Regisztráció  Belépés
szabonekatalin.blog.xfree.hu
Voltakszép napok és voltak éjszakák, éreztem gyakran hajnali fák szagát. Simultak hozzám nyíló illatok. De bezárták lelkem a csukott ablakok. Ébredő... Szabóné Kata
1955.09.22
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/3 oldal   Bejegyzések száma: 21 
Billentyű használata
  2016-10-04 07:56:41, kedd
 
 


Windows billentyűkombinációk:

1. Win + felfele nyíl: teljesre nyitja az aktív ablakot

2. Win + balra nyíl: a képernyő bal felére küldi az éppen aktív ablakot, ami így pont a képernyő felét takarja

3. Win + jobbra nyíl: a képernyő jobb felére küldi az éppen aktív ablakot, ami így pont a képernyő felét takarja

4. Win + lefele nyíl: leküldi a tálcára az éppen aktív ablakot

5. Win + Space: amíg lenyomva tartjuk, valamennyi ablak átlátszó lesz, s mi megnézhetjük a desktopot

6. Win + T: kis nézőképeken mutatja meg az aktív alkalmazásokat

7. Wind + ,,+/-,,: előhívja, illetve eltünteti a nagyítót

8. Win + F: elindul a Windows keresés

9. Win + X: a Windows Mobilközpont indítása

10. Win + E: a Windows Intéző indítása

11. Win + L: asztal zárolása

12. Win + D: asztal megjelenítése

13. Win + M: Minden ablak lekicsinyítése

14. Win + Shift + M: Minden ablak lekicsinyítésének visszavonása

15. Win + [szám]: a tálcára tűzött alkalmazások indítása, a szám azt határozza meg, hányadik alkalmazás induljon
 
 
0 komment , kategória:  Számitógépes jótanácsok  
Szerkesztéshez
  2013-06-13 08:25:52, csütörtök
 
  Ancikától képszerkesztéshez alapanyagok szükségesek. Ezeket megtalálhatod az interneten, de saját magad is készíthetsz kellékeket. Amikor meglátok egy képet
és tetszik, lementem magamnak és hozzá látok a ,,tube"
készítéséhez.

Íme, ahogyan én csinálom:

Ez az alapkép: mérete 600x480 pixel

Nekem csak a hölgyre van szükségem, ezért levágom a felesleges részt. Kijelölöm a kívánt darabot-kép menü -körbevágás. Most 391x480 a méret


Ezután a polygonnal körberajzolom a női alakot, nem kell nagyon pontosan, de a megtartani kívánt részt feltétlenül meghagyom.

A következő lépés: kijelölés menü - inverz kijelölés, majd a területet egy rikító színnel, ami nincs a képen kitöltöm: Szerkesztés - kihúzás
és kitöltés - a kihúzásból kiveszem a pipát, csak a kitöltés
marad, itt megadom a színt.


Követhező lépés: Kép - átlátszó maszk

Az átlátszó maszknál a beállítás : tűrés:0


Kapsz egy fekete-fehér képet, ahol feketével látod a kijelölt részt.


Ezután megkettőzöd a képet: Szerkesztés - másolás, Szerkesztés - beillesztés új képként.

Ezt az új képet kezeljük tovább. Szűrés - elmosás - Gauss elmosás


én az elmosást most 7 pixelre állítottam, de majd kitapasztaljátok, hogy nektek melyik jó.


Most visszatérünk az eredeti képünkhöz és visszavonjuk az előző szerkesztéseket: Szerkesztés -visszavonás átlátszó maszk, szerkesztés -
visszavonás kihúzás és kitöltés. Újra megkaptuk a maszkolni
kívánt képet.


Most összeillesztjük az alapképünket a maszkkal:

A fekete-fehér maszkot ismét elővesszük, szerkesztés - másolás, katt az eredeti képre - szerkesztés - különleges beillesztés -
összeillesztés - jobbra.

Kép menü - színkezelés - RGBA ( alfa csatorna). Az egész képet kijelöljük, majd a szerkesztés menüben - kivágás. Erre az üres alapra
másoljuk majd át az összeillesztett képünket.


Katt. az összeillesztett képre, szerkesztés - másolás, katt. az átlátszó háttérre - szerkesztés - különleges beillesztés - maszk
beillesztése.


És már ott is van az átlátszó hátterű képünk az alapon:


Már csak néhány simítás van hátra: egyesítjük a rétegeket: Rétegek - egyesít minden réteget.

Egy kis korrekció kell még, hogy a nő karjai közötti háttér is eltűnjön: Körberajzolom a részt a polygonnal és kivágom. Ezt a képet aztán
png formátumban elmentem és szerkesztéshez felhasználhatom.




Valamennyi programban van néhány alap (Patterns), de bármit tehetsz képalapnak a saját kép gyűjteményedből is. Amikor egy új képet kezdesz szerkeszteni ne csak a méretet és háttérszínt add meg, hanem a háttér mintázatot is. Ott kinyílik egy kis mappa és arra kattintva válogathatsz a gépeden levő képek közül is. Ha igény van rá, a letölthető png képek közé teszek fel néhány alapot zip-ben, hogy csak kis helyet foglaljon. Ezeket nem csak alapként, hanem a keretekhez díszítésként, vagy a betűk kitöltésénél is lehet használni. További szép estét és sikeres szerkesztést kívánok mindenkinek!
 
 
0 komment , kategória:  Számitógépes jótanácsok  
Billentyük
  2013-06-13 08:22:45, csütörtök
 
  Windows billentyûparancsok

Azoknak akiket érdekel a Windows billentyűparancsok, innen letudják nézni ha esetleg nem tudnák.

CTRL+C: Másolás
CTRL+X: Kivágás
CTRL+V: Beillesztés
CTRL+Z: Visszavonás
DELETE: Törlés
SHIFT+DELETE: A kijelölt elem végleges törlése anélkül, hogy a Lomtárba kerülne
CTRL billentyû az elem húzása közben: A kijelölt elem másolása
CTRL+SHIFT az elem húzása közben: Parancsikon létrehozása a kijelölt elemhez
F2: A kijelölt elem átnevezése
CTRL+JOBBRA nyíl: A kurzor mozgatása a következő szó elejére
CTRL+BALRA nyíl: A kurzor mozgatása az előző szó elejére
CTRL+LE nyíl: A kurzor mozgatása a következő bekezdés elejére
CTRL+FEL nyíl: A kurzor mozgatása az előző bekezdés elejére
CTRL+SHIFT bármelyik nyílbillentyûvel: Szövegrész kijelölése
SHIFT bármelyik nyílbillentyûvel: Több elem kijelölése egy ablakban vagy az asztalon, vagy szöveg kijelölése dokumentumban
CTRL+A: Minden elem kijelölése
F3: Fájl vagy mappa keresése
ALT+ENTER: A kijelölt elem tulajdonságainak megjelenítése
ALT+F4: Az aktív elem bezárása vagy kilépés a programból
ALT+ENTER: A kijelölt objektum tulajdonságainak megjelenítése.
ALT+SZÓKÖZ: A helyi menü megjelenítése az aktív ablakban
CTRL+F4: Az aktív dokumentum bezárása olyan programban, amelyben egyidejûleg több dokumentum is nyitva lehet
ALT+TAB: Váltás a megnyitott elemek között
ALT+ESC: Az elemek váltogatása megnyitásuk sorrendjében
F6: A képernyőelemek váltogatása egy ablakban vagy az asztalon
F4: A címsáv lista megjelenítése a Sajátgép ablakban vagy a Windows Intézőben
SHIFT+F10: A kijelölt elemhez tartozó helyi menü megjelenítése
ALT+SZÓKÖZ: A Rendszer menü megjelenítése az aktív ablakban
CTRL+ESC: A Start menü megjelenítése
ALT+menünévben aláhúzott betû: A megfelelő menü megjelenítése
Nyitott menüben található parancs nevében aláhúzott betû: A vonatkozó parancs végrehajtása
F10: A menüsor aktiválása az aktív programban
JOBBRA nyíl: A jobbra következő menü vagy almenü megnyitása
BALRA nyíl: A balra következő menü megnyitása, vagy az almenü bezárása
F5: Az aktív ablak frissítése
VISSZA (BACKSPACE): A Sajátgép ablakban vagy a Windows Intézőben egy szinttel feljebb található mappa megjelenítése
ESC: Az aktuális feladat törlése
SHIFT: A CD automatikus lejátszásának megakadályozása, amikor CD-t helyez a CD-ROM-meghajtóba
Párbeszédpanelek billentyûparancsai
CTRL+TAB: Lépegetés előre a lapok között
CTRL+SHIFT+TAB: Lépegetés visszafelé a lapok között
TAB: Lépegetés előre a választási lehetőségek között
SHIFT+TAB: Lépegetés visszafelé a választási lehetőségek között
ALT+aláhúzott betû: A vonatkozó parancs végrehajtása, vagy a vonatkozó beállítás kiválasztása
ENTER: Az aktív beállításhoz vagy gombhoz tartozó parancs végrehajtása
SZÓKÖZ: Jelölőnégyzet bejelölése, vagy a jel törlése a jelölőnégyzetből, ha a vezérlő egy jelölőnégyzet
Nyílbillentyûk: Gomb kijelölése, ha a vezérlő választógombokból áll
F1: Súgó megjelenítése
F4: A lista elemeinek megjelenítése
VISSZA (BACKSPACE): Egy szinttel feljebb lévő mappa megnyitása, ha a mappát a Mentés másként vagy a Megnyitás párbeszédpanelen jelölte ki
Natural billentyûzet billentyûparancsai
Windows embléma: A Start menü megjelenítése vagy elrejtése
Windows embléma+BREAK: A Rendszer tulajdonságai párbeszédpanel megjelenítése
Windows embléma+D: Az asztal megjelenítése
Windows embléma+M: Minden ablak kis méretûvé tétele
Windows embléma+Shift+M: Kis méretre állított ablakok visszaállítása
Windows embléma+E: A Sajátgép ablak megnyitása
Windows embléma+F: Fájl vagy mappa keresése
CTRL+Windows embléma+F: Számítógépek keresése
Windows embléma+F1: A Windows súgójának megjelenítése
Windows embléma+L: A billentyûzet zárolása
Windows embléma+R: A Futtatás párbeszédpanel megjelenítése
Windows embléma+U: A Segédprogram-kezelő megnyitása
A Kisegítő lehetőségek billentyûparancsai
Jobb oldali SHIFT billentyû nyolc másodpercig: Billentyûszûrés be- és kikapcsolása
Bal ALT + bal SHIFT + PRINT SCREEN: Nagy kontraszt be- és kikapcsolása
Bal ALT + bal SHIFT + NUM LOCK: Billentyûzetegér be- és kikapcsolása
SHIFT billentyû ötször lenyomva: Beragadó billentyûk be- és kikapcsolása
NUM LOCK billentyû 5 másodpercig lenyomva: Állapotjelző hangok be- és kikapcsolása
Windows embléma+U: A Segédprogram-kezelő megnyitása
A Windows Intéző billentyûparancsai
END: Az aktív ablak aljának megjelenítése
HOME: Az aktív ablak tetejének megjelenítése
NUM LOCK+csillag a numerikus billentyûzeten (*): A kijelölt mappa alatti almappák megjelenítése
NUM LOCK+pluszjel a numerikus billentyûzeten (+): A kijelölt mappa tartalmának megjelenítése
NUM LOCK+mínuszjel a numerikus billentyûzeten (-): A kijelölt mappa bezárása
BALRA nyíl: A kijelölt mappa bezárása, ha az nyitva van; ha nincs, a szülőmappa kijelölése
JOBBRA nyíl: A kijelölt mappa kibontása, ha zárva van; ha nincs, az első almappa kijelölése
A Karaktertábla billentyûparancsai.
Ha duplán rákattint a karakterrács valamely karakterére, az alábbi táblázatban található billentyûparancsokkal mozoghat a rácsban:

