Regisztráció  Belépés
zozhyka.blog.xfree.hu
Legyek álmod és megfejthetsz,legyek rózsa és szerethetsz!Legyek az út és elviszlek,legyél igaz és elhiszlek! Zozhyka ...
2010.01.01
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/5 oldal   Bejegyzések száma: 41 
Az Olimpiák története 15.
  2010-05-17 21:47:59, hétfő
 
 



1956 MELBOURNE

Az ausztrálok figyelmes, pártatlan vendéglátók voltak s ha jóindulatuk sokszor nem is pótolhatta a gyakorlatlanságból származó rendezési hibákat, a sportszerű küzdelem jegyében az olimpia a várakozáson felül sikerült.

Kilenc győzelem - rendkívüli körülmények között! A versenyekre készülő csapatot a hazai események (56-os forradalom) teljesen megbénították. A döntő pillanatban sokszor nem is tudtak kellően összpontosítani és ez az egész csapat szereplésére rányomta bélyegét.





Az első győzelemre a 8.napig kellett várni, Urányi János és Fábián László kajakpáros (jobbra) a hosszútávon lapátolta össze a már nagyon hiányzó aranyat. Aztán Papp László következett, aki immár triplázott, 1948 és 1952 után ismét a dobogó tetején állhatott. A magyar tornásznők szintén kitettek magukért: kajakKeleti Ágnes talajon, felemáskorláton és gerendán győzött. A kéziszercsapat látványos szalaggyakorlatát a nézők és a pontozók is kellően értékelték. Kardvívóink hagyományosan szerepeltek, azaz kitűnően. Az egyéni döntőben Kárpáti Rudolf, csapatban Magyarország az első. Az utolsó, 9.bajnokságot a vízilabdacsapat szerezte "véres" körülmények között, az egyik játékos ugyanis megsérült.

Az 1956-os és 1960-as olimpia hőse: Kárpáti Rudolf (1920.Budapest) Sokféle sportággal megpróbálkozott. Belecsöppent a vívásba is, és egy évi versenyzés után már első osztályú versenyző lett. 1948-61 között 67-szer volt tagja a magyar kardvívó válogatottnak. Elvégezte a Zeneakadémia hegedű tanszakát. A muzsika mellett végig kitartott. A nemzetközi vívóéletben gyakran igénybe veszik óriási szaktudását, kiváló és elismerten pártatlan versenybírói rátermettségét.
 
 
0 komment , kategória:  Sport  
Senna 1994 május 1.
  2010-05-01 17:21:41, szombat
 
 
Ayrton Senna - 1994 - A Tragédia Saját videótáramba teszem ezt!
feltöltve: 2009-04-28 22:01:42
feltöltő: zozyka
nézettség: 1899
szavazatok: 3
kommentek: 0
kulcs: imola, crash, acidente, senna, ayrton,
kategória: sport
leírás: Resumo das 2 primeiras corridas de 1994 e a tragédia em Imola.A brief of the facts about the 2 first races in 1994 season, and the Imola tragedy.ENGLISH SUBTITLED VERSION OF THIS VIDEO:http://www.youtube.com/watch?v=PBhFbx...

URL:  

Küldöm ismerőseimnek!
Tetszik a videó! Szavazok rá!


 
 
0 komment , kategória:  Sport  
Azon a napon...
  2010-05-01 17:17:23, szombat
 
 



Korábban a Formula-1 számos halálos áldozatot követelt a pilóták közül, 1994. május 1-je óta viszont egyet sem. Nem véletlenül - az imolai versenyhétvége változásokra kényszerítette a sportágat. Már Rubens Barrichello pénteki kicsúszása figyelmeztetett a nem kielégítő biztonsági feltételekre, de ez nem menthette meg Roland Ratzenberger életét szombaton. S még magunkhoz sem tértünk a döbbenettől, amikor vasárnap a legnagyobb kedvenc, Ayrton Senna is tragikus balesetet szenvedett. Emléke és hatása azonban máig él.

Ez a bejegyzés nem(csak) a Formula-1 valaha volt egyik legkiemelkedőbb alakjának életéről és pályájáról szól, de még csak nem is a sportágat - leginkább éppen az 1994-es San Marinó-i Nagydíjon történtek hatására - biztonságosabbá alakító intézkedések számba vételéről. Pusztán megkísérelem az évforduló kapcsán felidézni azt a tragikus eseménysort, amely az imolai versenyhétvégét örök mementóvá tette, és nem csupán Ayrton Senna május 1-jei halála miatt, hanem mert az egymástól független több baleset félreérthetetlenül jelezte: változtatni kell, mivel emberéletek forognak kockán, és a veszély még a legfőbb sztárokat, s ezáltal a száguldó cirkusz hitelét és létét sem kíméli.

