Belépés
menusgabor.blog.xfree.hu
"A világ pocsolya, igyekezzünk megmaradni a magaslatokon." / DoktorStrix / Menus Gábor
1940.08.11
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/6 oldal   Bejegyzések száma: 57 
XXIX. SUMMERFEST Nemzetközi Folklórfesztivál
  2022-08-22 22:00:21, hétfő
 
 










XXIX. SUMMERFEST NEMZETKÖZI FOLKLÓRFESZTIVÁL - MAGYAR KINCSESTÁR
SZÁZHALOMBATTA 2022. AUGUSZTUS 12-22.


,,Aki fiatal, szigorúan és kérlelhetetlenül mondja ki az ítéletet az öregek fölött, és többnyire igaza van. De ítéletet mond egyúttal önmagára is. Arra az időre, amikor már ő is öreg lesz. Az élet olyan, mint a mellény: ha rosszul gombolta az ember, vagy leesett egy gomb, az ember hiába keresi rajta a hibát. Ki kell gombolni végig az egészet, és újra kell kezdeni előröl."
(Márai Sándor)

Immár harmadik éve nem érkeznek külföldiek a fesztiválra, ezért a Summerfest Nemzetközi Folklórfesztivál tartalmában kicsit másként, de mégis megrendezésre került. Igaz, ez még mindig nem gyógyította be a külföldiek hiányát, mégis örömmel töltötte el a szervezőket, hogy idén legalább ennyi megadatott.

Márai sorai tökéletesen megértetik a helyzetet, de nem csak a Summerfest esetében, hanem az élet minden területén: újra kell gombolni, mindent.

Most örülünk a jelennek, örülünk, hogy megszervezhettük a fesztivált, és boldogok vagyunk, hogy nem is akármilyen tartalom várta az érdeklődőket. A Magyar Kincsestár a legnemesebb, a legmeggyőzőbb eseménysorozat volt. Ebben az évben - látva, megtapasztalva a közösségeket érintő akár drámainak is nevezhető nehézségeket, amelyek következtében a családi, település és egyéb közösségek meggyengültek- elérkezett a társadalmi ,,én idő" szükségessége, amikor saját magunkkal kell foglalkozni, a saját hagyományainkat kell megélni, hogy identitásunk megerősítése által közösségeink új erőre kapjanak. Ezért nyitottuk fel a magyar kincsestárat, hogy előszedjünk mindent, ami szívünket, lelkünket erősíti, és felkészülünk 2023-re, amikor újból készek leszünk a külföldiekkel történő nagy találkozásra. A külföldiekkel idén még mindig online tartjuk a kapcsolatot, de mégis itt is voltak velünk. Megtaláltuk a közös hangot, és lehetőséget az együttműködésre, hiszen az elmúlt hónapokban a Jerusalema táncot mintegy 20 ország fiataljaival a Summerfest jegyében eltáncoltuk: együtt voltunk. Torokszorító élmény volt látni a nyers felvételeket: láthattuk melyik ország hol tart a covid helyzet után: van ahol maszkban, anélkül, folyó parton, sokan, vagy csak ketten, de mindenki megértette, hogy a táncba történő bekapcsolódással egymásért, a Summerfestért teszünk tanúbizonyságot.

Az idei Summerfest mottóját Márai Sándortól kölcsönöztük:

"Csak azt fogjuk megőrizni, amit szeretünk. Azt fogjuk szeretni, amit megértünk. Azt fogjuk érteni, amit megértetnek velünk!" (Márai)

A Summerfest Magyar Kincsestár nem kisebb dologra vállalkozott, mint hogy megértesse a közvéleménnyel, miért szükséges ez az összefogás, miért kell az újrakezdésért, az élet folytatásához lélekben megerősödünk, találkoznunk, és megmártóznunk mindabban, ami miénk.

A helyi Forrás Néptáncegyüttes Független Színház - mint szervező és a legkiválóbb hazai előadók, énekesek, táncosok az ország minden szegletéből, és minden generációjából azon voltak, hogy gyönyörű perceket, és felejthetetlen élményeket szerezzenek a nézőknek.

A fesztivál központi gondolata az ünnep, az emberi lét egyik legszebb eseményéhez a találkozáshoz és az ígérettételhez, vagyis a menyegzőhöz, az esküvőhöz, a családi élet kezdetéhez kötődik. A MENYEGZŐ Ásó, kapa, nagyharang - menyegző a Kárpát-medencében című táncszínházi előadás nem csak a Summerfest esetében, hanem országosan is egyedülálló produkció volt. Az ötlet Százhalombattán született: Szigetvári József a Forrás Néptáncegyüttes Független Színház együttes és művészeti igazgatója ötlete alapján indult el a megvalósítás.

Magyarország legjobb együttesei kaptak megszólítást, A Csokonai díjas Forrás Néptáncegyüttes Független Színház Százhalombatta, a többszörös Ki-Mit-Tud? győztes Nyírség Táncegyüttes Nyíregyháza, a Príma Primissima díjas Jászság Népi Együttes Jászberény, Debreceni Népi Együttes, Bartina Néptáncegyüttes Szekszárd, az Angyalföldi Vadrózsa Néptáncegyüttes Budapest, mintegy 200 felnőtt táncosa, és közel 100 gyermek táncos lépett fel ebben a páratlan műben.

Ugyancsak kiemelkedő jelentőségű a Forrás Néptáncegyüttes Független Színház Mestermunka című táncszínházi előadása, amely a Déryné Program támogatásában valósult meg.

A fesztivál programjaiban a Cimbaliband, a Kalyi Jag, a Rézeleje zenekar, mint sztárvendégek léptek fel.

Érdekes színfolt volt az új utakat kereső Urban Verbunk Táncegyüttes néptáncra épülő látványszínháza.

Felléptek a hazai hivatásos társulatok legjobbjai: a Magyar Állami Népi Együttes, A Fitos Dezső Társulat, a Duna Művészegyüttes, a Szegedi Kortárs Balett is.

A fesztivál kiemelt díszvendége: Kárpátalja volt. 2018-ban a huszonötödik Summerfest Nemzetközi Folklórfesztiválon, Százhalombattán új program indult útjára: a legveszélyeztetettebb helyzetben élő magyarokra irányítani a figyelmet, és élő kapcsolat alakítása a kárpátaljai és anyaországi magyarok között. Az idei évben is népzenészek, néptáncosok érkeztek a fesztiválra. A Petőfi évhez kapcsolódva vendégünk volt a beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színháza, a Helység kalapácsa előadással.

A családi és gyermek programok idén a hungarikumokra épültek: a gyermekek találkozhattak a busókkal, a komondorral, a sólyommal, és a kalocsai pingáló asszonyokkal. A mindig furfangos, győztes Vitéz László és az Bahorka Társulat várta a kicsiket. A kiállítások az ünnephez kapcsolódtak: Bajkó Bence fiatal népi iparművész maszatos selyemből készült viseletkiállítása, és az Iharos Népművészeti Egyesület tárgyi kiállítása kápráztatta el a látogatókat.

