Regisztráció  Belépés
sanci81.blog.xfree.hu
-Minden ember, minden apró mozzanat, Életedbe úgy került, hogy magad vontad oda... Az pedig, hogy mit kezdesz velük, csakis rajtad áll! ... Czifra Sándor
2007.12.24
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/4 oldal   Bejegyzések száma: 34 
Lezuhant gép
  2017-08-21 16:22:54, hétfő
 
 


Link
 
 
0 komment , kategória:  Katasztrófák és történetei  
Himnemű, vagy nőnemű a számítógép?
  2016-10-16 17:23:37, vasárnap
 
 


Link

Egy vizsgálatban egy nőkből és egy férfiakból álló csoportnak
azt kellett megmondania, hogy milyen nemű a számítógép, és négy érvvel
kellett alátámasztaniuk álláspontjukat.

A női szakértő csoport hímneműnek ítélte a számítógépet, a következő alapon:

1 - Előbb be kell kapcsolni, hogy aztán odafigyeljen az emberre.
2 - Tele van információval, de nincs fantáziája.
3 - Arra lenne, hogy segítse az embert, de az idő nagy részében ő maga
a "probléma".
4 - Mihelyt az embernek van egy, rögtön rájön, hogy ha várt volna még
egy kicsit, jóval nagyobb teljesítményű modellt vehetett volna.
Tehát, hímnemű!

A férfi szakértők szerint a számítógép nőnemű, mert:

1 - Csak a teremtője érti a belső logikáját.
2 - Az a nyelv, amelyen egy másik számítógéppel beszél, teljesen érthetetlen.
3 - A legkisebb hibát is tárolja a memóriájában, hogy azt a
legalkalmatlanabb pillanatban hívja elő.
4 - Mihelyt az embernek van egy, rájön, hogy a keresetének felét
kiegészítőkre kénytelen költeni.
Tehát, nőnemű!
 
 
0 komment , kategória:  Katasztrófák és történetei  
Így omlott az óceánba az olimpiára épített híd
  2016-07-08 17:06:35, péntek
 
  Így omlott az óceánba az olimpiára épített híd Rio de Janeiró-ban


Két ember életét vesztette és többen eltűnhettek, mikor a tengerbe omlott a riói olimpiára épített egyik biciklis híd csütörtökön, az olimpiai láng fellobbanásának napján.

A híd - melyet kifejezetten a riói olimpiára építettek - tragikus módon éppen a lánggyújtás napján omlott össze.




Link

A tervező-kivitelező cég, a CREA-RJ képviselője bevallotta, hogy a januárban átadott híd tervezésénél nem számítottak arra, hogy a hullámok ilyen magasra is felcsaphatnak a hídra, és ezzel meggyengítik a szerkezetét.

Ahogyan a felvételeken is látható, nagyjából egy 50 méteres szakasz omlott bele a tengerbe a csaknem 4 kilométeres híd közepe, és a baleset után jogosan tehetjük fel a kérdést: vajon milyen állapotban lehetnek az olimpiára tervezett építmények?

Az ötven méterig felcsapó hullámok egyike csütörtökön szó szerint felemelte a biciklis híd egyik szakaszát, ami a visszacsapódás után összeomlott. Link a hidat azért építették, hogy az olimpiára érkező turisták sportolás közben tudjanak gyönyörködni a közeli part lenyűgöző kilátásában, és könnyebben le tudjanak jutni a vízhez.

Halmozottan problémás a brazil nemzet

A braziloknak már a 2014-es FIFA labdarúgó világbajnokság alatt is rengeteg problémájuk volt a rosszul szervezett stadionépítésekkel. Egy alkalommal 8 munkás halt meg, és a mérkőzések alatt is összeomlott egy híd.

Ehhez párosul a brazil kormány újabb botránya, Dilma Rousseff elnök - rövid időn belüli - megbuktatása, akiről bebizonyosodott, hogy egy második elnöki ciklus megszerzése miatt egy mozdulattal a szőnyeg alá söpörte országa gazdasági problémáit.

Egy harmadik katasztrófa is beárnyékolja az ország jövőképét: nem tudták megakadályozni a zikavírus továbbterjedését, melyről időközben kiderült, hogy a kóros kisfejűség mellett más, súlyos agyi problémákat is okozhat a magzatoknál.
 
 
0 komment , kategória:  Katasztrófák és történetei  
Szabadesés közben
  2016-02-26 18:21:16, péntek
 
 


Link
 
 
0 komment , kategória:  Katasztrófák és történetei  
Elhunyt Justin Wilson
  2015-08-29 16:56:03, szombat
 
 


Link
fotó:IndyCar

IndyCar

Hivatalosan is megerősítették, hogy Justin Wilson elhunyt a súlyos balesetét követően. Jules Bianchi után ismét elvesztettünk egy versenyzőt...
IndyCar

Hivatalosan is megerősítették, hogy Justin Wilson elhunyt a súlyos balesetét követően. Jules Bianchi után ismét elvesztettünk egy versenyzőt...

A GP-live.hu az elsők között számolhatott be a brit versenyző súlyos balesetéről. Wilson még vasárnap szenvedett súlyos fejsérülést az amerikai IndyCar sorozatban.