Elöljáróban annyit, hogy az 1950-es évek ,,hőskorától" kezdve számos halálos baleset történt az F1-es versenyeken, edzéseken és teszteken. Sajnos régen magától értetődő volt, hogy bármikor történhet efféle szerencsétlenség a csak korlátozottan biztonságos pályákon az iszonytató tempóban haladó autókkal, melyek ,,utasát" még nem védték a mai modern eszközökhöz és módszerekhez mérhető óvintézkedésekkel, sem a járműben, sem az aszfaltcsík ,,védművei" révén. Ettől függetlenül azért a technika egyre fejlődött e téren is, ezért 1982 - Gilles Villeneuve, majd az olasz Riccardo Paletti tragédiája - óta egyetlen versenyző sem halt meg a nagydíjakon, egyedül a kanadaihoz hasonlóan többszörös futamgyőztes Elio De Angelis 1986-os tesztbalesete vetett árnyékot a sorozatra.

Ami a vb-t illeti, 1994-re visszavonult Alain Prost, Senna legnagyobb ellenfele, és a McLarennel háromszoros világbajnok brazil átszerződött a francia ,,Professzor" helyére az akkoriban verhetetlennek tűnő Willams-csapathoz. Örök riválisa nélkül is erős kihívóra talált a fiatal Benetton-versenyző, Michael Schumacher személyében, de felvette a kesztyűt, és az új idény első három viadalának mindegyikén (beleértve Imolát) ő volt a leggyorsabb az edzésen, azaz megszerezte az első rajthelyet. Igaz, ilyen-olyan okok (kicsúszás, karambol) miatt egyik GP-t sem fejezte be, így a mindháromszor élen végző ifjú német trónkövetelő fölényesen vezetett az összetettben, már a végzetes hétvége előtt is.

A figyelmeztetés

A pénteki edzés, amelyen egyébként Senna pályacsúcsot javított (megdöntve Nigel Mansell 1992-es abszolút körrekordját), hozott egy súlyos balesetet is. Az egyik kettős lassító kanyarban Rubens Barrichello az első ívet még bevette, a második, balra hajló kanyart azonban kiegyenesítette: elvesztette uralmát járműve fölött. A pálya jobb széle felé blokkolt kerekekkel csúszó Jordant megdobta az aszfalt szélének emelt szegélye, az autó így egyméteres magasságban repülve nekiütközött a gumikból emelt falnak, illetve a mögötte lévő kerítésnek, megpördült a hossztengelye körül, majd fölfordult, s visszaesett a földre.

A mentőszemélyzet először visszafordította a gépet az ütközés következtében megmaradt két bal oldali kerekére. A pilóta szemmel láthatóan nem volt magánál - az eset televíziós lassításánál látszott, hogy feje már az első falnak csapódás után tehetetlenül billegett a nyakán. A bukósisakja teljesen deformálódott, ezért alatta az arcát számos sérülés borította, ezenkívül enyhe agyrázkódást szenvedett, sőt egy pillanatra elvesztette az eszméletét is.

Az edzést azonnal felfüggesztették, és csak közel fél óra elteltével lehetett folytatni, miközben az orvosi jelentés arról tudósított, hogy a brazil állapota kielégítő, nincs súlyos sérülése. Másnap már sétált a boxutcában, és nyilatkozatokat adott, amelyekben elismerte: azért következett be a baleset, mert gyorsabban hajtott a megengedettnél, túl nagy tempóval - 200 km/óra feletti sebességgel - akart bevenni egy lassú kanyart.

A tragédia

A szombati edzés 18. percében aztán Roland Ratzenberger Simtek-Fordja a pálya Gilles Villeneuve-kanyarjában közel 300 kilométeres sebességgel nekivágódott a betonfalnak, majd több mint száz métert csúszott-pörgött a füvön, mire megállt. A két kerekét és számos egyéb tartozékát elveszítő autóban a mindössze harmadik F1-es versenyén induló osztrák újonc feje tehetetlenül hanyatlott előre, miközben a mentőegységek a helyszínre értek. Előbb levették a bukósisakját, majd óvatosan kiemelték őt az autóból, és azonnal szívmasszázst kellett alkalmazniuk az életben tartása érdekében.

A halál okait elemző orvosi jelentésből később kiderült, hogy a 32 éves Ratzenberger ekkor már kómában volt, háromszor állt meg a szíve, miközben az egyik fülén keresztül rengeteg vért vesztett. Az első segélynyújtás után egy mentőautóval azonnal a pálya mentőhelyiségébe, majd helikopterrel a bolognai kórházba szállították. Ott állt be 14.15-kor a halál. Az említett jelentés azt is tartalmazta, hogy súlyos agyrázkódást szenvedett, koponyája és több nyakcsigolyája eltörött. Egyetlen pillanatra sem tért már magához.

A RAI televízió egyik felvételén amúgy tisztán látszott, hogy az egyenesben elszállt valami az autójáról. Utóbb kiderült, az első vezetőszárnya tört le, ami ekkora sebességnél teljesen irányíthatatlanná teszi a járművet. Az osztrák, aki Gerhard Berger egyik legjobb barátja volt, és sokszoros futamgyőztes honfitársát tekintette a példaképének, az előző körében kicsúszott, és felvetődött, hogy esetleg megsérült a kocsija, de ő gyors irányváltásokkal megbizonyosodott, hogy minden rendben van, és nekiindult egy újabb menetnek - amelyből már sosem tért vissza...

