Regisztráció  Belépés
venci76.blog.xfree.hu
A ruha teszi az embert - a gyűjtemény a gyűjtőt. Szalvéta Gyűjtő
1976.04.08
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 7 
Havasi gyopáros szalvétáimhoz:
  2011-02-10 21:24:27, csütörtök
 
 

Link

Néhány érdekesség havasi gyopáros csereszalvétámhoz:

A név

A latin név a jellegzetes, sűrű, filcszerű, fehér szőrzetre utal. (görög: leon = oroszlán, podion = lábacska)
Mint jelkép

A női vadászok, illetve vadászfeleségek jelképeként ismert.

Németország :
A Német Alpesi Egylet (Deutscher Alpenverein) logója.
A Német Hadsereg (Bundeswehr) 23. hegyi vadász brigádjának (Gebirgsjägerbrigade 23) sapkajelvénye.

Ausztria:
Az osztrák kétcentesen havasi gyopár található, melyet a korábbi egyschillinges érméről mintáztak.
Az Osztrák Alpesi Egylet (Österreichischer Alpenverein) és egyéb Alpesi egyesületek jelképeiben.
Az Osztrák Hegyimentő Szolgálat (Bergrettungsdienst Österreich) logójában.

Dél-Tirol

A Dél-Tiroli Néppárt (Südtiroler Volkspartei (SVP)) jelképe.
A Dél-Tiroli Alpesi Egylet (Alpenverein Südtirol (AVS)) jelképe.

Svájc

A Svájci Hadseregben a generálisok rangjelzése.
A Schweiz Tourismus jelképe.
Az Edelweiss Air charter légitársaság neve és logója.

Történelem

A náci időkben a német ifjúsági ellenállási mozgalom csoportjait ,,gyopárkalózok"-nak (Edelweißpiraten) is nevezték.

Egyéb:

A fajta a jégkorszak után vándorolt be az Alpokba a belső-ázsiai sztyeppékről, tehát nem sziklanövény.

Kertészetekben fellelhető a faj Himalájából származó rokona, amely mélyebben fekvő területeken is megőrzi fehér színét.

Az osztrák posta 2005. július 19-én adta ki az első osztrák, hímzett bélyegeket havasi gyopár mintázattal 400 000 példányszámban. Névleges értékük 375 cent, zöld színű textilre hímezték fehér cérnával a virágot.
Szájhagyomány :
Korábban gyógynövényként használták tejjel és mézzel keverve hasfájás ellen. (Innen ered a bajor Bauchwehbleaml kifejezés is a növényre.)

Szerelmi varázslathoz is felhasználták. Esetenként szokatlanul nagy (max. 6-12 centiméteres) virágcsillag alakul ki, amely a mondavilágban egy varázserővel rendelkező gyopárkirály (Edelweißkönig).

(http://hu.wikipedia.org)



Link



Link
 
 
0 komment , kategória:  Virágos csereszalvétáimhoz:  
Prunus avium mintás szalvimhoz
  2011-02-07 20:40:22, hétfő
 
 

Link

Prunus avium= vadcseresznye

A vadcseresznye, népies nevén madárcseresznye vagy egyszerűen cseresznyefa (Prunus avium) egész Európában elterjedt, de az északi területeken, ritkábban fordul elő. Díszfaként, telt virágú fajtáit termesztik is.

Jellemzői :

A vadcseresznye 15-30 m magasra is megnövő lecsüngő ágú gyümölcsfa. Törzsének átmérője a másfél métert is elérheti. A fiatal példányok csúcsdominanciája erős, az így kialakuló kúpszerű lombozat később legömbölyödik. Gyorsan növő, viszonylag rövid életű (~80 év) faj. Fényes, vöröses barna kérge, vékony, vízszintes csíkokban hámlik. Levelei szórt állásúak, elliptikusak, fűrészes szélűek. Lombhullató, a levelek ősszel narancssárgára, rózsaszínre vagy vörösre színeződnek lehullás előtt. A levélnyélen a levélváll közelében két vöröslő mirigyszemölcs található. Kétivarú virágai a lombfakadás előtt nyílnak 2-5 tagú csomókban, fehérek, hosszú kocsányon lógnak, ötszirmúak. A virágokat méhek porozzák be. A vad fajta érett gyümölcseit csak ritkán gyűjthetjük, mert a madarak még sárgán (féléretten) lecsipegetik. Gyümölcse apróbb, előbb sárga, majd élénkpiros színre érik be. A termésen kívül a növény minden része enyhén mérgező, cianogén glikozidokat tartalmaz.