Az eseményeket a Barátság Kulturális Központban, és annak külső helyszínein kerültek megrendezésre. (Százhalombatta, Szent István tér)

Részletes programok az alábbiak voltak:

2022. augusztus 12. péntek: Helló Summerfest! - Gólyalábas Langaléták Százhalombatta közterein

2022. augusztus 13. szombat: A találkozás napja
Ünnepélyes zászlófelvonás a Szent István téren, Kiállítás megnyitó, Élő - Nyitóceremónia a Barátság Kulturális Központ színházteremben

2022. augusztus 14. vasárnap: Az öröm napja
Miénk itt a tér! Két év szünet után visszatérés a Szent István térre a Szabadtéri Színpadra
Nyitóceremónia: Magyar Állami Népi Együttes: Naplegenda - előadás két részben

2022. augusztus 15. hétfő: A családok napja
Folk udvar: Gyerekek Summerfest a BKK belső udvarában, kölyökszínház, népmese, kézműves foglalkozás, találkozás a hungarikumokkal, villámkoncert, esti Táncpanoráma I.

2022. augusztus 16. kedd: A házasság napja
Folk udvar: Gyerekek Summerfest a BKK belső udvarában, kölyökszínház, népmese, kézműves foglalkozás. Lakodalmas felvonulás a városban, utána Nyitóceremónia:
MENYEGZŐ ÁSÓ, KAPA, NAGYHARANG / magyar menyegző a Kárpát-medencében
Forrás Néptáncegyüttes Független Színház, Pesovár Ferenc Alapfokú Művészeti Iskola, Nyírség Táncegyüttes Nyíregyháza, Debreceni Népi Együttes, Angyalföldi Vadrózsa Táncegyüttes, Bartina Néptáncegyüttes Szekszárd, Jászság Népi Együttes közös eladásában..

2022. augusztus 17. szerda: A határon túli magyarok napja
Folk udvar: Gyerekek Summerfest a BKK belső udvarában, kölyökszínház, népmese, kézműves foglalkozás, találkozás a hungarikumokkal, villámkoncert, esti Táncpanoráma II.

2022. augusztus 18. csütörtök: Az együttérzés napja: Díszvendégünk Kárpátalja
Folk udvar: Gyerekek Summerfest a BKK belső udvarában, kölyökszínház, népmese, kézműves foglalkozás, találkozás a hungarikumokkal, villámkoncert, esti Táncpanoráma III. Tüzijáték.

2022. augusztus 19. péntek: Az ének napja
Folk udvar: Gyerekek Summerfest a BKK belső udvarában, kölyökszínház, népmese, kézműves foglalkozás, találkozás a hungarikumokkal, villámkoncert, esti Táncpanoráma IV.

2022. augusztus 20. A magyar kincsestár napja
A Barátság Kulturális Központ és a Magyarok Öröksége Alapítvány közös rendezésében Magyar Kincsestár a Szent István téren: a Forrás Néptáncegyüttes Független Színház gálaműsora, a Corvinus Közgáz Néptáncegyüttes műsora, Vasi kis céhlegények előadása.
Díszvendégünk Kárpátalja: Kárpátaljai magyar néptáncosok és ukrajnai néptáncosok előadása

2022. augusztus 21. A határon túli magyarokkal találkozás napja
Vendégszeplés Szlovákiában a Felvdéken Zselizen az Országos Népművészeti Fesztiválon a MENYEGZŐ ÁSÓ, KAPA, NAGYHARANG / magyar menyegző a Kárpát-medencében/ c- táncszínházi előadással: Forrás Néptáncegyüttes Független Színház, Pesovár Ferenc Alapfokú Művészeti Iskola, Nyírség Táncegyüttes Nyíregyháza, Debreceni Népi Együttes, Angyalföldi Vadrózsa Táncegyüttes, Bartina Néptáncegyüttes Szekszárd, Jászság Népi Együttes. Közreműködött: Zsikó Zsuzsanna, Zagyva Banda

2022. augusztus 22. ZÁRÓCEREMÓNIA A búcsú napja
Petőfi Sándor: A helység kalapácsa fergeteges komédiája a Beregszászi Illyés Gyula Nemzeti Színház előadásában.


29. Summerfest Nemzetközi Folklórfesztivál és Összművészeti Fesztivál - Magyar Kincsestár 2022 - augusztus 12-21.

Link








Római hajó Százhalombattán


A rendezvénnyel egyidejűleg huszonnégy fős legénységgel,
korhű római folyami hajó kötött ki a Duna-parton augusztus 15-én.
Látványos élményt volt a kikötés, a táborozás, illetve az egyéb programjaik.


Római hajó Százhalombattán

Link


Mesebeli római hajó kötött ki Százhalombattán

Link














































 
 
0 komment , kategória:  Művészet  
Gyertyaláng - Duna Művészegyüttes táncprodokció
  2022-06-05 22:00:38, vasárnap
 
 







GYERTYALÁNG - DUNA MŰVÉSZEGYÜTTES TÁNCPRODUKCIÓ


,,Nem kell beszélni róla sohasem,
De mindig, mindig gondoljunk reá."

Juhász Gyula: Trianon


"Ha valamiről nem vagyunk képesek beszélni- mert a benne átélt öröm, vagy fájdalom az egekig ér, nincsenek hozzá szavaink, szegényes a nyelvünk, hiányzik a bátorságunk - akkor a csend, a zene, vagy akár egy gesztusértékű mozdulat ,,szólhat" helyettünk. Kontextust, jelentést kaphat, nyilvánosságot, közérthetőséget a gondolat. Úgy tűnhet bár, hogy az artikulált beszéd uralja mindennapjainkat, benne és általa leszünk azok, akik, pedig nincs így: a csend eredendőbb, tágabb otthonunk, mint a nyelvben lakozás.

Éppen ezért képes egy táncszínházi előadása maga adottságaival, eszközkészletével méltóképp emlékezni egy olyan történelmi traumára, amit Trianon jelent a magyarság számára. Azt tudja megjeleníteni, amire a történelmi értekezések, szónoklatok nem képesek; zsigerekig ható élményt adhat hazaszeretetből, nekünk rendelt identitásból!

Néptánc-színházi előadásunk címe nem kegyeleti gyertyára utal, nem a nemzethalál valamiféle víziójára, hanem a remény elevenségére... A pislákoló gyertyafény inkább annak lesz a szimbóluma, hogy van jövő, van kivezető út az önsajnálatból, a bénultságból, túl lehet élni a fájdalmat egy percre sem feledve, miként azt Juhász Gyula írta. Ahhoz, hogy a sebek begyógyulhassanak tennünk kell még sokat, méltóságot sugározni, bölcsességgel létezni. És kell, hogy napjainkat átitassa összetartozásunk tiszta élménye, eleven tapasztalata."

Duna Művészegyüttes - Trianonra emlékezve








Duna Művészegyüttes Gyertyaláng című nagysikerű táncszínházi előadását - Trianonra emlékezve, a Trianoni megemlékezések helyi befejezéseképpen - ma este láthattuk városunk BKK szinháztermében is.