A baleset után Senna kiment a pályára, megpróbált informálódni, hogy miként történt a tragédia, ám sokat ekkor még ő sem tudott meg. A sors szomorú iróniája, hogy mint a Nemzeti Sport beszámolt róla, vasárnap délelőtt Niki Lauda felkereste Sennát a Williams boxában, és felszólította: mint korelnök vegye kezébe a pilóták érdekeit az FIA-nál, hogy az szigorúbban ellenőrizze a biztonsági feltételeket. A brazil valószínűleg magától is ezen akart dolgozni, hiszen a versenyzők reggeli értekezletén Schumacherrel és Bergerrel együtt őt is az egyik vezetőjévé választották társai az újjáéleszteni tervezett GPDA-nek, vagyis a pilóták érdekvédelmi szervezetének, amely ekkor már több mint tíz éve nem működött. Mindezt néhány órával a halála előtt... (A szervezet egyébként a következő, Monacói Nagydíjtól tevékenykedett, és 11 éven át Schumi volt az elnöke.)

A teljes döbbenet

Az 1984-es bemutatkozása után tízéves pályafutása alatt 161 GP-n 3 vb-elsőséget, 41 győzelmet, 65 pole pozíciót, valamint 614 pontot gyűjtő brazil pilóta utolsó nyilatkozata már önmagában vészjóslóan hangzott: ,,Jó helyről indulok, de szörnyű volt a szombati nap, nagyon furcsa baleset történt Ratzenbergerrel. Az autók nem elég stabilak a kanyarokban, azt hiszem, hogy az összes pilóta szenved emiatt. Az én autóm is olyan, mint a többi, nagyon nehéz vezetni. Nem mondhatom, hogy nagyon nyugodt lennék..."

A verseny rajtjánál J.J. Lehto Benetton-Fordjának leállt a motorja, a portugál Pedro Lamy (Lotus) pedig hátulról belerohant. Az ütközés következtében szétrepülő gumi- és autódarabok a közönség felé csapódtak, de szerencsére nem okoztak súlyos sérülést, bár kilenc nézőt kivizsgálásra kórházba kellett szállítani.

A 4. kör megtétele után lendületből újraindulhatott a mezőny. Ismét az eredetileg is pole pozícióból startoló Senna állt az élre, ám mindössze két körön át vezetett. A 6. körben, a Tamburello-kanyarban, amely a pálya leggyorsabb hajlata, autója közel 300 kilométer/órás sebességgel egyenesen tovább rohant, a betonfalnak vágódott, majd néhány pördülés után megállt. 14.14 volt ekkor az idő. Az eszméletlen pilótát percek múlva húzták ki a járműből, majd megismétlődött a szombaton Ratzenberger tragikus baleseténél látott jelenetsorozat: szívmasszázs, újraélesztés, miközben Senna szemmel láthatóan rengeteg vért vesztett. Néhány perc eltelte után helikopterbe tették, és a bolognai Maggiore kórházba szállították.

Az intézmény szóvivője 15.32-kor bejelentette: a versenyző nem tért magához, légzési nehézségei vannak. A legnagyobb probléma azonban a többszörös homlok-, illetve koponyaalapi törés volt, amelynek következtében agyvérzés, illetve agyödéma lépett fel - a pilóta agya visszafordíthatatlan, súlyos károsodást szenvedett.

A második sajtókonferencián, 16.28-kor közölték, hogy gégemetszést hajtottak végre, hogy könnyítsék a pilóta légzését, és óvják agyát a további károsodástól. Senna azonban nem volt műthető állapotban, és agyműködése 18.05-kor leállt, mély kómába esett. 18.40: a háromszoros világbajnok szíve leállt - a versenyző több mint négyórás haláltusa után elhunyt.

(Csak a rend kedvéért: a baleset miatt megszakított futam a szabályok szerint folytatódott, bár például Damon Hill, Senna williamses társa csupán csapata vezetőinek határozott utasítására volt hajlandó újra elindulni. Végül az év végén majd első vb-címét ünneplő Schumacher nyert - s ezzel triplázott -, a ferraris Nicola Larini és a mclarenes Mika Häkkinen előtt.)

Miért? S merre tovább?

Barrichello kicsúszásánál a rosszul megválasztott sebesség mellett a túl magas peremkövek okozták a bajt, a rajt utáni ütközésnél pedig (amikor nézők is megsérültek) a túl szűk imolai célegyenesnek is szerepe volt a történtekben. Ratzenbergernél a minimális kifutási lehetőség és a betonfal okozta az autó szétforgácsolódását, és ugyanez vonatkozott a Tamburello-kanyar mögötti falra is. ,,Az Autodromo Enzo e Dino Ferrari nevű aszfaltcsík a világ leggyorsabbjai közé tartozik, de eddig mindenki megúszta, s egészséges maradt."

