Regisztráció  Belépés
venci76.blog.xfree.hu
A ruha teszi az embert - a gyűjtemény a gyűjtőt. Szalvéta Gyűjtő
1976.04.08
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/4 oldal   Bejegyzések száma: 33 
Egy lassan történelmi darabbá váló szalvéta:
  2013-08-31 20:52:42, szombat
 
  Tegnap kaphattam Tóth Ilona Csilla révén (ő a debreceni Medgyessy Ferenc Emlékmúzeum egyik restaurátora) egy nagyon szép szalvétagyűjteményt ajándékba, melynek egyik darabja a PanAm légitársaság egyik reklámszalvétája. Ez ma már lassan egy relikviának számító szalvéta, mivel ez a légitársaság sajnos megszűnt.Emiatt is ennek a gyűjteménynek nagyon örülök, köszönetet mondok Tóth Ilona Csillának a kedvességéért,hogy megkeresett engem, hogy eszébe jutottam, és ezeket a szép szalvétákat általa megkaphattam, többek között ezt a különlegességet is:


Link

A Pan American World Airways, vagy ismertebb nevén Pan Am, az 1930-as évektől 1991-es összeomlásáig az Amerikai Egyesült Államok egyik vezető légitársasága volt. A céget a floridai Key West városában alapították hidroplán járatok lebonyolítására. Később a Pan Am jelentős méretű légitársasággá nőtte ki magát, és több, a nemzetközi utasrepülési piacot meghatározó innovációt is a társaságnak tulajdonítanak, például a sugárhajtású repülőgépek elterjedését, a számítógépes helyfoglaló rendszereket vagy a Boeing 747-es óriásgépet. A légitársaság kék földgömbre emlékeztető logója és a "Clipper" szót tartalmazó gépnevek és hívókódok használatának köszönhetően a Pan Am a huszadik század egyik kulturális ikonjává vált. Többek szerint a Pan Am volt az Egyesült Államok nem hivatalos nemzeti légitársasága. Csődjéhez nagyban hozzájárult a lockerbie-i merénylet.

A Pan Am 1991 után két újjászületésen is átesett. A második Pan Am 1996 és 1998 között üzemelt és olcsó, nagy távolságra repülő járatokat üzemeltetett az USA és a Karib-tenger országai között. A légitársaság jelenlegi megtestesülését Pan Am Clipper Connection néven üzemleteti a "Boston-Maine Airways". A légitársaság jelenleg az USA északkeleti partvidéke, Florida és Puerto Rico között repül. A második újjászületést kivéve a Pan Am továbbra is a PA IATA és a PAA ICAO repülőtársaság kódokat használja, bár jelenleg formájában már nincs köze az eredeti Pan Am-hez, ahogy az 1990-es évek közepén PN kóddal repülő légitársaságnak sem volt.

Történelmi áttekintés

A kezdetek

A Pan American Airways Incorporated céget Henry H. ,,Hap" Arnold őrnagy, első világháborús veterán és a második világháborús amerikai légierő parancsnoka alapította 1927. március 14-én. Az akkor még fantomcégként működő vállalkozás megnyerte kubai postaszállítási szerződést, ám nem rendelkezett semmiféle kézzel fogható vagyonnal a szolgáltatás beindításához. 1927. június 2-án Juan Trippe a jó politikai kapcsolatokkal rendelkező William A. Rockefellerrel, Cornelis Vanderbilt Whitney-vel és másokkal együtt megalapította az Aviation Corporation of Americát. A cég elnöke Whitney lett. Egy 1926-ban John K. Montgomery és Richard B. Bevier átlal megalapított hidroplán társaság felvásárlásával a cég hozzájutott a fontos havannai leszállási jogokhoz. Az Atlantic, Gulf and Caribbean Airwayst 1927. október 11-én alapította meg Richard Hoyt New York-i befektetői bankár. Ez a három cég 1928. június 23-án egy holding társasággá olvadt össze és felvette az Aviation Corporation of the Americas nevet. Az új vállalat vezérigazgatója Richard Hoyt lett, és mivel Trippe és partnerei a törzstőke negyven százalékát birtokolták, az elnök Whitey lett. Trippe a holding operatív vállalatának, a Pan American Airways Incorporated-nek lett az ügyvezető igazgatója.

Az amerikai kormány az eredeti Pan Am postaszállítási szerződését minimális ellenkezéssel hagyta jóvá, mivel attól félt, hogy a német tulajdonú kolumbiai SCADTA monopolhelyzetbe kerülhet a USA és Latin Amerika közötti postavonalakon, amennyiben más cég nem vesz részt a tenderen. Az amerikai kormány tovább segítette a Pan Amet azáltal, hogy elszigetelte a belföldi konkurenciától és úgy tekintett a cégre, mint az USA külföldi útvonalainak ,,kiválasztott kiszolgálójára". A légitársaság a külföldi postavonalakon élvezett kvázi monopóliumának köszönhetően tovább növekedett.

Trippe és üzlettársai a Pan Am hálózatát egész Közép- és Dél-Amerikára is ki szerették volna terjeszteni. Ezeken a területeken az 1920-as évek vége és az 1930-as évek eleje között számos ingatag lábon álló vagy csődbe is ment légitársaságot vásároltak meg, és sikeresen tárgyaltak postaügyi tisztviselőkkel a helyi kormányok légiposta-szerződéseinek elnyeréséről. 1929 szeptemberében Trippe Charles Lindbergh-gel járta Latin-Amerikát, hogy ott több országban is leszállási jogokról tárgyaljon - többek között Kolumbiában is, a SCADTA hazai pályáján. Az év végére a Pan Am a kontinens nyugati felén egészen Peruig hatolt le. A következő évben a Pan Am megvásárolta a New York, Rio and Buenos Aires Line légitársaságot, és így a keleti parton is egészen az argentínai Buenos Airesig jutott hidroplán-útvonalakhoz.

