Regisztráció  Belépés
schuro.blog.xfree.hu
Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem. schuro ...
2011.11.11
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/14 oldal   Bejegyzések száma: 132 
Miss Jumbo Queen duciszépségverseny
  2018-02-28 21:57:56, szerda
 
  Thaiföldön rendezik a világ leghíresebb duciszépségversenyét, a Miss Jumbo Queent. A thai helyszín a Samphran Elephant Ground, Bangkok közelében, az időpont pedig a Jumbo Banquet Elefánt ünnep idejére esik. Idén több mint 100 nő vett részt a versenyen. A versenyzők közül az a legesélyesebb, akiben a leginkább felfedeznető az elefántok kecsessége, eleganciája... és mérete. A 80 kilogrammnál nehezebb lányok szépségversenyét egyébként minden évben megrendezik, azért, hogy pénzt gyűjtsenek a Thaiföldön a kihalás szélére került elefántok megmentésére. 2018-ban a 106 kilós Kwanrapee Boonchaisuk nyerte el a Miss Jumbo címet.

























 
 
0 komment , kategória:  Repülőgépek:  
A rozsdafoltos macska
  2018-02-28 21:56:47, szerda
 
  A rozsdafoltos macska (Prionailurus rubiginosus) a ragadozók rendjébe, azon belül a macskafélék családjába tartozó faj. Indiában és Srí Lankán honos. Nem háziállat, de könnyű az emberhez szoktatni. A rozsdafoltos macska igen kis termetű, a hossza 35-48 cm, a farkhossza 15-25 cm, tömege 1,5 kg. Rozsdásbarna foltjairól kapta a nevét.

















 
 
0 komment , kategória:  Állat világ:  
Vasárnap végetért a phjongcsangi téli olimpia.
  2018-02-28 21:33:47, szerda
 
  Vasárnap este hivatalosan véget ért a XXIII. téli olimpia Phjongcshangban. A phjongcshangi téli olimpián 15 sportág 102 versenyszámában avattak győztest, az éremtáblázat élén Norvégia zárt, a magyarok egy arannyal holtversenyben a 21. helyen végeztek. A lista második helyén a németek, a harmadikon a kanadaiak végeztek. Magyarország a magyar férfi rövidpályás gyorskorcsolya váltó elsőségével a téli ötkarikás játékokon története első, összességében 177. olimpiai aranyérmét szerezte, egyúttal 38 év után nyert újra medált téli olimpián.

Lássuk a legérdekesebb pillanatokat.

1. A téli olimpia záró ünnepsége. (Fotó: Damir Sagolj)




2. Xu Mengtao síző sikertelen landolása. (Fotó: Issei Kato)




3. Davide Ghiotto olasz gyorskorcsolyázó. (Fotó: Roberto Schmidt)




4. Yun Sungbin skeletonversenyző. (Photo by Matthias Hangst)




5. Norvég szurkolók. (Fotó: Murad Sezer)




6. Felipe Montoya műkorcsolyázó. (Fotó: Damir Sagolj)




7. Mirko Giacomo Nenzi gyorskorcsolyázó. (Fotó: Damir Sagolj)




8. Szabadstílusú sízők. (Fotó: Laurent Salino)




9. Greta Small síző. (Ezra Shaw fotó)




10. Alina Zagitova műkorcsolyázó




11. Alina Zagitova aranyérmes lett a női műkorcsolyában. (Fotó: Martin Bureau)




12. Az aranyérmes rövidpályás gyorskorcsolya csapat, Burján Csaba, Knoch Viktor, Liu Shaoang, Liu Shaolin Sándor.




13. Az orosz hokicsapat a németek elleni győzelem után. (Fotó:+67 Jean Catuffe)




14. Phjongcshangi 2018-as téli olimpiai játékok záróünnepsége az olimpiai stadionban. (Fotó: Jonathan Nackstrand)




15. (Fotó: John Sibley)




16. (Fotó: John Sibley)




