Belépés
zgfumag.blog.xfree.hu
Ha azért nézel , mert ez a munkád, jó munkát kívánok! GYÁVA NÉPNEK NINCS HAZÁJA! Minden nemzetnek olyan kormánya van aminöt érdemel. Ha valami... Zámbori Gusztáv
1957.12.05
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/3 oldal   Bejegyzések száma: 20 
Nekik Akarattya a Riviéra: Hogy lehet Matolcsy felesége polg
  2014-08-28 22:45:16, csütörtök
 
  Nekik Akarattya a Riviéra: Hogy lehet Matolcsy felesége polgármester?

2014. augusztus 28., csütörtök • Utolsó frissítés: 10 órája
Szerző: Rádi Antónia



Saját falut alapított feleségének Matolcsy György jegybankelnök, hogy az asszonynak legyen hol polgármesterkednie - kaján olvasatban így fest Balatonakarattya és Balatonkenese két évvel ezelőtt megszavazott, az őszi önkormányzati választásoktól hatályos szétválása, amely komoly vitákat okoz a két település vezetése, lakosai és nyaralótulajdonosai körében.

,,Férjemmel együtt mi is részt vettünk Akarattya Kenesétől történő elválásában. A háttérben segítettük a kezdeményezést, meg azt is, hogy sikerrel jusson át a bürokrácia útvesztőin" - mondta Matolcsy Gyöngyi, az MNB elnökének felesége az Akarattyai Szilfalevél című helyi lapnak adott interjújában. Ugyanott be is jelentette: független jelöltként, a Fidesz-KDNP támogatásával elindul az októberi önkormányzati választáson, a frissen önállósuló Balatonakarattya első polgármesterének titulusát megcélozva. Terve, helyiekkel beszélgetve, nagyon is esélyesnek tűnik.

A Matolcsy família évtizedek óta otthonos a Veszprém megyéhez tartozó településen. A citált interjú is említi, hogy a jegybankelnök anyai nagyapja a múlt század első harmadában, horthysta minisztériumi hivatalnokként vett részt az akkor tisztviselői nyaralótelepként kialakuló Akarattya parcellázásában. A falurész a kommunista érában is megőrizte kedvező fekvésének köszönhető káderdűlő mivoltát: például a Varsói Szerződés egyesített tiszti üdülője (ma lepukkant honvédségi tulajdon) működött itt, miközben a rendszer által kitelepített családok is menedéket kaptak a faluban. A Petterekről Matolcsyra a nyolcvanas években örökül maradt ingatlan a bankár vagyonbevallása szerint 1422 négyzetméteres telken fekvő 150 négyzetméteres házat, a gyakorlatban valóságos kúriát takar.

Nyaraló állami audival. Családban marad
Fotó: Kovács Máté

A regionális Öböl Tv-ben elhangzottak szerint az akarattyaiak többsége által a 2012 augusztusában tartott népszavazáson támogatott leválást voltaképpen a nyaralólobbi szorgalmazta. Ez a HVG tapasztalatai szerint stimmelhet is, a lapunknak nyilatkozó ,,hétvégi akarattyaiak" szerint legalábbis indokolt volt a válás - ahogyan ilyen esetekben lenni szokott - azért, mert a nagy testvér, jelen esetben Kenese állítólag aránytalanul keveset csöpögtetett vissza a közösből. A még egységes település évi mintegy egymilliárdos árbevételének 20-30 százaléka származik szerintük Akarattyáról, ahol például a négyezer nyaralótulajdonos évente átlagosan 50 ezer forint ingatlanadót fizet. A hangulatában radikálisnak tetsző településre - ahol a leválás második évfordulóján az Ismerős Arcok nevű irredenta csasztuskazenekar lépett föl - még ellenzéki gondolkodásúak reményei szerint is dől majd a pénz, ha Matolcsy Gyöngyi átveszi az irányítást.

Kenesén eközben nagy a felzúdulás, a különvált települések határvonalát máig nem sikerült meghúzni, pedig a két testvérfalu közös bizottsága is ügyködik a rendezésen; úgy fest, a bíróság mondja majd ki a végső szót. A vita nem csak elméleti, a tétje egyebek mellett az, hogy hová kerülnek a jelentős adófizető üdülők, például a honvédségi ingatlan. Kenese polgármestere, Tömör István nehéz helyzetben van: a Fidesz-KDNP támogatottjaként aligha viselhet nyílt háborút Orbán Viktor pártelnök-miniszterelnök ,,jobbkezének" családjával, ráadásul helyben is kikezdték: négy képviselőtársa fegyelmi eljárással fenyegeti egy helyi beruházás kapcsán. Ezzel együtt az újrázni tervező Tömör felkerült a pártszövetség megyei listájára is - az utolsó, harmincadik helyre.


http://hvg.hu/hvgfriss/2014.35/201435_nekik_akarattya_a_riviera#utm_source=hvg_da ily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter2014_08_28&type-id=HvgDai ly&user-id=572662BE&utm_content=normal
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Lázáré a gázár, és ez nekünk nagyon sokba fog kerülni
  2014-08-28 22:39:43, csütörtök
 
  Lázáré a gázár, és ez nekünk nagyon sokba fog kerülni

2014. augusztus 28., csütörtök, 15:40 Utolsó frissítés: 6 órája

Szerző: Szabó M. István


A Miniszterelnökséget vezető miniszteré a nemzeti rezsigyár irányítási joga - és erről már papírja is van Lázár Jánosnak, egy kormányhatározat delegálta neki a feladatot. Forradalom készül a közszolgáltatási szektorban. Az állami holdingról egyelőre csak az derült ki, hogy a gáz-, áram- és távhőszolgáltatást venné egy kézbe. Ezt tisztán csak úgy tehetné, ha megvenné az állam az energiaszolgáltatókat. Irtózatosan sokba fog kerülni.

A legfrissebb Magyar Közlönyben, szerdán este megjelent egy kormányhatározat /száma: 1484/2014. (VIII. 27.)/, amely arról rendelkezik, hogy a Miniszterelnökséget vezető miniszter irányítása alá kerül a holdingalapú közszolgáltatási rendszer. Meg persze Lázár János felelős azért is, hogy e rendszer kialakításához szükséges összes jogi és strukturális előterjesztés október végére a kormány asztalára kerüljön.

A határozati szövegből sok minden más nem derül ki, mégis sok minden kiviláglik belőle.

Például az nem derül ki, hogy ebbe a holdingba valójában mely cégek és milyen módon kerülnének be. Az sem, hogy a holding önálló entitásként mégis miben is volna más, mint a most is szigorúan ellenőrzött és államilag, haszonszerzési oldalról leszabályozott (lásd: rezsicsökkentés) cégek rendszerében, holding nélkül. Ma is összehúzott szemekkel figyel az energiahivatal, ténykedik a rezsibiztos, és a keretszabályokon keresztül generálisan a kormány bő másfél éve nyomja a szektor ütőerét is. Egyelőre nem hiányosság az, hogy semmit nem tudni egyetlen, mindenekfelett álló állami rezsicégről, mivel a feladatot csak most osztották ki. De azért létrehozni egy állami csúcscéget, hogy azt is Lázár János puttonyába lehessen tenni, nem tűnik - legalábbis szakmailag - elegendő érvnek.

Ami a kormányhatározatban benne van (vagy: még akár bele is látható), az az, hogy a lakossági és közintézményi (egyszerűbben: közszolgáltatási) rendszerben újabb forradalom készül, amelyet az állam vezényel le. Az beleillik a kormányzati retorikába, hogy a villany-, a gáz-, és a távhőszolgáltatás egyetlen állami holdingba kerül, de nagyon úgy tűnik, irtózatosan sokba fog kerülni ennek a holdingnak a létrehozása. És az is lehet, hogy nincs semmi értelme.

Ha nincs értelme ....

Ha a holdinggá szerveződés csak az állami, illetve önkormányzati tulajdonú cégek összeborogatását jelenti, és mindez nem vonatkozik a privát tulajdonban lévő szolgáltatókra, akkor valójában csak kérdések vannak a holding létesítésével kapcsolatban. Leginkább az, hogy mi értelme lehet ennek? Jelenleg a lakossági gázszolgáltatást az E.On, az államivá lett Főgáz, valamint a GDF Suez és a Tigáz végzi. Utóbbi ráadásul számszerűen a legtöbb lakossági ügyfelet látja el, lévén övé egész Kelet-Magyarország. (Az MVM az E.On-tól vett gázüzletággal nem a lakossági vagy közüzemi szolgáltatás jogát vette meg, hanem - leegyszerűsítve - az orosz gázszállítási szerződést és a gáztározókat.)

