Regisztráció  Belépés
bordat.blog.xfree.hu
--A jó sors szerzi;a balsors próbára teszi a barátokat-- A szorgalom hatalmas támasz a középszerű tehetség részére is borda tibor
1951.11.12
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/7 oldal   Bejegyzések száma: 64 
Megoldódhat a rejtély
  2017-11-09 16:46:21, csütörtök
 
  ez az anyag keltett életre mindent a Földön.
A kutatókat és mindenki mást is régóta foglalkoztat a kérdés, hogy hogyan jelent meg Földünkön az élet. Most megoldást találhattak a rejtélyre.
Egy új, a Nature Chemistry folyóiratban megjelent tanulmányban a szerzők olyan vegyületet mutatnak be, amely elindíthatta az élet kialakulásához vezető folyamatot. Az érintett anyag egy foszforiláló foszfor-nitrogén vegyület, a diamidofoszfát.

Mai tudásunk szerint a biológia létrejöttéhez három építőelemre van szükség: a peptidekre, a lipidekre és a nukleotidokra. Az életnek csak akkor van igazán esélye kialakulni, ha a három elem egyszerre van jelen. Egyéb esetben a sejtek nem működnek megfelelően.



A kutatók egy ideje már keresik a választ arra, hogy hogyan bukkanhattak fel egyszerre egy helyen az élet alapjai. A Scripps Kutatóintézet munkatársai most egy sor kísérlet után arra jutottak, hogy a diamidofoszfát indíthatta el a biológia megjelenéséhez vezető folyamatot.

A szakértők szerint a vegyület nagy valószínűséggel jelen volt a korai Földön. A vizsgálat alapján az anyag különböző hőmérsékleten és körülmények között egy egyszerű katalizátorral kombinálva a vízben képes kialakítani az élet építőelemeit.

Ramanarayanan Krishnamurthy, a kutatást végző csoport vezetője szerint megfelelő körülmények között a diamidofoszfát lehetőséget teremt arra, hogy a peptidek, lipidek és nukleotidok együtt jelenjenek meg és interakcióba lépjenek egymással.

A tanulmány szerzői kiemelik, hogy nehéz több milliárd év távlatából bizonyítani, hogy a vegyület valóban fellelhető volt a Földön az élet kialakulása előtt. Az mindenesetre biztos, hogy foszforiláló foszfor-nitrogén vegyületeket korábban azonosítottak már a csillagközi por- és gázfelhőkben is. Ez alapján elképzelhető, hogy az anyag régóta jelen van bolygónkon - és akár más égitesteken is.

A csapat azt tervezi, hogy a jövőben elkezdi kutatni a diamidofoszfát lehetséges forrásait. Emellett olyan további foszforiláló foszfor-nitrogén vegyületeket is keresni fognak, melyek szintén segíthették az élet létrejöttét
 
 
0 komment , kategória:  Tudomány &Technika..   
Űrhajók fekszenek az óceán mélyén
  2017-10-25 09:59:47, szerda
 
  Legalább 260 űreszköz pihen a Csendes-óceán mélyén, távol a szárazföldtől.
Amikor a különböző űreszközök ,,élettartama lejár", és már nincsenek hasznára az emberiségnek, rendszerint visszazuhannak a Földre. A kisebb objektumok nem érik el a felszínt, még a légkörben elégnek, a nagyobbak ezzel szemben becsapódhatnak bolygónk valamely pontján. Ezt a helyet egyszerűen csak űreszköztemetőnek hívjuk.

Minimálisan ugyan, de megvan a veszélye annak, hogy az égből aláhulló roncsok valakit eltalálhatnak. Ugyan erre szerencsére még nem volt a példa, az űrügynökségek igyekeznek a maradványokat olyan helyre irányítani, ami a lehető legmesszebb esik a szárazföldtől és így a lakott területektől. Ez a régió az úgynevezett Nemo-pont, amely a déli Csendes-óceánon található, 2688 kilométerre a legközelebbi szárazföldtől.

A pont körül csak víz található 22 405 411 négyzetkilométeren, amely nagyobb kiterjedésű, mint az egész volt Szovjetunió. Az óceán itt 4000 méter mély, az egyenlítőtől 5420 kilométerre található



A legutóbbi becslések alapján a Nemo-pont legmélyén legkevesebb 260 űreszköz nyugszik, a roncsok nagyjából 1500 négyzetkilométernyi területen vannak szétszórva. A Földbe csapódott űrroncsok száma ráadásul drasztikusan megugrott az elmúlt két évben: 2015 óta 161 maradvány pottyant az égből a hullámsírba.