17. (Fotó: Damir Sagolj)




18. (Fotó: Xin Li)




19. (Fotó: Kim Hong-Ji)




20. (Fotó: Christian Hartmann)




21. (Fotó: Pawel Kopczynski)




22. (Fotó: Christian Hartmann)




23. (Fotó: Florian Choblet)




24. 2022-ben Peking lesz a téli olimpia házigazdája. (Fotó: Pawel Kopczynski)




25. A téli olimpia legtöbbet emlegetett, nem sportolói jelensége az észak-koreai szurkolócsapat. A hölgyek a két Korea egyesített jégkorongcsapatának szurkoltak Svédország csapata ellen.



 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Csipke street art
  2018-02-27 15:58:57, kedd
 
  A lengyel street art művész, NeSpoon a világ minden táján épületek falaira, terek köveire, aszfaltra, ablaküvegre, tengerparti uszadékfákra, vagy épp hajóroncsokra pingál különböző csipkemotívumokat. Elkötelezett célja, hogy népszerűsítse ezt a feledésbe merült és kihalófélben lévő kézműves kultúrát egy megújult formában. A csipke szimmetrikus mintái az egymástól időben és térben is távoli kultúrákban úgy bukkan fel, ami azt mutatja, hogy az emberiség tudatalatti szinten egy közös forrásból táplálkozik. Legtöbbször papírból kivágott csipkemintákkal dolgozik, és festékszóróval fújja körbe a kiválasztott felületen a sablont. A hatalmas falfestmények is hasonló technikával készülnek, ilyenkor több részletben rögzíti a papírsablonokat a falra, és így áll össze több részletből a végső alkotás.









































 
 
0 komment , kategória:  Művészet:  
Hihetetlen nyilvános WC-k Japánban
  2018-02-27 15:55:59, kedd
 
 

































 
 
0 komment , kategória:  Épületek, Tájak, Városok  
Föld alatti barlanglakások Matmatában
  2018-02-27 15:54:15, kedd
 
  Matmáta egy berber település Dél-Tunéziában, 450 km-re van Tunisztól, 43 km-re délre Gabestől és 60 km-re északnyugatra Medenine-től. Lakói a matmáták, akik nevüket arról a berber törzsről kapták, akik az arab hódítók elől húzódtak a hegyekbe. A Matmata 600 méter magasságot elérő hegységében húzódó azonos nevű völgyben elszórtan 700 darab gödör helyezkedik el, melyek általában 9 méter átmérőjűek és ugyanilyen mélyek.

A település lakói nagyrészt ezekben jellegzetes, földből kivájt üreges barlanglakásokban laknak, melynek belső hőmérséklete télen-nyáron 20-22 °C. A lakógödrökbe, a közelükben nyitott lejtős lejáraton lehet lejutni, így állattartásra is alkalmasak. A környező talaj a ritkán, de előforduló esőzések alkalmával hajlamosak az elázásra, ekkor beomlások keletkeznek. A lakógödrökben több "szobát" képeztek ki, melyeket a falba vert kampókra függesztett kötélzeten vagy egyszerű hágcsókon lehet megközelíteni. A berberek olyannyira megszerették ezt az életformát, hogy amikor 1961-ben Habib Bourguiba megépítette a primitív körülmények között élő népnek Matmáta újvárost, nagyon sokan nem fogadták el és éltek tovább hagyományaik szerint. A település nevezetességei a gorfák (régi gabonatárolók) és a föld alatti lakások.

