Regisztráció  Belépés
muszlima.blog.xfree.hu
" Le ilaha illallah, Mohammadar rasul Allah" Aysha amira
1987.01.01
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/3 oldal   Bejegyzések száma: 27 
Új magyar iszlám honlap
  2010-01-06 23:06:19, szerda
 
  www.mohamed.hu  
 
0 komment , kategória:  Általános  
A többi ima ( asr, magrib, is
  2009-09-27 11:46:05, vasárnap
 
  3. A délutáni ima (aszr)
Négy részből (rakából) áll. A Próféta (béke legyen vele) hagyománya szerint ezt az imát még négy raká ajánlott (Szunna) megelőzi.


2 - 4

aszr (4)

----



Ugyanúgy végzendő, mint a déli ima, csendben, halkan.
Az aszr ima után nem lehet Szunnát imádkozni. Az ima előtti Szunna halk és ugyanúgy végzendő, mint a déli ima előtti Szunna (azaz 2 vagy 2x2 raká halkan).



4. A naplementi ima (magrib)
Ez három részből (rakából) áll. A Próféta (béke legyen vele) hagyománya szerint ezt az imát még két raká ajánlott (Szunna) megelőzi és további két raká követi.


2

magrib (3)

2



Az első két rakát hangosan végezzük, a harmadikat csendben. Ugyanúgy végezhető, mint a déli vagy a délutáni ima, abban tér el csupán, hogy nincs negyedik raká, és az utolsó ülés itt - a Fátiha recitálása, a meghajlás, a leborulások után -, a harmadik raká befejeztével van, ami a köszönésekkel végződik. ,,Mohamed Próféta (béke legyen vele) a naplementi imában rövid szúrákat szokott olvasni a Koránból" (al-Buhári, Muszlim), de néha nagyon hosszút is olvasott.
A két Szunna ugyanúgy végezhető, mint a reggeli ima, de halkan. ,,A naplementi ima utáni Szunnában a 112. (Az őszinte hit) és a 109. (A hitetlenek című) szúrákat szokta olvasni a Próféta (béke legyen vele)." (Ahmed)



5. Az esti ima (isa)
Négy részből (rakából) áll. A Próféta (béke legyen vele) hagyománya szerint ezt az imát még két raká ajánlott (Szunna) megelőzi és további két raká követi, plusz a vitr (lásd később).


2

isa (4)

2 + vitr



Az első két része (rakája) az isa imának hangosan mondandó, a többi csendes, egyébként úgy végzendő, mint a déli, illetve a délutáni ima. A két Szunna pedig úgy, mint a reggeli ima, de halkan. Mohamed Próféta (béke legyen vele) általában rövidebb szúrákat olvasott az esti imában. Erről szól a következő hagyomány is: ,,Imádkozott Moad Ibn Gabal a muszlimokkal, és nagyon hosszú szúrákat olvasott. Ezért egy medinai férfi otthagyta őket, s egyedül imádkozott. Moad ezek után azt mondta rá, hogy képmutató. Amikor a férfi ezt megtudta, elment a Prófétához (béke legyen vele) és elmondta neki ezt a történetet. Ekkor azt mondta a Próféta (béke legyen vele) Moadnak: Megkísértő akarsz lenni, Moád? Ha az emberek imavezetője (Imám) vagy, ne olvass hosszú szúrákat, mert a mögötted imádkozók között vannak öregek, betegek és van, akinek dolga van." (al-Buhári, Muszlim)



Asz-Szunan al-rátibáh (a hangsúlyos imák): azaz olyan imák, amelyeket a Próféta (béke legyen vele) mindig megtett, és csak akkor, amikor elutazott - a fadzsr Szunnája és vitr kivételével - hagyta el őket. Ezek 12 rakából állnak, a Próféta (béke legyen vele) azt mondta: ,,Ha egy muszlim szolga Allahért napi tizenkét szorgalmi rakát imádkozik az előírton kívül, Allah házat épít neki a Paradicsomban." (Muszlim) Ezek a következők:

Asz-Szunan ghajr al-Muákkádah (a nem hangsúlyos ajánlatos imák): Vannak olyan más ajánlatos imák, amelyeket dicséretes megtenni, bár nincsenek hangsúlyozva:



- Két vagy négy raká aszr előtt: Mohamed Próféta (béke legyen vele) azt mondta: ,,Allah kegyelmezzen az olyan embernek, aki négyet (rakát) imádkozott aszr előtt." (Ahmed, Abu Dávúd, at-Tirmidi)


- Két raká magrib előtt: Mohamed Próféta (béke legyen vele) azt mondta: ,,Imádkozzatok a magrib előtt, imádkozzatok a magrib előtt" harmadszorra azt mondta: ,,az, aki akar" - nem akarva, hogy az emberek Szunnának (ajánlatos imának) vegyék ezt. (al-Buhári)


- Két raká isa előtt: Mohamed Próféta (béke legyen vele) azt mondta: ,,Minden két imárahívás között (azán és ikáma között) van egy ima, minden két imárahívás között van egy ima, azután azt mondta harmadjára: annak, aki akarja." (al-Buhári, Muszlim) Így minden előírt ima előtt szorgalmi imát lehet végezni.
Ajánlatos egy kis szünetet tartani az ajánlott (Szunna) és a kötelező (Fard) ima között.

Forrás: www.iszlamweb.hu

 
 
0 komment , kategória:  Általános  
A déli ima, dohr
  2009-09-27 11:44:28, vasárnap
 
  2. A déli ima (dohor)
Ez négy részből (rakából) áll. A Próféta (béke legyen vele) hagyománya szerint ezt az imát még négy raká ajánlott (Szunna) ima megelőzi és további két raká követi.


2 - 4

dohor (4)

2 - 4



1. Az első két raká ugyanúgy végzendő, mint a reggeli imában, de ez csendes ima. ,,A Próféta (béke legyen vele) az első két rakában a Fátihát szokta olvasni, majd az első rakában egy hosszabb szúrát, mint a másodikban." (al-Buhári, Muszlim)
2. Befejezvén a második rakát, hasonló helyzetben kell ülni, mint a két leborulás között, és elmondani a Tasahud első részét, majd felállni, mondván: Allahu akbar!
3. Tovább végezzük az imádkozást olvasással, meghajlással és leborulással, de most már minden rakában csak a Fátihát kell elmondani, és nem kell utána más Korán-részletet recitálni.
4. Az utolsó raká után ülve maradunk és elmondjuk a Tasahudot végig. Úgy ülünk, mint ahogy a második raká után leírtuk, ám a jobb lábszár alá tesszük a bal lábfejet.
5. Ezután jobbra, majd balra fordítjuk a fejünket és a köszönést elmondjuk.
A dohor ima előtt végezhetünk két raká Szunnát (ugyanúgy végezzük, mint a hajnali imát, csak halkan); illetve 2x2 raká Szunnát (ugyanúgy végezzük, mint a hajnali imát, csak halkan). Ugyanezek vonatkoznak a dohor ima után végezhető Szunna imára is.

Forrás: www.iszlamweb.hu
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
A hajnali ima, fajr
  2009-09-27 11:40:29, vasárnap
 
  1. A hajnali ima (fadzsr)

Ez az ima két részből (rakából) áll. A Próféta (béke legyen vele) hagyománya szerint ehhez a kötelező imához tartozik még két raká ajánlott (Szunna), ami megelőzi.
2

fadzsr (2)

----



A kötelességen felüli és a kötelező ima ugyanúgy végzendő, ahogyan korábban leírtuk:
1. A muszlim tisztelettel, hódolattal, alázatosan, arccal a Kába felé fordulva egyenesen áll, azzal a belső elhatározással, hogy elvégzi az imát. ,,Úgy imádkozz, mintha búcsúznál, és mintha látnád Allahot, mert ha te nem is látod Őt, Ő lát téged!" (al-Muhlas, at-Tabarani) Mindkét kezét felemeli a fül vagy a váll magasságáig, mondván: Allahu akbar! [Allah a Leghatalmasabb!]


2. A jobb kezét a balra helyezve, mellkasán összeteszi kezeit és olvassa az imanyitó fohászt: ,,Aúdu billáhi min assaitáni irradzsími min hamzihi va nafkhihi va nafthih", majd elmondja a Korán megnyitó szúráját, a Fátihát, és még egy rövid szúrát a Koránból.


3. Egy kis hallgatás után ismét felemeli a kezeit a fül vagy a váll magasságáig és Allahu Akbar-t mond, majd meghajol. Közben ezt mondja: Szubhana rabbiel-azim (háromszor). [Dicsőség a hatalmas Uramnak]
4. Majd felegyenesedve felemeli a kezeit a fül vagy a váll magasságáig mondván: Szemia-llahu limen hamidah. [Allah hallja azokat, akik magasztalják Őt.] Rabbana va laka-lhamd. [Urunk, Tiéd a dicsőség.]


5. Ezután Allahu akbar-t mond és a földre borul, közben azt mondja: ,,Szubhana rabbija-l-ala (háromszor). [Dicsőség a magasságos Uramnak.]


6. Felemelkedik ülő helyzetbe, mondván: Allahu akbar! Rövid ideig ül, miközben a következő mondatot mondja: Rabbi igfir li, igfir li! [Uram, bocsáss meg nekem, bocsáss meg nekem!]


7. Kis szünetet tart, majd ismét Allahu Akbar-t mond és újra a földre borul, ugyanazt a mondatot ismételve, mint az előző leborulásban. Ezzel az első rakát befejezte.

Ez egy raká, egy teljes egysége az imának.


8. Allahu akbar-t mondván feláll a második rakához. Elkezdi a második rakát a Megnyitó szúrával, az Al-Fátihával és egy másik Korán részlettel, és megismétli mindazt, amit az első rakában csinált.


9. Befejezvén a második rakát, hasonló helyzetbe kell ülni, mint a két leborulás között és elmondani a Tasahudot végig.


10. Végezetül jobbra fordítjuk a fejünket, úgy, hogy lássuk a vállunkat és azt mondjuk: Asszalamu alejkum wa rahmatu-llah! [Allah békéje és kegyelme legyen veletek!] Majd balra fordítjuk a fejünket úgy, hogy lássuk a bal vállunkat és megismételjük az előbbi mondatot.
Ezzel az ima véget ért.