Nem csupán szatellitek találhatók meg a tengerfenéken:
számos európai és orosz teherűrhajó mellett itt rejtőznek a legendás Mir űrállomás maradványai is.


Az egyik legjobban dokumentált visszatérés a Jules Verne ATV teherűrhajóé. Az űreszköz célja az volt, hogy ellátmányt juttasson el a Nemzetközi Űrállomásra. Feladata végeztével 2008 szeptemberében visszatért a Föld légkörébe, és elégett a Csendes-óceán felett. Megsemmisülését két repülőgép figyelte az ESA és a NASA műszereivel a látható-, az infravörös- és az ultraibolya-spektrumban.Ahhoz, hogy az űrszemét pontosan a kívánt térségben érjen földet, az űrügynökségeknek muszáj a legutolsó pillanatig kontroll alatt tartani a halálra ítélt űreszközöket. Ez persze nem mindig lehetséges.

1979-ben a NASA 77 tonnás Skylab űrállomása például teljesen irányíthatatlanná vált, és a nyugat-ausztráliai Perth közelében ért földet. Hasonlóan járt az 1982-ben indított Szaljut-7 nevű szovjet űrállomás is, amely a Koszmosz-1686 kísérleti modulegyüttessel közösen, 1991. február 7-én lefékeződve, irányítás nélkül tért vissza a Föld légkörébe, ahol szétesett, és darabjai Chile és Argentína lakatlan területeire zuhantak.
Hasonló sors vár a kínai Tienkung-1-re is. A 8,5 tonnás kínai űrlaboratórium már darabokra szakadt az atmoszférában, és mivel a kapcsolat teljesen megszakadt vele,
nem világos, pontosan hol és mikor fog becsapódni a földfelszínbe.
Számítások alapján az esemény valószínűleg 2017 októbere és 2018 áprilisa között fog bekövetkezni.
 
 
0 komment , kategória:  Tudomány &Technika..   
Önnek vajon ízleni fog? Elkezdődött a szintetikus hús kora
  2017-10-22 11:27:36, vasárnap
 
  Hatalmas víz- és földigénye miatt fenntarthatatlan a hústermelés a világon, miközben globálisan nő a hús iránti kereslet. Megoldás lehet a laboratóriumi körülmények között tenyésztett csirke- vagy marha, ha elnyeri a fogyasztók tetszését.