A pilótát azonnal kórházba szállították, de az orvosok rögtön tudták, hogy nagy a baj. Justin nem sokkal később kómába esett, és kritikus állapotban feküdt az intenzív osztályon. Tegnap még arról szólt a hivatalos közlemény, hogy a versenyző állapota 24 órát követően változatlan, és ha változás következik be nála, akkor tájékoztatni fogják a médiát és a rajongókat.

Most sajnos a legrosszabb következett be, amikor is hivatalosan megerősítették, hogy a 37 esztendős tapasztalt versenyző, aki többek között a Forma-1-et is megjárta, elhunyt.

Ezzel egy két évtizedes szakmai karrier és egy boldog élet ért véget, miközben a motorsport csak pár hete köszönt el Bianchitól, aki szintén tragikus körülmények között ment el.

Wilson felesége és két lánya, valamint a szintén autóversenyző öccse mély fájdalommal vette tudomásul, hogy a szerettük már nincs többé, akit az IndyCar sorozat a saját halottjának tekint. A család a hivatalos nyilatkozatában elmondta, hogy Justin egy szerető apa és odaadó férj, valamint egy rendkívül versenyképes versenyző volt, aki mindig is tisztelte a társait, és a közösség nagyon szerette őt. A család köszönetet mondott a gyors orvosi ellátásért és a teljes versenyautó közösségnek a bámulatos támogatásukért. A család többek között azt is elárulta, hogy Wilson szervdonor volt, és tiszteletben tartják a pilóta kívánságait, aki a halálával most életeket menthet meg.

Wilson csapata, az Andretti Autosport ugyancsak gyászba borult.

,,Mély fájdalommal vesszük tudomásul, hogy Justin elment. Hatalmas versenyző és értékes tagja volt a csapatunknak, valamint elismert képviselője a sportnak. Noha Justin csak rövid ideig lehetett a csapatunk tagja, örökre a részévé válik az Andretti családnak. Élete és versenyzői karrierje, valamint a szenvedélye a sport iránt példaértékű volt. A gondolataink és az imáink továbbra is Wilson családjával és a rajongókkal vannak."

Sokan nem tudják, de Wilson a közúti és a hegyi kerékpározás szerelmese volt, miközben diszlexia nagykövetként is tevékenykedett. Fiatal korában sokat küzdött ezzel, és a tanulási zavarral, ami nagyrészt azzal párosult, hogy nehezen tudott olvasni. Gyakran beszélt bizonyos csoportok előtt erről a versenypályákon, és különböző iskolákba is ellátogatott az IndyCar versenyhelyszíneken.

Wilson professzionális karrierje a formula sorozatokban 1999-ben kezdődött, amikor is belépett a Formula 3000 bajnokságba. A harmadik évében ért fel a csúcsra, amikor is 2001-ben megnyerte a kiírást. 2002-ben és 2004-ben az Amerikai Le Mans Szériában is kipróbálta magát, majd következett a Forma-1!

IndyCar

Hivatalosan is megerősítették, hogy Justin Wilson elhunyt a súlyos balesetét követően. Jules Bianchi után ismét elvesztettünk egy versenyzőt...
Hirdetés

A GP-live.hu az elsők között számolhatott be a brit versenyző súlyos balesetéről. Wilson még vasárnap szenvedett súlyos fejsérülést az amerikai IndyCar sorozatban.
Hirdetés

A pilótát azonnal kórházba szállították, de az orvosok rögtön tudták, hogy nagy a baj. Justin nem sokkal később kómába esett, és kritikus állapotban feküdt az intenzív osztályon. Tegnap még arról szólt a hivatalos közlemény, hogy a versenyző állapota 24 órát követően változatlan, és ha változás következik be nála, akkor tájékoztatni fogják a médiát és a rajongókat.

Most sajnos a legrosszabb következett be, amikor is hivatalosan megerősítették, hogy a 37 esztendős tapasztalt versenyző, aki többek között a Forma-1-et is megjárta, elhunyt.

Ezzel egy két évtizedes szakmai karrier és egy boldog élet ért véget, miközben a motorsport csak pár hete köszönt el Bianchitól, aki szintén tragikus körülmények között ment el.

fotó:IndyCar

wuilsonuj2

Wilson felesége és két lánya, valamint a szintén autóversenyző öccse mély fájdalommal vette tudomásul, hogy a szerettük már nincs többé, akit az IndyCar sorozat a saját halottjának tekint. A család a hivatalos nyilatkozatában elmondta, hogy Justin egy szerető apa és odaadó férj, valamint egy rendkívül versenyképes versenyző volt, aki mindig is tisztelte a társait, és a közösség nagyon szerette őt. A család köszönetet mondott a gyors orvosi ellátásért és a teljes versenyautó közösségnek a bámulatos támogatásukért. A család többek között azt is elárulta, hogy Wilson szervdonor volt, és tiszteletben tartják a pilóta kívánságait, aki a halálával most életeket menthet meg.

Wilson csapata, az Andretti Autosport ugyancsak gyászba borult.

,,Mély fájdalommal vesszük tudomásul, hogy Justin elment. Hatalmas versenyző és értékes tagja volt a csapatunknak, valamint elismert képviselője a sportnak. Noha Justin csak rövid ideig lehetett a csapatunk tagja, örökre a részévé válik az Andretti családnak. Élete és versenyzői karrierje, valamint a szenvedélye a sport iránt példaértékű volt. A gondolataink és az imáink továbbra is Wilson családjával és a rajongókkal vannak."