Azóta tudjuk, hogy Senna halálát nemcsak az ütközés okozta, legalábbis nem önmagában, hanem a jobb szemébe fúródó, a Williamsről kerekestül leszakadó kerékfelfüggesztés-rúd, amely ,,megtalálta" a néhány milliméteres gumírozott helyet a sisak és a rostély között. És hogy a pilóta miért sodródott ki? Az egyik vélemény a kormányoszlop törését okolta, a másik pedig az aszfalt egyenetlenségét (amely megdobta az onnantól e nézet szerint irányíthatatlanná váló gépet).

E kérdésben éveken át húzódó bírósági perek is folytak, de ami biztos: a következőkben a pályákat (így az imolait is) átépítették, korszerűsítették - az új ringeket pedig már eleve biztonságosra tervezték -, ahogy a versenygépek kialakítására is egyre több megkötés vonatkozott. Fontos lépés volt még, hogy kötelezően bevezették a nyakat és fejet védő, HANS nevű felszerelést.

Mindehhez sajnos kellett a milliók kedvencének számító, igazi szupersztárrá emelkedő, s már életében - de főképp azóta - legendává nemesedő Ayrton Senna halála is.
 
 
0 komment , kategória:  Sport  
Az Olimpiák története 14.
  2010-04-16 22:21:40, péntek
 
 



1952 HELSINKI

A sportban nagyhírű kis nép mintaszerűen rendezte meg a méreteiben és színvonalában elődeit felülmúló olimpiát. A közönség előtt ez az olimpia a béke és a barátság nagy ünnepévé vált. 69 ország küldte el legjobbjait Helsinkibe, ahol az esőben tartott megnyitón a múlt legendás bajnoka, Paavo Nurmi futott be az olimpiai lánggal a stadionba. A legtöbb sportágban ez az olimpia indította el a máig is tartó, állandó fejlődést.

A közel 200 versenyzőből álló csapatot a hazai közvélemény nagy reményekkel indította útjára. Az első aranyra az ötödik napig kellett várni, két kitűnő tornásznőnk - Korondi Margit korláton és Keleti Ágnes talajon - törte meg a csendet. Másnap a 20esztendős Csermák József a kalapácsvetés döntőjében világcsúccsal lett bajnok, nagy meglepetésre. Ez volt a világ első 60m-en felüli dobása!





A 7.napon öttusázóink megnyerték az első alkalommal kiírt csapatversenyt. Kötöttfogású birkózóink folytatták a sort, 2 nap múlva légsúlyban Hódos Imre, váltósúlyban Szilvásy Miklós győzedelmeskedett. Takács Károly a 10.napon lövészetben egy körrel túllőtte a mezőnyt, így első. Úszóink taroltak: Szőke Kató 100m-es gyorsúszásban, Székely Éva 200m-es mellúszásban, Gyenge Valéria 400m-es gyorsúszásban, női gyorsúszóváltónk (balra) világcsúccsal nyert. A kardcsapat döntőjében az olaszok nagyon nehezen adták meg magukat, sőt már vezettek is. De az addig "nyeretlen" Gerevich összeszedte magát, s legyőzte az azzúrik legjobbját. Egyéniben Kovács Pál - Gerevich - Berczelly a sorrend. Az utolsó napon jól finiseltek versenyzőink, két csapatsportágban - vízilabda (lent, jobbra) és labdarúgás - is a győzelemnek örölhettünk. Az utolsó 16.aranyérmet ökölvívásban osztották ki, ahol Papp László ismételt (1948-ban is nyert).





A magyar sport számára felejthetetlen 16 nap mérlege: 16 arany - 10 ezüst - 16 bronzérem és sok értékes helyezés. Budapest a nagy siker mámorában bejelentette kérelmét az 1960.évi játékok rendezésére.

Az 1952-es olimpia hőse: Székely Éva (1927.Budapest) Hétszeres világrekorder: 100m pillangó, 400m vegyesúszás és váltók. Országos bajnok egyéniben (32-szer), váltóban 12 alkalommal. A TF kutatóintézetében dolgozott, majd úszóedzőként tevékenykedett. Pillangókisasszonynak becézték, mert sokáig ő volt az egyetlen magyar úszónő, aki ilyen stílusban úszott. Férje Gyarmati Dezső vízilabdázó, lányuk, Andrea is úszó lett.
 
 
0 komment , kategória:  Sport  
Kezdődik az örület!
  2010-04-10 11:34:20, szombat
 
 



Tavasz...sorra indulnak be a nagyüzemek az autó-motor sport világában.A Foram-1 e sorok írásakor már három nagydíjat is letudott az idei eszetendőből,azonban a Moto GP ezen a hétvégén veszi kezdetét.A sportág szerelmesei minden valószínűség szerint idén sem fognak csalódni,hisz a Forma-1-hez képest itt sokkal látványosabb és élvezetesebb futamok várnak ránk.Rossi,Stoner,Lorenzo,Capirossi,Pedrosa,Bautista,Simonchelli,Talmácsi és a többiek.Indul a szezon!