A legutóbbi népszámláláskor a városka lakóinak száma 1800 fő volt. A helyi lakosok nagy része az egyre jelentősebb idegenforgalomból él. Az idegenforgalmi vonzerő fokozása érdekében az 1960-as években több lakógödröt komfortosított 2-10 ágyas szállodai részlegekké képeztek ki. Az ország több üdülő területéről szerveznek túrákat a helyi különlegességek megismertetésére.











































 
 
0 komment , kategória:  Épületek, Tájak, Városok  
Ritka fotók, A bolygó neve: Halál forgatásáról.
  2018-02-27 15:53:09, kedd
 
  A bolygó neve: Halál (eredeti cím: Aliens) 1986-ban készült színes, amerikai akcióhorror. Előzménye: A nyolcadik utas: a Halál (1979). James Cameron alkotása nagyobb sikernek bizonyult, mint az első rész, ráadásul számos rajongó és kritikus szerint jobb is lett annál.



















































 
 
0 komment , kategória:  Sztárvilág, mozi:  
Ilyen az újszülött csikók patája
  2018-02-26 22:47:15, hétfő
 
  Az újszülött csikók végtagjai ilyen extra védelemmel vannak ellátva, nehogy felsértsék anyjuk méhét vagy szülőcsatornáját. Tapintása puha gumiszerű.




A kiscsikóknál valamivel látványosabb az eponychium néven ismert védőréteg, mint amit a csecsemők körmein találunk.




Ez a védőréteg születés után rögtön elkezd leszáradni, pár óra múlva már látszik a különbség, (hamar el kell tűnnie, hiszen a csikó hamar feláll, és járni kezd) pár nap múlva elkezdenek lepotyogni, és pár hét alatt rendes patája lesz. Persze ez nem mindig igényel pár hetet, van amelyik lónak pár óra alatt eltűnik.




Az eponychium egyébként felnőttként is velünk marad, csak kevésbé látványos formában, és a testünk védőrendszerének a része.





 
 
0 komment , kategória:  Állat világ:  
Harckocsi történelem
  2018-02-26 18:06:45, hétfő
 
  Az első harckocsikat az első világháború elkeseredett állóháborúja hívta életre, a háború fő harctere Flandria és Észak-Franciaország volt. Ezeket a területek nagy mélységben szabdalták a lövészárkok és az ellenség területeinek elfoglalása hatalmas emberveszteségekkel jártak. A cél egy olyan eszköz létrehozása volt, mely képes leküzdeni szögesdrótok és védelmi árkok vonalait és megvédeni legénységét, miközben megfelelő tűzerőt biztosít annak. A harckocsik vagy "szárazföldi hajók" létrehozásának ötlete egészen Leonardo da Vinciig nyúlik vissza, de a valódi harckocsikra a belső égésű motor és a lánctalp kifejlesztéséig kellett várni.

A tank elnevezés eredete a TANK kódszó, amely a harckocsi fedőneve volt az I. világháborúban, az angol watertank, azaz "víztartály" szó rövidítése. A nyugati (angol nyelvű) terminológiában használt Main Battle Tank (MBT) megnevezés az általános, harckocsi célra kifejlesztett páncélozott eszközöket jelenti.

Mark I




A mai értelemben vett első harckocsi az 1916-ban megjelent brit Mark I volt. Már 1914-ben is készültek kezdetleges páncélozott járművek, de ezek képtelenek voltak a nyugati front árkokkal szabdalt területein mozogni. A felmerülő katonai nehézségekre válaszolva a brit hadügyminisztérium felállította a Landship (szárazföldi hajó) Bizottságot, melynek olyan jelentős támogatói is akadtak, mint E. D. Swinton vagy Winston Churchill. Egy nagy teherbírású alapjárműre volt szükségük, ami erős és jó terepjáró képességgel rendelkezett. Erre a célra az amerikai gyártmányú Bullock, valamint Holt traktorok voltak alkalmasak, amiket a brit szárazföldi erők a lövegek vontatására használtak. A traktorok átépítésével Sir William Trittont bízták meg, aki megépítette a Lincoln 1. számú gépet.

Lincoln No. 1




A jármű ígéretesnek bizonyult, de a lánctalpai túl keskenyek voltak és gyakran meghibásodtak. A javítások 1915-ben a Little Willie néven ismertté vált modell kialakításához vezettek, ez volt az első brit harckocsi.