A rezsicsökkentés fegyvere után más jön

Fotó: Túry Gergely

Az áramszolgáltatásban is ott van az állami szereplő MVM, de szintén nem direkt a lakossági szolgáltatási területen, hanem az áramszolgáltatók ,,szolgáltatójaként". Vagyis az E.On, az Elmű-Émász és a EDF-Démász az, amely értékesíti az MVM által megtermelt áramot - a jogszabályban rögzített ,,egyetemes szolgáltatói" árak szerint. Tehát a gáz-, és az áramszolgáltatók zöme privát, nem állami cég.

A távhőszolgáltatók is sokkal inkább önkormányzati tulajdonú cégek, melyekre viszont leginkább az egymástól való különbözőség jellemző, meg az, hogy sokan vannak. Meg az is, hogy az árképzésük a helyi infrastruktúra kiterjedtségéhez és fejlettségéhez is igazodva más-más. Ráadásul soha nem voltak államilag egységesített rendszerben, mivel a pécsi távhőt érintő problémák, ahogyan 20 éve sem, ma sem igen hozhatók szigorúan közös nevezőre a miskolcival vagy a debrecenivel.

Hogy lehetne ezeket a cégeket szétválogatva, közülük csak az államiakat bevinni egy állami holdingba? Ha ez megtörténne, a jelenlegi helyzet nem egyszerűbbé, hanem bonyolultabbá válna. Az új állami holding azt jelentené ugyanis, hogy a jelenlegi cégek nyakába ültetnek egy állami csúcsvezetést, amely viszont a térségi viszonyok szerint különböző problémák megoldását a helyi cégekre utalná vissza, tehát a kiindulási pontra jutnának vissza. Most is van ugyanis állami kontroll a közösségi szolgáltatásokon, és attól nagyobbat csak az egész országra kiterjesztett hatáskörrel bíró gigacéggel volna csak lehetőség célba venni.

... és ha van, de minek

Az, hogy az egész magyar közszolgáltatási rendszert egyetlen nagy kontrolláló szervezet alá gyömöszölje be a kormány, elég távolról nézve nem csak nálunk, de minden európai országban előírásszerűen létezik. Úgy értve, hogy ezeket a szolgáltatókat az állam ellenőrzi, kontrollálja - erre való az energiahivatal, ahol az árakat, a törvényeknek és más, vonatkozó jogszabályoknak megfelelést ellenőriznek, szankcionálnak. Ráadásul az Orbán-kormány az előző ciklus második felétől éppen ezt a hivatalt erősítette meg ezen a fronton, amit a nevében is jelezvén Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatallá keresztelt át.

Mi értelme volna az egységes közszolgáltatási rendszerről elmélkedni anélkül, hogy nincs az összes ide sorolható szolgáltató cég állami tulajdonban? Mert e nélkül hogyan lehetne egy holdingba vinni a Tigázt, az EDF Suezt vagy az E.On megmaradt részeit vagy az Elmű-Émászt az MVM-mel?

Azt azonban csak mondani könnyű, hogy ,,akkor minden cég legyen állami", mert a szavakon túl a realitás inkább azt mutatja: a nagy állami bevásárlások korának vége, vagy lassan véget ér. A kétségesnek bizonyuló áron beszerzett E.On földgáz-biznisszel lett vége. Mert nincs már olyan gazdasági háttér, mint Fellegi Tamás minisztersége idején, az előző ciklusban, amikor 518 milliárd forintért visszaszerezték a Molt a Szurgutnyeftyegaztól. A 235 milliárd forintba került E.On-bevásárlás és az ezáltal állami tulajdonba vett gáztartályok idei feltöltése is csak hitelből megy az MVM-nek, miközben a paksi új atomerőmű-építési projekt eleve túlterheli a vállalatot. Ha lett volna erő, a Tigázt - mely egyébként főként a lakossági oldalon elszenvedett veszteségei miatt több mint 10 milliárdos veszteséget most is maga előtt görget -, már az előző ciklusban államosították volna. Ahogyan a rezsiharc első csatáiba szokatlanul keményen beleálló, de aztán meghunyászkodó és csak a részvényesek osztalékmaximalizálására koncentráló Elmű-Émászról is levágták volna a közszolgáltatási oldalt.

Fellegi Tamás és Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója 2011-ben a MOL egyik sajtótájékoztatóján

Fotó: MTI / Szigetváry Zsolt

Erre az államosításra azonban nem volt, és most sincs igazán forrás, legfeljebb csak úgy, ha a most is rekordközelben levő államadósságot még feljebb tornásszák újabb állampapír-kibocsátással szerezve pénzt a bevásárlásokra. Akkor mégis mivel kényszeríthetnék be a nem állami cégeket az állami holdingba? Illetve: egy privát cégből hogyan lehetne üzleti adatokat kikényszeríteni (olyanokat, amiket eddig nem ismerhetett meg az állami szabályozó), hogy minden lakossági, közüzemi adat a központi adatfeldolgozó társaságnál legyen?

Akár így, akár úgy gondolkodnak a kormányzati munkacsoportban, előjön az a kérdés is, hogy mi legyen a továbbiakban az MVM-mel. Legyen-e a holding egy vállalata, vagy maga oldódik fel a holdingban, és alkossa annak gerincét? A kormányhatározat szövege alapján ugyanis a szolgáltatóknak kell egy holdingban lenniük - igaz, ez nem zárja ki azt sem, hogy minden az MVM-en belül legyen.

Lázár, Lázár, Lázár

Azt, hogy ez az orbáni elgondolás formába öntődjön, a legfelsőbb szinten Lázár János kapta feladatául. A gépezet - papíron legalábbis - ráadásul két hete már, hogy beindult; augusztus 15-én kiadott másik kormányhatározatban azonnali határidővel szerepel, hogy ,,a holdingalapú́ közszolgáltatási rendszer megszervezése érdekében szükséges" intézkedéseket egy miniszterekből álló kormányzati munkacsoport (aminek a feje a Miniszterelnökséget vezető miniszter) készítse el. Ez vélhetően nem történt meg, mivel a frissen megjelent jogszabályban ehhez képest annyi konkretizálás szerepel, hogy Lázár János lesz az egységes közműszolgáltató társaságcsoport feje, illetve a tulajdonosi jogokat gyakorolja majd a leendő központi adatfeldolgozó társaság felett, és még a közszolgáltatásokkal kapcsolatos általános szabályozást is megkapja. Közvetlen segédje pedig ebben a nemzeti fejlesztési miniszter, Seszták Miklós, akinek az árszabályozáson és az ellátásbiztonságon kívül ,,a közszolgáltatások megrendelésével kapcsolatos feladatokat" kell ellátnia - olvasható a Magyar Közlönyben.

Mindez alátámasztja azt a kormányzati ügyekre rálátó forrás állítását, hogy ez ügyben homok csikorog máris a gépezetben, mivel a bizottság még egyszer sem ült össze.

A munkacsoportnak október 31-ig az asztalra kell tennie a holdingalapú közszolgáltatási rendszerre vonatkozó jogszabályok tervezetét, valamint a holdingalapú közszolgáltatási rendszer kialakításához szükséges valamennyi kormányzati intézkedésre vonatkozó előterjesztést. A holdingot pedig leghamarabb jövőre építhetik fel, legalábbis Németh Szilárd rezsibiztos ma erről nyilatkozott. A mikéntről pedig csak annyit árult el: visszavásárlásokban törik a fejüket.

http://hvg.hu/gazdasag/20140828_Lazare_a_gazar#utm_source=hvg_daily&utm_mediu m=email&utm_campaign=newsletter2014_08_28&type-id=HvgDaily&user-id=57 2662BE&utm_content=normal
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
"Túl holokausztos": Visszavonatták a sheriff-csillagos gyer
  2014-08-28 22:00:03, csütörtök
 
  "Túl holokausztos": Visszavonatták a sheriff-csillagos gyerekruhát a zsidók


Kivonja a forgalomból a Zara a Twitter közösségi portálon megjelent tiltakozások miatt a sárga seriffcsillaggal díszített csíkos gyermekpólóját,

amely "sokakban a náci koncentrációs táborok sárga csillagos rabruházatát idézte fel" - írja a Der Standard. A Zara spanyol ruházati áruház internetes portálján seriffruházatként mutatják be a kisgyerekeknek készült, kék-fehér csíkos felsőt, amelynek bal felére nagy sárga csillagot varrtak. A póló mintája a második világháború német táboraiban dolgozni tanított foglyok ruházatára emlékezteti egyes érintetteket leszármazottait.