A királykategória ismét Valentino Rossi és Casey Stoner párharcát hozhatja, amibe még esetleg Rossi csapattársa, a Fiat Yamaha Team versenyzője, Jorge Lorenzo szólhat bele.

A teszteken rendre a ,,Doktor" volt a leggyorsabb, elvétve talált legyőzőre, ekkor azonban az ausztrál személyében. Stoner tavaly rejtélyes betegségével küzdött, ezért végzett csak negyedik helyen a pontversenyben, idén viszont világbajnoki álmai vannak.

A szezonnyitó katari versenyt éjszaka rendezik, ami a versenyzőknek megnehezíti a dolgát, de a nézők számára igen látványos.
CAPIROSSI: 300!
Loris Capirossi a hétvégén mérföldkőhöz érkezik, ugyanis pályafutása során 300. nagydíján állhat rajthoz. Ez eddig még senkinek sem sikerült előtte.

,,Versenyzőként nem kedvelem annyira a katari pályát, de jó, hogy itt éjszakai versenyt rendeznek, mert így megvan az a bizonyos plusz, így érdekes a rajongók számára és szórakoztató nekünk is. Mindent bele fogok adni, de ez még csak a szezon első futama, a harmadiknál már okosabbak leszünk" - nyilatkozta Casey Stoner.

,,Jó volt az előszezonom, így nagyon várjuk már az idényt. Gyorsak vagyunk, a Yamaha és a Bridgestone is jól dolgozott, viszont csak hat napunk volt a pályákon, így sokat kell még dolgoznunk. Hatalmas csatát várok a szezontól, és remélem, remek versenyekkel tudjuk szórakoztatni a nézőket! Katarban nem igazán ment nekünk az elmúlt években, de remélem, átmentjük a teszteken mutatott jó formát" - így Rossi.





A 250-es kategóriát felváltó Moto 2-ben az a legnagyobb újdonság, hogy minden csapat ugyanazzal a 600 köbcentiméteres, négyütemű Honda motorral versenyez majd, valamit mindenkinek a Dunlop lesz a gumiszállítója. A különbséget a váz, a szervizcsapat munkája, valamint a versenyzők tudása adja.
Az új géposztályban egyelőre nem egyszerű kitalálni, kik a legnagyobb favoritok, minden csapat próbálja megtalálni a legjobb beállításokat. A spanyol Mapfre Aspar csapat szerződtette az elmúlt két év 125-ös világbajnokát, Julián Simont és Mike Di Megliót, de a tesztek során vegyes teljesítményt nyújtottak.

Talmácsi Gábor a Speed Up csapatban versenyez majd, egyelőre azonban nem igazán találják a megfelelő beállításokat. A magyar versenyző emellett arra is panaszkodott, hogy a motor nem fordul megfelelően, és pattog az eleje. Ennek ellenére nincs elkeseredve, reméli, hogy a katari szabadedzéseken fejlődni tudnak.

A géposztályba nem kapott rajtengedélyt a Team Tóth és a Balatonring Team sem, ezért Németh Balázs és Tóth Imre sem lesz ott a futamok rajtánál.
 
 
0 komment , kategória:  Sport  
Varga Zoli......
  2010-04-10 11:23:22, szombat
 
 



Életünk amúgy sem kecsegtet el jó dolgokkal mostanában,és akkor most ez is...Egy ember aki igy vagy úgy de hozzátartozott az életünkhőz,akit bálványoztunk vagy éppen utáltunk,de valahonnan azért ismertük.Most ő hagy itt minket,elmegy egy jobb világba,ahol az égi foci pályákon már egyre több remek csapat alakul és vív csodás meccseket...Természetesen én is hallottam róla már korábban is,de közelebb akkor került a szívemhez amikor a kilencvenes évek második felében ő lett szeretett futballcsapatom edzője.Vele vívtuk ki az NB2-es bajnoki címet és jutottunk fel iközel tíz év után ismét az élvonalba.Ahol szintén vele újonc csapatként rögtön az első évben ötödikek lettünk.Aztán ő elment egy másik csapathoz,de amit itthagyott az alapja lett a rákövetkező évben magyar bajnokságot,és kishíján a Bajnokok ligájába bejutó csapatnak.Én róla most csak ennyit tudok mondani.Nyugodj békében Zoli!

Varga Zoltán a Ferencváros és a magyar válogatott korábbi világklasszis játékosa 1944. december 31-én született Válon (1945. január 1-jén anyakönyvezték), Magyarországon. A Ferencvárosban vált országszerte ismert és elismert játékossá. A zöld-fehérekkel négyszer nyert magyar bajnoki címet, egyszer pedig az UEFA-kupa elődjét, a Vásárvárosok Kupáját is elhódította.

Varga a magyar válogatottban 12 alkalommal lépett pályára, ezeken a fellépéseken 2 gólt szerzett. A nemzeti tizeneggyel 1964-ben olimpiai aranyérmet és Európa-bajnoki bronzérmet nyert.

