Belépés
kalmanpiroska.blog.xfree.hu
Minden kegyelem. Kovács Kálmán
1968.04.24
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/3 oldal   Bejegyzések száma: 25 
Életemből: Megtérésem Istenhez
  2016-06-27 17:03:32, hétfő
 
  I. Rész Életemből

Megtérésem Istenhez

Az a szándékom, hogy az Úrtól való függőségben hűséges beszámolót adjak( már amennyiben emlékeztem nem hagy cserben) arról, hogyan munkálkodott Isten a lelkemben, hogyan küzdöttem a tökéletes életért keresztyénné lételem utáni első hat esztendőben. Ekkor még nem ismertem fel, hogy mindazt, amire szükségem van, Krisztusban találhatom meg. Ennek érdekében szükséges, hogy olykor-olykor "szinte esztelenül" beszéljek, mint egykor Pál apostol tette. És ha még arra gondolok, hogy milyen fontosak lehetnek ezek a följegyzések egyesek számára, akkor csak azt mondhatom, amit az apostol: "ti kényszerítettetek rá". Ha megadatnék számomra, hogy a könyv által másokat megkíméljek a fájdalmas tapasztalatoktól, amelyeken ezekben a korai években átmentem, ez bőséges jutalmat jelentene fáradozásaimért, amiért ezeket itt előadtam az olvasóknak. Még kisfiú voltam, amikor Isten Ígéje szólni kezdett hozzám. Nem is tudok visszaemlékezni, mikor éreztem meg először valamit az örökkévalóság realitásából. Apámmal kapcsolatban semmiféle emlékem nincs, mert egészen kicsi voltam, amikor meghalt. De soha egyebet nem hallottam felőle, mint hogy Isten embere volt. Szülővárosomban, Torontóban, úgy ismerték, mint "az örökkévalóság emberét". Számos helyen megjelölt Bibliája drága örökségem volt, és ebből a Bibliából tanulgattam kívülről egyes verseket már négy éves koromban. Még jól emlékszem, ahogyan megtanultam a Lukács 19, 10 csodálatos szavait: "Mert az Emberfia azért jött, hogy megkeresse és megtartsa, ami elveszett." Hogy én elveszett voltam, és hogy Jézus Krisztus azért jött a mennyből, hogy engem megmentsen, voltak az első isteni igazságok, amelyeket fiatal szívem befogadott. Megözvegyült édesanyám- úgy látom ma is- "egyetlen volt ezer között". Még most is emlékszem, mennyire megindított, amikor velem mint gyermekkel letérdelt és így könyörgött: "Atyám, ne engedd, hogy fiam valaha is többet kívánjon magának, mint a Veled való életet. Mentsd meg minél korábban, és add, hogy odaadó utcai prédikátor legyen, mint amilyen az apja volt. Tedd késszé őt, hogy Jézusért szenvedjen, boldogan viselje el az üldöztetést és annak a világnak megvetését, amely Fiadat kivetette magából, és tartsd vissza őt mindattól, amivel szégyent hozhat Rád." A szavak nem voltak mindig ugyanazok, de értelmük szerint újra meg újra így hallottam őket. Házunkban gyakran megfordultak Krisztus szolgái, Isten egyszerű emberei, akik az örökkévalóság atmoszféráját árasztották. Számomra azonban szinte átkot jelentettek, amely rám nehezedett. Beható kérdéseik: "Harry, újonnan születtél már?" vagy éppoly behatóan: "Biztos vagy benne, hogy üdvözülsz?"- bár mindig meghökkentettek, de nem tudtam, hogy mit feleljek rájuk. Kalifornia lett az otthonom, még mielőtt megtaláltam otthonomat Istennél. Los Angelesben elkezdtem szeretni a világot, és lázadoztam minden korlátozás ellen. Ennel ellenére állandóan foglalkoztatott a megváltásom gondolata. Éppen tizenkét éves voltam, amikor elkezdtem vasárnapi iskolai munkámat. Megpróbáltam a szomszéd kisfiúknak és kisleányoknak némi bibliaismeretet átadni. Akkor már tízszer végigolvastam a Bibliát, ennek ellenére sem volt üdvbizonyosságom. Pál ezt írta Timótheusnak: "Mivel gyermekségedtől ismered a szent Írásokat, amelyek bölccsé tehetnek téged az üdvösségre a Krisztus Jézusban való hit által"(2Tim 3,15). Csakhogy éppen ez a Jézus Krisztus hiányzott nekem. Én még mindig hittem- gondoltam, de azt nem mertem állítani, hogy üdvösségem van. Most már tudom, hogy mindent hittem Jézusról. De nem hittem benne, mint személyes Megváltómban. E kétféle hit között óriási különbség van: oly nagy, mint az üdvösség és a kárhozat között, mint a mennyben való örökkévalóság és a tűz tavában való vég nélküli korszakok között. Ahogyan már mondottam, igencsak aggódtam lelkem állapota miatt, és noha bele akartam vetni magamat a világba, és sok hiábavaló és gonosz tettet elkövettem, mégis szüntelenül éreztem magam fölött Isten védő, óvó kezét, amellyel sok mindentől megmentett, amibe kétségkívül belerohantam volna, és jellememre is rányomta bélyegét bizonyos vallásos jelleg. Csakhogy a vallásosság még nem üdvösség. Csaknem tizennégy éves voltam, mikor egy napon, iskolából hazajövet hallottam, hogy városunkban érkezett Krisztusnak egyik kanadai szolgája- akit jól ismertem-, hogy nálunk összejöveteleket tartson. Mielőtt találkoztam volna vele, már tudtam, hogyan fog köszönteni, mert jól emlékeztem beható kérdéseire, amelyeket föltett nekem, amikor még kisebb voltam. Ezért nem csodálkoztam, de mégis zavarban voltam, amikor így kiáltott föl: "Nos, Harry, örülök, hogy látlak. Újonnan születtél már". Kivörösödtem, lehajtottam a fejemet, és nem tudtam, hogy mit feleljek. Egyik nagybátyám, aki éppen látogatóban volt nálunk, azt mondta: "Tudja M., a fiú olykor már maga is prédikál, és vasárnapi iskolát vezet!" "Ez nagyon szép- hangzott a válasz-, nem hoznád ide a Bibliádat, Harry?" Örültem, hogy kimehetek a szobából, és azonnal futottam, hoy hozzam a Bibliámat, és csak akkor tértem vissza, amikor véleményem szerint még nem volt feltűnő a távolmaradásom, hogy összeszedjem magamat. Mikor visszatértem, barátságosan, de komolyan így szólt: "Légy szíves, keresd ki a Róma 3,19-et, és olvasd fel!" Lassan olvasni kezdtem: "Tudjuk pedig, hogy amit a törvény mond, azt a törvény alatt élőknek mondja, hogy elnémuljon minden száj, és Isten ítélje meg az egész világot." Azonnal tudtam, hogyan alkalmazzam magamra ezt az igét. Nem tudtam szólni. Erre az evangélista elmondta, hogy egykor ő is egy ilyen vallásos bűnös volt mindaddig, amíg Isten el nem némította, és utána világos látást nem ajándékozott neki Jézus Krisztustól. Világossá tette számomra, mennyire fontos, hogy mielőtt másokat tanítanék, magam is eljussak odáig. E szavak nem maradtak hatástalanok. Attól kezdve többé nem beszéltem ezekről a dolgokról, és fölhagytam a vasárnapi iskolával is, mindaddig, amíg meg nem bizonyosodtam saját megmentésemről. Akkor azonban azt súgta fülembe a Sátán, aki tönkre akarta tenni a lelkemet: "Ha elvesztél és képtelen vagy másokkal a vallásról beszélni, miért ne élveznéd mindazt, amit a világ nyújtani tud, amíg teheted?" Túlságosan is gyorsan hallgattam szavaira, és a következő hat hónapban senki sem volt nálam buzgóbb ostobaságok elkövetésében, noha közben lelkiismeretem újra meg újra nehézségeket támasztott. Végül 1890 februárjának egyik csütörtök estéjén Isten ellenállhatatlan erővel szólt hozzám, amikor éppen más fiatalokkal együtt egy ünnepségen voltam. A többiek csaknem mind idősebbek voltak nálam. Tulajdonképpen nem volt akkor más szándékom, mint hogy egy estét szórakozással töltsek el. A nagyteremből átmentem egy kisebb szobába, hogy egy kis frissítőt igyam. Ahogy ott álltam a frissítőkkel megrakott asztal előtt, hirtelen meghökkentő világossággal néhány igevers állt elém, amelyeket hónapokkal azelőtt könyv nélkül megtanultam. Ezek a Példabeszédek könyve első fejezetének 24-32. versei voltak. Ezekből a versekből kitűnt, hogy a bölcsesség nevet azok baján, akik vonakodnak hallgatni a tanításra, és kigúnyolja őket, ha eljön, amitől rettegtek. Addig soha nem tapasztalt világossággal láttam a bűnömet, hogy életemet még mindig nem bíztam rá Krisztusra, és a magam önfejű útján járok, ahelyett, hogy Annak útját választottam volna, aki értem meghalt. Visszamentem a nagyszobába, és megpróbáltam folytatni a többiekkel a hiábavalóságokat. De mindez oly üresnek látszott már, eltűnt minden csillogás. Úgy láttam, mintha a szobát az örökkévalóság fénye világította volna meg, és föltettem magamnak a kérdést, hogyan is lehet nevetni, amikor Isten ítélete, mint valami Damoklész kardja, csak egy hajszálon függ a fejünk fölött. Mintha bekötött szemmel táncolnánk a feneketlen mélység peremén, s köztük én voltam a leggondolatlanabb mindaddig, amíg Isten meg nem nyitotta szememet. Azon az estén, miután mindennek vége volt, hazasiettem és elbújtam a szobámban. Miután világosságot csináltam, kezembe vettem a Bibliámat és letérdeltem. Valami bizonytalan érzés arra indított, hogy imádkozzam. De vajon miért imádkozzam? Világosan, félreérthetetlenül jött a válasz: "Azért, amit Isten már évek óta kínál neked. Miért nem fogadod már el, és miért nem adsz hálát érte Istennek?" Szeretett édesanyám gyakran mondogatta: "Az Istenhez térést a János 3-mal vagy a Róma 3-mal kell kezdeni." Gondosan elolvastam mindkét fejezetet. Világosan megláttam, hogy magatehetetlen bűnös vagyok, de Krisztus meghalt értem, és ingyen felkínálja a bűnbocsánatot mindazoknak, akik benne bíznak. Amikor másodszor is elolvastam a János 3,16-ot, ezt mondtam: "Ez elég! Istenem, köszönöm, hogy Ő mostantól az én Megváltóm, és a Te Igédre támaszkodom, amely azt mondja nekem, hogy örök életem van." Vártam a túláradó öröm érzését, de az öröm nem jött. Talán tévedtem? Aztán vártam, hogy hirtelen eltölt a Krisztus iránti szeretet, de az sem jött. Szorongva kérdeztem magamtól: valóban elnyertem az üdvösséget, hiszen oly keveset éreztem belőle. Még egyszer elolvastam a szavakat. Nem, nem lehet tévedés. Isten szerette a világot, és én is e világnak része vagyok. Isten Fiát adta minden hívőnek. Ebből arra következtettem, hogy nyilván nekem is örök életem van. Újra hálát adtam Istennek, és fölkeltem térdeimről, hogy elinduljak a hit útján. Isten nem hazudhat. Bizonyos lehetek üdvösségemben.

