szív a bűn, a gonoszság székhelye. Jeremiás próféta könyvében ezt olvassuk: ,,Csalárdabb az emberi szív mindennél, és tele van gonoszsággal. Ki lát bele titkos rejtekeibe" (Jer 17,9)? A zsidókhoz írt levélben ezt olvassuk azokról, akik letértek az Istennek való engedelmesség útjáról és bűnben élnek: ,,Tévelygő szívűek, utaimat nem ismerték meg" (Zsid 3,10). Az Istent nem ismerőkről így ír Szent Pál apostol az efezusi levélben: ,,Sötétség borult elméjükre és elidegenedtek az istenes élettől tudatlanságukban, amely szívük megátalkodottságának következménye" (Ef 4,18).
A Szentírásban ugyanakkor ennek ellenkezője is megjelenik: az emberi szív a jóság és a szeretet forrása. De ez nem az ember érdeme, hanem Istennek köszönhető. Az emberi szív akkor válik a jóság és a szeretet forrásává, ha Isten megtisztítja, eltávolítja belőle a bűnt. Ezért érdemes imádkoznunk azért, hogy Isten teremtsen bennünk tiszta szívet!
C. Horváth István Sándor

Imádság
Mindenható Istenünk! Te mindenkit meghívsz a veled való közösségre és senkit sem zársz ki szeretetedből. Minden embernek felkínálod az üdvösséget és megmutatod, milyen úton érhetjük azt el. Egyedül mi, emberek zárhatjuk ki magunkat azzal, ha elutasítunk téged, megtagadjuk a neked való engedelmességet és semmibe vesszük törvényeidet. Hálásak vagyunk azért, hogy minden embernek, nekünk is és minden embertársunknak megadod a segítséget ahhoz, hogy üdvözüljünk.

Hanganyag Link
 
 
0 komment , kategória:  vallás  
5. évközi hét hétfő 02.08
  2021-02-08 12:30:28, hétfő
 
  OLVASMÁNY Mózes első könyvéből
Isten látta, hogy nagyon jó mindaz, amit alkotott.
Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet. A föld puszta volt és üres, sötétség borította a mélységeket, és Isten lelke lebegett a vizek fölött.
Isten szólt: ,,Legyen világosság", és meglett a világosság. Isten látta, hogy a világosság jó. Isten elválasztotta a világosságot a sötétségtől. A világosságot nappalnak nevezte Isten, a sötétséget pedig éjszakának. Aztán este lett és reggel: az első nap.
Isten újra szólt: ,,A vizek közepén keletkezzék szilárd boltozat és alkosson válaszfalat a vizek között." Úgy is lett. Isten megalkotta a szilárd boltozatot, és elválasztotta vele a boltozat fölötti és a boltozat alatti vizeket. Isten a boltozatot égnek nevezte. És este lett és reggel: második nap.
Isten ismét szólt: ,,Gyűljenek össze az ég alatti vizek egy helyre és emelkedjék ki a száraz." Úgy is történt. Isten a szárazat földnek nevezte, az összefolyt vizeket pedig elnevezte tengernek. És Isten látta, hogy ez jó.
Akkor megint szólt Isten: ,,Teremjen a föld zöldellő növényeket, amelyek termést hoznak, fákat, amelyek magot rejtő gyümölcsöt teremnek a földön." Úgy is lett. A föld zöldellő növényeket termett, amelyek termést hoznak fajuk szerint, és fákat, amelyek gyümölcsöt érlelnek, amelyekben magvak vannak a fajtának megfelelően. Isten látta, hogy ez jó. Este lett és reggel: a harmadik nap.
Akkor megint szólt Isten: ,,Legyenek világító testek az égbolton, s válasszák el a nappalt az éjszakától. Határozzák meg az ünnepeket, a napokat és az éveket. Fényeskedjenek az égbolton, s világítsák meg a földet." Úgy is lett. Isten megteremtette a két nagy világítót. A nagyobbik világítót, hogy uralkodjék a nappalon, és a kisebbik világítót, hogy uralkodjék az éjszakán, s hozzá még a csillagokat. Isten az égboltra helyezte őket, hogy világítsák meg a földet, uralkodjanak a nappal és éjszaka fölött, s válasszák el a világosságot meg a sötétséget. Isten látta, hogy ez jó. Este lett és reggel: a negyedik nap.
Ez az Isten igéje. Ter 1,1-19