1929-ben a Pan Am holdingtársasága, az Aviation Corporation of the Amercias a New York-i tőzsde egyik legkeresettebb értékpapírja volt.Egy-egy új útvonal megnyitását jelentős spekulációs hullámok követték. Egyetlenegy márciusi napon a részvény értéke 50%-ot emelkedett. Trippe-nek és társainak egy alkalommal vissza kellett vernie a United Aircraft and Transport Corporation ellenséges felvásárlási kísérletét. Az UATC akkor anyavállalata volt a mai Boeing, Pratt & Whitney és United Airlines cégeknek.

A Clipper-korszak

Miközben a Pan Am a dél-amerikai hálózatát fejlesztette az európai terjeszkedést sem hagyta figyelmen kívül. 1937-ben a norvég DNL légitársasággal megegyezett egy transzatlanti járat együttműködésben való üzemeltetetéséről. A megállapodás szerint a Pan Am a New York - Izland szakaszt látta volna el. Reykjavíkból az utasokat a DNL Sikorsky S-43-asai szállították volna tovább a norvégiai Bergenbe. Ezzel az ötlettel később felhagytak, amikor a Pan Am meggondolta magát és inkább Nagy-Britanniával és Franciaországgal kívánta beindítani a transzatlanti járatokat. A brit Imperial Airways égett a vágytól, hogy együttműködjön a Pan Ammel, ám a franciák már közel sem voltak ennyire lelkesek. Az Aéropostale ugyanis szintén jelentős szerepet játszott Latin-Amerikában és egyes útvonalakon a Pan Am konkurenciája is volt. Végső soron azonban a Pan Am mindkét társasággal megegyezett és a virginiai Norfolkból a Bermuda-szigeteken és az Azori-szigeteken át, Sikorsky S-40-es hidroplánokkal megnyitotta a transzatlanti útvonalat. A társaság emellett egy Boston és Halifax közötti légiposta szerződést is megszerzett.


1930-ban a Pan Am egy szárazföldi repülőjáratot szeretett volna Alaszka illetve Japán és Kína között megnyitni. Lindbergh egy felmérő repülést végzett, ám a Szovjetunió és Japán közötti feszült politikai viszony miatt az útvonal életképtelennek bizonyult. Trippe ezután egy San Francisco - Honolulu útvonal megnyitása mellett döntött, ahonnan a létező gőzhajó-vonalakat követve Hongkongba majd Aucklandba repült volna tovább. Miután 1934-ben biztosította a pearl harbori, midwayi, wake-szigeti, guami és Subic-öböl-beli leszállási jogokat, a Pan Am 1935 márciusában félmillió dollár értékű alkatrészt és berendezést szállított nyugatra. Az első felderítő Sikorsy S-42 áprilisból indult Honoluluból. Az év későbbi részében a társaság elnyerte a San Francisco-Kanton légiposta útvonalat, amelyen november 22-én, hatalmas médiafelhajtás közepette, egy Martin M-130-assal beindította az első kereskedelmi járatot is. Később a Csendes-óceáni járatokon Boeing 314-esekkel repültek. Kínában az utasok átszállhattak a szintén Pan Am által üzemeltetett China National Aviation Corporation hálózatára. 1939-től a transzatlanti járatokon is Boeing 314-eseket kezdtek el használni.

A repülőgépek "Clipper" neve utal a XIX. század gyors klipper vitorláshajóira. A Clipper volt az egyetlen interkontinentális utazásra alkalmas amerikai géptípus. Hogy a repülők minél jobban fel tudják venni a versenyt az óceánjáró hajókkal, a Pan Am első osztálybeli kényelmet ajánlott ezeken az útvonalakon és ünnepélyesebb lett a hajózó személyzet is. A bőrdzsekis, selyemsálas légipostás pilóták helyett a Clipperek tengerésztiszt-vágású egyenruhát hordtak és a repülőre szállás is egy kisebb szertartásossal járt. A második világháború során a legtöbb Clippert katonai szállítási feladatokra bérelték ki, és a Pan Am hajózó személyzete szerződéses alapon üzemeltette a gépeket. Ekkor tűzött ki a Pan Am újabb útvonalakat Nyugat- és Közép-Afrika illetve Irán között. 1942-ben a Pan Am elsőként üzemeltetett egy föld körüli útvonalat. Szintén elsőként mondhatta magáénak azt a tiszteletet, hogy egy amerikai elnök repülőn utazzon külföldre: Franklin D. Roosevelt a Dixie Clipper-en. Ugyanekkor volt a Star Trek későbbi alkotója, Gene Roddenberry Clipper-pilóta, aki később, 1947. június 19-én Szíriában a Clipper Eclipse-szel lezuhant.