JOBBRA nyíl: Jobbra lép vagy a következő sor elejére
BALRA nyíl: Balra lép vagy a következő sor végére
FEL nyíl: Egy sorral feljebb lép
LE nyíl: Egy sorral lejjebb lép
PAGE UP: Egyszerre egy képernyőnyit lép felfelé
PAGE DOWN: Egyszerre egy képernyőnyit lép lefelé
HOME: A sor elejére lép
END: A sor végére lép
CTRL+HOME: Az első karakterre lép
CTRL+END: Az utolsó karakterre lép
SZÓKÖZ: Egy kijelölt karakternél vált a nagyított és a normál mód között
Az MMC főablakának billentyûparancsai
CTRL+O: Mentett konzol megnyitása
CTRL+N: Új konzol megnyitása
CTRL+S: A megnyitott konzol mentése
CTRL+M: Konzolelem hozzáadása vagy eltávolítása
CTRL+W: Új ablak megnyitása
F5: Valamennyi konzolablak tartalmának frissítése
ALT+SZÓKÖZ: Az MMC ablak menüjének megjelenítése
ALT+F4: A konzol bezárása
ALT+A: A Mûvelet menü megjelenítése
ALT+V: A Nézet menü megjelenítése
ALT+F: A Fájl menü megjelenítése
ALT+O: A Kedvencek menü megjelenítése
Az MMC konzolablakok billentyûparancsai
CTRL+P: Az adott oldal vagy az aktív ablaktábla nyomtatása
ALT+MÍNUSZJEL: Az aktív konzolablak ablakmenüjének megjelenítése
SHIFT+F10: A kijelölt elem Mûvelet menüjének megjelenítése
F1: A kijelölt elemhez kapcsolódó súgótémakörök megnyitása, amennyiben van ilyen
F5: Valamennyi konzolablak tartalmának frissítése
CTRL+F10: Az aktív konzolablak teljes méretûre állítása
CTRL+F5: Az aktív konzolablak korábbi méretének visszaállítása
ALT+ENTER: A kijelölt elemhez kapcsolódó Tulajdonságok párbeszédpanel megjelenítése, amennyiben van ilyen
F2: A kijelölt elem átnevezése
CTRL+F4: Az aktív konzolablak bezárása. Ha a konzolban csak egyetlen nyitott ablak található, akkor ez a konzol bezárását jelenti.
Navigálás Távoli asztali kapcsolat ablakban:
CTRL+ALT+END: A Windows NT adatbiztonság párbeszédpanel megjelenítése
ALT+PAGE UP: Váltás a programok között balról jobbra haladva
ALT+PAGE DOWN: Váltás a programok között jobbról balra haladva
ALT+INSERT: Váltás ciklikusan a programok között a programok indítási sorrendjében
ALT+HOME: A Start menü megjelenítése
CTRL+ALT+BREAK: Az ügyfél ablakban vagy teljes képernyőn történő megjelenítése közötti váltás
ALT+DELETE: A Windows menü megjelenítése
CTRL+ALT+Mínusz (-) jel a numerikus billentyûzeten: Pillanatfelvétel készítése az ügyfél aktív ablakáról a terminálkiszolgáló vágólapjára (ugyanazt a funkciót látja el, mint PrintScrn billentyû lenyomása a helyi számítógépen)
CTRL+ALT+Plusz (+) jel a numerikus billentyûzeten: Pillanatfelvétel készítése az ügyfél teljes képernyőjéről a terminálkiszolgáló vágólapjára (ugyanazt a funkciót látja el, mint az ALT+PrintScrn billentyû lenyomása a helyi számítógépen)
Navigálás az Internet Explorerben:
CTRL+B: A Kedvencek rendezése párbeszédpanel megjelenítése
CTRL+E: A Keresés sáv megjelenítése
CTRL+F: A Keresés segédprogram elindítása
CTRL+H: Az Előzmények sáv megjelenítése
CTRL+I: A Kedvencek sáv megjelenítése
CTRL+L: A Megnyitás párbeszédpanel megjelenítése
CTRL+N: A böngésző újabb példányának elindítása ugyanazzal a webcímmel
CTRL+O: A Megnyitás párbeszédpanel megjelenítése (ugyanaz, mint a CTRL+L billentyûparancs)
CTRL+P: A Nyomtatás párbeszédpanel megjelenítése
CTRL+R: Az aktuális weblap frissítése
CTRL+W: Az aktuális ablak bezárása





Képkeret készítése, Pfoto Scapéval
Nyisd meg a programot./ pfoto scapét/-szerkesztő SZÓRA KLIKK..
BAL OLDALON MEGJELENNEK A GÉPEDEN
Elmentett képek, abból válassz egy hátteret. Klikk-rá.
Beteszi középre, ahol dolgozol vele.












beirtam 400x400 legyen a méret a képszélességtől kivettem a pipát. Utána ok. Elől azt irja ki mennyi volt méret.
Most az objektum felett legyen sárga csik, ettől kezdve ezt használjuk.
Bal oldalt van egy képecske domb+ nap ezzel tudunk beszúrni bármit. Képet, sarok díszt stb
Klikk rá, behoz egy kis táblát.

a foto szóra klikk. Most kidíszítjük a hátteret. . Kiválasztod ami kell. Kijelölöd. Kék színű kerete legyen.











A MEGNYITÁSRA KLIKK




Betette a dolgozós felületre.

Kihoz egy kis táblát, ok ra klikk.
Az eltűnik. Látsz pöttyöket , plusz jelet, x-t és forgatható jelet. Ezzel tudod a képedre igazítani a csíkot.
Húzd oda ahova tenni akarod. A kis pöttyökkel hosszabbíthatod, rövidítheted. Ha jó, akkor a + jellel csinálunk







még 3 példányt. És azokat is a megfelelő helyre húzzuk.

Ha eltűntek a jelek elég a kép közepébe klikkelni, és újra előjön. Ha már tetszik, akkor klikkelj a kép közepébe
és dolgozhatsz tovább. Eddig ennyire vagyunk.




Most ugyanúgy haladunk, ahogy az előbb.
Objektív -dombocska-kép kiválaszt. Én ezt a kör alakút tettem be.