EVANGÉLIUM Szent Márk könyvéből
Jézus ruhájának érintésétől is meggyógyulnak a betegek.
Jézus és apostolai egyszer áthajóztak a Genezáreti-tó túlsó partjára, és ott kikötöttek.
Amint kiszálltak a bárkából, az emberek rögtön fölismerték Jézust. Bejárták az egész környéket, s a betegeket hordágyon odavitték, ahol a hír szerint Jézus tartózkodott.
Amerre csak járt, a falvakban, a városokban és a tanyákon, kitették a betegeket a terekre, és kérték, hogy legalább a ruhája szegélyét érinthessék. Aki csak megérintette, meggyógyult.
Ezek az evangélium igéi. Mk 6,53-56
...... ........... .....



Elmélkedés
Jézus tevékenységének, szolgálatának általános leírását tartalmazza a mai evangélium. Nincs szó egy pontosan megnevezett városról vagy más helyszínről, és arról sem, hogy egy bénát, egy vakot, egy leprást vagy más betegségben szenvedő embert gyógyított meg Jézus. Más csodás gyógyítások esetében az evangélisták részletesen leírják Jézus beszélgetését a gyógyulni vágyóval, illetve az Úr cselekedetét, mozdulatait, érintését, de itt ezekről sem olvasunk, nem ő érinti meg a betegeket, hanem a betegek őt. Nem olvasunk arról sem, hogy a betegek kifejezték volna hitüket, pedig ez az elem számos más csodánál megjelenik.
Ebben a részben önmagában Jézus jelenléte hoz áldást, kegyelmet és gyógyulást. Az evangélista talán azt akarja érzékeltetni az olvasókkal, hogy Isten kegyelme a külső körülményektől és az ember belső állapotától függetlenül bárhol és bármikor megtapasztalható. A Szentírást sugalmazó Szentlélek Márk evangélista által azt az üzenetet szeretné eljuttatni hozzánk, hogy nem szükséges különleges dolgokat tennünk, hanem egyszerűen csak keressük Jézus közelségét, jelenlétét. És ha csak egy apró jellel, egy kis érintéssel is ki tudjuk fejezni, hogy az Úrhoz tartozunk és tőle várunk áldást, megbocsátást, gyógyulást és tulajdonképpen mindent, akkor ő teljesíti szívünk vágyát.
C. Horváth István Sándor

Imádság
Istenem! Adj szeretteimnek jó egészséget és boldogságot, hitet és szeretetet, igaz lelki életet, ajándékozd nekik békédet, amelyet nem kaphatnak meg a világtól. Engedd, hogy védelmed alatt boldog közösséggé váljunk; hogy mindig szeretettel és hűséggel viseljük el, ami ér bennünket; hogy mindig osztozzunk egymás örömében és bánatában. Adj esőt, hogy amikor szeretteim elcsüggednek és keserű csalódás éri őket, mindig vigasztalást, menedéket, támaszt jelenthessek számukra.

Hanganyag Link
 
 
0 komment , kategória:  vallás  
Évközi 5. vasárnap 02.07
  2021-02-07 18:20:12, vasárnap
 
  OLVASMÁNY Jób könyvéből
A szenvedő Jób így panaszkodott: Nemde küzdelem az ember sorsa a földön? Nemde napszámos módjára tölti el napjait? Olyan, mint a rabszolga, ki árnyékba vágyik, olyan, mint a napszámos, ki a bérét várja. Csalódással teli hónapok jutottak nekem osztályrészül, keserves éjszakák lettek fizetségem. Már lefekvéskor azt kérdezem: ,,Mikor virrad?" És mihelyt felkelek: ,,Mikor lesz már este?" Tele vagyok kínnal egész alkonyatig. Napjaim futnak, mint a takács vetélője, eltűnnek, s nyomukban nem marad reménység. Gondold meg: életem csupán egy lehelet, szemem soha többé nem lát boldogságot.
Ez az Isten igéje. Jób 7,1-4.6-7