A Duna Művészegyüttes legújabb előadását Juhász Gyula Trianon című versének alábbi verssorai ihlették:

,,Nem kell beszélni róla sohasem,
De mindig, mindig gondoljunk reá."

Ha valamiről nem vagyunk képesek beszélni - mert a benne átélt öröm, vagy fájdalom az egekig ér, nincsenek hozzá szavaink, szegényes a nyelvünk, hiányzik a bátorságunk - akkor a csend, a zene, vagy akár egy gesztusértékű mozdulat ,,szólhat" helyettünk.

Néptánc-színházi előadásuk a maga adottságaival, eszközkészletével arra a történelmi traumára szeretne méltóképpen emlékezni, amit Trianon jelent a magyarság számára. Azt kívánta megjeleníteni, amire a történelmi értekezések, szónoklatok nem képesek.

Előadásuk címe nem kegyeleti gyertyára utal, nem a nemzethalál valamiféle víziójára, hanem a remény elevenségére. A pislákoló gyertyafény annak volt a szimbóluma, hogy van jövő, van kivezető út az önsajnálatból, a bénultságból, túl lehet élni a fájdalmat egy percre sem feledve, miként azt Juhász Gyula írta. Ahhoz, hogy a sebek begyógyulhassanak, még sokat kell tennünk, méltóságot sugározni, bölcsességgel létezni. És kell, hogy napjainkat átitassa összetartozásunk tiszta élménye, eleven tapasztalata.

A bemutató a nézőknek zsigerekre ható élményt nyújtott hazaszeretetből és a nekünk rendelt identitásból.

Az előadás az Aranykert Egyesülettel közös produkció és kapcsolódik a Nemzeti Összetartozás Éve programsorozatához.

Előadta: Duna Művészegyüttes és a Göncöl zenekar

Közreműködött: Navratil Andrea

Zene: Csoóri Sándor, Dulai Zoltán, Navratil Andrea

Táncmesterek: Busa Norbert, Busai Zsuzsa, Kádár Ignác, Nagypál Anett, Sáfrán Balázs, Kenéz Enikő, Fehértóy Zsanett, Gera Zoltán, Bonifert Katalin, Horváth Eszter, Soós Gyula András, Molnár Péter, Györke Eszter, Resócki Rolland, Vázsonyi Csilla

Asszisztensek: Bonifert Katalin, Soós Gyula András

Jelmez: Furik Rita

Díszlet: JuZso

Produkciós vezető: Letenyei Gábor

Rendező-koreográfus: Juhász Zsolt


A tánszinházi előadás nagy sikert aratott városunkban is!





















 
 
0 komment , kategória:  Művészet  
Megnyílt a Néprajzi Múzeum új épülete!
  2022-06-03 20:45:43, péntek
 
 










MEGNYÍLT A NÉPRAJZI MÚZEUM ÚJ ÉPÜLETE!


Látványos kiállításokkal megnyitotta kapuit a Néprajzi Múzeum új, a Liget Budapest Projekt keretében megvalósult épülete. A Ferencz Marcel (NAPUR Architect) által tervezett ház az intézmény történetének első olyan otthona, melyet néprajzi múzeumi célra alakítottak ki, ezzel a Városligetben, az egykori Felvonulási tér helyén Európa egyik legkorszerűbb etnográfiai múzeumépülete jött létre, ahol a korábbi - Kossuth téri - kiállítóhelyhez képest háromszor nagyobb tér áll rendelkezésre a páratlanul gazdag gyűjtemény bemutatására. A Városliget szélén, az Ötvenhatosok terén álló, két egymásba fonódó domboldalt megidéző, látványos új épület különlegessége a közel félmillió pixelből kialakított homlokzati díszítése, amely 20 magyar és 20 nemzetközi néprajzi motívum kortárs újrafogalmazását jeleníti meg, illetve a több mint 7.000 négyzetméteres tetőkertje, mely legmagasabb pontján gyönyörű panorámát nyújt. A nemzetközi ingatlanszakma egyik legnagyobb presztízsű megmérettetésén, a londoni International Property Awardson 2018-ban már a tervei alapján a világ legjobb középületének választották a Néprajzi Múzeumot, s egyben a Best Architecture fődíjjal is kitüntették.

A Városligetben való megjelenés korszakos változás a Néprajzi Múzeum számára, hiszen a Kárpát-medencéből és a világ minden tájáról származó, mára 250 ezer darabot számláló gyűjtemény sokat vándorolt a múzeum 1872-es alapítása óta, amely eddig még nem működött olyan épületben, amit eredendően az intézmény igényeinek megfelelően alakítottak volna ki. Most a múzeum a korábbi kiállítóterek többszörösével lel új, és kifejezetten a számára épített otthonra a Városligetben, ahová tulajdonképpen hazatér: a nagyközönség számára 1896-ban itt, a Millenniumi Kiállítás Néprajzi Falujában mutatkozott be először, majd hosszú évekig a Városligetben álló nagy Iparcsarnok adott teret a néprajzi gyűjteménynek.

Hazatért a Néprajzi Múzeum

Az új Néprajzi Múzeum a Városligeti fasor parkhoz csatlakozó végében épült meg. Ez a terület az Andrássy út megépítése előtt hagyományosan a Liget kapujaként szolgált, ám az 1950-es évek elején, a Felvonulási tér kialakításával a helyszín előbb a kommunista időszak demonstrációinak színtere lett majd - egészen a múzeum építési munkálatainak 2017-es megkezdéséig - egy több mint másfél ezer autót befogadó, részben lebetonozott, részben kockakővel burkolt felszíni parkolóként működött. Ez immáron a múlté, a parkoló helyén megépült a Néprajzi Múzeum új épülete, körülötte pedig újonnan kialakított zöldfelületek, és egy hangulatos sétány, a Városligeti Promenád várja a látogatókat, így az autók által megszállt óriási területet visszakapta a Városliget. Az autóval ideérkező ligetlátogatókat pedig a 2020-ban átadott Múzeum Mélygarázs fogadja.

A múzeumot 05.23-án, hétfő délutántól a látogatók is birtokba vehették, ahol időszaki kiállítások adnak ízelítőt a páratlan gyűjteményből. Az intézmény első időszaki tárlata Megérkeztünk címmel nyílik meg, és a gyűjtemény keresztmetszeteként mutat be egy különleges válogatást, az interaktív és látványos ZOOM pedig egészen egyedi perspektívából tekint a múzeumi anyagra.

Ezek mellett sosem tapasztalt élményt nyújt az épület főlépcsője mentén mintegy 4000 műtárgyat felvonultató, nyitvatartási időben ingyenesen látogatható Kerámiatér is. A két részből álló kiállításban a kerámiatárgyak a múzeum gazdag magyar és nemzetközi gyűjteményeibe engednek betekintést. Az új épület újdonsága a MÉTA - Múzeumpedagógiai tér is. A klasszikus labdajátékra utaló név egyben a Múzeum, Élmény, Tudás, Alkotás fogalmait magába sűrítő betűszó, és ez nem véletlen: a hangulatos helyiség a Néprajzi Múzeum interaktív közösségi és múzeumpedagógiai tere. A foglalkozások résztvevői mellett családokat, egyéni látogatókat is várnak itt.