Emiatt a Twitter számos zsidó felhasználója kritizálta a céget, és értetlenségét fejezte ki a ruhadarab miatt. "Az új Zara seriffpóló dizájnja némileg holokausztos, nem gondoljátok?" - írta például a Shulmban nevű felhasználó.

A Zara szerdán szintén Twitter-üzenetben válaszolt a tiltakozásokra. "Őszintén sajnáljuk, bocsánatot kérünk. A klasszikus westernfilmek seriffcsillaga inspirálta a pólót, amelyet kivontunk áruházainkból" - írták a gyáva ruhakészítők.

Néhány hete a divatcég egy másik pólójának felirata váltott ki tiltakozást. A pólón ez volt olvasható: "A fehér az új fekete". A Twitteren és a Facebookon "felkészületlenséggel" és érzéketlenséggel vádolták a tervezőket, különösen az amerikai Ferguson városában zajló faji zavargások fényében.

(Kuruc.info - MTI - HVG nyomán)

http://harcunk.info/index.php/hirek/802-visszavonattak-a-sheriff-csillagos-gyerek ruhat-a-zsidok
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Brit tábornok: a NATO nehezen tudna szembeszállni egy orosz
  2014-08-28 21:50:28, csütörtök
 
  Brit tábornok: a NATO nehezen tudna szembeszállni egy orosz invázióval
Posted on 2014/08/27 Szerző: Admin


MTI: “Nehezen tudna szembeszállni a NATO egy esetleges orosz invázióval, mivel katonai kapacitásai megsínylették az elmúlt évek költségcsökkentési intézkedéseit" - mondta a BBC-nek egy magas rangú brit katonatiszt.

“Sir Richard Shirreff tábornok, aki márciusig a NATO európai erőinek főparancsnok-helyettese volt, a BBC televíziónak adott interjúban kijelentette: az észak-atlanti szövetségnek komoly nehézségeket okozna a szükséges mértékű erők felvonultatása különösen a szárazföldön, ha Oroszország “bármilyen kalandorakcióra" szánná el magát.

Sir Richard szerint Nyugat-Európa folyamatosan építi le katonai kapacitásait, és nyilvánvalóan nem tudná megvédeni magát Oroszországgal szemben jelentős amerikai segítség nélkül.

A NATO-nak még egyetlen hadosztály - vagyis egy hozzávetőleg 20 ezer fős alakulat - gyors kivezénylése is jelentős gondot okozna - tette hozzá a brit tábornok.

Shirreff közölte: elismeri, hogy népszerűtlen politikai döntés lenne az újrafegyverkezés, de ha a NATO komolyan veszi saját védelmi kötelezettségeit, akkor újra kell fegyverkeznie, újjá kell építenie katonai kapacitásait. Európának “a zsebébe kell nyúlnia és többet kell költenie védelemre" - tette hozzá.

Ugyanezt hangsúlyozta nemrégiben Londonban tartott előadásában Anders Fogh Rasmussen NATO-főtitkár.

Rasmussen az egyik legtekintélyesebb brit külpolitikai elemzőműhely, a Királyi Külügyi Intézet - londoni székháza után közkeletű nevén a Chatham House - nyár eleji biztonságpolitikai rendezvényén kijelentette, hogy véget kell vetni az európai NATO-tagállamokban a védelmi kiadások folyamatos lefaragásának, mert nem lehet a végtelenségig az Egyesült Államoktól elvárni a számla nagy részének kifizetését. Hangsúlyozta: Oroszország 2008 óta hozzávetőleg 50 százalékkal növelte katonai kiadásait, a NATO-tagállamok ugyanezen idő alatt viszont átlagosan 20 százalékkal csökkentették védelmi költségvetéseiket.

A NATO teljes védelmi kiadásának kétharmadát az Egyesült Államok állja, és a szövetség katonai műveleti kapacitásainak jelentős részét kizárólag Amerika képes biztosítani, ami fenntarthatatlan - mondta a júniusi londoni rendezvényen a NATO-főtitkár.

Más nagy londoni kutatóközpontok is felhívták már a figyelmet arra, hogy gyors ütemben csökken a nyugati - főleg az európai - országok részaránya a globális védelmi kiadásokon belül.

A legnagyobb londoni hadászati-védelmi kutatóközpont, a Stratégiai Tanulmányok Nemzetközi Intézete (IISS) által a világ védelmi kapacitásairól és katonai egyensúlyi helyzetéről összeállított idei elemzés (Military Balance 2014) kimutatta, hogy a nyugati hatalmak védelmi költségvetése tavaly valamivel több mint a fele, 2010-ben azonban még a kétharmada volt a világ összesített katonai kiadásainak. Az intézet adatai szerint tavaly az európai országok 57 százalékában csökkentek reálértéken számolva a védelmi kiadások."

Bal-Rad komm: További pénzt akar a Nyugat a már kifosztott közép-európai országoktól. És, ha már nincs mit adniuk, - akkor mit adjanak? -Területet? Földet? Katonákat?

Nagy valószínűséggel erre a három utóbbi dologra megy ki a játék...

http://balrad.wordpress.com/2014/08/27/brit-tabornok-a-nato-nehezen-tudna-szembes zallni-egy-orosz-invazioval/
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Attól, hogy Putyint elítéljük még nem biztos, hogy Ukrajnát
  2014-08-28 21:47:17, csütörtök
 
  Attól, hogy Putyint elítéljük még nem biztos, hogy Ukrajnát meg sztárolnunk kell
Existimator | 57 komment

Nem nagyon tetszik nekem a január óta több átalakuláson keresztülesett ukrán vezetés és az a miliő, mely Kijevben élteti mostanában az új ukrán államot. Nem nagyon tetszik az sem, hogy a 7. leggazdagabb ukránként június 7-én elnökké választott csoki-, és autógyáros mezőgazdasági nagyvállalkozó Porosenko, a ,,Jobb szektor" nevű náci szervezettel bratyizik. Egyébként is kijelenthető, hogy a Jobb Szektor - mely több ezres fegyveres hálózatával keményen részt vesz ma a Kelet-ukrajnai harcokban - gyakorlatilag sakkban tartja az ukrán kormányt: ,,vagy kikéritek a véleményünket a kormányzás során, vagy mind megindulunk a Majdan térre."

Az sem tetszik, ahogyan Kijev a kárpátaljai magyarokkal bánik és ahogyan szinte minden konfliktusban érintett állam elfeledkezik a kint élő 140-150 ezres magyar lakosság helyzetéről és megpróbáltatásairól. Nem szimpatikus számomra továbbá, hogy Ukrajna egyre jobban kezd hasonlítani egy neofasiszta államra, mintsem egy európai demokráciára. Mindez nem tetszik, és nem értek egyet Szelényi Zsuzsával sem (Együtt-PM) amikor a képviselő asszony arra buzdítja Magyarországot, hogy ,,álljon ki Ukrajna szuverenitása mellett és tegyen lépéseket az ottani rend helyreállításáért". Nekünk elsősorban az itteni rend helyreállításával kell(ene) törődnünk, és a kinti magyarok sorsával. Meg azzal, hogy Orbán ne adjon oda mindent Putyinnak. Hozzáteszem: amit Szelényi Zsuzsa a paksi atom mutyiról szerződésről mondott az Erzsébet téren (sajtótájékoztatóján), azzal mélységesen egyetértek.