H. A. Ironside
 
 
0 komment , kategória:  Megszentelődés   
Előszó
  2016-06-27 17:01:27, hétfő
 
  Előszó

Több mint tizenkét éven át gondolkodtam azon, tanácsos-e ezt a könyvet megírnom. Jó okaim voltak, hogy nem tegyem azt, de még több ok szólt amellett, hogy mégis bátorkodjam megírni. Kivált két ok látszott e könyv megjelentetése ellen szólni.
1. A téma tárgyalásánál kikerülhetetlen, hogy bőségesen szóljak saját tapasztalataimról. Az ilyen eljárást sokan - magamat is beleértve - helytelennek tartják. Azonban csak nemrégiben tűnt fel nekem, milyen gyakran írta le maga Pál apostol is saját tapasztalatait figyelmeztetésként és tanításként a hívők számára, akik különben bizalmukat a testbe vetnék. Csupán ez indított arra, hogy beszéljek saját erőfeszítéseimről, amelyek által az ún. "megszentelődési tan" szerint reméltem, hogy eljutok a tökéletességre. Bizonyára senki sem vetheti a szememre, hogy azt képzeltem, ezekkel sikert értem el. Nem célom valamiféle beteges ösztönt kielégíteni azzal, hogy csődjeimet minden részletében leírom. Ehelyett beszámolómnak nemcsak az apostol a példája. A bibliai Prédikátor Salamon is azért írta le könyvét, hogy másokat megkíméljen a fájdalmaktól és csalódásoktól.
2. Nehéz mindezekről úgy írni, hogy közben ne bíráljam azt a szervezetet, amelyhez egykor tartoztam, mégpedig mind módszereiben, mind pedig tanaiban. Ettől visszariadok. Csodálom azt a nagyszerű munkát, amelyet ezek az önzetlen munkások az egész világ nagyvárosaiban a lezülött emberek között végeznek, és magam is igyekszem buzgón részt venni ebben a csodálatos munkában. Ki nem ejtenék, le sem írnék egyetlen szót sem, amellyel akadályoznám, hogy ilyen módon keressék a kitaszítottakat és megkeményedett szívű embereket. Mindössze azt sajnálom, hogy az ily módon megtört embereknek nem tiszta evangéliumot kínálnak, és hogy azután nem igeszerű vezetésben részesülnek. Sok régi "bajtársam" még ma is - mint én is egykor - ezzel a hitük szerint Istentől rendelt, üdvhadseregbeli módszerrel dolgozik. Úgy vélik, hogy tanításuk teljesen egybehangzó a Szentírással, és tudom, hogy közülük sokaknak fájdalmat okozok majd ezzel a beszámolómmal. Szívesen megkímélném őket ettől, ha tudnám. De ha meggondolom, hogy ez a tanítás évente ezreket csüggeszt el tökéletesen, hogy évente százak válnak hitetlenné, mert összeroppannak annál a kísérletnél, hogy elérjék az elérhetetlent, és hogy közülük nagyon sokan elvesztették értelmüket és pszichiátriai intézetekben élnek, mivel rettenetes félelmeket kellett kiállniuk, és a tökéletesség keresése közben keservesen csalódtak - ha mindezt meggondolom, világosan látom, hogy semmiféle érzelmi okok nem tarthatnak vissza attól, hogy a leplezetlen igazságot feltárjam.
Remélem, hogy könyvem Isten áldása által sokakat segít majd, hogy Krisztusban megtalálják a megszenteltetést, hiszen az másutt sehol sem található, és hogy a kereszten megtalálják azt a tökéletes szeretetet, amelyet tulajdon szívükben hiába kerestek.
Ezért adom ki ezt a könyvecskét, és imádkozom azért, hogy annak mindkét része, mind a személyes, mind a tanításszerű, sokaknak segítsen, és ne váljék senki számára akadállyá a hit útján. Az olvasó értelmi belátására hagyatkozom, hogy ők "mindent megvizsgáljanak, és ami jó, azt megtartsák".

H. A. Ironside
 
 
0 komment , kategória:  Megszentelődés   
A kálvinizmus védelmére
  2016-06-27 16:55:44, hétfő
 
  A kálvinizmus védelmére

,,Az ősi igazságot, amelyet Kálvin hirdetett, Ágoston hirdetett, és Pál apostol hirdetett, kell nekem is prédikálnom, máskülönben elárulom a saját lelkiismeretemet és Istenemet. Én nem alakíthatom az igazságot, és hallani sem akarok arról, hogy bármely tanitás érdes szélét lefaragjam. John Knox evangéliuma az én evangéliumom; s ami egykor végigmennydörgött Skócián, most újra végigmennydörög Anglián is."—C. H. Spurgeon

Nagy dolog úgy kezdeni a keresztyén életet, hogy jó alapos tanításban hiszünk. Egyesek húsz különböző ,,evangéliumot" kaptak ugyanennyi év alatt; nehéz lenne megjósolni, még hányat fogadnak el mielőtt útjuk végére érnek. Hálás vagyok Istennek, hogy nekem korán megtanította az evangéliumot, és annyira tökéletesen elégedett vagyok vele, hogy nem akarok semmilyen másikról tudni. A hitelvek folytonos változtatása biztos veszteség. Ha egy fát át kell ültetni kétszer vagy háromszor évente, nem lesz szükség nagy padlásra hogy az almákat tároljuk. Ha az emberek folyton változtatják hitelveiket, nem valószinű, hogy sok gyümölcsöt teremnek majd Isten dicsőségére. Jó ha a fiatal hívők már elejétől kezdve erősen belekapaszkodnak azokba a nagyszerű alaptanításokba, amelyeket az Úr hirdetett igéjében. Hát, ha elhinném amit egyesek az ideiglenes, kieszelt megváltásról hírdetnek, amely csak egy ideig tart, aligha lennék hálás érte; de amikor tudom, hogy azokat akiket Isten megvált, örök megváltással vált meg, amikor tudom, hogy azokat örökre megigazítja, amikor tudom, hogy egy örökké tartó szeretet örök alapjára helyezi őket, és hogy örök királyságába viszi őket, óh, akkor már elcsodálkozom, és elámulok, hogy ilyen nagy áldás adatott nekem!

,,Állj meg, lelkem! Imádd és csodáld!
Kérdezd, `Miért nekem ekkora szeretet?`
A kegyelem a Megváltó családjába számol engem:
Halleluja! Köszönöm, örök hála Neked!"

Feltételezem, hogy vannak olyan személyek, akiknek az elméjük természetesen hajlik a szabad akarat tana felé. Én csak azt tudom mondani, hogy az enyém ugyanilyen természetesen hajlik a szuverén kegyelem tana felé. Néha, mikor látok egy-egy züllött alakot az utcán, úgy érzem a szivem hála könnyekre fakad, azért mert Isten soha nem engedte, hogy úgy viselkedjek mint azok. Úgy gondolom, ha Isten magamra hagyott volna, és nem érintett volna meg kegyelme által, ugyanolyan elvetemült bűnös vált volna belőlem. Teljesen végig jártam volna a bűn útját, elmerűltem volna a gonoszság mélységeiben, nem hátráltam volna meg semmilyen szenvedélytől vagy bolondságtól, ha Isten nem tartott volna vissza. Úgy érzem, a bűnösök királya vált volna belőlem, ha Isten magamra hagyott volna. Nem értem miért vagyok megváltva, hacsak nem azért mert Isten így akarta. Akármilyen őszintén keresem, nem találok magamban semmi okot amiért részese lehetek az Isteni kegyelemnek. Hogy most nem vagyok Krisztus nélkül, az csak azért van mert Krisztus beteljesítette akaratát rajtam, és az Ő akarata az volt, hogy vele legyek ahol Ő van, és osztozzak az Ő dicsőségében. A koronát nem tehetem máshová, csak annak a fejére, akinek hatalmas kegyelme megmentett attól, hogy a mélybe sülyedjek. Elmúlt éveimre visszanézve látom, hogy mindennek a kezdete Istentől volt; Istentől eredményesen. Nem tartottam lámpást, hogy megvilágítsam a napot, hanem a nap világosított meg engem. Nem én kezdtem a lelki életem - nem, én inkább rugódoztam, és küzdöttem a lelki dolgok ellen: mikor Ő vonzott, egy ideig nem szaladtam utána: egy természetes utálat volt a lelkemben mindennel szemben ami szent és jó. Az udvarlás nem ért célt nálam, a figyelmeztetéseket szélnek eresztettem, a menydörgést megvetettem; és szeretetének suttogásait visszautasítottam mint valamit ami a semminél kevesebb és hiábavalóság. De, biztos vagyok, mostmár elmondhatom magamról, hogy ,,egyedül Ő a megváltásom." Ő volt az, aki megfordította szívemet, és térdre kényszerített Maga előtt. Mindenben elmondhatom Doddridge-al és Toplady-vel
,,A kegyelem megtanította lelkemet imádkozni, és miatta szemeim eláradtak;" és most hozzátehetem, ,,A kegyelem tartott meg mind a mai napig, és sose fog elengedni."