A háború után


A második világháború után a Pan Am flottáját hamar lecserélték gyorsabb gépekre, mint amilyen a Boeing 377, a Douglas DC-6 és a Lockheed Constellation volt. Bár a Pan Am intenzíven lobbizott annak érdekében, hogy továbbra is az ország nemzetközi légitársasága lehessen, hamarosan elveszítette ezt a pozíciót. Először az American Overseas Airways tört a Pan Am nimbuszaira, majd később több légitársaság is versenybe szállt - a Trans World Airlines (TWA) Európába, a Braniff International Airways Dél-Amerikába és a Northwest Orient (későbbi Northwest Airlines) a Távol-Keleten. 1950-ben, nem sokkal azután, hogy a cég bevezette a “turista osztály" kategóriáját és beindította a föld-körüli szolgáltatását, a Pan American Airways, Inc.-t átnevezték Pan American World Airways, Inc.-re.

Szinte negyven éven át a Pan Am 001-es járata urallta a nyugat felé tartó föld körüli járatok piacát. A járat San Franciscóból indult és érkezett, Honolulu, Tokió, Hongkong, Bangkok, Delhi, Bejrút, Isztambul, Frankfurt, London és végül New York érintésével. A körút 46 óráig tartott.

Az egyre több útvonalán megjelenő konkurenca miatt a Pan Am repüléstechnikai innovációkba kezdett el befektetni - ilyen volt a sugárhajtómű és a széles törzsű repülőgépcsalád. A Pan Am egyaránt vásárolt DC-8-as és Boeing 707-es gépeket. Ez utóbbit a Boeing a Pan Am nyomására soronként öt egymás melletti székről hatra építette át. A légitársaság 1958. október 26-án a Clipper America névre keresztelt Boeing 707-essel New York és Párizs között megnyitotta az első sugárhajtású transzatlanti járatot. Szintén a Pan Am volt az első Boeing 747-es üzemeltető, amelyekből már 1966 áprilisában 25 darabot rendelt meg. Az első menetrend szerinti Boeing 747-es utat 1970-ben nyitotta meg. A légitársaság egyike volt annak a három első vállalatnak, amelyek opciót nyitottak a Concorde-ra. A British Overseas Airways Corporation és az Air France kivételével azonban senki sem vásárolt ebből a hangsebesség feletti utasszállítóból. A Pan Am szintén potenciális vevője volt a Boeing 2707-es amerikai szuperszonikus gépnek, ám ez a repülő végül soha sem látta meg a napvilágot.

Az 1950-es években a Pan Am profilbővítést hajtott végre. Az új szegmensek között szerepelt a szállodaipar (Intercontiental Hotel lánc) és egy kisméretű sugárhajtású utasszállító, a Falcon, amelyet később a Dassault vett meg. A légitársaság emellett rakétakísérleti telepet nyitott az Atlanti-óceán déli része felett és Nevadában egy atommeghajtású hajtóművel kísérletező intézetet is üzemeltetett.

A növekvő légiforgalom miatt a Pan Am 1962-ben megbízta az IBM-et, hogy építse meg a PANAMAC-ot. Ez a hatalmas számítógép szálloda és repülőgép helyfoglalással foglalkozott. Rengeteg adatot tárolt városokról, országokról, repülőgépekről, repülőterekről, szállodákról és éttermekről. A számítógép a Manhattanben épülő Pan Am Building egész negyedik emeletét foglalta el. Maga az épület hosszú ideig a világ legnagyobb irodaépületének számított.

A PanAm a New York-i John F. Kennedy repülőtéren megépítette a Worldportot, amely több éven át a világ legnagyobb terminálja volt. Az jellegzetes, ellipszis formájú, 16,000 m²-es tetőt 32 pár acéloszlop és kábel függesztette fel. A terminált úgy tervezték, hogy az utasok a részben a tető alá beállt gép orra mellé tolt lépcsőkön esős időben is megázás nélkül tudjanak közlekedni. Az utashíd bevezetésével ez a tulajdonság értelmét veszítette. A terminált ma 3-as terminálnak hívják és a MALÉV New York-i járata is ide érkezett. Az épületet az 1990-es évek elején majdnem lebontották, de az új tulajdonos Delta Air Lines végül a felújítás mellett döntött.

A csúcson a Pan Am az Antarktisz kivételével minden egyes kontinensre repült. Az útvonalainak nagy része New York és Európa illetve Dél-Amerika., valamint Miami és a Karib-térség között üzemelt. 1964-től a légitársaság helikopterutakat is üzemeltetett a New York-i repülőterek valamint Manhattan között. A DC-8, a Boeing 707 és 747-es mellett a Pan Am flottájába tartozott a Boeing 720, az ezt lecserélő 727, a 737 és a megállás nélküli New York - Tokió utat lehetővé tevő 747SP. A Boeing gépek mellett a légitársaság még Lockheed L-1011 TriStar és DC-10-es, valamint Airbus A300-as és A310-es repülőket is üzemeltetett.

A légitársaság emellett több jelentős humanitárius repülésben is részt vett. A Pan Am heti 650 járatot üzemeltetett az NSZK és Nyugat-Berlin között, először DC-6-osokkal, majd 1966-tól Boeing 727-esekkel. A Pan Am emellett a vietnami háború katonáit is szállította pihenésre, messze a harcmezőktől Hongkongba, Tokióba és több más ázsiai városba.

A szárnyaszegett cég

Az 1973-ban kirobbant olajválság jelentős kihatással volt a Pan Am üzemeltetési költségeire. A magas üzemanyagárak mellett alacsony volt a légiutak iránti kereslet és a nemzetközi vonalakon megjelent túlkínálat egyrészt a Pan Am utasainak számát, másrészt a cég nyereségességét is csökkentette (lásd: Csendes-óceáni útvonalak pere). A többi nagyméretű légitársasághoz hasonlóan a Pan Am is nagyméretű Boeing 747 flottát állított fel, mivel arra számított, hogy a repülés iránti kereslet tovább növekedik, ám ez nem így lett.