Méretre igazítom a pöttyöcskékkel /kis kockácska/ ,.forgatással, stb...

a + jellel amikor már jó a méret csináltam 3 másolatot és a sarkokba húzom.

Most ezt mentsd el, mert csináltál egy keretet, és az eddigi munkádba nem tudsz belepiszkálni. Jobb oldalt mentés szóra klikk.






A kis táblába a nem szóra klikk. mert nem akarsz más szinű háttért.
Előjön egy másik kis tábla, a fájl névhez beirod mi legyen a képed címe. Adj nevet a képednek. Pl új keret .
Minden új képnek más nevet kell adni, ha azonos mappába mented.





 
 
0 komment , kategória:  Számitógépes jótanácsok  
Szg .tanács 6
  2010-10-30 18:52:58, szombat
 
  NE HAGYJ NYOMOT MAGAD UTÁN !


Ne hagyj nyomot magad után!





Bárki ellenőrizheti, mit néztél az interneten. Ha nem vagy elég figyelmes, bárki könnyedén nyomon követheti internetezési szokásaidat. Amennyire hasznos az internet, annyi csapdát rejt, de ugyanez igaz a számítógépekre is. Azok a beállítási lehetőségek, melyek kényelmesebbé teszik a használatot, és felgyorsítják a világhálón az egyes weblapok között történő böngészést, egyben módot is adnak arra - legalábbis egy részük -, hogy adataid illetéktelenek kezébe kerüljenek, vagy olyan információkat tudjanak meg mások, melyeket nem szeretnél kiadni. Szerencsére a védelmed érdekében nem kell lemondanod minden kényelmi beállításról. Eláruljuk, mire figyelj, hogy mások ne követhessenek nyomon!




Töröld az előzményeket!
Az interneten történő böngészést jelentős mértékben megkönnyíti a böngészőknek az a tulajdonsága, hogy meghatározott ideig megjegyzik a meglátogatott weboldalakat.
Ennek köszönhetően nem kell mindennap újra és újra beírnod a hosszú url-eket, elég, ha a böngésződben kinyitod az Előzmények mappát vagy fület, és kiválasztod a meglátogatni kívánt weboldalt. Ez a hasznos funkció azonban tökéletesen alkalmas arra, hogy bárki nyomon kövesse utadat az interneten. Bár teljesen kikapcsolni nem lehet, lecsökkentheted azt az időt, amennyi ideig a böngésző tárolja az adatokat - akár nullára is, így nem hagysz nyomot magad után. Az Internet Explorerben nyisd meg az Eszközök fül alján az Internetbeállítások menüpontot. Itt az Előzmények menüpont alatt találod azt a lehetőséget, ahol meghatározhatod, hogy a böngésző mennyi ideig tárolja a látogatott weboldalak listáját. Az eddigi előzményeket is itt törölheted.

Ha Firefoxot használsz, szintén az Előzmények menüpontot nyisd meg, az Eszközök menü Beállítások résznél pedig kattints az Adatvédelem fülre. Itt a lenyíló ablakban egyetlen mozdulattal beállíthatod, hogy a böngésző ne jegyezze meg az előzményeket.




Az ideiglenes fájlok törléséhez Ne feledkezz meg a cookie-król! Amikor megnézel egy weboldalt, vagy rákattintasz egy hirdetésre, az adott oldal vagy hirdetés gyakran úgynevezett cookie-t, magyarul sütit helyez el a böngésződben. A süti egy olyan fájl, mely megjegyzi az adott oldalon használt beállításokat, és felgyorsítja a böngészést, hiszen hatására sokkal gyorsabban tudod legközelebb megnyitni az adott oldalt. A sütik azonban tulajdonképpen nem csinálnak mást, mint adatokat tárolnak, és ezáltal értékes információkat szolgáltatnak arról, hogy milyen weboldalakat néztél meg, és azokon belül mire kattintottál rá. Szerencsére a sütik elhelyezését is letilthatod a böngésződben. Ha Internet Explorert használsz, egyszerűen kattints az Eszközök menüre, majd azon belül az Internetbeállítások menüpontra, illetve az Általános fülön a Böngészési előzményeknél kattints a Törlés... gombra. Ezzel kitörlöd az összes sütit, mely információkkal szolgálhat másoknak.
Firefox esetén az Eszközök menüben a Beállításoknál, az Adatvédelem fülnél, a lenyíló ablakban állítsd be, hogy egyéni beállításokat használsz az előzményekhez. A megjelenő opciók között keresd meg a Sütik elfogadása webhelyekről négyzetét, és vedd ki a pipát onnan.




Ne add ki a jelszavaidat és a felhasználóneved!
Az internethasználatot a böngészőknek az a tulajdonsága is megkönnyíti, hogy képesek megjegyezni a levelezéshez, közösségi oldalak vagy egyéb weboldalak használatához szükséges felhasználóneveket és jelszavakat. Ez nagyon hasznos, hiszen nem könnyű megjegyezni minden jelszót - az adatvédelem szempontjából tanácsos ugyanis többet használni, mint egyet mindenhol -, viszont veszélyeket is rejt, például akkor, ha a számítógépedet nem kizárólag te használod.
Címoldal / Terasz
Bárki ellenőrizheti, mit néztél az interneten
Ne hagyj nyomot magad után!
Ha nem vagy elég figyelmes, bárki könnyedén nyomon követheti internetezési szokásaidat.
Szerző: Mondovics PálmaForrás: Femina.hu2010. június 17.hirdetésAmennyire hasznos az internet, annyi csapdát rejt, de ugyanez igaz a számítógépekre is. Azok a beállítási lehetőségek, melyek kényelmesebbé teszik a használatot, és felgyorsítják a világhálón az egyes weblapok között történő böngészést, egyben módot is adnak arra - legalábbis egy részük -, hogy adataid illetéktelenek kezébe kerüljenek, vagy olyan információkat tudjanak meg mások, melyeket nem szeretnél kiadni.

Szerencsére a védelmed érdekében nem kell lemondanod minden kényelmi beállításról. Eláruljuk, mire figyelj, hogy mások ne követhessenek nyomon!

Töröld az előzményeket!
Az interneten történő böngészést jelentős mértékben megkönnyíti a böngészőknek az a tulajdonsága, hogy meghatározott ideig megjegyzik a meglátogatott weboldalakat.

PC-hez és internethez
Trójai »
Spamek »
Sebesség »
Függőség »
Biztonság »
Lassú net »
Jelszavak »
Adatcsalás »Ennek köszönhetően nem kell mindennap újra és újra beírnod a hosszú url-eket, elég, ha a böngésződben kinyitod az Előzmények mappát vagy fület, és kiválasztod a meglátogatni kívánt weboldalt. Ez a hasznos funkció azonban tökéletesen alkalmas arra, hogy bárki nyomon kövesse utadat az interneten.

Bár teljesen kikapcsolni nem lehet, lecsökkentheted azt az időt, amennyi ideig a böngésző tárolja az adatokat - akár nullára is, így nem hagysz nyomot magad után. Az Internet Explorerben nyisd meg az Eszközök fül alján az Internetbeállítások menüpontot. Itt az Előzmények menüpont alatt találod azt a lehetőséget, ahol meghatározhatod, hogy a böngésző mennyi ideig tárolja a látogatott weboldalak listáját. Az eddigi előzményeket is itt törölheted.

Ha Firefoxot használsz, szintén az Előzmények menüpontot nyisd meg, az Eszközök menü Beállítások résznél pedig kattints az Adatvédelem fülre. Itt a lenyíló ablakban egyetlen mozdulattal beállíthatod, hogy a böngésző ne jegyezze meg az előzményeket.

Az ideiglenes fájlok
Ha biztosra akarsz menni, az ideiglenes internetes fájlokat is töröld ki rendszeresen, és a lomtárat is ürítsd ki. A fájlok törléséhez itt találsz segítséget. »
Ne feledkezz meg a cookie-król!
Amikor megnézel egy weboldalt, vagy rákattintasz egy hirdetésre, az adott oldal vagy hirdetés gyakran úgynevezett cookie-t, magyarul sütit helyez el a böngésződben.


15 tipp, amivel tízezreket spórolhatsz15 tipp, amivel tízezreket spórolhatsz A süti egy olyan fájl, mely megjegyzi az adott oldalon használt beállításokat, és felgyorsítja a böngészést, hiszen hatására sokkal gyorsabban tudod legközelebb megnyitni az adott oldalt.

FőnökMilyen a kapcsolatotok?
TökéletesJól kijövünkÁtlagosHullámzóKi nem állhatomA sütik azonban tulajdonképpen nem csinálnak mást, mint adatokat tárolnak, és ezáltal értékes információkat szolgáltatnak arról, hogy milyen weboldalakat néztél meg, és azokon belül mire kattintottál rá.