A Néprajzi Múzeum földszintjén kapott helyet a Városliget új látogatóközpontja is, ahol egy, a száz évvel ezelőtti Budapest városmagját, s benne a Városligetet bemutató, 55 m2-es, több mint 6.000 épületből álló, léptékarányos városmakett mellett a megújuló Liget valamennyi új fejlesztéséről kaphatnak információkat a vendégek, és jegyeket is vásárolhatnak park intézményeinek programjaira.

A Néprajzi Múzeum új épületének átadása nemcsak a gyűjtemény történetében számít mérföldkőnek, hanem a Liget Budapest projekt megvalósításának is fontos állomása. A projekt jelenleg Európa legnagyobb léptékű kulturális tartalmú városfejlesztése, amely a Városliget átfogó megújítását, benne a park kulturális intézményhálózatának és nemzeti közgyűjteményeink fejlesztését tűzte ki célul. A Szépművészeti Múzeum átfogó rekonstrukciója 2018-ban fejeződött be, az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ épülete 2019-ben került átadásra, a Magyar Zene Háza és a Néprajzi Múzeum új épületének mostani megnyitását pedig rövidesen az Új Nemzeti Galéria megvalósítása követi majd.







Liget Budapest: megnyílt a Néprajzi Múzeum új épülete a Városligetben

Link



Európa legjobbja után a világ legjobb középülete is a Néprajzi Múzeum lett

Link


















 
 
0 komment , kategória:  Művészet  
Megnyilt a Magyar Zene Háza
  2022-01-29 18:30:17, szombat
 
 




MEGNYÍLT A MAGYAR ZENE HÁZA


Az elmúlt hétvégén megnyitotta kapuit a Magyar Zene Háza, ami gyönyörű belső tereivel elkápráztatja az odalátogatókat.

Már javában koncerteznek az előadók a Magyar Zene Házában. A Liget Budapest Projekt keretében közel 30 milliárd forintból létrehozott kulturális centrum nemcsak lélegzetelállító építészeti megoldásaival, de környezettudatosságával is egyedülálló Európában.

A Magyar Zene Háza tervezője a japán sztárépítész, Sou Fujjmoto. Az volt a célja, hogy feloldja a természetes és az épített környezet közötti határvonalat, megteremtse a hangok természete és a természet hangjai különleges harmóniáját.

"A Magyar Zene Háza olyan emblematikus fejlesztés, mely példaként szolgálhat a jövő városfejlesztői számár, hiszen a zöld és az épített környezet kivételes összhangját valósítja meg" - mondta Sou Fujjmoto.

Az épület tetőzete a városligeti lombkorona szintje alatt marad, így biztosítva, hogy a ház beleolvadjon a természetbe.

A homlokzati üvegfal 94 darab hőszigetelt panelból áll, melyek az épület egyes szakaszain elérik a közei 12 méteres magasságot.

Bárki szabadon besétálhat ebbe a gyönyörű üvegpalotába, körülnézhet, beülhet a kávézóba. Több rendezvényre már előzetesen elfogytak a jegyek.

A magyar Kúltúra napja alkalmából megosztott videójában a miniszterelnök a Magyar Zene Házának megnyitóját mutatta be a Facebookon. Hangsúlyozta: az országépítők nevét a magyar nemzet soha nem felejti el.

"Kerékkötők, hátráltatók, károgók, országrombolók mindig voltak, de az ő nevükre senki sem emlékszik, mert a magyar nemzet kiejti őket az emlékezetéből" - tette hozzá Orbán Viktor a videóban.


Megnyílt a Magyar Zene Háza

Link



Elkészült a Magyar Zene Háza látványos épülete - Videó

Link





















 
 
0 komment , kategória:  Művészet  
Szinyei Merse Pál - Az ember és a természet ábrázolása
  2022-01-28 20:15:52, péntek
 
 





SZINYEI MERSE PÁL - AZ EMBER ÉS A TERMÉSZET ÁBRÁZOLÁSA


Egyesületünk hagyományokhoz híven, a 2022. évet is múzeumlátogatással kezdte.
A magyar képzőművészet egyik legnagyobb hatású mesterének, a 19. századi magyar festészet egyik legjelentősebb alakjának, Szinyei Merse Pálnak "AZ EMBER ÉS A TERMÉSZET ÁBRÁZOLÁSA" életművét bemutató kiállításon vettünk részt.

A nagy érdeklődésre való tekintettel három csoportban, tárlatvezetéssel néztük meg a kiállítást.

A kiállítás február 20-án bezár, aki teheti, addig még megnézheti.








Szinyei Merse Pálnak, a magyar képzőművészet egyik legnagyobb hatású mesterének, a 19. századi magyar festészet egyik legjelentősebb alakjának, az életművét mutatja be a Magyar Nemzeti Galéria új kiállítása. A 2021. november 12-től látogatható, mintegy 120 művet felvonultató kiállítás kép és kultusz összefüggéseit vizsgálja Szinyei életművében. A párhuzamosan kibomló kultusz- és képtörténet a művész kultúrtörténeti helyéről és művészetének jelentőségéről alkot új összképet.

A kiállítás Szinyei fő műveit magyar és nemzetközi - elsősorban osztrák, német és francia - kontextusban, az egykorú rokon törekvések és tematikus összefüggések tükrében mutatja be. A tárlatra több mint 20 külföldi festmény - köztük Monet, Sisley, Corot, Courbet, Gainsborough remekművei - érkezett neves köz- és magángyűjteményekből. Nemcsak a Szinyei-életműből láthat a közönség gazdag, számos ritkán látható művet felvonultató válogatást, hanem Szinyei kultuszát is eddig példátlan részletességgel tekinti át a tárlat, olyan művészek alkotásain keresztül, mint Ferenczy Károly, Rippl-Rónai József, Bernáth Aurél vagy a kortársaink közül Konkoly Gyula, Tót Endre és Szabó Ábel.

A kiállítást eredetileg 2020-ban, a művész születésének 175. és halálának 100. évfordulója alkalmából tervezte megrendezni a Magyar Nemzeti Galéria. A világjárvány azonban felülírta a múzeum tervét, így a tárlat csak most, 2021 őszén valósulhat meg, 2021. november 12. - 2022. február 20 között. Így viszont több olyan alkotást is kiállítottak, amit korábban még nem tudtak volna bemutatni, s amit a múlt században is csak ritkán láthatott a közönség. Ilyen például Szinyei Merse Pál Vitorlás a Starnbergi-tavon (1867) című festménye, amely korábban a Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből a második világháború viszontagságai során tűnt el, de a közelmúltban felbukkant, és egy magyar származású New York-i műgyűjtő ajándékaként visszakerülhetett a múzeum gyűjteményébe. Szinyei Fehér fa (1909) című, magántulajdonban lévő műve pedig több mint száz év után látható ismét kiállításon.