Jól emlékszek hogyan tanultam meg a kegyelem tanait egyetlen pillanat alatt. Születésemtől fogva arminiánus lévén, mint természetétől fogva mindenki más, még mindig hittem a régi dolgokat amelyeket a szószékről folyton hallotam azelőtt, és nem láttam Isten kegyelmét. Mikor Krisztushoz jöttem, azt hittem, hogy mindent én csinálok, és őszintén keresem az Urat, és fogalmam sem volt, hogy az Úr keresett engem. Nem hiszem hogy az újonnan megtért tudatában van ennek. Emlékszek pontosan a napra és órára amikor először fogadtam be ezeket az igazságokat a lelkembe - mikor, ahogy Bunyan János mondja, a szívembe égettettek egy forró vassal, és emlékszek ahogy éreztem, hirtelen egy csecsemőből férfiuvá növekedtem, haladtam a Szentírás megismerésében, azáltal, hogy megtaláltam, egyszer és mindenkorra, Isten igazságának kulcsát. Egy hétköznapi estén, mikor Isten házában űltem, nem sokat gondolkoztam az igehírdető szolgálatáról, mert nem hittem azt. Belém nyilalt a gondolat, hogy történt az, hogy te keresztyén lettél? Kerestem az Urat. De hogy történt az, hogy te kerested az Urat? Az igazság átvillant az agyamon egy pillanat alatt - nem kerestem volna Őt, ha nem lett volna valami megelőző befolyás az elmémben ami rávegyen, hogy keressem Őt. Imádkoztam, gondoltam, de aztán azt kérdeztem magamtól, hogy jutottam oda, hogy imádkozzak? Az ige olvasása késztetett az imádkozásra. Igaz, hogy olvastam az igét, de mi vezetett rá, hogy olvassam? Aztán, egy pillanat alatt megláttam, hogy Isten volt mindezeknek az alapja, és hogy Ő a hitem Szerzője, ekkor tehát a kegyelem tana megnyílt számomra, és ettől a tantól nem távolodtam el mind e mai napig, és kívánom, hogy vallomásom folyton ez legyen, ,,változásomat teljesen Istennek tulajdonítom."
Egyszer voltam egy összejövetelen, ahol a felolvasott ige az volt, hogy ,,Ő kiválasztja a mi örökségünket" (Zsolt. 45:5); és a jóember aki a szószéken volt, eléggé meggyőződéses arminiánus volt. Ezért amikor elkezdte, azt mondta, ,,Ez a rész teljesen az ideiglenes örökségünkre utal, és semmi köze sincs az örök sorsunkhoz, mivel" mondta ő, ,,nem akarjuk, hogy Krisztus válasszon helyettünk a menny és a pokol kérdésében. Ez annyira egyszerű és könnyű, hogy minden ember akinek van egy szikrányi ép esze a mennyet fogja választani, és mindenkinek több esze van, mint hogy a pokolt válassza. Nincs szükségünk semilyen magasabbrendű intelligenciára, vagy valamilyen felsőbbrendű Lényre, hogy a mennyet vagy a pokolt válassza számunkra. A saját szabad akaratunkra van bízva, és elég bölcsességet és eléggé pontos eszközöket kaptunk, hogy itéljünk ügyünkben," és ezért, amint ő nagyon logikusan következtetett, nincs szükség, hogy Jézus Krisztus, vagy akárki más válasszon helyettünk. Választhatnánk az örökséget magunknak minden segítség nélkül. ,,Ah!" gondoltam, ,,de, jó testvérem, nagyon igaz lehet, hogy választhatnánk, de azt hiszem valamit sokkal jobban kell akarjunk, mint azt az ép eszünk sugallhatja, ahhoz, hogy válasszuk is.
Először, hadd kérdezzem, nem kell-e mindenki közülünk elismerjen egy mindenható Gondviselést, és Jehova kezének a határozatát, mint eszközöket melyek által erre a világra születtünk? Azok akik azt hiszik, hogy utána saját szabad akaratunkra van hagyva, hogy válasszunk egyik vagy másik dolog között, hogy irányitsák lépteinket, el kell ismerjék, hogy e világra való jövetelünk nem saját akaratunk szerint történt, hanem Isten kellett akkor válasszon helyünkben. Milyen körülmények voltak hatalmunkban, amelyek által szüleinket választhattuk? Volt-e valami közünk hozzá? Nem maga Isten rendelte el szüleinket, születési helyünket és barátainkat? Nem dönthetett volna úgy, hogy a Hottentotta (afrikai őslakos) bőrével szülessek, hogy egy koszos anya szűljön, istálóban neveljen, és pogány istenek imádatára tanítson, ugyanolyan könnyen, mint hogy egy kegyes anyát adjon, aki minden reggel és este térdre boruljon és értem imádkozzon? Vagy nem tehette volna, ha úgy tetszett volna Neki, hogy valami erkölcstelen legyen a szülőm, akinek ajkairól már korán félelmetes, mocskos és trágár beszédet halljak?
Nem helyezhetett volna úgy, hogy iszákos legyen az apám, aki a tudatlanság barlangjába zárt volna, és a bűn láncaiban nevelt volna fel? Nem Isten gondviselése volt az, hogy olyan szerencsés sors jutott nekem, hogy mindkét szülőm az Ő gyermeke volt, akik törekedtek Isten félelemre nevelni?
John Newton szokott mesélni egy fura történetet, és nevetett is rajta, ahogy egy jó asszony, azért hogy bebizonyítsa a kiválasztás tanát, ezt mondta, ,,Ah, kedves uram, az Úr nagyon kellett, hogy szeressen engem születésem előtt, különben nem látott volna bennem semmi szeretnivalót születésem után." Biztos, hogy ez igaz az én esetemben is; hiszem a kiválasztás tanát, mert meg vagyok győződve arról, hogy ha Isten nem választott volna engem, én soha sem választottam volna Őt; és biztos, hogy születésem előtt választott, különben soha sem választott volna utána; és számomra ismeretlen okok miatt kellett, hogy válasszon engem, mert soha sem voltam képes semmilyen okot találni magamban, ami miatt különleges szeretettel kellett volna rám tekintsen. Ezért kényszerülök elfogadni ezt a csodálatos Bibliai tanítást. Emlékszek egy arminiánus testvérre, aki azt mondta nekem, hogy átolvasta a Szentírást hússzor, vagy még annál is többször, és soha sem találta meg a kiválasztás tanát benne. Hozzátette, biztos abban, hogy megtalálta volna ha benne lenne, mivel térdelve olvasta az Igét. Azt mondtam neki, ,,Azt hiszem, túl kényelmetlen helyzetben olvastad a Bibliát, és ha a kényelmes székedben olvastad volna, valószinűbb, hogy megértetted volna. Imádkozz mindenképpen, és minél többet, annál jobb, de babonaság azt gondolni, hogy valamilyen jelentőséggel bír a testhelyzet amikor olvasunk: és azzal kapcsolatban, hogy hússzor átolvastad a Bibliát anélkűl, hogy bármit is találtál volna a kiválasztás tanáról, csoda, hogy egyáltalán találtál valamit: olyan sebesen kellett átrohanj rajta, hogy nem valószinű, hogy valami érthető fogalmad van a Szentírás értelméről."
Ha bámulatos lenne nézni egy folyót, amint teljes nagyságban tör elő a földből, milyen lenne szemlélni egy hatalmas forrást, amelyből a föld összes folyói egyszerre buzognának fel, egy millió folyó formálódna egyetlen születéssel? Micsoda látvány lenne az! Ki foghatja fel? És mégis, Isten szeretete az a forrás, amelyből az irgalom összes folyamai keletkeznek, melyek valaha megörvendeztették az emberiséget: a kegyelem összes folyamai időnkben és az örök dicsőség folyamai. Én lelkem, állj eme szent kútfőhöz és imádd és magasztald, örökkön örökké, Istent, a mi Atyánkat, aki szeretett minket! A legelején, amikor ez a nagy mindenség Isten gondolatában volt, mint meg nem született erdők a makkhélyban; sokkal azelőtt mielőtt a viszhangok megzavarták volna az egyedüllétet; mielőtt a hegyek előálltak volna; és sokkal azelőtt, mielőtt fény cikázott volna az égen, Isten szerette választott teremtményeit. Mielőtt teremtett lény lett volna - mikor az étert nem lebbentette angyalszárny, mikor maga a tér még nem létezett, mikor még nem volt semmi Istenen kívűl - már akkor, az Istenség egyedűllétében, abban a mély csendben és mélységben, Isten bennseje szeretetre indúlt választottaiért. Azok nevei szívébe voltak írva, és már akkor kedvesek voltak lelkének. Jézus szerette az Övéit a világ megalapozása előtt - örök idők óta. És mikor kegyelméből elhívott engem, ezt mondta, ,,Örök szeretettel szerettelek, azért vontalak magamhoz hűségesen." (Jer 31:3)
Majd, az idők teljességében, megvásárolt az Ő vérével; szíve kiáradt felém egy mély tátongó sebben, rég mielőtt én szerettem volna Őt. Sőt, mikor először megkeresett, nem elutasítottam? Mikor az ajtónál kopogott, és bebocsájtást kért, nem elűztem, és megvetettem kegyelmét? Ah, emlékszem, hogy gyakran ezt tettem, míg végűl ellenállhatatlan kegyelmének erejével ezt mondta, ,,Be kell jönnöm, be fogok jönni;" és aztán megváltoztatta a szívem, és rávett, hogy szeressem. Még most is ellenállnék Neki, ha nem lett volna az Ő kegyelme. Tehát, ha megvásárolt mikor bűneimben halott voltam, nem-e következik ebből, szükséges és logikus következményként, hogy Ő bizonnyára előbb szeretett engem? Az én Megváltóm azért halt meg értem, mert én hittem Benne? Nem; még nem is léteztem. Lehetséges tehát, hogy a Megváltó azért halt volna meg mert én hittem, mikor én még meg sem születtem? Lehetséges ez? Lehetséges, hogy ez a Megváltó szeretetének a forrása irányomban? Oh, nem! Megváltóm meghalt értem rég mielőtt én hittem volna. ,,De," mondhatja valaki, ,,Ő előrelátta, hogy hinni fogsz; és azért szeretett téged." Mit látott előre az én hitemmel kapcsolatosan? Azt látta előre, hogy én magam fogom ezt a hitet megszerezni, és magamtól fogok hinni Benne? Nem; Krisztus nem láthatta ezt előre, mert egy keresztyén sem mondaná azt, hogy a hit magától jött, a Szentlélek ajándéka és munkája nélkül. Sok hívővel találkoztam, és beszélgettem erről a dologról; de egyet sem ismerek, aki a szívére tehetné a kezét és azt mondaná, ,,Én a Szentlélek segítsége nélkül hittem Jézusban."
Az emberi szív teljes bukottságának tana kötelez, mert azt látom, hogy romlott a szívem, és naponkénti bizonyítékom van arról, hogy testemben nem lakozik semmi jó. Ha Isten szövetségre lép a bukás előtti emberrel, az ember annyira jelentéktelen teremtmény, hogy az egy kegyes leereszkedést jelent Isten részéről; de ha Isten a bűnös emberrel lép szövetségre, aki egy visszataszító teremtmény, Isten részéről ez egy tiszta, ingyenes, gazdag, szuverén kegyelmes tett kell legyen. Mikor az Úr szövetségre lépett velem, biztos vagyok, hogy teljesen kegyelemből, semmi más okból, csak kegyelemből tette. Mikor visszagondolok, hogy micsoda tisztátalan vadállatok és ragadozó madarak barlangja volt a szívem, és milyen erős volt a megújulatlan akaratom, mennyire makacs és lázadó voltam Isten szuverén uralma ellen, mindig arra hajlok, hogy a legalacsonyabb szobát foglaljam el Atyám házában, és mikor a Mennybe kerülök, a legkissebbnél is kissebb szentek közé, a fő bűnösök közé fogok igyekezni.
A néhai Denham úr, az arcképének az aljára a következő nagyszerű szöveget írta, ,,Az Úré a szabadítás." Ez a Kálvinizmus összegzése; a summája és lényege. Ha valaki megkérdezi tőlem, hogy mit értek én Kálvinista alatt, ezt válaszolom, "Kálvinista az, aki azt mondja, Az Úré a szabadítás." Nem találok a Szentírásban más doktrinát ezen kívül. Ez a Biblia lényege. ,,Csak ő az én kősziklám és szabadítóm." (Zsolt. 62:7) Mondj akármit, ami ennek ellentéte, és az egy eretnekség; mondj egy eretnekséget, és megtalálom a lényegét abban, hogy eltávolodott ettől az óriási, alapvető, szikla-igazságtól, ,,Isten az én kősziklám és szabadítóm." Róma eretneksége nem más, mint hozzáadás Jézus Krisztus tökéletes érdemeihez - a test cselekedeteinek a beszámítása, hogy besegítsenek a megigazulásunkban. És mi az arminianizmus eretneksége ha nem valaminek a hozzáadása a Megváltó munkájához? Minden eretnekség, ha a próbakőhöz mérjük, itt lelepleződik. A személyes véleményem az, hogy nem lehet Krisztust prédikálni, mint megfeszítettet, ha nem prédikáljuk amit manapság Kálvinizmusnak neveznek. A Kálvinizmus csak egy gúnynév; a Kálvinizmus az evangélium, és semmi más. Nem hiszem, hogy hirdetni tudjuk az evangéliumot, ha nem hirdetjük a megigazulást hit által, cselekedetek nélkül; akkor sem, ha nem hirdetjük Isten szuverenitását kegyelme osztogatásában; akkor sem, ha nem emeljük magasra Jehova kiválasztó, változhatatlan, örök, állandó, hódító szeretetét; és úgy hiszem nem hirdethetjük az evangéliumot, ha nem alapozzuk a választottakért történő különleges és korlátozott engesztelésre, amelyet Krisztus elvégzett a kereszten; és nem tudok megérteni egy olyan evangéliumot, mely megengedi, hogy a szentek elbukjanak miután elhivattak, és elnézi, hogy Isten gyermekei az átok tüzében égjenek el miután egyszer már hittek Jézusban. Én utálom az ilyen evangéliumot.