SZENTLECKE Szent Pál apostolnak a korintusiakhoz írt első leveléből
Testvéreim! Hogy az evangéliumot hirdetem, azzal nem dicsekedhetem, hiszen ez kényszerű kötelességem. Jaj nekem ugyanis, ha nem hirdetem az evangéliumot?
Ha önszántamból teszem, jutalmam lesz, ha nem önszántamból, csak megbízott hivatalnok vagyok. Mi tehát a jutalmam? Az, hogy mint az evangélium hirdetője, ingyen nyújtsam az evangéliumot, és ne éljek az evangéliumban gyökerező jogommal. Bár mindenkitől független voltam, mégis mindenkinek szolgája lettem, hogy minél többet megnyerjek. A gyöngék közt gyönge lettem, hogy megnyerjem a gyöngéket. Mindenkinek mindene lettem, hogy mindenkit üdvösségre vezessek. Mindezt az evangéliumért teszem, hogy nekem is részem legyen benne.
Ez az Isten igéje. 1Kor 9,16-19.22-23

EVANGÉLIUM Szent Márk könyvéből
Abban az időben Jézus kijött a zsinagógából, és elment Simon és András házába. Simon anyósa lázas betegen feküdt. Mindjárt szóltak is Jézusnak. Jézus odament hozzá, megfogta a kezét, és fölsegítette. Erre megszűnt a láza, és szolgált nekik.
Amikor lement a nap és beesteledett, odavitték hozzá a betegeket és a gonosz lélektől megszállottakat. Az egész város ott szorongott az ajtó előtt. Jézus pedig sokakat meggyógyított, akik különböző bajokban szenvedtek; és sok ördögöt kiűzött. De nem engedte megszólalni őket, mert tudták, hogy ő kicsoda.
Hajnalban Jézus nagyon korán kelt. Kiment (a házból), elment egy elhagyatott helyre, és ott imádkozott. Simon és a vele lévők utánamentek. Mikor megtalálták, azt mondták neki: ,,Téged keres mindenki!"
De ő azt felelte: ,,Menjünk el máshová, a szomszédos helységekbe, hogy ott is hirdessem az evangéliumot, - hiszen ezért jöttem." És ment, hirdette az evangéliumot a zsinagógákban Galilea egész területén, és kiűzte az ördögöket.
Ezek az evangélium igéi. Mk 1,29-39
.......



Elmélkedés
Gyógyító és tanító
Az evangéliumi jelenet helyszíne Kafarnaum városa, amely a Galileai-tó partján fekszik. Innen származott, itt lakott Péter apostol. Az előzményekben Jézus a zsinagógában tanított, erről olvastunk az elmúlt vasárnap evangéliumában. Most elhagyja a zsinagógát és betér Péter házába. A keresztény igehirdetés az ószövetségből az újszövetségbe való átlépést, a zsinagógából az Egyházba vezető utat látja ebben a képben, hiszen Péter apostolra bízza Jézus az Egyház vezetését.
A mai evangélium kapcsán mi is követjük Jézust, aki minket is kivezet a törvények szolgai megtartásának világából és bevezet az Egyház élő közösségébe. Az evangéliumokban láthatjuk, hogy Jézus a zsinagógákban szívesen tanít a szombati istentiszteleti napokon például Názáretben és Kafarnaumban, illetve élete utolsó szakaszában a jeruzsálemi templomban. Tanítóként és gyógyítóként egyaránt kinyilatkoztatja magát e szent helyeken. De aztán rájön, hogy tovább kell lépnie, hiszen küldetése nem csak a választott néphez, hanem az egész emberiséghez szól, ezért hoz létre egy új közösséget, az Egyházat. Az Egyház, a krisztusi közösség mindenkit nyitott ajtókkal, nyitott szívvel, jó szándékkal fogad. Nem vonjuk kétségbe senki bűnbánatát és őszinteségét. Nem állítunk senkit teljesíthetetlen próbatételek elé, hanem segítően állunk melléjük, hogy meg tudják tenni minden nap a következő lépést a hit útján. A békesség, a kiengesztelődés közössége ez, amelyben nem ellenséget, hanem barátot és testvért látunk a másik személyben, akivel összeköt minket a közös hit. A keresztény hagyományban sokszor megjelenik az a kép, hogy az Egyház egy lelki épület, amelynek alapja Krisztus, s amely a Krisztusban hívőkből, mint élő kövekből épül fel, miként ez Péter apostol levelében megjelenik (vö. 1Pét 2,4-5).
Egy másik mozzanatra is érdemes odafigyelnünk az evangéliumi jelenetben, mégpedig arra, hogy Jézus irgalmas gyógyítóként lép fel. Most is, miként más gyógyításai alkalmával is, megérinti a beteget, megérinti a sebet vagy a beteg testrészt, és az ő érintése gyógyulást eredményez. Mégpedig nem csak a test, hanem a lélek gyógyulását is. Az Úr úgy lép hozzánk, mint az irgalmas szamaritánus a bajba került emberhez. Úgy lép hozzánk, hogy tudja, ha nem segít, hamarosan belehalunk betegségünkbe, elveszünk bűneinkben. Irgalmas szeretettel tekint ránk, nem kerül el bennünket, hanem fölénk hajol, bekötözi sebeinket és gondoskodik róla, hogy felépüljünk, meggyógyuljunk. A ,,gyógyszer", aminek felépülésünket köszönhetjük tulajdonképpen az ő szívének szeretete és irgalma.
A gyógyítások után az Úr tovább indul más helyekre. Jézus magatartása egyértelműen jelzi, hogy mennyire fontosnak tartja az emberek tanítását, az evangélium hirdetését. Itt is és más esetekben is világosan beszél arról, hogy ez a küldetése, Isten országának örömhírét hirdeti. Mivel Jézus az evangélium hirdetését az apostolokra és az Egyház közösségére bízta, bátran állíthatjuk, hogy ez a szolgálat nem másodlagos munka a különféle egyházi tevékenységek között, hanem küldetésünk egyik központi eleme. Ha nem helyezünk elegendő hangsúlyt az evangélium hirdetésére, eltávolodunk Krisztus szándékától, aki azt akarta, hogy elmenjünk az egész világra és hirdessük az evangéliumot mindenkinek.
C. Horváth István Sándor