Little Willie




A javítások ellenére a harckocsi még mindig nem felelt meg a landship követelményeinek, így W. G. Wilson hadnagy javaslatára nagyobb méretű, a test teljes hosszán körbefutó lánctalpakkal szerelték fel, így megnőtt a jármű stabilitása. Ezzel a kialakítással nyerte el a harcjármű közismert romboid alakját, ez lett a Mother (Anya). A Mother volt a prototípusa a Mk I harckocsinak, melynek 1916 februárjától megkezdődött a sorozatgyártása és ezzel kezdetét vette a "harckocsik korszaka".

Char d'Assault Schneider




A francia háborús vezetés J. E. Estinee ezredes ötletére, 1915-ben elkezdte egy gyalogsági páncélozott rohamkocsi kifejlesztését, hogy tervei szerint meglepetésszerű támadást mérhessen a nyugati front német állásai ellen. Ez a jármű volt a Char d'Assault Schneider, melyet a brit harckocsikhoz hasonlóan a Holt traktor alvázára terveztek. A tervezés kezdetben nehezen haladt, a Schneider mellett létrehozott Char d'Assaut St. Chamond rohamkocsiból is csak 1917-re készült el használható mennyiség.

Char d'Assaut St. Chamond




Emellett az új harcjárművek nem hozták meg a kívánt áttörést, felépítményük még mindig nem felelt meg a nyugati front mostoha terepviszonyainak: a magas felépítmény miatt a jármű súlypontja is túl magasra került, így instabillá tette őket, valamint az árokáthidaló képességük is csekély volt. Viszont a francia fejlesztések vezettek a háború talán legsikeresebb harckocsijának kifejlesztéséhez, ugyanis a Renault FT-17 kialakítása meghatározó lett a harckocsik későbbi történelmében. Az FT-17 könnyű gyalogsági támogató harckocsi volt, a háború végére közel háromezer állt hadrendben és egészen 1944-ig használták.

Renault FT-17




A németek az új veszéllyel szemben kezdetben a tüzérség átszervezésével és a gyalogsági páncéltörő fegyverek hadrendbe állításával válaszoltak, majd 1917 májusára kifejlesztették az A7V harckocsit. Az új Sturmpanzerwagen (magyarul páncélozott rohamkocsi) ormótlan kialakítású jármű volt, 18 fős személyzettel. A kifejezetten sikertelen konstrukcióból mindössze 20 darabot gyártottak. A kezdeti német harckocsifejlesztések kudarcai azonban nem hagyták páncélozott járművek nélkül a hadsereget, a német vezetés a zsákmányolt szövetséges harckocsik használatát is engedélyezte. A hadtörténelem első páncélos csatájára 1918. április 24-én került sor Villers-Bretonneux térségében a brit Mark IV-esek és a német A7V-k között.

A7V




A harckocsik megjelenése sok tervező számára inspirálóan hatott, a háború időszakában számtalan olyan konstrukciót készítettek, amik mára a történelem süllyesztőjébe kerültek. Ezek többsége a Mark I romboid vagy az FT-17 mára hagyományos alakját mintázták, de fellelhetők könnyű vázas -mint az amerikai Skeleton tank, vagy a szuper-nehéz harckocsik is, illetve olyan formák, melyek a mai tapasztalatok mellett már nyilvánvalóan alkalmatlannak tűnhetnek, például a hatalmas kerekű Lebegyenko-harckocsi.

Skeleton tank




Lebegyenko-harckocsi




Az első világháború éveiben, 1916 szeptembere és 1918 novembere között a szövetséges harckocsik közel tízezer bevetésen voltak túl, az új haderőnem kisebb buktatókkal, de sikeresen vizsgázott a harctereken, és mint a háború gordiuszi csomójának megoldója, örökre beírta magát a történelembe.