Sokan nem tudják, de Wilson a közúti és a hegyi kerékpározás szerelmese volt, miközben diszlexia nagykövetként is tevékenykedett. Fiatal korában sokat küzdött ezzel, és a tanulási zavarral, ami nagyrészt azzal párosult, hogy nehezen tudott olvasni. Gyakran beszélt bizonyos csoportok előtt erről a versenypályákon, és különböző iskolákba is ellátogatott az IndyCar versenyhelyszíneken.

Wilson professzionális karrierje a formula sorozatokban 1999-ben kezdődött, amikor is belépett a Formula 3000 bajnokságba. A harmadik évében ért fel a csúcsra, amikor is 2001-ben megnyerte a kiírást. 2002-ben és 2004-ben az Amerikai Le Mans Szériában is kipróbálta magát, majd következett a Forma-1!

2003-ban versenyzett az F1-ben, a Minardi és a Jaguar színeiben. Összesen 16 futamon állt rajthoz. A legjobb eredménye egy 8. hely volt az Amerikai Nagydíjon.

2004-től 2007-ig a Champ Car mezőnyében próbált szerencsét, ahol sikeres idényeken volt túl. 2005-ben a harmadik, míg 2006-ban és 2007-ben másodikként zárta a bajnokságot.

2008 és 2015 között pedig az IndyCar volt az otthona! A brit több alkalommal is nyerni tudott, de a csúcsra már nem érhetett fel. A legjobb idényét 2013-ban teljesítette, amikor is hatodik lett a szezon végén a Dale Coyne Racing színeiben. Wilson hétszer nyert az IndyCarban, legutóbb a 2012-ben a Texas Motor Speedwayen, nyolcszor állhatott fel a pole-ba 174 futamon. 711 kört töltött az élen, beleértve kettőt az augusztus 23-i versenyen.

Wilson a pályafutása alatt 2004-ben Le Mans-ban is rajthoz állt a 24 órás futamon, de a V8 Supercar sorozatban is kipróbálta magát. Sőt, az Andretti Autosporttal az első Formula E idényben is szerephez jutott. Az Orosz Nagydíjon kapott lehetőséget, ahol végül 10. lett.

A cikk forrása: Link (Itt további linkeket is találtok, melyekkel a tragikus baleset videóját is megtaláljátok!)
 
 
0 komment , kategória:  Katasztrófák és történetei  
Természetben pihenő
  2015-02-06 05:55:19, péntek
 
 


Link
 
 
0 komment , kategória:  Katasztrófák és történetei  
A Balaton Titanicja
  2014-07-31 18:06:58, csütörtök
 
  A Balaton Titanicja + FOTÓK
Illés Tibor
Az 1954-es hajószerencsétlenség a magyar tengeren




Link

Nem múlik el nap, hogy ne olvashatnánk híreket az olaszországi hajókatasztrófáról, melynek magyar áldozata is van. De arra már talán kevesen emlékeznek, hogy - méretében nem, de halálos áldozatok tekintetében ezzel összemérhetően - a magyar tenger is szedett áldozatokat, amikor a ,,Balaton Titanicjaként" emlegetett Pajtás hajó 1954. május 30-án felborult.
A Pajtás csavargőzös kora délelőtt futott ki a balatonfüredi hajóállomásról. A közelben éppen vitorlásverseny zajlott, s az utasok - hogy jobban láthassák a viadalt - a hajó egyik oldalára tódultak. Az éppen kanyarodó jármű megdőlt és elsüllyedt. Szemtanúk szerint a partról is hallani lehetett az utasok segélykiáltásait. Huszonhárman meghaltak, ötvenhatan megsérültek. A korabeli sajtó nem számolhatott be a tragédiáról, ezért a közvélemény csak három évtized múltán értesült a tömegszerencsétlenségről.
A Pajtás




Link

Az egycsavaros utasszállító gőzhajó 1918-ban került ki a Shlick-Nicholson Hajógyárból. Ebből a típusból kilencet építettek, és mindegyiket római számmal jelölték. A hajó a II-es számot kapta - 1918-II. sz. csavargőzös - , és 1945-ig szállította az utasokat a Duna két partja között, mígnem a háború viharaiban a Markó utca magasságában el nem süllyedt. Egy évvel később emelték ki, majd a helyreállítást követően ismét forgalomba állították.
1950-ben került a Balatoni Hajózási Vállalat (BHV) tulajdonába, s ekkor kapta a Pajtás nevet is. Egyszer még visszaszállították a Dunára, majd ismét balatoni hajó lett. A tragédia után, 1957-ben Siófokon, a MAHART műhelyében kétcsavaros motorhajóvá építették át, és 1959-ben Dömsödre keresztelve lehajózták a Dunára. Véglegesen 1987-ben vonták ki a forgalomból, 2002-es információk szerint jelenlegi osztrák tulajdonosa motorjachtnak építi át.