A hajnali ima (fadzsr) hangosan végzendő, ami azt jelenti, hogy hangosan kell olvasni a Fátihát és a másik Korán részletet, míg a Szunna halk.
A hajnali ima előtti ajánlatos két rakát a Próféta (béke legyen vele) akkor is betartotta, amikor utazó volt - t. i. az utazónak nem kell a Szunnát imádkoznia -, és azt mondta róla: ,,A fadzsr két rakája jobb, mint az evilág és ami benne van." E két rakában ajánlatos olvasni a Fátiha után a 109. szúrát az első rakában, és a 112. szúrát a második rakában. ,,Egyszer a Próféta (béke legyen vele) hallott egy férfit, amint a 109. szúrát olvasta az első rakában. Erről azt mondta: - Ez egy szolga, aki hitt az Urában! Majd hallotta a 112. szúrát a második rakában, és azt mondta: Ez egy szolga, aki megismerte az Urát!" (at-Tahávi)

 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Az ima fajtái az iszlámban
  2009-09-27 11:39:44, vasárnap
 
  Az ima fajtái PDF Nyomtatás E-mail
1. Kötelező ima (Fard)(26), amibe beletartozik a napi 5 ima, és a pénteki ima.
2. Kötelességen felüli imák (at-Tatavu):
- Ajánlatos imák (Szunna)(27), vagyis olyan imák, melyeket a Próféta (béke legyen vele) mindig imádkozott, de sohasem tette kötelezővé. Ehhez tartozik az éjszakai virrasztás, a vitr, a kötelező imákat kísérő ima. Azt mondta a Próféta (béke legyen vele): ,,Minden két imárahívás között (azán és ikáma között) van ima, minden két imárahívás között van ima, majd harmadszor azt mondta: annak, aki akarja." (al-Buhári, Muszlim)
- Önként vállalt imák (náfileh), amelyek bármikor végezhetők - éjjel vagy nappal, kivéve egy-két napszakot, amikor nem szabad imádkozni. Előnye:

A Feltámadás Napján az első dolog, amit Allah megnéz, az a kötelező ima, ha jó volt, akkor a gazdája megmenekült a Pokol szenvedéseitől és a Paradicsomba kerül. Ha rossz volt, akkor a gazdája vesztes és elkárhozó lesz. Ha hiányzik belőle valami, akkor szólni fog az angyaloknak, hogy egészítsék ki azt az önkéntes imákból (az ajánlatos imákból vagy a náfilehból), ami hiányzik a kötelezőből.



Megjegyzés:

Ajánlott otthon imádkozni az önkéntes imákat, a Próféta (béke legyen vele) azt mondta: ,,Imádkozzatok az otthonotokban! Mert az ember legjobb imája az otthon elvégzett, kivéve az előírtakat." (al-Buhári, Muszlim)


(26) A Fard az, ami határozottan megparancsoltatott és kötelező teljesíteni, elhanyago-lása büntetést von maga után; be nem tartása ,,fiszk" bűn; és ha valaki nem hisz benne, az kufr-t (hitetlenséget) követ el. Köztudomású, hogy a ,,Fard"-nak két kategóriája van:
(27) ,,Fard kifájah" (kollektív kötelesség) és ,,Fard ajn" (egyéni kötelesség).
A Szunna ima olyan ima, melynek elhagyása nem jár büntetéssel, de elvégzéséért jutalom jár.
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Az ima Sunnah elemei
  2009-09-27 11:38:51, vasárnap
 
  Az ima kötelességen felüli (Szunna) elemei PDF Nyomtatás E-mail
1. Kéz emelése a fül vagy a váll magasságába az alábbi esetekben:

(a) az első takbir-kor,
(b) a meghajlás előtt,
(c) a meghajlásból való felálláskor,
(d) amennyiben az ima kettőnél több rakából áll, amikor felállunk a 3. rakához, mindkét kezet felemeljük a fül vagy a váll magasságáig, mondván: Allahu akbar! [Allah a Leghatalmasabb!]
,,Amikor felemelte a kezeit [Mohamed Próféta (béke legyen vele)] az ujjai nyújtva és összezárva voltak." (Abu Dávúd)



2. A jobb kéz rátétele a balra: Miután az imádkozó Allahu akbar-t mondott, a karját és jobb kezét a balra helyezve, mellkasán összeteszi kezeit. Erről szólnak a következő hagyományok:
,,A Próféta (béke legyen vele) a jobb kezét a balra helyezte." (Muszlim)
,,Nekünk Prófétáknak az lett elrendelve, hogy a Ramadán napjaiban siettessük a böjt befejezését, és késleltessük a száhúr-t (böjt kezdete előtti reggeli), és hogy az imában a jobb kezünket a balra helyezzük." (Ibn Hibbán)
,,Egyszer a Próféta látott egy embert imádkozni, akinek a bal keze a jobbon volt. Erre ő megfogta, szétválasztotta és megcserélte őket." (Ahmed)
,,A jobb kezét a bal kézfejére, csuklójára és az alkarjára helyezte." (Abu Dávúd) ,,És ezt parancsolta a kortársainak is." (al-Buhári, Muszlim) ,,Néha a jobb kezével a bal csuklóját fogta." (Muszlim, an-Naszái)
,,A kezeit a mellkasára tette." (Abu Dávúd)
,,A Próféta megtiltotta, hogy az imában csípőre tegyük a kezünket." (al-Buhári, Muszlim)



3. A megnyitó fohász elmondása a Fátiha előtt (csak az első rakában): A Próféta (béke legyen vele) sokféle fohásszal kezdte az imát, és ezek mind Allah magasztalásáról és dicsőségéről szóltak. Ezt meg is parancsolta a rosszul imádkozónak, amikor azt mondta neki: ,,Akkor lesz teljes az ember imája, ha mondja a takbir-t és hálát ad a Magasztos Allahnak és dicsőíti Őt, és olvas egy részletet a Koránból..." (Abu Dávúd) Néha az egyiket néha a másikat recitálta a következő fohászokból:



- ,,Allahumma báid bejni va bejna khatájája kama báatta bejnal-masriki val-mágrib, Allahumma nakkini min khatá-jája kama junakkat-taubul-abjadu minad-danasz, Allahumm aghszilni min khatá-jája bit-thaldzsi val-mái val-barad."
(Ó, Allah! Tartsd távol tőlem a bűneimet, ahogyan eltávolítottad a napkeletet napnyugattól. Ó, Allah! Tisztíts meg a bűneimtől, ahogyan a fehér ruha is megtisztul a szennytől. Ó, Allah! Mosdass meg engem a bűneimtől hóval, vízzel és jégesővel!) (al-Buhári, Muszlim)
- ,,Szubhánakal-lahumma va bihamdika va tabárakasz-muka va taála dzsaddu-ka va lá iláha ghajruka."
(Magasztos vagy Ó, Allah, és hála Ne-ked. Áldott a Te neved s magasságos a Hatalmad, nincs más isten Rajtad kívül.) (at-Tirmidi, Ibn Mádzsa)
- ,,Vadzsahtu vadzshi lilladi fatarasz-szamaváti val-ardi hanifan va ma aná minal-musrikin. Inna szaláti va nuszuki va mahjája va mamáti lillahi rabbil-álámina lá saríka lahu va bidálika umirtu va ana minal-muszlimin. Allahumma antal-maliku lá iláha illa anta, anta rabbi va aná ábduk, dalamtu nafszi va itaraftu bidanbi fagh-fir li dunúbi dzsamian innahu la jaghfirud-dunúba illá ant, vah-dini liahszanil-akhlaki, la jahdi liahszanihá illa ant, vasz-rif anni szejjúha, la jaszrifu anni szejjúhá illa ant, labbajka va szadajka val-khajru kulluhu bijadajka vassarru lajsza ilajka ana bika va ilajka tabárakta va taálajt, asztaghfiruka va atúbu ilajka"
(Afelé fordítom arcomat (igaz musz-limként), aki megteremtette az ege-ket és a földet, nem tartozom én a társítók közé. Bizony az imám, az ál-dozataim, az életem és a halálom mind-mind Allahé, a világok Uráé, nincs Neki társa, erre kaptam parancsot, és én a muszlimok közé tartozom! Ó, Allah, Te vagy a Király, nincs más isten Rajtad kívül. Te vagy az én Uram és én szolgád vagyok. Igazságtalanságot követtem el magam ellen, s a bűneimet beismerem. Bocsásd meg nekem minden bűnömet, hiszen csak Te vagy képes a bűnök megbocsátására. Vezess engem a legszebb erkölcsök felé, hiszen azok legszebbike felé csak Te vezérelhetsz. S fordítsd el tőlem azok rosszát, hiszen csak Te vagy képes azokat elfordítani. Hívásodra és szolgálatodra jöttem, Uram! Minden jó a Te kezedben van, és tettedben nincsen rossz. Én általad és Neked élek! Áldott vagy és Magasságos! Tőled kérem bűneim bocsánatát és Neked bánom meg azokat.) (Muszlim)
- ,,Allahumma rabba Dzsibril va Mikáil va Iszráfil fatirusz-szamavati val-ard, álimul-ghajbi vas-saháda, anta tahkumu bejna ibádika fíma kánu fíhi jakhtalifun, ihdini lima ikhtulifa fihi minel-hakki bi-idnika, innaka tahdi man tasá-u ila szirátin musztakim"
(Ó, Allah! Gábriel Ura, és Mikáilé, és Iszráfilé, az egek és a föld Teremtője, a látható és a láthatatlan világ ismerője! Te ítélkezel a szolgáid között abban, amiben összekülönböztek. Vezérelj bennünket abban, amiben összekülönböztek, az Igazsággal, a Te engedelmeddel, Hiszen Te azt vezéreled az egyenes útra, akit akarsz.) (Muszlim)
- ,,Allahu akbaru kabirá, va-alhamdu li-llahi katirá, va szubhána-llahi bukratan va aszílá"
(Allah a legnagyobb, hála legyen sokszorosan Allahnak. Magasztal-tassék Allah este és reggel!) (Abu Dávúd)

