Regisztráció  Belépés
vg999.blog.xfree.hu
Az ÉLET a lényeg! xxx xxx
1901.01.01
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/2 oldal   Bejegyzések száma: 11 
Flakpanzer 38(t) - Gepard
  2011-06-08 10:48:55, szerda
 
 



1943-tól kezdve a Wehrmacht számára egyre súlyosabb problémát jelentett a szövetségesek növekvő légifölénye, így 1943 októberében engedélyezték egy "ideiglenes megoldásnak" szánt típus sorozat gyártását, amely a Flakpanzer 38(t) Gepard elnevezést kapta. A jármű alapjául a Marder III Ausf. M páncélvadász számára kifejlesztett középmotoros Pz.Kpfw. 38(t) alváz szolgált, amelynek hátuljába süllyesztve beépítettek egy 20 mm-es Flak 38 típusú légvédelmi gépágyút. A jármű páncélzata meglehetősen gyenge volt a kor színvonalához képest, egyedül a kézifegyverek tüze, és a közelében robbanó gránátok ellen nyújtott némi védelmet. Noha 150 járműre szólt a megrendelés, 1943 novembere és 1944 februárja között "csupán" 141 Gepard hagyta el a BMM szerelősorait, és ezzel "elnyerte" a második legnagyobb példányszámban készült német légvédelmi páncélos címét.





TECHNIKAI ADATOK

- Hosszúság: 4,60 m
- Szélesség: 2,15 m
- Magasság: 2,25 m
- Súly: 9800 kg
- Legénység: 4 fő
- Fegyverzet: egy 20 mm-es FlaK 38 L/112.5 gépágyú
- Motor: 125 LE-s 6 hengeres Praga EPA
- Sebesség: 42 km/h
- Hatótávolság: 210 km
- Páncélzat: 8-15 mm






 
 
0 komment , kategória:  Tűzérség, tankok  
Kézi ágyú
  2011-05-29 15:03:19, vasárnap
 
  A tüzérségi fegyverek fejlődése és köztük az ágyúé is, a fekete lőpor feltalálásához szorosan kapcsolódik. A fekete lőport a kínaiak találták fel (kb. a 10. század elején). Az első ütközet, amelyben dokumentáltan fekete lőporos tüzérséget vetettek be, a Szung-dinasztia idején 1132. január 28-án zajlott le Han Sizong (angolul Han Shizhong) Északi Szung tábornok vezette ostromban rohamlétrákkal és a hucsong (angolul Huochong) nevű bambusz csövű ágyúkkal vették be Fujian városát. A hucsong később bronz- és rézcsőből is készült, gyakorlatilag az első dokumentált, ember alkotta ágyú.




Korabeli krónikák feljegyzése szerint 1232-ben a kínai Kai-Fung-Fu város mongol ostroma alatt a védők egy új "tüzes lándzsa" nevű kézfegyverrel próbálták visszaverni a támadókat. A lőpor ágyúban való alkalmazását a mongolok is ismerték a Jüan-dinasztia előtt, a 11. század elején. Ezen lövegek, kézi ágyúk kézben tartható, kis lőtávolságú fegyverek voltak.

Az első fekete lőporral (arabul naft) megvívott, Európához közeli ütközetben is kézi ágyúkat alkalmaztak (arabul midfa). Az Egyiptom és a mongolok között lezajlott Ain Jalut-i csata 1260-ban zajlott le, majd 1304-ben megismétlődött. Több, a 14. századból származó kézirat említ kézi ágyúkkal megvívott ütközeteket.






 
 
0 komment , kategória:  Tűzérség, tankok  
Jagdpanzer IV
  2011-01-30 01:01:26, vasárnap
 
 


A Stug III rohamlöveg felváltása céljából 1944 elejétől kezdték gyártani a Jagdpanzer IV páncélvadászt. Az eredeti elképzelés szerint a Panzer IV alvázára a Panther harckocsik 75 mm-es StuK 42 L/70-es lövegét szerelték volna. Ezt az elképzelést hevesen ellenezte Guderian tábornok, szerinte a tankok gyártása lett volna az elsődleges, ezért az új jármű a Guderian kacsa gúnynevet kapta. A gyártás elején kiderült, hogy a Pantherek lövegét át kell alakítani a beépítéshez, ezért átmenetileg 75 mm-es L/48-as löveggel szerelték a járművet, ami a StuG IV nevet kapta. Ezután ismét egy átmeneti megoldás, a 75 mm-es KwK 40 L/48-as löveg következett, majd a véglegesnek szánt verzió, a néha Panzer IV/70-nek nevezett páncélvadász. (Ennek is volt eltérő futóművű változata.) A sokféle módosítás is jelezte, hogy kissé kapkodva tervezték, de félelmetes fegyvere miatt igen hatékonynak bizonyult, főleg a gyengébb szövetséges tankok ellen vált be. Alacsony felépítésű, de kissé orrnehéz, és a terepen bizonytalan mozgású jármű volt.