Winston Churchill már 1931-ben azt jósolgatta, hogy fél évszázadon belül csak a csirke ehető részeit - így a mellét, a combját és a szárnyát - fogják ,,tenyészteni". Abszurdnak tartotta ugyanis az egész csirke felnevelését, hiszen annyi más részét eldobják. Willem van Eelen holland kutató már 1940-ben elkezdte a kísérleteit, hogyan lehetne húst készíteni állatok levágása nélkül. Bár Eelent tartják a ,,lombikhús" keresztapjának, a dicsőség mégis a honfitársáé, Mark Posté, aki a Maastrichti Egyetem kutatócsoportja élén hosszú évek kísérletei után 2013-ban elkészítette a világ első műhamburgerét. Ha a néhai brit miniszterelnök tévedett is valamennyit az idővel, a prognózisa bevált. Idén augusztusban ugyanis Bill Gates amerikai és Richard Branson angol milliárdos 17 millió dollárral szállt be a kaliforniai Memphis Meat nevű startupcégbe, amely őssejtekből tenyészt húst. Kétségtelen tény, hogy a szintetikus hús kora elkezdődött.Mi történik a laboratóriumban?A holland Post kétfajta marhából, a fehér-kék belgából és az akvitániai szőkéből vett őssejtekből néhány hét alatt 20 ezer izomrostot készített, pontosabban meg nem határozott eljárással. A pogácsányira összepréselt masszát céklalével színesítették, majd ízesítették, és Londonban közönségnek tálalták. A kóstolóknak állítólag bejött. A Gates és Branson figyelmét kiérdemlő Memphis Meat tavaly került a címlapokra azzal, hogy laboratóriumi marhahúsgolyót készített, amelynek íze a hírek szerint alig tért el az eredetiétől. Az amerikai cég aztán ,,tiszta" csirkét és kacsát is készített, így nevezve a saját műhúsát. Az eljárás hasonló a hollandokéhoz: állatokból vett sejtmintát látnak el tápanyagokkal, majd az növekedésnek indul. Ráadásul állításuk szerint olyan eljárást dolgoztak ki, hogy a sejtek határozatlan ideig képesek magukat reprodukálni, vagyis nem kell folyamatosan biopsziákat végrehajtani az élő állatokon.A szintetikus hús készítésének másik módja, hogy növényből - leginkább szójából vagy borsóból - sajtolnak ki proteint, és azt keverik össze vízzel és egyéb anyagokkal. Majd az így kapott tésztát magas nyomáson felmelegítik, és az eredmény hús, de legalábbis rostszerű textúra lesz. Ebbe a második kategóriába tartozó és a technológiájukról ugyanúgy titkolózó vállalatok azt állítják, hogy az ő módszerük egyszerűbb. Tény, hogy a növényből húst varázsoló cégek - például a nevüket nem kis iróniával kitaláló kaliforniai Beyond Meat és az Impossible Foods, vagy a hollandiai The Vegetarian Butcher - már a piacon vannak. Márpedig a Markets and Markets kutatócég szerint a műhúspiac 2020-ra közel 5 milliárd dolláros lesz. A The Vegetarian Butcher harminc termékét - köztük csirkerudacskákat és marhagolyókat - 13 országban árulják már, köztük Belgium és Hollandia 3 ezer élelmiszerboltjában. A vállalat éves forgalma 10 millió euró, és azt a nagyra törő célt fogalmazta meg, hogy a világ legnagyobb ,,hentesévé" váljék Drága húsnak...A műhús terjedését kétségkívül segítheti, hogy az elkészítése egyre olcsóbb. A Maastrichti Egyetem 2013-as hamburgere - a kutatásokat is beleszámolva - 250 ezer euróba került, ez a költség 2015-re már majdnem a tizedére, 30 ezer euróra csökkent. Jelenleg pedig már 9 euró körül mozog egy műhambi ára, ami még drágább ugyan, mint az igazi, de az iparágban szentül hiszik, hogy versenyképesek lesznek. A Memphis Meat majdnem félkilós műmarhahúsának adagja még 2 ezer eurót kóstál, de a vállalat úgy véli, 2021-re piacra léphet.

De miért akarják ezek a cégek, hogy a világ húsevői áttérjenek kedvenc ételeik szintetikus változataira? Többen erkölcsi okokból vágtak bele a kutatásokba, mert a nagyüzemi állattartás kegyetlensége, a jószágok leölése taszítja őket. A Memphis Meat vezetője, Uma Valeti közölte, ők csak az ipari hústermelést ellenzik, a családi farmokat nem. A szintén amerikai IndieBio viszont a teljes élelmiszercélú állattartás megszüntetését szeretné elérni. De még a halászatot is, és szenzációként jelentették be idén, hogy a ,,sörfőzéshez hasonló környezetben" halsejtkultúrát sikerült gyártaniuk, két éven belül pedig árulni szeretnék a termékeiket.

Számos érv hangzik el arról is, hogy a műhús egészségesebb, mint az igazi. Közülük az egyik legtöbbet hangoztatott, hogy például az amerikai antibiotikum-fogyasztás több mint 70 százalékát a nagyüzemi állattenyésztés használja fel. Sőt az USA-ban bizonyos növekedési hormonokat is kapnak az állatok, ami az EU-ban 2000-től már tilos. Továbbá számos húsféle tartalmaz egészségtelen telített zsírokat, káros anyagokat, fertőző baktériumokat, például szalmonellát, lisztériát. Sokszor egész farmok állatállományát ki kell irtani a járványok - például sertéspestis, marhavész, madárinfluenza - miatt. Nyilvánvaló, hogy a mértékletes fogyasztás, a megfelelő tárolási és elkészítési - hőkezelési - eljárás jelentősen csökkenti az egészségügyi kockázatokat, mégis: az USA-ban az élelmiszertől kapott fertőzések 29 százalékáért a húsok felelnek.
Jól fogy a hús.
Közben a húsfogyasztás szakadatlanul nő. Az OECD becslése szerint 2011-től 2020-ig Ázsiában - főként a kínai és indiai középosztály erősödésével - 56 százalékkal emelkedik a kereslet, de még a húsimádó USA-ban is 8, az EU-ban pedig 7 százalékkal nő az igény. Ráadásul egyesek úgy vélik, hogy például a marhahús nem annyira hatékony táplálék, amennyiben 100 gramm növényi proteinre van szükség 15 gramm ehető állati fehérje előállításához. Mindezt figyelembe véve alig elképzelhető, hogy a jelenlegi demográfiai trendek szerint a 2060-ban a jelenlegi 7,5-ről 9,5 milliárdra növekvő globális népesség húsigényét miként lehet hagyományos módon kielégíteni.
Az, hogy a műhús lesz-e a megoldás, nagyban függ a fogyasztóktól. Fog-e ízleni, és sikerül-e elkerülni, hogy a laboratóriumi marhát, csirkét vagy pulykát eleve rossznak tekintsék.
 
