Regisztráció  Belépés
alia.blog.xfree.hu
Nincs mottó alia

Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 6 
Bébiétel-biznisz:nehéz falatok
  2007-11-24 15:38:58, szombat
 
  Vajon gyerekjáték-e etikus, környezetbarát, és egyben tápláló bébiételt találni csemeténknek a boltok polcain sorakozó széles választékból? Az élelmiszeripari óriások tesznek róla, hogy ne legyen az.

A babák számára legmegfelelőbb étek az anyatej, ennek ellenére van amikor az édesanya nem tud, illetve nem akar szoptatni. Körülbelül féléves kortól pedig megkezdődik a ,,hozzátáplálás", azaz az anyatej mellett a zöldségek és később a gabonák, hús bevezetése. Ebben az időben sok anyuka nyúl a boltok polcain az üveges bébiételért, amelyek mára több százféle változatban kelletik magukat az üzletekben.

A klasszikus zöldség és gyümölcspapikon kívül a XXI. századi babáknak és mamáknak már teljes termékskála áll rendelkezésére: a bébivizektől kezdve a bébitejen és a bébikekszeken át egészen a bébijoghurtokig. A választék hatalmas, de vajon mi rejtőzik a kismacis, babás csomagolások és jól hangzó termékleírások mögött?

Anyatej vagy színes csomagolású bébipapi?

Szakértők szerint az édesanyák döntő többsége képes lenne gyermekét 6 hónapos koráig kizárólag anyatejjel táplálni, és Magyarországon az édesanyák 90%-a szülés után el is kezdi szoptatni kisbabáját. (Ez jóval meghaladja az EU 60%-os átlagát. Ennek ellenére 2004-ben a hat hónapig kizárólagosan szoptatott babák aránya csak 36% volt.)

A kiegészítő ételek korai bevezetésének számos oka lehet, amelyek között előkelő helyen szerepel az agresszív és sokszor megtévesztő bébiétel-marketing. Csak egy példa: míg a szakmai ajánlások szerint a csecsemő számára 6 hónapos korig a kizárólag anyatejjel való táplálás az ideális, a boltok polcain sorakozó csecsemőételek és -italok csomagolásán ott virít a ,,4 hónapos kortól" felirat.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint évente 1,5 millió gyermek halálát okozza az, hogy nem anyatejjel táplálják őket. A legsúlyosabb problémát a harmadik világban szennyezett vízzel kevert tápszerek által okozott fertőzések jelentik. Azonban az anyatej egészségügyi előnyei nem ismernek határokat, a nem anyatejjel táplált csecsemők a fejlett országokban is nagyobb eséllyel betegednek meg és szorulnak kórházi ellátásra.

Nem csoda tehát, hogy nemzetközi szinten is komoly harc folyik az élelmiszergyártók etikátlan marketingakciói ellen. Civil szervezetek, mint a brit székhelyű Baby Milk Action bojkottokkal és kampányokkal hívják fel a figyelmet az élelmiszermultik etikátlan, a szoptatást aláásó marketingje ellen.

Az anyatej-helyettesítő termékek marketingjét számos nemzetközi egyezmény és jogszabály szabályozza. A WHO 1981-ben fogadta el az ,,Anyatejet helyettesítő anyagok forgalmazásának nemzetközi kódexét", amely ajánlásokat fogalmaz meg a tagállamok számára az anyatejes táplálás elősegítésére, elsősorban a tápszergyártó cégek marketingtevékenységeinek kordában tartásával.

Magyarországon a tápszerek és anyatej-helyettesítő termékek árusítását és marketingjét egy 2003-as rendelet szabályozza, amely összhangban áll a vonatkozó uniós irányelvvel is. A szabályozás szerint az anyatejes táplálás helyettesítésére alkalmas termékek reklámja nem keltheti azt az érzést, hogy a tápszerrel történő táplálás az anyatejjel azonos értékű vagy annál előnyösebb. Tilos továbbá a tápszerek termékmintával vagy eladáshelyi reklámmal történő promóciója. (Ennek ellenére a kismamák többsége már a terhesség alatt, vagy a kórházban kézhez kapott ,,ajándékcsomagban" találkozik a kódex rendelkezéseit sértő termékmintával, illetve promóciós anyagokkal.)