Az orosz elnök kétségtelenül kezében tartja valamivel Viktorunkat, és nem tudjuk, hogy ez a valami a magyar miniszterelnök anyagi megvásárlásával, esetleg szimpla megtévesztésével, vagy netán a Moszkvában őrzött ügynöklistákkal függ e össze (amellyel egyébként a ruszkik valószínűleg zsarolják a Fidesz-vezéreket, akik közt nyakamat rá, hogy k*rva sokan szerepelnek a jegyzékekben.) De tény: abból, hogy Putyint minden józan demokrata egy diktatórikus agresszornak tartja, még nem feltétlenül következik, hogy akkor az ukránok meg jófiúk. Sajnos könnyen lehet, hogy ebben a helyzetben a rossz küzd a még sokkal rosszabbal. Minden esetre nekünk, magyaroknak az európai józanság oldalán kell(ene) maradnunk és elsősorban saját érdekeinkért illetve a kinti magyarok sorsáért kiállnunk.

http://koznaplo.blog.hu/2014/08/26/attol_hogy_putyint_eliteljuk_meg_nem_biztos_uk rajnat_meg_sztarolnunk_kell
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Háborog a döbrögista horda…
  2014-08-28 21:31:10, csütörtök
 
  Háborog a döbrögista horda...

Posted on 2014/08/28 Szerző: Admin

Nyereségük több mint 80 százalékát fizették ki osztalékként a stratégiai megállapodást kötött cégek az elmúlt négy évben - írja a Figyelő. A lap szerint a kormányon belül vita van arról, mi legyen ezekkel a megállapodásokkal.
Nem teljesítenek kimagaslóan az állam által a stratégiai megállapodásokkal kiemelt cégek a profit újrabefektetése terén. A beszámolókból az tűnik ki, hogy az elmúlt négy évben 2831 milliárd forint üzemi eredmény mellett 2300 milliárdos osztalékot hagytak jóvá a társaságok - írta meg a Figyelő.
Azt hiszem, ideje átvizsgálni a stratégiai megállapodásokat - jegyezte meg a lap munkatársának egy magas rangú pénzügyes kormányzati tisztségviselő. Akkoriban jelentette be a Microsoft, hogy lakatot tesz a komáromi Nokia-gyárra, míg a Magyar Telekom menedzsmentje 1700 fős leépítésről döntött. A július végi bejelentések megütközést váltottak ki a kabinetből, hiszen a megállapodások egyebek mellett a munkahelyek megtartásáról szólnak kellene, hogy szóljanak.
A Figyelőnek óriáscégek névtelenséget kérő hazai vezetői az osztalék kivitelét természetesnek vették akkor, ha nincs beruházás, fejlesztés az adott országban. Márpedig egy vezető azt mondta: manapság Magyarország az ő központjában nem opció. Az is elhangzott: tenni kellene valami érdemit annak érdekében, hogy ne írjanak ennyi rosszat az országról, mert ez már pénzben mérhető károkat okoz.
(vg.hu)
Bal-Rad komm: Hogy mikre rá nem jön a Nemzethy Ügyekh Khormánya! Kiviszik a nyereséget Banditisztánból a spekulánsok! Hiába lettek stratégiai partnerré választva, nem érdekli őket a kormány reményei! Hogy itt hagyják majd az itt képződött nyereséget! És újra befektetik! Amiből újra munkahelyek lesznek!
De hát ez az ő természetük! A multik, a spekulánsok természete! Szerte a világban. Nem azért jöttek ők ide, hogy itt kvaterkázzanak a magyarokkal!
Azért jöttek ide, mert ide csábitották őket. Állami támogatással, adókedvezményekkel, jól képzett rabszolga-munkaerővel! Ám ha azt induló ágon a tudomásukra hozza mindenkori maffiánk, hogy a nyereséget itt kell visszaforgatni - nem jönnek!
ORSZÁGUNKAT a rendszerváltás óta uraló politikai maffiáinknak ezt a jellemet ismerniük kellett! Számtalan példa van erre a világban!
MERT EZ A GYARMATOSITÁS LÉNYEGE! Kis befektetés - nagy préda!
Ez mindig - mindenhol igy volt, igy lesz! Ha egy ország meghatározó gazdasági szereplői nem nemzeti tulajdonúak? - csak kihasználják a lehetőséget! Látszik is ORSZÁGUNK gazdasági eredményein!
Magyarországnak csak a szocializmus időszakában volt nemzeti tulajdonú gazdasága! Ez pedig meg is látszott a Magyar Népköztársaság gazdasági eredményein. És hát az egész országon!
A rendszerváltás óta NINCS MAGYAR NÉPKÖZTÁRSASÁG! - NINCS MAGYAR GAZDASÁG! - CSAK VAN “A" magyar gyarmat! Mint a gyarmatositók “stratégiai partnere"!
Mert mint tapasztaljuk, az ő stratégiájuk érvényesül!
Hogy ez a Nemzethy Ügyek Kormányának nem tetszik?! Na és?!
Akkó mivan?!
Szivás van kedves Nemzethy Ügyek Kormánya! Szivás van kedves NER!
SZIVÁS VAN MAGYAROK! De hát mi akartuk!

http://balrad.wordpress.com/2014/08/28/haborog-a-dobrogista-horda/
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Megtiltották az orvosoknak, hogy feljelentsék a drogfogyaszt
  2014-08-28 21:29:01, csütörtök
 
  Megtiltották az orvosoknak, hogy feljelentsék a drogfogyasztókat

Posted on 2014/08/28 Szerző: Admin
Körlevélben utasította az országos tisztifőorvos az egészségügyi dolgozókat, hogy ne jelentsék a kábítószeres eseteket a rendőrségnek, mert ez jogsértő és káros - derül ki a TASZ közleményéből.
A Társaság a Szabadságjogokért szerint ők hívták fel az országos tisztifőorvos figyelmét a jelenségre. Mint írják, rámutattak arra, hogy a drogfogyasztó páciens feljelentése nem csak jogsértő, de egyben káros közegészségügyi hatásokkal is jár.
Inkább nem mennek orvoshoz, ha rosszul vannak
Az orvosi titoktartás az egyik legfontosabb betegjog. Ennek megsértésének minősül, ha az egészségügyi dolgozó a beteg vagy gondviselője írásos hozzájárulása nélkül kiadja annak egészségügyi adatait harmadik félnek. Ez alól csak az jelenthet kivételt, ha a páciens 8 napon túl gyógyuló sérülést szenvedett, ami feltehetően bűncselekmény következménye.
Az adatvédelmi aggályok mellett félő, hogy a páciensek feljelentésének gyakorlata elrettenti a drogfogyasztás miatt rosszul lévő fiatalokat attól, hogy időben orvosi segítséget kérjenek, ez pedig akár halálesethez is vezethet.
Az Országos Kriminológiai Intézet (OKRI) kutatása kimutatta, hogy 2012 után jelentősen nőtt azon esetek száma, amikor az egészségügyi dolgozók jelentették a drogfogyasztó pácienseket a rendőrségnek. Az előzetes eredmények szerint a vizsgált 14 megyéből 9-ben került sor hasonlóra, összesen 22 esetben. Ebből 5 esetben fiatalkorú ellen indult büntetőeljárás az egészségügyi dolgozó feljelentése alapján.
Titoktartást kért a tisztifőorvos
A trendnek a TASZ szerint valószínűleg köze van ahhoz, hogy a parlament 2012-ben megszavazta az új Büntető Törvénykönyvet, amely jelentősen szigorította a kábítószerrel kapcsolatos bűncselekmények büntetéseit.
Az országos tisztifőorvos, Dr. Paller Judit a TASZ megkeresése nyomán körlevelet küldött ki az Országos Mentőszolgálat és valamennyi területi mentőszolgálat, illetve valamennyi fekvőbeteg ellátást végző egészségügyi intézmény fő/igazgató orvosa részére. A levélben felhívta az egészségügyi dolgozókat arra, hogy a beteg ellátása során tudomásukra jutott személyes és egészségügyi adatokat az orvosi titoktartásnak megfelelően kezeljék. Felkérte ezenkívül őket arra is, hogy ennek megfelelően vizsgálják felül, és szükség esetén korrigálják az adatvédelmi szabályzatukat is.
(hir24)
Bal-Rad komm: “...a páciensek feljelentésének gyakorlata elrettenti a drogfogyasztás miatt rosszul lévő fiatalokat attól, hogy időben orvosi segítséget kérjenek, ez pedig akár..."
Na de mi van akkor, ha a rendőrségi fellépés eredményeként - tételezzük fel - drasztikusan lecsökkenne a kábitószerfogyasztás, és a bódulatban elkövetett bűncselekmények száma?
De hát ez csak hipotézis lehet, mert ugye ott van a TASZ! Amely szervezet fellép a “jogsértések" ellen! Védi a jogot!

http://balrad.wordpress.com/2014/08/28/megtiltottak-az-orvosoknak-hogy-feljelents ek-a-drogfogyasztokat/
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Megrohamozták az ukrán bankokat: nincs elég dollár
  2014-08-28 21:26:13, csütörtök
 
  Megrohamozták az ukrán bankokat: nincs elég dollár
2014. augusztus 28., 17:47
Privátbankár, MTI


Kijevben több bank korlátozni kezdte a lakossági devizavásárlást.