Szerencsére a sütik elhelyezését is letilthatod a böngésződben. Ha Internet Explorert használsz, egyszerűen kattints az Eszközök menüre, majd azon belül az Internetbeállítások menüpontra, illetve az Általános fülön a Böngészési előzményeknél kattints a Törlés... gombra. Ezzel kitörlöd az összes sütit, mely információkkal szolgálhat másoknak. Firefox esetén az Eszközök menüben a Beállításoknál, az Adatvédelem fülnél, a lenyíló ablakban állítsd be, hogy egyéni beállításokat használsz az előzményekhez. A megjelenő opciók között keresd meg a Sütik elfogadása webhelyekről négyzetét, és vedd ki a pipát onnan.

Ne add ki a jelszavaidat és a felhasználóneved!
Az internethasználatot a böngészőknek az a tulajdonsága is megkönnyíti, hogy képesek megjegyezni a levelezéshez, közösségi oldalak vagy egyéb weboldalak használatához szükséges felhasználóneveket és jelszavakat. Ez nagyon hasznos, hiszen nem könnyű megjegyezni minden jelszót - az adatvédelem szempontjából tanácsos ugyanis többet használni, mint egyet mindenhol -, viszont veszélyeket is rejt, például akkor, ha a számítógépedet nem kizárólag te használod.
Hogy ne kerüljenek a jelszavaid illetéktelenek kezébe, az Internet Explorerben kattints az Eszközök menüben az Internetbeállítások menüpontnál a Tartalom fülre. Ott kattints az Automatikus kiegészítésnél a Beállítások gombra, majd vedd ki a Felhasználónevek és jelszavak az űrlapokon opció előtti négyzetből a pipát. Végül kattints az Automatikus kiegészítési előzmények törlése gombra.

Mindezt Firefoxban a következőképpen teheted meg: az Eszközök menü Beállítások menüpontjánál az Adatvédelem fülnél kell kivenni a pipát a Keresőmezők és űrlapmezők előzményeinek megőrzése előtti négyzetből.
 
 
0 komment , kategória:  Számitógépes jótanácsok  
Szg .tanács 5
  2010-10-30 18:48:25, szombat
 
  INTERNET ALAPFOGALMAK

Internet alapfogalmak



- Mi a számítógépes hálózat? Több számítógépek valamilyen cél érdekében történő összekapcsolása. Cél: a kommunikáció létrehozása a számítógépek közt, továbbá a számítógép és beviteli - kiviteli perifériák közti kapcsolat
Oktató videó_ Internet hálózat videó link Link

- Alapfogalmak:
Hálózati csomópont: Aktív hálózati kommunikációs pont
Adat átviteli vonal: Azon fizikai eszközök, amin az adat átvitel elvégezhető
Adatátviteli csatorna: Pl. Frekvencia sáv
Szerver: mely kielégíti a felhasználói igényeket, központi kiszolgáló gép.
Átviteli sebesség: Mb/sec Pl. Internetnél.
- Számítógép hálózatok
LAN épületen belüli (Local Area Network)
MAN Városi (Metropolitan Area Network)
WAN Világ méretű (Wide Area Network)
- A hálózati felhasználók csoportja
SUPERVISOR = rendszergazda
OPERATÖR = Hálózatot felügyelő és működtető
USER = felhasználó



Internet fogalma
Az internet globális számítógépes hálózat, amely az internet protokoll (IP) révén felhasználók milliárdjait kapcsolja össze. Az internet kifejezés nemzetközileg elterjedt szó, az angol eredetű internetwork szóból ered, mely magyarul leginkább 'hálózatok hálózata'-ként adható vissza,
szó szerint hálózatok közötti-t jelent. Az internet az egész világot körülölelő számítógép hálózat, hatalmas rendszer, amely kisebb számítógép-hálózatokat fog össze. Ennek eredménye egyfajta kibertér, amely a valódi világ mellett alternatív teret biztosít. Az internet a számítógépek
összekötéséből jött létre, hogy az egymástól teljesen különböző hálózatok egymással átlátszó módon tudjanak elektronikus leveleket cserélni, állományokattovábbítani.

- Internet alapfeltételei
Jól működő számítógép
Operációs szoftver,
Modem
Internet szolgáltató Pl. upc

Napra pontosan negyven éve történt az első sikeres adattovábbítási kísérlet két számítógép között, amely megalapozta a mai INTERNET világraszóló hódítását. Akkor még szigorúan hadászati célokat szolgált a rendszer, ma csaknem másfél milliárd ember alkalmazza rendszeresen.
Életünk részévé vált, alapjaiban változtatta meg mindennapjainkat.

- Hogyan lépünk fel a Világhálóra?
A legstabilabb módszer: tegyük az Asztalra csatlakozás Parancsikonját. A Parancsikonra való dupla kattintás után a MODEM feltárcsázza a szolgáltató kiszolgáló számítógépét, az ellenőrzi az azonosítónkat, jelszavunkat és utána, ha minden rendbe van ,,mienk a Világ". Lehet automatikusra állítani, akkor a gép bekapcsolása után rögtön kint vagyunk az Interneten
- Mi a WEB:
Az egész világhálózatot magába foglaló multimédiás hipertext fájlok, azaz Web lapok
adatbázis rendszere. A Web lapok Hiperhivatkozásokkal vannak összekapcsolva, am köznyelven nem más, mint a LINK. A linkre kattintva Lehet az Interneten ,,szörfözni"
Web böngésző: Internet Explorer, Netscape Navigator stb.

- www. World Wide Web nem más, mint a Web szerverek sokasága. Hiperhivatkozásokkal összekapcsolt Weblapok összessége. Pl: www.tvn.hu
- http:// Hypertext Transzfer Protocol = a böngésző kommunikációs nyelve.
Pl: http://maroka.blog.xfree.hu
- html vagy htm nyelven írják a web lapokat. Hypertext Markup Language.
- URL Uniform Resourse Locators A Web lapok azonosító kódjai Egy elérési út, mely elvezet a HTML fájlhoz, ami maga a Web lap Web oldalak egyedi címe.
Pl. http://i166.photobucket.com/albums/u92/sueyoderson/gnt/gnt0302.gif (ez egy képnek azURL címe)
- Internet keresők: Google, Alta Vista, Yahoo, Alta Vizsla
-IP cím Minden felhasználói számítógépnek van IP címe, amit az a szerver oszt ki, amely biztosítja az Internet szolgáltatást. Magyarúl: akivel szerződés kötés történt az internet szolgáltatásról. Pl. UPC
Az internet nem fizikai hálózat, hanem annak módja, ahogy az egymástól különböző hálózatokat összekötik, hogy egymással kommunikálni tudjanak.

SZINKRON SULI OKTATÓ VIDEÓ
Internetről ismertető Videó link Link

Az internetnek nincs központi épülete. Minden hálózat, amely az internethez csatlakozik, önálló életet él. Ezen hálózatok csatlakoztatásának összehangolását, az ezzel kapcsolatos információk szolgáltatását, illetve a felmerülő mérnöki tevékenységeket az 1992 januárjában létrehozott, profitmentes Internet Society (ISOC) irányítja, amelynek bárki szabadon tagja lehet.
Központja az Amerikai Virginia állambeli Restonban van.

Sokszor felmerül a kérdés, hogy ki fizeti az internetet. A felhasználók = USEREK az Internet kiszolgáló szerver tulajdonosának fizetnek havi díjat a szolgáltatásért. Pl. T-com, UPC stb.
A különböző országok a díjakat egymás között nemzetközi szerződésekben rögzítik.

- Az internet Magyarországon
Magyarországon 2007-ben a háztartások körülbelül 38%-ában volt internet, egy évvel korábban 2006-ban még 32%-ában. Nőtt a szélessávú elérések aránya, a 2006-os 22%-ról 33%-ra. Az európai úniós átlag 42%, ebben az összehasonlításban hazánk a 18. helyen áll. Megelőz minket
többek között Franciaország, Spanyolország, Észtország, Ausztria és Szlovénia mögöttünk helyezkedik el Olaszország, Lengyelország, Szlovákia és Portugália. Mindehhez hozzá kell tenni, hogy egyáltalán a szélessáv fogalma nem tisztázott, például mást jelent az USA-ban és mást az EU-ban.
 
 
0 komment , kategória:  Számitógépes jótanácsok  
Szg .tanács 4
  2010-10-30 18:39:26, szombat
 
  A számítógépek generációi:

Elsőgeneráció:
1945-1950 évek közepéig tart. Elektroncsövek felhasználásával épített számítógépek, melyek tárolóeszközei a mágnesszalagok voltak. A berendezéseket gépi kódban, ill. assembly nyelven programozták. 1-2 ezer művelet / másodperc
Az ötvenes években a Neumann-elveket felhasználva kezdték építeni az első generációs számítógépeket. Az első elektronikus digitális számítógép az ENIAC. Itt kell megemlítenünk az EDVAC és UNIVAC gépeket is.
Tulajdonságaik:
- működésük nagy energiafelvételű elektroncsöveken alapult,
- terem méretűek voltak,





- gyakori volt a meghibásodásuk,
- műveleti sebességük alacsony, néhány ezer elemi művelet volt másodpercenként,
- üzemeltetésük, programozásuk mérnöki ismereteket igényelt.