,,Ha valaha megtörténhetnék,
Hogy Krisztus bárányai elbukjanak,
Én ingatag, gyarló lelkem, épp
Elbukna ezerszer is egy nap."

Ha Isten drága szentjei közül egy is elveszne, ugyanúgy elveszhetne mind; ha egy a szövetségesek közül el lehet veszve, ugyanúgy el lehet mind; és akkor nincs igaz evangéliumi igéret, a Biblia egy hazugság, és nincs benne semmi, ami megérné, hogy elfogadjam. Én magam hűtlen lennék mihelyt elhinném, hogy Istennek egy szentje valaha elbukhat végérvényesen. Ha Isten szeretett engem egyszer, akkor szeretni fog örökre. Isten a főtervező; gigantikus elméjében elrendezett mindent rég mielőtt kivitelezte volna; és mivel egyszer lefektette, Ő soha sem változtatja meg, ,,Ez meg fog történni," mondja Ő, és a sors vas keze lejegyzi, és előidézi. ,,Ez az Én tervem," és megáll, és nem is tudja a föld vagy a pokol megváltoztatni. ,,Ez az Én rendeletem," mondotta Ő, hirdessétek ezt, szent angyalok; szakítsátok le a Menny kapuiról, démonok; de nem tudjátok megváltoztatni a rendeletet, örökre állni fog az." Isten nem változtatja meg terveit; miért tenné? Ő mindenható, és ezért tetszését végrehajthatja. Miért kellene? Ő mindenek felett bölcs, és nem tud hibásan tervezni. Miért kellene? Ő az örök Isten, ezért nem halhat meg mielőtt terve megvalósul. Miért kellene Ő változzon? Ti értéktelen földi atomok, egy nap mulandóságai, ti kúszó rovarok egy babérlevélen, ti megváltoztathatjátok a ti terveiteket, de Ő soha, soha nem fogja megváltoztatni az Ővét. Megmondta nekem, hogy terve az, hogy megmentsen? Ha igen, akkor örökre biztonságban vagyok.

,,Az én nevemet az Ő tenyeréből
Az örökkévalóság nem fogja kitörölni;
Mélyen az Ő szívébe vésve marad,
Törölhetetlen kegyelem jeleivel."

Nem tudom egyes emberek, akik azt hiszik hogy egy keresztyén kieshet a kegyelemből, hogyan tudnak boldogak lenni. Nagyon dicséretes dolog a részükről, hogy képesek leélni egy napot kétségbeesés nélkűl. Ha nem hinném, hogy a szentek mindvégig megtartatnak, azt hiszem minden ember közűl a legnyomorúltabb lennék, mert hiányozna minden ok a vigaszra. Nem mondhatnám, akármilyen állapotba kerűlne a szívem, hogy egy buzgó vizforrás vagyok, amelynek a folyamai el nem apadnak; inkább egy időszakos forráshoz kellene hasonlítsam magam, mely akármelyik pillanatban elapadhat, vagy egy tartályhoz, amelytől nem várhatom el, hogy mindig tele legyen. Azt hiszem a legboldogabb keresztyének és a legigazibb keresztyének azok, akik sose mernek kételkedni Istenben, hanem akik úgy veszik szavát ahogy van, és elhiszik, és nem kérdeznek semmit, és biztosítva érzik magukat, mert ha Isten úgy mondta, akkor úgy lesz. Bizonyságot teszek arról, hogy nincs okom, vagy oknak még árnyéka sem, hogy kételkedjek Úramban, és kihívom a Mennyet, a földet, és a pokolt, hogy bizonyítsák be, hogy Isten hazug. A pokol mélységéből hívom az ördögöket, és a földről hívom a megpróbált és megkínzott hívőket, és a Mennyhez apellálok, és kihívom a vérben megmosott sereg tapasztalatát, és a három birodalomban nem található egyetlen személy sem, aki tanuskodhatna egyetlen tényről amely megcáfolná Isten hűségességét, vagy gyengítené kijelentését, hogy szolgái bízhatnak Benne. Sok dolog van ami megtörténhet vagy nem, de tudom ez meg fog történni -

,,Ő bemutatja lelkem,
Hibátlanul és teljesen,
Arcának dicsősége előtt
Nagy mennyei öröm között."