Versenyképessége megőrzése érdekében a Pan Am az amerikai belföldi piac felé kezdett el kacsingatni. Bár a légitársaság több alakommal is sikertelenül pályázott belföldi utakra, a szövetségi kormány által 1978-ban meghozott légiforgalmi liberalizációs törvénye 1979-ben lehetőséget adott a Pan Amnak a belföldi forgalomban való részvételre. A piacok megnyitása azonban inkább ártott, mint használt a társaságnak, mivel Juan Trippe a nemzetközi útvonalakra koncentrált és ezért belföldi útvonalakat nem is alakítottak ki. Másrészt a liberalizációt követően a nemzetközi utakon több belföldi légitársaság is versenybe szállt a Pan Ammal,

William Seawell vezetése alatt a Pan Am egyik napról a másikra belföldi hálózathoz jutott, miután 1980-ban felvásárolta a National Airlinest. A cégért folytatott licitálási verseny végén azonban a Pan Am sokkal többet fizetett a légitársaságért, mint amennyit az ténylegesen ért. Az így bővült cég további veszteségeket termelt, mivel a National sokban különbözött a Pan Amtól. A gépek alkatrészei nem voltak csereszavatosak: a Pan Am Rolls-Royce hajtóművekkel felszerelt L-1011-esekkel repült, míg a Nationalnak General Electric hajtóműves DC-10-esei voltak. Az útvonalhálózatok sem illettek egymáshoz, mivel a National Floridára koncentrált. Végül pedig a két cég nagyon eltérő vállalati filozófiát vallott.

Seawell a Pan Am vagyontárgyainak értékesítésével próbálta meg menteni a légitársaságot - a Pan Am épületet 1981-ben eladta a MetLife életbiztosítónak, majd 1985-ben a cég egész csendes-óceáni hálózatát a United Airlinesnak. Az eladásokból fennmaradó pénzt új gépekbe, például Airbus A310-esekbe és A320-asokba fektette, bár az utóbbiakat már le sem szállították. A légitársaság ingajáratot indított Boston, New York és Washington között. Mindezek ellenére a cég továbbra is veszteséges maradt és az alacsony színvonalú szolgáltatás miatt is kritikák érték.

Mivel a Pan Am az USA egyik jelképévé vált, a terroristák is felfigyeltek rá. A légitársaság 1986-ban egy Alert Management System névre keresztelt biztonsági rendszert vezetett be, egyrészt azért, hogy az utasokat megnyugtassa a repülés biztonságáról, másrészt a cégnél ténylegesen található biztonsági rések orvoslására. Az új rendszer azonban vajmi kis mértékben javított a biztonsági helyzeten. Üzemeltetésével kapcsolatos pénzügyi aggályok miatt a társaság minimáls mértékűre csökkentette a biztonsági ellenőrzéseket, mivel ezzekkel nem kívánta az utasok nyugalmát megzavarni és további veszteségeket felhalmozni. Az amerikai légügyi hatóság, az FAA 1988 decemberében 19 alkalommal bírságolta meg a Pan Amot biztonsági hiányosságok miatt - ebben a hónapban az FAA összesen 29 légitársaságot bűntetett meg 236 alkalommal.

1988. december 21-én, a skóciai Lockerbie fölött felrobbant a Pan Am 103-as járata, fedélzetén 259 emberrel, köztük egy váci magyar családdal. A kis skót falura zuhanó Boeing 747-es további 11 embert ölt meg. Mint később kiderült, a katasztrófát a raktérben elrejtett, időzítőszerkezettel ellátott semtex bomba okozta.

A katasztrófa után a légitársaság széthullott. Több utas nem akart helyet foglalni a Pan Am járataira, mert a társaságot veszélyesnek tartották. A lockerbie-i tragédia több, mint száz áldozatának családja egy 300 millió dolláros pert indított a légitársaság ellen. Bár a cég hat amerikai kormányszervezettől (CIA, DEA, State Department) bizonyítékként beszerezte a katasztrófával kapcsolatos dokumentumokat, amelyekből kiderült, hogy az amerikai kormány tudott a fenyegetésről és erről a légitársaságot nem tájékoztatta, a családok szerint a Pan Am csupán másra akarta hárítani a saját felelősségét.

Az öbölháború következtében szinte nullára csökkent a transzatlanti légiutas-forgalom és a Pan Am 1991 januárjában csődöt jelentett. 1991 márciusában a légitársaság kénytelen volt a United Airlinesnak eladni a londoni Heathrow repülőtéren leszálló útvonalait, amely kétségkívül a Pan Am legjelentősebb nemzetközi célállomásának számított. Ezután a Pan Amnak már csak két Gatwickre leszálló londoni járata maradt. A cég maradék, még jövedelmező részeit a Delta Air Lines vásárolta fel, így többek között az összes többi európai útvonalat és a New York-i JFK repülőtéren található Pan Am Worldport terminált. Az eladásnak és a Delta folytonos tőkeinjekcióinak köszönhetően a Pan Am ismét némi pénzhez jutott, amelyből a már lényegesen kisebb cég főleg a Karib-térségre és Latin Amerikára koncentrált. Ezalatt az idő alatt azonban a Pan Am továbbra is veszteséges maradt, majd 1991. december 4-én, a Delta támogatásának megvonásával, az összes járatát beszüntette. A légitársaság utolsó, 436-os járata a barbadosi Bridgetownból repült Miamiba. A gép neve Clipper Goodwill volt (ez az N368PA lajstromjelű Boeing 727-221 volt). A Pan Am csomópontján a United Airlines és az American Airlines osztozott Miamiben. Az előbbi kapta az útvonalak nagy részét, az utóbbi pedig a terminál nagyobb területét.