Felhasználása:

Felhasználhatjuk: cukrozva nyersen is fogyasztható, de süteményekbe, tortákba is. Mandulával keverve a sherry brandy alapanyaga, de gyümölcsbort is készíthetünk belőle.

A termesztett cseresznyefajták nagyobb gyümölcsöt adnak, édesebbek, jobban színezettek és savtartalmuk is kevesebb, mégis érdemes gyűjteni, mert más jelleget, ízt ad az ételnek.

Fajták:

var. juliana - szívcseresznye
var. duracina - ropogós cseresznye


Ökológiai jellemzők:

mérsékelten melegigényes
fényigényes
mezofil (közepes vízigényű)
neutrofil (a semleges kémhatású talajokat kedveli)


Élőhely, előfordulás:

Magyarországon szinte bármilyen domborzati viszonyok közt megtalálható, bár az alföldeket kevésbé kedveli
Gyertyános-tölgyesek társulásában gyakran megtalálható


Fája :

Fája szép pirosas színű, közepesen kemény, értékes.

(http://hu.wikipedia.org/wiki/Vadcseresznye)



Link



Link
 
 
0 komment , kategória:  Zöldség-gyümölcsmintás szalvik  
Villeroy&Boch márkájú szalvétáimhoz:
  2011-02-07 18:38:19, hétfő
 
 

Link

A Villeroy&Boch cég története szorosan összeforrt Európa történelmével, az ipar európai fejlődésével, melynek a cég alapításától kezdve jelentős, majd meghatározó szereplőjévé vált. A 260 éves múltra visszatekintő vállalkozás története lenyűgöző sikertörténet, mely 1748-ban egy kis franciaországi faluból, Loraine-ből indult el világhódító útjára, mindössze 30 évvel azután, hogy a porcelán eljutott Európába. Mondhatjuk tehát hogy a Villeroy&Boch cég az egyik legtapasztaltabb porcelángyártó a világon. A két Boch testvér Josepf és Francois által alapított kis kerámia műhely Európa szívében, a francia, német és luxemburgi határ találkozásánál, ma világszerte ismert, piacvezető, nemzetközi cég.
Mind három divíziója (asztali kultúra, fürdő és wellness, csempe gyártás) méltán világhírű, melyeket a tradíció, minőség, és a magas fokú innováció, jellemez.
(http://www.vbporcelan.hu/)



Link

A felső képen szereplő csereszalvétám koktélméretben van jelenleg, az alsó képen látható csereszalvétám van koktél- és normálméretben is a csereanyagomban.
 
 
0 komment , kategória:  !Szalvétatörténelem!:  
Szilvamintás csereszalvimhoz:
  2011-02-05 16:17:52, szombat
 
 

Link

A szilva eredete

A szilva első világhódító gyümölcsünk, először szerzett a magyar gyümölcstermesztésnek európai hírnevet. Régisége olyan tisztes, hogy neve az Oklevélszótárban is olvasható. Egy 1522-ben kelt oklevélben olvashatjuk először a nevét, 1558-ban, pedig mint aszalt szilvát is feljegyezték.



"A szilva latinul Prunus domestica a Kárpát-medencében, a Balkánon és Elő-Ázsiában honos gyümölcs. A legnevezetesebb fajta a besztercei szilva a középkor végén tűnt föl. Valószínűleg, szíriai eredetű, de hazánkban vált híressé termesztése. A nemesebb szilvák először a császári Rómában jelentek meg keleti hazájukból. A középkorban bizonyosan szűkebb területre szorult össze a damaszkuszi szilva kereskedelmi körzete is, mint sok más keleti árúé. A középkor végén azonban újból felé fordult a figyelem. A felső-magyarországi és erdélyi városok a 16-17. században aszalványként nagy mennyiségben szállították Ausztriába, Németországba, Csehországba és Lengyelországba, ahol "magyar szilva" néven vált ismeretessé. Feltehető, hogy az első vagy az egyik nagy szállító az erdélyi Beszterce városa volt.