A Ferencvárosban 1961 és 1968 között 135 bajnoki mérkőzésen 53-szor volt eredményes.

Varga az 1968-as mexikói olimpián disszidált, ezt követően külföldi csapatokban futballozott, játszott többek között a Hertha BSC-ben, az Ajaxban és a Borussia Dortmundban is.

Játékos-pályafutása után biztosítási ügynökként, majd a kölni főiskola elvégzését követően edzőként dolgozott. Irányította a Ferencvárost, a Honvédot, a Dunaferrt és a Győri ETO-t is.

A Ferencváros legendás nyolcasa 65 évet élt.

HIBÁS VIDEÓ BESZÚRÁS!
 
 
0 komment , kategória:  Sport  
Az Olimpiák története 13.
  2010-03-24 21:19:51, szerda
 
 



1948 LONDON

A II.világháború miatt elmaradt a 12. és 13. olimpia, de sorszámukat megtartották.

A két elmaradt olimpia után 12 évvel 1948-ban találkozhatott újra egymással a világ sporttársadalma. A londoni olimpiára meghívták a II.világháborúban vesztes országokat, de a németek és japánok nemkívánatos személynek számítottak.

A háború utáni viszonyok az olimpián is érződtek; hiányzott az olimpiai falu, nehézséget okoztak a nagy távolságok, rendezési hiányosságok is adódtak s a bírákkal is több gond akadt. A főbb eseményeknek ennek ellenére nagy közönségük volt.





A háború után Magyarországon gyorsan feléledt a sport, s hamarosan már nemzetközi sikereket is elértek. Ekkoriban épült fel a híres tatai edzőtábor.

Az atléták végre -a sok kudarc után- kitettek magukért: Németh Imre kalapácsvetésben, Gyarmati Olga távolugrásban győzött. Birkózóink hírnevét Bóbis Gyula öregbítette. Lövészetben olimpiai csúccsal nyert bajnokságot Takács Károly, aki jobb kezét elvesztve bal kézzel tanult meg újra lőni! Elek Ilona 12 év után ismételt női tőrvívásban. A kardcsapat is legyőzhetetlen volt, ugyanúgy, mint Gerevich Aladár (jobbra), aki 12 éve ezüstérmes volt Berlinben. Az olimpia utolsó előtti napján sportolóink ragyogóan hajráztak. Férfi tornászunk, Pataki Ferenc müszabadgyakorlatban lett első.





Ökölvívóinkat több téves bírói ítélet sújtotta, de Csík Tibor (harmatsúly) és papp Papp László (középsúly)(balra) ütései ellen még ők sem tudtak mit tenni. Férfi úszóink megvédték európai elsőségüket, s a 4X200m-es váltóban végég megszorították az amerikaiak váltóját s végül a régi világcsúcsnál jobb idővel lettek másodikak. Vízilabdacsapatunknak is meg kellett elégednie az ezüstéremmel.

Hazatérő olimpikonjainkat méltó ünneplésben részesítették.

Az 1948.olimpia hőse: Papp László (1926.március 25.Budapest) Rövid labdarúgómúlt után 1945-ben csatlakozott véglegesen az ökölvívók táborához. 3-szoros olimpiai bajnok, 1957-ben hivatásos ökölvívóként vonult vissza. Nemcsak óriási sikere, imponáló versenyzői modora, elképesztő ütőereje, hanem mindig sportszerű viselkedése, kézséges, segítő természete is közrejátszott abban, hogy Magyarország legnépszerübb bajnoka lett.
 
 
0 komment , kategória:  Sport  
Ma lenne 50 éves Ayrton Senna
  2010-03-21 10:05:49, vasárnap
 
 



Ha élne, ma lenne 50 éves Ayrton Senna, minden idők egyik legjobb Formula-1-es pilótája. Az 1994. május 1-jén rendezett San Marinó-i Nagydíjon halálos kimenetelű balesetet szenvedett brazil versenyző 161 futamon indult és 41 győzelmet aratott az autósport elitkategóriájában. Az időmérő edzéseken 65-ször volt a leggyorsabb, további 22 alkalommal indult az első sorból. A versenyeken összesen 13.645 km-en, 982 körön át vezetett. 1988-ban, 1990-ben és 1991-ben világbajnok lett.

,,Minden nap jönnek emberek a sírjához, de a születésnapjának és a halála napjának évfordulója mindig rengeteg szurkolót vonz" - mondta az egyik őr abban a Sao Pauló-i temetőben, ahol Senna nyugszik.

Tizenhat évvel ezelőtt egész Brazíliát lesújtotta a tragédia: az akkor 34 éves, pályája csúcsán álló pilóta halálos balesete elnémította az országot. A Williamsnél versenyző Senna 217 km/órás sebességgel csapódott a betonfalnak az imolai pálya Tamburello-kanyarjában, és az életét már nem sikerült megmenteni. Az akkori miniszterelnök, Itamar Franco háromnapos nemzeti gyászt rendelt el Brazíliában, a búcsúztatón pedig becslések szerint három millióan vettek részt.