Az ember minden terve kudarcot vallott, de nem így Isten terve. Az emberek megszeghetik igéreteiket - sok igéret azért van, hogy megszegjék - de Isten igéretei mind beteljesülnek. Ő igéret tevő, de soha sem volt igéret szegő; Ő egy igéret megtartó Isten, és minden egyes gyermeke ezt be fogja bizonyítani. Ez az én hálás, személyes bizodalmam, ,,Az Úr véghez viszi azt ami rám vonatkozik" - érdemtelen, elveszett, tönkrement személyemre. Ő meg fog menteni engem; és

,,Én, a vérben megmosott tömegben
Lengetni fogom a pálmát, és viselni a koronát,
És kiáltani hangos diadalát."

Egy olyan országba megyek, amelyben a föld ekéje sohsem szántott, mely zöldebb mint a föld legjobb legelői, és gazdagabb mint a legbőségesebb aratás. Megyek egy épületbe mely gyönyörűbb minden építészeti remekműnél. Nem halandó elgondolása; ,,Isten épülete az, nem kézzel csinált hajlék, örökkétartó a Mennyekben." Amit tudni és élvezni fogok a Mennyben, azt mind az Úrtól fogom kapni, és ezt fogom mondani, mikor végre megjelenek Őelőtte -

,,A kegyelem minden munkát megkoronáz,
Örökkön örökké,
Elhelyezi a Mennyben a legmagasztosabb követ,
És megérdemli a dicséretet."

Tudom vannak egyesek, akik teológiai rendszerük miatt szükségesnek gondolják, hogy korlátozzák Jézus vérének érdemét: ha az én teológiai rendszeremnek ilyen korlátozásra lenne szüksége, szélnek ereszteném. Nem tudom, nem merem megengedni, hogy ez a gondolat helyet találjon elmémben, annyira hasonlít a káromlásra. Krisztus elvégzett munkájában egy óceán érdemet látok; mérőónom nem találja az alját, a szemem nem lát partot. Elegendő érdem kell legyen Krisztus vérében, ha Isten úgy akarta volna, hogy megváltson mindenkit nem csak ezen a világon, hanem mindenkit tíz ezer világon, ha megszegték volna Teremtőjük törvényét. Ha elismered, hogy a végtelenségről beszélünk, a korlátok a kérdésen kívül esnek. Mikor egy Isteni Személy az áldozat, nem beszélhetünk korlátozott értékről. Határ és mérték nem alkalmazható fogalmak az Isteni áldozatra. Az Isteni szándék célja meghatározza a végtelen áldozat alkalmazását, de nem változtatja azt véges munkává. Gondolj azok sokaságára, akiket Isten már kegyelmében részesített idáig. Gondolj a számtalan seregekre a Mennyben: ha ma bevezetnének oda, ugyanolyan könnyen megszámolhatónak találnád a csillagokat, vagy a tenger homokját, mint azokat akik a trón előtt vannak most. Ők keletről és nyugatról, és északról és délről jöttek, és Ábrahámmal és Izsákkal és Jákóbbal vannak letelepedve Isten királyságában; és azokon kívűl, akik a Mennyben vannak, gondolj a megváltottakra a földön. Áldott legyen Isten, mert az Ő választottai a földön miliókban számolhatók, úgy gondolom, és eljönnek a napok, ragyogóbb napok mint a mostaniak, amikor számtalan sokaságnak adatik meg, hogy megismerjék a Megváltót, és örvendezzenek Benne. Az Atya szeretete nem csak egy kevésnek szól, hanem egy igen nagy tömegnek. ,,Egy nagy sokaság, melyet megszámlálni senki sem tud," lesz látható a Mennyben. Az ember fel tud fogni egész nagy számokat; indítsd be Newtonjaidat, a legerősebb számítógépeidet, és azok megszámolnak óriási számokat, de Isten és egyedül Isten tudja megmondani az Ő megváltottai számát. Úgy hiszem többen lesznek a Mennyben mint a pokolban. Ha valaki megkérdezi miért hiszem így, azt válaszolom mert Krisztus kell legyen az első mindenben, és nem tudom elképzelni, hogy lehet Ő az első, ha a Sátán hatalmában többen lesznek mint a Mennyben. Ráadásul sohsem olvastam, hogy a pokolban nagy sokaság lesz, melyet egy ember sem tud megszámolni. Örülök hogy tudom, hogy a gyermekek lelkei, mihelyt meghalnak, a menyországba sietnek. Gondold el, hogy ilyenekből is milyen nagy sokaság van! Aztán már ott vannak a Mennyben számtalan tizezrek lelkei akik megigazíttattak - megváltottak minden nemzet és rokonság és nép és nyelvből; és még jobb idők jönnek, mikor Krisztus vallása egyetemes lesz; mikor -

,,Egyik sarkponttól a másikig
Uralkodik határtalan hatalommal;"