Szinyei Merse Pál a 19. századi magyar képzőművészet formabontó, úttörő alakja, a magyar festészet első nagy koloristája. A művész müncheni tanulmányai alatt Carl von Piloty legendás osztályában tanult és a korabeli müncheni művészeti élet legkiválóbb festőivel barátkozott. A munkásságának első szakaszában festett művei - Majális, Lila ruhás nő, Hóolvadás, Pacsirta, Léghajó, Pipacsos mező - kulcsszerepet játszottak a modern magyar művészet megteremtésében. Fő művei a legismertebb magyar festmények közé tartoznak, a magyar kulturális emlékezet fontos részét képezik már több mint egy évszázada. Festményei - a tökéletes kompozíció, a képek átütő ereje, üdesége, merész színhasználata és sajátos természetábrázolása - mindannyiunkra hatnak. Szinyei nagysága abban rejlik, hogy francia kortársaival, az impresszionistákkal egy időben, de tőlük teljesen függetlenül, önállóan fedezte fel a napfény formákat felbontó és színalakító szerepét. Ő volt az első magyar festő, aki következetesen, teljesen korszerű és újító módon valósította meg a modern eszményeket a magyar festészetben, amely először általa tudott lépést tartani a legkorszerűbb európai áramlatokkal.

Szinyei életútját egyrészt a 19. századi kortársak műveinek kontextusában, másrészt az élete végén kialakult kultuszából visszavezetve, a beérkezett művész pozíciójából visszatekintve ismerhetjük meg a tárlaton. Három évtizeddel a Magyar Nemzeti Galéria nagyszabású életmű-kiállítása után, ily módon még jól ismert művei is eddig nem látott válogatásban, sajátos tematikus egységeken keresztül, új fénytörésben jelennek meg. A hazai és külföldi kölcsönöknek köszönhetően olyan Szinyei-művek is bemutatásra kerülnek, melyek csak ritkán láthatók: Anya és gyermekei I., Tündérek tánca, Parkban, Önarckép bőrkabátban, Szinyei Merse Zsófi portréja.

A kiállítás központi alkotása a magyar festészet egyik legismertebb műve, a Majális. A kép nemcsak a művész kultuszában játszott főszerepet, hanem önmagában is ikonikus jelentőséggel bír. A műnek az egyetemes művészetben betöltött helyét különleges, erre a kiállításra készített kisfilm járja körül. A kiállítás másik érdekessége a színtannal foglalkozó egység, amely a színek és a színérzékelés tudományán keresztül segít értelmezni Szinyei színgazdag festményeit. Külön egységekben jelenik meg továbbá az a négy történeti kiállítás, mely Szinyei pályafutása és életműve alakulását döntő mértékben meghatározta. A tárlat a Szinyei 20. századi és kortárs kultuszát bemutató teremmel zárul, amelyben a festő és művei reflexiók, parafrázisok, átiratok formájában elevenednek meg.
































 
 
0 komment , kategória:  Művészet  
Hová tűnt az az ötszáz magyar festmény, amit száz éve vittek
  2021-12-29 14:00:27, szerda
 
 




HOVÁ TŰNT AZ AZ ÖTSZÁZ MAGYAR FESTMÉNY, AMIT SZÁZ ÉVE VITTEK KI AZ USA-BA?


Noha száz évvel ezelőtt Magyarország a hivatalos papírforma szerint nem vett részt a Panamai-Csendes-óceáni Nemzetközi Kiállításon, ötszáz jelentős magyar alkotást mégis bemutattak, köztük Munkácsy Mihály, Tihanyi Lajos, Czóbel Béla, Márffy Ödön, Rippl-Rónai József, Berény Róbert, Uitz Béla, Kernstok Károly, Fényes Adolf, Paál László és Iványi Grünwald Béla festményeit. De mi lett utána a képek sorsa?







Hiába vártak haza ötszáz magyar festményt 1915 decemberében az Egyesült Államokból - a rakomány nem érkezett meg. A szállítóhajó állítólag elsüllyedt. De hogy kerültek ki Amerikába és mi lett a sorsa a jelentős műveknek, köztük Munkácsy, Rippl-Rónai és Berény műveinek?

Éppen száz évvel ezelőtt ünnepelte a világ a Panama-csatorna megépítését, ennek kapcsán pedig tíz hónapon át tartó, monumentális méretű kiállítást rendezett az amerikai kormány: a San Franciscóban, a Panamai-Csendes-óceáni Nemzetközi Kiállításon (Panama-Pacific International Exposition, PPIE) bemutatott 11 ezer művet több mint 18 millióan látták. Az 1915. február 20-tól december 20-ig tartó eseményen a modern technikai vívmányokat csodálattal bámulta a közönség: végigutazhattak az ott installált Panama-csatorna modelljén, miközben az építésével kapcsolatos tudnivalókat telefonon hallgathatták, a Ford pedig egy olyan összeszerelő-csarnokot hozott létre, ahol a látogatók szeme láttára raktak össze egy-egy autót.

A centenárium alkalomból a de Young múzeum most több mint kétszáz darabot mutat be az egykor kiállított művekből a Jewel City című kiállítás keretein belül, ám minket jobban érdekel, hová tűnt az az ötszáz jelentős magyar alkotás, amiket száz évvel ezelőtt az akkori művészeti kiállításon mutattak be?







ÍGY KERÜLT AZ ÖTSZÁZ MAGYAR KÉP A TENGERENTÚLRA


Noha száz évvel ezelőtt Magyarország a hivatalos papírforma szerint nem vett részt a művészeti kiállításon, ötszáz jelentős magyar alkotást mégis bemutattak, köztük Munkácsy Mihály, Tihanyi Lajos, Czóbel Béla, Márffy Ödön, Rippl-Rónai József, Berény Róbert, Uitz Béla, Kernstok Károly, Fényes Adolf, Paál László és Iványi Grünwald Béla festményeit.


Rippl-Rónai József: Vedres Márk, 1910 körül





A képek különös véletleneknek köszönhetően kerültek az USA-ba az egyik szervező, John A. Nilsen Laurvikon keresztül, aki a nagy esemény előtt Magyarországra jött, és hogy, hogy nem, beleszeretett Ferenczi Sándor nevelt lányába, Pálos Elmába. A híres pszichoanalitikus Freud-tanítvány Ferenczi, Berény Róbert legszűkebb baráti köréhez tartozott, így Laurvik rajta keresztül lelt rá Berény munkáira: nyolc festményt, valamint hímzéseket (Berény tervezte, a felesége pedig kihímezte az egyedi darabokat) választott ki a világkiállításra, a Nyolcak vezéralakján keresztül pedig eljutott a többiekhez is - Czigány Dezső, Czóbel Béla, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Pór Bertalan, Tihanyi Lajos - és végül ötszáz művet vitt magával ,,kölcsönbe" a tengerentúlra.


Pór Bertalan: Család, 1909 Forrás: mek.oszk.hu





BOCS, DE A HAJÓ ELSÜLLYEDT A FESTMÉNYEKKEL


A kiállítás végeztével azonban hiába várták haza tulajdonosaik a festményeket. A rakomány soha nem érkezett meg, Laurvik pedig levélben közölte: a hajó elsüllyedt a művekkel. A turpisság azonban hamar kiderült, mivel az ominózus képeket még egy post-exhibition alkalmával 1916-ban is kiállították. Rá nyolc évre, 1924-ben végül hazahoztak néhányat, de hiányzott például Berény híres Bartók-portréja, a Golgotha és az Alvó nő fekete vázával című képek is.