A végzetes átépítés
A II. világháború alatt a balatoni hajókat mind felrobbantották és az ország újjáépítését követő lassan meginduló turizmus munkástömegeit nem volt mivel kiszolgálni. Ekkor jutott eszébe valakinek, hogy három dunai gőzöst felúsztassanak a hat-hét éve átadott Sió-csatornán. Ezek egyike volt a Pajtás.
Az ötvenes évek elején korábban sohasem látott tömegek lepték el nyaranta a Balaton mindkét partját, hogy a magánvillákból átalakított vállalati üdülőkben pihenjék ki fáradalmaikat, a beutalókért valóságos versengés folyt. Azokban az időkben nehéz volt a Helkán, a Kelénen, a Csobáncon vagy a Tündén a Siófok-Füred útvonalon helyet kapni, a hajók alig győzték az utasokat szállítani. 1951-ben határozták el valakik ,,odafönt", hogy a Pajtást a Balatonra kell vezényelni. A BHV siófoki műhelyében átalakították a hajót, melynek során hat méterrel meghosszabbították a tetőt és a mentőcsónakokat a fedélzet fölött helyezték el, az ablakokat kicserélték.
Az átalakítás azonban nem vált a Pajtás előnyére, ráadásul az alapvető stabilitási követelményeket sem vették figyelembe. A módosításokkal a hajó befogadóképessége 150 főről 200-ra nőtt, aminek egyenes következménye volt a stabilitását romlása. 1952. április 25-én a KPM is hozzájárult a munkához. Az üzemképességi szemlén az illetékes hajózási hatóság még apró változtatásokra hívta fel a figyelmet, de stabilitáspróbát sem akkor, sem a forgalomba állítás után - amikor pedig nyilvánvalóvá vált, hogy a hajó látványosan billeg és düledezik - senki sem rendelt el.




Link

Ekkor már több hajós is tudta, hogy a Pajtás labilis, ám ezzel a hivatalokban nem foglalkoztak, sőt azzal sem, hogy az eredetileg folyami hajónak épített csavargőzös nem alkalmas a Balatonra. Ráadásul a hajó műszaki vizsgálata is elmaradt, a stabilitás ellenőrzésével együtt. Az átalakítás után a Pajtás személyzete észlelte és jelentette is a veszélyes labilitását, de az illetékesek valószínűleg a ,,szabotázs" vádjától tartva nem tettek semmit. A problémát az akkori kapitány, Heisz János is felismerte, de írásos nyoma nincs, hogy ezt valaki ,,feljebb" jelentette volna. Egyszerűen a szőnyeg alá söpörték a problémát, mivel már várták az új balatoni hajókat, melyeknek a Pajtást és társait kellett felváltaniuk.
A tragédia
Verőfényes vasárnap volt 1954. május 30-án. A hajó délelőtt negyed 11-kor indult el Siófokról, száz utassal a fedélzetén. Az irány Tihany volt, Balatonfüreden keresztül. Az út során Füredig semmi vészjósló nem történt, bár később néhány szemtanú azt vallotta, már ekkor is megdőlt a hajó. 11 óra 30 perckor a zsúfolásig megtöltött füredi móló keleti részén kötött ki, orrával a Tagore sétány felé. A száz utasból 14-en maradtak a hajón. Ezt Germán Gyula matróz jelentette Heisz Pál kapitánynak azzal együtt, hogy a Tihanyba induló utasok száma 178.




Link

Az utasok ki- és beszállása után a hajó Tagore sétány irányába éles jobb fordulóval a Tihany felé vette az irányt. A fedélzeten ekkor 192 - más források szerint 176-178 - utas és 6 fős személyzet tartózkodott. Legtöbben a gyereknapot ünnepelték a hajókázással, és figyelték az abban a percben a startpisztoly lövésére elindult vitorlásversenyt. Az éles forduló alatt a Pajtás először balra, majd jobbra billent. Heisz Pál kapitány el akarta fordítani a kormányt, hogy megállítsa a borulást, de nem sikerült: a hajó a bal oldalára dőlt, és süllyedni kezdett, miközben kitört a pánik. A gőzhűtő, Vámosi Gyula, aki kabinjában ragadt, halála előtt nem sokkal még kiengedte a kazánból a gőzt, hogy a hajó ne robbanjon fel. Ezzel még nagyobb tragédiát előzött meg. A felborult hajó a bal oldalára dőlve süllyedt el, majd megült a fenéken. Szerencsére félig kiállt a vízből, így az utasok nagy része felkapaszkodhatott az oldalára.
Szemtanúk szerint a borulást a hajótest belendülése okozhatta. Pont akkor indult a móló másik oldalán az évadnyitó vitorlásverseny mezőnye. A látványos rajtot pedig minden utas meg akarta nézni, ezért a hajó bal oldalára tömörültek. Ettől erősen megdőlt a Pajtás. Az utasok ekkor megijedtek, és átszaladtak a hajó jobb oldalára, ami ettől a másik felére dőlt, és erősen kilengett. Eközben nagy mennyiségű víz jutott a hajóba, majd lesüllyedt a tó fenekére, ahol balra dőlt. Huszonhárman, 22 utas és a fűtő - más források szerint huszonheten - lelték halálukat a hullámsírban, több mint 50 ember megsérült, annak ellenére, hogy a közelben zajló vitorlásverseny résztvevői gyorsan megkezdték a mentést. Mivel a hajó a parttól pár méterre borult fel, a parton állók közül többen beugrottak segíteni. A vitorlásversenyt azonnal lefújták, a versenyezők aktívan részt vettek a mentésben. Nekik köszönhető, hogy nem lett több áldozat.




