Regisztráció  Belépés
vg999.blog.xfree.hu
Az ÉLET a lényeg! xxx xxx
1901.01.01
Online
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/2 oldal   Bejegyzések száma: 17 
UFO és modern járművek az egyiptomi hieroglifán?
  2012-11-01 13:12:52, csütörtök
 
  Gyakran felhozzák bizonyítékként az UFO-hívők az alábbi hieroglifákat, amiket az egyiptomi Abüdosz-ban találtak,Ozirisz Templomának romjai között, egy tartógerendán. Szerintük UFO-t, sugárhajtású repülőgépet, tengeralattjárót és helikoptert ábrázol az ősi írás, és valóban, ha az ember ezt olvassa, majd ránéz a képre, tényleg felismerhetőek az alakok.



Azonban ez is, mint minden hasonló lelet, túl szép és túlságosan is kézenfekvő ahhoz, hogy igaz legyen. Kiderült ugyanis, hogy valójában legalább két, különálló rétegről van szó. Bevett szokás volt az ókori Egyiptomban, hogy korábban már kifaragott köveket újraírtak. Ezt úgy érték el, hogy a korábbi hieroglifákat betömködték, megvárták, míg az anyag megszilárdul, majd újrafaragták a jeleket. Ennek az eljárásnak a neve palimpszeszt. Több régész is megjegyezte, hogy a szöveg az ókor folyamán legalább egyszer, talán kétszer módosult. Az alábbi kép mutatja a különböző rétegeket.



Azonban ez a tömítőanyag nem áll el végtelenségig, több helyen is kihullottak a tömések, és előkerült a korábbi írás is, melyből kiderül, hogy a kőgerendát eredetileg nem ide, hanem a szintén Abüdosz-nál található, Seti Templomba szánták.

amindenit.blog.hu
 
 
0 komment , kategória:  Rejtélyek, Misztikum,Mitológia  
Időutazó Chaplin filmjében?
  2012-08-21 12:31:50, kedd
 
  Charlie Chaplin egy 1928-as filmjének, A cirkusznak egy extrákkal teli DVD-jén feltűnik egy feketeruhás nő, aki úgy tesz, mintha mobilon telefonálna. Ez elég volt ahhoz, hogy sokan arra gondoljanak, időutazó bukkant fel a 82 évvel ezelőtt forgatott moziban.





Az eset nyomába ezúttal is a Forgetomori nevű oldal szerkesztője eredt, s arra a következtetésre jutott, hogy nem mobiltelefont tart a kezében a nő, hanem minden bizonnyal hallókürtöt. Ugyanakkor továbbra sem egyértelmű, mit hallgathat a nő a hallókürttel, illetve miért beszél a jelenet közben, merthogy a közelében nem látható beszélgetőpartner.

A filmből sem derül ki egyértelműen, mit tart a kezében a nő, ezért tökéletes bizonyossággal azt sem lehet kizárni, hogy nem hallókürtről van szó. Sőt még az is elképzelhető a Forgetomori szerint, hogy egyszerűen semmi sincs a szereplő kezében. Ha így van, az a két teória tűnik még életszerűnek, hogy a szemébe sütő nap ellen emeli fel a kezét, vagy csak két ujjával vakargatja a fejét - írja a hvg.hu

Link
 
 
0 komment , kategória:  Rejtélyek, Misztikum,Mitológia  
Egyiptomi istenek
  2012-07-11 11:36:15, szerda
 
  Amentet- az alvilág istennője, más néven nyugatnak, a holtak országának istennője.

Amon- a nyolc ősi isten egyike. Más istenekkel való azonosulása révén lett hatóereje. Ré+Amon= Amon-Ré, az istenek királya. Ozirisszel való azonosulása után a túlvilágon is uralkodik. Ptah istennel való azonosulása= teremtőisten. Kos fejjel, kék testtel ábrázolják.

Amszet- Hórusz és Ízisz fia.

Anat- a háború istennője, Ré lánya

Anubisz- Sakálfejű isten, a halottak, a temetők, a balzsamozás istene.

Anuket- A nílusi zuhatagok vidékének védőistennője

Ápisz- Memphiszi, bika alakban tisztelt termékenységi jelkép, Ptah hírnöke és lelkének megtestesülése.

Apóphisz- Kígyó alakú isten. Ré legnagyobb ellensége, a felhőzet megtestesítője.

Apuaut- halotti és hadistenség

Aton- Napisten, az Amarna-korban az egyetlen létező isten.

Atum- Napisten, Ré-Atumként a leáldozó napot jelentette

Básztet- a szerelem, a vidámság, az örömök, a zene istennője. Macska vagy macskafejű nőként ábrázolták.

Bész- torz testű törpe isten. Amulettként is használták, mert távol tartja a gonoszt. A házi tűzhely, a vajúdó asszonyok jóindulatú istene.

Duamutef- Hórusz és Ízisz fia.

Epet- Szülést segítő istennő

Geb- ősi földisten, Su és Tefinut fia. Felesége Nut, gyermekei Ozirisz, Ízisz, Széth és Nebethut (Neftisz). . Jóságos isten, hátán nőnek a növények, belőle fakad a Nílus.

Hapi- A Nílus istene, ő gondoskodik a folyó áradásáról.

Hathor- A szerelem, a szépség, a vidámság, a bőség, az ég istennője, a zene és a tánc barátja.

Heket- A szülés istennője.

Henti-imentu- Anubisz istennel eggyé olvadt halotti istenség

Heper- Héliopoliszi napisten.

Hnum- A termékenység, az alkotás istene. Kos alakjában vagy kos fejű emberként ábrázolták.

Horpokratész- Ozirisz és Ízisz fiának, a gyermek Hórusznak a neve

Honszu- Thébai hold- és hadisten, Amon és Mut fia.

Hórusz- Sólyom alakban, vagy sólyomfejű emberként ábrázolták, Ozirisz és Ízisz fia. Az ég istene, a fáraó földi megtestesülése.

Ihi- A zene istene, Hathor fia.

Imhotep- Héliopoliszi főpap, Dzsószer király építésze, orvosa, tanácsadója, később a gyógyítás istene, az írnokok védelmezője.

Ízisz- Ozirisz húga és felesége, Geb és Nut lánya, Hórusz anyja. A termékenység, a víz és a szél, a nőiesség és az anyaság szimbóluma.