A szilva a magyarországi házi kertek legelterjedtebb gyümölcsfája. Üzemszerű gyümölcsösökben csak mintegy 6%-a található a magyarországi szilvafa-állománynak.

(http://szatmariszilva.atw.hu/szilva.html)


A szilva a rózsafélék családjába tartozik. Az egyik legigénytelenebb és leggyakoribb gyümölcsünk. Vidékünkön a legnagyobb mennyiségben a szilvát termelik a gyümölcsök közül, leszámítva a szőlőt. A háztartásban többféleképpen felhasználjuk és fogyasztjuk. Kitűnő lekvár készül belőle a téli hónapokra, befőttet is készíthetünk belőle, víz és cukor nélkül, csak úgy a saját levében.

Tápértéke: A friss szilva rendkívül gazdag káliumban, ami a vér sav-lúg tartalmának egyensúlyát segíti elő azoknál, akik sok fehérjét és keményítőt fogyasztanak. Tíz dkg aszalt szilvában 757 mg kálium található. Ha vitaminokból mennyiségre nincs is sok, de egymást segítik a felszívódásban.

Gyógyhatása: A szilva és aszalt szilva az egyik legjobb vértisztító. A szilva frissen is serkenti az emésztést, az aszalt szilvában ugyanazt az értéket megtaláljuk, de sűrítve. Az aszalt szilva a legeredményesebb a székrekedés ellen. A kálium szabályozza, normalizálja a szív ritmusát és segít a test salakanyagainak kiürítésében.

Leterhelt máj: A leterhelt máj a leterhelt emésztő rendszer következménye. Ha az emésztő rendszert sikerül kissé mentesíteni, az egész szervezet a jobbulás utjára lép. A kálium az, ami a vért megtisztítja a salakoktól. Különösen ott van nagy szükség rá, ahol nem fogyasztanak elegendő zöldséget és gyümölcsöt, hogy folyamatosan tisztítsák a vért.

Veseműködés serkentő: A leáztatott aszalt szilvát főzzük úgy húsz percig. A kihűlt lének rendkívül magas ásványtartalma van. Ha naponta fogyasztunk ilyen lét, serkenthetjük vele a vese működését. A káliumnak és a szerves nátriumnak közös egymásra való hatásából alakul ki a szervezet vízháztartásának szabályozása.

Belső vérzések: Belső vérzések kialakulásának több oka lehet. Ha a szervezet nem kap elegendő nyers gyümölcsöt és zöldségfélét, belső vérzés jelentkezhet. A gyógyszer rá az ásványokkal és vitaminokkal való ellátás, így hasznos lehet az aszalt szilva is.

Emésztési zavarok: A máj leterheltségének első jele az emésztési zavarok megjelenése. Ha nem teszünk valamit az emésztéssel, a szervezetünkben a helyzet tovább romlik, a teher mind nagyobb lesz, mert a vér megtelt salakanyaggal. A szilvában az ásványok és vitaminok olyan mennyiségben vannak jelen, hogy az elfogyasztás után hamarosan jelentkezik az eredmény. A gyomorba kerülve a szilva serkentőleg hat a gyomor működésére és a belek mozgására. A szilvában levő mangán hatására a szervezetben az emésztést segítő enzimek lökést kapnak. Emésztési zavarok esetén baj lehet a vas lekötésével akkor is, ha vaskivonatot szedünk. A természetes forrásból, az aszalt szilvából, a vas felszívódása sokkal sikeresebb.

Székrekedés: A szilva az egyik legeredményesebb gyógyszer a székrekedés ellen. Az aszalt szilvát megfőzzük vagy éjszakára leáztatjuk és a levét megisszuk. A szilvát is elfogyaszthatjuk, ami síkossá teszi a belek tartalmát, így biztosítjuk a féregszerű mozgás serkentését. A leáztatott szilvalé az egyik leggazdagabb forrása a vasnak, kalciumnak, magnéziumnak és foszfornak.