Második: generáció
1955-1965-ig Ezen gépek fő építőeleme a diódák mellett a tranzisztor volt, programozásukhoz magas szintű programnyelveket fejlesztettek ki (FORTAN, COBOL, ALGOL).
A berendezések jobb kihasználását szolgálta az úgynevezett kötegelt feldolgozás. 1 millió művelet / másodperc. A kötegelt feldolgozás a számítógéprendszer olyan üzemeltetési módja, amelynél az elvégzendő munkák előre rögzített feladatkötegek formájában érkeznek, tehát a felhasználó beavatkozása nem lassítja a rendszer sebességét.
A tranzisztor feltalálása az ötvenes évek elején lehetővé tette a második generációs számítógépek kifejlesztését.










Tulajdonságaik:
- az elektroncsöveket jóval kisebb méretű és energiaigényű tranzisztorokkal helyettesítették,
- helyigényük szekrény méretűre zsugorodott,
- üzembiztonságuk ugrásszerűen megnőtt,
- kialakultak a programozási nyelvek, melyek segítségével a számítógép felépítésének részletes
ismerete nélkül is lehetőség nyílt programok készítésére,
- tárolókapacitásuk és műveleti sebességük jelentősen megnőtt.



Harmadik generáció
1965- 1980-ig Ezekben a gépekben már megjelennek az integrált áramkörök (IC-k). A gép működését az operációs rendszer irányítja. 10-15 millió művelet / másodperc.
Kialakult a multi programozás: Adott időben több program van a memóriában, a központi egység az egyik program futásának szüneteltetése közben áttér egy másik program futtatására. Így javul a gépek kihasználása.
Az ötvenes évek végén a technika fejlődésével lehetővé vált a tranzisztorok sokaságát egy lapon tömöríteni, így megszületett az integrált áramkör, más néven IC (Integrated Circuit). A hetvenes évek számítógépei már az IC-k felhasználásával készültek.
Tulajdonságaik:
- jelentősen csökkent az alkatrészek mérete és száma, így a gépek nagysága már csak asztal méretű volt,
- megjelentek az operációs rendszerek,
- a programnyelvek használata általánossá vált,
- megjelentek a magas szintű programnyelvek (FORTRAN, COBOL),
- műveleti sebességük megközelítette az egymillió elemi műveletet másodpercenként,
- csökkenő áruk miatt egyre elterjedtebbé váltak, megindult a sorozatgyártás




Negyedik generáció
1980-2000-ig A negyedik generációt a VLSI, a nagyon nagy mértékben integrált áramkörök alkalmazásától számítják Egy chip tízezer tranzisztor teljesítményét pótolja néhány négyzet-milliméteren. A hálózatok továbbfejlődése maga után vonja a távközlés és számítástechnika egybeolvadását A legelső személyi számítógéppel, a PET-tel a kanadai Commodore cég jelentkezett 1977-ben. Ugyancsak ebben az évben jelentek meg a piacon az APPLE-2 és TSR-80 gépek is. Hazánkban először a svéd ABC-80 gép terjedt el nagyobb számban 1980-ban.








Az IBM 1981. április 24-én bocsátotta ki PC (Personal Computer = személyi számítógép)
gépét. Az IBM PC forradalmi jelentőségét több tényező adta. A legfontosabbújítás az volt, hogy úgynevezett nyílt architektúrával építették. Ez aztjelenti, hogy a nyomtatott áramköri lapon, az úgynevezett alaplapon, csak a legfontosabb építőelemeket helyezték el. A többi áramköri elem - a központi memória egy része és a periféria-vezérlők - külön áramköri kártyákon (bővítőkártyákon) helyezkedett el. Így a tényleges számítógépes konfigurációt mindenki ,,szabadon" állíthatja össze, a megfelelő bővítőkártyák kiválasztásával, és gépbe helyezésével. A gép továbbfejlesztése, bővítése is egyszerűen megoldható újabb kártyák vásárlásával
A hetvenes évek elején az integrált áramkörök továbbfejlesztésével megszületett a mikrochip és a mikroprocesszor, melyet elsőként az Intel cég mutatott be 1971-ben. Ez tette lehetővé a negyedik generációs személyi számítógépek létrehozását. Ebbe a csoportba tartoznak a ma használatos számítógépek is.










Tulajdonságaik:
- asztali és hordozható változatban is léteznek,
- hatalmas mennyiségű adat tárolására képesek,
- műveleti sebességük másodpercenként több milliárd is lehet,
- alacsony áruk miatt szinte bárki számára elérhetőek,
- megjelentek a negyedik generációs programnyelvek (ADA, PASCAL

Ötödik generáció
2000 - napjainkig az intelligens információ-feldolgozó rendszerek korszaka.
(pl. kép, hang, írásfelismerő, öntanuló számítógépek, melyek működése az emberi agy működését utánozza)
Tulajdonságaik:
- a mesterséges intelligencia megjelenése,
- felhasználó-orientált kommunikáció.
Míg egy mai számítógép használatakor a felhasználó feladata ,,megértetni" a végrehajtandó műveletsort, addig az ötödik generációs számítógépek hagyományos emberi kommunikáció révén fogják megérteni és végrehajtani a feladatokat. Ezen gépek működési elve úgynevezett neurális hálók használatával valósítható meg, amely a hagyományos rendszerek gyökeres ellentéte.
Az ötödik generációs számítógépek fejlesztése még kezdeti stádiumban van, ezért piacon való megjelenésükre a közeljövőben nem számíthatunk



 
 
0 komment , kategória:  Számitógépes jótanácsok  
Szg .tanács 3
  2010-10-30 18:33:45, szombat
 
  Alapfogalmak az informatikában


Alapfogalmak az informatikában




Információ olyan tény, hír, közlés, amely számunkra új, és valamilyen jelentőséggel bír.
Az információ olyan új ismeret, amely megszerzője számára szükséges, és korábbi tudása alapján értelmezhető. Az információ olyan tény, amelynek megismerésekor olyan tudásra teszünk szert, ami addig nem volt a birtokunkban. (Úgy is fogalmazhatunk, hogy az információ valamely meglévő bizonytalanságot szüntet meg.) Azokat az információkat, amelyekből valamilyen konkrét tényt tudunk meg adatnak is nevezzük. Az információ értelmezett adat






Adat az információ rögzített megjelenési formája. Az adat elemi ismeret. Az adat tények, fogalmak olyan megjelenési formája, amely alkalmas emberi eszközökkel történő értelmezésre, feldolgozásra, továbbításra. Az adatokból gondolkodás vagy gépi feldolgozás útján információkat, azaz új ismereteket nyerünk.


Jel Az információkat jelek segítségével rögzítjük. A jelek nagyon sokfélék lehetnek. Vannak olyan egyszerű jelek, amiket majdnem mindenki megért (pl.: integetés búcsúzáskor. Vannak olyan jelek is, amiket az embereknek csak egy csoportja ért. Ilyen jelekből állnak a titkosírások, de sok más jelet is csak tanulás és gyakorlás után értünk meg (Morze, jelzőtáblák, jelnyelv, stb.). A jelekkel rögzített információkat csak akkor értjük, csak akkor tudjuk ,,venni", ha ismerjük a jelek jelentését. A betűket például csak akkor értjük, ha tudunk olvasni.


Kód A kód megállapodás szerinti jelek vagy szimbólumok rendszere, mellyel valamely információ egyértelműen megadható.
Kódolás A kódolás valamely információ átalakítása egyezményes jelekké.


Számítógépes információfeldolgozás A szűkebb értelemben vett informatikán a számítógépes információfeldolgozást értjük. A számítógépek programjai is kódokból állnak. A programozók kódokra fordítják le a számítógépnek adott parancsokat. A kódok segítségével pedig a számítógépek végre tudják hajtani a feladatot. A számítógépek többféle kódnyelvet is ismernek. Pl.: BASIC, LOGO, Java, Pascal ...


Információt adatnak számítástechnikai eszközökkel rögzített, azokkal feldolgozható és megjeleníthető







Program: a számítógépnek szóló utasítások sorozata, amely egy kidolgozott algoritmus alapján meghatározza, hogy a számítógép milyen módon végezzen el egy adott feladatot. Egyaránt programnak nevezzük a programozók által készített forrásprogramot, amely az ember által olvasható formában tárolja a feladat leírását, és azt a kódot, amelyet a számítógép ténylegesen végrehajt: a futtatható programot, amely a forrásprogramból speciális programok - fordítóprogramok - közreműködésével jön létre.
A programokat valamilyen háttértárolón tároljuk, ha éppen nem futnak. Ha egy programot elindítunk, az operációs rendszer a háttértárolóról betölti a memóriába, a CPU számára átadja a program kezdetének címét, majd a program ezután átveszi a számítógép vezérlését és futni, működni kezd.