 
0 komment , kategória:  Tudomány &Technika..   
Már nyeli a szemetet az óceánon úszó különleges lefolyó
  2017-10-12 14:49:14, csütörtök
 
  Akár 20 ezer műanyag palackot képes összegyűjteni egy év alatt. Rengeteget írtunk már az élővizek szennyezettségéről, és hát fontos is a tájékoztatás, de fontosabb lenne valamit tenni a műanyag hulladékokkal, olajjal, és minden egyéb vízi szeméttel. Így gondolta az a két ausztrál srác is, aki kitalált egy végtelenül egyszerűen működő szerkezetet.

Andrew Turton és Pete Ceglinski két éve kezdett gyűjteni pénzt az IndieGoGón a Seabinre, és most jutottak el odáig, hogy telepítették az első darabot az angliai Portsmouth közelében. A vízen lebegő eszközben egy, a parton üzemelő szivattyú kelti a vákuumhatást, és nem csak a vízen úszó szennyezéseket szippantja be, hanem például az olajat is. A víz visszajut az óceánba, az olaj és a hulladék viszont a gépben marad zacskóban, amit aztán üríteni kell.

A Seabin tengeri élőlényekre nem veszélyes, naponta kb. 1,5 kg hulladékot képes összegyűjteni, ami a számítások szerint 20 ezer műanyag palackot vagy 83 ezer műanyag zacskót is jelenthet évente.Link
Nagyon sok ilyen vízi kuka kellene a világ vizeiben, de talán előbb-utóbb lesz is egyre több.
 
 
0 komment , kategória:  Tudomány &Technika..   
Két férfi sétálgatott a Nemzetközi Űrállomás peremén
  2017-10-12 14:06:00, csütörtök
 
  A NASA felvételein megnézheted az űrsétát.


A NASA TV tegnap közvetítette, amint Mark Vande Hei és Randy Bresnik amerikai űrhajósok a Föld körül keringő Nemzetközi Űrállomás külső részén dolgoznak. Az űrhajósok új kezet illesztettek az űrállomás nagy robotkarjára, amit most az is megnézhet, aki lemaradt a videóról, mert a felvételről képek is készültek.

A NASA élőben közvetítette, amint Mark Vande Hei és Randy Bresnik új kezet illesztettek az űrállomás nagy robotkarjára.


Az űrállomás folyamatos bővítés alatt áll. Az állandó személyzet létszáma minden személyzetváltás után eggyel nő.

 
 
0 komment , kategória:  Tudomány &Technika..   
Aszteroida közelít a Föld felé
  2017-10-12 13:59:56, csütörtök
 
  NASA csak most szólt.
Október 12-én egy kisebb aszteroida halad majd el a Föld közelében. A NASA szerint a 2012 TC4 elnevezésű objektum biztonságos, mintegy 42 ezer kilométeres távolságra közelíti meg bolygónkat: ez valamivel nagyobb, mint a Holdtól való távolságunk egytizede, és épp csak egy kicsivel több, mint a kommunikációs műholdak keringési magassága.

A kisbolygó áthaladása remek alkalmat szolgáltat arra, hogy teszteljék, mennyire tud hatékonyan működni az egyre terjeszkedő, összehangolt nemzetközi aszteroidafigyelő hálózat. A rendszer a Föld több pontján elhelyezett radarok és optikai teleszkópok segítségével képes valós időben kommunikálni.
 