Az anyatejen túl

Ha ideális esetben minél később is, de minden baba életében eljön az idő, amikor megkezdődik a hozzátáplálás. Az édesanya ekkor fontos döntések meghozatalára kényszerül: üveges vagy otthon főzött, bio vagy nem bio ételt kapjon-e a gyerek. Látszólag egyszerűen eldönthető kérdések, azonban elég egy út a közértbe és a kismamát beszippantja a bébimarketing: az üveges bébiételek 200 féle típusa, a bébikekszek, bébiteák, bébitejek, bébivizek - és még sorolhatnánk mi minden kéreti magát színes-szagos csomagolásban. A piackutatók felmérései szerint a csökkenő hazai születésszám ellenére is a termékkategória eladásai évről évre növekedést mutatnak, de rosszabb esetben is stagnálnak.

Cukorfalatok

A tudatos vásárló számára azonban a termékcímkék legtöbbje azonnal megkongatja a vészharangot. Babatej szójalecitinnel (emulgálószer), glükózsziruppal és cukorral? 4 hónapos kortól adható bébiital hozzáadott cukorral?

A gyermek ízlése az első években formálódik, így ha a babát már kisgyermekkorban rászoktatjuk az édes ízekre, később nehéz dolgunk lesz, amikor a cukrozott gyümölcslevek, üdítők vagy szörpök helyett vizet szeretnénk vele megkedveltetni. Emellett kutatások sora mutatta ki, hogy a korai magas cukor- és só-bevitel a későbbi életkorokban fokozott egészségügyi rizikófaktort jelent.

Bio vagy nem bio?

Az élelmiszerekben fellelhető növényvédő szermaradványok a bébiételekben sokkal nagyobb problémát jelentenek a felnőttek táplálékánál. Ennek oka, hogy a csecsemők testsúlyukhoz viszonyítva nagyobb mennyiségű ételt fogyasztanak, mint a felnőttek, tehát arányosan több káros anyagot vesz fel szervezetük. Az eleinte kuriózumnak számító bio bébiételek az 1990-es években jelentek meg Európa szupermarketpolcain, mára azonban a piac jelentős részét biotermékek teszik ki.

A Növény- és Talajvédelmi Központi Szolgálat rendszeresen vizsgálja a hazai és import zöldségek és gyümölcsök, gabonák szermaradék tartalmát. 2006-ban először a feldolgozott növényi alapú élelmiszerek növényvédő szermaradék tartalmát is bevonták vizsgálataikba, így azok kiterjedtek a zöldség- és gyümölcsalapú bébiételekre és italokra is. 25 különböző bébiétel, illetve 12 féle bébi-italt, mintegy 80db mintát vizsgáltak. A 80 minta 19%-a, 15 darab tartalmazott mérhető szermaradékot. Ezek közül 4 volt gyümölcsalapú élelmiszer, a többi zöldségétel. (Árulkodónak tűnik az is, hogy a 2 vizsgált ,,Vegyes zöldség sárgarépával" és a 3 ,,Vegyes zöldségpüré alapú bébiétel" mindegyike tartalmazott mérhető szermaradékot.)

Mit tehet a kismama?

Mit tehetünk ha szeretnénk porontyunk tányérjától távol tartani a növényvédő szereket? Biztosra sajnos nem mehetünk, de választhatunk a piacon kapható ellenőrzött bio alapanyagokból készült kész bébiételek közül, vagy készíthetünk gyermekünknek otthon bio bébipapit.

A bio zöldség és gyümölcs beszerzése nem olcsó, de bébiételek készítésénél vegyük figyelembe, hogy egy adag étel egészen kis mennyiségből készül, nincs szükség több kiló zöldség beszerzésére. Így még ha magunknak nem is biotermelésből származó friss árut veszünk, a baba biztonságos tápláléka minden bizonnyal megér ennyi befektetést. A házi bébikoszt porciónként lefagyasztható, így mindig friss és vitamindús étel kerülhet a tányérkába.

Az üveges bébiételek elvitathatatlan előnye az, hogy a hőkezeléses tartósításnak és stabil zárt csomagolásnak köszönhetően praktikusak, ha nem otthon ér minket az ebédidő. Ezekre az esetekre válasszunk minél természetesebb összetételű, lehetőleg bio minősítésű bébiételt! Kerüljük a hozzáadott cukrot tartalmazó termékeket!