A PrivatBank, a legnagyobb ukrán kereskedelmi bank a lépést azzal hozta összefüggésbe, hogy váratlanul megnőtt a lakosság devizakereslete. Emiatt a bankok egy része arra kényszerült, hogy csak telefonon előre bejelentett devizavásárlást tesz lehetővé, de azt is kizárólag egy bizonyos keretösszegig. A limit eltérő, a PrivatBanka napi 100 dollárt vásárlását engedélyezi lakossági ügyfeleinek.

Szintén csak előzetes bejelentésre lehet devizát vásárolni a Raiffeisen Bankhoz tartozó Avalnál és a BNP Paribas leánycégénél, az Ukrajnában harmadik legnagyobb kereskedelmi banknál, az UkrSibbanknál.

http://privatbankar.hu/penzugyek/megrohamoztak-az-ukran-bankokat-nincs-eleg-dolla r-272166
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Erre kell a 200 milliárd: unortodox közgazdászokat képeznek
  2014-08-28 21:22:53, csütörtök
 
  Erre kell a 200 milliárd: unortodox közgazdászokat képeznek Matolcsyék
2014. augusztus 28., 15:45
Privátbankár, MTI

A jegybank saját közgazdasági képzéseket indít, amelyek nem a "bukott neoliberális tanokat hirdetik", a Magyar Nemzeti Bank mind a négy, már működő alapítványa pedig az oktatási rendszer erősítését célozza - mondta Matolcsy György.

A jegybankelnök azt követően nyilatkozott a Vs.hu-nak, hogy a HVG csütörtökön azt írta: az MNB a magyar felsőoktatás éves állami támogatásának mintegy másfélszeresét, 200 milliárd forintot adott saját, az unortodox tanok oktatására létrehozott alapítványainak.

A teljes magyar felsőoktatás állami támogatásának másfélszerese

A Magyar Nemzeti Bank 200 milliárd forintot adott saját alapítványainak - olvasható a HVG ma megjelent számában. A támogatást kapott öt alapítvány így több jegybanki vezetőnek, expolitikusnak, távozóban lévő nagykövetnek ad munkát. A hetilap cikke azt is megjegyzi, hogy ez az összeg a teljes magyar felsőoktatás éves állami támogatásának másfélszeresét teszi ki. A HVG arra is emlékeztet, hogy a jegybank korábban ingatlanokat vásárolt, de megszerezte a bankszövetség lapját is és tárgyalásokat folytat a Nemzetközi Bankárképző Központ Zrt. felvásárlásáról.

Matolcsy György ma arra is választ adott, miért vette meg a tiszaroffi kastélyt a jegybank >>

Matolcsy György hangsúlyozta, hogy a közgazdasági és pénzügyi oktatásban fordulatra, ehhez új intézményekre, új szellemű oktatókra és új tananyagra van szükség. Megjegyezte azt is, hogy Magyarország sikere a következő évtizedekben a képzés megújításán múlik, az MNB alapítványai pedig az oktatási rendszer erősítését segítik elő.

Ez nem az adófizetők pénze - lehet hogy vesznek még ingatlant

Az MNB elnöke kiemelte: az alapítványokra, ingatlanberuházásokra fordított összeg nem a költségvetés pénze, tehát az adófizetőknek egyetlen forinttal sem kell emiatt többet fizetniük, a jegybank a nyereségéből fordított ezekre a kiadásokra.

Arra a kérdésre, hogy terveznek még az Eiffel Palace-hoz, vagy a tiszaroffihoz hasonló befektetéseket, vásárlásokat, azt válaszolta: összesen 90 milliárdos keretet hagyott jóvá az MNB igazgatósága ilyen jellegű ingatlan vásárlásra és felújításra. "Biztosan nem veszünk még 21 ingatlant, hogy meglegyen a korábbi 22, de ha jó üzleti befektetést látunk, ami tovább segíti a jegybank pozitív mérlegét, vagy további igény merül fel a jegybank feladatai ellátása érdekében, akkor igen".

De honnan van 200 milliárdjuk?

Matolcsy György kiemelte: a 24 hónapos alapkamat-csökkentési ciklus hatásaként két év alatt 280 milliárd forintot takarított meg a jegybank, több százmilliárd forintot az üzleti szektor a kisebb kamatokon keresztül, és hosszabb távon évi több mint 300 milliárd forintot a költségvetés az alacsonyabb állampapír hozamokon keresztül.

Hangsúlyozta: a 280 milliárdos megtakarítás miatt lehetett az MNB nyereséges 2013-ban és pozitív eredmény várható a következő években is, ez teremtette meg a lehetőséget az alapítványok létrehozására, valamint az ingatlanok vásárlására.

A nyereséget nem adják oda az államnak

A jegybank elnöke kitért arra: az MNB nyilvánosságra hozta alapokmányát, új "belső alkotmányát", amelyben megfogalmazta: arra törekszik, hogy a jövőben ne terhelje a költségvetést, viszont ha nyereséges, akkor azt nem fizeti be osztalékként a költségvetésbe, hanem maga dönt annak felhasználásáról.

Rámutatott: a jegybank a következő években, évente 300 milliárd forinttal javítja a költségvetés pozícióját, ebből bármilyen célra lehet költeni, akár évente 1 százalékkal lehet csökkenteni a GDP-arányos államadósságot. Az MNB növekedési hitelprogramja az éves GDP növekedés mintegy harmadát hozza, ez szintén többlet költségvetési bevételt jelent - emelte ki Matolcsy György.

Az ellenzék szerint Matolcsy elszabadult

Az Együtt-PM szövetség a HVG cikkére reagálva jelezte: Matolcsy György jegybankelnök "elszabadult, és közös érdekünk megállítani". Pápa Levente, az ellenzéki csoport gazdaságpolitikusa újságíróknak azt mondta, hogy a jegybank példátlan módon és volumenben hozott létre öt alapítványt, amelyek kuratóriumait és felügyelőbizottságait "telepakolta jegybanki közép- és felsővezetőkkel"; maga Matolcsy György is ellát ilyen tisztséget. A politikus önmagában egy monetáris élénkítő csomagnak is megfelelő mennyiségűnek nevezte az alapítványokra szánt összeget.

http://privatbankar.hu/makro/erre-kell-a-200-milliard-unortodox-kozgazdaszokat-ke peznek-matolcsyek-272161
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Gyurcsány áruló. Mi a csudának tartanám?
  2014-08-28 20:42:54, csütörtök
 
 
Gyurcsány áruló. Mi a csudának tartanám?
Dull Szabolcs
2014. 08. 27. 08:45


Éppen tíz éve bukott meg Medgyessy Péter


Ha visszaugorhatna az időben, maga hozná nyilvánosságra a D-209-es ügyet, belépne az MSZP-be, és ismét megcsinálná a 100 napos programot. Gyurcsány Ferencet viszont a világért se hívná újra a kormányába, mert trójai falónak és árulónak tartja. A most 72 éves Medgyessy Péter, akit 2004 augusztusának végén, éppen tíz évvel ezelőtt buktatott meg az MSZP és az SZDSZ, végre elárulta, szerinte kik puccsolták meg, és hogy nem alaptalanul beszélt az SZDSZ korrupciós ügyeiről. A mai baloldalt esélytelennek gondolja, Orbán Viktort viszont tehetséges politikusnak, akivel 2013-ban volt is egy titokzatos beszélgetése.

Így tíz év után elárulja, hogy pontosan kik puccsolták meg a miniszterelnöki poszton?

A találgatások nem állnak messze a valóságtól.