Adatbázis: logikailag összefüggő adat file-ok halmaza.
Egy adott alkalmazáshoz tartozó adatok összessége, melyet úgynevezett adatmodellel képezünk le. Az adatmodell írja le az adatbázis szerkezetét. A szerkezet tartalmazza az adatok típusát, kapcsolatait, sőt az adatokon végrehajtható alapműveleteket is










Hardver: a számítógép működését lehetővé tevő elektromos, elektromágneses egységek összessége. A számítástechnikában hardvernek hívják magát a számítógépet és minden megfogható tartozékát














Szoftver: a hardver egységeket működtető, vezérlő programok összessége. A szoftver (software) mesterséges szó, azokat a szellemi javakat hívják összefoglalóan így, amelyekkel kihasználhatjuk a hardverben rejlő teljesítményt és lehetőségeket. A szoftvert egyrészt a gépet működtető programok, másrészt a számítógéppel való feldolgozásra előkészített adatok alkotják



Operációs rendszer: Olyan programok halmaza, amely működteti a számítógépet és vezérli a számítógép működését. A számítógépet működtető szoftver, amely a számítógép indulásakor azonnal betöltődik a számítógép memóriájába. Az operációs rendszer tölti be a számítógép működéséhez szükséges programokat, vezérli, összehangolja, ellenőrzi a programok működését. Az operációs rendszer feladata az, hogy az ember és számítógép közötti kommunikációt biztosítsa, a számítógép erőforrásait és perifériáit kezelje, a számítógép működését ellenőrizze és vezérelje; és végrehajtsa a neki szóló parancsokat.


Rendszer közeli programok: Megkönnyítik a felhasználó számára az operációs rendszer kezelését, úgynevezett felhasználóbarát felületet biztosít. Általa könnyebb és hatékonyabb az operációs rendszer kezelése.
1) Segéd programok: NC5,0; DOS;
2) Grafikus felületű: Windows szoftverek.
3) Karbantartó programok: víruskereső és vírusölő: FPROT; TBAV; stb.
tömörítők: ZIP; RAR; ARJ; stb.
lemezkarbantartó programok:
lemez felületi ellenőrzés: SCANDISC
töredezettség mentesítés: DEFRAG
Felhasználói programok: Office, játék, multimédiás és még nagyon sokféle szoftverek.
Alkalmazások: számítástechnikai szaktudást kismértékben igényelnek, azonban az adott szakterülethez magas szintű hozzáértés szükséges. Pl.: könyvelő programok, bérnyilvántartás, személynyilvántartás, forgalomirányítás, órarend, stb.
Programozási nyelvek: Turbó Pascal, Visual Basic játék, Algol közgazdasági, Basic matematikai, Delphy adatbázis.



File: logikailag összefüggő rekordok összessége.
A legkisebb adat együttes, amely a háttértárolón önálló azonosítóval rendelkezik
File neve: MAX. 8 karakter lehet, mely ital a file tartalmára
Nem tartalmazhat: *, ?, /, \, szóköz, ' , ;, , <, >, stb. karaktereket.
Kiterjesztés: MAX 3 karakter lehet, mely utal a file típusára.
Nem tartalmazhat ua. mint a file neve. Pl: valami.txt

Megoldott feladatok









Kommunikáció Az információ továbbítása.
Az információátadás az informatikai eszközök esetében leegyszerűsítve így épül fel:
1. A forrás előállítja az üzenetet (vagy üzenetek sorát), melyet továbbítani szeretne a vevőhöz. Az üzenet lehet hang, szöveg, kép, stb.
2. A forrás oldalán az üzenetet olyan jelekké kell alakítani, hogy a csatorna továbbítani tudja (kódolás).
3. Az üzenet továbbítása a csatornán keresztül történik.
4. A vevő oldalán pedig vissza kell alakítani jeleket (dekódolás).



Közlemény A csatorna által továbbított jelsorozat. A csatornában a közlemény legtöbbször sérül, úgy mondjuk: az információhoz zaj adódik hozzá. (elszakadt papír, nehezen hallható mobiltelefon, vibráló képernyő, stb.)
 
 
0 komment , kategória:  Számitógépes jótanácsok  
Szg .tanács 2
  2010-10-30 18:22:31, szombat
 
  SZÁMITÓGÉP MŰKÖDÉSE


Számitógép müködése




Mi történik a számítógép belsejében egy egyszerű szöveges dokumentum elkészítésekor: A számítógép bekapcsolásakor a háttértárolóról (winchester) betöltődik az operációs rendszer a számítógép memóriájába és a monitoron megjelenik a grafikus kezelőfelület. Az egér segítségével elindíthatjuk a szövegszerkesztő programot, amely szintén a memóriába töltődik be. A memórián tehát egyszerre több program is osztozhat. A szöveg elkészítéséhez a billentyűzetet használjuk. A begépelt szöveg is a memóriában helyezkedik el, mint adat. Ha áramszünet lenne, akkor a begépelt szövegünk elveszne, mivel az operatív memória csak bekapcsolt számítógép esetén képes az adatok megőrzésére. Adatainkat ezért folyamatosan mentenünk kell. Ez azt jelenti, hogy egy olyan háttértárolóra helyezzük (mentjük), amely a gép kikapcsolt állapotában is megőrzi az adatokat (winchester, floppy, CD, stb.)







A számítógép működésének megértéséhez szükséges, hogy ismerjük a hardver felépítését, és tisztában legyünk a hardverelemek funkcióival. A következő ábra a számítógép részeinek vázlatos felépítését mutatja.








A számítógép teljesítményét alapvetően a CPU és belső busz sebessége (a belső kommunikáció sebessége), a RAM mérete és típusa, a merevlemez sebessége és kapacitása határozza meg. A gyakorlatban a CPU és a memória az alaplapon helyezkedik el.


A számítógép részei
A számítógép működéséhez elengedhetetlen a megfelelő hardver és a működtetéshez szükséges szoftverek.
FONTOS!!! Jó. ha tudod








Csatlakozás a számítógéphez
-Párhuzamos port
adat bitek egy időben egymás mellett haladnak
gyors adat átvitel
5 - 10 m
nyomtatók csatlakoztatásához
két számítógép összekötése

-Soros port
adat bitek sorban egymás után haladnak
9 vagy 25 pólusú
lassúbb ,100 m
egér, modem

- PS/2
egér
billentyű

- USB (Universal Serial Bus)
adatokat sorosan viszi át
Hot-Swap a hardver eszköz kikapcsolás nélkül csatlakoztatható!

- Hálózati csatlakozás
BNC koaxiális
UTP sodrott érpár

Vezérlőkártyák (Interfész)
- meghajtók: winchester, floppy , CD, DVD
- képernyőnyomtató (párhuzamos)
- hangkártya hálózati kártya
- képernyő
Hercules : 720 x 348 , monochrom
CGA: 640 x 200 , 2 szín
EGA: 640 x 350 , 16 szín
VGA: 640 x 480 , 800 x 600 , 1024 x 768 , 1280 x 1024 , 1600 x 1200
256 szín , high color 65 ezer, true color 16 millió
video memória


Mértékegység az informatikában


Mértékegység az informatikában





Ha információtovábbításról beszélünk, felmerül annak szükségessége, hogy a továbbított információt valahogy mérnünk kell. A számítógép világában éppoly fontos szerep jut a mértékegységeknek, mint hétköznapi életünkben. A számítógépen leggyakrabban az adatok mennyiségét és tárolásukhoz rendelkezésünkre álló szabad kapacitás nagyságát mérjük. Az alábbiakban az adattárolás mértékegységeivel ismerkedünk meg.


bit Az információ legkisebb mértékegysége
A betáplált adatok a lehető legkisebb egységekre lebontva kerülnek tárolásra a számítógépben. Ez a legkisebb adategység a bit (Binary Digit). A bitnek két állapota lehetséges: a ki- és a bekapcsolt állapot. A tárolt adat típusától függően a kikapcsolt állapotot értelmezhetjük nulla (0) vagy hamis, a bekapcsolt állapotot egyes (1) vagy igaz értékként. A számítógép minden adatot egyesek és nullák sorozataként ábrázolva tárol.








byte (bájt) Belátható, hogy a felhasználók számára nehézkes volna az adatokat egyesek és nullák formájában betáplálni a számítógépbe. Valójában egy átlagos felhasználó a bitekkel soha nem találkozik közvetlenül. A számítógépes adattárolás legkisebb önállóan is értelmezhető egysége a bájt (Byte). A bájt egy 8 bitből álló bináris vektor, ami a memóriában egy 0 és 255 közötti számértéket képvisel. Ez összesen 256 különböző érték. Azért ennyi, mert a bájtot alkotó 8 bit éppen 256-féle variációban kapcsolható ki és be. A különféle variációk értékét a 2 vagy a 256 hatványainak segítségével lehet kiszámítani.








Bájt (Byte) (Jele: B)

Váltószám 1024
Mivel a kettes számrendszert használjuk, az információ mennyiségének váltószáma nem 1024
A számítógéppel végzett munkánk során több bájtból álló adathalmazokkal találkozhatunk. Ezért az adatmennyiségek mérésének megkönnyítéséhez a mértékváltásnál megismert előtagokat, az ún. prefixumokat használjuk. A mértékegységek váltószámait az alábbi táblázatban foglaltuk össze.