 
0 komment , kategória:  Tudomány &Technika..   
A nap, amikor az emberiség átlépett az űrkorszakba
  2017-10-04 19:53:17, szerda
 
  60 évvel ezelőtt, 1957. október 4-én lőtték fel az első műholdat az egykori Szovjetunióban. A mindössze 83,6 kilogrammos, 58 centiméter átmérőjű műszer fellövése jelentette a szovjet űrkorszak kezdetét. Ezt annak idején a nyugati szakemberek is elismerték.



1957. október 4-én a kazahsztáni Bajkonur űrközpontból, moszkvai idő szerint 22 óra 28 perckor indították útjára az oroszul szputnyiknak nevezett eszközt, amely 1440 fordulatot tett meg a Föld körül és 1958 január 4-én, 92 napi működés után elégett az atmoszférában.


Az október 4-i fellövés után egy hónappal már Lajka kutyával a fedélzetén indult az űrbe 55 évvel ezelőtt a szovjet Szputnyik-2 műhold. A híres eb azonban - mint azt a kísérletben közreműködő tudós 2002-ben elárulta - néhány órával a fellövés után a túlmelegedett kabinban elpusztult.
 
 
0 komment , kategória:  Tudomány &Technika..   
Találtak egy világot, ahol még a vas is felforr
  2017-08-05 20:49:00, szombat
 
  Találtak egy világot, ahol még a vas is felforr
Egy Naprendszerünkön kívüli bolygónak olyan forró a légköre, hogy még a vas is csak gázként lenne képes létezni rajta. A planéta sztratoszféráját a Hubble űrteleszkóp detektálta az atmoszférában ragyogó vízmolekuláknak köszönhetően.A WASP-121b 900 fényévre van Földünktől. A bolygók légkörében található vízpára különböző hőmérsékleteken eltérő módon viselkedik: ha hideg, akkor bizonyos hullámhosszakon blokkolja a fényt, ha forróbb, ragyogó fényt áraszt.

Amikor a Hubble űrtávcsövet a WASP-121b felé fordítottuk, izzó vízmolekulákat láttunk, ami arra enged következtetni, hogy a bolygónak vastag sztratoszférája van" - nyilatkozta a New Scientist magazinnak Tom Evans, az Exeteri Egyetem kutatója. A Hubble az emberi szem számára láthatatlan infravörös tartományban látta a ragyogást.


A vas is csak gázként tudna létezni rajta
A WASP-121b az úgynevezett forró jupiterek közé tartozik, körülbelül kétszer akkora, mint Naprendszerünk legnagyobb gázbolygója. Az égitest annyira közel van csillagához, hogy 1,3 földi nap alatt kerüli meg azt.
Mivel az óriásplanéta ilyen közel van a csillagához, atmoszférájának felső rétegében 2500 Celsius-fokos hőség uralkodik, ami fele a Nap felszínén tapasztalható hőmérsékletnek.
Ilyen körülmények között a vas gáz és nem szilárd halmazállapotban létezik.

Habár már számos forró jupitert sikerült észlelni, továbbra is rejtély, miként keletkeznek ezek a fajta égitestek. Mivel a most vizsgált bolygón extrém hőmérsékleti viszonyok uralkodnak, élet egészen biztosan nincs rajta.
 
 
0 komment , kategória:  Tudomány &Technika..   
Túlfejlett traktorok
  2017-06-25 09:59:56, vasárnap
 
  A korszerű traktorok óriási szerepet játszanak az emberiség fenntartásában. Képességeik már-már kísértetiesek, ugyanakkor elgondolkoztató, hogy meddig tartható fenn ez a fejlesztési vonal? A jövőnk múlik rajta!A laikus, aki csak olyankor találkozik ezekkel a monstrumokkal, amikor országúton nagy nehezen megelőzi őket, el sem tudja képzelni, milyen lehet dolgozni rajtuk. Klimatizált üvegfülkében, rugózott ülésen trónolva hallgatom a rádiót, sebességet nem kell váltani, mert automata kapcsolgat, a gázt sebességrögzítő adja, sőt még a kormánykerék is magától forog előttem ide-oda: GPS-vezérlésű rendszer irányít, két és fél centis pontossággal! Szinte csak annyi a dolgom, hogy figyeljem a nagy érintőképernyőt, amelyen munkakezdéskor mindent beállítottam. Ez utóbbi az igazi tudomány - és tényleg tudomány, amelyhez megfelelő képzettség kell! -, magát a vezetést akár egy gyerekre is rá lehetne bízni.