A Pan Am a lockerbie-i katasztrófa miatt 2006 végén Líbiától még kapott egy 30 millió dolláros kártérítést. A légitársaság a katasztrófát követő csődje miatt polgári pert indított a líbiai állam ellen, amelyet sikeresen meg is nyert. A kártérítést a Pan Am hitelezői kártalanítására fordítja, azonban minden 100 dollár tartozásért csak 5-6 dollár kifizetésére képes. E kártérítéssel a Pan Am csődeljárása véget is ér. A Pan Am eredetileg 4,5 milliárd dolláros kártérítési igénnyel lépett fel a légitársaságot ért géphiány és üzleti veszteség ellensúlyozásaként. A Pan Am csődeljárási biztosa az utolsó kártérítési csekkeket a 2006. december 18-ával kezdő héten adta postára.


(Forrásoldal:hu.wikipedia.org/wiki/Pan_American_World_Airways)


Link
További szalvéták többek között , melyeket Tóth Ilona Csillától kaphattam, és melyekből még most van is egy-egy cseredarabom:





Link
 
 
0 komment , kategória:  Koktélszalvétáimhoz  
Terepszínű szalvétámhoz:
  2013-08-31 19:47:34, szombat
 
  A szalvétából jelenleg van normál és koktélméretű cseredarabom is, ma tehetettem rájuk szert, ha szeretne valaki cserélni belőlük, mert gyűjti a szalvétát, vagy dekupázsolás céljából, esetleg érdeklik a katonai dolgok, és érdekességként szeretne szert tenni terepszínű szalvétára is, szívesen cserélek vele is ezekből a szalvétákból:



Link

A terepszín színtartománya: zöld, sárga , barna.
Kapcsolódó színnevek: földszínek, kheki, katonaszín, ponyvazöld
Színnévtípus:színcsoportnév, asszociatív
Funkció: katonai öltözet
Gyakoriság: o o o o -
Megjegyzés: A terepszínű katonai öltözet az álcázást szolgálja, foltjai mind földszínűek.

Amit érdemes tudni a terepszínű mintázatokról, hogy egy adott mintázat csak egy bizonyos környezetben érvényesül. Különféle helyzetekre különféle minták léteznek, ennek megfelelően a figurafestésben is érdemes olyat választani, ami passzol az általunk használt terepekhez. Hülyén néz ki egy havas bevetésre öltöztetett csapat egy dzsungeles környezetben.

A terepszín lényege nem csak az, hogy a viselőjét egy fához tegye hasonlatossá, hanem az, hogy megtörje az emberi sziluettet. Könnyű növényzetet színben utánozni, de az igazi rejtőmintázat titka, hogy a viselője nem ott van, ahol feltételezik, hogy van. Egy rejtőmintázatot két dolog jellemez: a szín és a mintázat. Egy dzsungelbéli csatához leginkább a zöld és barna árnyalatokat használják a növényzet és a kosz reprezentálásra. Sivatagban inkább a sárga- és homokszínek érvényesülnek, míg havas területeken fehér és szürke. A minél jobb eredmény érdekében a katonák az arcukat is a ruhájukhoz passzolóan festik ki. A cél itt is az, hogy a test körvonalai minél jobban elfolyjanak a környezetben. Az emberi szem is az őzéhez hasonlóan működik: Ha a katona ruháján és a környezetében egyforma színek találhatóak, akkor ezeket bizonyos távolságból már csak egy nagy foltban látjuk, miáltal megvalósul a rejtőzködés és nem vesszük észre az ott fekvő alakot.

Természetesen nem csak emberek elrejtésére lehet használni terepmintát, hanem más objektumok, járművek, akár épületek álcázására is. Gyakorlatilag a modern hadviselésben a katonák egyedi elrejtése másodlagos prioritásúvá csökkent. Már az első Világháborúban a ellenfelek repülőgépek segítségével derítették fel egymást, így a ahhoz, hogy ezek elől a "szemek" elől seregeiket elrejtsék, nagyobb mércében kellett gondolkodniuk.

A Második Világháború óta az amerikai hadsereg szinte minden járművét természetes zöld és barna árnylatokra festi. A katonák mindig hordanak magukkal rejtőhálót és ki vannak képezve, hogy a természetben található anyagokból rögtönözzenek álcát járműveiknek és önmaguknak egyaránt. A szövetségesek ilyen eszközökkel rejtették el a dzsipeket, tankokat, sőt komplett katonai bázisokat, gyárakat és más épületeket is.

A cikk forrásoldala, melynek részleteit most itt idéztem:inkvizitor.hu/index.php/cikk/mutat/cikk_148/

Szerző: Stark

Az igazi hadászati terepszín az első világháborúval egyidős. 1915-ben francia művészek állami megrendelésre pacifista szándékkal, mármint hogy legalább a katonák élete legyen nagyobb biztonságban, mázolták hazafias lelkesedéssel terepszínűre konstruktívista stílusban a tankokat, a hadihajókat, vagy a katonák ruházatát. Az álcázás a mai napig töretlenül népszerű trend mind a hadseregek, mind a képzőművészek körében. Például Andy Warhol nyolcvanas évekbeli munkái is ebben a stílusban készültek.