Kebehszenuf- Hórusz és Ízisz fia.

Kepher- Ősi egyiptomi isten, a teremtés szimbóluma.

Maat- Az igazság, a jog, a rend istennője.

Mandulisz- napisten

Min- termékenységisten, Koptosz sivatagi terület védőistene.

Mnevisz- Hélioposz szent bikája

Montu- Théba helyi főistensége, valahol a háború istene is

Mut- Amon felesége.

Nechbet- Elkab város keselyű alakú istene

Nefertem- Ptah isten és Szahmet istennő fia, az ifjúság istene

Neith- a háború és a fegyverek istennője

Nephtüsz- Ízisz, Ozirisz és Szeth nővére, a halottak istene

Nut- Az ég istennője, Su és Tefnut lánya, Geb felesége.

Ozirisz- A héliophoszi kilenc isten egyike. Halotti és termékenységisten. Geb és Nut fia, Ízisz férje

Pahet- oroszlánfejű viharistennő

Ptah- Memphiszi isten, a kézművese, művészek pártfogója.

Ré- Napisten, a világ teremtője, az istenek királya. Kezében az ankh- jelet tartotta.

Resef- hadisten, eredetileg a mennydörgés kánaáni-föníciai istene

Su- A levegő és a fény istene. Testvérfelesége Tefnut.

Szahmet- A háborúk és a betegségek istennője. Férje Ptah, gyermekük Nefertem.

Szelket- skorpió istennő, a zsigerek oltalmazója

Szerapisz- a világ ura, gyógyító isten

Szesat- az írás istennője

Széth- A mitológia szerint meggyilkolta testvérét, Oziriszt, ezért a gonoszság, a pusztítás, a káosz megszemélyesítője, de elismert harcos.

Szobek- Nílus-isten.

Szokarisz- Memphiszben a halottak istene.

Szóthisz- a Sirius csillag istennője, a Nílus áradásának megindítója

Tefnut- Su nővére és felesége.

Thot- A bölcsesség, az írás és a számolás istene.

Toerisz- a vajúdó asszonyok, és a gyermekágyas anyák oltalmazója

Ureusz- a kobrakígyó nevéből származott védőistenség
Uto- Kígyóistennő, Alsó-Egyiptom védője.
 
 
0 komment , kategória:  Rejtélyek, Misztikum,Mitológia  
A Rawls Hotel
  2011-07-18 09:38:47, hétfő
 
  A Rawls Hotelről úgy vélik, hogy az egyik leginkább kísértett szálloda Enterprise-ban. S szállodát egy házaspár építette, név szerint Margaretet és Japheth Rawls. A házaspár nagy szerepett töltött be a közösség növelésében. Valami újat és egyedülállót akartak létrehozni a városban. Egy, Floridában látott spanyol építészeti stílus alapján tervezték meg a szállodát.

Rengeteg élményről, tapasztalatokról számoltak be a szemtanúk. Közülük néhányról itt olvashattok:


Az egyik kísértetről úgy gondolják, hogy egy kisgyerek. Nemigazán értik, miért kísértenének gyerekek a szállodában, talán azoknak a családjához tartoztak, akik a kezdeti időkben szálltak meg a hotelben. Lehetséges, hogy érzelmileg kötődtek az épülethez, vagy a régmúlt eseményei maradtak meg lenyomatként. Erős érzelmi kapcsolat egy bizonyos területhez erősen megnöveli az energiát, ami paranormális aktivitást eredményez.
Mások az egykori tulajdonos, Mrs. Rawls szellemét vélték látni, miközben őrzi és megfigyeli az alkalmazottak tevékenységeit. Az egyik alkalmazott feladata az ablakok és a függönyök karbantartása volt. Miután elvégezte a feladatát, másnap mindig a földön találta az összeset. Ez így ment napokon keresztül.
Sok árnyalakot láttak a 2. és 3. emeleten, és hallották is lépteiket, ahogy fel-alá sétálnak, de nem ritkán hangokat is hallottak, mintha társalognának. Ez nem feltétlenül utalhat szellemekre, lehetséges, hogy egy múlt béli jelenet lenyomata maradt fent. A szálloda lakói ajtó nyitogatást vagy épp záródást is tapasztaltak, és sokszor szivarfüstöt vagy erős parfüm illatot éreztek bizonyos kis területeken.


Akármi is folyik a hotelben, a szemtanúk meg vannak győződve róla, hogy a hely kísértetjárta. Többen anélkül hagyták el a szállodát, hogy kifizették volna, vagy szó nélkül távoztak onnan, és soha többé nem keresték fel az épületet.



 
 
0 komment , kategória:  Rejtélyek, Misztikum,Mitológia  
James Dean Porschéja
  2011-07-18 09:29:35, hétfő
 
  Időnként mintha egy-egy - valami híres ékszer vagy balvégzetű hajó - hordozná és adná tovább az átkot. Máskor híres emberek élete fonódik össze egy bizonyos tárggyal, és ezzel hívják ki maguk ellen a sorsot.

Talán ez volt a helyzet azzal a Porschéval, amelyben a legendás James Dean halálos autóbalesetet szenvedett 1955-ben, tragikusan vetve véget a sokak szerint legragyogóbb és legígéretesebb pályafutásnak Hollywood történetében.

Akármilyen volt is előtte, azután, hogy Dean meghalt a volánja mögött, a Porsche mindenki számára balszerencsét hozott. Először George Barris gyűjtő vásárolta meg, de ahogy levették a szállítóról, a kocsi megcsúszott, és eltörte egy szerelő lábát. Barris eladta a kocsi motorját egy orvosnak és amatőr versenyzőnek, aki a saját autójába építette be. Nemsokkal később a tulaj egy versenyen elvesztette az uralmát a járműve fölött, és meghalt. Ugyanezen a versenyen egy másik versenyző is megsérült; kocsijában Dean Porschéjának a vezérműtengelye volt.

A Porsche karosszériája és alváza annyira összetört, hogy egy közlekedésbiztonsági vándorkiállításon mutogatták. Sacramentoban leesett az állványról, és eltörte egy tinédzser csípőjét. Amikor továbbszállították, útközben egy kocsi beleszaladt a kamionba. A kocsi vezetője kiesett a szélvédőn, az elátkozott Porsche pedig rácsúszott, és agyonnyomta.