4. Mondani: Aúdu billáhi min assai-táni, min nafkhihi va nafthih va ham-zihi. (Allahhoz menekülök a sátán elől, a lehelete, a fújása és a rágalma-zása elől.) (Abu Dávúd)



Csak az első rakában, a Fátiha olvasása előtt és halkan mondjuk:

,,A Próféta (béke legyen vele) menedéket keresett a hatalmas Allahnál, eképp: Aúdu billáhi min assaitáni irradzsími min hamzihi va nafkhihi va nafthih, majd azt mondta: Biszmi lláhi al-rahmani al-rahim, ezután elmondta a Fátihát, kis szüneteket tartva az áják közt." (al-Buhári, Muszlim)



5. Ámín mondása a Fátiha olvasása után: Ajánlatos minden imádkozónak - akár imámként, akár imám után vagy egyedül imádkozik - Ámin-t mondani a Fátiha olvasása után hangosan a hangos imákban és halkan a halk imákban. Erről szólnak a következő hagyományok:
,,A Próféta (béke legyen vele), amikor végzett a Fátiha olvasásával, utána hosszan és hangosan mondta: Ámin!" (al-Buhári)
Meg is parancsolta a mögötte imádkozóknak, hogy közvetlen azután mondják, hogy Ámin, amint az imám kimondta.
Így szólt a Próféta (béke legyen vele): ,,Ha azt mondja az imám, hogy ghajri-l-magdubi alajhim va lad-dálin, akkor mondjátok: Ámin! Mert az angyalok is mondják, hogy Ámin, és az imám is mondja, hogy Ámin! Aki egyszerre mondja az Ámint az angyalokkal, annak megbocsáttatnak azok a bűnei, amiket addig elkövetett." (al-Buhári, Muszlim)
Mondta a Próféta (béke legyen vele): ,,Nem irigyeltek semmit sem annyira a zsidók, mint a köszönést és az Ámin-t az imám mögött." (al-Buhári)
Az Ámin nem egy részlet a Fátihából, hanem fohász, ami azt jelenti: Ó, Allah! Fogadd el!



6. Egy szúra olvasása a Fátiha után. (De megengedett csak a Fátiha olvasása is.) Ajánlatos minden imádkozónak olvasni egy részletet a Koránból a Fátiha után a fadzsr (reggeli) imában, a pénteki imában, és az első két rakájában a dohor (déli), az aszr (délutáni), a magrib (a naplementi), és az isa (esti) imának.
,,A Próféta (béke legyen vele) olvasta a Fátihát és utána egy másik szúrát. Néha egy hosszút és néha egy rövidet valamely okból, mint az utazás, a köhögés, a betegség vagy a gyermekek sírása." Ahogyan Anas Ibn Malik elmondta: ,,Egyszer a Próféta (béke legyen vele) röviden olvasott a reggeli imában. Kérdezték az emberek: Miért rövidítettél ó, Allah küldötte? Azt felelte: Hallottam egy gyerek sírását és azt gondoltam, hogy az anyja velünk imádkozik, ezért szabadítani akartam az anyát." (Ahmed)
Így szólt a Próféta (béke legyen vele): ,,Mindig úgy kezdek az imához, hogy hosszúra szeretném nyújtani. Ám ha közben hallom egy kisgyermek sírását, akkor hát rövidítem az imát, mert tudom, mennyire rossz ezt az anyának hallani." (al-Buhári)



7. Minden mozdulat előtt Allahu akbar-t kell mondani, kivéve a meghajlásból való felálláskor, akkor azt mondjuk: Szemia-llahu limen hamidah [Allah hallja azokat, akik magasztalják Őt.] Rabbana va laka-lhamd [Urunk! Tiéd a dicsőség]



8. A meghajlás tulajdonságai:
A meghajláskor elég úgy meghajolni, hogy a kezünk a térdünkhöz érjen, de a szunna a következő:
,,Ha be akarta fejezni az olvasást Allah küldötte (béke legyen vele), akkor elhallgatott és felemelte a kezeit." (Abu Dávúd) ,,Úgy emelte fel a kezeit, ahogyan arról már szó volt az ima megnyitásánál: a takbir-nál. Ezután Allahu akbar-t mondott és meghajolt." (al-Buhári, Muszlim) ,,A kezeit a térdeire szokta tenni Allah küldötte (béke legyen vele)." (al-Buhári, Abu Dávúd), és ,,Ezt meg is parancsolta a kortársainak." (al-Buhári, Muszlim)
,,A kezeit úgy tette a térdeire, mintha megmarkolná őket." (al-Buhári, Muszlim)
,,Az ujjait szét szokta nyitni." (Abu Dávúd)
Meg is parancsolta ezt a helytelenül imádkozónak, amikor azt mondta: ,,...ha meghajolsz, tedd a kezeid a térdeidre és nyisd szét az ujjaid, majd maradj is így, még minden tagod a helyére nem igazodik..." (Ibn Hibbán, Ibn Huszajmah)
,,Úgy tartja a karjait, hogy távolságot tart a könyöke és az oldala közt." (at-Tirmidi)
,,Ha meghajolt kiegyenesítette a hátát." (al-Buhári, al-Bejhagi)
,,Ha a hátára vizet csorgatnának, a vízcsepp nem gördülne le." (at-Tirmidi)
,,Azt mondta a Próféta a helytelenül imádkozónak: Hogyha meghajolsz, tedd a kezeid a térdeidre! Egyenesítsd ki a hátad, és maradj stabilan!" (Ahmed)



9. A meghajlás fohásza
Az imádkozás e mozzanatában, a meghajlásban tilos a Korán olvasása. Azt mondta Mohamed Próféta (béke legyen vele): ,,Megtiltatott a Korán olvasása a meghajlásban és a leborulásban. Ám a meghajlásban dicsőítsétek [hatalmasságáról szóljatok] az Urat, és a leborulásban fohászkodjatok Hozzá, mert akkor Allah megadja, amit kértek." (Muszlim)
A meghajlásban elég egyszer mondani: ,,Szubhana rabbija-l-azim", de jobb háromszor mondani, és még jobb tízszer ismételni.
A Próféta (béke legyen vele) a következő fohászokat szokta mondani, melyek általában Allah dicsőítéséről szólnak:
- ,,Szubhana rabbija-l-azim" (háromszor), [Dicsőség az én Uramnak, a Hatalmasnak] (Ahmed) Néha háromnál többször szokta mondani: ,,Egyszer az éjszakai imában sokáig ismételte a meghajlásban, hogy ,,Szubhana rabbija-l-azim". Majdnem olyan sokáig, mint amilyen hosszú az állás volt, és az állásban hosszú szúrákat szokott olvasni." (An-Naszái)
- Ugyancsak a meghajlásban szokta mondani a Próféta (béke legyen vele): ,,Szubhana rabbja-l-azim va bihamdih" [Dicsőség az én Uramnak, a Hatalmasnak és hála Neki] (Ahmed, Abu Dávúd)
- ,,Szubhanaka Allahumma va bihamdik. Allahumma-igfir li!" [Dicsőség Neked ó, Allah! És hála Neked. Ó, Allah! Bocsáss meg nekem!] Ezt a fohászt sokszor szokta mondani, mind a meghajlásban, mind a leborulásban. Így teljesítette, ami a Koránban lett neki elrendelve. Vagyis amit Allah mondott az An-Naszr című 110. szúrában: ,,...Akkor hirdesd Allah dicsőségét és kérj tőle bocsánatot! Ő kész a kiengesztelődésre." (al-Buhári, Muszlim)
- ,,Szubbúhun kuddúsz rabbu-l-málá'ikati va-r-rúh." [Magasztos,
Szentséges az angyalok és a Lélek Ura.] (Muszlim)
- ,,Allahumma laka rakátu va bika ámantu va laka aszlamtu khasaá laka szem-í va baszari, va mukhhi va azami va aszabi va ma isztakalat bihi kadami" [Ó, Allah! Neked hajoltam meg, Benned hiszek, s Neked vetettem alá magam. Irántad alázatos a hallásom, a látásom, az agyam, a csontjaim, az idegeim és a lépteim.] (Muszlim)
- ,,Szubbhána dil-dzsabarút va-l-mala-kút va-l-kibrijá va-l-ázama" [Magasztaltassék a hatalom, a király-ság, a fennköltség és a magasztosság Birtokosa!) (Abu Dávúd)



10. A meghajlásból való felegyenesedés fohásza:
Ajánlatos minden imádkozónak - akár imámként, akár az imám után vagy egyedül imádkozik - a meghajlásból való felegyenesedéskor azt mondani: Szemia-llahu limen ha-midah! [Allah hallja azokat, akik magasztal-ják Őt!], és állva azt mondani: Rabbana va la-ka lhamd. [Istenünk, Tiéd a dicsőség.]
,,A Próféta (béke legyen vele) mikor felállt a meghajlásból, azt mondta: Szemial-lahu limen hamidah. [Allah hallja azokat, akik magasztalják Őt.]" (al-Buhári, Muszlim)
Mondta a Próféta (béke legyen vele): Az imám azért van, hogy kövessétek... ha azt mondja: Számial-lahu limen hamidah! [Allah hallja azokat, akik magasztalják őt.], mondjátok: Rabbana va lakal-hamd. [Urunk, Tiéd a dicsőség.]; mert aki együtt mondja az angyalokkal, megbocsáttatnak a már elkövetett bűnei." (al-Buhári, Muszlim, Abu Dávúd)
Néha a Próféta (béke legyen vele) még hozzátette:
- ,,Rabbaná va lakal-hamd, hamdan katiran tajjiban mubarakan fih." [Urunk! Tiéd a hála, a sokszoros hála, a jó és az áldásos hála.) (al-Buhári)