Link

Később, még napok múlva is találtak néhány iszapba süllyedt áldozatot. A személyzetből egy fűtő esett áldozatul, aki nem fért ki a gépház ablakán. Mondták neki, hogy várjon, amíg kivágják a hajótestet, de a termetes férfi úgy döntött, alámerül és megkeresi a kijáratot az olajos vízben. A gépház ajtajában azonban három menekülni próbáló utas belekapaszkodott. Mindnyájan megfulladtak.
A későbbi levéltári kutatások és a visszaemlékezések szerint a legfiatalabb áldozat hét, a legöregebb 68 éves volt, a többiek 20-25 évesek voltak. Néhány különös esetről is szólt a fáma. Egy édesanya például a babakocsival együtt vízbe dobta csecsemőjét. A gyermeket a pólya fenntartotta a vízen, kimentették, és a mamája is megmenekült. A postás tisztiiskola évfolyama és egy katonai alakulat jutalomutazáson vett részt a Pajtás fedélzetén. Elsőként egy katonatiszt esett át a korláton a boruláskor. Tetemét két nap múlva találták meg, a hajótest az iszapba nyomta. Egy nőt a szűk hajóablakon rángattak ki, csontig lenyúzta az ablakkeret a csípőjéről a húst, de életben maradt. Orosz katonák is voltak a hajón, őket a csizmájuk húzta a mélybe. Többen látták, hogy úsztak, úsztak, aztán egyszer csak elsüllyedtek. Egyesek látni véltek egy ismeretlen katonatisztet, aki a történtek láttán belevetette magát a vízbe, sikerült is valakit a partra vonszolnia, aztán újra visszaúszott, megint megmentett valakit, harmadszor is fordult, de akkor már a saját életet sem tudta megmenteni. Menyasszonya hiába várta a parton.
A balatoni utasforgalom könnyítésére építették 1952-ben a kétemeletes Beloiannisz motorost, amelynek már a nevétől is kiütést kaptak a balatoni emberek. Arra viszont jó volt, hogy tömegeket szállítson, 1954. május 30-án pedig történetesen balatonfüredi kisiskolásokat. Amikor a Pajtás felborult, a Beloiannisz még a közelben volt, pánikot okozva, mert a szülők azt hitték, ezt a hajót érte baleset.
ÁVH a mólón




Link

A hajószerencsétlenség hírének hallatára az akkori közlekedési miniszter, Bebrics Lajos azonnal a helyszínre indult vasúti sínbuszával. Az állomáson várt rá Kalász Antal százados, az akkori füredi rendőrkapitány, akivel azonnal a mólóra siettek. Az ott lévő ávósok azonban megálljt parancsoltak nekik, és megpróbálták a minisztert is elzavarni, de neki valahogy sikerül mégis kijutnia, de a szolgálatos rendőröket már nem engedték oda, akik tehetetlenül nézték az ávósok ügyködését. Az államvédelmisek a turisták fényképezőgépeiből kihúzták a filmeket, megfélemlítették a szemtanúkat, hogy nem beszélhetnek senkinek arról, amit ott láttak. A mentéssel viszont egyáltalán nem foglalkoztak, pedig perceken belül a helyszínre érkeztek.

Az államvédelmis nyomozók még a telefonközpontban is csak arra figyeltek, nehogy bárki tudomást szerezzen a tragédiáról. Manapság elképzelhetetlen, hogy ne szülessen tudósítás egy több tucat halálos áldozattal járó balesetről, se akkor a Pajtás gőzös tragédiájáról mégsem lehetett tudni, és tilos volt róla beszélni. 1954-ben Balatonfüreden az ÁVH, a rendőrség, a miniszter mind azon fáradoztak, hogy ne szerezzen tudomást a világ a Pajtásról. Ekkor ugyanis csak arról szólhattak a hírek, hogy a békeharc folytatódik, a vas és acél országa épül, és a nemzetközi helyzet is fokozódik. Pedig a legnagyobb balatoni hajószerencsétlensége történt akkor a füredi kikötőben.

A tragédia súlyát a korabeli politikai vezetés is megpróbálta enyhíteni, a Szabad Nép című lapban jelent meg egyetlen hír, 12 halottról beszámolva, majd Rákosi Mátyás hírzárlatot rendelt el. A híradások nem szóltak, nem szólhattak rossz hírekről. ,,Magyarországon egyszerűen nem történtek balesetek... Diktatúrában nincs ilyen dolog, csak jó dolgok vannak" - emlékezett vissza később Atkári Arisztid, aki akkoriban titokban tudósította a Szabad Európa Rádiót.

A Pajtás tragédiája 30 évig tiltott téma volt, sőt a hallgatás, a titkolódzás nagyotmondókat szült, akadtak olyanok, akik 5-600-ra tették az eltűntek számát, míg a rosszhiszeműek szabotázst emlegettek. A balatoni hajózás történetének legszomorúbb eseményét idézve 1999-ben a város önkormányzata, a Nők a Balatonért Egyesület és a Balatoni Hajózási Rt. a tragédia 45. évfordulója alkalmából egy szobrot állított a Tagore sétányon.