Praktikus tanácsok az egészség- és környezettudatos babatápláláshoz:

Főzzünk otthon megbízható forrásból származó bio zöldségből és gyümölcsből.
Bébijoghurt helyett keverjünk ki natúr biojoghurtot friss vagy mélyhűtött gyümölccsel. A gyümölcs mellett nincs szükség cukor hozzáadására!
Bébikekszek helyett adjunk bio bulátát és más egészséges gabonából készült (cukormentes!) rágcsálnivalót.
Az édesített bébiitalok helyett keressük a hozzáadott cukrot nem tartalmazó termékeket, illetve adjunk vizet.

tudatosvasarlo.hu

 
 
0 komment , kategória:  egészség  
A műanyag már nem sláger:)
  2007-11-24 15:30:08, szombat
 
  Van ahol száműzik a műanyag bevásárlószatyrokat

San Francisco - elsőként az amerikai városok közül - megtiltotta a műanyag bevásárlószatyrok használatát szupermarketjeiben. A nagy élelmiszeráruházak keddtől csak textilből, papírból és más, biológiailag lebomló anyagból készült zacskókat adhatnak vevőiknek.

Csak a kis üzleteknek nem kötelező betartani a szigorú előírásokat, amelyeket a városi tanács tavasszal határozott el. A városnak az a szándéka, hogy csökkentse a műanyaghulladék miatt fenyegető környezeti katasztrófa veszélyét. Az eldobott zacskók egyrészt növelték a szeméthalmazokat, másrészt szennyezték a tengereket. Csak San Franciscóban 180 millió műanyag zacskót osztottak szét tavaly a szupermarketek vásárlóinak. San Francisco illatszer-áruházainak hat hónapon belül kell műanyagról papírra váltaniuk. A rendelkezés ellen vétőket száz dollár pénzbüntetéssel sújtják, de visszaesőknél akár 500 dollárt is kiszabhatnak.

Ross Mikarimi városi tanácsos nyújtotta be a törvényjavaslatot, miután nem sikerült elfogadtatni a műanyagzacskók használatának önkéntes csökkentését. Az új rendelkezéssel a város közvetett módon meg akar takarítani 1,7 millió liter olajat és évi 1,4 tonna műanyagszemetet. Emellett reméli még, hogy a kezdeményezés más közösségekre is ösztönző hatással lesz.

Kalifornia állam júliusban törvényt fogadott el, amely arra kötelezi az üzleteket, hogy vásárolják vissza a műanyag szatyrokat és bátorítsanak azok újrahasznosítására. Oakland elhatározta San Francisco-i példa átvételét, és New York városa is követni akarja a nemzetközi trendet. Itt, egy ősszel előterjesztett új rendelet kötelezné a 465 négyzetméternél nagyobb üzleteket, hogy dolgozzanak ki programot a műanyag bevásárlótáskák üzleten belüli újrahasznosítására és ne árusítsanak a jövőben ilyen típusú szatyrokat.

Ennek értelmében mintegy hétszáz élelmiszerüzletnek és a nagyobb élelmiszerkereskedőknek be kellene gyűjteniük az elhasznált szatyrokat és szervezetten át kellene adniuk azokat egy gyártónak vagy egy műanyagot újrahasznosító cégnek. Felkérnék az üzleteket, hogy az általuk forgalmazott szatyrokon a következő a felirattal emlékeztessék a fogyasztót: "Kérjük, juttassa el ezt a szatyrot olyan üzletbe, amely részt vesz a műanyag újrafeldolgozásában."

Környezetbarátok istencsapásnak minősítik a műanyag bevásárlótáskákat, amelyek elbomlása éveket vesz igénybe, szennyezik a talajt, valamint a vizet. Írország 2002-ben adót vetett ki a műanyag szatyrokra és ezáltal 90 százalékkal csökkentette használatukat. 2003 óta pedig Ausztrália számos településének kis üzleteiben tilos a használatuk.

Becslések szerint az amerikaiak 84 milliárd műanyag szatyrot használnak el évente. A világszerte előállított műanyag bevásárlótáskák készítéséhez évente több mint 12 millió hordó kőolajra van szükség - közölte a New York-i önkormányzat.

Forrás: tudatosvásárló
 
 
0 komment , kategória:  környezetünk  
Bp élmények gyerekeknek
  2007-11-24 12:30:34, szombat
 
  Budapesti élmények hátrányos helyzetű vidéki gyerekeknek

Nem mindennapi élményekhez juthat az a csaknem 5000 gyermek, akik az ország leghátrányosabb helyzetű kistelepüléseiről érkeznek Budapestre 2007. november 21. és december 15. között. A diákok a tárca jóvoltából úgy tölthetnek el egy napot a fővárosban, ahogy arra különben igen kevés esélyük lenne - tudatta az OBJEKTÍV Hírügynökséggel az OKM sajtóirodája.

A tanulók a délelőttöt egy budapesti múzeumban töltik, ahol rendkívüli tanórákon és foglalkozásokon vesznek részt. Ebéd után felkeresik a budai vár minden nevezetességét, a nap végén pedig sok élménnyel és egy ajándékcsomaggal gazdagabban utazhatnak haza.