Berény Róbert: Bartók Béla portréja, 1913 Forrás: www.artmagazin.hu





A Bartók Bála portréja és a Golgotha csak 1953-ban Laurvik halála után került elő egy raktárból, egy árverés után pedig egy amerikai gyűjtőhöz. A Bartók-portrét a Bartók Archívum vezetője vásárolta meg, onnan pedig a zeneszerző fiához Bartók Péterhez került, aki máig őrzi floridai otthonában.


AZ FBI LEFOGLALTA ANNO BERÉNY GOLGOTHÁJÁT


A Golgotha csodával határos módon került elő egy internetes árverésen, ahol fillérekért árulták: Berény San Franciscóban élő unokája kiszúrta és azonnal leállíttatta a licitet, mondván, hogy a festményt a nagyapjától tulajdonították el. Az FBI a nyomozás idejére lefoglalta a képet, de végül visszakerült a család tulajdonába.


Berény Róbert, Golgotha (Jelenet V.) 912, Forrás: Szépművészeti Múzeum





Az Alvó nő fekete vázával című festmény megtalálása is csodaszámba megy. Történt ugyanis 2009 karácsonyán, hogy Barki Gergely művészettörténész kislányával nézte éppen a Stuart Little Kisegér című animációs családi filmet, amikor is nem hitt a szemének: a rég elveszett Berény-kép, az Alvó nő fekete vázával lógott a falon az egyik jelenetben. Barki azonnal e-mailezni kezdett a Sony Pictures-szel, akik elhajtották, majd a stábtagokkal, akik állításuk szerint nem tudták hová lett a kép, a rendező-asszisztens egyenesen azt állította, elveszett a raktárból. Végül a díszlettervező jelentkezett rá két hétre, hogy a festményt - amit Kaliforniában egy ószerestől vett - biztonságban őrzi.


Berény Róbert: Alvó nő fekete vázával (MTI fotó: Kallos Bea)





A festő második feleségét, Breuer Etát ábrázoló kép öt éven át tartó hosszas procedúrát követően került haza tavaly decemberben és árverezte el téli aukcióján a Virág Judit Galéria 70 millió forintért. (Idén október 5-én Berény Monacói tengerpart című lappangó művét 55 millió forintért árverezték el ugyanitt, de ez a kép nem a tengerentúlról került elő, hanem magyar tulajdonosoknál volt, akik a hatvanas években vásárolták.)


Tihanyi Lajos: Önarckép, 1914 Forrás: de Young Múzeum





Hogy a többi képpel mi lett, a mai napig nem tudni, de biztosan nem ez volt az utolsó lappangó Berény-mű, hanem jó néhány várja még felkutatását. A mostani San Francisco-i kiállításon a Golgotha mellett látható Márffy Ödön: Csendélet (1910 körül), Rippl-Rónai József: Vedres Márk (1910), Pór Bertalan: Család (1909) és Tihanyi Lajos: Önarckép (1914) című művei is.


Link









 
 
0 komment , kategória:  Művészet  
Summerfest Nemzetközi Folklórfesztivál 2021 - Százhalombatta
  2021-08-16 22:15:27, hétfő
 
 










Summerfest Nemzetközi Folklórfesztivál 2021 - Százhalombatta
2021 augusztus 12 - 21

A Summerfest fesztivál Magyarország egyik legnagyobb nemzetközi folklóreseménye, amelyet Százhalombattán, Tökölön és Szigetszentmiklóson rendeznek meg 1994 óta minden évben. Jelenleg Európa legnagyobb fesztiválja, eddig 112 ország mintegy negyvenezer művészét látta vendégül. Sajnos tavaly ez nem történhetett meg. Üres volt a város. elvesztettük a a megszokott augusztusi találkozást a nagyvilággal: A Summerfest is online térbe szorult és bár a külföldiek a virtuűlis térben velünk voltak, de hát az nem ugyanaz.

Idén még mindig nem térhetünk vissza a régi kerékvágásba , hiszen a jogszabályok és a covid sem voltak velünk, de mégis előreléptünk. Az idei rendezvények igaz még nem pótolják a külföldiekkel történő találkozást, de találkozás mégis csak lesz. Egy héten keresztül sok színvonalas rendezvényt és előadást láthatunk, amelyben a helyi Forrás hívására hazánk 6 legjobb táncegyüttesének mintegy 300 táncosa szerepel Nyíregyházáról, Debrecenből, Szekszárdról, Jászberényből, Budapestről. A csoda tehát ismét ránk vár, mint eddig mindig idén is káprázatos perceket élhetünk majd át az ország legjobb együtteseivel, és mindazokkal, akik a 10 napos rendezvényre érkeznek városunkba.

Ezek egyike a mindenki által ismert és szeretett Csík zenekar, akik a mai nap folyamán ma este nagy sikerű koncertet adtak a helyi Kulturális Központban.

Kevés zenekar mondhatja el magáról, hogy már 30 éve töretlen erővel, az idő, a divatok múlásával nem törődve, a nehézségeket leküzdve, a sikereket ügyesen kezelve létezik és dolgozik.

Jövőbeli műsoraikban a közönségük által szeretett igényes, sokszínű zenei világukat visszik tovább az új dalaikban, miközben megidézik azokat a régi szép összeállításokat is, amelyek nemcsak a mi szívünkben, a közönségünk lelkében, hanem az utóbbi évtizedek magyar zenei palettáján is nyomot hagytak végérvényesen.

Nos, ez a Csík Zenekar. Néhány szép közismert számuk:







Csík zenekar - A dal a miénk

Link



Csík Zenekar - Ez a vonat, ha elindult..

Link



Csík Zenekar - Én vagyok az, aki nem jó...

Link



Csík zenekar - Gábor Áron rézágyúja és Kossuth Lajos táborában

Link



Csík Zenekar - Hazám, hazám

Link



Csík Zenekar - Juhmérés Mérában

Link



Csík Zenekar - Kalocsai katonadalok

Link



Csík Zenekar - Kanapékoncert



Link



Csik Együttes Kossuth nóta

Link



Csík Zenekar - Most múlik pontosan

Link



A Csík zenekar - Rózsa, rózsa

Link



Csik zenekar - Tartsd Magad Nemzetem

Link



Csík Zenekar - Te majd kézenfogsz és hazavezetsz

Link



Csík Zenekar, Ferenczi György és a Rackajam - Zöld erdőben de magas

Link









 
 
0 komment , kategória:  Művészet  
Máris elindult Mel Gibson megsemmisítése,mivel filmet készít
  2021-04-05 19:15:00, hétfő
 
 







MÁRIS ELINDULT MEL GIBSON MEGSEMMISÍTÉSE, MIVEL FILMET KÉSZÍT A ROTHSCHILD-CSALÁDRÓL


Azonnal támadás alá vették Mel Gibsont, ahogy bejelentette, hogy filmet készít a Rothschild-családról. Mely egy hihetetlenül gazdag new-yorki Rothchild-családról szóló film lenne. De az áthallást nem lehet nem észrevenni természetesen...