(Forrásoldal,ahol a teljes cikk elolvasható:borsa.hu/20071122/csajok_terepszinben/csajok_terepszinben/)
 
 
0 komment , kategória:  Figurásszalvi,2-ért albumomhoz  
Angry Birds mintás szalvétámhoz:
  2013-08-31 19:34:25, szombat
 
  Ma tehettem szert erre az Angry Birds-ös szalvétára, melyből most több cseredarabom is van így, ha valakinek megtetszene ez a szalvéta valamilyen okból, vagy mert gyűjti a szalvétákat, vagy mert dekupázsol, esetleg ez a téma érdekli, és szívesen szert tenne érdekességként egy ilyen mintájú szalvétára, szívesen cserélek belőle bárkivel. A szalvéta normál méretű.Ezen a szalvétán a játékból konkrétan a Sárga madár(Yellow Bird) látható,melynek feladata:Vastagabb vagy vékonyabb fa barikádokat összetörni. Képernyő-megérintéskor/kattintáskor bekapcsolódó funkciója:Gyorsabban kezd repülni ezáltal képes tökéletes rombolást végezni.:



Link

Az Angry Birds egy kétdimenziós ügyességi és logikai elemeket ötvöző videojáték, melyet a finn Rovio Mobile fejlesztett, és az Apple cég iOS rendszerein vált elérhetővé elsőként, 2009 decemberében. Azóta ebből a változatból több mint 12 millió példány kelt el, ami arra ösztökélte a fejlesztőket, hogy más platformokra is elkészítsék művüket, például Androidra, Symbianra vagy Windows Phone 7-re.

A játék leírása:

Egy kilőtt madár a sertések védművét dönti össze

A játék lényege, hogy a felhasználónak egy csúzli segítségével kell a különböző színű és formájú önfeláldozó madarakat különböző építményekre kilőni, azzal a szándékkal, hogy az ott tartózkodó disznókat elpusztítsa. Ahogy a játékos teljesíti a pályákat, újabb madárfajták válnak elérhetővé, amik mind sajátos képességekkel rendelkeznek, melyek megfelelő időben történő aktiválása kulcsfontosságú lehet a pályák teljesítése érdekében. A fejlesztők számos ingyenes frissítéssel és bónusz tartalommal ellátták programjukat, de önálló szoftverek is megjelentek bizonyos ünnepek vagy valamilyen promóció alkalmából.

Az Angry Birds legfőbb pozitívumának az addiktív játékmenetet, a humoros stílust és az alacsony árat tartják. A számítógépes és konzolos változatokon túl megjelentek az játék nevével fémjelzett termékek több formában is (a játék karakterei például a különböző plüssfigurák képében), de már filmre vagy televíziós sorozatra is készültek tervek. Az összes változatot számítva a játékot már több mint 500 millió alkalommal töltötték le, ezért jelenleg a legnépszerűbb játéknak, 2010 egyik legkiemelkedőbb sikerének, illetve a legsikeresebb mobil alkalmazásnak tartják.

Történet és fejlesztések:

Jaakko Iisalo az Angry Birds vezető tervezője a 2011-es Game Design Expón

2009 elején a Rovio alkalmazottjai egy különleges játék fejlesztése mellett tették le voksukat. A javaslat a fő tervezőhöz Jaakko Iisalohoz érkeztek hogy egy olyan játékot kellene készíteni amelyben pár mérges madár szerepelne. A madaraknak nem volt se lábuk se szárnyuk. Ekkor még nem volt meghatározva sem a játékstílus sem a játék lényege. A csapatnak tetszett az ötlet így végül megkezdték a fejlesztést.

A játék koncepciója a mérges madarakra lett hangsúlyozva. Innen kapta végül a nevét: Angry Birds. Azonban a madaraknak ellenségekre is szükségük volt a játékmenet miatt. Mivel a játék kifejlesztése pont arra az időszakra esett amikor a H1N1 néven elhíresült sertésinfluenza volt jelen, így az alkotók végül a malacok mellett döntöttek, mint a madarak fő ellenségei.

A fejlesztési költségek akkor már meghaladták a 100 000 eurót és ebben a költségben még nincs benne a későbbi fejlesztések árai. Végül a játékot az Electronic Arts segítségével közzétették az iOS-en lévő App Store alkalmazás-áruházba ahonnan 2009. decemberétől már le lehetett tölteni. Később a játék már mindenféle játékkonzolon volt elérhető közvetlenül a Rovio által. Ez utóbbi alól kivétel a PSP amelyet a Sony az Abstraction Games és az Electronic Arts licencszerződés alapján hozott forgalomba.

A cég később további operációs rendszerre próbálta felhelyezni az Angry Birds-öt. Ezek közül az Androidra történő fejlesztés történt a legérdekesebbnek. A felhasználói felület a processzor sebessége sokkal nagyobb volt mint az iOS esetében. Végül a csapat egy másfajta verziót állított fel ahhoz képest hogy a tesztek alatt kiderült hogy 30 féle androidos mobilon futott hibátlanul az iOS-es verzió. Egy hónappal az eredeti kiadás után az Androidon 2010.októberében debütált. Még 2010 elején elkezdődött a Facebook verzió fejlesztése amely a legnagyobb konkurenciája lett a Farmville ottani verziójának. Az Angry Birds Facebook 2012. februárjában mutatkozott be.