Mikor teljes királyságok térdet hajtanak Őelőtte, és nemzetek születnek egy nap alatt, és a birodalom ezer évében elegen váltatnak majd meg, hogy bepótolják az elmúlt ezer évek hiányait. Krisztus lesz az Úr mindenhol, és az Ő dicsérete fog hangozni minden országban. Krisztusé lesz végre az elsőbbség; az Ő kisérete sokkal nagyobb lesz mint az, amely a pokol elkeseredett fejedelmének szekerét fogja követni.
Egyes személyek szeretik az általános engesztelés doktrináját, mert azt mondják, ,,Annyira szép. Gyönyörű gondolat, hogy Krisztus minden emberért meghalt; biztató," mondják, ,,az emberi ösztön számára; van benne valami örömteljes és szép." Elismerem, hogy van, de a szépség gyakran együtt jár a hamissággal. Sok minden van amit csodálhatnék az általános engesztelés elméletében, de hadd mutassam be, mi az amit e vélekedés feltétlenűl jelent. Ha Krisztus a kereszten meg szándékozott menteni minden embert, akkor szándékában volt megmenteni azokat is akik elvesztek mielőtt Ő meghalt. Ha a tan igaz lenne, hogy meghalt minden emberért, akkor Ő meghalt egyesekért akik a pokolban voltak mielőtt Ő eljött volna a világba, mert kétségtelenűl voltak már sokan ott, akik oda kerültek bűneik miatt. Továbbá, ha Krisztus szándékozott megmenteni minden embert, mennyire sajnálatosan kiábrándult, mert Ő maga mondta, hogy van egy tó, mely tűzzel és kénkővel ég, és a fájdalom eme szakadékába vettettek egyesek épp azok közül, akik, az általános megváltás elmélete szerint, az Ő vére árán megváltattak. Ez számomra ezerszer visszataszítóbb felfogás mint akármelyik azok közűl amelyeket a kálvinista és keresztyén specifikus vagy partikuláris engesztelés doktrinájával kötnek össze. Azt gondolni, hogy az én Megváltóm meghalt olyan emberekért akik a pokolban voltak vagy vannak, túl iszonyatos feltevés hogy helyt adjak neki. Elképzelni csak egy pillanatra is, hogy Ő Helyettesítő áldozat volt minden emberért, és hogy Isten, miután előbb megbüntette a Helyettesítőt, megbünteti magukat a bűnösöket is, ellenkezni tünik minden az Isteni igazságosságról való elgondolásommal. Azt gondolni, hogy Krisztus bűnhődött és engesztelést végzett minden ember bűnéért, és utána egyesek ugyanazok közül bűnhődjenek azokért a vétkekért amelyekért Krisztus már bűnhődött, számomra a legnagyobb gonoszságnak tünik, amelyet Szaturnus, vagy Janusz, vagy a Thugok istennője, vagy a legördögibb pogány istenségek számlájára írhatók. Isten őrizzen, hogy valaha így gondolkozzunk Jehováról, Aki igazságos, bölcs és jó!
Egyetlen élő lélek sem kapaszkodik szorosabban a kegyelem tanaiba, mint én, és ha akárki megkérdez, szégyelem-e, hogy kálvinistának nevezzenek, azt válaszolom - azt kívánom, hogy csak keresztyénnek nevezzenek; de ha megkérdezel, vallom-e a doktrinális nézeteket amelyeket John Calvin vallot, azt válaszolom, és örömmel bevallom, hogy nagyjarészt igen. De távol áll tőlem, hogy azt képzeljem, a Sion falain belűl csak kálvinista keresztyének vannak, vagy hogy senki sincs megváltva, aki nem vallja nézeteinket. A legszörnyűbb dolgok hangoztak el John Wesley, az arminiánusok modern hercegének jelleméről és lelki állapotáról. Csak annyit mondthatok róla, hogy miközben utálok sok tant azok közül, amelyeket hírdetett, mégis magát az embert nagyobbra becsülöm minden más Wesley-követőnél; és ha kerestetne két apostol, hogy odaszámoltassanak a tizenkettő mellé, nem hiszem, hogy találhatnánk két embert, akik jobban oda illenének mint George Whitefield és John Wesley. John Wesley jelleme minden elképzelés felett áll ami az önfeláldozást, buzgóságot, szentséget és Istennel való közösséget illeti; messze felette élt a hétköznapi keresztyén közönséges szintjének, és egy volt azok közűl, ,,akikre a világ nem volt méltó." Úgy hiszem sokan vannak akik nem látják ezeket az igazságokat, vagy legalábbis nem látják úgy ahogy mi elmondjuk, akik mégis elfogadták Krisztust Megváltójuknak, és ugyanolyan kedvesek a kegyelem Istenének szívében mint a legalaposabb kálvinista a Mennyben vagy itt a földön.
Azt hiszem nem különbözök a hyper-kálvinista testvéreimtől abban amit hiszek, de különbözök tőlük abban amit ők nem hisznek. Nem vallok semmivel sem kevesebbet náluk, de egy kicsivel többet, és azt hiszem többet a Szentírásban kijelentetett igazságból. Nem csak néhány sarkalatos tanítás létezik, amelyek segítségével kormányozhatjuk hajónkat északra, délre, keletre és nyugatra, hanem ahogy az Isten Szavát tanulmányozzuk, elkezdünk tanulni valamit az észak-nyugatról és észak-keletről, és minden másról ami a négy égtáj között van. Az igazság rendszere amit a Szentírás felfed nem egyszerűen egy egyenes vonal, hanem kettő; és egy ember sem fogja helyesen látni az evangéliumot, amíg nem tudja, hogyan kell a két vonalat egyszerre nézni. Példáúl azt olvasom a Biblia egyik könyvében, hogy ,,A Lélek és a menyasszony így szól: "Jöjj!" Aki csak hallja, az is mondja: "Jöjj!" Aki szomjazik, jöjjön! Aki akarja, vegye az élet vizét ingyen!" Mégis egy másik része az ihletett Igének úgy tanít, hogy ,,nem azé, aki akarja, és nem is azé, aki fut, hanem a könyörülő Istené." Egyik helyt azt látom, hogy Isten gondviselése uralkodik minden felett, és mégis azt látom, és nem tehetem, hogy ne lássam, hogy az ember azt teszi ami neki tetszik, és Isten az ember cselekedeteit, nagyjarészt a saját szabad akaratára hagyta. Így, ha azt állítanám, hogy az ember annyira szabad cselekvésében, hogy Isten egyáltalán nem irányítja cselekedeteit, nagyon közel kerülnék az ateizmushoz; és ha másrészt kijelenteném, hogy Isten érvénytelenít mindent amit az ember tesz, annyira hogy nem eléggé szabad ahhoz, hogy felelős legyen, akkor azonnal a szabadelvűséghez vagy fatalizmushoz jutok. Hogy Isten eleve elrendel, és mégis az ember felelős, két olyan tény amelyet kevesen látnak tisztán. Úgy tünik összeegyeztethetetlenek és egymásnak ellentmondóak. Ha tehát a Biblia egyik része azt tanítja, hogy minden eleve el van rendelve, ez igaz; és ha egy másik Igében azt találom, hogy az ember felelős minden tettéért, ez igaz; és csak az én bolondságom vezet oda, hogy azt képzeljem, ez a két igazság ellent kell mondjon egymásnak. Ugy hiszem, nem lehet őket egybe kovácsolni egy földi üllőn sem, de biztosan eggyé válnak az örökkévalóságban. Ez két olyan vonal, amely annyira párhuzamosnak tünik, hogy az az emberi elme sem mely legmesszébb követi, nem fogja felfedezni, hogy összefut, de összefut, és valahol az örökkévalóságban találkozik, Isten trónjához közel, ahonnan minden igazság ered.
Gyakran elhangzik, hogy ezek a doktrinák amelyeket mi hiszünk, könnyen bűnbe vihetnek. Hallottam határozottan állítani, hogy ezek a magasztos doktrinák amelyeket mi szeretünk, és amelyeket megtalálunk a Szentírásban, szabadosak. Nem tudom kinek van mersze ezt állítani, ha figyelembe vesszük, hogy a legszentebb emberek ezekben hittek. Megkérdezem attól, aki azt meri mondani, hogy a kálvinizmus szabados vallás, mit gondol Ágoston, vagy Kálvin, vagy Whitefield jelleméről, akik egymást követő korokban a kegyelem tanainak nagy hírdetői voltak; vagy mit fog mondani a puritánokról, akiknek az írásai tele vannak ezekkel? Ha valaki arminianista lett volna azokban a napokban, a létező legaljasabb eretneknek számították volna, de most minket néznek eretnekeknek, és ők a hithűek. Mi tértünk vissza a régi tanításhoz; mi tudjuk visszavezetni származásunkat az apostolokig. Az ingyen kegyelemnek eme fonala, mely végig fut a Baptista prédikációkon, tartott meg minket mint felekezetet. Ha ez nem lett volna, nem lennénk ott ahol ma vagyunk. Egy arany fonalat követhetünk vissza egész Jézus Krisztusig, egy sor hatalmas ősön keresztűl, akik mind vallották ezeket a dicsőséges igazságokat; és ezt kérdezhetjük őket illetőleg, ,,Hol találhatnánk szentebb és jobb embereket a világon?" Egyetlen tanításról sem mondható, hogy jobban megőrzi az embert a bűntől, mint Isten kegyelmének tana. Azok akik ,,szabados tanításnak" nevezték, semmit sem tudtak róla. Szegény tudatlan emberek, kevés fogalmuk volt arról, hogy a saját hitvány anyaguk volt a legszabadosabb tanítás az ég alatt. Ha igazán ismerték volna Isten kegyelmét, hamarosan meglátták volna, hogy semmi sem őriz jobban a hazugságtól, mint az a tudat, hogy Isten kiválasztott minket a világ teremtése előtt. Nincs semmi ami Mellette tarthatna, egyszerűen hálából, jobban, mint az örök állhatatosságomba és az Atyám változhatatlan szeretetébe vetett hit. Semmi sem teszi az embert kegyesebbé, mint az igazságba vetett hit. Egy hazug doktrína hamar hazug gyakorlatot eredményez. Egy embernek nem lehet téves hite, anélkűl, hogy idővel tévessé ne válna az életvitele. Úgy hiszem az eggyik természetesen szüli a másikat. Minden ember közűl, azoknak van a legönzetlenebb jámborságuk, a legmagasztosabb hódolatuk, a legbuzgóbb odaadásuk, akik hiszik, hogy kegyelemből váltattak meg, cselekedetek nélkűl, hit által, és ez nem tőlük van, hanem Isten ajándéka. A keresztyének kellene figyeljenek, és vigyázzanak, hogy mindig így legyen, különben újra megfeszítik Krisztust, és meggyalázzák őt.

Írta Charles H. Spurgeon
 
 
0 komment , kategória:  Hosszú építő írások  
"Felhívás elkülönülésre"
  2016-06-27 16:53:41, hétfő
 
  "Felhívás elkülönülésre"


“Ne legyetek a hitetlenekkel felemás igában, mert mi köze egymáshoz az igazságnak és a gonoszságnak, vagy mi köze van a világosságnak a sötétséghez? Vagy mi azonosság van Krisztus és Beliál között? Vagy milyen közösség van hívő és hitetlen között? Hogyan fér össze Isten temploma a bálványokkal?" 2 Korinthus 6:14-16

Ez a parancs olyan világos, hogy nem szükségeltetik magyarázó.

Igazság - és gonoszság;
Világosság - és sötétség;
Krisztus - és a Sátán;
Isten temploma - és bálványok.

Mi közük van egymáshoz?
Ez egy felhívás Isten szerinti elkülönülésre. Ez az igeszakasz egy isteni intésnek ad kifejezést azok számára akik Krisztushoz tartoznak - hogy tartsák magukat távol minden bensőséges kapcsolattól az istentelenekkel. Kifejezetten megtiltja nekik, hogy szövetségre lépjenek a megtéretlenekkel. Határozottan tiltja Isten gyermekeinek, hogy karöltve járjanak a világias emberekkel. Ez egy intés, amely az élet minden szakaszára és területére vonatkozik - vallásos, családi, társadalmi, kereskedelmi. És soha, lehet, nem volt olyan idő, amikor jobban kellett sürgetni erre a keresztyéneket mint most. Az időket, melyekben élünk, a megalkuvás szelleme jellemzi. Minden oldalról látunk szentségtelen keveredéseket, istentelen szövetségeket, és felemás igákat. Sok állítólagos keresztyén úgy tünik kipróbálja milyen közel mehet a világhoz - és mégis a Mennybe kerüljön.
Izráelnek ezt mondta Isten, ,,Ne cselekedjetek úgy, ahogyan Egyiptomban szokás, ahol laktatok. És ne cselekedjetek úgy, ahogyan Kánaán földjén szokás, ahova beviszlek benneteket. Ne kövessétek szokásaikat! Az én döntéseim szerint cselekedjetek, az én rendelkezéseimet őrizzétek meg, és azokat kövessétek. Én, az Úr, vagyok a ti Istenetek." (3Móz. 18:3-4) És újból, “Ne kövessétek annak a népnek a szokásait, amelyet kiűzök előletek. Megutáltam őket, mert mindezeket cselekedték." (3Móz. 20:23) Pont ezeknek a tiltásoknak a figyelmen kívűl hagyása miatt zúdított magára Izráel olyan szigorú fenyítéseket.
Isten felhívása Babilonban levő népének ez: “Menjetek ki belőle, én népem, hogy ne legyetek részesek bűneiben!" (Jel. 18:4) Senki sem lehet az Úr Jézus őszinte követője, aki, bármilyen módon, az Ő ellenségeivel van “egy igában."
“Ne legyetek a hitetlenekkel felemás igában." Ez vonatkozik első sorban a vallásos kapcsolatainkra. Hány meg hány keresztyén olyan úgynevezett egyháznak a tagja, melyben sok olyan dolog folyik, amelyről tudja, hogy nyílt ellentmondásban van Isten Szavával - legyen az szószéki tanítás, világias programok melyekkel vonzák az istenteleneket, világias pénzszerzési módszerek melyekkel finanszírozzák azokat, vagy a folytonos tagfelvétele olyanoknak, akik semmi bizonyítékát nem adják annak, hogy újjá lettek születve. Azok a Krisztushívők akik ilyen egyházakban maradnak, meggyalázzák Urukat. Ha erre azt válaszolnák, hogy “Tulajdonképpen minden egyház ugyanolyan, és ha kilépnénk, mit csinálnánk? Valahova csak kell járni vasárnap!" Az ilyen válasz azt mutatná, hogy saját érdekeiket Krisztus dicsősége elé helyezik. Jobb otthon maradni, és Isten Szavát olvasni - mint közösséget gyakorolni azzal, amit az Ő Szava elítél!