Egy újabb autóversenyző kis hiján meghalt: Dean autójának a két kerekét használta, és mind a kettő egyszerre kapott defektet. Eközben a vándorkiállítással is mindig történt valami. Oregonban elromlott a kamion fékje, és belerohant egy raktárba. New Orleansban a Porsche szó szerint szétesett az állványon, 11 darabra hullott.

A sportkocsi végül eltűnt, amikor végre vonaton szállították volna vissza Los Angelesbe.






 
 
0 komment , kategória:  Rejtélyek, Misztikum,Mitológia  
A tucsoni kődobáló fantom
  2011-07-18 09:16:16, hétfő
 
  Szörnyű lidércnyomás kezdődött a Berkbigler házaspár és öt gyermekük számára 1983 szeptemberében. Alighogy beköltöztek sivatagi otthonukba, minden éjszaka kövek dübörögtek a házon. Senki nem tudta, honnan kerültek oda a kövek, és a rendőrség sem talált tettest. A család tagjai rengetegszer kirohantak, hogy elkapják a bűnöst, de soha senkit nem láttak. A támadások általában délután fél hat és hét között kezdődtek, amikor mindenki hazaért a munkából és az iskolából. Időnként a család titokzatos kopogást is hallott az ajtókon, ablakokon.

Berkbiglerék eredetileg valami csavargóra gyanakodtak, bár Mrs. Berkbigler kevésbé volt biztos ebben.

- Lehet, hogy szellem - mondta az Arizona Daily Star újságírójának. - Talán valami szent temetkezési hely fölé épült a házunk.

Az újságok hamarosan kődobáló fantomról kezdtek beszélni. A következő hetekben a helyi rendőrség próbálta megoldani a rejtélyt. Gyakran fényes nappal őket is megdobálták, elment a kedvük a nyomozástól.

Az eset legijesztőbb része december 4-én vasárnap történt. Egész nap röpködtek a kövek, de csak szórványosan, így a Start két újságírója odament, hogy riportot készítsenek a családdal. Aznap este 6 óra 10kor olyan sűrű kőzápor volt, hogy az újságírók nem tudtak távozni. Az ostrom két órán át tartott, végül kihívták a rendőrséget, akik elkísérték a vendégeket.

A legkülönösebb az volt, hogy a kövek csak a garázson keresztül érhették el az ajtót, s mivel ott egy kis teherautó parkolt, a köveknek hatvan cm-es folyosón kellett végigrepülniük a kocsi és a garázs teteje között.

December 6-án és 7-én sokan jöttek a környékről, hogy segítsenek csapdába ejteni a bűnöst. Az állandó őrjárat ellenére röpködtek a kövek, döbbenetes pontossággal eltalálva az embereket még sötétben is. Az önkéntesek végül elűztek egy betolakodót a birtokról, akiről azonban kiderült, hogy a seriff embere.

Aztán egyszerre csak abbamaradtak a dobálások. A második éjszakai őrjárat után abbamaradtak a nappali ostromok és a tucsoni kődobáló fantom esete megoldatlan maradt.
 
 
0 komment , kategória:  Rejtélyek, Misztikum,Mitológia  
HOLI - Egy Krisna ünnep
  2011-06-17 10:31:46, péntek
 
  Mckim Marriott
HOLI - EGY KRISNA ÜNNEP

Elektronikus kiadás: Terebess Ázsia E-Tár
Forrás: C3 Alapítvány c3.hu/scripta/

Szeretném az alábbiakban olyannak bemutatni Krisna istent és kultuszát, amilyennek egy kis észak-indiai faluban, első etnológiai terepkutatásom színhelyén megismertem. Ez a falu, Kishan Garhi egynapi járóföldre esik Varja legendás vidékétől, ahol a monda szerint Krisna a fiatalságát töltötte. A véletlen úgy hozta, hogy éppen május elején érkeztem első ízben Kishan Garhiba, röviddel a sokak szerint az év legfontosabb vallási eseményének számító Holi-ünnep előtt. Már javában folytak az ünnepi előkészületek. Megtudtam, hogy az ünnep nagy örömtűzzel veszi majd kezdetét, amellyel egy női démon, Holika megégetését ünneplik. Holika, akin démonatyja hűséges tisztelete miatt mindaddig nem fogott a tűz, elevenen megégett a pusztító tűzben, amelyet ő maga szított fivérét, Prahladát megbüntetendő, aki állhatatosan kitartott Rama, az igazi istenség tisztelete mellett.

Láttam, amint két pap és egy sereg asszony rítusok és énekek kíséretében azzal foglalatoskodott, hogy rekonstruálja Holika máglyáját: a falu brahmanja egy házi prédikátorral együtt megáldotta a sírhelynek szánt földdarabot, az asszonyok szárított tehénlepényből készült ostyát és apró ékszereket hoztak a tűz táplálására, a máglya köré szalmakötegeket hordtak, végül maguk fonta gyapjúfonallal vették körül az egész területet. Fiatalok csoportjai további tűzrevalót gyűjtöttek a faluban, elsősorban adományként, de ha kellett, más titkos úton-módon is. Ilyenkor mindig arra hivatkoztak, hogy mindenkinek kell adnia valamit a tűzre, és ami már egyszer odakerült, azt nem lehet visszavenni. Én például alig tudtam megakadályozni, hogy az egyik új priccsem a tűzbe vándoroljon, s más utcámbeliek is felpanaszolták, hogy seprűket, ajtófélfákat, szalmatető-darabokat vittek el tőlük, s a napra száradni kitett rengeteg tűzrevalójuk is nyomtalanul eltűnt.