Az eredeti Angry Birds

Szintek:


Minden szint egy külön ún. Epizódba tömörül amelyekben különböző "részeken" helyezkednek el a szintek. Ezek darabszáma lehet 21 vagy 15.
Epizód eredeti neve Epizód magyar neve Megjelenés dátuma Részek száma Szintek száma
Poached Eggs "Buggyantott tojások" 2009.december 3 21
Mighty Hoax "Hatalmas átverés" 2010.március 2 21
Danger Above "Veszély felülről" 2010.április 3 15
The Big Setup "A nagy építés" 2010.július 3 15
Ham 'Em High "Sonkák magasan" 2010.december 3 15
Mine and Dine "Bányászat és étkezés" 2011.június 3 15
Birdday Party "Madárnapi parti" 2011.december 2 15
Bad Piggies "Rossz malacok" 2012.október 9. 3 15
Surf and Turf "Szörf és föveny" 2012.március
2012. október 9. 3 15

Madártípusok:

Név Leírás Képernyő-megérintéskor/kattintáskor bekapcsolódó funkciója
Piros madár(Red Bird) Nincs különleges funkciója, egyszerű pusztítást végez. Nincs (felkiált)
Kék madár(Blue Bird) Képes az üvegeket összetörni. Három külön madárra válik szét.
Sárga madár(Yellow Bird) Vastagabb vagy vékonyabb fa barikádokat összetörni. Gyorsabban kezd repülni ezáltal képes tökéletes rombolást végezni.
Fekete madár(Black Bird) Képes bármilyen fajta építményt eltüntetni robbanással ami érintés/kattintás nélkül is bekövetkezik amint hozzáér bármihez Felrobban
Fehér madár(White Bird) Egy robbanó "tojásbombát" hordoz Ledobja a tojást ami robbanással végez pusztítást
Zöld madár(Green Bird) Bumeráng módjára képes visszafordulni Érintés/Kattintás hatására irányt vált
"Nagy Testvér" madár
vagy
Terence(Big Brother Bird, Terence) Nagy termetének köszönhetően képes totális rombolást végezni, mindent lerombolni Nincs (felkiált).
Narancs madár(Orange Bird) Kicsi termetű nagy munkát nem tud végezni, de képes felfújódni érintés nélkül is ha bármihez hozzáér majd később leereszt. Felfújódik.
A hatalmas sas(Mighty Eagle) Egyedi madártípus amely a "Nagy testvér" madárhoz hasonlóan képes rombolni, ám nem állandó csak bizonyos időközönként vehető igénybe és használata fizetős Nincs.
Rózsaszín madár(Pink Bird) Buborékokkal támadja a malacokat Érintésre buborékokat fúj.

Malacok:

Név Leírás

Kismalac(Small Green Pig) Könnyen elpusztítható.
Nagy malac(Big Green Pig) Könnyen pusztítható, nagyobb méretű.
Sisakos malac(Helmet Pig) Nehezen pusztítható, egy sisakkal védekezik a madarak ellen.
Vörös-bajuszú malac(Moustache Pig) Nehezen pusztítható, különlegessége hogy nagy vörös bajusza van. Gyakran vegyítik a sisakos malaccal.
Királymalac(King Pig) Nehezen pusztítható, az utolsó szinteken szokott szerepelni

Egyéb Angry Birds játékok:

Az alapjátékon kívül érkeztek még újabb különálló, témaspecifikus változatok is. Ilyen például Angry Birds Season, illetve a Rio ami az azonos című animációs film szereplői is megjelennek. 2012-ben az Angry Birds Space jelent meg, melynek újdonsága, hogy az egész játék az űrben játszódik. A játéknak elkészült a Facebook verziója is, mely az Angry Birds Friends nevet kapta. A Poached Eggs, a Mighty Hoax és a Golden Eggs pályák mellett itt volt először megtalálható a Surf and Turf, valamint rendelkezik csak itt megjelenő pályákkal (Green Day, Pigini Beach), valamint egy Tournament nevű játékmóddal is, ahol a felhasználó ismerőseivel minden héten újabb pályákon versenyezhet. Készült még egy direkt NFC-s telefonokra készített verziója, az Angry Birds Magic. 2012. novemberében megjelent a játék Star Wars verziója, aminek szintén elkészült a Facebook verziója.

A sorozat:

A Rovio bejelentette, hogy az Angry Birds játék alapján elkezd egy tv-sorozatot gyártani . Azt tervezik, hogy 52 rövid (kb. 3 perces) epizódot készítenek. A sorozatot a finn Kombo stúdió gyártja, amit a Rovio 2011 júniusában megvásárolt. A sorozatnak 2013. március 16-án volt a premierje, neve pedig Angry Birds Toons lett. A sorozat epizódjai elérhetőek az összes Angry Birds játékon is.

(Forrásoldal:hu.wikipedia.org/wiki/Angry_Birds)
 
 
0 komment , kategória:  Figurásszalvi,2-ért albumomhoz  
Papírból hajtogatott szalvétgyűrűk készítésének technikája:
  2013-08-26 20:16:33, hétfő
 
 
Origami technikával készített szalvétagy Saját videótáramba teszem ezt!
feltöltve: 2013-08-26 19:59:33
feltöltő: venci76
nézettség: 2063
szavazatok: 1
kommentek: 0
kulcs: origami, szalvéta, gyűrű,
kategória: kreatív
leírás: Origamis technikával ,papírból készített szalvétagyűrűk hajtogatását sajátíthatjuk el a videofelvételről.