Koleszterin csökkentő: A kálium a szervezet salaktalanítását végezi. Az aszalt szilva az egyik legjobb forrása a káliumnak. Más elemek is megtalálhatók, s mindegyiknek megvan a feladata a szervezet működésében. Ha egy is hiányzik, felborul az egyensúly, betegségek lépnek fel. A vér koleszterin tartalma nem számit betegségnek, mert nem okoz fájdalmat de végzetes lehet, mert a vérerek elveszítik rugalmasságukat, a salak hatására a vér járata beszűkül, emelkedik a vérnyomás. A szilva és az aszalt szilva tisztítja a vért és csökkenti a vérnyomást, valamint a vér koleszterin szintjét.

Elkészítési mód: A friss szilva alkothatja a gyümölcssaláták összetételét, de nyersen is fogyaszthatjuk. Legjobb, ha a húsát is elfogyasztjuk, mert rostja nem kemény a beleknek, ezért serkenti a bélműködést. Az aszalt szilvában minden megvan ami a friss szilvában, de töményebb mennyiségben. Ha csak az aszalt szilvát fogyasztjuk, jó sok vizet igyunk rá. Jó ha leáztatjuk, vagy megfőzzük, hogy emeljük a víztartalmát. Fűszert is tehetünk bele. Ha kúraszerűen fogyasztjuk, legjobb, ha a lével együtt megesszük a szilvát is. De mindenkinek úgyis a saját teste szükséglete dönti el, mennyit fogyasszon, és hogyan.
(Forrás: www.geocities.com/zold_gyum/)




Link



Link
 
 
0 komment , kategória:  Zöldség-gyümölcsmintás szalvik  
Gólyamintás csereszalvimhoz:
  2011-02-03 20:52:46, csütörtök
 
 

Link

A fehér gólyát és hozzá kapcsolatos termékenységi hiedelmet bizonyára mindenki ismeri, de hogy pontosan honnan is ered az többféleképp magyarázható.

Ezt a madarat több európai nép is, a magyarokhoz hasonlóan a nemzet madarának nevezi.
Még a finn gyerekeket is a gólya hozza, pedig arrafelé nem fészkel a szerencsehozó madár.
A néphit szerint a gólya szent, a termékenység, a bőség, a hűség és az anyai gondoskodás szimbóluma.
A ház körül röpködő gólyák látványát általában a család szaporodására utaló jelnek tekintették.

A hiedelem valószínűleg abból a régi pogány szokásból ered, amikor az emberek még a vízi istenekhez könyörögtek gyermekáldásért. Mivel a gólya vízi madár, a keresztény hitre térés során átvette a víz szellemeinek szerepét. Ezért a házaspárok gyermekáldásra számíthattak, ha a házuk felett gólyák köröztek vagy esetleg leszálltak a házra.
Szintén gyermekáldás előjele gólyával álmodni.

Egy Heves megyei mondókában is megemlítik: "Gólya, gólya vaslapát hozzál nekünk kisbabát!"

Egy másik magyarázat szerint azért hozza a gólya a kisbabát, mert költöző madár. Ősszel elrepül Afrikába és március végén-április elején a tavasz hírnökeként tér vissza kb. kilenc hónappal a nyári napforduló (június 21.) után. Ez a pogányok szerint a házasság és a termékenység ünnepe. Sok gyerek fogant ilyenkor és sokszor egybeesett a gyermek és a gólya érkezése. Ezért kapcsolódott egybe a két esemény.
A népi hiedelem szerint a házra telepedő gólya megvédi a ház népét a tűztől és a villámlástól.
A németek és a hollandok szerint hosszú, gazdag életre számíthatnak annak a háznak a lakói, amelynek a kéményére fészket rak a gólya.
Ugyanakkor a gólyafészek lerombolójának tűzvész pusztítja el a házát, vagy némán születik a gyermeke.