Arthur W. Pink
 
 
0 komment , kategória:  Rövid építő írások  
Mikortól kezdve...?
  2016-06-27 16:52:04, hétfő
 
  Mikortól kezdve van Isten 100%-an értünk? (John Piper)

Fel tettem közönség előtt a kérdést, hogy ,,mikortól kezdve van Isten 100%-an értünk?" És adtam egy olyan választ, mely joggal gondolkodtatja el a megfontolt, biblikus embereket. Így tehát ez a cikk egy próbálkozás, hogy válaszoljak kérdéseikre.
A ,,Desiring God/Istent kivánni" szeptember 30-i nemzeti konferencián elhangzott beszédemben, íly módon válaszoltam a kérdésre:
A Biblia azt tanítja, hogy Isten a megigazulás pillanatától fogva van visszavonhatatlanúl 100%-an értünk, azaz, attól a pillanattól fogva, hogy Krisztust gyönyörűséges Megváltóként látjuk, és elismerjük Őt helyettesítő büntetésként, és helyettesítő tökéletességként. Isten teljes haragja, a teljes kárhoztatás melyet mi érdemeltünk, Krisztuson töltetett ki. Isten minden követelése, ami a tökéletes igazságot illeti, Krisztusban töltetett be. Mihelyt, kegyelem által, ezt a kincset meglátjuk és íly módon fogadjuk, az Ő halála számít halálunknak, az Ő kárhoztatása számít kárhoztatásunknak, az Ő igazsága számit igazságunkak, és Isten 100%-an értünk van, visszavonhatatlanúl örökre pártunkra áll abban a pillanatban.
Ez a következő kérdést hagyja megválaszolatlanúl: ,,Nem azt tanítja a Biblia, hogy Isten örök időktől fogva kinyílvánította irántunk jóakaratát a kiválasztásban?" Másszóval a megfontolt emberek ezt kérdezik: ,,Isten csak akkor van 100%-an értünk amikor hiszünk és egységben vagyunk Krisztussal, és megigazultunk? Nem volt 100%-an értünk már a kiválasztáskor, a világ megalapozása előtt?" Példáúl Pál azt mondja az Efézus 1:4-5-ben, hogy ,,Mert őbenne kiválasztott minket magának már a világ teremtése előtt, hogy szentek és feddhetetlenek legyünk előtte. Szeretetben előre el is határozta, hogy fiaivá fogad minket Jézus Krisztus által, akarata és tetszése szerint."
Hát akkor nem örök időktől fogva van Isten 100%-an a választottakért? A válasz a ,,100%" értelmétől függ. A ,,100%" kifejezéssel meg szeretnék védeni egy bibliai igazságot, amely több igei szakaszban is megtalálható. Például Efézus 2:3-ban Pál azt mondja, hogy a Keresztyének ,,harag fiai" voltak mielőtt életre keltettek Jézus Krisztusban. ,,Egykor mi is mindnyájan közöttük éltünk testünk kívánságaival, követtük a test és az érzékek hajlamait, és a harag fiai voltunk emberi természetünk szerint, éppenúgy, mint a többiek."
Tehát Pál azt mondja, hogy az újjászületés előtt Isten haragja volt rajtunk. A választottak harag alatt voltak. Ez megváltozott amikor Isten életre keltett minket Jézus Krisztusban, és felébresztett, hogy lássuk Jézus igazságát és szépségét, és úgy fogadtuk őt mint aki meghalt helyettünk, és mint akinek az igazsága magunkénak számíttatik Jézussal való egyesülésünknek köszönhetően.
Mielőtt ez megtörtént volna velünk, Isten haragja alatt voltunk. Aztán, mivel hittünk Krisztusban és eggyé lettünk vele, Isten teljes haragja eltávolíttatott, és attól kezdve ő 100%-an értünk van.
Hasonlóan a Róma 8:1-ben is, ott van a kulcsfontosságú ,,most már" kifejezés. ,,Nincs tehát most már semmiféle kárhoztató ítélet azok ellen, akik a Krisztus Jézusban vannak." A ,,most már" azt feltételezi, hogy valamikor kárhoztatás szólt ellenünk, de most már nem szól. Egy valóságos változás történt Isten felénk irányuló hajlamában amikor újjászülettünk és hittünk és egyesűltünk Krisztussal és megigazíttattunk.
Figyeljük meg a ,,Krisztus Jézusban" kifejezést a Róma 8:1 végén. Ezért változik meg Isten hajlama irántunk amikor hiszünk Krisztusban. Mikor hiszünk Krisztusban, eggyé válunk vele, azaz Krisztusban vagyunk. Ez azt jelenti, hogy az ő halála a mi halálunknak számít, és igazsága a mi igazságunknak. Ezért most már nincs kárhoztatásunk, habár ennekelőtte volt. Mielőtt Krisztus hordozta a törvény átkát és mi egyesűltünk volna vele hit által, mi voltunk a törvény átka alatt. ,,Krisztus megváltott minket a törvény átkától, úgy, hogy átokká lett értünk." Galata 3:13
Mikor Pál úgy beszél hogy Isten ,,értünk van," a szövegkörnyezetben arról szól amit Krisztus érettünk véghez vitt a történelemben. Például a Róma 8:31-32-ben azt mondja, ,,Mit is fűzhetünk még ezekhez? Ha Isten értünk, ki tehet ellenünk? Aki saját Fiát nem kímélte, hanem érettünk, mindnyájunkért odaadta, hogyan ne adna kegyelemből vele együtt mindent minekünk?" Fiának nemkimélése az a tett amely biztosítja, hogy Isten örökre 100%-an értünk van.
Tehát, értünk volt Isten 100%-an örök időktől fogva mivel kiválasztattunk? Egy értelemben igen. 100%-an biztos volt, hogy ő hitre fog juttatni és meg fog menteni minket. De amikor azt kérdezem, ,,Mikortól kezdve van Isten 100%-an értünk?", többet értek alatta mint azt, hogy ,,Mikortól vált 100%-an bizonyossá, hogy Isten meg fog menteni minket?" Azt értem alatta, hogy ,,Mikortól van az, hogy Isten értünk és csakis értünk van?" Vagyis mikortól van az, hogy Isten egyetlen hajlama felénk az irgalmasság. Vagy: ,,Mikortól lett Isten annyira értünk, hogy nincs már semmi harag, vagy átok, vagy kárhoztatás irántunk, hanem csak irgalom?"
A válasz, még mindig azt mondom, az, hogy akkor amikor, kegyelem által, megláttuk Krisztust mint egy páratlanúl értékes Szabadítót, és úgy fogadtuk mint a mi helyettesítő áldozatunkat és helyettesítő igazságunkat. Más szóval, megigazulásunk pillanatában.
Mindez azt is jelenti, hogy minden munkánk, minden kitartásunk, folytonos hitünk és engedelmességünk nem okozzák, hogy Isten 100%-an értünk legyen, hanem ezek annak az eredménye, hogy ő 100%-an értünk van.
Pál úgy érvel a Róma 8:32-ben, hogy mivel Isten az ő Fiát adta, hogy meghaljon értünk, ezért nekünk fog adni mindent vele együtt. Vagyis Istennek gondja lesz arra, hogy mi végig kitartsunk nem csak azért mert választottak vagyunk, hanem mert Krisztus meghalt értünk, és mi Krisztusban vagyunk.
Ez az érvelés látható az 1Korinthus 1:8-9-ben is: ,,[Isten] meg is erősít titeket mindvégig, hogy feddhetetlenek legyetek a mi Urunk Jézus Krisztus napján. Hű az Isten, aki elhívott titeket az ő Fiával, Jézus Krisztussal, a mi Urunkkal való közösségre." Az elhívás van említve annak alapjaként, hogy Isten hűségesen megtart mindvégig.
Ezért hát örvendezzetek abban az igazságban, hogy Isten meg fog tartani. Végig segíteni fog, mert Krisztusban 100%-an értetek van. És ezért nem a kitartásotok teszi, hogy Isten 100%-an értetek legyen. Ez az eredménye annak, hogy ő már 100%-an értetek van.
Örülve az evangéliumnak veletek,
John pásztor
 
 
0 komment , kategória:  Rövid építő írások  
A Szabad akarat
  2016-06-27 16:49:53, hétfő
 