URL:  

Küldöm ismerőseimnek!
Tetszik a videó! Szavazok rá!


 
 
0 komment , kategória:  Otthonkészíthető szalvétagyűrű  
Kovácsoltvas szalvétatartóbemutató:
  2013-08-25 20:36:38, vasárnap
 
 
Kovácsoltvas szalvétatartók bemutatója: Saját videótáramba teszem ezt!
feltöltve: 2013-08-25 20:34:48
feltöltő: venci76
nézettség: 860
szavazatok: 0
kommentek: 0
kulcs: kovácsoltvas, szalvétatartó,
kategória: reklám
leírás: Kovácsoltvas szalvétatartók bemutatója

URL:  

Küldöm ismerőseimnek!
Tetszik a videó! Szavazok rá!


 
 
0 komment , kategória:  Különleges szalvétatartók:  
Szalvétatartó készítése textil anyagból , otthon:
  2013-08-24 19:58:58, szombat
 
 
Szalvétatartó készítése textilből: Saját videótáramba teszem ezt!
feltöltve: 2013-08-24 19:55:14
feltöltő: venci76
nézettség: 3621
szavazatok: 0
kommentek: 0
kulcs: szalvétatarttó, készítése, textil,
kategória: kreatív
leírás: Szalvétatartó házilag való készítése tanulható meg textil anyagból a videofelvétel segítségével.

URL:  

Küldöm ismerőseimnek!
Tetszik a videó! Szavazok rá!


 
 
0 komment , kategória:  Otthonkészíthető szalvétatartó  
Szalvétából hajtogatott nyuszifül újabb technikával:
  2013-08-24 19:42:22, szombat
 
 
Modern nyuszifül hajtogatása szalvétából Saját videótáramba teszem ezt!
feltöltve: 2013-08-24 19:38:31
feltöltő: venci76
nézettség: 2713
szavazatok: 0
kommentek: 0
kulcs: szalvéta, origami,
kategória: kreatív
leírás: Modern nyuszifül hajtogatása tanulható meg szalvétából e felvétel megtekintésével.

URL:  

Küldöm ismerőseimnek!
Tetszik a videó! Szavazok rá!


 
 
0 komment , kategória:  Origami szalvétákkal:  
Szélforgó hajtogatása szalvétából asztal díszítéseként:
  2013-08-24 19:33:42, szombat
 
 
Szélforgó hajtogatása szalvétából: Saját videótáramba teszem ezt!
feltöltve: 2013-08-24 19:29:42
feltöltő: venci76
nézettség: 3718
szavazatok: 0
kommentek: 0
kulcs: szélforgó, szalvéta, origami,
kategória: kreatív
leírás: A videofelvételről szélforgó hajtogatását tanulhatjuk meg szalvétából.

URL:  

Küldöm ismerőseimnek!
Tetszik a videó! Szavazok rá!


 
 
0 komment , kategória:  Origami szalvétákkal:  
Szalvétatartó készítése parafadugókból:
  2013-08-24 16:28:00, szombat
 
 
Szalvétatartó készítése parafadugókból: Saját videótáramba teszem ezt!
feltöltve: 2013-08-24 19:48:01
feltöltő: venci76
nézettség: 2542
szavazatok: 0
kommentek: 0
kulcs: szalvétatarttó, készítése, parafadugó,
kategória: kreatív
leírás: Szalvétatartó készítése parafadugókból. Ez sajátítható el a felvételről.

URL:  

Küldöm ismerőseimnek!
Tetszik a videó! Szavazok rá!


 
 
0 komment , kategória:  Otthonkészíthető szalvétatartó  
Ally Condie: Matched - Egymáshoz rendelve
  2013-08-23 20:45:30, péntek
 
  A könyv rövid tartalma:

A Globális Felmelegedés után a rendszer összeomlott, és a helyén létrejött a Társadalom, ahol nincs éhezés, nincs betegség, nincs bűnözés, és a hivatalnokok döntenek róla, hogy kit szeretsz, hol dolgozol és mikor halsz meg.
Cassia harmonikusan él ebben a steril világban és meg van győződve róla, hogy ha betartja a szabályokat, hosszú élete, tökéletes munkahelye és társa lesz. Amikor a Párosító Bankett után legjobb barátja jelenik meg számítógépe képernyőjén, Cassia biztosan tudja, hogy ő az igazi... A képernyő azonban hirtelen elsötétül, és egy másik fiú arca villan fel rajta. Cassia nehéz döntés előtt áll. Merre induljon? Xandert kövesse a jól ismert, kitaposott úton, vagy esetleg Ky után eredjen az ismeretlenbe vezető, sötét ösvényen? Tökéletesség és szenvedély között kell választania.
(Forrásoldal:moly.hu/konyvek/ally-condie-matched)

Van benne egy szál, ami majdnem az egész könyvön átível: ahogy megismerjük Ky történetét. Szalvétákon, titokban rajzolva és írva adja át a különböző "fejezeteket" Cassiának, és ez az ötlet nekem nagyon tetszett/tetszik.




Link
 
 
0 komment , kategória:  Próza-ahol szereplő a szalvéta  
     1/4 oldal   Bejegyzések száma: 33 
2013.07 2013. Augusztus 2013.09
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 33 db bejegyzés
e év: 443 db bejegyzés
Összes: 3343 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 1121
  • e Hét: 4254
  • e Hónap: 26134
  • e Év: 154986
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.