Link

/www.allatok.abbcenter.com/



Link



Link
 
 
0 komment , kategória:  Babamintás csereszalvétáimhoz:  
Hangszermintás csereszalvimhoz
  2011-02-03 20:31:35, csütörtök
 
 

Link

Violinkulcs, vagy G-kulcs



Link

Azért hívják G-kulcsnak, mert az (egyvonalas) G hang helyét jelöli a kottában, ami a második vonalon van (ahonnan kezdjük a kulcs írását). Az ábrán tehát a G hang látható.

*

Az abc-s hangok sorrendjét ismerve, innen már ki tudjuk számolni a többi hang helyét.



Link
Értelemszerűen a sor végén levő C után újra D E stb. hangok jönnek, illetve a sor elején látható C hang előtt is H van, és így tovább. Ezek jelöléséhez, ha szükséges, pótvonal írható.

Megfigyelhető, hogy a hangjegyek szárai fel és lefelé is vannak húzva. Erre a szabály az, hogyha a hang a harmadik vonal alatt van, akkor felfelé, ha a harmadik vonal felett van, akkor lefelé húzzuk a szárát. Harmadik vonalon pedig tetszőlegesen eldönthető. Kivétel az, ha egy kulcsban több szólamot akarunk lejegyezni. Ezt a formát minden kulcsban így kell alkalmazni!

Nézzük meg, hogy a betűs kottánál leírt dal hogy néz ki vonalas kottában, abc-s hangnevekkel (C dúr skálában):



Link

Basszuskulcs, vagy F-kulcs

A negyedik vonalról kezdjük el írni, és 2 pontot teszünk a 4. vonal fölé és alá, mégpedig a következőképpen:



Link

Azért hívják F-kulcsnak, mert a (kis) F hang helyét jelöli a kottában, ami a negyedik vonalon van. Innen kezdjük írni, és a 2 pont is az F hangot jelöli. Az ábrán tehát az F hang látható. Az abc-s hangok sorrendjét ismerve, itt is ki tudjuk már számolni a többi hang helyét is.



Link

Ez szintén a C dúr skála. Csak annyi a különbség a violinkulcsnál leírttal szemben, hogy ez 1 oktávval lejjebb van. Tehát itt a legutolsó C hang magassága megegyezik a violinkulcsnál leírt első C hang magasságával.

/www.zeneiskolam.hu/
 
 
0 komment , kategória:  Koktélszalvétáimhoz  
Biciklimintás csereszalvimhoz:
  2011-02-01 20:47:10, kedd
 
 

Link

A kerékpár története:

A kerékpár ötlete az ősrobbanásig nyúlik vissza. Az első jelentős kétkerekű emlékünk Carl Friedrich Christian Ludwig Drais von Sauerbronn báró nevéhez fűződik. ő ugyanis, mivel sokat kellett járja az erdőt, újra föltalálta a Célérifere-t azzal, hogy egy szilárd vázhoz kerekeket erősített. Azt azonban ő is látta, hogy gépe merevségén változtatni kell, ezért egy függőleges tengely körül elforgatható első kerékkel szerelte fel, feltalálva ezzel a kormányozható kerékpárt.
A draisienne

Négy év tökéletesítés (új kormányszerkezet, magasságra beállítható ülés) után, 1817-ben a -kezdetben- gúnyolódó újságok már azt írták, hogy a báró futógépén óránként 14 kilométer távolságot tud megtenni. Bár rugózása nem volt, legszellemesebb mechanikai megoldása az önbeálló kerék volt. A "draisienne-láz" néhány hónap alatt magával ragadta egész Franciaországot és Angliát.



Link



Link

A csoda azonban nem tartott sokáig. Nem igazán lehetett sem megszokni, sem megszeretni a korabeli utakon való zötykölődést. Egy ideig még alig lehetett kielégíteni a megrendeléseket, de aztán már minden újítás csak fokozta a kerékpár iránti ellenszenvet. Az újabb mérnökök már több kerékkel próbálták kiküszöbölni az egyensúlyozás okozta nehézségeket. Az egyik ilyen irányú próbálkozás volt az 1838-as Allopodes is. Ebben a vezető úgy hajtotta járművét (20-30 mph), mintha egyhelyben járna. A pedálok mind süllyedéskor, mind emelkedés közben előre hajtották a kerekeket, így az emelkedők is könnyebben legyőzhetővé váltak.