A háború utáni időszak mégsem kecsegtetett túl sok reménnyel a harckocsikra nézve. 1919 után a britek a harckocsihadtesteket 25-ről 5 zászlóaljra csökkentették, míg az amerikaiak a teljes hadtestüket leszerelték és a harckocsikat a gyalogságnak adták át. A franciaországi hadtestet megtartották különálló fegyvernemként, de feladata kizárólag a teljhatalmú gyalogság támogatása maradt, miközben a világháború körülményei közt sikertelenül szereplő lovasság újra előtérbe került.

A harckocsik sikersorozata ellenére a szövetséges hadseregek motorizálása nagyon lassú ütemben haladt, az élen haladó angolok is csak 1926-ban kezdték el a gyalogság mechanizálását, de a folyamat a II. világháború kitöréséig befejezetlen maradt. A fejlesztések iránya Angliában és az Egyesült Államokban a kisméretű, alacsony költségű, a főként kiképzési céloknak megfelelő harckocsik felé mutatott, a Szovjetunióban pedig az 1920-as évek elején számos kisméretű, gyenge minőségű harckocsit terveztek, nagyrészt brit harckocsitechnika adaptálásával.

Amíg a szövetséges hadseregekben a harckocsizóknak más haderőnemek páncélosellenes előítéleteivel kellett megküzdeniük, addig a versailles-i békeszerződés haderő-korlátozási szabályait átlépve, az Adolf Hitler által vezetett Németország újra fegyverkezésbe kezdett. A német hadvezetés felismerte, hogy a jövő háborúinak megvívásában a harckocsik kulcsszerepet fognak betölteni.

A páncélos hadviselés új filozófiája a harckocsikat helyezte előtérbe és a páncélos egységekre ruházta a jövő hadműveleteinek oroszlánrészét. Így a német hadseregben a követelmény a gyalogság számára a harckocsik követése és az elfoglalt területek biztosítása lett, ami egyben a hadsereg nagyfokú motorizálásának feladatát is rótta a hadseregszervezőkre. Ez a filozófia szöges ellentétben állt a szövetségesek által alkalmazott elvekkel, ahol a harckocsik sebességét a lehető legalacsonyabban tartották, hogy a gyalogság lépést tarthasson velük, ezzel kitéve őket az ellenséges tüzérség és a légierő tüzének.

Hitler hatalomra kerülése után Németország elkezdte többek között nyílt páncélosprogramját is. Ezt megelőzően 1926-ban elkészítették egy Gross traktor nevű program részletes terveit. Ez egy 75 mm-es löveggel és teljesen körbeforgatható toronnyal rendelkező harckocsi volt, melyet egy 1928-ban tervezett 37 mm-es páncéltörő ágyúval felszerelt járművel együtt a Szovjetunióban, egy Káma melletti titkos katonai bázison teszteltek. 1933. november 1-jén felállították az első Panzer (páncélos) egységet Zossenben, az alakulat parancsnoka Otto Lutz lett. A németek négy konstrukciót terveztek és próbáltak ki a háborúig: egy könnyű fegyverzetű, két géppuskával felszereltet, a PzKpfw I-t; egy ugyancsak gyenge páncélzatú, de 20 mm-es gépágyúval felszereltet, a PzKpfw II-t, és két nehezebb fegyverzetű és páncélzatú harckocsit, a PzKpfw III-at 37 mm-es és a PzKpfw IV-et 75 mm-es löveggel.

PzKpfw I




PzKpfw II




PzKpfw III




PzKpfw IV




Az európai hadseregek többségében a páncélos erők fejlesztése lassú ütemben haladt a háború közeledtével. Ezzel szemben a sztálini Szovjetunió példátlan méretű fegyverkezést hajtott végre az 1920-as és 1930-as években, létrehozva számos harckocsitípust, melyek alkalmazása és folyamatos fejlesztése a II. világháború néhány kiváló szovjet harckocsijának alapját képezte, mint a T-34-es és a KV-1-es.