Imádság
Urunk, Jézus Krisztus! Te fáradhatatlanul végezted azt a küldetést, amit a mennyei Atyától kaptál. Hirdetted az evangéliumot a szegényeknek, akiken a gazdagok nem segítettek. Irgalommal fordultál a betegekhez, akiken mások nem tudtak segíteni. Odafordultál az özvegyekhez, akikkel nem törődött a társadalom. Tanításod és cselekedeteid valóban azt igazolták, hogy elkezdődött Isten országának megvalósulása. Te isteni hatalmaddal megtörted a gonosz uralmát az emberek felett, megszüntetted a betegségeket és hirdeted mindenkinek az örömhírt. Uram, hozzon nekem szabadulást a te jelenléted! Add, hogy mindig téged keresselek és téged kövesselek! Segíts, hogy tanításodban felismerjem az üdvösség örömhírét! Mutasd meg az Atyához vezető utat!

Hanganyag Link
 
 
0 komment , kategória:  vallás  
4. évközi hét péntek 02.05
  2021-02-05 10:14:52, péntek
 
  SZENTLECKE a Zsidókhoz írt levélből
Jézus Krisztus ugyanaz tegnap, ma és mindörökké.
Testvéreim!
Maradjon meg köztetek a testvéri szeretet! El ne hanyagoljátok a vendégszeretetet, hiszen ezáltal némelyek, tudtukon kívül angyalokat láttak vendégül. Gondoljatok a foglyokra, mintha magatok is foglyok volnátok; az üldözést szenvedőkre, hiszen magatok is testben éltek!
A házasságot mindenki tartsa tiszteletben, a házasélet pedig legyen tiszta! A paráznát és a házasságtörőt megítéli az Isten. Éljetek kapzsiság nélkül, elégedjetek meg azzal, amitek van. Hiszen Isten maga ígérte: ,,Nem hagylak el, és nem hagylak cserben."
Ezért bizalommal mondhatjuk:
Az Úr velem van, nincs bennem félelem:
Ember mit árthat énnekem?
Emlékezzetek meg elöljáróitokról, akik Isten igéjét hirdették nektek! Gondoljatok földi vándorlásuk végére, és kövessétek őket a hitben!
Jézus Krisztus ugyanaz tegnap, ma és mindörökké.
Ez az Isten igéje. Zsid 13,1-8