Technikai adatok:

- Hossz: 8,65 m
- Szélesség: 3,28 m
- Magasság: 1,96 m
- Súly: 25 800 kg
- Legénység: 5 fő
- Fegyverzet: 1 db 75 mm-es StuK 42 L/70 löveg, 1 db 7,92 mm-es MG 34 géppuska
- Motor: 1 db 12 hengeres Maybach HL 120 TRM; 300 LE
- Sebesség: 40 km/h (úton)
- Hatótáv: 210 km
- Páncélzat: 20-80 mm










Képtár: Link
 
 
0 komment , kategória:  Tűzérség, tankok  
Zrínyi rohamlöveg
  2011-01-07 01:01:08, péntek
 
  A Zrínyi rohamlöveg a Magyar Királyi Honvédség számára Magyarországon kifejlesztett és gyártott harcjármű a II. világháború idején.




1942-ben a Magyar Királyi Honvédség vezérkarában felmerült az igény egy rohamlöveg-család fejlesztésére. Ennek a fegyvernemnek a kiválóságát a német rohamlöveg-osztályok StuG III-asai által elért eredmények is igazolták. A Honvédelmi Minisztérium két fajta önjáró lövegre adta le a rendelést: a Zrínyi I-re hosszú csövű 75 mm-es löveggel, és a Zrínyi II-re 40M 105 mm-es tábori tarackkal felszerelve.

A sikeres tereppróbák után a 105 mm-es löveggel felszerelt Zrínyi II rohamlöveg sorozatgyártását 1943 tavaszán kezdték meg. A Minisztérium összesen 300 darabra adott megrendelést, melyekből 50 darabot kellett 1944 végére leszállítania a Weiss Manfréd gyárnak. Az 1945-re tervezett, nemkülönben 50 darabos Zrínyi II-es típusú rohamlövegek legyártását is megkezdték, ugyanis az így felszabaduló időt a Zrínyi I-es fejlesztésére és gyártására fordítanák. 1943-45-ig a Zrínyi II rohamlövegből kb. 60 példány, a Zrínyi I-ből pedig egy prototípus épült a Weiss Manfréd, illetve a Ganz gyár üzemeiben.

A Zrínyi II rohamtarack első példányai 1943 nyarán már a keleti fronton harcoltak a Vörös Hadsereg csapatai ellen. A rohamtarackok itt néhány - a háború végkimeneteléhez képest jelentéktelen - győzelmet arattak. A rohamtarackok a tordai csatában megsemmisítettek 18 T-34 típusú szovjet közepes harckocsit, míg a Zrínyi II-es típusú rohamtarackok közül csak 6 darabot tettek harcképtelenné a szovjet páncélosok. Később ezeket a rohamlövegeket Bozsoki János próbaszolgálatos zászlós rohamtarackjával elvontatta, így meg tudták javítani őket. Bozsoki zászlós tettéért megkapta a Magyar Tiszti Arany Vitézségi Érmet. A Zrínyik Budapest védelménél is kiválóan szerepeltek Billnitzer Ernő tábornok parancsnoksága alatt. A Zrínyi I-es prototípusa nem vett részt a harcokban.

1944 nyarán még töretlenül folyt a sorozatgyártás, amikor pusztító légitámadás érte a Weiss Manfréd gyárat, és a csarnokban lévő félkész Zrínyi rohamlövegeket és a gépsorokat megsemmisítették a bombák. A még javítható alkatrészeket a Ganz gyárba szállították, és ott újabb 6 darab rohamlöveget szereltek össze. Napjainkban csupán egyetlen Zrínyi II rohamtarack létezik a világon, ezt a Moszkva melletti kubinkai harckocsimúzeumban őrzik.





