2013-11-28 11:09:49, csütörtök
|
|
|
Az észtországi Boldogság Bank
Úgy tartják, hogy Észtország fővárosa, Tallinn a világ egyik vezető ,,intelligens városa", ahol a kormány és a vállalkozások egyaránt nagymértékben támaszkodnak a számítógépes technológiára. De van az észt fővárosban egy csoport, amely valami teljesen másra használja az internetet - jócselekedetekkel ,,kereskednek".
A neve Boldogság Bank, ám nem foglalkozik sem pénzzel, sem hitellel. A fórum, melyen már több, mint 2000 polgári gondolkodású egyén lépett egymással kapcsolatba Észtországból és a világ más tájairól, öt éve alakult meg. Céljuk, hogy díjmentesen nyújtsanak egymásnak, vagy kapjanak egymástól szolgáltatást.
Az oldal több mint 500 angol, német és észt hirdetést tartalmaz olyan emberektől, akik mindenféle dolgot kínálnak vagy keresnek, többek között oktatást, főzési és üzleti tippeket, sőt zsonglőr leckéket is. A honlapot lefordították francia és spanyol nyelvre is.
Airi Kivi, az alapító szerint a cél az, hogy az emberek szívük szerint gondolkodjanak és cselekedjenek.
,,Azt gondoltam, hogy szükségünk van valami ilyesmire, mint a Boldogság Bank, ahol az emberek valami szuper dolgot tehetnek egymásért" - nyilatkozta a 39 éves Kivi, aki egyébként családterapeuta és klinikai pszichológus.
Az a tény, hogy az észt gazdaság romokban hevert abban az időben - 2008 - nem befolyásolta a döntését - állítja Kivi.
,,Kicsit később viszont rádöbbentem, hogy a Boldogság Bank nagyon is jól jön ebben a gazdasági válságban, amikor rengeteg a munkanélküli" - teszi hozzá.
Tehát hogyan is működik ez? Egyszerű: Regisztrálsz, és felteszed, amit kínálsz, vagy amire szükséged van, mindaddig, amíg az nem jár pénz vagy termék forgalommal.
Az oldal, tagjai jelentésére támaszkodva kiszűri a szabálysértőket, de csak kevés ilyen eset volt eddig - mondja Kivi.
Terge Reintem tallini lakos, masszőrként az egyik legnépszerűbb hirdetője a Banknak. Kivi is egy a kliensei közül.
Kivi Reintemnek egy ,,köszönöm"-el fizet, de egy ölelés vagy egy doboz csokoládé is elfogadható ajándék, amennyiben szívből jövő és nem várják el kötelezően.
,,Nagyon fontos számunkra, hogy nincs semmiféle pontos kimutatásunk vagy mérőeszközünk arra, ha mondjuk 10-szer adtál masszázst, akkor most 10 pontot kapsz ezért" - magyarázza az alapító.
Reintem ezt helyénvalónak tartja. Elmeséli, hogy akkor csatlakozott, amikor munkanélküli lett, mert szüksége volt rá, hogy masszázsban való jártasságát gyakorolja.
Elmondja, hogy maradt még azután is, hogy munkát talált, mert jó érzés önkéntesként dolgozni.
,,Amikor felfedezek egy új technikát, először a banki ügyfeleken gyakorlom" mondja Reintem - hozzátéve, hogy ők gyakran kedvesebbek, mint a fizető vendégek.
Veronika Davel csoporttag, elmondja, hogy ő is munkanélküli volt, amikor csatlakozott. Első kérésével tudatlanul is megszegte a szabályokat, amikor egy terméket: számítógépet kért, mert az övén a CD-lejátszó elromlott.
Ennek ellenére, egy banki csoporttag válaszolt, és adott neki egy használtat. Davel elmeséli, hogy később újra elajándékozta ezt egy 13 éves fiúnak.
,,Később már nem volt rá szükségem, mert a szüleim adtak nekem egyet ajándékba, és így boldoggá tudtam tenni egy gyermeket, mert számítógépen akart játszani, és feldobódott, hogy erre módja is akadt." - meséli Davel.
De többet akart tenni, és elkezdte saját szolgáltatásait kínálni a bank honlapján.
,,A fő dolog, amit igazából fölajánlhattam az angoltudásom volt" - magyarázza Davel. - ,,És pont találkoztam egy lánnyal, akinek masszőrként arra volt szüksége, hogy az angolját javítsa."
Az oldalon sokkal több segítség felajánlás van, mint amennyi embernek szüksége van ezekre. Ez így is van rendjén - mondja Kivi - hozzátéve, hogy a nagyobb jutalom az adásból fakad.
Forrás: www.npr.org
Fordította: Radó Márti |
|
|
0 komment
, kategória: Belső kör |
|
|
|