A Variety arról számolt be, hogy Gibson Shia LaBeouf - val fog együtt szerepelni a Rothchild-ban, egy szupergazdag New York-i család szatirájáról készülő filmben. A cím azonnal összehasonlításokat váltott ki a valóságos Rothschildokkal, a hihetetlenül gazdag zsidó bankárok családjával.


A háttérhatalom legbefolyásosabb és a világ leggazdagabb családja érinthetetlen és sem a főáramú média, sem a filmipar nem készíthet arról feldolgozást,

- hogyan tartják 1913 óta kezükben és magántulajdonban a világ pénzkibocsátását,

- hogyan hoztak létre világháborúkat, hogyan irányították a történelmet,

- hogyan hozták létre a cionista Izraelt és hogyan tartják mai napig ellenőrzés alatt a monetáris adósságokat,

- a Nemzetközi Fizetések Bankját,

- a Bank of England-et, a FED-et vagy az Európai Központi Bankot.

- hogyan dolgoznak az Új Világrend létrehozásán most is.


A VilagHelyzete oldal 10 éve alatt számos cikkben olvashattatok róla, de Drábik János előadásaiból is mindenki tisztában van mára a főáramú média által eltitkolt és kimondhatatlan tényekkel.


Ez a Rothschild nem az a Rothschild! Ez a család, nem az a család!

Filmes és zsidó lapok egyszerre hördültek fel a váratlan hír hallatán. Megemlítik, hogy Mel Gibson részegen egy rendőri intézkedés közben a zsidókat okolta a világban zajló háborúkért. Emlékeztetnek 2004-es filmjére, A Passióra, ami miatt több amerikai zsidó szervezet antiszemitizmussal vádolta Mel Gibsont.

Most Mel Gibson azután, hogy hirhedt kijelentése miatt, miszerint a "zsidók uralják egész Hollywoodot és a filmgyártást" teljesen perifériára tették és nemkívánatos személlyé vált, most úgy döntött előveszi ezt a tabutémát is...

A film forgatása még el sem kezdődött, de máris kárelhárításba kellett kezdenie a stábnak, mert ahogyan az várható volt, elővették az antiszemita, zsidógyűlölő, összeesküvés-elmélet vádakat, hogy Mel Gibsonnak még csak eszébe sem jusson a filmet végigvinni, de a nézőknek megnézni végképp nem....

A Rothschildok kezében lévő világmédia máris hadat üzent és a film forgatásának leállítását és Mel Gibson megbüntetését követeli!

Írta és szerkesztette: SBG Buddha - VilagHelyzete







Máris elindult Mel Gibson megsemmisítése, mivel filmet készít a Rothschild-családról

Link



Mel Gibson 12 legjobb filmje, amit mindenképpen látnod kell

Link















 
 
0 komment , kategória:  Művészet  
Az opera - régen és most
  2020-10-24 19:00:21, szombat
 
 







Az OPERA - RÉGEN ÉS MOST


RÉGEN


Az opera régen hatalmas buli volt, ma meg csak ülünk a sötétben

Az opera fénykorának közönsége evett, ivott és beszélgetett Verdi operái alatt, mégis tudta, mikor kell ünnepelni egy új művet, és mikor kell színpadra kérni a szerzőt. Hogyan zajlott egy operaelőadás egykor, és hogyan zajlik ma?

Theodor Adorno zeneszerző, filozófus, szociológus és esztéta egyike volt azoknak, akik a 20. században feltették a kérdést: miért veszítette el az opera a társadalmi funkcióját? Burgeois Opera című cikkében leírta, hogy az opera hatása és érvénye a mai társadalomban periférikus, az operaház pedig olyan lett, mint egy múzeum, amely azért működik, hogy megőrizze a régi nagy műveket.

Miért vonzz ilyen kevés embert az opera? Túl nehéz a kortárs zene? Vagy azért, mert a nagy repertoárdarabokat ismételjük újra és újra?
És miért ül a közönség sötétben?

Ha összehasonlítjuk az opera fénykorát, a 18-19. századot a mai korral, hatalmas különbségeket látunk: a mai állapotokhoz nehezen alkalmazkodik a közönség, és más magatartású nézőknek írtak a nagy bel canto komponisták is. A szigorú szabályok miatt sokan úgy érzik, nem tudnak eleget, nem elég műveltek vagy mélyek ahhoz, hogy az opera élményében részt vegyenek.
Az olasz opera hatalmas buli volt

Itáliában az emberek beszélgettek, flörtöltek, ettek, ittak és kártyáztak, az operaház pedig az egyik legfontosabb közösségi tér volt. Az itt megjelenők társadalmi státuszukat és érdeklődésüket is jelezték jelenlétükkel azontúl, hogy kíváncsiak voltak a zenére. Egy angol úriember például felháborodottan számolt be a San Carlo-i operaházban tapasztaltakról:

A tömeg nevetgélt és beszélgetett az előadás közben...

Kicsit viselkedett csak jobban a milánói Scala közönsége, ahol a szerencsejátékokat is engedélyezték. A 19. század végén viszont betiltották a házban a ráadásokat, és a nézők nem tapsolhatták vissza egynél többször a sztárokat. 1887-ben, Verdi Otellójának premierjén az előadás negyed kilenckor kezdődött és jóval éjfél után fejeződött be, és a házszabályokat is megtörte lelkes hallgatóság. A zenét többször tapssal szakították félbe, és Verdinek számos alkalommal meg kellett jelennie a színpadon - természetesen hatalmas üdvrivalgás közepette.
Meyerbeer Ördög Róbert című operájának bemutatója

Meyerbeer Ördög Róbert című operájának bemutatója (Fotó/Forrás: Wikimedia Commons)

Az opera zenei nyelvét a hőskorban értették az emberek, és imádták kedvenc zeneszerzőiket, Verdit, Bellinit és Rossinit. De mi változott meg azóta ennyire?
Hé! Ki kapcsolta le a fényeket?

Wagner többet tett bárki másnál, hogy az emberek csak az operára figyeljenek. A bayreuth-i operaház úgy épült meg, hogy a nézők minden helyről tökéletesen lássanak, és a nézőtérről eltűntek a fények. A zeneszerző egyik írásában kifejtette, hogy az opera egy kiválasztott réteg műfaja, és elvárta, hogy a nézők teljesen belefeledkezzenek a drámába.