Általános tulajdonságok

Személyzet 4
Hosszúság 5,5 m
Szélesség 2,9 m
Magasság 1,90 m
Tömeg 21,6 t

Páncélzat és fegyverzet

Páncélzat 75 mm - 15 mm
Elsődleges fegyverzet 105 mm 40/43 M típusú tarack

Műszaki adatok

Motor Weiss Manfréd V-8H benzinmotor
Teljesítmény 191 kW (260 LE)
Felfüggesztés laprugó
Sebesség 43 km/h
Fajlagos teljesítmény 11,6 LE/t
Hatótávolság 220 km



 
 
1 komment , kategória:  Tűzérség, tankok  
Archer SP 17
  2010-11-17 17:20:28, szerda
 
 


Az Archer azon brit döntés nyomán született, amely szerint a brit páncéltörő ágyúk kaliberét 57-ről 76,2 mm-re növelték. Ezek az új ágyúk túl nehezek voltak az akkor szolgálatban álló brit harckocsik számára, ezért átmeneti megoldásként a Valentine harckocsialvázát építették át páncélvadásznak. Az első sorozatgyártású Archer 1943 márciusában jelent meg, a típus első harci bevetésére mégis csupán 1944 októberében került sor. A kezdeti aggodalmak, amelyek a harcjármű hátrafelé néző ágyúját kifogásolták, alaptalannak bizonyultak. Az alacsony sziluett ideálisnak bizonyult a lesállásból végzett rajtaütésekhez. Azt pedig éppen a hátrafelé néző ágyú tette lehetővé, hogy a jármű a lehető leggyorsabban, fordulás nélkül hajtson el, s így elkerülhette a visszacsapást. A II. világháború végéig összesen 655 db Archer készült el, és a típus egészen az 50-es évek közepéig szolgálatban maradt a brit hadseregben.

- Hosszúság: 6,65 m
- Szélesség: 2,75 m
- Magasság: 2,25 m
- Súly: 16 252 kg
- Legénység: 4 fő
- Fegyverzet: 1 db 17 fontos ágyú; egy 7,7 mm BREN golyószóró
- Motor: 192 LE-s General Motors 6-71 hathengeres dízelmotor
- Sebesség: 32,8 km/h (úton)
- Hatótávolság: 225 km
- Páncélzat: 8-60 mm









 
 
0 komment , kategória:  Tűzérség, tankok  
A10 Cruiser MK II
  2010-11-07 00:47:06, vasárnap
 
 


Az A10-es brit tankot elődjétől, az A9-estől vastagabb páncélzata és kisebb sebessége különböztette meg, mechanikájuk és "külalakjuk" szinte teljesen megegyezett. Az A10-es típust a hadsereg 1937-ben kapta meg kipróbálásra. A szakértők több változtatást kezdeményeztek, megerősítették pl. a páncélzatát, ill. még egy géppuskát szereltek be. 1938-tól sorozatban gyártották. Részt vett a franciaországi harcokban, de szolgált Észak-Afrikában is. 1941 után fokozatosan más típusokkal váltották fel, de a Vickers-cég az A10-es alapján fejlesztette ki a későbbi Valentine típusú harckocsiját.




Technikai adatok:

- Hosszúság: 5,90 m
- Szélesség: 2,55 m
- Magasság: 2,50 m
- Súly: 12 t
- Legénység: 5 fő
- Fegyverzet: 1 db 40 mm-es L/50 harckocsiágyú; 2 db 7,62 mm-es géppuska
- Motor: AEG Type A179, 6 hengeres; 150 LE
- Sebesség: 40 km/h (úton)
- Hatótávolság: 240 km
- Páncélzat: 6-14 mm




Képek:Link
 
 
0 komment , kategória:  Tűzérség, tankok  
38M Toldi I.
  2010-10-23 10:54:12, szombat
 
  A 38M Toldi I a Magyar Királyi Honvédség által rendszerbe állított második világháborús, magyar gyártmányú könnyűharckocsi volt, a Toldi-harckocsicsalád első tagja. 1942-től a típust 38M Toldi A.20, illetve 38M Toldi A.40 néven tartották nyilván főfegyverzete alapján, megkülönböztetésül a Toldi II-től.



Története

A svéd Landsverk gyár L-60 modellje alapján készült, amelynek licencét 1938-ban vásárolta meg a MÁVAG és a Ganz gyár. Az alapmodellen csak a fegyverzetet cserélték le, hogy biztosítani tudják a lőszer-utánpótlást. Az Ausztriából kölcsönzött L-60-ast 1937. augusztus 17-én tesztelték a magyar fejlesztésű V-4-gyel együtt. Fegyverzet és védettség tekintetében a magyar modellt nem múlta felül[1], de mozgékonyságban igen, ezért ez a kisharckocsi is rendszerbeállításra került.