- ,,Mil-usszamavati va mil-ul-ard va ma bejnahuma, va mil-u ma si'ta min saj'in bád, ahlut-taná'i val-madzsd, ahakku ma kálal-abd, va kulluna laka abd, Allahumma la mánia lima átájt va la muti lima manát, va la janfau da1-dzsaddi minkal-dzsaddu". [(Olyan hála, köszönet), mely betölti az egeket és a földet, s mindazt, ami közöttük van, s még azt is, amit Te akarsz. Te vagy a legméltóbb a dicsőítésre és a magasztalásra, ez a legjobb, amit egy hívő mondhat; mindegyikünk a Te szolgád. Uram, nincs akadályozója annak, amit Te adsz, s nincs adományozója annak, amit Te megakadályozol. Nem használ a hatalommal bíró ember hatalma, hiszen Tőled van a hatalom.] (Muszlim)



11. Hogyan kell leborulni?
A tudósok egyik része azon a véleményen van, hogy ajánlatos előbb letenni a térdünket, mielőtt a kezünket letennénk, és a következő hagyományra támaszkodnak: Váil ibn Hadzsar azt mondta: ,,Láttam Allah küldöttét (béke legyen vele) amikor leborult, előbb a térdét tette le [a földre] a keze előtt." Vannak azonban olyan tudósok, akik fordítva tanítják - hogy előbb kezünket ajánlatos letenni, utána a térdünket - a következő hagyományra támaszkodva: ,,Le szokta tenni (Allah küldötte) a kezeit a földre, mielőtt a térdeit letenné." (Ibn Huzajmáh) ,,Ezt is parancsolta, amikor azt mondta: Ha valamelyikőtök leborul, ne üljön úgy, mint a teve, és először a kezeit tegye le a földre, s azután a térdeit." (Abu Dávúd)



12. A leborulás tulajdonságai:
Amint említettük, kötelező a hét tagra borulni, de ajánlatos az imádkozónak a következőket figyelembe venni, amikor leborul, mert Mohamed Próféta (béke legyen vele) is ugyanígy cselekedett:
,,A testsúlyát a kezeire szokta helyezni [amikor leborult], az ujjait pedig kinyújtja" (Abu Dávúd) ,,és összezárja őket" (Ibn Kuzajmáh) ,,Az ujjai a kibla felé néznek." (al-Bejhaki)
,,A kezei a leborulásban néha a vállával, s néha a füleivel egyvonalban vannak." (Abu Dávúd) ,,A kezeit úgy tette le, hogy az alkarjai ne érjék a földet." (al-Buhári) Azt mondta a Próféta (béke legyen vele): ,,A leborulásotok legyen közepes [normális mértékű] és a kezeiteket ne tegyétek úgy, mint a kutya a lábait." (al-Buhári, Muszlim) Valamint azt is mondta: ,,Ne tedd úgy a kezeidet, mint az oroszlán a mancsait, a súlypontod a lábaidon legyen és tarts távolságot a kezeid és az
oldalad közt. Ha így jársz el, le fog borulni veled minden tagod." (Ibn Huzajmah)
,,Az alkarjait felemelte a földtől, és távol tartotta az oldalától..." (al-Buhári, Muszlim)
,,A lábujjait behajlította." (Abu Dávúd) ,,A lábujjait a kibla irányába állítja." (al-Buhári)
,,A lábfejeket állva tartja." (at-Tirmidi)
,,A sarkait összezárja." (at-Tahávi)



A leborulás előnyei:

Így szólt Allah küldötte (béke legyen vele): ,,Minden embert fel fogok ismerni a népemből a Feltámadás Napján! Kérdezték az emberek: ,,Hogyan ismered meg őket, ó, Allah küldötte, a sok teremtmény közt?" Azt felelte: ,,Ha bemennél egy istállóba, ahol van egy koromfekete csődör, és egy kanca, melynek a lábai térdig fehérek, s a homlokán van egy fehér folt, nem tudnád-e megkülönböztetni őket?" ,,Dehogynem!" - mondták. Erre azt mondta a Próféta (béke legyen vele): Azon a napon az embereknek a népemből fényes lesz az arcuk a leborulástól, s a tagjaik a vudu-tól." (Ahmed)
Egy másik hagyományban: ,,Ha Allah meg akar könyörülni valakin a Tűz lakói közül, akkor megparancsolja az angyaloknak, hogy vegyék ki azokat, akik Allahot imádták, és ők kiveszik azokat. A leborulásuk helyéről ismerik fel őket, mert Allah megtiltotta a tűznek, hogy égesse a leborulás helyét, kiveszik hát őket a tűzből. A tűz mindent felemészt az emberekből, kivéve a leborulás helyét." (al-Buhári, Muszlim)



13. A leborulás fohásza:
Az imádkozás e mozzanatában tilos a Korán olvasása. Allah küldötte (béke legyen vele) ebben a pillérben kéréseket és fohászokat szokott mondani. Így szólt Mohamed Próféta (béke legyen vele): ,,Megtiltatott nekem a Korán olvasása a meghajlásban és a leborulásban. Ám a meghajlásban dicsőítsétek [hatalmasságáról szóljatok] az Urat, és a leborulásban fohászkodjatok Hozzá, mert akkor Allah megadja, amit kértek." (Muszlim)
A leborulásban elég egyszer mondani: ,,Szubhana rabbija-l-álá", de jobb háromszor mondani, és még jobb tízszer ismételni.
A Próféta (béke legyen vele) megparancsolta a sok fohászt és könyörgést ebben a pillérben. Azt mondta: ,,A szolga akkor van a legközelebb Allahhoz, amikor leborul. Ezért fohászkodjatok sokat a leborulásban!" (Muszlim)
Ezekből a fohászokból következik néhány:


- ,,Szubhana rabbija-l-álá" (háromszor), [Dicsőség a magasságos Uramnak] (Ahmed) és néha többször is megismételte, és ,,egyszer olyan sokáig ismételte, hogy olyan hosszú volt a leborulása, mint az állása. Közben volt fohászkodás, bocsánatkérés, esdeklés." (Ahmed, Abu Dávúd)
- Ugyancsak a leborulásban szokta mondani még a Próféta (béke legyen vele): ,,Szubhana rabbija-l-álá va bihamdih." [Dicsőség az én Uramnak, a Legmagasztosabbnak és hála Neki.]
- ,,Szubhanaka Allahumma va biham-dik. Allahumma-igfir li!" [Dicsőség Neked ó, Allah! És hála Neked. Ó, Allah! Bocsáss meg nekem!] (al-Buhári, Muszlim)
- ,,Szubhanaka Allahumma va bihamdik. Lá iláha illa ant!" [Dicsőség Neked ó, Allah! És hála Neked. Nincs más isten Rajtad kívül] (Muszlim)
- ,,Szubbúhun kuddúsz, rabbul-málá'ikati var-rúh." [Magasz-tos, Szentséges az angyalok és a Lélek Ura.] (Muszlim)
- ,,Allahumma laka szadzsadtu va bika ámantu va laka aszlamtu. Szadzsada vadzshi lilladi khalakahu va szavvarahu va sakka szamáhu va baszarahu, tabáraka Allahu ahszanu-l-khaligín"
[Ó, Allah! Neked borultam le, Benned hiszek, és Neked vetet-tem alá magam. Az arcom az előtt borult le, aki megteremtette és megformázta, s hallását és lá-tását kialakította. Áldassék Allah, a legjobb Teremtő!) (Muszlim)
- ,,Szubbhána di-l-dzsabarút val-malakút val-kibrijá val-ázama" [Magasztaltassék a hatalom, a királyság, a fennköltség és a magasztosság Birtokosa!]
(Abu Dávúd)
- ,,Allahumma inni áudu bi-ridáka min szakhatika va bi-muáfátika min ukubatik va áudu bika minka lá uhszi taná'an alájka anta kama athnajta álá nafszik" [Ó, Allah, én a Te elégedettségedhez menekülök
a haragvásod elől, s a védelmedhez a büntetésed elől. Hozzád menekülök Előled. Nem tudnám számon tartani a Rád mondott dicséretet, Te olyan vagy, ahogyan Magadat dicsérted] (Muszlim)
- ,,Allahumma igfir li danbi kullahu, dikkahu va dzsillahu va avvalahu va ákhirahu va alánijatahu va szirrah."
[Ó, Allah! Bocsásd meg nekem minden bűnömet, a legkisebbet és a legnagyobbat, az elsőt és az utolsót, a nyilvánosan és a titokban elkövetettet.] (Muszlim)



14. A két leborulás közötti ülés leírása:
Ajánlatos az imádkozónak úgy leülnie, hogy a bal lábfejét maga alá fordítja és ráül, a jobb lábfej viszont áll behajlított lábujjakkal. A jobb kéz a jobb térden, és a bal kéz a bal térden.
,,Allah küldötte (béke legyen vele) felemelte a fejét a leborulásból és közben azt mondta: Allahu akbar!" (al-Buhári, Muszlim) ,,Majd a bal lábfejét maga alá fordította és ráült." (al-Buhári) ,,Ezt meg is parancsolta, amikor azt mondta: - Légy stabil [nyugodt] a leborulásodban, és ha felemelkedsz, ülj a bal lábfejedre!" (Ahmed)
A másik ülőpóz az, hogy a sarkunkra ülünk miközben mindkét lábfej áll behajlított lábujjakkal. ,,Néha a sarkaira ült két leborulás közt." (Muszlim)

A két leborulás közti fohászok:

Ezeket szokta mondani Allah küldötte (béke legyen vele) a két leborulás közt:
- Rabbi igfir li, rabbi igfir li! [Uram bocsáss meg nekem, bo-csáss meg nekem!] (Abu Dávúd)
- Allahumma! Igfir li var-hamni, vah-dini, var-zugni!" [Ó, Allah! Bocsáss meg nekem, könyörülj rajtam, vezé-relj és gondoskodj rólam!] (Abu Dávúd)



A két leborulás közti megállapodottság:

,,Allah küldötte (béke legyen vele) nyugodtan szokott ülni, míg minden tagja meg nem állapodik a helyén." (Abu Dávúd)
,,Olyan hosszan csinálta, mint a leborulást." (al-Buhári)


15. A pihenő ülés:
Ez egy ajánlatos nagyon rövid ülés (olyan mint a két leborulás közötti, csak rövidebb) a második leborulás után, mielőtt felállnánk a második rakához vagy éppen a 4. rakához. Nincs benne semmilyen fohász.