T-34




KV-1




Az újrafegyverkező hatalmak, mint Németország vagy a Szovjetunió számára a világháború előtt, az 1936. július 17-én kitört spanyol polgárháború kínált kitűnő alkalmat új fegyvereik kipróbálására. A harcokban a Szovjetunió a köztársaságiakat, Németország és Olaszország Franco tábornok nacionalistáit támogatta. Ezen a harctéren vizsgázott először az olasz CV33-as, az orosz T-26-os és a német Panzerkampfwagen-sorozat első darabja, a PzKpfw I-es is.

CV33




T-26




A második világháború kitörésekor, 1939-ben csak igen kevés hadsereg ismerte fel a harckocsikban rejlő lehetőségeket. Szeptember 1-jén a német hadsereg megkezdte Lengyelország lerohanását.

7TP




A lengyelek egyetlen ütőképes harckocsi-típusa a 7TP könnyű harckocsi volt, a 37 mm-es Bofors páncéltörő lövegen alapuló harckocsiágyúval felszerelve. Az összehangolt német szárazföldi és légi hadműveletek következtében a legtöbb lengyel harckocsi elpusztult vagy zsákmányul esett.

A német harckocsi-hadviselés 1939-ben sikeresen vizsgázott, és a franciák lerohanása előtt elég időt biztosított a német vezetés részére, hogy elemezzék a felmerült hiányosságokat és átszervezzék páncélos egységeiket. A Wehrmacht ekkor még nagyszámú Panzer I és Panzer II harckocsival volt kénytelen felszerelni csapatait, amikről a hadjárat kezdetekor kiderült, hogy alkalmatlanok a fejlett hadviselésre.

A franciaországi hadjárat idején a szövetséges erők mind fegyverzetben és állományban felülmúlták a németeket. A franciák több mint 3000 korszerű harckocsival rendelkeztek és nagy mennyiségű I. világháborús harcjárművel a tartalék egységekben. Továbbá a kontinensen tartózkodott egy brit expedíciós erő is, 210 db könnyű és 100 db nehéz harckocsival, köztük 23 db új, Matilda I típus. A szövetséges erőfölény kudarcát azonban a hibás vezetés és a csapatok rossz felhasználása okozta, a tábornokok nem tudták levonni a helyes következtetéseket a németek lengyelországi stratégiájából.

A szövetségesek a harckocsik fejlesztése és a korszerű alkalmazás terén is elmaradtak a németek mögött. Kezdetben a franciák és az angolok két harckocsitípust gyártottak, nehéz harckocsikat a gyalogság rohamának támogatására és "cirkáló harckocsikat" a mozgékony lovasság feladatköreinek felváltására. Franciaországban a nehéz harckocsikat a 30 tonnás Char B1 típus, a cirkáló harckocsi kategóriát pedig a 10 tonnás Renault R35 és a Hotchkiss H35 típusok képviselték. A briteknél előbbit a 27 tonnás Matilda I, utóbbit a gyenge páncélzatú és fegyverzetű Mark III, Mark IV könnyű harckocsik képviselték.

Az amerikai hadsereg első nagy mennyiségben gyártott harckocsija az M3 közepes harckocsi volt, erős páncélzattal és egy forgatható toronyba beépített 37 mm-es, valamint a homlokpáncél jobb oldalába épített 75 mm-es ágyúval felszerelve. Többszöri módosítását a britek M3 Lee-nek, majd M3 Grant-nek nevezték, de a ("duplaágyús") járműkonstrukció bonyolultsága miatt leálltak a fejlesztéssel. Bázisán hozták létre az M4 Shermant. A britek egészen 1943-ig nem tudtak a német közepes és nehéz harckocsikat ellensúlyozó harckocsikat előállítani. Januárban azonban megkezdték az Cromwell/Centaur harckocsik sorozatgyártását, melyekből összesen 4016 db készült el. Alapját képezték az A30 Challenger-nek, majd az 1944-ben gyártásra kerülő A34 Comet-nek, amely egészen 1958-ig hadrendben állt a brit hadseregben