A vizsgálat
A Pajtás katasztrófájának rejtélye még mindig élénken foglalkoztatja a hajóstársadalmat. A szörnyű baleset szemtanúi közül sokan még a mai napig sem szívesen beszélnek. A balesetet követően azonnal letartóztatták a kapitányt és megkezdődött a gondos vizsgálat, ami persze abban az irányban folyt, hogy csakis ő lehet a felelős.
Nyolc hónapig volt előzetes letartóztatásban, amíg kimondták az ártatlanságát. A vízből kihalászott hajónaplónak köszönheti, hogy bebizonyosodott, nem volt túlterhelve a hajó, így elkerülte a halálbüntetést. Egyik közeli barátja szerint a tragédia után magába forduló, szomorú emberré vált, de a Balatontól soha sem bírt elszakadni, éveken keresztül horgászott a partról. Sokáig nem kapott állást, végül Siófokon kikötőfelügyelői munkakörbe helyezték. A balesetről még a legjobb barátainak sem beszélt egy szót sem.




Link

,,Végignéztem a hajón és láttam, hogy a fedélzeten sok ember van, vagyis ezen részére több személy nemigen szállhatott volna fel, mivel az emberek már zsúfolásig voltak" - beszélt a kapitány a tragédiát megelőző percekről. ,,Úgy láttam, hogy arányosan vannak elosztva... A hajó lassú tempóban elindult a kikötő északi partja felé. Időközben, az elindulás után közvetlenül, a hajó kormányosa, Steiner János is bejött a fülkébe, de a kormány továbbra is az én kezemben volt."
Az indulás pillanatában a hajót kissé ,,kiemelte", hogy ne ütődjék a partnak, majd megvárta, hogy a vége hagyja el a mólót, és ekkor kezdte meg a kormány jobbra tekerését. A kormányt félig jobbra tekerte, amit a kormány-jelzőkészüléken ellenőrzött.
,,Az elindulás alkalmával semmi rendellenességet nem észleltem, a hajó a megszokott ingással indult ki a kikötőből" - folytatta a kapitány. ,,Miután a kormányt félig jobbra tekertem, a hajó túlzottan jobbra dőlt. Hogy az ingást kiküszöböljem és a hajót egyensúlyba hozzam, a kormányossal közösen visszatekertem egy negyed fordulattal, vagyis az eredeti kormányállás felére. Ezen idő alatt a hajó a bal oldalára fordult. Vártam, hogy a bal oldali ingásból visszaáll, és kiküszöbölődik az ingás, azonban ez nem állt be, hanem a hajó eldőlt a bal oldalára."
A szerencsétlenség úgy maradt meg az emberekben, hogy a hajó felborulásában a vitorlásverseny volt a ludas, mivel az utasok a látvány miatt a gőzös egyik oldalára furakodtak. Ezzel szemben több tanú is állította: az emberek olyan sűrűn álltak, hogy képtelenek lettek volna bármiféle mozgásra.
,,A Tagore sétányról láttam, hogy a Pajtás a füredi mólótól indulni készül. Feltűnő volt, hogy az indulás pillanatában a hajó balra dőlt, és szinte a móló dörzsfáinak támaszkodott úgy, hogy mintegy 40-50 centiméter mélységben láthatóvá vált a merülési szint alatti hajótest" - emlékezett később vissza Kálnai Attila, aki maga is hajóvezető, 1954-ben gyakorló hajós, folyamőrtiszt volt, és fényképen örökítette meg a borulás pillanatát, valamint a mentés egyes fázisait. ,,Ekkor már olyan érzésem volt, hogy a hajó nem fogja kibírni a megfordulásnál fellépő centrifugális hatást, és felborul, ezért nyúltam a fényképezőgéphez."




Link

Kálnai Attilának szerencséje volt, mivel az ő fényképezőgépéből nem húzták ki a filmet. Fényképezett egyHajdú István nevű vitorlásversenyző is, aki a mentésben vett részt. Két fordulót tett meg, de utána elkergették a rendőrök.
A fordulás megkezdésekor a hajó fara nagyobb, az orra kisebb sugarú körön fordul meg. Erre mondják, hogy a hajó fara ,,esik". A kormánykihajtás pillanatában a lapátnyomás másik iránya megdönti a hajót a fordulási belső oldal felé. Ekkor következett be a kapitány által beismert túlzott kormányvisszavétel. Később, amikor a hajó már beállt a fordulási körbe, súlypontjában centrifugális erő keletkezett, amely a bemerült hajótest ellenállása miatt kifelé döntötte a hajót. Ezt fokozta a kapitány is, amikor a kormányt hirtelen ebbe az irányba visszavette. Ekkor már a magas súlyponttal rendelkező hajó, amelynek dőlését fokozta a fedélzeten tartózkodó tömeg tehetetlenségi nyomatéka is, nem tudott egyensúlyi helyzetébe visszabillenni. A Pajtás bal oldalára dőlve süllyedt el a körülbelül 3,5-4 méteres vízben.
A kihallgatott tanúk közül többen elmondták, hogy nem érte őket váratlanul a hajó katasztrófája. Egyesek figyelmeztették is a Pajtás kapitányát, Heisz Pált, hogy egyszer majd felborul a hajóval. Javasolták neki, hogy a labilitást tegye szóvá. Nem tudjuk, hogy megfogadta-e a tanácsot, vagy inkább hallgatott, mert féltette az állását, vagy úgy gondolta, a felelősség nem az ő vállán nyugszik. A kapitány ma már nem él.
Néhány nappal a hajó kiemelése után elvégezték azt a stabilitáspróbát, amit sokkal korábban kellett volna. Mindössze tizenegy személy, adott jelzésre, a hajó egyik oldaláról a másik oldalára futott, ezután pedig vissza; s ezt még kétszer megismételték, mindig a dőlés irányában. Harmadik kísérletre már abba kellett hagyni, mert különben felborult volna a hajó.