A nagy napra a falubeli vályogházakat rendbe hozták, kimeszelték. Míg a falu utcáit és házait próbáltam készülő előtanulmányomhoz feltérképezni, az asszonyok egyre-másra invitáltak, vegyek részt a nagy ünnepen. A meghívás rendszerint úgy ment végbe, hogy a házak tisztításához használt megnedvesített, tehénlepénnyel dúsított agyagot fenyegetően felém lendítették, és azt kiáltották: ,,Sahib fog velünk Holit játszani?" Én kérdeztem, hogyan játsszák ezt a játékot, de nem kaptam egyértelmű választ. A férfiak is azt hajtogatták, hogy egyszerűen legyek ott, nézzem meg, és akkor részt vehetek benne. Ahogy közeledett a nagy nap, egyre nőttek az aggályaim. Egy művelt nagybirtokostól egyszer azt hallottam, hogy a Holi-ünnep különösen a negyedik rend kasztja, a szudrák számára nagy jelentőségű. A terület központjában több európai is azt tanácsolta, hogy ki se lépjek a házból, és kerüljek el minden falut az ünnep idején. Falubeli barátaim azonban nyugtatgattak: ,,Nem kell aggódni. Valószínűleg nem fogja bántani senki. De bármi történjék is, nem szabad haragudni. Fátylat kell borítani minden viszálykodásra. Ez egy lila - Krisna urunk isteni mulatsága." Olvastam és sok legendát hallottam Krisna ifjúkori csodatételeiről és szerelmi kalandjairól. Ezek a történetek valóban nem adtak okot a nyugtalanságra. Ráadásul Radcliffe-Brown egy etnológiai alapművében azt írta, hogy ha meg akarunk érteni egy mítoszt, mindenekelőtt a mindenkori rítusoknak kell különös figyelmet szentelnünk. Malinowskitól és minden más etnológiai mesteremtől is azt tanultam, hogy egy idegen kultúrát úgy ismerhetünk meg a legjobban, ha amennyire lehet, közvetlenül részt veszünk benne. Muszáj volt tehát részt vennem az ünnepen, ha megengedik.

Az ünnepségek az éjszaka közepén kezdődtek, nagyon sokat ígérően - úgy véltem -, amikor felkelt a telihold. A megszentelt és összelopkodott tűzrevalóból rakott hatalmas máglya rögtön fellobbant, amint a falu bolondjai meggyújtották - a falu elöljárója, úgy látszik, nem ébredt föl idejében. Körös-körül azt kiáltozták: ,,Győzd le a mi Holika anyánkat!" A lélek végleges szabadulás utáni vágya fejeződhetett ki ebben, nem pedig egy földi hódításé, aminek vélni lehetett. Időközben száz férfi sereglett a tűz köré, a falu mind a 24 kasztjából valók, hinduk és muzulmánok egyaránt, és frissen learatott zöld zabkalászokat piritgattak a parázson. Ezután felvonultak különböző irányban a tűz körül, és amikor elhaladtak egymás mellett, kicserélték kalászaikat, átölelték, vagy ,,Ram! Ram!" kiáltással üdvözölték egymást, méghozzá sok esetben a kasztkülönbségeket figyelmen kívül hagyva. A falu házaiban előzőleg már kioltottak minden tüzet, és amikor az összesereglett férfiak visszatértek házaikba, parázsló szenet vittek magukkal a nagy közös tűzből, hogy azzal élesszék fel a lángot a családi tűzhelyen.

Amikor befordultam egy sötétebb utcába, valamivel, amit én zabnak véltem, kétszer is megdobtak hátulról. Ez a valami közelebbi vizsgálat után inkább hamunak és homoknak bizonyult. Ettől a kis epizódtól eltekintve úgy láttam, hogy Holika halálának közös ünneplésével a falu lakói mint egy morális közösség tagjai juttatták kifejezésre egymástól való kölcsönös függőségüket. A közösen végrehajtott rítusok eleven ereje mély benyomást tett rám, a belső melegség érzésével mentem haza, és tértem nyugovóra az udvarban.

Félelmetes éjszaka következett. Amint a hold egyre magasabbra emelkedett az égen, egyre sűrűbben hallottam sietős léptek zaját. Fiatalok csoportjai üldözték egymást hangos ,,Holi!" kiáltásokkal az utcákon. Időnként nagy vályogtéglák csapódtak be az udvarra. Abban a reményben, hogy még legalább néhány órát alhatok nyugodtan, priccsemmel a raktár védelmébe húzódtam. Utoljára röviddel pirkadat előtt ébredtem föl, amikor ócska agyagedények röpültek a külső ajtónak, és nagy robajjal széttörtek. Valóságos homok-sortűz érkezett az égből, majd elszabadult a pokol. Egy hangoskodó fiúbanda az utcáról a nevemet kiabálta, követelte, hogy menjek ki. Egy ajtórésen át annyit azért láthattam, hogy mindenkit, aki tényleg kimerészkedett, vödreikből sárral és vízzel kevert tehéntrágyával öntöttek le. A különböző korcsoportokból való fiúk marokszám szórták a port a levegőbe, régi cipőkkel dobálóztak, nevettek és tomboltak, mint Krisna kísérői, a tehénpásztorok, és azok is voltak. Éppen egy idősebb embert kaptak el, és arra kényszerítették, hogy fölüljön egy szamárra, de fordítva, fejjel az állat hátsója felé. Felmásztak a házfalakra, betörték a lazább ajtókat, és a lakókat kivonszolták a házból, hogy vegyenek részt a rituális akciókban. Mivel egy viszonylag biztonságos, magas falú, erős ajtajú új házban rejtőztem, megmenekültem az esetleges lincselés közvetlen veszélyétől.

Eksztázis

Alig vonult el a házam elől a vad banda, amikor beállított egy baráti család küldönce a falu másik végéből azzal a kéréssel, hogy segítsek egy sebesült asszonyt elsősegélyben részesíteni. Egy elhajított nagy vízesedény találta fejen, amikor reggel kilépett a házból. A saját fejemet egy hevenyészett sisakkal védve útnak eredtem. Amint kiléptem az utcára, a szemközti házból kiperdült a borbély felesége, egy mindig rendkívül csendes és alázatos asszony. Most rámvigyorgott a fátyla alól, és nyakon öntött egy vödör vízzel. Míg gyors léptekkel átsiettem a falun, mindenfelé férfiak és fiúk táncoló csoportjait láttam, akik Krisnát és az őt kísérő muzsikosokat jelenítették meg valamiféle pantomimmal: fapálcákat fújtak, ,,cincogtattak", szárított tehénlepényből készült koszorúkkal és tehénkolompokból kihúzott szalagokkal a nyakukban ugrándoztak. Miután elláttam az asszony fejsérülését és visszamentem, újra meg újra valóságos por- és szemétözön zúdult a vállamra, amit ezúttal nyilvánvalóan a tetőkön, az eresz mögött megbújó asszonyok és gyerekek öntöttek rám.