Az első valódi kerékpár megalkotójának a skót Kirkpatrick Macmillant tartják, bár ő nem fogta fel találmányának jelentősségét. Házára is ezt írták később: "Jobbat alkotott, mint amiről tudott." Hobby Horse kerékpárjára ugyanis ingaszerű lábpedálokat szerelt, így már csak az egyensúlyozás művészetét kellett megtanulnia annak, aki ki akarta próbálni. A kovácsmester nem is kívánt hasznot húzni találmányából, nem terjesztette.

A tökéletesedés egy másik problémáját R.W. Thompson találmánya, a felfújható gumibelső oldhatta volna meg. Bár szabadalmát már 1845-ben megkapta, még `47-ben sem volt elterjedve, és emiatt az ára is igen borsos volt.

A francia Pierre Michaux 1861-ben alkotta meg a michauline-t, az olyan kerékpárt, aminek pedáljai az első keréken voltak. Ezzel már az egyensúlyozás is egyszerű volt, sőt, minél gyorsabban tekert az ember annál kevésbé veszíthette el az egyensúlyát. A gép kerekei kezdetben körülbelül egyformák (90 cm) voltak. A fára vasabroncsot húztak, hogy ne kopjon olyan gyorsan. A gyártás már `62-ben beindult, de az igazi őrület az 1867-es párizsi világkiállítás során robbant ki.

Liverpoolban megalakult az első kerékpárklub, bár nem volt könnyű az új játék. Az első kerék kacsázott, ugyanis ha a "lovas" jobb lábával nyomta előre a pedált, a kerék elfordult balra, és fordítva. Két hét alatt azért bele lehetett jönni. Az első feljegyzett bicikliverseny is ekkorra esik, a 2 kilométeres távot az angol James Moore teljesítette leggyorsaban (3 perc 50 mp), aranyérmét magától III. Napoleontól vehette át.

Innentől kezdve sorra rendezték a különböző kerékpárversenyeket: spanyolországban a matadorok ültek nyeregbe, jöttek a női, hosszútávú, gyorsasági és ügyességi versenyek is. Az újítások természetesen szintén nem álltak meg. Ezek közé tartozott a golyós csapágy és a sárhányó. Rájöttek, hogy a küllők egyformán húzzák a tengelyt, így már lecserélhették a régi faküllőket nagy szakítószilárdságú acél küllőkre. Az így megszületett, a kerekeket leszámítva teljes egésszében fémből készült kerékpár (Ariel) új korszakot nyitott meg. Létrejött a velocipéd.

Országonként más-más nevet kapott az új szerkezet. Az angolok penny-farthingnak (fabatka, fitying), a franciák grand-binek (nagy kettős) az amerikaiak pedig egyszerűen ordinarynak nevezték

Ezzel már kétszer olyan gyorsan lehetett menni, mint egy hagyományos kerékpárral, az akadályokat is könnyebben vette. A másfél méteres kerékátmérő-határt azonban az emberi láb nyújthatatlansága miatt nem tudták átlépni. 1877-ben már 50 000 velocipéd volt forgalomban Angliában átlagosan 135 cm kerékátmérővel.

A velo atyja, James Starley, azonban már egy újfajta triciklin törte a fejét. Mikor megvolt, a fiával ment kipróbálni, de az lassabban tekert, mint ő, egy rövid kanyargás után az árokban kötöttek ki. Az apa ekkor rájött, hogy ez így semmikép nem lesz keresett áru, megalkotta hozzá a differenciálművet. Érdekes azonban, hogy ezt már pont 50 évvel korábban jegyeztette be egy francia feltaláló, Onésiphore Pecquer, majd két évre rá egy angol is szabadalmat kért rá hazájában. Annak idején azonban még nem tartott erre igényt a közlekedéstechnika. Ezzel egy nagy lépést tettek meg a század végének nagy közlekedési forradalmához.