16. A Tasahud ülésének leírása:
Ajánlatos minden imádkozónak a következőket figyelembe vennie:
A. Úgy tegye a kezét, ahogyan a következő hagyományban le van írva:
- ,,Ha a Próféta (béke legyen vele) leült a Tasahud-hoz, a bal kezét a bal térdére tette, a jobb kezét a jobb térdére, és úgy szorította ökölbe a jobb kezét, hogy a mutatóujját kinyújtotta [a Kibla irányába], és a hüvelykujját a középsőre helyezte." (Muszlim)
- ,,A Próféta (béke legyen vele) a bal kezét a bal combjára és térdére tette, a jobb könyökét a jobb combjára, és úgy szorította ökölbe a jobb kezét, hogy kört formált a középső és hüvelykujjaival, és a mutatóujját kinyújtotta [a Kibla irányába], ezután felemelte az ujját és mozgatta fohászkodás közben." (Ahmed)
- ,,Ha a Próféta (béke legyen vele) leült a Tasahud-hoz, a jobb kezét a jobb combjára tette, a bal kezét a bal combjára. Az ujjait szétnyitotta és kinyújtotta." (Muszlim)
- ,,Ha a Próféta (béke legyen vele) leült a Tasahud-hoz, a jobb kezét a jobb combjára tette, és a bal kezét a bal combjára. A mutatóujját kinyújtotta [a Kibla irányába], s tekintetét azon rögzítette." (Ahmed, Muszlim, an-Naszái)
B. A jobb mutatóujjal mutatni köszönésig.
,,Láttam, hogy a Próféta (béke legyen vele) az imádkozásban a jobb karját a jobb combjára tette és a mutatóujját egy kicsit behajlítva felemelte [a Kibla irányába] fohászkodás közben." (Ahmed, Abu Dávúd, an-Naszái)
,,Erről azt szokta mondani [a Próféta (béke legyen vele)]: Ez erősebben hat a Sátánra, mint a vas." (Ahmed)
C. ,,Mohamed Próféta (béke legyen vele) ha két rakából állt az ima, akkor úgy ült a Tasahudhoz, hogy a bal lábfejét maga alá fordította és ráült, a jobb lábfej viszont állt behajlított lábujjakkal. Ha viszont az utolsó Tasahudhoz ült, akkor a jobb lábszára alá tette a bal lábfejét, míg ő a földön ült." (al-Buhári)



17. Az első Tasahud:
Az I. Tasahud Szunna, ha valaki elfelejti, akkor elég neki két leborulást végezni az ima végén (szudzsud asszahu). ,,Ha a Próféta (béke legyen vele) elfelejti [az I.] Tasahudot mondani, akkor két leborulást végez [ima végén]." (al-Buhári, Muszlim)
Ajánlatos röviden végezni az I. Tasahudot.
,,A Próféta (béke legyen vele) úgy tanította kortársainak a Tasahudot, mint a szúrákat a Koránból." (al-Buhári, Muszlim) ,,Szunna halkan mondani." (Abu Dávúd)



- Az I. Tasahud:
At tahijjátu lillahi va szalavátu va tajjibátu. Asszalamu alejka ajjuhán nabiju (vagy asszalámu álá annabij) va rahmatul láhi va barakátuh. Asszalam álejná va álá ibadillahisz-szalihina. Ashadu alla ilaha illal-lah, va ashadu anna Mohamedan abduhu va raszuluh.)
[Hálás köszöntések szálljanak Allahhoz és (minden) imádság és (minden) jóság. Béke legyen veled, ó Próféta (Béke legyen a Pró-fétával) és Allah kegyelme és Allah áldásai! Béke legyen mindannyiunkkal és Allah igaz szolgáival. Tanúsítom, hogy nincs más (igaz) isten, csak Allah, és tanúsítom, hogy Mohamed az Ő szolgája és küldötte] (al-Buhári, Muszlim)



18. A Próféta üdvözlése:
Ajánlatos az utolsó Tasahudban üdvözölni a Prófétát (béke legyen vele):
- Allahuma szalli álá Mohamed va álá áli Mohamed, kama szallajta álá Ibrahim va álá áli Ibrahim. Innaka hamindun madzsid. Va bárik álá Mohamed va álá áli Mohamed, kama bárekta álá Ibrahim va álá áli Ibrahim. Innaka hamindun madzsid.
[Ó, Allah! Küldd kegyelmedet Mohamedre és Mohamed családjá-ra, úgy, ahogyan kegyelmedet adtad Ábrahámnak és Ábrahám családjának. Valóban, Te vagy a Legdicsőbb és a Dicséretreméltó. És add áldásaidat Mohamedre és Mohamed családjára, úgy, ahogyan megáldottad Ábrahámot és Ábrahám családját ezen a földön és a túlvilágon. Valóban, Te vagy a Legdicsőbb és a Dicséretreméltó.] (al-Buhári, Muszlim)



19. Az ima befejezése előtti fohász:
Ajánlatos bármilyen fohászt mondani az utolsó Tasahud után és a köszönés előtt. Ez jó az evilági és a túlvilági életre nézve. A következőkben néhány példát mutatunk a Próféta (béke legyen vele) fohászkodásaiból:



(a) Menedék keresése Allahnál négy dolog elől: ,,Azt mondta a Próféta (béke legyen vele): Ha valamelyikőtök befejezi az utolsó Tasahudot, kérjen menedéket Allahtól négy dolog elől.


Mondja: Ó, Allah! Menedéket keresek Nálad a sír kínzásától, a pokol kínzásá-tól, az élet és halál csábításától, és a Nagy Hazug próbatételének rosszától. Utána fohászkodjon magának, ahogy akar." (Muszlim)

(b) Ó, Allah! Menedéket keresek Nálad a sír kínzásától, a Nagy Hazug próbaté-telének rosszától, és az élet és halál csábításától. Ó, Allah! Menedéket ke-resek nálad a bűntől és az adósságtól. (al-Buhári, Muszlim)



(c) Ó, Allah! Sok igazságtalanságot kö-vettem el magam ellen és senki sem bocsátja meg a bűnöket Rajtad kívül. A Tőled jövő megbocsátással bocsáss meg nekem! Te vagy a Megbocsátó és az Irgalmas. (al-Buhári, Muszlim)



(d) Ó, Allah! Bocsásd meg nekem azt, amit korábban elkövettem, és amit el-mulasztottam, amit titkoltam, és amit kinyilvánítottam, és azt, amiben nem tartottam mértéket, s azt is, amiről Ne-ked inkább van tudomásod mint ne-kem! Te vagy az előre helyező, és Te vagy a hátra helyező. Nincs Rajtad kívül más isten. (Muszlim)



(e) Ó, Allah! Segíts nekem abban, hogy megemlékezzek Rólad, hálát adjak Neked, és jól szolgáljalak! (Abu Dávúd, an-Naszái)



(f) Ó, Allah, menedéket keresek Nálad attól, hogy szűk markú legyek és a gyávaságtól és attól, hogy a leg-nyomorúságosabb életkorba jussak, és menedéket keresek Nálad az evilági próbatételtől és a sír kínzá-sától. (al-Buhári)


(g) Ó, Allah! Tőled kérem a Paradicso-mot, és Tőled kérem a menedéket a Tűztől. (Abu Dávúd)



(h) Ó, Allah! A rejtett dolgokról való tu-dásoddal és a teremtésre való képes-ségeddel adjál nekem életet, amíg tudod, hogy jó számomra az élet, és küldj engem a halálba, amikor tudod, hogy jó a halál számomra. Ó, Allah! Add nekem az istenfélelmet titokban és nyilvánosan, igaz szót haragban és elégedettségben, és add nekem a mértékletességet gazdagságban és szegénységben. Ó, Allah! Soha el nem fogyó gyönyörűséget kérek Tőled és soha meg nem szakadó örömet. Kérem Tőled az elégedettséget az elrendelés után, és a kellemes életet a halál után. Kérem tőled a Te nemes Arcodra való nézés gyönyörűségét, és a Veled való találkozás utáni vágyakozást. Ártalmas kór vagy tévelygésbe vivő próbatétel nélkül. Ó, Allah! Díszíts minket a hit díszével, és tegyél minket olyan igaz útra vezetőkké, akik az úton vezéreltetnek. (an-Naszái, Ahmed)



(i) Ó, Allah! Bizony Te vagy az Egyetlen, az Egyedül való, az Örökké való, aki nem nemzett és nem nemzetett, és senki sem fogható Hozzá. Kérlek, hogy bocsásd meg nekem a bűneimet. Bizony Te vagy a Könyörületes és a Megbocsátó. (an-Naszi)



(j) Ó, Allah, bizony Tied a dicsőség, nincs Rajtad kívül más isten, Te vagy az egyetlen, nincs Neked társad. Te vagy a Jótevő (az Adakozó). Ó, egek és föld Teremtője! Ó, Magasztos és Méltóságteljes! Ó, Élő és Magában létező! Bizony kérem Tőled a Paradicsomot, és menedéket keresek nálad a Tűztől. (Ibn Mádzsa)


20. Az ima befejezése utáni fohász (a köszönés után):
(a) Asztagfirulláh (háromszor).
Allahumma anta asszalám va minka asszalám. Tabárakta rabbaná jádal-dzsalái val-ikrám.
[Bocsánatot kérek Allahtól (három-szor).] [Ó, Allah! Te vagy a Béke, és Tőled van a béke. Áldott vagy Urunk, a Magasztos és Méltóságteljes.] (Muszlim)