Akkor mondok neveket én: Kovács László, Lendvai Ildikó, Kiss Péter, Szili Katalin, Kuncze Gábor. Ők a puccsisták?

Igen, nélkülük nem jöhetett volna létre ez a történet. És hát Gyurcsány Ferencnek is vezető szerepe volt a dologban.


Gyurcsány akkor nem volt MSZP-elnökségi tag, és már lemondott a miniszteri posztról. Ő hogy puccsolt?

A háttérben ő is ott volt, de nem érdemes ezen már sokat kérődzeni. Amit ebből az egészből fontos megjegyezni: ha akkor nem így történnek a dolgok, Magyarországnak más a sorsa. A Fidesz például 2010-ben biztos nem nyeri meg kétharmaddal a választásokat, és a baloldal nem nullázza le magát.

Ezekkel a puccsistáknak tekintett politikusokkal mennyire tartja a kapcsolatot manapság?

Mindannyiukkal köszönőviszonyban maradtam, mert ez a normális európai viselkedés. De van olyan politikustársam is, akivel megpróbáltam tisztázni néhány dolgot, például Lendvai Ildikóval alaposan átbeszéltük a történteteket.

Ha visszagondol a tíz évvel ezelőtti napokra, mit érez? Dühöt, sértettséget, sajnálatot, haragot?

Sajnálatot érzek amiatt, hogy keveset tudtam megvalósítani abból, amit előzetesen elterveztem.


Akkor miért nem küzdött jobban a kormányfői poszt megtartásáért, hogy megvalósítsa a terveit?

Belőlem a hataloméhség mindig hiányzott. Soha nem kapaszkodtam tíz körömmel a hatalomhoz, mint általában a mai politikusok, és nem is akartam emiatt rossz kompromisszumokat kötni. Ha úgy tetszik, nem voltam vérbeli politikus. Úgy láttam, hogy hasznosabb, ha akkor kiszállok, és ezt a döntésemet ma sem bántam meg.

Milyen pontokon érzékelte, hogy fogy ön körül a levegő 2004 tavaszán és nyarán?

Ezer és egy kisebb jele volt. Külön beszélgetésekben nem egyszer jelezték nekem a szocialisták, hogy félnek a népszerűségvesztéstől, és hogy csökkent az elfogadottságom az MSZP-n belül. A 2004. februári közjogi javaslataimat (kisebb parlament, közvetlen államfőválasztás, civil kontroll a parlamentben, avagy kétkamarás parlament, közös EP-lista) is zsigerből visszautasították.

Megbánta, hogy nem lépett be soha az MSZP-be, és nem vállalt pártfunkciót? Akkor egyszerűbben kezelhette volna az ilyen eseteket.

Abszolút így van. Ha követtem el politikai hibát, akkor az egyik az volt, hogy nem léptem be az MSZP-be. Akkor azonban úgy gondoltam, hogy nagyobb értéke van egy pártokhoz nem erősen kötődő miniszterelnöknek, aki a bizonytalanokat is meg tudja szólítani. Nem vettem ugyanakkor figyelembe, hogy ez gyöngíti az erőmet, mert nem tudom megvalósítani, amit akarok. Túlértékeltem tehát azt, hogy a legjobb egy olyan kormányfő, aki elfogadható azoknak, aki se nem szocialisták, se nem fideszesek. Ez hiba volt, rosszul láttam.

Ha már a hibáknál tartunk, vegyük sorra, mit csinálna másképp, ha mai fejjel kormányozna. A 100 napos programot például ugyanígy megcsinálná? Rengeteg cikk született például arról, hogy ettől végleg elszállt az amúgy is nagy hiánnyal küzdő költségvetés.

A költségvetés már akkor elszállt, amikor átvettem a kormányzást Orbántól. Ez ugyan tényleg nem javított a helyzeten, de amikor később átadtam a kormányzást, lényegesebben jobb volt a helyzet. Az államadósság 2004 közepén például 61 százalék volt, ma 84 százalék, és nem a 100 napos program hatásai miatt, mert az 12 éve volt. Aztán azzal a népszerű ellenvetéssel sem értek egyet, hogy a ciklus végén kellett volna megcsinálni a 100 napos programot. Nemcsak azért, mert megígértem a kampányban, hanem azért is, mert utálom azt a mentalitást, hogy csak akkor adok cukorkát a ,,gyereknek", ha szükségem van rá.


Több akkori szocialista vezetőt is megkérdeztem erről. Szerintük az igazi hiba az volt, hogy a pénzosztással párhuzamosan nem indítottak el semmilyen reformot. Ehhez mit szól?

Tetszettek volna türelmesnek lenni, erre csak ezt tudom mondani. 2004 közepén már ott volt az asztalomon egy alaposan kidolgozott és egyeztetett egészségügyi reform.
Amikor odáig jutottunk, hogy elkezdjük ezt a reformot, elkezdtek félni, hogy ez majd sok érdeksérelemmel jár.

És megtörtént a puccs.
Az SZDSZ és a korrupció

Több akkori vezető szocialista szerint az a Népszabadság-interjú pecsételte meg végleg a sorsát, amelyben arról beszélt, hogy ,,az SZDSZ is tele van korrupcióval". Tíz év után végre fellebbentené a fátylat néhány korrupciós ügyről, amelyre célzott?

Azóta kiderültek bizonyos korrupciós ügyek, egyes fővárosi kerületekben és más területeken is, ami engem igazol. Ez akkor egy intelem volt, hogy nem szabad a politikai hatalmat arra használni, hogy a haveroknak pénzt játsszon át valaki.

De az interjúban milyen konkrét ügyekre célzott?

Nem akarok ezzel foglalkozni. Biztos volt bennem indulat is, amikor ezt mondtam, de nem volt megalapozatlan a kijelentés.

Kuncze Gábor SZDSZ-elnök és Kovács László MSZP-elnök tudta, pontosan milyen korrupciós ügyekre célzott?

Ezt tőlük kell megkérdezni. Ha intelligens emberek, akkor tudták. És ők intelligens emberek.

Ha tudott konkrét korrupciós ügyeket, miniszterelnökként miért nem lépett fel ellenük?

Nem arról van szó, hogy konkrétan tudtam, hogy X vagy Y saját zsebre vagy pártzsebre lopott. Ez egy intelem volt, hogy minden párt nézzen magába, és tegye rendbe a dolgait.

Mit gondol utólag, azért kellett olyan hirtelen távoznia, mert érzékeny pontra tapintott?

A dolog ennél bonyolultabb. Minden kormányzati ciklus közepén van egy lejtmenet, amikor óhatatlanul csökken a népszerűség. Ezt érzékelték a kormánypártok, és erre jött az az EP-választási eredmény, amelyért ma összetennék a két kezüket, de akkor pánikot okozott (a Fidesz 47, az MSZP 34 százalékot szerzett, az SZDSZ majdnem 8 százalékot kapott). Ráadásul a pedagógusok és egészségügyi dolgozók - azóta sem látott - nagy béremelését, a 100 napos programot költségvetési szempontból helyre kellett állítani, ami szigorúbb pénzügyi politikát, takarékoskodást igényelt. Ettől ijedtek meg derék barátaim, ami a leváltásomhoz vezetett.

Az új miniszterelnök pedig belement, hogy ezt ne csinálják meg. Tehát ne jöjjön most senki azzal, hogy a 100 napos programmal együtt a reform is kellett volna, mert sem az MSZP, sem az SZDSZ nem rendelkezett semmilyen előkészített anyaggal 2002-ben. Egy miniszterelnököt se tudtak kiizzadni magukból belülről. A reformprogramot nekem és a stábomnak kellett kidolgoznunk 2003-ban.

A 13. havi nyugdíjat is ugyanígy bevezetné?

A nyugdíjasok juttatásai a korábbi években annyira elmaradtak a valós inflációtól és a gazdasági lehetőségektől, hogy szükség volt az emelésre. Az intézkedés elnevezését viszont hibának tartom. Ha mi ezt nem 13. havi nyugdíjnak hívtuk volna, hanem azt mondjuk, hogy négy év alatt 8 százalékkal emeljük a nyugdíjakat, hiába csináljuk ugyanazt, az emberek megvonják a vállukat. Győzött a PR, így viszont lehetőséget adtunk, hogy egy későbbi kormány egy tollvonással elvegye ezt a 13. havi nyugdíjat.