A budapesti programon olyan általános iskolák vehetnek részt, amelyek az integrációs felkészítésre sikeresen pályáztak és hátrányosnak minősített településeken működnek.

A 2007. őszén meghirdetett pályázatra azok az integrációs felkészítést folytató fenntartók jelentkezhettek, ahol az általános iskola társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott településen működik, illetve amelyik az országos átlagot jelentősen meghaladó munkanélküliséggel sújtott települések jegyzékén megtalálható.

Az iskolai integrációs programban a hátrányos és a nem hátrányos helyzetű tanulókat úgy nevelik együtt, hogy közben maximálisan figyelembe veszik az egyéni különbségeket. Ehhez természetesen elengedhetetlen az integráló, heterogén intézményi közeg kialakítása.

Ez a budapesti kulturális-szabadidős program is a közös élményszerzést célozza meg, hiszen teljes iskolai osztályok vesznek benne részt: az érintett településen működő általános iskola ötödik-nyolcadik évfolyamain az integrációs felkészítésben részt vevő osztályok valamennyi - hátrányos és nem hátrányos helyzetű - tanulója együtt tölthet el egy napot Budapesten.

A programon az elkövetkező három hétben megközelítőleg 5000 diák vesz részt az ország legkülönbözőbb pontjairól. Az első csoport 2007. november 21-én, szerdán érkezett a Veszprém megyei Csögléről.

Hírforrás: OBJEKTÍV Hírügynökség

 
 
0 komment , kategória:  jó hírek  
Csokoládé szalon
  2007-11-24 11:49:05, szombat
 
  Csokoládé Szalon - Csoki Világ élmény expo

Adventi készülődésként csokoládé, marcipán, és szaloncukor kiállítás és vásár lesz a VAM Design Centerben 2007. november 30-tól december 2-ig - értesült az OBJEKTÍV Hírügynökség.

CSOKOLÁDÉ SZALON - CSOKI VILÁG címmel rendezik meg az élmény expot, a rendezvény Közép-Európa legnagyobb csokoládé szalonjaként nyitja meg kapuit.

A Csokoládé Szalon több mint kiállítás: belépő a csokoládé varázslatos birodalmába. Ahogy felnövünk, úgy változik a csokoládéhoz fűződő viszonyunk is, mennyiségiből egyre inkább minőségi fogyasztókká válunk. A szervezők elsődleges célja, hogy kiállításukon egy helyen mutassanak be mindent, ami a csokoládéhoz, a csokoládé fogyasztás kultúrájához köthető, az ismert és közkedvelt márkáktól egészen a csokoládé-szökőkútig.

A decemberi ünnepeket megelőző három napos rendezvény közvetlen kapcsolatot jelent a vásárló közönség és a gyártók, forgalmazók között. Válogathatunk exkluzív csokoládé ajándékok, ínyencségek illetve szaloncukrok között, de lesz forrócsokoládé kóstoltatás, csoki-szökőkút, csoki arcpakolás, illetve játszóház a gyerekeknek.

Az esemény háttereként a karácsonyt megelőző időszak, az adventi készülődés szolgál. A Szalon igazi téli varázslatos világával egy kellemes családi hétvégére csábítja a nagyközönséget.

Helyszín a VAM Design Center 11.000 négyzetméteres, izgalmas épülete A rusztikus falak és az üvegtetővel fedett, 670 m²-es impozáns aula valódi exkluzív keretet kölcsönöz az eseménynek.

TEMATIKA:

- Csokoládé, marcipán, szaloncukor

- Delikatesse édességek, exkluzív csoki ajándékok

- Kakaó, kakaóbab, kakaópor

- Forrócsokoládé, csokoládézó

- Reklám csoki, bon-bon, karácsonyi ajándék csokoládék

- Csoki-szökőkút, Csoki kaszinó

- Csokoládé a szépségiparban

- Csokoládé játszóház sok élménnyel gyerekeknek

Hírforrás: OBJEKTÍV Hírügynökség

 
 
1 komment , kategória:  Kultúra  
Csillagszóró Hadművelet
  2007-11-24 11:46:23, szombat
 
  Több biztonság az ünnepek idején annak, aki vásárol és annak, aki dolgozik. Nehezebb karácsonyra számíthatnak idén a csalók, és biztonságosabb ünnepekre az emberek - ez a célja a kormány év végi célzott akciósorozatának, amely a karácsony és szilveszter közötti időszakban elszaporodó visszaéléseket hivatott érdemben visszaszorítani - tudatta az OBJEKTÍV Hírügynökséggel a Kormányszóvivői Iroda.

