Regisztráció  Belépés
sacimama.blog.xfree.hu
Fordulj el a rossztól és tégy jót, keresd a békét és azt kövesd!" Zsolt 33,15 Németh Jenőné Saci
1952.06.25
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 3 
Kereszténység és keresztény misztika
  2017-07-28 00:45:25, péntek
 
 
A misztika közvetlen transzcendens megismerést jelent, Isten közvetlen megtapasztalását.

Célja: átalakító egyesülés az Istennel.

Az odavezető út eszközei az aszkézis, elmélkedés, szemlélődés.
A keresztény spiritualitásban, mely dialógusra épül, egyfajta központi mag a misztika.

Megismerés, ami több elemből álló hosszú, életen át tartó folyamat. Bár nincs általános szabálya, főként receptje nincs, megfigyelhetőek a misztikusok leírásai alapján a következő stádiumok.

1. A misztikus lélek tudatára ébred, hogy valamilyen alapvetően új dolog
történt az életében.
Fény-, tűz-, jelenlét-, erő-élmény

2. Új ismeret, végleges valóság, mely először vonzó és édes, majd a ,,sötét
éjszaka" következik. Aztán belülről kezd izzani, visszatér a kezdeti öröm. Ez
hosszú időszak is lehet.

3. A megismerés szemtől-szembe, közvetlenül hat a lélekre, amely új életre
alakítja. Az egység, egyesülés szóval illetik a misztikusok ezt az állapotot.
A külső és a belső egybefolyik. Nincs más csak közvetlenség és irgalom.

4. Ellentmondásos hatás, melyben a régi világ, régi én nyelvén nem tudnak
megszólalni. Egyfajta pusztulás és újjászületés állapotaként írják le a
misztikusok. Új élet születik, ahol teljes önzetlenségben élnek. Avilai Szt.
Teréz új szavakat kér imájában az Istentől. Keresztes Szt. János -miközben
saját rendtársai rabként, embertelenül bánnak vele - képekben , hasonlatokban
fejezi ki magát. Vö.. Énekek éneke, El Greco festményei (Keresztes Szt. János
kortársa). Assisi Szt. Ferenc teljes eszköztelenségével a béke eszköze az
egyház megújulásáért. Vö.: III. Ince pápa álma.


A misztika, mint misztérium egyszerű. Bűnös természetünk látja bonyolultnak.
Nem egyesek kiváltsága az Istennel való egység. Sőt ez a hit lényege. A sokszor
különleges jelenségekkel együtt járó ajándékként kapott szemlélődő ima képessége,
azonban keveseknek adatik meg. Még az életszentséggel sincs feltétlenül
összefüggésben. (Ld. Saul megtérése, aki Krisztust halló látomásakor még
keresztényüldöző. Megtérése után kapja a Pál nevet. A korai egyház legnagyobb
misszionáriusa és tanítója lesz.) Nem minden szentnek sem jutott osztályrészül ez a
képesség. Fontos: ezzel együtt a szenteket nem különleges (para) képességeik miatt
tiszteljük, hanem hősies Isten-és emberszeretetük miatt.

Az átalakító egyesülés lényege és bizonyítéka a hősies Isten- és emberszeretet.

A szentek élete nem tanítás, hanem illusztráció. Követni csak Krisztust kell.

A misztikában erősen kifejeződik a folyamatos Isten utáni vágy. Ebben a vágyakozásban semminek érzi magát az ember, miközben szomjúságának forrása, az Isten a minden.

,,Todo-nada" (minden-semmi)- Keresztes Szent János gyakran használja e fogalmakat
állapotának leírására.



Összeállította: Gyimóthy Gábor
római katolikus teológus
 
 
0 komment , kategória:  MISZTIKA  
Gyimóthy Gábor Nyelvlecke
  2017-07-27 22:32:34, csütörtök
 
 

Nyelvlecke

Egyik olaszóra sodrán,
Ím a kérdés felmerült:
Hogy milyen nyelv ez a magyar,
Európába hogy került?

Elmeséltem, ahogy tudtam,
Mire képes a magyar.
Elmondtam, hogy sok, sok rag van,
S hogy némelyik mit takar,

És a szókincsben mi rejlik,
A rengeteg árnyalat,
Példaként vegyük csak itt:
Ember, állat hogy halad?