Dél körül hirtelen egyfajta fegyverszünet állt be. Itt az ideje a fürdésnek, és a tiszta ruhát öltésnek, kiabálták át nekem a szomszédok. Vége lett a piszoknak. Most a tuz istenének kellett áldozatot hoznom. Ahogy Durkheim írta, ,,minden kultusznak két aspektusa van, egy pozitív és egy negatív". Azért kellett hát hajnal óta kiállnunk ezeket a csapásokat és gyötrelmeket, hogy fölkészüljünk más rítusok megtisztító hatására? ,,Tulajdonképpen mi lesz ma délután?" - faggattam szomszédomat, a borbélyt. ,,Holi" - válaszolta a boldogság kéjes sóhajával, ,,a szeretet ünnepe".

Abban a reményben, hogy hamarosan kezdetét veszi a valódi ünnep a Krisna-táncok szellemében, jókedven fürödtem meg és öltöztem át, hiszen a szememet csípte a sok por, és a nap is egyre forróbban sütött. Állandó pártfogóm, a falu nagybirtokosa, most a fiát küldte hozzám egy pohár hús, sűrű folyadékkal. Ez az ünnepi ital, mondta a fiú. Azt akarták, hogy a legjobbat kapjam, ez a saját házukból származott. Megkóstoltam, lágynak és édesnek találtam. Az egészet ki kell inni, magyarázta a házigazdám. Megkérdeztem, miből van: mandula, cukor, aludttej, ánizs és csak egy fél csésze még valamiből, aminek a neve nem mondott nekem semmit. Megittam az egész finom italt, és csak egy későbbi beszélgetés során a szakácsomtól tudtam meg, hogy a számomra ismeretlen összetevő - a bhang - mintegy négy unciányi lé, egy kenderfajta leveleiből származik, melyet nyugaton hasisként vagy marihuánaként ismernek.

Ennélfogva sajnos nem vagyok képes a kellő szakszerűséggel számot adni arról, hogy a négy faluban, amelyen tántorgó házigazdáimmal valahogy bizonyára átlebegtem, milyen további vallási szertartásokra került sor. Azt mondták nekem, hogy részvétlátogatásokat fogunk tenni azoknál a családoknál, ahol az elmúlt évben haláleset történt. Vizuális emlékeimet erről a vándorútról számtalan fotó tanúsítja - a világ számomra csupán életlen, homályos benyomások sora volt. Jegyzetfüzetem foltos, gyűrött lapjai üresek, eltekintve néhány átlósan lefelé futó vonaltól és hullámos irkafirkától. Néhány fölöttébb erotikus jelenet mindenesetre megmaradt az emlékezetemben. Emlékszem falusiak egész seregére, akik azt nézték, ahogy egy egzaltált férfi táncos kitömött nadrágban önkielégítésbe torkolló tüzes szenvedéllyel forgott és hajlongott, majd egy másik, lefátyolozott, nőnek öltözött táncossal különös pas de deux-be kezdett, egy pederaszta aktus paródiájába, ami aztán egy telepatikus párzással ért véget - egy csomó trombita őrült trillázása közepette.

Tudom, hogy több hisztérikusnak tűnő küzdelem szemtanúja voltam: egyre több nő vidám serege tódult ki a házakból, hogy erős nádpálcákkal támadjon rám és a többi férfiakra, akik csak azzal védekeztek, hogy saját botjukat a földbe szúrva azt gyors szökkenésekkel körbeugrálták. Mások - mint én is - fürgén menekülve igyekeztek biztonságba kerülni. A tevékenység ezenkívül himnuszok szakadatlan énekléséből állt - minden utca visszhangzott az archaikus Szakta-stílusban előadott kórusművektől.

Másnap reggel a ruháim állapota, amelyekben végül elaludtam, arról árulkodott, hogy többször is lespricceltek és leöntöttek piros és sárga festékkel. Az arcom még másnap reggel is élénk cinóberpiros, a hajam narancssárga volt az ölelgetésektől és a színes porokkal való bedörzsöléstől. Kérdezősködésemre megerősítették, amit már korábban is hallottam, hogy Kishan Garhiban álarcos rablók foglaltak el egy konyhát, és kutyaszarral kenték össze, meg hogy két asszonyt házasságtörésen értek környékbeli férfiakkal. Az ünnepségek folyományaként egy közeli faluban fegyveres összetűzésre került sor két ellenséges csoport között, és egy harmadik szomszédos faluban, ahol már hosszú ideje tart a viszálykodás az egyes kasztok között, egyáltalán nem tartották meg az ünnepet. ,,Ez volna a szeretet ünnepe?" - kérdeztem reggel újra a szomszédaimtól. ,,Igen. Minden ember érzéssel és hajlandósággal közeledik egymáshoz. Krisna urunk tanította meg nekünk a szeretet útját, ezért ünnepeljük Holit ilyen módon." ,,És az én sajgó sípcsontom, és a ti sérüléseitek? Voltaképpen miért csépeltek minket, férfiakat folyton az asszonyok?" ,,Ahogy a pásztorlányok szerették Krisna urunkat, úgy fejezik ki ezzel a mi asszonyaink is a szeretetüket irántunk, és irántad is, Sahib!"

Vágyódás Krisna után

A faluban eltöltött következő 12 hónap során megtanultam, hogy a rituális cselekvéseknek három fő csoportja létezik - a törzsi ünnepek, egyes szentségek és a vallásos tisztelet kevésbé kötelező formái. A szentségek közül a családban tartott esküvői szertartások álltak a falu mindennapi életének középpontjában.

A házasságkötéssel a fiatal lányokat kiragadták abból a privilegizált helyzetből, amelyet a patrilineárisan szervezett nagycsaládokban születésüktől fogva egész gyerekkorukban élveztek. Minden esetben egy másik, sokszor több mérföldnyi távolságban fekvő faluba kerültek, ahol összeadták őket egy házastárssal, aki még maga is gyerek volt, és ily módon egy számukra teljesen idegen családba kerültek.