A Csillagszóró Hadművelet néven soha nem látott méretű összehangolt akciósorozatban 7 szervezet több mint 5 ezer szakembere, ellenőre vesz részt a mai naptól 2008 első hetéig. Ez mintegy 40 ezer ellenőrzést jelent országszerte.

Ne tévesszen meg senkit a leleplezett visszaélések nagy száma: nem az élelmiszerhamisítók lettek többen, hanem az elmúlt másfél-két évben jelentősen javult a felderítések eredményessége. A kormányzat biztosította a hatékony ellenőrzéshez szükséges jogszabályi környezetet és megerősítette az ellenőrző hatóságokat. Miközben nő a feltárt visszaélések, törvénysértések száma, aközben remélhetőleg - éppen az ellenőrzések és a bírságok elrettentő hatásának eredményeképpen - évről évre csökkenni fog a fogyasztók kárára valóságosan elkövetett szabálysértéseké.

A piacok, vendéglátóhelyek és kereskedők fokozott ellenőrzése, a fogyasztók érdekeinek kőkemény védelme és érvényesítése: szerves része a kormány fair play programjának; annak a programnak, amelynek célja rendet tenni legfontosabb közös ügyeinkben, felszámolni a hétköznapok szabálytalanságait.

Tekintettel arra, hogy az emberek többsége - arányaiban - karácsony és szilveszter időszakában vásárolja a legtöbb élelmiszert és a legkülönfélébb ajándékcikkeket, a vásárlók kiszolgáltatottsága is ilyenkor a legnagyobb a csalókkal, a rossz minőségű, vagy veszélyes árut forgalmazó kereskedőkkel, élelmiszer-hamisító bandákkal, bóvliárusokkal szemben.

Ugyanakkor természetesen az év végi megnövekedett forgalom ,,másik oldalán", a szolgáltatást nyújtó, kereskedelemmel, vendéglátással foglalkozó vállalkozások dolgozói esetében is több állami figyelemre van szükség. Ilyenkor ugyanis még gyakoribb a feketefoglalkoztatás, a munkaidő önkényes kezelése, a túlóráztatásra, illetve a szabadnapokra vonatkozó szabályok felrúgása.

A lakosság a 189-es kék számon tájékozódhat a Csillagszóró Hadművelet részleteiről, illetve december elején elindul a csillagszorohadmuvelet.hu és csillagszorohadmuvelet.info című internetes oldal is.

A kormány a tisztességes többség: a fogyasztók és a karácsony-szilveszteri időszakban is megfeszített tempóban dolgozó emberek pártján áll. Őket - az ő jogaikat és érdekeiket - védi a Csillagszóró Hadművelet- áll a Kormányszóvivői Iroda közleményében.

Hírforrás: OBJEKTÍV Hírügynökség
 
 
0 komment , kategória:  egészség  
Télen itthon
  2007-11-24 11:43:22, szombat
 
  Jól indult a Télen itthon kampány

A téli szezon belföldi vendégforgalmának növelése érdekében, a hazai szolgáltatók bevonásával új kampányt indított a Magyar Turizmus Zrt. Az akció lényege, hogy a hazai szálláshelyek téli, kedvezményes ajánlatai együtt jelennek meg a www.telenitthon.hu oldalon - tudatta az OBJEKTÍV Hírügynökséggel az MT Zrt.

A november 15-én kezdődött akció honlapját naponta mintegy 2500-an látogatják, az akcióban részt vevő települések száma 45-re, a kedvezményes ajánlatot nyújtó szálláshelyek száma pedig 95-re emelkedett. A kezdeményezés sikerét bizonyítja, hogy az akció kezdete óta több mint 100 konkrét megkeresés érkezett a Télen itthon kampányban részt vevő szállodákhoz.

A kedvezményes ajánlatokra a budapesti metrókban november 15-től látható 200 db plakát mellett, a fővárosi autóbuszok és villamosok oldalain és számos internetes oldalon elhelyezett hirdetések hívják fel a figyelmet.

Hírforrás: OBJEKTÍV Hírügynökség 2007. november 23.

Gy. Mészáros Ágnes


 
 
4 komment , kategória:  utazás  
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 6 
2007.10 2007. November 2007.12
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 6 db bejegyzés
e év: 232 db bejegyzés
Összes: 268 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 6
  • e Hét: 28
  • e Hónap: 453
  • e Év: 7810
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.