EVANGÉLIUM Szent Márk könyvéből
Heródes Antipász király lefejezteti Keresztelő Szent Jánost.
Heródes Antipász király is értesült Jézus tetteiről, mert híre messze földön elterjedt. Azt gondolta, hogy Jézusnak azért van csodatevő ereje, mert Keresztelő János támadt fel benne a halálból. Voltak azonban, akik azt állították Jézusról, hogy ő Illés. Ismét mások azt hirdették, hogy próféta; olyan, mint egy a többi próféta közül.
Ennek hallatára Heródes továbbra is azt gondolta magában: ,,Ő János, akinek fejét vétettem. Ő támadt fel a halálból." Heródes volt ugyanis az, aki embereivel elfogatta Jánost, és börtönbe vetette. Testvérének, Fülöpnek felesége, Heródiás miatt tette, akit feleségül vett. János ugyanis figyelmeztette Heródest: ,,Nem szabad elvenned testvéred feleségét."
Emiatt Heródiás áskálódott ellene. Szívesen eltétette volna láb alól, de nem tehette. Heródes ugyanis félt Jánostól, mert tudta, hogy igaz és szent ember. Ezért meg akarta őt menteni. Valahányszor beszélt vele, zavarba jött, mégis szívesen meghallgatta. Végül elérkezett a kedvező nap. Heródes a születése napján lakomát adott vezető embereinek, a magas rangú tiszteknek és Galilea előkelőségeinek. Közben Heródiás leánya bement, táncolt nekik és Heródes meg vendégei előtt nagy tetszést aratott.
A király így szólt a leányhoz: ,,Kérj tőlem, amit akarsz! Megadom neked." Sőt meg is esküdött: ,,Bármit kérsz, megadom neked, még az országom felét is."
A leány kiment, és megkérdezte anyjától: ,,Mit kérjek?" Anyja ezt felelte: ,,Keresztelő János fejét." Erre visszasietett a királyhoz, és előadta kérését: ,,Azt akarom, hogy most azonnal add nekem egy tálon Keresztelő János fejét!" A király nagyon elszomorodott emiatt, de esküjére és a vendégekre való tekintettel nem akarta kedvét szegni. Azonnal elküldött egy hóhért azzal a paranccsal, hogy hozza el János fejét. Az elment, lefejezte őt a börtönben, és elhozta fejét egy tálon. Odaadta a leánynak, a leány pedig elvitte anyjának.
Amikor János tanítványai meghallották, eljöttek, elvitték János testét, és egy sírboltba temették.
Ezek az evangélium igéi. Mk 6,14-29
.......



Elmélkedés
A tanítványok missziós útra küldése és visszaérkezése között Márk evangélista egy kis kitérőt tesz, ismerteti Keresztelő János halálának körülményeit. Hogyan kerül ide ez a történet? Írásának ezen a pontján az evangélista azt akarja bemutatni, hogy miközben Jézus lelkesen végzi szolgálatát és tanítványai az ő megbízása alapján bátran indulnak szolgálatra, a gonosz is jelen van a világban és arra törekszik, hogy megakadályozza Isten országának növekedését. Heródes, az uralkodó is tudomást szerez Jézus tevékenységéről és tudni szeretné, hogy ki az, akinek tanítására nagy számban mozdulnak meg az emberek. Hasonló megmozdulás korábban akkor volt tapasztalható, amikor János a Megváltó közeljövőben várható jöveteléről tanított, bűnbánatot hirdetett és a Jordánban keresztelt. Most Jézus megjelenése, tanítása és csodái ébresztenek nagy érdeklődést. Ki lehet ez az ember? - gondolkodik Heródes. Az uralkodót nem jó szándék vezeti és nem Jézus tanítására kíváncsi, hanem félelem jellemzi őt, nem szeretné, ha valaki maga mögé állítva a népet vezetőként lépne fel. Heródesnek lelki ismeretfurdalása van Keresztelő János lefejeztetése miatt, ami nem sokkal korábban történt. Meglehetősen képtelen ötlet az ő részéről, hogy János feltámadt a halálból és valójában neki köszönhetőek a rendkívüli csodák.
Én mit gondolok Jézus személyéről? Hiszem-e, hogy az üdvösség tanítását hirdeti?
C. Horváth István Sándor

Imádság
Uram, Jézusom! Segíts, hogy ne az emberi szenvedélyek, az érzelmek vagy az ösztönök uralkodjanak rajtam, hanem a te szelíd uralmad valósuljon meg bennem! Ne a szokások, az emberi elvárások irányítsák életemet, hanem a te akaratod keresése és teljesítése. Te uralkodj bennem! Te irányítsd az életem! Te vezess az örök üdvösségre! Uram, jöjjön el a te országod!

Hanganyag Link
 
 
0 komment , kategória:  vallás  
     2/405 oldal   Bejegyzések száma: 4048 
2018.09 2018. Október 2018.11
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 424 db bejegyzés
e év: 4978 db bejegyzés
Összes: 47466 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 1572
  • e Hét: 5162
  • e Hónap: 25845
  • e Év: 228758
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.