Ez a későbbi kormány is szocialista volt, Bajnai Gordon 2009-ben törölte el a 13. havi nyugdíjat. Amikor Bajnai ezt bejelentette, rácsörgött, hogy Gordon, ezt azért nem kéne?

Többször is beszéltem Bajnai Gordonnal, és mondtam is neki, hogy a 13. havi nyugdíj eltörlése lehet, hogy látványos jelzés a nemzetközi piacoknak, de nem hoz annyit a konyhára, mint amilyen nehéz helyzetbe hozza a nyugdíjasokat és a baloldalt. Innentől könnyű volt Orbánéknak azt mondani, hogy nézzétek, ennyire megbízható a baloldal: egyszer csináltak valami jót, azt is visszaveszik.

Sokaknak az ön kormányzati ciklusáról az ,,últleágazódás"- és a ,,felcserepedő gyermek"-féle bakik jutnak az eszébe. Megbánta, hogy akkoriban nem fordított több időt a beszédek gyakorlására?

Ha egész életemben arra készültem volna, hogy politikus legyek, nyilván más lett volna a helyzet, de a pénzügyi területen nem volt szükségem nagy szónoklatokra. A kampány és a kormányzás közben pedig már nem maradt energiám ezt megtanulni. Sajnálom, mert biztos sokat segített volna olykor egy-egy jó beszéd. Bár megjegyzem, engem nem a beszédeim miatt szeretnek vagy nem szeretnek az emberek. Ráadásul sosem akartam olyan isteni tehetséggel megáldott politikus lenni, aki nagyon jól beszél, tökéletes szónok, de nem csinál semmit.

Mint például?

Például Gyurcsány Ferenc. Gyurcsánynál jobban még Orbán Viktor se beszél. Gyurcsány tehát kitűnő szónok, de egyetlen reformot sem csinált meg. Pedig másról sem beszélt, mint a reformok szükségességéről.
4O5A9834
Fotó: Ajpek Orsi

Gyurcsány Ferenc stratégiai tanácsadóként került ön mellé, majd 2003-ban a gyermek-, ifjúsági és sportminisztere lett. Ha mai fejjel dönthetne, meghívná újra a kormányába?
Kérdezze meg a trójaiakat, hogy beengednék-e újra a trójai falovat a várba!

Ha jól értelmezem a párhuzamot, akkor ön Gyurcsányt árulónak tartja.

Hát, persze! Mi a csudának tartanám?

Mikor érezte azt, hogy Gyurcsány elárulja önt? Mikor romlott meg a viszonyuk?

Ő sose csinált titkot abból, hogy miniszterelnöki ambíciói vannak, ebben becsületes volt. De engem azzal hitegetett, hogy ő még tanulni akar, és fel kell nőnie a feladathoz. Aztán mégis úgy ítélte meg, hogy gyorsan kormányfőnek kell lennie.
Ő nem zsigerileg áruló, hanem alkalom szülte áruló. Alkalma keletkezett, és nem tudta visszautasítani a dolgot.

Nem jól mérte fel a dolgot, saját képességeit és felkészültségét. Bölcsebben tette volna, ha tényleg pár évet tanul még, ez utólag bebizonyosodott.

Amikor kiállt az MSZP és az SZDSZ ön mögül, a szocialista vezetés Kiss Pétert szerette volna kormányfőnek, ám, mint jól tudjuk, a kongresszus Gyurcsányt szavazta meg. Ön miért nem támogatta nyilvánosan Kiss Pétert, ha ennyire rossz volt a véleménye Gyurcsányról?

Ha Kiss Pétert választja az MSZP miniszterelnöknek, akkor 2006-ban valószínűleg veszítünk - igaz, kis különbséggel. De akkor nincs 2010-ben kétharmad. Kiss Péter egy nagyon kiszámítható, higgadt, nyugodt, rendes ember volt. Nem volt briliáns, bár a briliánsról is csak az ékszerész tudja megmondani alaposabb vizsgálat után, hogy mennyit ér. Nem minden briliáns, ami csillog. Hogy miért nem támogattam jobban akkor a párharcban Kiss Pétert? Nem volt olyan hatásom a szocialistákra, hiszen nem belülről jöttem.

Gyurcsánnyal azóta átbeszélte ezt az ,,árulási" történetet?

Nem is próbálkoztunk vele. Míg Kovács Lászlóval tettünk néhány kísérletet erre, volt is néhány mélyebb beszélgetés, Gyurcsánynál nem volt erre igény. Se az ő részéről, se az én részemről. Ráadásul ő még egy aktív politikus, nem ér rá ilyen kis ügyekkel foglalkozni.

Amikor Gyurcsány miniszterelnök volt, akkor se nagyon beszéltek?

Egy darabig úgy tett, mintha tanácsot kérne, magyarán meghívott egy-egy beszélgetésre, de nem hallgatott rám.

Például miben nem hallgatott önre?

A 2006-os választások előtt az áfát lecsökkentette, holott mindenki tudta, hogy inkább áfaemelésre van szükség. A választások után meg is kellett emelni. Erre előzőleg Gyurcsányt figyelmeztette két ember: Surányi György és én, de a falra hányt borsó esete volt.
4O5A9952
Fotó: Ajpek Orsi

Amikor egy fideszes politikus elmúltnyolcévezik, nem is érzi magát érintettnek?

Ez a politikai folklór része, nem értékelném túl ezt a kifejezést. Valószínűleg a baloldal is csinálna ilyet, ha lenne hozzá elég ereje és technikája. Annyi igazsága viszont van a Fidesznek, hogy a baloldal drasztikusan eljátszotta az emberek bizalmát. Ebben személyes és politikai hibák voltak, az én megbuktatásomtól, mint eredendő bűntől kezdve az őszödi beszédig mindenféle, nem is beszélve az elvétett politikáról és a reformok hiányáról.
Sajnálja, hogy nem állt ki a D-209-es üggyel

Az első nagy botránya a D-209-es ügy volt. Megbánta, hogy korábban, a kampányban nem állt ki önként és nyilvánosan azzal, hogy a kémelhárítás tisztje volt az előző rendszerben?

Nagyon sokat tépelődtem ezen utána is. Mivel nem szégyellek semmit, nem kellett rejtegetnem semmit, ma már azt gondolom, rossz dolog volt, hogy nem álltam ki. Ma már sajnálom.

De miért döntött a titkolózás mellett? A kampánystábjától úgy tudom, hogy nekik korábban is jelezte, hogy együttműködött a kémelhárítással, habár a D-209-es szám nem hangzott el.

Ez így igaz. Van úgy, hogy az ember nem jól méri fel a helyzetet. Amúgy jobboldali ismerősök a médiából azt állítják, hogy ez az egész a baloldalról szivárgott ki. És van is ebben valami, hiszen, ha a jobboldal tudja, akkor feltehetőleg már a kampányban előjön ezzel.

Tudja vagy sejti, ki adta ki a sztorit a Magyar Nemzetnek?

Nem.

Mennyire volt reális esélye annak, hogy az SZDSZ besokall, és ön belebukik az ügybe?

Abszolút reálisnak látszott az elején. Olyannyira, hogy volt olyan vezetőtársam, aki bejelentkezett az SZDSZ-nél, hogy a bukásom után vállalja a miniszterelnökséget.

Így, tíz év után már nyugodtan elárulhatja a nevét.

Sajnálom, hogy nem tudom az újságírói vénáját kellő vérrel táplálni, de nem mondom meg.

Miniszterelnökként miért nem indított vizsgálatot, hogy kiderüljön, hogy került nyilvánosságra egy ilyen jelentés?

Méltatlannak tartottam volna, ha vizsgálatot indítok azért, mert kiderült valamilyen igazság. Az első egy-két órában ezt rosszul éltem meg, de utána megfelelően kezeltem, és a társadalom is elfogadta az őszinte szembenézésemet, sőt, a népszerűségem is nagyot nőtt ezután.

Ha önnek ennyire felszabadító érzés volt az ügy nyilvánosságra kerülése, akkor miért nem támogatja az ügynökakták teljes nyilvánosságra hozását?