A svéd Landsverk Művek a magyarországi tesztek és a magyar javaslatok figyelembe vételével megtervezte a vezetőtér ergonómikusabb változatát, és a megerősített lengéscsillapítást. A toronyba az eredetileg tervezett 25 mm-es Bofors géppuskát nem lehetett elhelyezni. Az eredeti svéd géppuskát beszerzési nehézségek miatt nem választhatták, ezért került beépítésre a 36 M típusú 20 mm-es gyalogsági géppuska. Ez a géppuska is kompromisszumokkal járt, mivel a hozzá tartozó tölténytár nem fért el a toronyban, így ahhoz új tölténytárat kellett gyártani. A kiegészítő fegyverzetnek szánt Gebauer géppuskát is átalakították hevederesre, ezért átmenetileg a M 34/37 A géppuskát építették be. A Gebauer használatához a tetőpáncélt ki kellett vágni, mivel a felső elhelyezésű tár nem fért el a küzdőtérben. A toronyforgató motort mindig bekapcsolva kellett tartani, mert annak kikapcsolt állapotában a torony magától elfordulhatott.

1938. májusában 38 M R/5 típusú rádiókkal látták el a harckocsit, és rendszeresítették. A rádiók nagy hatótávolságúak voltak, terepviszonyoktól függően távbeszélő üzemmódban 2-15, távírómódban pedig 6-30 km-es.

A HM 1939. februárjában rendszeresítette és rendelte meg a harckocsit. A két első példányt 1940. április 13-án vette át a katonai átvevő bizottság, június 10-ig újabb 20, június végéig pedig még 20 darab készült el a MÁVAG-ban. A torziós rugók és az optikai berendezések hiánya miatt a gyártás júniusban leállt. 1941. márciusában készült el a megrendelt Toldi-széria utolsó példánya. Ez idő alatt mintegy kétszáz különböző felszereltségű Toldi harckocsi épült. A leggyakoribb meghibásodás a páncélrepedés és a torziós rugók törése volt. A legelső darabok közül 1940 júniusáig 16 páncélrepedés és 47 rugótörés fordult elő.

A második világháború első szakaszában a Toldik sikeresen harcoltak a Jugoszlávia és a Szovjetunió elleni hadjáratokban. Alapvető hiányossága, hogy csak nehézgéppuskával rendelkezett, amellyel ellenséges páncélosok ellen hatástalan volt. A háború második felében már a gyalogság (élőerő) elleni harcban is sokszor alulmaradt, az egyre hatékonyabb páncéltörő fegyverek miatt a harckocsi elavult. 1942-től főként felderítési feladatokra alkalmazták, ahol jó rádióiknak és megfelelő terepjáró képességüknek köszönhetően még jó szolgálatot tettek.

A harckocsi fegyverzetét 37M 40 mm-es, L/25 űrmérethosszú harckocsiágyúval egészítették ki. A harckocsit 1942-ben modernizálták, de a teljes körű korszerűsítés helyett csak a fő fegyverzet lecserélésére, egy 40 mm-es 42 M típusú ágyú beépítésére volt mód. A módosított változat a 42M Toldi II típusjelzést kapta. 1943 elejétől 1944 áprilisáig 80 db Toldi I-t alakítottak át Toldi II kivitelűre.

Kizárólag a Moszkva melletti Kubinkai Harckocsi Múzeum rendelkezik Toldi harckocsikkal.



Felépítése

A Toldi kisharckocsiban a motor hátul kapott helyet. Ötfokozatú sebességváltóval látták el, a kormánymű a vezetőtérbe került. A kormánymegoldás nem tette lehetővé a helyben fordulást, körülbelül 8 méter sugarú körben fordulhatott el 360°-ban.

A futómű könyökös lengőkarokból állt, amely az oldalankénti négy-négy futókereket tartotta. A kettős futókerekek közös agyra csatlakoztak. Az első és negyedik lengőkar rugós lengéscsillapítóval ellátott. A láncfeszítő görgők torziós rugóval húzzák a láncot feszesre, és ezek mindegyike külön könyökös lengőkaron lett elhelyezve. A lánchajtókerék első elhelyezésű.