Püfög, csattog, ráz, acéllemezből préselt ülés ringat vagy éppen ráz kinn a szabadban, csak a ruházatom véd az időjárás viszontagságaitól, izomból kell kormányozni, kuplungot kinyomni, a váltókart beerőltetni a kevés fokozat valamelyikébe. Jó, ha kétfejes ekét el tud húzni, szép lassan, a masina, míg modern utódja úgy viszi a hatfejes ekét, hogy futni sem lehetne mellette. A két erőgép tökéletesen érzékelteti fél évszázad műszaki fejlődését.

Ez ötlik szembe elsőként. Aztán eltűnődik az ember. Anno az egész falu kinn serénykedett a határban, nagyra becsülték a lovat felváltó primitív traktort, a Fendt akkori típusának neve Dieselross, azaz Dízelparipa volt, nagy dolognak számított egy ilyet megvenni, nemzedékeken át szolgálta a családot. (Mármint például Németországban, ott nem volt Rákosi-rendszer.) Kis gazdaságokban vagy könnyebb feladatokra mindmáig használnak egy-egy megőrzött példányt.



Ahogy egyre nagyobb, erősebb és sokoldalúbb traktorok jelentek meg, óriási területteljesítménnyel, egyre kevesebb emberre lett szükség az élelmiszer-termeléshez. Hazánkban is egy-két nagy gazdaság műveli meg a község határát, néhányszor tízfős személyi állománnyal. Sokszorta ennyi a munkanélküliek, a segélyből élők, az elvándoroltak száma. Ez már a modern kor társadalmi problémája, amelynek nem okozója, csak jelensége a mezőgazdasági gépek átalakulása high-tech csodává. Hagyjuk most ezeket a nagy léptékű szociális hatásokat, mert nem a mi szakterületünkre tartoznak, nézzük inkább magát a traktort. Egy színvonalas traktor, amellyel mindenféle munkát hatékonyan lehet elvégezni, nagyjából huszonöt- és százmillió forint között kóstál. Egyetlen gumiabroncsa többe kerül milliónál. A napi munka után megtankolni százezer forintos nagyságrend. Hasonlóan szédítő dimenziók ezek, mint az akár 500 lóerős teljesítmény. Valaha az egész falu nem tudta volna összeadni az árát. Alighanem ma sem. Pontos gazdasági tervet kell készíteni, finanszírozást igénybe venni, aztán várni a jó szerencsét, hogy ne okozzon túl nagy pusztítást a kiszámíthatatlan, egyre szélsőségesebb időjárás. Kötéltáncot járnak az egyéni gazdák és a mezőgazdasági nagyvállalatok.

De mi ebben olyan izgalmas? Ötven év alatt biztos megtérül a beruházás! Aha... Ezeket a traktorokat már nem ötven, hanem öt évre veszik, utána beszámíttatják az új gép vásárlásába, a régi masina még szolgál valahány esztendőt új tulajdonosánál, majd...? Mi lesz aztán?

Természetesen nem kételkedünk a szerkezet minőségében, élettartamában. A ,,vas", a motor, az erőátvitel, a hidraulika nyilvánvalóan tartós. Csakhogy az egész traktort átszövi az elektronika, vagy akár úgy is mondhatnánk, hogy a traktor nem más, mint egy számítógépes rendszer perifériája. Szenzorok sokasága figyeli a működési paramétereket, szabályozza a turbómotor károsanyag-kibocsátását, mindenféle automatika veszi le a vezető válláról a monoton ismétlődő műveletek terhét. A műszeregység folyadékkristályos, a kezelőfelület egy (vagy kettő, három) érintőképernyő, a traktor adatokat szolgáltat a cég üzemvezetésének, és távolból is fogad utasításokat. Ha bármi hibája támad (márpedig támad!), nem nekiáll két ügyes vidéki ember villáskulccsal és kalapáccsal, hanem ki kell hívni a szervizt, amelynek szerelője laptoppal kérdezi le a gép számítógépéről a hibakódot.