A vőlegényt a nagybátyjai mintegy katonai felvonulás keretében cipelték a faluba, és innen háromnapos ünnepélyes tiszteletadás után bőgő kis menyasszonyával együtt új otthonukba vitték őket, ahol a menyasszonynak jut a legalacsonyabb státus minden családtagok közül. A frissen esküdött feleségek élete kizárólag abból áll, hogy nehéz munkát végeznek anyósuknak, férjüknek teljes engedelmességgel tartoznak, és minden náluk idősebb falubeli férfi előtt csak szótlanul és lefátyolozva mutatkozhatnak. A feleség sorsát ettől kezdve kezében tartó férj családjának többi tagja jogot formálhatott arra, hogy a nála alacsonyabb rangú rokontól minden ünnepi alkalommal szolgáltatásokat, ajándékokat, vendégszeretetet és tiszteletet követeljen.

Időnként az ilyen esküvői ünnepségek során is sor került a Holi-játék rövid kirobbanásaira, főleg az idegen vőlegény falujabeli férfiak és a menyasszony falujabeli nők között. E játékok során a férfiakat felbiztatták, hogy merészkedjenek be a női udvarokba a menyasszony falujában, ahol aztán a merészségükért sodrófával ütlegelték vagy festékes vízzel öntötték le őket.

Egyébként minden házasságkötéssel kapcsolatos szertartásban a férfiaknak a nők, a vőlegény hozzátartozóinak a menyasszony fölötti dominanciája állt az előtérben. Ha egy férjes asszony szokás szerint egyszer egy évben hazatért eredeti otthonába, hogy egy hónapot fesztelenül együtt töltsön falubeli ,,nővéreivel és fivéreivel", az egész falu érzelmes dalokat énekelt a gopik Krisnához fűződő és egymás közti szoros közösségének gyermeki idilljéhez való visszatérés soha be nem teljesülő vágyáról. Ha a felnőtt emberek közötti szexuális kapcsolatról akartak szólni, azt a ,,háború", a ,,lopás", az ,,erőszaktevés" metaforáival kellett körülírni. Hogy senki meg ne sértődjön, a házastársi kapcsolatot egy adott férj és feleség között csak körülírva lehetett említeni, mint a ,,ház", a ,,gyerekek" stb. A Holi-ünnep tehát nemcsak azzal vált el a mindennapi érintkezés formáitól, hogy itt egészen leplezetlenül jutottak kifejezésre kimondottan szexuális kapcsolatok, amelyeket különben egyáltalán nem volt szabad tematizálni, hanem a férj és feleség közti hagyományos erőviszonyok megfordításával is.

Ettől a Holi-ünneptől eltekintve az a benyomásom alakult ki, hogy az év többi tizenhárom nagy ünnepe a patriarchátus és a gerontokrácia családon belüli normális struktúráját fejezte ki és tükrözte vissza, valamint a bonyolult, szigorúan hierarchikus tagoltságú viszonyokat az egyes kasztok között és a földbirtokos általános elsőbbségét a faluban. A Divali-ünnep során az ősök szellemét etették, és a családfő a többi családtag nevében a gazdagság istennőjéhez imádkozott. Gobardhan Divali rítusaiban, a Krisna-kultusz egy további ünnepén az agnatok, az apai rokonok összetartozását hangsúlyozták a család jószágaiban való közös érdekeltségük alapján. A Divali-ünneppel véget érő kéthetes holdciklus negyedik napján - és minden hónap valamelyik megadott napján - a feleségek böjtöltek a férjükért. Más napokon a gyermekeikért böjtöltek. A fivérek és nővérek egymás kölcsönös segítésén alapuló viszonyát, amely különösen az idegen faluba férjhez adott nőknek fontos, két másik ünnep és számos böjti nap volt hivatott megünnepelni és megerősíteni. A Holi-ünnep alkalmával rakott nagy tűz is a gonosz Holikának a fivérével szembeni hallatlan árulását megtorló isteni büntetés drámai kifejezése. Az év minden más ünnepe és az esküvői szertartások is az alacsonyabb és magasabb kasztok szigorú elválasztását és könyörtelen hierarchiáját tükrözte, mind a megtisztuláshoz nyújtott szolgáltatások, mind az ellenszolgáltatásul kapott ajándékok és élelmiszerben való fizetségek formájában. Minden rituális cselekvés - akár az egyes szentségek, akár a nagy ünnepségek keretében zajlott - a pártfogó és az alárendeltek közti ritualizált szerepmegosztással alapvetően a gazdasági uralomnak és alávetettségnek a falut jellemző szigorú hierarchizáltságú struktúráit tükrözte vissza, ahol a családok egyharmada tartotta ellenőrzése alatt majdnem a teljes földbirtokot. Emellett szerintem a kevésbé kötelező, egyénileg követett rítusok és szokások is felfoghatók a világi hatalmi struktúrák kifejezőiként. Rivalizáló vezérek vetekedtek különleges ceremóniák segítségével minél nagyobb számú hívekért. Egy jómódú paraszttól, hivatalnoktól vagy egy a bíróság előtt sikerrel szereplő panaszostól elvárták, hogy ugyancsak különleges ceremóniákat és ünnepségeket rendezzen, hogy az egyszerű nép is ,,feloldozza a bűnei alól", amelyeket magas állása elérése során kétségkívül elkövetett. Ha nem felelt meg ezeknek a várakozásoknak, számíthatott arra, amiként ez gyakran szóba került, hogy a Holi-ünnep során a fösvény embereket mindig bosszantották, néha más sötét éjszakákon kirabolták. Egyszer egy évben került sor arra, hogy egyszerre imádkozzanak minden helyi istenhez, ami az asszonyok közös tevékenységét kívánta meg, akik ezenkívül gyakran jártak össze kisebb csoportokban közös éneklésre. A férfiak közti barátkozás minden formáját a családon és a kaszton kívül gyanakodva figyelték.

Összegzésképpen talán azt lehetne megállapítani, hogy a falun belüli rituális és mindennapi szociális érintkezési formák pontosan megfeleltek egymásnak - mindkettő egy szigorúan hierarchizált és lépcsőzetes rend fenntartását szolgálta. Ezen a renden belül nem sok hely maradt a Krisna vígan hangoskodó lényéhez illő viselkedés számára.
 