Senna sok szurkoló számára a Formula-1 királya volt, karizmájával nemcsak honfitársait nyűgözte le, hanem világszerte rengeteg szerelmesét az autósportnak.

Hazájában számtalan utca, autópálya, alagút és tér viseli a nevét.

,,Az általa képviselt értékeknek köszönhetően Ayrton még most is ott van az emberek szívében. - mondta róla nővére, Viviane, hozzátéve, hogy sokak számára ő volt a mesebeli hős. - Egy olyan országból érkezett, ahonnan szinte elképzelhetetlen volt bejutni a Formula-1-be, neki óriási küzdelemmel mégis sikerült."

Viviane fia, Bruno révén 16 év után először idén ismét van egy Senna az F1-ben: a 26 esztendős fiatalember a múlt vasárnapi Bahreini Nagydíjon debütált. A híres elődök sikerei nem minden esetben vannak jó hatással az utódokra, s tudja ezt Bruno Senna is.

,,Őszintén szólva megpróbálok nem belegondolni a helyzetembe. A saját karrieremre összpontosítok, bár tudom, ha Ayrton nem lett volna, most én sem lennék itt" - fogalmazott néhai nagybátyjával kapcsolatban Bruno Senna.

forrás:NSO
 
 
0 komment , kategória:  Sport  
Az Olimpiák története 12.
  2010-03-13 17:35:49, szombat
 
 



1936 BERLIN

Hitler a náci propaganda céljaira használta fel a XI. nyári olimpiát. Ezért teljes állami támogatással, óriási költséggel épült fel az összes létesítmény és az olimpiai falu. 49 ország vonult fel a zsúfolásig megtelt nézőtér előtt. Sajnos a nacionalista hajlamon nem tudtak uralkodni, lenézték a külföldi, különösen a színesbőrű és nem árja származású sportolókat. A sors iróniája, hogy az olimpia legkiemelkedőbb és legnépszerűbb résztvevője egy néger atléta, a 4 aranyérmes Jesse Owens lett.

A németek szinte minden sportágban alaposan felkészültek az olimpiára. A siker érdekében néhány kiválóságuknak még a származását is "elnézték". Így sikerült a pontversenyben megelőzni az amerikaiakat.

Berlin közelsége miatt nagy létszámban képviselhette magát országunk. A kezdeti kudarcok után a szereplés minden várakozást felülmúlt. A 9. napon 3 bajnokságot (Csík-Csák-Lőrincz) nyertünk. Magyarország 10 aranyérmével a 3. lett a "ranglistán".





A sort a szabadfogású birkózók nyitották meg, Zombori Ödön és Kárpáti Károly vehették át elsőként az aranyérmet. Kötöttfogásban Lőrincz Márton diadalmaskodott. A vívók folytatták a sorozatot. Női tőrvívásban Elek Ilona (jobbra), a férfi egyéni karddöntőben Kabos Endre győzött. Előtte azonban még a kardcsapat szerzett aranyérmet. Az egyik legnagyobb meglepetést a 100m-es gyorsúszásban Csík Ferenc okozta. Csák Ibolya (balra) személyében pedig végre újra atlétabajnokot ünnepelhettünk magasugrásban. Vízilabda-csapatunknak sikerült megvédenie korábbi győzelmét. A méltó befejezésről az ökölvívó Harangi Imre gondoskodott, s "véres" küzdelemben vívta ki a 10. aranyérmet.





Az 1936. évi olimpia hőse: Elek Ilona (1907. Budapest-1988. Budapest) Zongoraművésznek készült, de a vívás kedvéért feláldozta a művészi pályát, köztisztviselő lett. Versenyzői pályafutása mellett a vívósport népszerűsítésében, a víváskultúrában és fejlesztésében is hatásosan tevékenykedett, nagy nyelvtudásával rendkívüli szolgálatokat tett a sportágnak.
 
 
0 komment , kategória:  Sport  
Az ezüstnyíl-legenda
  2010-03-13 17:30:13, szombat
 
 



Ez majdnem olyan, mintha bebizonyosodna, hogy Artúr király mitikus Excaliburja csak csorba zsebkés, a trójai faló csupán rozzant faszamár volt valójában, Eldorádóban a felhőkig magasodó aranypaloták helyett rézből készült viskók rogyadoztak, s a mi országot járó igazságos Mátyásunk meg otthon üldögélt, és egyszer sem bújt álruhába. Nos, rossz hírünk van a csodás történetek, nem hétköznapi sztorik kedvelői számára: hamis a Mercedes versenykocsik ezüstnyíl-legendája.

EGY LEGENDA, ÉS AMI MÖGÖTTE VAN


Bár a felfedezés nem új keletű, a nemzetközi sajtó (beleértve a magyart) eleddig nem verte nagydobra. Éspedig azt, hogy a Mercedesek nem azóta csillognak ezüstben - és hívják őket ezüstnyilaknak -, hogy közvetlenül az egyik viadal előtt egyikükről levakarták a fehér festéket! Már ha levakarták egyáltalán.