(b) Nincs más isten Allahon kívül, Ő az egyetlen, nincs Neki társa. Övé a ki-rályság és a dicsőség. Ő mindenre ké-pes. Ó, Allah, senki sem képes meg-akadályozni azt, amit Te adsz és sen-ki sem adhat, ha Te megakadályozod. Nem használ a hatalommal bíró em-ber hatalma, hiszen Tőled van a hatalom. (al-Buhári, Muszlim)


(c) Nincs más isten Allahon kívül, Ő az egyetlen, nincs Neki társa. Övé a királyság és a dicsőség. Ő mindenre képes. Nincs hatalmam se erőm, csak Allah segítsége által. Nincs más isten Allahon kívül, csak Őt szolgáljuk. Övé a kegy és a kegyelem, és a jó dicséret. Nincs más isten Allahon kívül, őszinte hittel szolgáljuk Őt, még akkor is, ha ez nem tetszik a hitetleneknek. (Muszlim)


(d) Szubhánalláh (harmincháromszor)
Al-hamdu lilláh (harmincháromszor)
Allahu akbar (harmincháromszor)
Lá iláha illa Allah vahdahu la sarika
leh, lahul-mulk va lahul-hamd va huva álá kulli sejin kadir. [Nincs más isten Allahon kívül, Ő az egyetlen, nincs neki társa, Övé a királyság és a dicsőség, Ő mindenre képes]. (Muszlim)


(e) Korán: 112; 113; 114-es szúra olvasása
(Minden ima után egyszer, de a magrib és a fadzsr ima után háromszor) (Abu Dávúd, an-Naszái)


(f) Minden ima után az ájátul-kurszi olvasása. (Korán 2:225) (an-Naszái)



(g) A magrib és a fadzsr ima után (tízszer) mondani: Lá iláha illa Allah vahdahu la sarika leh, lahul-mulk va lahu alhamd juhjí va jumit va huva álá kulli sejin kadir. [Nincs más isten Allahon kívül, Ő az egyetlen, nincs Neki társa, Övé a királyság és a dicsőség, életre kelt és halálba küld, Ő mindenre képes.] (at-Tirmidi, Ahmed)


(h) Fadzsr ima utáni fohász:
Allahúmmá inni asz'aluka ilman náfian wa riszkan tájjiban wa a'malan mutakabala. [Ó, Allah, Tőled kérek hasznos tudást és jó gondoskodást és elfogadott cselekedetet.] (Ibn Mádzsa)

Forrás: www.iszlamweb.hu
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Az ima kötelező elemei
  2009-09-27 11:37:47, vasárnap
 
  Az ima kötelező (Fard) elemei PDF Nyomtatás E-mail

Ha valaki az alábbiak közül akár csak egyet is kihagy, bármelyik rakában, akkor az adott raká érvénytelen, ezért meg kell ismételni.

1. A szándék: A muszlim tisztelettel, hódolattal, alázatosan, arccal a Kába felé fordulva egyenesen áll, azzal a belső elhatározással, hogy elvégzi az imát. ,,A cselekedetek csakis a szándék szerint ítéltetnek meg. Mindenkinek a szándéka szerint jut a jutalma vagy a büntetése" - mondta Mohamed Próféta (béke legyen vele) (al-Buhári, Muszlim). A szándékot nem mondjuk ki!
2. Az első takbír: az imát megnyitó, ,,Allahu akbar" mondása. ,,Nem fogadtatik el bármelyikőtök imája, amíg nem mossa meg jól minden tagját (vudú-t végez), és utána azt kell mondnia: Allahu akbar!" - mondta Mohamed Próféta (béke legyen vele) (at-Tabaráni).

3. Állva kell imádkozni annak, aki tud. A Próféta (béke legyen vele) állva imádkozott a Fard és a Szunna imákban, eleget téve ezzel Allah parancsának: ,,Tartsátok be az imádkozást, és [különösen] középsőt, és álljatok áhítatosan Allah előtt." (Korán 2:238)


Omarán Ibn Hussein mondta: Amikor beteg voltam, kérdeztem a Prófétát (béke legyen vele), hogy mit tegyek? Ő azt mondta: ,,Imádkozz állva, ha nem tudsz, akkor ülve! Ha nem bírod azt sem, akkor az oldaladon fekve!" (Muszlim)
4. Fátiha olvasása (minden rakában!) Mohamed Próféta (béke legyen vele) felettébb magasztalta a Fátihát és azt mondta: ,,Aki az imájában nem recitálja a Fátihát, annak nem fogadtatik el az [imája]." (al-Buhári) Azt szokta mondani a Próféta (béke legyen vele): ,,Bárki, ha imádkozik egy imát, amiben nem recitálta a Fátihát, akkor az imája hiányos, hiányos, nem teljes!" (Muszlim) Viszont, aki nem tudja megjegyezni a Fátihát, az mondja azt:
(Szubhánal-lah, va alhamdulillah, va lá iláha illa Allah, va Allahu akbar, va lá haula va lá kúvata illa billah). (Abu Dávúd, al-Hakim)



A Fátiha pillérei és a jó dolgok, amiket magában rejt:

Azt mondta Allah küldötte (béke legyen vele): ,,Azt mondta Allah a Hatalmas és Dicsőséges: Megfeleztem az imát Magam és a szolgám közt. A szolgámé az, amit kér." Allah küldötte (béke legyen vele) azt mondta: ,,Olvassátok!" (a Fátihára gondolt). Amikor a szolga azt mondja: Al-hamdu lilláhi rabbil álamín, így szól a Hatalmas Allah: Hálát adott nekem a szolgám. Azt mondja a szolga: al-Rahmani rahím, így szól Allah: Dicsért engem a szolgám. A szolga így folytatja: Máliki javmid dín, Allah pedig így szól: Dicsőített engem a szolgám.
Amikor a szolga azt mondja: Ijjáká na abudu va éjjáká násztáín, Allah így szól: Ez csak kettőnk dolga (Allahé és a szolgájáé) és a szolgámé minden, amit csak kér. Ha a szolga azt mondja: Ihdiná asszirátel musztaqím, szirátel lládíná an amta alajhím, ghajril magdubi alajhím va lad dállín, így szól Allah: Ezek a szolgámé, és a szolgámé minden, amit csak kér." (Muszlim)
A Próféta (béke legyen vele) azt mondta: ,,Allah nem küldött le sem a Tórában, sem az Evangéliumban olyat, mint a Koránban a Fatiha. Ez a hét ismételt [ája] és ez a hatalmas Korán, ami nekem adatott." (an-Naszái, al-Hákim)
5. Meghajlás (ruku) A Magasztos Allah mondta: ,,Ti hívők! Hajoljatok meg, boruljatok le..." (Korán 22:77)
Mohamed Próféta (béke legyen vele) azt mondta: ,,Nem fogadtatik el bármelyikőtök imája, amíg nem mossa meg jól minden tagját (vudú-t végez) és utána mondja: Allahu akbar! Majd adjon hálát Allahnak, és dicsőítse Őt. Olvasson a Koránból, amennyit megtanított és megengedett neki Allah. Ezután mondja: Allahu akbar! és hajoljon meg. Kezeit tegye a térdeire, és nyugodtan meghajolva álljon." (Abu Dávúd, an-Naszái)
6. Felállás a meghajlásból. ,,Allah küldötte (béke legyen vele) olyan hosszan szokott állni a meghajlást követően, mint amilyen hosszú a meghajlás volt. Néha olyan sokáig állt, míg valaki azt nem mondta: Biztosan megfeledkezett [hogy állás vagy olvasás van]." (al-Buhári, Muszlim) ,,Meg is parancsolta a nyugalmat az állásban, amikor azt mondta: ...majd emeld fel a fejed, míg fel nem egyenesedsz és hagyd, hogy minden tag a helyére térjen vissza." (al-Buhári, Muszlim) Mohamed Próféta (béke legyen vele) szokta mondani: ,,Allah nem néz a szolgájára, ha az nem teszi stabillá a hátát a meghajlás és a leborulás között." (Ahmed)
7-8. Leborulás kétszer és a dzsulusz. Így szólt a Magasztos Allah:
,,Ti hívők! Hajoljatok meg, boruljatok le..." (Korán 22:77) ,,Mohamed Próféta (béke legyen vele) Allahu akbar-t mondott és a földre borult. Majd felemelte a fejét a leborulásból Allahu Akbar-t mondván, és ekkor következett egy kis pihenés ülő pózban, ez a dzsulusz. Ezután azt szokta mondani: Allahu akbar! majd másodjára is leborul." (al-Buhári, Muszlim) ,,Ezután Allah küldötte (béke legyen vele) a kezeire támaszkodva szokott felegyenesedni a következő rakához." (al-Buhári)
Az imádkozónak hét tagra kell leborulnia a földre úgy, hogy lábujjainak talpi oldala, mindkét térde, mindkét tenyere, homloka és az orra a földet érje. A Próféta (béke legyen vele) azt mondta: ,,Ha leborul a szolga, hét tag borul le vele: a homlok és az orr (ez egy), a térdek (kettő), a kezek (kettő) és a lábfejek (kettő)." (Muszlim) Az orrot és a homlokot egy tagként említette. Másik hagyományban azt mondta: ,,Nem elfogadott semelyikőtök imája közületek, akinek nem ér az orra a földre, mint ahogyan a homloka is." (ad-Dáragutni)
A két leborulás közti ülés:
,,Allah küldötte (béke legyen vele) nyugodtan szokott ülni, míg minden tagja meg nem állapodik a helyén." (Abu Dávúd) ,,Olyan hosszan csinálta, mint a leborulást." (al-Buhári, Muszlim)
9. Utolsó ülés ,,Ha felemelted a fejedet az utolsó leborulásból és leültél a Tasahud-ot mondani, akkor befejezted az imádat" - mondta Mohamed Próféta (béke legyen vele). (al-Buhári, Muszlim, Ahmed)
10. Köszönés (Szalám) Allah küldötte (béke legyen vele) szokta mondani: ,,Az ima zárása a köszönés! [Megengedetté teszi azt, ami az imában tilos volt.]" (Al-Hákim) ,,A Próféta (béke legyen vele) köszönt: Asszalamu alejkum va rahmatullah, úgy köszönt, hogy akik mögötte álltak, látták jobb orcája fehérségét. Majd balra köszönt: Asszalamu alejkum va rahmatullah! S úgy köszönt, hogy a mögötte állók látták bal orcája fehérségét." (Muszlim) ,,Néha még hozzátette az első köszönéshez: va barakátu!" (Abu Dávúd)
11. A nyugalom kötelessége minden egyes mozdulatnál. Lassú tempóban kell végezni az ima minden egyes mozdulatát. ,,A Próféta (béke legyen vele) egyszer látott egy férfit, akinek a meghajlása nem volt teljes és olyan volt a leborulása, mint amikor a csirke csipeget. Ezért azt mondta: ,,Ha ez az ember így halna meg, akkor nem a Mohamed Próféta által hozott vallásban halna meg, mert úgy csipeget az imában, mint varjú a vért. Akinek nem teljes a meghajlása és a leborulása az olyan, mint az éhező, aki eszik egy-két szem datolyát, és nem lakik jól vele." (Abu Jála)
,,A Próféta azt szokta mondani, hogy az emberek között a legrosszabb tolvaj az, aki az imájából lop. Kérdezték: Óh, Allah küldötte! Hogyan lop az ember az imájából? Felelte: Nem teszi teljessé a meghajlást és a leborulást." (Ahmed, Ibn Abu Sejbah)
,,A Próféta amint imádkozott, látta a szeme sarkából, hogy egy férfi nagyon gyorsan hajolt meg, és nagyon gyorsan borult le. Ima végeztével így szólt: Óh, muszlimok! Annak nem teljes az imája, aki nem nyugodt tempóban hajlik meg és borul le." (Ahmed)
12. Sorrend. Olyan sorrendben kell imádkozni, ahogyan az imént részleteztük. Azt mondta Mohamed Próféta (béke legyen vele): ,,Úgy imádkozzatok, ahogyan engem láttatok imádkozni." (al-Buhári)