Ez teljesen normális, mondhatja valaki, manapság minden így működik. Igen, de kinek van ötéves okostelefonja? Szinte senkinek, mert gyorsabban avul el annál, sűrűbben cserélik. Kinek van tízéves számítógépe? Hányadik operációs rendszer fut rajta? Meddig lesz támogatás, frissítés egy ma vadonatújan megvásárolt traktor informatikai rendszeréhez? Nem tudjuk, nincs ilyen tapasztalat, mert nem telt még el elegendő idő. Sőt, sejtésünk sincs, mert a gyártók csak a fejlődés dicshimnuszát zengik, mintha eszükbe sem jutna, hogy mekkora pazarlás túl korán lecserélni nagy értékű gépeket. Azaz bizonyára eszükbe jut, hiszen éppen ez generálja a forgalmat és a profitot.

Biztató jel, hogy mindig akadnak, akik nem vesztették el a józan eszüket. Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban egyre több gazdálkodó nyilvánítja ki, hogy minél kevesebb elektronikát szeretne a traktorjába. Ha elég sokan lesznek, talán az ipar is meghallja a hangjukat. Nagyszerű dolog egy fejlett traktor, de a túlfejlesztés, vagy egy túlfejlesztett traktor nem eléggé stabil hosszú távú műszaki támogatása már jelentős kockázati tényező, amely nem kevesebbet veszélyeztet, mint a nagyüzemi termelésre ráállt és már rá is szoruló társadalmak élelmiszer-ellátását.

IRTA Karlovitz Kristóf
 
 
0 komment , kategória:  Tudomány &Technika..   
Megmutatták a világ legnagyobb repülőgépét
  2017-06-09 21:46:57, péntek
 
  Paul Allen, a Microsoft társalapítója, eredetileg még évekkel ezelőtt, 2011 végén mutatta be érdekes koncepcióját, amely a műholdak pályára állításával, valamint az ezzel kapcsolatos költségek minimalizálásával volt kapcsolatos. Azóta nagy volt a csend a cég háza táján, amit csak most törtek meg.


A hatalmas repülő műholdak pályára állításában segíthet, lefaragva a költségeket.
A hivatalos oldalon közzétett galériából, valamint a mellékelt bejegyzésből kiderül, hogy a hatalmas dupla törzsű gépet most először mutatták meg a nagyközönségnek, bár repülésről ezúttal sem volt szó. A kaliforniai bázison lévő hangárból egyszerűen kivontatták a 117 méter szárnyfesztávú repülőt, ami a világ legnagyobb ilyen fejlesztése - erre az eseményre az illetékesek magyarázata szerint egy rövid teszt miatt volt szükség. Itt az üzemanyagtöltést próbálták ki, tehát magára a repülésre még várni kell, ám már az is nagy szó, hogy a tervek szerint a jövőben első fokozatként funkcionáló jármű közvetlenül is szemügyre vehető. LinkA Stratolaunch a Boeing 747 típus által is használt 6 Pratt & Whitney hajtóműre támaszkodik, hatósugara a cég állítása szerint eléri majd a 2 ezer tengeri mérföldet, ami nagyjából 3700 kilométernek felel meg. Az Orbital ATK vezetésével októberben megkötött szerződés révén ez utóbbi szállítja majd a Pegasus XL névre keresztelt kisebb rakétákat, amelyek a repülőről indulva alacsony orbitális pályára állíthatják a legfeljebb 450 kg-os műholdakat, ez pedig a remények szerint jelentős mértékben csökkenti majd a fellövéssel kapcsolatos költségeket - igaz, némileg eltérő módon attól, ahogy azt a SpaceX, vagy akár maga az Orbital ATK igyekszik elérni.

Allen maga az űrprogram korai szakasza óta rajong a területért, itt többek között a Mars elérésének gondolata jelentett számára hatalmas vonzerőt. Ettől még mindig picit messze vagyunk, de az említett magáncégek révén idővel valóban alacsonyabb szintre szoríthatjuk le a kiadásokat, ami segíthet egy új éra elindításában. Mellettük egyébként a Virgin Galactic is dolgozik egy hasonló megoldáson, amely azonban elsősorban űrrepülőként funkcionálna.
 
 
0 komment , kategória:  Tudomány &Technika..   
     1/7 oldal   Bejegyzések száma: 64 
2017.10 2017. November 2017.12
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 332 db bejegyzés
e év: 5358 db bejegyzés
Összes: 28722 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 1257
  • e Hét: 14611
  • e Hónap: 81242
  • e Év: 1084206
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.