 
0 komment , kategória:  Rejtélyek, Misztikum,Mitológia  
A smailholm-i szirén
  2011-04-27 21:28:23, szerda
 
  Szőke Johanna:
A smailholm-i szirén


A boldogságtól megszédülve futottunk keresztül az erdőn. A hangot kerestük. Hívtuk, szólongattuk; lényegtelen volt, hogy jött-e válasz. Mindenfelé visszhangzott a dallam, ide-oda pattogott a fák törzse között. Nemsokára vége szakadt a rengetegnek és mesés látvány tárult elénk. Csillogó, szikrázóan fényes tündéri tavacska, melynek szélén ott ült ő. Csak ült és minden erőfeszítés nélkül hagyta el a torkát a bódító dallam. Úgy gondoltuk, muszáj közelebb mennünk hozzá. Le is ültünk vele szemben és csak keresztül engedtük magunkon énekét. De néhány pillanat múlva - ha valóban csak pillanatok és nem órák óta ültünk ott - megmagyarázhatatlan érzés kerített hatalmába minket. ,,Közelebb! Közelebb!" - hallottuk - ,,Gyertek, hisz már vártunk rátok.". Akaratlanul is közelebb húzódtunk. Ekkor megláttuk a tündér elbájoló tekintetét. Mélyzöld szeme szinte belevájt lelkünkbe. Éreztük, hogy még ha akarnánk se tudnánk hátrálni. De nem is kívántuk otthagyni őt. Hallani akartuk gyönyörűséges hangját. Ekkor lassan elfordult és a tó felé mutatott. ,,Nézzétek a liliomokat!" - és csakugyan, hirtelen liliomok százai lebegtek a víz felszínén - ,,Egy más, mint a többi. Figyeljétek! Rég elvesztett szerelmemtől kaptam, de mostohaanyám elátkozott engem és büntetésem, hogy sohasem lehet enyém a virág, és így a szerelmem se. Kérlek titeket, keressétek meg nekem." Keserű hangja nem hagyta, hogy ne higgyünk neki. Egy emberként indultunk a part mentén lebegő nagyobb liliom felé, mely halványlila színben pompázott. Odasiettünk, megragadtuk és abban a pillanatban...

Nem ritka ezen a hideg, ködös, misztikus helyen a tündérek, manók, koboldok és egyéb furcsa lények emlegetése. Bár lassan már mindenki úgy érzi, kívülről ismeri e terület mítoszvilágát, de (és ismét itt a mindig várt ,,de") mindig akadnak régi, elfeledett családi történetek, szájhagyomány útján terjedő esti- és tanmesék, amelyek elbizonytalanítanak minket.
Smailholm Dél-Skócia egyik megyéjében; világjárók és megszállott mítoszkutatók kedvelt állomása. A smailholm-i lakosok régóta mesélik, hogy a városka melletti tó nem csak halaknak és vízinövényeknek ad otthont. Kétségtelenül esténként, amikor a lenyugvó nap sugarai a fenyők ágai közt sütnek keresztül, földöntúli hangokat hallhatunk. Ámde ezek a csilingelő, varázslatos hangok nem a jót hirdetik. Aki elcsábul ezek hallatára, örök időre elkárhoztatja lelkét. Az idelátogató idegenek gyakran elvesztik fejüket és segítenek a gonosz szirénnek, kinek húga liliom alakjában jelenik meg, majd magával ragadja víz alatti birodalmába őket, akik hittek a szirénnek és megérintették a virágot.
 
 
0 komment , kategória:  Rejtélyek, Misztikum,Mitológia  
Sean története
  2011-04-25 09:09:10, hétfő
 
  Most 13 éves vagyok, és a következő eset akkor történt amikor 11 éves voltam. A szobámban ültem és a laptopomon hasonló történeteket olvastam, amikor kövek csapódását hallottam az ablakomon. Először nem vettem tudomást róla, mivel csak néhány apró kavicsról volt szó, azt gondoltam, hogy a nővérem szórakozik.
Hirtelen egy nagy kődarab vágodott az ablakomnak, amit áttört és a szobámban landolt. Felkeltem, hogy megnézzem, honnan jött. Kinyitottam az ablakomat és egy kb 8 éves fiút láttam, aki épp a kerítésemen akart átugrani. Kikiabáltam, hogy miért tette ezt, és abban a pillanatban azt éreztem, hogy egy kéz megragad és hátraránt az ablakból, és az ágyamra estem.
Nem láttam tisztán, de a homlokán vér folyt, és öltésekkel borított, a szemei feketék voltak.
Nagyon kiborított az eset, és azonnal az apámhoz rohantam, hogy elmondjam neki, de Ő szerinte csak képzelődtem. Ahogy ezt kimondta, a fiút pillantottam meg a bejárati kapunknál, és rajtam nevetett.
Két hónappal később a szüleimnek dolga akadt, és elég idősnek ítéltek meg ahhoz, hogy egyedül maradjak a házban. Áthívtam két barátomat, Drew-t és Lauren-t. Kb. 20 perc után úgy döntöttünk, hogy valami vakmerő dolgot csinálunk. Drew rávette Laurent, hogy idézze meg Bloody Mary-t, de nem történt semmi. Aztán 10 perccel később hallottunk valamit az alagsorból. Lementem megnézni, hogy mi volt az, és a sarokban láttam egy alakot, aki mintha guggolt volna, és közben sírt. Épp kikiabáltam a többieknek, hogy ezt látniuk kell, amikor az ajtó hirtelen becsapódott. Elkezdtem kiabálni, hogy ne hülyéskedjenek, mert ez nem vicces, de nem jött válasz. Összeszedtem a bátorságomat, és úgy döntöttem, hogy megkérdezem a furcsa személyt, hogy kicsoda Ő és mit keres itt. Hirtelen felnézett rám, én pedig térdre estem. A szemei feketék voltak, és a homloka tiszta vér volt. Orrnak és szájnak nyomát se láttam az arcán. Azonnal sírvafakadtam, életemben nem féltem még annyira, mint akkor.
Becsuktam a szemeimet, a fülemet befogtam. Mikor kinyitottam, Drew állt előttem. Ő és Lauren felsegítettek, és kivittek az alagsorból a nappaliba.

Elmondtam nekik, hogy mi történt és mi történt két hónappal ezelőtt. Ők is ugyanazt mondták, mint az apám, hogy csak képzelődtem.
Néhány nappal később a tükörben láttam a fiút és nevetett. Azóta is gyakran hallok nevetés szerű hangokat a fejemben, de próbáltam azt hinni, hogy csak a képzeletem játszik velem.

Még mindig ugyanott élünk, és gyakran látok dolgokat. Tudom, hogy nem képzelem, és kitartott emelllett még akkor is, ha néha megijesztenek ezek a jelenések.
 