 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Az ima
  2009-09-27 11:35:42, vasárnap
 
  Az ima feltételeinek teljesítésével az imádkozó készen áll az imádkozásra, amelyet az alábbiak szerint végez:


1. A muszlim tisztelettel, hódolattal, alázatosan, arccal a Kába felé fordulva egyenesen áll, azzal a belső elhatározással, hogy elvégzi az imát. Mindkét kezét felemeli a fül vagy a váll magasságáig, mondván:

Allahu akbar!
[Allah a Leghatalmasabb!]
2. Miután az imádkozó Allahu akbar-t mondott, a jobb kezét a balra helyezve, mellkasán összeteszi kezeit. Az imádkozó előre hajtja a fejét és a leborulás helyére szegezi a tekintetét. Utána olvassa az imanyitó fohász szavait:
- ,,Szubhánaka-llahumma va bi-hamdika va tabáraka-szmuka va taála dzsadduka va la iláha ghajruka" (Magasztos vagy, ó, Allah! S az Irántad való hála által áldott a Te neved s magasságos a Hatalmad, nincs más isten Rajtad kívül.)


- Aúdu billáhi min assaitáni irradzsími min hamzihi va nafkhihi va nafthih (Allahhoz menekülök a megkövezendő sátán elől, a rágalmazása, a lehelete és a fújása elől).
- Majd elmondja a Korán nyitó szúráját, a Fátihát:
,,Biszmi-lláhi rahmani arrahim ? Alhamdu lilláhi rabbil álamín ? Arrahmani rahím ? Máliki javmid dín ? Ijjáká na abudu va ijjáká násztáín ? Ihdiná sszirátal musztakím ? Szirátal-ládíná an amta alajhím ? Ghajril magdubi alajhím valad-dállín" Ámín. [Allah, a Könyörületes és az Irgalmas nevében. Dicsőség Allahnak, a teremtmények Urának, a Könyörületesnek és az Irgalmasnak, aki az Ítélet Napját uralja! Néked szolgálunk és Hozzád fordulunk segítségért. Vezess minket az egyenes úton, azoknak az útján, akik iránt kegyesnek mutatkoztál, s ne azokén, akiket haragvásod sújt, sem a tévelygőkén!]

A Fátiha után egy rövid szúrát vagy néhány áját mond el a Koránból: Pl. 112. Szúra: ,,Kull huva Allahu ahad ? Allahu asz-szamad ? Lam jelid va lam júlad ? Va lam jakun lahu kufuán áhad" [Mondd: ,,Ő Allah, az Egyedülvaló, Allah, az Örökkéva-ló! Nem nemzett és nem nemzetett. És senki nem fogható Hozzá.]


3. Miután az imádkozó elmondta a Fátihát és egy szúrát vagy néhány áját a Koránból, egy kis hallgatás után ismét felemeli a kezeit a fül vagy a váll magasságáig és Allahu akbar-t mond, majd meghajol.
4. A meghajlást csípőből kell végezni úgy, hogy a hát egyenesen, vízszintes helyzetben legyen. Az imádkozó úgy teszi kezeit a térdeire, mintha megmarkolná őket, és szétnyitja ujjait, könyökeit távol tartja a törzsétől, majd így marad. Közben ezt mondja (háromszor): Szubhana rabbiel azim.
[Dicsőség a hatalmas Uramnak]
5. Majd felegyenesedve felemeli a kezeit a fül vagy a váll magasságáig, mondván: Szemia- llahu limen hamidah [Allah hallja azokat, akik magasztalják Őt.]
Rabbana va lakal hamd [Istenünk, Tiéd a dicsőség és a hála.]
6. Ezután Allahu akbar-t mond és a földre borul. Erre a hét tagra kell borulni: a homlokra és az orra (ez egy), a térdekre (kettő) a kezekre (kettő) és a lábfejekre (kettő). (Az orr és a homlok egy tagnak számítanak). A kézujjak a Kibla felé nézzenek, a kezek a leborulásban a vállal vagy a füllel legyenek egyvonalban, az alkarok legyenek távol a földtől, a könyökök pedig a törzstől, a térdek a földet érjék, és a lábujjakat behajlítva, a lábfejeket felállítva, összezárt sarokkal kell leborulni, mialatt az imádkozó azt mondja (háromszor): ,,Szubhana rabbijal álá. [Dicsőség a magas-ságos Uramnak.]
7. Felemelkedik ülő helyzetbe, mondván: Allahu akbar. Úgy ül, hogy a bal lábfejét maga alá fordítja és ráül, a jobb lábfej viszont áll behajlított lábujjakkal. A jobb kéz a jobb térden és a bal kéz a bal térden. Rövid ideig ül, miközben a következő mondatot mondja (háromszor): Rabbi igfir li, igfir li! [Uram bocsáss meg nekem!]
Kis szünetet tart, majd ismét Allahu akbar-t mond és újra a földre borul. Ugyanazt a mondatot ismételgetve, mint az előző leborulásban. Ezzel az első rakát befejezte.
8. Allahu akbar-t mondván feláll a második rakához. Elkezdi a második rakát a Megnyitó szúrával, Al-Fatihával (minden rakában kötelező a Fatiha olvasása) és egy másik Korán részlettel, és megismétli mindazt, amit az első rakában csinált.
9. Befejezvén a második rakát, hasonló helyzetbe kell ülni, mint a két leborulás között és elmondani a Tasahud első részét: (At-tahijjátu lillahi va szalavátu va tajjibátu. Asszalamu alejka ajjuhán-nabiju va rahmatul-láhi va barakátuh. Aszalam álejná va álá ibadil-lahisz szalihina. Ashadu alla ilaha illal-lah, va ashadu anna Mohamedan abduhu va raszuluh.) [Hálás köszöntések szálljanak Allahoz és (minden) imádság és (minden) jóság. Béke legyen veled, ó Próféta és Allah kegyelme és Allah áldásai. Béke legyen mindannyiunkkal és Allah igaz szolgáival. Tanúsítom, hogy nincs más (igaz) isten, csak Allah, és tanúsítom, hogy Mohamed az Ő szolgája és küldötte.]
Tasahud recitálása közben a jobb kezét ökölbe szorítja, a mutatóujját kinyújtja a Kibla irányába, és a hüvelyk ujját a középsőre helyezi, vagy kört formál a középső és hüvelyk ujjaival.
10. Amennyiben az ima kettőnél több rakából áll, a Tasahud első felét recitáljuk csak,? majd felállunk, mindkét kezet felemeljük a fül vagy a váll magasságáig, mondván: Allahu akbar! [Allah a Leghatalmasabb!], és tovább végezzük az imádkozást, de most már minden rakában csak a Fátihát kell elmondani, és nem kell Korán-részletet recitálni. Az utolsó raká után ülve maradunk és elmondjuk a Tasahudot végig.


Úgy ajánlatos leülni, mint ahogy a második raká után leírtuk, ám ekkor - ha lehet - a jobb lábszár alá tesszük a bal lábfejet.
A teljes Tasahud:
At-tahijjátu lillahi vasz-szalavátu vat-tajjibátu. Asszalamu alejka ajjuhán-nabiju va rahmatul-lláhi va barakátuh. Aszalamu álejná va álá ibadil-lahisz-szalihina. Ashadu alla ilaha illal-lah, va ashadu anna Mohamedan abduhu va raszuluh. Allahuma szalli álá Mohamed va álá áli Mohamed, kama szallajta álá Ibrahim va álá áli Ibrahim, va bárik álá Mohamed va álá áli Mohamed, kama bárekta álá Ibrahim va álá áli Ibrahim fi-lálámina, innaka hamindun madzsid.
[Hálás köszöntések szálljanak Allahhoz és (minden) imádság és (minden) jóság. Béke legyen veled, ó Próféta, és Allah kegyelme és Allah áldásai! Béke legyen mindannyiunkkal és Allah igaz szolgáival.
Tanúsítom, hogy nincs más (igaz) isten, csak Allah, és tanúsítom, hogy Mohamed az Ő szolgája és küldötte.
Ó, Allah! Küldd kegyelmedet Moha-medre és Mohamed családjára, úgy, ahogyan kegyelmedet adtad Ábrahám-nak és Ábrahám családjának. És add ál-dásaidat Mohamedre és Mohamed csa-ládjára, úgy ahogyan megáldottad Ábra-hámot és Ábrahám családját ezen a föl-dön és a túlvilágon. Valóban, Te vagy a Legdicsőbb és a Dicséretreméltó.]