OBJEKTUMOK MÉRETE






A számítógép - mivel minden számítógép elektronikus alkatrészekből áll - az elektromos vezetők fizikai tulajdonságaiból adódóan nem tudja közvetlenül értelmezni. a Tízes számrendszert
Bináris (kettes) számrendszer Ennek alapja, hogy az elektromos vezető egy pillanatban vezet (1)IGEN vagy nem vezet (0), HAMIS Ennek értéke 1 vagy 0
A számítógép minden információt kettes számrendszerbeli számok formájában ábrázol
Minden adat és utasítás ebben a számrendszerben van kódolva a gép memóriájában. Az információk nagyon sok félék, de a számítógép számára a numerikus adatok (számok) feldolgozása a jellemző. Általunk bevitt karaktereket kód (szám) formájában egy kis program segítségével dolgozza fel és küldi a perifériára (monitor) felé
Összes művelet a számítógépben a kettes számrendszeren alapul.
Elemi (alap) egysége: 1 és 0. Az elemi adat, mely tovább nem osztható = 1bit
1 bit az információ legkisebb egysége melynek két állapota van:
hamis = 0
igaz = 1
A számítógép az átváltást elvégzi, anélkül, hogy a felhasználó észrevenné.
Kettes számrendszer








A számítástechnikában használt alapmértékegység az 1 byte, amely 1 karakter megadására elegendő információmennyiség.
I byte=8 bitből álló legkisebb tárolási egység, mely 28=256 karakter Előjeletlen szám ábrázolása: 0-255











Adatok tárolása:
Egy karakter leírásához nyolc bit szükséges. A karakter (betűhely) egy leütés: 1 betű, egy szám, egy írásjel, 1 szóköz összefoglaló neve. Ezt tekintjük az információ egységének. (Vigyázz! Ne keverd össze az információmennyiség mértékegységével, a bittel!) Az információ legkisebb, önállóan még értelmezhető részét elemi adatnak nevezzük. A számítógép által feldolgozott elemi adatokat három csoportba soroljuk:
1. számok
2. szöveges információk
3. logikai típusú adatok (igaz, hamis értékű)
A számítógépekben az információ kódolására kódrendszert alkalmaznak. A kódolás során egy jelkészlet elemeit megfeleltetik egy másik jelkészlet elemeinek. Karakterek esetében például minden karakternek megfeleltetnek egy számot, a számítógép ezt a számot tárolja. A karakterek tárolásához sokféle kódrendszer alakítható ki. A két legelterjedtebb kódkészlet az ASCII és az UNICODE.


ASCII kód
Jelentése: American Standard Cod for information Interchange
Karakterek képeit meghatározó kódrendszer. Minden karakternek szám kód jele van. Táblázatból lehet olvasni a kívánt karakter kód számát.. Legelterjedtebb hozzárendelési szabály, melyet az IBM kompatibilis számítógépeknél alkalmaznak. 256 jelet különböztetünk meg, így a speciális jelek leírása (magyarban az ékezetek) nem lehetséges.
A magyar betűket a 852-es kódtábla tartalmazza, Latin II-be lett beépítve
illetve a Windows környezetben alkalmazott CP1250-es kódlap tartalmazza hiánytalanul. Tetszőleges karaktereket lehet az ASCII kódtábláról beírni. ALT + a kód.
8bit (1 byte) esetén a variációk száma 256 = 28 . Egy karakter 8 biten tárolódik. Egy byte megfelel a kettes számrendszer egy jelének. X számú karakter leütéséhez X*8 számú bit szükséges.
Program nyelveket is az ASCII kódtábla alapján írják. Jelek a 127-ig betűket, utána 256-ig egyéb karaktereket tartalmaz.
A magyar ékezetes karaktereket a 852-es kódlap tartalmazza.

ASCII TÁBLÁZAT A KERESŐNE


UNICODE KÓDTÁBLA
Nemzetközileg egységes 16 bites karakterkódolási szabvány. Valamennyi nép valamennyi jelét tartalmazza. (65536 lehetséges jel



Megoldott feladatok






















 
 
0 komment , kategória:  Számitógépes jótanácsok  
Szg .tanács 1
  2010-10-30 18:04:38, szombat
 
  FIGYELJETEK A GÉPETEKRE !

Szép jó reggelt kívánok mindenkinek!
Kérlek benneteket fokozottan figyeljetek a gépetekre!
Nekem olyan vírusirtóm van, hogy sípol ha gond van és leállítja a gépet.
Azt vettem észre, hogy a you-toube videók tele vannak vírussal, a múltkor még az oldalamról is le kellett szednem. Most az utóbbi időben, olyan küldemények érkeznek,
Most is kaptam egy csomót tegnap és lementettem én hülye, most nem tudom törölni és megnyitni meg fölösleges mert nincs benne semmi. főként pdf formátumban, amit nem lehet eltávolítani.
Nem az első eset, az utóbbi időben többet kaptam. Most ott van az asztalon és nem tudok mit kezdeni vele.
Nagyon vigyázzatok magatokra és a gépetekre.
Legyen szép napotok!


Memória a számítógépben
Mivel minden processzor saját gépi nyelvvel rendelkezik és csak az adott gépi Memória
elektronikus adattárolást valósít meg. A számítógép csakolyan műveletek elvégzésére és csak olyan adatok feldolgozására képes, melyek a memóriájában vannak. Az információ tárolása kettes számrendszerben történik. Memória tárolja a számítógép működéséhez szükséges programokat és adatokat. A memóriában az adatokat sorszámozott rekeszekben tárolják. Egy adott rekesz sorszámát memóriacímnek nevezzük.




A memória legkisebb címezhető egysége a memóriarekesz. A memóriarekeszek száma határozza meg a memória méretét (kapacitását). A memória kapacitásának mérőszáma a byte. (KB, MB, GB)
A memóriacímek továbbítása a címbuszon történik. Azt az időtartamot, amely az olvasási parancs kiadása és az információ megjelenése között eltelik, hozzáférési (elérési) időnek nevezzük és nanosecundumban (ns) mérjük
A memória fontosabb típusai a RAM, a ROM, a PROM, az EPROM, az EEPROM és a Flash memória.


RAM (Random Access Memory) Operatív tár
Tartalmazza a háttértárolókról és a beviteli perifériákról beolvasott programokat és adatokat.
A processzor a operatív memóriában található programutasításokat hajtja végre, és az itt található adatokkal végzi el a kijelölt műveleteket.
Pl. Szövegszerkesztésnél: A szövegszerkesztő program utasításait hatja végre a processzor. A memóriában tárolja a felhasználó által begépelt szöveget. Minden bevitt adat először a RAM-ba íródik, és ott kerül feldolgozásra. Itt helyezkednek el és ezen a területen dolgoznak az aktuálisan működő programok is.





véletlen elérésű írható és olvasható memória. A RAM az a memóriaterület, ahol a processzor a számítógéppel végzett munka során dolgozik. Ennek a memóriának a tartalmát tetszőleges sorrendben és időközönként kiolvashatjuk vagy megváltoztathatjuk. A RAM-ot más nevén operatív tárnak is nevezzük. Minden bevitt adat először a RAM-ba íródik, és ott kerül feldolgozásra. Itt helyezkednek el és ezen a területen dolgoznak az aktuálisan működő programok is.





A RAM azonban nem alkalmas adataink huzamosabb ideig való tárolására, mert működéséhez folyamatos áramellátásra van szükség. Ha az áramellátás megszakad - például áramszünet vagy a gép kikapcsolása esetén - A számítógép kikapcsolásakor a RAM azonnal elveszíti tartalmát.
A gép bekapcsolásakor a RAM mindig teljesen üres. A RAM-ok szerepe az utóbbi évtizedben jelentősen átértékelődött.Napjaink egyik leggyorsabb RAM típusa az RDRAM (Rambus DRAM), mely az ismertetett RAM típusokhoz képest nagyságrendekkel nagyobb adatátviteli sebességre képes.


ROM (Read Only Memory) CSAK OLVASHATÓ memória





amelynek tartalmát a gyártás során alakítják ki, más szóval beégetik a memóriába. Az elkészült ROM tartalma a továbbiakban nem törölhető és nem módosítható, a hibás ROM-ot egyszerűen el kell dobni. Előnye azonban, hogy a számítógép kikapcsolásakor sem törlődik, a beégetett adatok bekapcsolás után azonnal hozzáférhetőek. Mivel a számítógép működéséhez valamilyen program elengedhetetlen, a RAM memória viszont a bekapcsoláskor üres, ezért a számítógép ,,életre keltését" szolgáló indítóprogramot, a BIOS-t (Basic InputOutput System) egy ROM memóriában helyezik el. A BIOS-t ezért gyakran ROMBIOS-ként is emlegetik.