  A szabad akarat


Az Olvasó ebben a pillanatban is azért olvassa ezeket a szavakat, mert szabad akaratából, önként úgy döntött, hogy elolvassa a könyvet. Lehet, hogy tiltakozik: "Nem! Nem önként olvasom. Azt a feladatot kaptam, hogy olvassam el a könyvet. Tulajdonképpen nem is akarom elolvasni." Talán ez a helyzet. Ám mégis olvassa. Talán vannak más dolgok, amelyeket ebben a pillanatban szívesebben tenne, ennek ellenére úgy döntött, hogy ezt a könyvet olvassa. Elhatározta, hogy elolvassa, ahelyett hogy nem olvasná el.
Nem tudom, miért olvassa ezeket a sorokat. Azt azonban tudom, hogy van rá valamilyen oka. Ha semmi oka sem lett volna elolvasni, akkor egyszerűen nem döntött volna az elolvasása mellett.
Az életben minden döntésünknek van valami oka. Döntéseink azon alapulnak, ami mindent összevéve pillanatnyilag jónak tűnik a szemünkben. Bizonyos dolgokat heves vágyból teszünk, másokat anélkül, hogy bármilyen vágyat éreznénk irántuk. Pedig a vágy bennünk él, különben nem határoznánk el, hgoy éppen azt tesszük, ami mellett döntöttünk. Tulajdonképpen ez a szabad akarat lényege - vágyainknak megfelelően döntünk.
Jonathan Edwards The Freedom of the will (Az akarat szabadsága) című művében olyan meghatározást fogalmaz meg, hogy az akarat az, "aminek alapján az értelem dönt". Nem lehet kétséges, hogy az emberek döntéseket hoznak. Én úgy döntök, hogy írok, ön úgy dönt, hogy olvas. Én írni akarok, és hozzákezdek az íráshoz. Ha azonban hozzátesszük a szabadság gondolatát, a kérdés rettenetesen bonyolulttá válik. Meg kell kérdeznünk, hogy mire van szabadságunk. Még a legbuzgóbb kálvinista sem tagadhatja, hogy az akarat szabadon választja azt, amire vágyik. És a legbuzgóbb arminiánus is egyetért azzal, hogy az akarat szabadon nem választja azt, amire nem vágyik.
Az üdvösségre visszatérve a kérdést úgy kell megfogalmaznunk, hogy az emberek mire vágynak. Az arminiánus hiszi, hogy egyesek meg akarnak térni és üdvözülni akarnak. Mások menekülni akarnak Isten elől, amivel örök kárhozatot aratnak. Az arminiánusok sohasem magyarázzák meg, hogy különböző embereknek miért vannak különböző vágyaik. A reformátusok azt tartják, hogy minden ember menekülni akar Isten elől, amíg a Szentlélek el nem végzi benne megújító munkáját. Az újjászületés úgy megváltoztatja vágyainkat, hogy szabad akaratból megbánjuk bűneinket és megtérünk.
Fontos megjegyeznünk, hogy Isten sohasem kényszeríti azokat sem, hogy akaratuk ellen cselekedjenek, akik nem térnek meg. Akaratuk engedélyük nélkül megváltozik, de mindig szabadon választhatnak, mit akarnak. Így valóban szabadon tehetjük, amit akarunk. A természetünket azonban nem választhatjuk szabadon. Az ember nem jelentheti ki: "Mostantól kezdve csak a jóra vágyom", mint ahogy Krisztus sem jelenthette volna ki, hogy "mostantól fogva csak a rosszra vágyom". Itt véget ér a szabadságunk.
A bűneset annyiban hagyta érintetlenül az emberi akaratot, hogy még mindig rendelkezünk a döntés képességével. Értelmünket elhomályosította a bűn, vágyainkat megkötözték a gonosz ösztönök, még mindig tudunk azonban gondolkozni, dönteni és cselekedni. Ám borzalmas dolog történt. Minden Isten utáni vágyunkat elveszítettük. Gondolataink és szívünk vágyai állandóan csak gonoszak.Szabad akaratunk átok lett. Tudatosan vétkezünk, mert még mindig vágyaink szerint dönthetünk, és ezért felelnünk kell majd Isten ítélőszéke előtt.
Augustinus azt mondta, hogy még mindig szabad akaratunk van, de elvesztettük a szabadságunkat. Az a királyi szabadság, amiről a Biblia beszél, az a szabadság vagy erő, amellyel Krisztust választhatjuk. Amíg azonban a Szentlélek nem változtatja meg a szívünket, nem vágyunk Krisztus után. Enélkül a vágy nélkül sohasem választjuk őt. Istennek fel kell ébresztenie lelkünket, és Krisztus iránti vággyal kell megajándékoznia, mielőtt egyáltalán hajlandók lennénk őt választani.
Edwards azt mondta, hogy bukott emberek vagyunk, ezért megtartjuk természetes szabadságunkat(azt az erőt, amellyel saját vágyaink szerint cselekszünk), de elveszítjük erkölcsi szabadságunkat. Az erkölcsi szabadságba beletartozik a lélek igazság utáni vágya, beállítottsága és hajlama. Ezt a hajlamot veszítettük el a bűnbeeséskor.
Minden döntésemet meghatározza valami. Oka van, vágy rejlik mögötte. Ez determinizmusnak hangzik, pedig egyáltalán nem erről van szó! A determinizmus azt tanítja, hogy cselekedeteinket teljesen valami rajtunk kívülálló dolog vagy körülmény irányítja, és megteteti velünk azt, amit nem akarunk tenni. Ez kényszer, ami szemben áll a szabadsággal.
Hogyan lehetnek döntéseink determináltak, mégsem kikényszerítettek? Mert ezeket bennünk határozza meg valami - az, amik vagyunk és amire vágyunk. Mi magunk határozzuk meg. Ez az önálló döntés a szabadság lényege.
Ahhoz azonban, hogy Krisztust válasszuk, Istennek meg kell változtatnia a szívünket, és az Úr éppen ezt a munkát végzi bennünk. Helyettünk megváltoztatja a szívünket. Iránta való vágyat ad, ami különben nem lenne meg bennünk. Ekkor belső vágytól indíttatva választjuk őt, önként, azért, mert őt akarjuk választani. Ez a kegyelem csodája.

R. C. Sproul
 
 
0 komment , kategória:  Rövid építő írások  
Egyéni igemagyarázat
  2016-06-27 16:48:01, hétfő
 
  Egyéni igemagyarázat

A reformáció két nagy hagyatéka az egyéni igeértelmezés és a Bibliának a nép nyelvére való lefordítása volt. Luther maga hívta fel rá a figyelmet. A wormsi birodalmi gyűlés előtt (amely tanítása miatt eretnekséggel vádolta) kijelentette:
"Hacsak a Szentírással és józan érvekkel meg nem győznek, nem fogadom el a pápák és a zsinatok hatalmi szavát, mert ellentmondanak egymásnak. Lelkiismeretemet rabul ejtette Isten Igéje. Nem vonhatok és nem is akarok semmit sem visszavonni, mert nem helyes és nem jó a lelkiismeret ellen cselekedni. Isten engem úgy segéljen! Ámen!"
Luther kijelentésével és azt követő bibliafordításával két dolgot tett. Először is megfosztotta a római katolikus egyházat az igemagyarázat kizárólagos jogától. A nép nem lesz többé kiszolgáltatva az egyház dogmáinak, nem kell többé Isten Igéjével egyenrangúnak elfogadnia a hagyományt vagy az egyház tanítását. Másodszor pedig a magyarázatot a nép kezébe tette le. Ez a változás több problémával járt és jár ma is. Azokhoz a túlzásokhoz vezetett, amelyektől a római katolikus egyház joggal tartott: szubjektív igeértelmezésekhez, amelyek eltérnek a történelmi keresztyén hittől.
Az egyéni igemagyarázatnak mindig is a szubjektivizmus volt a nagy veszélye. Az egyéni igemagyarázat elve azonban nem azt jelenti, hogy Isten népe kívánságai szerint értelmezheti a Bibliát. A Szentírás magyarázatának "jogához" a helyes értelmezés felelőssége is társul. A hívők szabadon fedezhetik fel a Szentírás tanításait, de nem gyárthatnak belőle saját igazságot. A hívőknek meg kell érteniük az igemagyarázat kipróbált elveit, és kerülniük kell a szubjektivizmus veszélyeit.
Amikor a Szentírás objektív magyarázatára törekszünk, nem tesszük az igét sem hideggé, sem elvonttá, sem élettelenné. Mert mit is teszünk? Mielőtt belefogunk a saját életünkre való alkalmazásának éppen olyan fontos feladatába, arra törekszünk, hogy megértsük, mit mond az Ige szövegösszefüggésében. Egy adott bibliai kijelentésnek számtalan lehetséges személyes alkalmazása, de csak egy helyes jelentése lehet. A Szentírás értelmezésének joga a pontos értelmezés kötelezettségével jár. A Biblia nem egyfajta "gyurma", amely úgy formálható és alakítható, hogy a magyarázó elgondolásának megfeleljen.

R. C. Sproul
 
 
0 komment , kategória:  Rövid építő írások  
Úrvacsora
  2016-06-27 16:35:45, hétfő
 
  " Gondot kell fordítani az Úrvacsorára is, nehogy a különbség nélkül való kiszolgáltatás megfertőztesse azt, mert legteljesebb mértékben igaz, hogy az, akire az osztogatás bízatott, ha tudva és akarva méltatlant bocsát ahhoz, olyat akit joggal visszaűzhetett volna, éppen úgy szentségtörő, mintha az Úr testét kutyáknak dobta volna oda. " - Kálvin János -  
 
0 komment , kategória:  Idézetek, gondolatok  
Őszintesség
  2016-06-27 16:29:14, hétfő
 
  " Az őszinte beszélgetés még akkor is jobb a hallgatásnál, ha látszólag eredménytelen. Bízzunk benne, hogy később, talán többszöri találkozás után jó "gyümölcsöt" terem. Egy-egy tisztázó közösségépítő eszmecserén az is kiderülhet, hogy már nincs probléma. "

Meláth Attila
 
 
0 komment , kategória:  Idézetek, gondolatok  
Önismeret
  2016-06-27 16:27:18, hétfő
 
  " Isten tanít engem megértésre, szelídségre, alázatra és szeretetre.
Nem tudom hányadik osztályos vagyok az iskolájában,
de azt felismertem, hogy még mindig sok tanulnivalóm van. "

Bácsi István
 
 
0 komment , kategória:  Idézetek, gondolatok  
     1/3 oldal   Bejegyzések száma: 25 
2016.05 2016. Június 2016.07
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 100 db bejegyzés
e év: 3839 db bejegyzés
Összes: 35918 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 1146
  • e Hét: 14720
  • e Hónap: 26595
  • e Év: 214397
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.