Forrás:
Link

Link

Link
 
 
0 komment , kategória:  Katasztrófák és történetei  
Bámulatos: homokszemek 300-szoros nagyítással
  2014-04-19 19:23:18, szombat
 
  Homokszem a sivatagban - szoktuk mondani, mikor egy dolog már nem is igazán számít a többi között. Pedig, ha tüzetesebben megvizsgálnánk azt a homoszemet, akkor nyilvánvalóvá válna, hogy mennyire egyedi és megismételhetetlen minden egyes darab.




Link




Link




Link




Link




Link




Link
 
 
0 komment , kategória:  Katasztrófák és történetei  
2013-as év is a katasztrófák éve volt
  2014-01-24 19:56:37, péntek
 
 


Link

Elmondhatjuk, hogy 2013-ban a természeti katasztrófák által okozott károk és káosz sok millió ember életére voltak komoly hatással. A Munich Re biztosító adatai szerint összesen 880 komoly természeti katasztrófa volt a múlt évben.
A biztosító szerint ezekben összesen 20.000 ember veszítette életét, ami kétszer annyi, mint 2012-ben. Bár károk becsült értéke eléri a 125 milliárd dollárt, ez és a halálesetek száma is alacsonyabb, mint az évtizedes átlag.
Az elmúlt tíz évben évente átlag 106.000 ember veszítette életét a hurrikánok, egyéb trópusi viharok, földrengések és más természeti csapások során.
A németországi jégesők, a közép-európai árvizek és az Egyesült Államokat ért komoly viharok voltak 2013 legköltségesebb katasztrófái.
A Munich Re társaságot idézve a Phys.org a következőket írta:
,,Az árvizek és jégesők miatt a károk több tízmilliárd dollárra rúgnak Közép-Európában. A Fülöp-szigeteken a történelem eddigi legnagyobb ciklonja, a Haiyan tájfun 6000 halálos áldozatot követelt."
A vihar által okozott károk összege 10 milliárd dollár.
,,Az ilyen tájfunok pusztító ereje miatt a part menti régiók és a szigetek folyamatos veszélyben vannak egész délkelet Ázsiában. A természetes ciklusok alapján készített elemzéseink azt jósolják, hogy a nagyobb tájfunok időszaka kezdődik az elkövetkezendő években," mondta Ludger Arnoldussen, a Munich Re igazgatótanácsának tagja.
Júniusban egy hatalmas sárcsuszamlás 5500 életet követelt Indiában, ami 2013 második legtöbb áldozatot követelő katasztrófája volt.
Az Egyesült Államokon átsöpört tornádók összesen 3,1 milliárd dollár, míg a kanadai Albertában tapasztalt komoly esőzés 5,7 dollár kárt okoztak.
2013-ban nagyon sok komoly földrengés volt a világ legkülönbözőbb pontjain, Colorado államban földcsuszamlásokat is okozó, rekordméretű árvíz, a kaliforniai erdőtűz pedig a Sierra Nevada hatalmas területeit égette fel és súlyos szárazságot idézett elő, az Egyesült Államok más részeit pedig aszály sújtotta.
A katasztrófa, ami a legnagyobb port verte fel, a számos floridai víznyelő egyike volt, ami egy egész házat nyelt el, a benne alvó férfival együtt.
Egyéb komoly aggodalmat okozó katasztrófák az Alaszkában és Hawaiion tapasztalt vulkánkitörések voltak.
Földrengések
2013 a földrengések éve is volt. A legjelentősebb földmozgással kapcsolatos események a következők voltak: a pakisztáni 7,7-es földrengés szeptemberben, a 7,1-es októberi rengés a Fülöp-szigeteken, a 6,4-es és 7,7-es áprilisi rengések Iránban, valamint a 6,6-os áprilisi és 5,9-es júliusi földrengések Kínában.
A legnagyobb mélytengeri rengést májusban mérték a Csendes-óceán északnyugati részén található Okhotsk tengernél. A felszín alatt 600 kilométerrel történt rengés 8,3-as erősségű volt. Említésre méltó kárt nem okozott, de a rengés okozta vibrálást a 8000 kilométerre fekvő Moszkvában is érezni lehetett.
Bár a legkomolyabb földrengések a világ más pontjain történtek, 2013-ban az Egyesült Államokra is jutott belőlük bőven. Ezek közül a legkomolyabbak az Alaszka délkeleti partjai mentén januárban tapasztalt 7,5-ös erősségű és az Alaszkához tartozó Aleutian szigeteken történt augusztusi 7,0-es erősségű rengések voltak. Érdekes, hogy a második alaszkai rengéssel egy időben a világ számos más pontján is jeleztek földrengéseket. Említésre érdemes még a márciusi arizonai földrengés, aminek erőssége 4,7 volt a Richter-skálán, valamint a Canyondam régióban, májusban mért 5,7-es rengés is.
A Cseljabinszkban februárban történt meteor becsapódás olyan erős hullámokat indított, hogy eredményeként 4000 épületben esett kár és 1000 ember sérült meg.