Azt szeretném, ha lenne egy alaposan, a történészek által feldolgozott tényfeltárás, amelyet azután teljesen nyilvánosságra hoznak. Azt viszont nem támogatom, ha az ügynöklisták ügyét egyesek naponta bedobják egyszerű politikai haszonlesésből.

Ha már megemlítette, az őszödi beszédről mit gondol?

Váltig állítom, hogy hiba volt. Szerintem van egy hármas politikai szabály, amit mindig be kell tartani.
Egy: egy miniszterelnök sohasem hazudhat. Kettő: ha mégis hazudott, ne vallja be. (Tudom, ebben van egy kis cinizmus.) De három: ha hazudott és bevallotta, azonnal mondjon le.

És ezt a szabályelméletét elmesélte Gyurcsány Ferencnek is akkor?

Persze, 2006 decemberében is azt mondtam Ferinek, hogy hiba, hogy nem mond le. Szerintem legkésőbb a 2007-es költségvetés benyújtása után távoznia kellett volna. Ezután ki is éleződött a viszonyunk, mert neki ez persze nem tetszett.

Nem is beszéltek azóta?

Európai emberek beszélnek egymással három mondatot, de őszinte beszélgetésünk ezután nem volt, és valószínűleg soha nem is lesz már.

A baloldal hibáin kívül ön szerint mi az Orbán-kormány és Orbán Viktor sikerének titka?

Erről talán egy külön könyvet kéne írni. Az első kétharmadnál a választók a baloldalt akarták büntetni. A második kétharmadnál pedig szerintem azt gondolták, nincs alternatíva. Orbán Viktor nagyon tehetséges politikus, ezt ma már talán kevesebb merik kimondani, de én bátran kijelentem. Ma a magyar politikai palettán nincs más, akinek víziója lenne. Félreértés ne essék, én nem azonosulok ezzel a vízióval, de nem lehet elvitatni, hogy neki van. Némely politikus úgy csinál, mintha lenne, más pedig meg sem kísérli, hogy legyen neki.

Orbán Viktorral milyen a kapcsolata?

Amennyire az ő ideje engedi, nagy ritkán rendezvényeken találkozunk, és váltunk néhány szót. Mióta újra miniszterelnök lett, egyszer volt egy hosszabb, egyórás beszélgetésem vele.

Mikor és miről beszélgettek?

Az évet megmondom: 2013, érje be ennyivel.
4O5A9927
Fotó: Ajpek Orsi

Ki kezdeményezte?

Én kezdeményeztem, de rögtön rendelkezésre állt. Ennyit árulok el.

Orbánt jobb miniszterelnöknek tartja, mint önmagát?

Ezt bízzuk a történészekre. De persze, ő egy profi politikus. Ebben benne van minden kritikám és önkritikám is.

Annyi szépet mondott Orbán Viktorról az előbb, hogy eszembe jutottak azok a cikkek, amelyek arról szóltak, hogy a Fidesz megkörnyékezte, hogy az együttműködését kérje. Történt ilyesmi?

Nem volt ilyen. Valószínűleg azért nem is próbáltak megkörnyékezni, mert előre jól tudhatták a választ. Sok mindenre kész vagyok az országért, de nem változtatok a nézetrendszeremen és az üléshelyzetemen. Egyébként nem kevés fideszessel van jó viszonyom, vagy legalábbis nem rosszabb, mint némely szocialista vezetővel.

Több cikk megjelent arról, hogy Orbán gondolkodik az elnöki rendszer bevezetésén. Ön szerint ez jót tenne Magyarországnak? 2004-es parlamenti beszédében ugyanis ön a közvetlen elnökválasztás és az erős államfő mellett érvelt.

Ha az emberek közvetlenül választanák az elnököt, az a poszt biztosan megerősödne. Én egy olyan rendszert tartanék jónak, arról is beszéltem, ahol az erős köztársasági elnök ellenőrző funkciót lát el a kormány fölött, de nem ő gyakorolja a végrehajtó hatalmat. Ha Orbán Viktor áttérne az elnöki rendszerre, magával vinné a végrehajtó hatalmat, vagyis ez teljesen más, mint amiről beszélek. Ez csak azt szolgálná, hogy Orbán bebetonozza a hatalmát még jobban. Tehát a konstrukció jó is lehet, ha alkotmányjogilag végig van gondolva. Persze, a hatalommegosztást és a civil kontrollt jelenthette volna egy korszerűen értelmezett kétkamarás parlament is.

Ez a baloldal képes lesz összeszedni magát 2018-ra, és legyőzheti a Fideszt?

A politikában az a gyönyörű, hogy semmi sem lehetetlen. De azért ma nem sok jel mutat erre. Orbánék 2010-es győzelme után azt mondtam, hogy két ciklusán át kormányozhatnak, de ha a baloldal nem szedi össze magát, három is lehet. Ezt ma is tartom.
4O5A9945
Fotó: Ajpek Orsi

És most hány ciklust jósol még Orbánnak?

Most már nem is merek jósolni. Azt látom, hogy nem biztos, hogy ezzel a baloldallal lehet legyőzni Orbánt. Orbán ugyanis sok olyan dolgot megértett a világ változásaiból, amit ez a baloldal egyelőre nem. Ezzel nem azt mondom, hogy tetszenek Orbán következtetései és megoldásai, de ő ráérez arra, hogy milyen ügyekben kell valamit mondani vagy csinálni. Nem látszik, hogy a mai baloldal képes lenne erre.

Semelyik baloldali pártnál nem látja az esélyt?

Tulajdonképpen semelyiknél.

Az MSZP, a DK és az Együtt-PM közül mégis melyiket érzi legközelebb magához? Melyiket választja?

Erről az jut eszembe, hogy voltam egyszer külföldön egy borászatnál, ahol a borász nagy átéléssel mutogatta a szőlőit és kóstoltatta a borait. Hajtott minket a kíváncsiság, és megkérdeztük, hogy az összes bora közül melyik a kedvence. Mire a borász mélyen elgondolkodott, és aztán átéléssel mondta: nekem a whiskey.
Szóval ha azt kérdezi, hogy MSZP, DK vagy Együtt-PM, akkor nekem a whiskey.

Azt azért elárulja, hogy az EP-választáson melyikre szavazott?

Jobb híján az MSZP-re ikszeltem. Bár ebben az országban most az illiberális a népszerű fogalom, az én szívemhez, felfogásomhoz egy baloldali liberális párt állna a legközelebb, olyasmi, mint az amerikai demokrata párt. De ilyen állatfajta nem létezik Magyarországon. Legalábbis pillanatnyilag.
Utazgat, olvas, figyel

Mit csinál mostanában?

Élem a nyugdíjas miniszterelnökök életét. Sok meghívásom van külföldre Kínától és Indiától Dubai-ig és Brüsszeltől Olaszországig, ahol felkérésre előadásokat tartok, véleményt mondok a világ dolgairól, világpolitikai és világgazdasági kérdésekről. Emellett van egy kis konzultáns cégem. Sokat olvasok és érdeklődéssel figyelem persze a magyar politikai életet is, de mindennemű beavatkozási szándék nélkül.

Soha nem gondolkodott saját párt alapításán?

Soha nem voltam klasszikus pártpolitikus, szóval nem.

És a jövőben? Két volt szocialista miniszterelnök már belevágott.

Ha vicces akarnék lenni, azt mondanám: ,,noha fiatal vagyok, és sok minden előttem áll", ennek azért nem sok esélyét látom.

Előfordulhat még az is, hogy újra lesz a baloldalon miniszterelnöki casting. Lenne még egyszer kormányfő?

Nem. Annyira megváltozott a világ, hogy azt nemcsak az én korosztályom, hanem lassan Orbáné sem érti már. A politikusaink még mindig a régi sémákat használják, pedig ezek elavultak, és én ezt jól látom kívülről, ahogy azt is, hogy nem biztos, hogy én már tudnék új sémákat adni. A jövőben tanácsot szívesen adok, de a miniszterelnökséget jobb másra bízni. Én már tudom, hol a helyem.

http://index.hu/belfold/2014/08/27/medgyessy/
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
     1/3 oldal   Bejegyzések száma: 20 
2014.07 2014. Augusztus 2014.09
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 457 db bejegyzés
e év: 6200 db bejegyzés
Összes: 64003 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 286
  • e Hét: 6018
  • e Hónap: 17129
  • e Év: 170625
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.