A történet, amelyet Alfred Neubauer, a Mercedes hajdani legendás versenyigazgatója terjesztett el 1958-ban megjelent, Männer, Frauen und Motoren (Férfiak, nők és motorok) című memoárjában, úgy szólt eddig (2007-ig...), hogy az 1934-es Eifelrennen előtt a későbbi győztes Manfred von Brauchitsch négykerekűjét megszabadították a hófehér lakkozásától. Erre azért volt szükség, emlékezik vissza könyvében Neubauer, mert ,,a futamot megelőző este lemérték a kocsit, és túl nehéznek találták; az új szabályok értelmében egy versenygép legfeljebb 750 kilogrammot nyomhatott - üzemanyag, hűtőfolyadék, olaj és abroncsok nélkül".





Így ,,fogyott le" tehát a 751 kilós Mercedes-Benz W25-ös egyetlen - hosszú - éjszaka alatt 750 kilogrammra. Legalábbis a kétségkívül találékony, agyafúrt újító, Neubauer versenyfőnök emlékei szerint.

Az embert azonban néha megcsalhatja az emlékezete - ezúttal is így történhetett. Úgyhogy a mesébe illő festékkaparós sztori mítosznak, legendának jó, ám a legnagyobb valószínűség szerint nem igaz, pusztán kitaláció. De hát a legendák mégiscsak azért legendák, mert a bennük megfogalmazott cselekmények általában túlnőnek a realitáson!

Mindenesetre a Német Autóklub (ADAC) müncheni levéltárában három évvel ezelőtt fellelt dokumentumok egyértelműen bizonyítják: az 1934. június 3-ai nürburgringi Eifel-futamon nem a kocsik tömegét, hanem a motorok lökettérfogatát szabályozták, s eszerint sorolták (maximum 1500 köbcentis, illetve azon felüli) kategóriákba az indulókat. Ráadásul, olvasható ki a versenykiírásból, az autó edzés és verseny közötti bármilyen technikai, felszerelésbeli módosítása - így egy esetleges színváltás is - kizárást vont maga után. Magyarán: Von Brauchitsch rajthoz sem állhatott volna, ha négykerekűjét az előző este megszabadították volna eredeti fényezésétől.

Az is a legenda ellen szól, hogy találtak egy fényképet, amelyen a Mercedes az egy héttel korábbi berlini AVUS-futamon látható - ezüstben. Nem is beszélve arról, hogy semmilyen korabeli tudósítás sem említi a nürburgringi ,,színcserét", továbbá maga a 2003-ban 97 esztendősen elhunyt Von Brauchitsch sem hozta ezt soha szóba.

Azt már csak halkan tesszük hozzá, hogy az 1932-es Internationalen AVUS-Rennent - ki mással, mint a derék Manfred von Brauchitsch-csal a volánnál - egy áramvonalas Mercedes SSKL (vagy ahogyan sofőrje nevezte kedvesen, Gurke, azaz Uborka) nyerte meg. Igen, igen, egy ezüstösen csillogó SSKL...





Az F1-be 55 év után visszatérő Mercedesnek két aranykorszakát ismerjük a gyorsasági autósport világában: az elsőt a II. világháború előtti esztendőkből, a másodikat az ötvenes évek közepéről. A Mercik - olyan kivételes képességű pilótákkal a volánjuk mögött, mint Rudolf Caracciola, Louis Chiron, Luigi Fagioli, Hermann Lang vagy a már említett Von Brauchitsch - a harmincas években (1934-39) ádáz küzdelmet vívtak a szintén birodalmi Auto Union ugyancsak ezüst színben pompázó négykerekűivel, az ezüsthalakkal.

Noha az összes futamgyőzelem tekintetében az Auto Union volt hajszálnyival előrébb (40-39), a nagy pályaversenyek (Grand Prix, Eb-futam) többségén a stuttgarti gyár versenyzői vitték el a pálmát. Hogy mást ne mondjunk, amíg a csillagos márka 14 futamdiadalt aratott a napjaink Formula-1-es vb-jének megfelelő Európa-bajnoki sorozatban, a négy karikával díszített AU csak hetet.

Eb-címekből is a Mercedes gyűjtött többet (Caracciolának köszönhetően) 3:1 arányban - a háború kitörése miatt soha be nem fejezett 1939-es Európa-bajnoki idényben pedig hivatalosan nem hirdettek elsőt.

A Mercedes abban a két évadban (1954-1955) sem lassított, amikor a Formula-1-ben szerepelt. Juan Manuel Fangio révén mindkétszer világbajnok lett, majd az 1955-ös versenyszezon végén, az évközi Le Mans-i katasztrófa okán, kivonult az autósportból.

(Forrás:NSO)
 
 
0 komment , kategória:  Sport  
     1/5 oldal   Bejegyzések száma: 41 
2017.09 2017. Október 2017.11
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 568 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 78
  • e Hét: 364
  • e Hónap: 2263
  • e Év: 37979
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.