2013-ban nemcsak földrengések rázták fel a világot. Az Amerikai Földtani Intézet a nyugat texasi műtrágyagyárban áprilisban történt robbanást is észlelte, ami egy 2,1-es erősségű rengésnek felelt meg. Chicagóban pedig egy bányarobbanás okozta rengéseket lehetett még a város távolabbi kerületeiben is érezni. Szóval 2013-ban bizonyos rengésekért maga az ember volt felelős.
Az Oklahomában 2009 óta tapasztalt földrengéseket például egyesek szerint okozhatja a földfelszín alatti szennyvízlerakás. A jelenséget befecskendezéssel kiváltott szeizmikának hívják. Az Amerikai Földtani Intézet és az Oklahomai Földtani Intézet is vizsgálja ezeket az eseményeket, illetve, hogy az olajlerakásnak és gázkitermelő tevékenységeknek lehet-e köze hozzájuk.
Árvizek, tüzek és aszály
A közép-európiai árvizek okozták a legnagyobb anyagi kárt, aminek teljes összege 15,2 milliárd dollárra rúgott. Egy németországi viharban teniszlabda nagyságú jegek estek, ami 4,8 milliárd kárt okozott a megrongálódott épületek, autók és napelemek miatt.
Az őszi coloradói árvíz több mint 1500 otthont rombolt le és sajnos életeket is követelt, emellett megfertőzte a környék patakjait, víztározóit és kútjait. Az augusztusban elkezdődött kaliforniai erdőtűz szeptember végéig tartott és összesen 900 km2 területet tarolt le 24 nap alatt.
A szárazság az Egyesült Államok területének 50 százalékán jelentett komoly gondokat, ebből 3 százalék pedig már súlyos aszálynak minősült.
A víznyelők komoly fejtörést okoznak a hatóságoknak. Februárban Floridában, márciusban Illinois államban, augusztusban pedig Disney World mellett jelentek meg, de előfordultak még Kansasban és más területeken is. Az Amerikai Földtani Intézet szerint az Egyesült Államok területének 20 százaléka számít ilyen szempontból veszélyesnek.
Mi várható?
Az ENSZ Katasztrófa-megelőzési Hivatala (UNISDR) jelentést tett közzé arról, hogy a következő 13 évben 2,9 milliárd embert fognak érinteni a természeti katasztrófák, amelyek 2000 óta 2700 milliárd dolláros gazdasági kárt okoztak, ami óránként 16,2 millió dollárt jelent. Margareta Wahlström, az UNISDR vezetője szerint az ilyen mértékű anyagi veszteség hosszú távon tarthatatlan.
Maskrey szerint a hosszú távú hatások gyakran feledésbe merülnek. Mint elmondta, csak a közvetlen károk biztosíthatók, de a globalizált gazdaságban egy természeti katasztrófa a teljes termelési láncra hatással van. Maskrey szerint a cégek kerülik a természeti katasztrófák által fenyegetett régiókat, és inkább a biztonságosnak tartott helyeken fektetnek be.
+ kapcsolódó mai cikk:
http://hungarian.ruvr.ru/2014_01_15/2013-ban-Oroszorszagban-fokozodott-a-szeizmik us-aktivitas/
2013-ban Oroszországban fokozódott a szeizmikus aktivitás
Az orosz katasztrófavédelmi tárca rámutat, hogy 2013-ban az előző évhez képest Oroszországban nagyobb volt a szeizmikus aktivitás. ,,2013 folyamán az Oroszországi Föderáció területén a szeizmikus aktivitás szintje magasabb volt, mint 2012-ben és továbbra is fennmarad a növekedési tendencia" - olvasható a tárca előrejelzésében.
A katasztrófavédelmi szakértők becslése szerint az utóbbi 8 évre jellemző szeizmikus aktivitás fennmaradt a kurili-kamcsatkai és szahalini szeizmikus övezetekben.
A katasztrófavédelmi tárca adatai szerint 2013 11 hónapja során Oroszország területén 698 olyan földrengés (2012-ben 595) történt, amelyek magnitúdója 3,5 pont és ennél magasabb volt.

 
 
0 komment , kategória:  Katasztrófák és történetei  
Halála után
  2013-05-01 19:52:30, szerda
 
  Halála miatt a brazil kormány háromnapos nemzeti gyászt rendelt el, temetésén sok autóversenyző jelent meg, köztük Alain Prost, Damon Hill és Emerson Fittipaldi is. A São Paulói Morumbi temetőben helyezték örök nyugalomra.

Az Imola után következő monacói nagydíjon a rajtrács első két pozícióját üresen hagyták, egy brazil és egy osztrák zászlót festettek rá, Roland Ratzenberger és Ayrton Senna előtt tisztelegve.

Az imolai tragikus hétvége után számos új biztonsági előírást vezettek be a Formula-1-ben. A pályákat, köztük Imolát is átépítették, nagyobb bukóteret hagyva a kicsúszásokhoz. Brazíliában sok fontos utat neveztek el róla.



 
 
0 komment , kategória:  Katasztrófák és történetei  
     1/4 oldal   Bejegyzések száma: 34 
2017.10 2017. November 2017.12
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 115 db bejegyzés
e év: 1316 db bejegyzés
Összes: 45650 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 363
  • e Hét: 20317
  • e Hónap: 89143
  • e Év: 977684
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.