Az angol feltaláló, Harry J. Lawson sem volt megelégedve a velocipéddel. Ekkorra már felbukkantak az olyan gépek, amiket - a súlypont végett - a föld közelében elhelyezett pedálokkal lehetett hajtani, de ezek lassabbak és bizonytalanabbak voltak társaiknál. Lawson rájött, hogy a legegyszerűbb, ha fogaskerekes láncáttételt alkalmaz egy kisebb kerék felgyorsításához. Az ő kerékpárjának kerekei már csak 100 ill. 60 centisek voltak, és a vezető súlypontja is a lehető legmélyebbre, a két kerék összekötő rúdjára került. További újítása volt, hogy szétválasztotta a kormányzást és a hajtást végző kereket. A kerékpárnak egy nagy hátránya volt azonban, hogy a kormányt még nyújtózkodva sem lehetett volna elérni, ha bonyolult trapézok segítségével nem hozza lejjebb.

Talán pont emiatt maradtak legtöbben a kiforrott, kecses, ám veszélyes velocipéden. Ekkor jelent meg Amerikában a Star nevű kerékpár, ami abban hozott hatalmas újítást, hogy a hátsó kereket előretették, így lejtőnél sokkal biztonságosabb volt, de ugyanakkor könnyebb lehetett hátraesni. Szíjáttételes emelőkaros pedáljával már fékezni is lehetett.

Arra azonban az amerikaiak is rájöttek, hogy a biztonságos kerékpár kulcsa a lánchajtásban van. A Kangaroot már azzal szerelték, ami viszont azt okozta, hogy a 90 centis kerékkel nem lehetett 20 km/h-nál gyorsabban menni.

Az átütő változást 1885-ben John Starley mutatta be. Ez volt a Rover Safety. Az angol kidolgozta a ma is használatban levő vázat, a döntött kormányrudat és ennél jobbat azóta sem igen találtak ki. A gyárak fokozatosan átálltak a Roverek gyártására, ám a tökéletességhez még mindig kellett valami.

Ez egy ír állatorvos, John Boyd Dunlop alkotta meg. Fia ugyanis új triciklijével állandóan "szétbarbárkodta" a kertben a füvet, ezért az apa azt szerette volna, ha valamivel le tudná tompítani a kereket. Először vízzel töltött locsolócsővel próbálkozott, de mivel az túlságosan rugalmatlannak bizonyult, levegővel fújta tele. Ezzel újra feltalálták a pneumatikot. Találmányára a szabadalmat 1888. harmadik harmadában kapta meg Dunlop, és megkezdék az ilyen kerékkel felszerelt biztonsági kerékpárok árusítását. Egy év alatt mintegy 50 darabot adtak el belőlük, majd kiderült, hogy 1845-ben Thompson már megkapta a szabadalmat erre a találmányra, ezért hosszas herce-hurca után elvették a szabadalmi jogot Dunloptól, ami azonban csak annyit jelentett, hogy ezután már bárki gyárthatott ilyen szerkezetet anélkül, hogy az ír családapa egy penny-t is keresett volna rajta. Vállalkozása, amit alapított azonban nem ment tönkre, és épp a döntő határozat hetén 3000 tömlőt adott el.

A kerékpárnak tehát sok feltalálója volt, így jogos, amit Lord Charles Beresford mondott 1896-ban, amikor már 4 millió biciklista rótta az utakat: "Akárki találta fel a kerékpárt, megérdemli az emberiség köszönetét."A velocipéd fokozatosan kiszorult a piacról. A kerékpár sikerét annak köszönheti, hogy pont abban a korban született, amikor az emberek hirtelen tömegesen vágytak az egyéni jogok alapján egyéni élményekre. Ennek kielégítésére az új eszköz tökéletesen megfelelt. Sőt. A kerékpár új távlatokat nyitott. Felvetette a hosszabb utazás lehetőségét az emberek előtt, akik azelőtt azt hitték hogy arra a vasút való.

(Geergooo)

(http://www.happybiketeam.hu/olvasnivalo.php?action=tortenet)




Link



Link



Link
 
 
0 komment , kategória:  Egyrétegű csereszalvétáimhoz:  
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 7 
2011.01 2011. Február 2011.03
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 7 db bejegyzés
e év: 1416 db bejegyzés
Összes: 3343 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 61
  • e Hét: 5200
  • e Hónap: 18226
  • e Év: 457365
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.