Wagnernek természetesen igaza volt, az operát csak úgy lehet a legteljesebb mértékben befogadni, ha másra nem figyelünk. Ugyanakkor többek között ő volt az, aki után az opera egészen megváltozott.
A közönség azelőtt úgy érezte, hogy ők irányítják a színpadot, ezután viszont a színpadról irányították őket,

a műfaj pedig ama bizonyos elefántcsonttorony tetejébe került. Így került az opera a csúcsra, és paradox módon rögtön válságba is.
Az opera ma

Egy este az operában egész más élmény ma, mint az elmúlt évszázadokban. Többek között eltűnt az új művek bemutatásának az izgalma, és a közönség a kedvenceit követeli: a Bohéméletet, a Traviatát és a Varázsfuvolát - hogy csak néhányat említsek. Az újdonság iránti igényünket vadabb, szokatlanabb rendezésekben éljük ki.
Az opera közönsége pedig többnyire konzervatív,

akik számára elsődleges fontosságú a régi értékek megtartása és a szociális rend fennmaradása. Az operaház olyan lett, mint egy templom, a különbség csupán annyi, hogy Isten helyett Puccinit árasztják el imádattal - vagy legalábbis kultikus tisztelettel. Persze a konzervativizmussal nincsen baj, de olyan intenzív műfajfejlődés, amilyenben az operának korábban része volt, egy ilyen környezetben nem képzelhető el.
A Garnier Opera lépcsője. Louis Béroud festménye.

A Garnier Opera lépcsője. Louis Béroud festménye. (Fotó/Forrás: Wikimedia Commons)

Ez a gyakorlat persze magasabb művészi színvonalat eredményezett a színpadon, akár tökéletes produkciók jönnek létre estéről estére, a közönség viszont egy VIP-klubbá változott, ahol tudni kell, melyik ária után illik és szabad tapsolni, ahol 3-4 órán át mozdulatlanul kell figyelni, és a szöveg olasz, német vagy francia.

Herbert Lindeberger, az Opera - Egy különleges művészet című könyv szerzője úgy véli, hogy ennyi idő valóban rendkívül hosszú, de nem biztos, hogy a zeneszerző úgy komponálta őket, hogy a közönség minden egyes hangra figyelni fog majd. Tudjuk, hogy Verdi, Puccini és a többiek fantasztikus zeneszerzők voltak. Hogy miért? Ezek a zeneszerzők tudták és érzékeltek, mi az, ami érdekli az embereket, és mi az, amivel megragadhatják a figyelmüket. Nem tekintették a művészi szabadság csorbulásának, ha közönségkedvenc áriákat ,,kellett" írniuk, hiszen úgy vélték, a mű csak a hatásában bontakozik ki igazán.
Az opera elválaszthatatlan a közönségétől.

Nem hiszem, hogy gumicukrot és sört kellene árusítani az Ybl-palotában előadás közben, vagy hangos beszélgetéssel jeleznünk unalmunkat egy-egy Wagner-felvonás közben. De vizsgáljuk meg, hogy miért járunk operába, és mi érdekes ebben a műfajban. Tapsoljunk, fütyüljünk és bravózzunk, ha tetszik az előadás, ne ünnepeljünk illemből és beszélgessünk az előadásról a szünetben. Közben pedig ne feledkezzünk meg róla, hogy egy zajos bárban énekelni semmivel sem könnyebb, mint operaszínpadon. Sőt, az előbbi helyen még a közönség figyelméért is meg kell küzdeni. Viszont ha ez sikerül, pontosan tudni fogjuk, mi tetszik a közönségnek. Csakúgy, mint Donizetti, Verdi és a többi nagyok.

A cikk Lindsay Michael 2004-es Why We Should Ditch the Concert Hall and Hit the Bar című írása alapján készült.

Ez a cikk a Koktélparti című sorozat része. Ön is járt már úgy, hogy meghívták egy elegáns koktélpartiba, ahol csupa sznob és nagyvilági ember mulatta az időt, de Ön csak bután állt a sarokban, mert nem tudott miről beszélgetni? Nos, ennek vége! Vágjon fel előttük azzal a sok mindennel, amit itt olvas!

Link








MOST - kicsit humorosan


Mivel nem tudunk most operába járni, nehogy elfelejtsük az alapvetéseket


AZ OPERA SZABÁLYAI


Amit mindenképp érdemes tudni az operáról:

1. Az operában végig énekelnek. Ha valaki abbahagyja akár egy pillanatra is, hálából rögtön meg kell tapsolni.

2. Az operák alaptörténete a következő: két kövér ember szerelmes egymásba és a végén egyikük vagy mindkettő meghal. Őket kell a leghangosabban megtapsolni. Ha nem halnak meg, vígoperáról beszélünk.

3. Az operák általában nem szinkronizáltak, de a szereplők gesztusaiból is kitalálható a történet.
- Ha mellükre szorítják a kezüket, mint Lajcsi, szerelmesek,
- ha a plafonra néznek: boldogok,
- ha a padlóra: szomorúak,
- ha pedig a kardjukat csapkodják: kardozni akarnak valakivel.
- a gonosz általában gonoszan néz, vagy ki van vastagítva a szemöldöke.

4. Aki a legmagasabb hangon énekel, az keresi a legtöbbet, mind a férfiaknál mind a nőknél.

5. Mivel az operákat régen írták, a szövegírók többsége szerencsére már nem kap pénzt az idióta dalszövegekért.

6. A jó és a gonosz kövér nőket a ruhájukról lehet megkülönböztetni: a jó kövér nőnek ugyanis általában jobban kivan a melle.

7. A zenészek nem azért vannak egy árokban, mert szar számokat fognak játszani, hanem azért, hogy látsszanak az énekesek.

8. Ne aggódjunk, senkit sem ölnek meg annyira, hogy a halála előtt ne tudjon még tíz percet énekelni!













 
 
0 komment , kategória:  Művészet  
A Szeretet Napja - A szeretet asztala
  2019-08-23 19:15:36, péntek
 
 











A SZERETET NAPJA - A SZERETET ASZTALA


Augusztus 18 vasárnap: a Summerfest 7 napja a Szeretet Napja


Ez a nap a szeretet jegyében zajlott. Az ökumenikus imádságon a Szekeres József Konferencia- és Rendezvényközpontban a résztvevők népviseletben vettek részt, és minden zenekar rövid koncertet adott a béke, a barátság és a szeretet jegyében vallástól, felekezettől, világnézettől függetlenül.

A délelőtti ökumenikus imádság után újból megterítésre került a Szeretet asztala is. A Szeretet asztalát a a Szekeres József Konferencia- és Rendezvényközpontban állították föl, ahová a város lakói az általuk készített ételekkel, finomságokkal vendégelték meg a külföldi táncosokat.

A városlakók egymást túllicitálva tették le "tányérnyi" ajándékaikat a Szeretet asztalára, így járulva hozzá a külföldi táncosok megvendégeléséhez. A Rendezvényközpontba érkező külföldi táncosok ezúttal is tágra nyílt szemmel és szívvel fogadták a helybeliek által elkészített ételtől és szeretettől roskadozó asztalt.

Felemelő pillanatok voltak!























































































































































































 
 
0 komment , kategória:  Művészet  
     1/6 oldal   Bejegyzések száma: 57 
2022.08 2022. Szeptember 2022.10
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 27 db bejegyzés
e év: 155 db bejegyzés
Összes: 4452 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 51
  • e Hét: 8954
  • e Hónap: 59956
  • e Év: 537757
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2022 TVN.HU Kft.