Az alkatrész-utánpótlás csak 1941-től vált önellátóvá, addig Németországból és Svájcból került importra több alkatrész, főleg a mechanikus alkatrészek (csapágyak, kardántengely, stb.) és az optikai berendezések.

Technikai adatok

Általános tulajdonságok
Személyzet 3 fő
Hosszúság 4,75 m
Szélesség 2,14 m
Magasság 1,87 m
Tömeg 8500 kg

Páncélzat és fegyverzet
Páncélzat 33/23/13/7/6 mm (vezető homlok-/mellső homlok-/oldal-/hátsó-/tető- és fenékpáncél)
Elsődleges fegyverzet 1 db 20 mm-es 36 M Solothurn nehézpuska
Másodlagos fegyverzet 1 db 8 mm-es M 34/37 A vagy 34/40M Gebauer géppuska
Mozgékonyság
Motor 1 db nyolchengeres, négyütemű Büssing NAG benzinmotor
116 kW (155 LE)
Felfüggesztés rugózott, csillapított lengőkaros, önhordó
Sebesség 50 km/h
Fajlagos teljesítmény 13,6 kW/t, (18,2 LE/t)
Hatótávolság 200 km

Egyéb adatok
* Lánctagok száma: 125 db.
* Hasmagasság: 1,35 m
* Lánctalp szélessége: 0,286 m
* Fajlagos talajnyomás: 0,5 N/cm²
* Mászóképesség: 40°
* Oldaldőlés: 25°
* Lépcsőmászó képesség: 0,6 m
* Árokáthidaló képesség: 1,75 m
* Gázlóképesség: 0,7 m
* Lőszer-javadalmazás: nehéz GPU 208 db, GPU 2400 db.









Képek:Link
 
 
0 komment , kategória:  Tűzérség, tankok  
122 mm-es tarack M1938 (M-30)
  2010-10-01 19:18:50, péntek
 
 








További képek: Link
 
 
0 komment , kategória:  Tűzérség, tankok  
Az Ausztrál tűzérség
  2010-04-24 00:30:28, szombat
 
 

Royal Artillery Cap Badge


1st Australian artillery brigade gun


June 1942, Royal Australian Artillery, Papua New Guinea


September 1942, Royal Australian Artillery, Papua New Guinea
 
 
0 komment , kategória:  Tűzérség, tankok  
M-40 Long Tom
  2010-04-14 17:10:29, szerda
 
  Amerikai fegyverek
Önjáró lövegek




Az M40 fejlesztését 1943 decemberében kezdték meg. A követekező év januárjától kezdték el dolgozni a később M40 jelű modellen, melynek alapját az M4A3 Sherman harckocsi képezte. Ennek alváza alkalmas volt a 155 mm-es M-1A1 "Long Tom" ágyú hordozására. Tüzeléskor hátraengedték a jármű végén elhelyezett nagyméretű sarkantyút. Az első sorozatgyártású példányok 1945 januárjában jelentek meg, és nagyjából akkor érkeztek meg Európába, amikor ott véget ért a II. világháború. Az összesen 311 legyártott példány az elkövetkező időkben is szolgálatban maradt, és különösen az 1950-53 között zajló koreai háborúban töltött be fontos szerepet, ahol kiváló fegyvernek bizonyult. Az M40-et a francia hadsereg is bevetette az indokínai háborúban. A típus abban az időben jelent meg, amikor kezdetét vette a hadviselés nukleáris korszaka, így intenzív kísérleteknek vetették alá, hogy megtudják, hogyan védhető meg a személyzet a radioaktív sugárzástól. Az M40 lényegében az összes modern önjáró löveg közös őse.

TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 9,04 m
Szélesség: 3,14 m
Magasság: 2,84 m
Súly: 36 427 kg
Legénység: 8 fő
Fegyverzet: 1 db 155 mm-es M-1A1 ágyú
Motor: 1 db 9 hengeres Continental ; 395 LE
Sebesség: 38,6 km/h (úton)
Hatótáv: 160 km
Páncélzat: 12,7 mm








 
 
0 komment , kategória:  Tűzérség, tankok  
     1/2 oldal   Bejegyzések száma: 11 
2018.01 2018. Február 2018.03
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 11 db bejegyzés
e év: 14 db bejegyzés
Összes: 1776 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 344
  • e Hét: 344
  • e Hónap: 13597
  • e Év: 38787
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.