Elmondtam, hogy mikor járunk,
Mikor mondom, hogy megyek.
Részeg, hogy dülöngél nálunk,
S milyen, ha csak lépdelek.

Miért mondom, hogy botorkál
Gyalogol, vagy kódorog,
S a sétáló szerelmes pár,
Miért éppen andalog?

A vaddisznó, hogy ha rohan,
Nem üget, de csörtet - és
Bár alakra majdnem olyan
Miért más a törtetés?

Mondtam volna még azt is hát,
Aki fut, miért nem lohol?
Miért nem vág, ki mezőn átvág,
De tán vágtat valahol.

Aki tipeg, miért nem libeg,
S ez épp úgy nem lebegés, --
Minthogy nem csak sánta biceg,
S hebegés nem rebegés!

Mit tesz a ló, ha poroszkál,
Vagy pedig, ha vágtázik?
És a kuvasz, ha somfordál,
Avagy akár bóklászik.

Lábát szedi, a ki kitér,
A riadt őz elszökell.
Nem ront be az, aki betér . . .
Más nyelven, hogy mondjam el?

Jó lett volna szemléltetni,
Botladozó, mint halad,
Avagy milyen őgyelegni?
Egy szó - egy kép - egy zamat!

Aki ,,slattyog", miért nem ,,lófrál"?
Száguldó hová szalad?
Ki vánszorog, miért nem kószál?
S aki kullog, hol marad?

Bandukoló miért nem baktat?
És ha motyog, mit kotyog,
Aki koslat, avagy kaptat,
Avagy császkál és totyog?

Nem csak árnyék, aki suhan,
S nem csak a jármű robog,
Nem csak az áradat rohan,
S nem csak a kocsi kocog.

Aki cselleng, nem csatangol,
Ki ,,beslisszol" elinal,
Nem ,,battyog" az, ki bitangol,
Ha mégis: a mese csal!

Hogy a kutya lopakodik,
Sompolyog, majd meglapul,
S ha ráförmedsz, elkotródik.
Hogy mondjam ezt olaszul?

Másik, erre settenkedik,
Sündörög, majd elterül.
Ráripakodsz, elódalog,
Hogy mondjam ezt németül?

Egy csavargó itt kóborol,
Lézeng, ődöng, csavarog,
Lődörög, majd elvándorol,
S többé már nem zavarog.

Ám egy másik itt tekereg,
-- Elárulja kósza nesz -
Itt kóvályog, itt ténfereg. . .
Franciául, hogy van ez?

S hogy a tömeg miért özönlik,
Mikor tódul, vagy vonul,
Vagy hömpölyög, s még sem ömlik,
Hogy mondjam ezt angolul?

Aki surran, miért nem oson,
Vagy miért nem lépeget?
Mindezt csak magyarul tudom,
S tán csak magyarul lehet. . .!


Gyimóthy Gábor, Firenze 1984. X. 12.

Fenti vers a Tillárom-versek és a Versek és gondolatok című kötetekben található.

 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Úrangyala imádság
  2017-07-27 21:57:42, csütörtök
 
  Link



Úrangyala imádság

Európa és a keresztény kultúra ma már elképzelhetetlen harangszó nélkül. A harangszó eredetileg a zsolozsmára hívott a templomba, s figyelmeztette azt, aki nem tudott elmenni, hogy ott, ahol van, a maga helyén csatlakozzék az Egyház imájához. A katolikus templomok tornyából naponta háromszor, reggel, délben és este szólítja a híveket a harangszó a megtestesülés titkáról elmélkedő imádságra, az ima három versből (verzikulusból), a hozzájuk kapcsolódó Üdvözlégyből, majd egy zárókönyörgésből áll. Napi háromszori imádkozása segít a mindennapok megszentelésében.


 
 
0 komment , kategória:  I - IMÁK  
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 3 
2017.06 2017. Július 2017.08
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 3 db bejegyzés
e év: 237 db bejegyzés
Összes: 3945 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 1215
  • e Hét: 2045
  • e Hónap: 33260
  • e Év: 163459
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.