 
5 komment , kategória:  Rejtélyek, Misztikum,Mitológia  
Szláv mitológia
  2011-01-04 16:06:00, kedd
 
  A pogány szlávok mitológiájára vonatkozó hagyomány nagyon fogyatékos és homályos. Mitológiájuk és vallási hitrebdszerük 3000 év alatt folyamatosan alakult ki és változott. A VI. sz.-ban élő Prokopiusz a Kárpátok mögött élő szlávokról írván, megemlíti, hogy imádtak egy istent, a villám teremtőjét és valamennyi dolog legfőbb urát, akinek ökröket s egyéb állatokat hoztak áldozatul. A fátumot nem ismerik; veszélyes esetekben fogadalmat tesznek, melyet megmenekülésük esetén szigorúan megtartanak. Tisztelnek folyókat, nimfákat és számos más istent is. A XII. sz.-ban élő Helmold már más értelemben szól mitológiájukról. Szerinte a többalakú isteneken kívül, akik a mezők és erdők, öröm és búbánat fölött uralkodnak, a szlávok hisznek egy főistenben, aki a többi alájarendelt istennek parancsol. E két adaton kívül csak istennevek maradtak fenn. Orosz istennevek: Perun (mennydörgés, talán a normannok Thor-ja), Volosz, Dazsbog, Sztribog stb. A magasabb isteneknek csakhamar nyomuk veszett, míg az alsóbb isteneké, az erdei és hegyi, a vízi és légi, a házi és udvari démonoké máig is ismeretes, noha ezek nevében idegen hatás (német, új-görög) nyilvánul. Ilyenek a délszlávoknál a Vilik, a keleti szlávoknál a Ruszalkák (nimfák); a Rojenicák és Szojenicák (születési és sors-szellemek), továbbá a Vámpirok, Hableányok, Koboldok stb. Az Elba és Odera közt lakó szlávok a hagyomány szerint hisznek a fény és a sötétség (Bjelobog és Cernobog) isteneiben, akik egymás nélkül nem tudnának fennállni, tehát ebben a kultuszban nem a keresztényies felfogásban lévő Isten-Sátán párosra kell gondolni, hanem egy afféle természeti tulajdonságokra, amik az évszakokban fontos szerepet töltenek.

Szláv istenek és mitológiai alakok

* Bannyik: a fürdő szelleme
* Bielobog: a fény és a szerencse istene a kezdeti hitvilágban
* Bjelun: magas termetű, ősz szakállú aggastyán, a vándorok útbaigazítója és az aratók patrónusa
* blud: erdei, mezei gonosz kobold
* bludicska: lidérc
* bogatir: természetfeletti képességekkel bíró félisten
* Csernobog: a sötétség és a balszerencse istene, a gonosz megszemélyesítője a kezdeti hitvilágban
* dabog: ördög a déli szlávoknál (Dazsbogból ered)
* Dazsbog: Szvarog fia, a gazdagság istene
* domovoj: orosz háziisten, a ház védelmezője
* Fülemüle Zsivány: félig szörny, félig ember, Ilja Muromec ellensége
* hut: madárfejű szárnyaskígyó; a betegségektől és sorscsapásoktól védő, a gazda vagyonát gyarapító házi szellem
* Ilja Muromec: az orosz folklór hőse, hazáját és fejedelmét védelmező, paraszti származású félisten
* jagababa: a szélvészt és a viharfelhőket megszemélyesítő, mozsárban repülő emberevő boszorkány
* Jarilo: a tavasz istene
* Khorsz: Dazsbog nevének iráni eredetű változata
* Kij: a legenda szerint a Kijevet alapító óriás
* kikomora: élő személy éjszaka bolyongó, vérszívó lelke
* lesij, ljeszij: az erdő szelleme, erdei emberrém
* Libegy: Kij húga
* licar: az alakját időlegesen megváltoztatni képes, varázserejű férfi az orosz hiedelemvilágban
* lojma: békatestű, nagy fejű, üveges szemű víziszörny
* mara: erdei asszonyrém
* Mokosa: az északi oroszoknál a nyájak gondviselője, a fonás és a vászonfehérítés segítője
* Morana: a tél és a halál istennője
* oboroten: vámpír
* Perun: a keleti és a balti szlávoknál a villámlás és a harc istene; a kereszténység felvétele után kultuszának egy része átszármazott Szt. Illésre
* polevik: mezei tündér, nimfa
* Radigoszt: a nyugati szlávok egyik főistene; kultusza az idők során összeolvadt Szvantovitéval
* Rarog: Szvarog nyugati szláv megfelelője
* rozsanyica: az újszülött női őse, kinek lelke tovább él az újszülöttben, és irányítja annak sorsát
* ruszalka: erdei, mezei nimfa a keleti szlávoknál
* Scsek és Horiv: Kij fivérei
* Szimargl: az orosz földön élő nem-szlávok főistene
* Sztribog: a keleti szlávoknál a szelek istene
* Szugyenyica: a sors megszemélyesítője
* Szvantovit: a nyugati szlávok négyfejű, mindentudó istene
* Szvarog: a keleti szlávoknál a nappali égbolt, a világosság és a tűz istene; jelképe a kard
* Triglav: néhány nyugati szláv törzs főistene; háromfejű, melyek az Eget, a Földet és az Alvilágot szimbolizálják. Eredetileg talán Szvantovit egyik helyi változata volt; a kereszténység felvétele után Szt. Vitusra származott át a kultusza.
* Velesz: az oroszoknál a nyájak védője, az állatok és az állattenyésztés istene; a kereszténység felvétele után Szt. Balázzsal azonosították
* Veszna: a tavasz istennője
* Vetru: a szél; Sztribog fia
* Víj: az alvilág ura, Dazbough apja
* víla: tündér a felhőkben, erdőkben, vizekben
* vogyanoj: vízi emberrém
* volkolak: farkasember
 
 
0 komment , kategória:  Rejtélyek, Misztikum,Mitológia  
     1/2 oldal   Bejegyzések száma: 17 
2018.01 2018. Február 2018.03
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 12 db bejegyzés
e év: 15 db bejegyzés
Összes: 1777 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 612
  • e Hét: 5802
  • e Hónap: 19055
  • e Év: 44245
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.