11. Ezután jobbra fordítjuk a fejünket úgy, hogy lássuk a vállunkat, és azt mondjuk:
Asszalamu alejkum va rahmatul-lah!
[Allah békéje és kegyelme legyen veletek!]
Majd balra fordítjuk a fejünket úgy, hogy lássuk a bal vállunkat és megismételjük az előbbi mondatot.


Ezzel az ima véget ért, akár plusz (Szunna) imáról, akár kötelező (Fard) imáról van szó.

Ha az ima két rakából áll, akkor a második raká végén a teljes Tasahudot recitáljuk, majd a köszöntéssel befejezzük az imát. (Lásd: A napi imák részletezése)

Forrás: www.iszlamweb.hu
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Az ima feltételei
  2009-09-27 11:34:20, vasárnap
 
  Az ima feltételei PDF Nyomtatás E-mail
I. Érvényes imaidő (lásd fentebb): az imát az ideje eljövetele előtt imádkozni érvénytelen, és ugyanígy érvénytelen utána is, kivéve ha valaki elfelejti vagy átalussza azt.
II. A két eseménytől való megtisztulás (a kicsi: a vizelet és a széklet; a nagyobb: a házasélet, a magömlés), és ez a vudú-t, és a ghuszl-t foglalja magában. ,,Ti hívők! Ha az imádkozáshoz álltok föl, akkor mossátok meg [előtte] az orcátokat és a kezeteket könyökig, és simítsátok végig a fejeteket és a lábatokat a bokáig [mossátok meg]! Ha dzsunubok vagytok, akkor tisztálkodjatok meg!" (Korán 5:6)

III. A teljes tisztaság az, ami az egész test tisztaságát, a viselt ruhák tisztaságát, és az ima helyének tisztaságát foglalja magában.
IV. A szemérem takarása, vagyis az öltözet az erkölcsi szabályoknak megfelelő legyen. A férfiaknak a testet fedni kell a köldöktől a térdig. Nőknek az egész testet fedni kell, kivéve: az arcot és a kezeket.
V. A Kibla irányába fordulni: A muszlimok akárhol vannak, szívükkel és tekintetükkel a Kibla felé, a Mekkában lévő Kába felé fordulnak, nem kelet felé. A Próféta (béke legyen vele), amikor felállt az imához, mindig a Kába irányába fordult, Szunna és Fard imánál egyaránt, s ugyanezt megparancsolta nekünk is: ,,A vudut jól végezd el, fordulj Mekka felé és mondd: Allahu akbar!" (al-Buhári, Muszlim)
Az Iszlám terjedése kezdetén Mohamed Próféta (béke legyen vele) a jeruzsálemi Kudsz mecset felé imádkozott (úgy, hogy előtte volt a Kába), még Allah le nem küldte a következő áját: ,,Gyakran látjuk orcád fordulását az ég felé, ezért mi olyan [Kibla] irány felé fordítunk téged, ami megnyeri a tetszésedet. Fordítsd hát orcádat a szent Mecset felé! Bárhol is legyetek [ó, hívők], fordítsátok orcátokat az ő irányába! Azok, akiknek megadatott az Írás, jól tudják, hogy ez az igazság, amely az Uruktól [ered], Allah tudván tudja azt, amit cselekszetek." (Korán 2:144)

Miután lejött ez az ája, azóta a muszlimok a Kába irányába fordulva imádkoznak. Erről szól a következő hagyomány is: ,,Amikor az emberek a Kibba mecsetben voltak reggeli imán, jött egy ember és így szólt: - A Prófétának (béke legyen vele) jött egy ája az éjjel, amelyben azt a parancsot kapta, hogy Mekka felé forduljon imádkozáskor! Hát akkor forduljatok ti is Mekka felé! Ők arccal Jeruzsálem felé álltak az imában. Miután megkapták a parancsot, fordultak és fordult velük az imám is, addig, míg a Kába felé nem álltak." (al-Buhári, Muszlim)



Mit csinál az, aki nem tudja, merre van Mekka (a Kibla)?

Aki nem tudja merre van a Kibla, próbálja meg kideríteni vagy megkérdezni, és ha ezután sem tudja megállapítani, akkor imádkozzon abba az irányba, amelyről legjobb belátása szerint úgy véli, hogy a Kibla iránya.
Ha az imádkozás közben kiderül a Kibla iránya, akkor forduljon a helyes irányba, és imádkozzon tovább, nem kell megszakítania az imáját. (Lásd a fenti hagyományt)
Ha azonban az imádkozás végén derül ki, akkor nem kell ismételni az imádkozást. Gáber - a Próféta (béke legyen vele) egyik kortársa - mondta: ,,Együtt voltunk Mohamed Prófétával a háborúban, amikor is felhős lett az ég, s mi nem tudtuk, merre van a Kibla. Ezért mindenki egyedül imádkozott úgy, hogy ki-ki húzott maga előtt egy vonalat, hogy emlékezzünk a helyünkre. Eztán elaludtunk. Reggel mindnyájan láttuk, hogy nem a Kibla felé imádkoztunk. Elmondtuk ezt a Prófétának, ő nem mondta, hogy ismételjetek meg az imát, hanem azt mondta: Elfogadott az imátok." (al-Hákim)



Milyen helyzetekben lehet ettől eltekinteni (nem a Kibla felé imádkozni)?

A Kába felé fordulás egyik feltétele az imádkozásnak, csak bizonyos helyzetekben lehet tőle eltekinteni, például:
- Félelemkor ,,Amikor a muszlimok támadástól tartanak, akkor megengedett imádkozni: állva vagy lovon; Mekka irányába vagy másfelé." (al-Buhári, Muszlim)
- Betegség vagy kényszerhelyzet során, ha nem tudnak egyáltalán a Kába felé fordulni.
- A Szunna (a nem kötelező) ima imádkozása az utazónak. ,,A Próféta (béke legyen vele) utazás közben a Szunna imákat lovon vagy tevén imádkozta. Abba az irányba imádkozott, amerre ment." (al-Buhári, Muszlim) Emiatt jött a Korán 2:116 ájája: ,,Allahé a napkelet és a napnyugat és ahová csak fordultok, Allah orcája ott van. Allah mindent magában foglal és mindent tud."

Úgy imádkozott, hogy: ,,Meghajolt, s leborult a tevén bólintva a fejével. Amikor meghajlás jött, kevésbé, amikor leborulás, mélyebben (hajtotta le a fejét)." (Ahmed, at-Tirmidi)
,,A náfila (Szunna) imakor, ha tevén vagy lovon ment, akkor azt Mekka felé fordította és mondta: Allahu akbar! Ezután visszafordult az utazás irányába." (Abu Dávúd)

Forrás: www.iszlamweb.hu
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Az ima kezdete
  2009-09-27 11:32:56, vasárnap
 
  Az ima kezdete (al-Ikáma):

Amikor az imára hívás befejeződött, egy kis szünet következik, hogy az embereknek legyen idejük megmosakodni és odaérni az ima helyszínére. A müezzin az imám engedélyével elmondja az ikámát, ami az ima kezdetét jelzi.
- Allahu akbar, Allahu akbar. (Isten a legnagyobb, Isten a legnagyobb.)
- Ashadu allá iláha illal-lah, Ashadu anna Mohamedan raszulul-lah.
(Tanúsítom, hogy nincs más isten az Egyetlen Igaz Istenen kívül, Ta-núsítom, hogy Mohamed Allah küldötte.)
- Hajja alasz-szaláh, Hajja alal-faláh.
(Gyertek imára. Gyertek az üdvös-ségre.)
- Kad kámatisz-szalátu, kad káma-tisz-szaláh. (Elkezdődött az ima, elkezdődött az ima.)
- Allahu akbar, Allahu akbar. (Isten a legnagyobb, Isten a legnagyobb.)
- La iláhá illal-lah. (Nincs más isten az Egy Igaz Istenen kívül.)


Megjegyzés:
- Jobb érvényes vudu-val mondani az azánt, de ez nem kötelező.
- Jobb lassan mondani az azán szövegét, és elhallgatni két mondat között, az ikámánál viszont jobb, ha gyorsan mondjuk.
- Az azán elmondásáért nem szabad pénzt elfogadni.
- Nincs meghatározott idő az azán és az ikáma között, de a mérvadó az, hogy amikor az emberek összegyűlnek, felkészültek az imára, akkor kezdődjön az ikáma.
- Az azánkor a Kibla felé nézzünk, és hangosan mondjuk akkor is, ha egyedül vagyunk.
- Az mondja az ikámát, aki az azánt mondta, de ez nem kötelező.
- Az azán és az ikáma közötti időben jó, ha az ember imádkozik szunnát, és fohászkodik, mert ilyenkor azok meghallgatásra találnak.
- Az azán után nem szabad kimenni az imahelyről, csak nyomós okkal, vagy azzal a szándékkal, hogy az illető visszatér az imára.
- Ha valaki elalszik egy imáról vagy elfelejti, akkor jobb, ha azánt és ikámát mond. Ha viszont több imáról van szó, akkor egy azánt mond és minden pótolt ima előtt külön ikámát.
- Ha valaki bemegy olyan mecsetbe, ahol már imádkoznak, akkor mondjon azánt és ikámát, ha akar.
- Ha valaki azán és ikáma nélkül imádkozik, nem kell ismételnie az imát.
- A nőknek nem kell se azánt, se ikámát mondaniuk, de ha maguk között csinálják, akkor az nem baj.

Forrás: www.iszlamweb.hu
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
     1/3 oldal   Bejegyzések száma: 27 
2017.05 2017. Június 2017.07
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 111 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 10
  • e Hét: 10
  • e Hónap: 1168
  • e Év: 7431
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.