Egyéb
PROM
A PROM (Programmable ROM) programozható, csak olvasható memória, amely gyártás után még nem tartalmaz semmit. Minden felhasználó sajátprogramot és adatokat helyezhet el benne egy beégető készülék segítségével. A PROM-ba írt adat nem törölhető, és nem írható felül.
EPROM






Az EPROM (Erasable PROM) egy olyan ROM, melynek tartalmát különleges körülmények között ultraibolya fény segítségével törölhetjük, és akár többször is újraírhatjuk. Előnye a ROM-ok korábbi változataival szemben, hogy tartalma szükség szerint frissíthető.
EEPROM
Az EEPROM (Electrically Erasable PROM) EPROM tovább fejlesztett változata, amelynek tartalma egyszerű elektronikus úton újraírható.
Flash memória
Az EEPROM egy speciális típusa a Flash memória, melynek törlése és újraprogramozása nem bájtonként, hanem blokkonként történik. Ezt a memóriatípust használják például a modern számítógépek BIOS-ának tárolására, mivel lehetővé teszi a BIOS könnyű frissítését.
GUI VÉLETLEN ELÉRÉSŰ ÍRHATÓ/OLVASHATÓ MEMÓRIA

A személyi számítógépekben 3 alapvető memória típust különböztetünk meg:
1. Operatív tár: Nagy kapacitású, de viszonylag lassú írható-olvasható memória.Minden bevitt adat először a RAM-ba íródik, és ott kerül feldolgozásra. Itt helyezkednek el és ezen a területen dolgoznak az aktuálisan működő programok is.
2. Cache A gyorsítótár (cache memory) kis kapacitású, de gyors írható-olvasható memória (RAM).
A processzor sokkal gyorsabban képes dolgozni, mint operatív memória. A gyorsítótár ugyan kis kapacitású, de képes rövid elérési idő alatt a processzor számára biztosítani a szükséges adatokat.
A gyorsítótár a processzor és az operatív memória között helyezkedik el a gyakran használt utasításokat, adatokat tartalmazza.
A gyorsítótár típusai:
-. Belső (első szintű, L1, Level1) cache: ami a processzorral egy tokban,
-. Külső (második szintű, L2, Level2) cache: az alaplapon helyezkedik el,
3. ROM-BIOS: A bekapcsolás után lefutó tesztprogramot és az alapvető hardverkezelő rutinokat tartalmazó, alaplapon elhelyezett csak olvasható memória (ROM). Ez tartalmazza a setup programot is, amivel módosíthatjuk a CMOS RAM tartalmát.

További memóriák találhatók a periféria illesztő (csatoló) kártyákon és a perifériákban.
Pl. Floppy, CD, DVD,Pendrive








+++++++


Központi vezérlőegység CPU Central Processing Unit






Feladata:
- A számítógép működésének irányítása
- Adatforgalom irányítása
- Utasítások értelmezése
- Utasítások végrehajtása
Két fő része a vezérlőegység
- CU: Controll Unit = Vezérlőegység, ami a memóriában tárolt program dekódolását és végrehajtását végzi, valamint az aritmetikai és logikai egység. gondoskodik az utasítások lehívásáról, értelmezéséről és végrehajtásáról.






ALU: : Arithmetical and Logical Unit,= Aritmetikai- logikai egység, ami a számítási és logikai műveletek eredményének kiszámításáért felelős. A központi vezérlőegységet processzornak is nevezzük. Feladata a gép irányítása, a feldolgozási folyamatok vezérlése, az adatok feldolgozása, számítások elvégzése, a memóriában tárolt parancsok kiolvasása és végrehajtása, illetve az adatforgalom vezérlése. végzi el a processzor regisztereiben elhelyezett adatokkal az utasításokban kijelölt aritmetikai (számtani) és logikai műveleteket. Képes összeadásra, kivonásra, szorzásra és osztásra, logikai műveletekre (pl. És, Vagy, Kizáró-vagy, Tagadás...).

- Az utasítások végrehajtásához a CPU átmeneti tárolóhelyeket, ún.regisztereket használ , amelyek gyorsabban elérhetők, mint a memória. A processzor belső tároló elemei, melyeket ,,munkamemóriaként" használ. Az aktuális utasításhoz éppen szükséges adatok és memóriacímek tárolódnak itt.
A CPU-t sínrendszer köti össze a memóriával és a perifériavezérlőkkel. Megkülönböztetünk cím-, adat-, valamint vezérlősíneket. A vezérlősínen jelenik meg az órajel, amely a processzor ütemezéséhez használt jelforrás. Az egyes utasítások végrehajtására előre meghatározott számú óraütés áll rendelkezésre, a processzor csak hiba esetén figyel a tényleges végrehajtás befejezésére.







A CPU sebességét megahertzben (MHz) mérik. Az áramköröket vezérlő órajel frekvenciája a processzor sebességének mérőszáma. Ha az órajel például 300 MHz, akkor a processzor 300 millió műveleti ciklust végezhet el másodpercenként.
A számítógép sebessége
Egy számítógép mindennapi használata során a felhasználó által érzékelt művelet végrehajtási sebességet több hardver- és szoftveroldali tényező befolyásolja. Ebből kifolyólag egy számítógép munkavégzés során érzékelhető sebességére nem következtethetünk csupán egyetlen megadott adat - például a processzor sebessége - alapján. A legfontosabb hardveroldali tényezők, amelyek egy számítógép általános sebességét befolyásolják, a processzor sebessége, a memória nagysága és a háttértár adatátviteli, illetve tárolókapacitása. Azonban a sebességet nagyban befolyásolják az adott számítógépen telepített operációsrendszer tulajdonságai is. A programok végrehajtásának sebességét közvetlenül a processzor sebessége határozza meg. Mivel azonban a műveletek végrehajtása, illetve a kapcsolódó adatok feldolgozása mindig a memóriában történik, nagyobb adatmennyiség használatakor előfordulhat, hogy a rendszer számára nem elegendő a rendelkezésre álló memóriaterület. Ilyenkor az operációs rendszer az éppen nem használt adatokat átmenetileg a háttértárra írja, és a művelet végrehajtása során onnan olvassa vissza a memóriába. Mivel a memória adatelérési sebessége sokkal nagyobb, mint a háttértáré, az adatok háttértárról valófeldolgozása lényegesen csökkenti a műveletvégzés sebességét. Minél nagyobb azonban a számítógép memóriakapacitása, annál kevesebb ilyen háttértárműveletre van szükség, így a programok futása érzékelhetően gyorsul. Gyakran előfordul, hogy számítógépünkkel kifejezetten a háttértár használatát igénylő műveletet végzünk. Ilyen lehet például az adatbázis-kezelés vagy a digitális video fájlok feldolgozása. Ebben az esetben az érzékelhető műveletvégzési sebességet a háttértár adatkezelési sebessége határozza meg a legnagyobb mértékben.
A napjainkban létező operációs rendszereket különböző felhasználói célcsoportoknak fejlesztették. Ebből adódóan ezeknek a programoknak mind a belső működése, mind a hardverigénye eltérő lehet. Az egyes operációs rendszerek sajátosságainak következtében előfordulhat, hogy ugyanolyan hardver felépítésű számítógépre telepített különbözőoperációs rendszereken végrehajtott azonos műveletek eltérő sebességgel kerülnek elvégzésre. A számítógép beszerzésekor tehát figyelembe kell venni, hogy a gépet mire fogjuk használni, és ez alapján kell kiválasztani az operációsrendszert, valamint a megfelelő hardverkonfigurációt.
A mai személyi számítógépek többségében az - eredetileg az Intel által kifejlesztett - x86-os (286, 386, stb.) elvek alapján működő processzorokat találunk. Co-Processzor
Régi processzorok (286, 386) csak egész számokkal tudtak műveleteket végezni.
A lebegőpontos számok kezelése lehetséges programmal (szubrutin) vagy hardveres úton.
Ez a matematikai társ processzor a Co-processzor. 486 DX-től már a processzor tartalmazza
Típusa:
XT, 286, 386, 486
Pentium MMX,Pentium II, Pentium III, Pentium IV




 
 
0 komment , kategória:  Számitógépes jótanácsok  
Jó tanács!
  2010-07-11 09:43:09, vasárnap
 
  Valamennyi programban van néhány alap (Patterns), de bármit tehetsz képalapnak a saját kép gyűjteményedből is. Amikor egy új képet kezdesz szerkeszteni ne csak a méretet és háttérszínt add meg, hanem a háttér mintázatot is. Ott kinyílik egy kis mappa és arra kattintva válogathatsz a gépeden levő képek közül is. Ha igény van rá, a letölthető png képek közé teszek fel néhány alapot zip-ben, hogy csak kis helyet foglaljon. Ezeket nem csak alapként, hanem a keretekhez díszítésként, vagy a betűk kitöltésénél is lehet használni. További szép estét és sikeres szerkesztést kívánok mindenkinek!  
 
1 komment , kategória:  Számitógépes jótanácsok  
     1/3 oldal   Bejegyzések száma: 21 
2018.04 2018. Május 2018.06
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 3997 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 297
  • e Hét: 2767
  • e Hónap: 14014
  • e Év: 64552
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.