M3




M4 Sherman




Cromwell/Centaur




A30 Challenger




A34 Comet




A németek is rengeteg erőfeszítést tettek annak érdekében, hogy harcjárműveik ütőképességét és teljesítményét növeljék, de hadtápvonalaik egyre hosszabbá nyúlása nem kedvezett a végkimenetelnek. Ezen fejlesztések eredményeként születtek meg olyan típusváltozatok, mint a PzKpfw III és a PzKpfw IV közepes harckocsik G-N, ill. F1-J altípusai is. Előbbi típus gyártását 1944 közepén leállították, utóbbi viszont a háború végéig termelés alatt állt.

A második világháborúban tervezett harckocsik egyre vastagabb páncélzattal, egyre nagyobb tűzerejű fegyverzettel és egyre nagyobb teljesítményű motorokkal kerültek gyártásra. A fejlesztések kulcsiránya a lehető legegyszerűbb szerkezeti felépítés lett, amely a hatékony tömeggyártás alapvető kívánalma. Ennek a folyamatnak az eredményeként a háború második felében megjelent nagy űrmérethosszú, 7,5 és 8,8 cm-es harckocsiágyúkkal felszerelt Panzer V Panther, a Panzer VI Tiger és a Tiger II német közepes és nehéz harckocsik, az 1945 februárjában bevetett, 90 mm-es ágyúval szerelt amerikai M26 Pershing, a brit fejlesztésű, 17 fontos ágyúval szerelt Sherman Firefly és az A34 Comet, vagy a szovjet KV-alvázakon létrehozott Joszif Sztálin-sorozat: ISZ-1, ISZ-2, ISZ-3 típusú nehéz harckocsik. Ezen harckocsik némelyike később is résztvevője volt fegyveres összecsapásoknak, de az 1960-as évekre eltüntek a hadrendből.

Panzer V Panther




Panzer VI Tiger




M26 Pershing




Sherman Firefly




ISZ-1




A világháború lehetőséget nyújtott a harckocsi tervezők számára a legkülönbözőbb harckocsi típusok tervezésére és kipróbálására. A háború végére azonban kialakult egy klasszikus, egytornyos, löveggel felszerelt, alap harckocsi forma, ami a mai napig meghatározta a páncélosok kifejlesztését. A folyamatos tesztelés bebizonyította, hogy a több körbeforgó toronnyal felszerelt és az óriás harckocsik konstrukciója, mint a szovjet T-100-as vagy a német Maus harckocsi nem életképesek, ezért ezeket a tervezők viszonylag hamar elvetették.

A hidegháború időszakának két meghatározó harckocsifejlesztési irányadója volt: az egyik a Varsói Szerződés, másik a NATO. Míg az előbbiben a szovjet "tömeghadsereg" filozófiája került előtérbe átlagos minőségi színvonallal, addig utóbbiban erre a jobb túlélőképességű, minőségi fölénnyel rendelkező eszközökkel adták meg a választ.

A nyugati hatalmak elsőként az 1945-ös berlini győzelmi felvonuláson szembesülhettek a szovjet tüzérségi és harckocsierők fejlettségével és mennyiségével. A Sztálinról elnevezett ISZ-2 és ISZ-3 nehéz harckocsikat 122 mm űrméretű, D-25T jelzésű, 217 mm páncél átütésére képes harckocsiágyúkkal szerelték fel. Utolsó nehézharckocsi-projektjük a ISZ-3-ból továbbfejlesztett ISZ-10, későbbi nevén T-10 volt, melyet 1966-ban megszüntettek.

T-10




A brit Centurion harckocsit a második világháború végén fejlesztették ki a Panther és a T-34 előnyös tulajdonságai figyelembevételével, 1949-ben rendszeresítették a Brit Szárazföldi Erőknél. Részt vett a Koreai háborúban, ahol az amerikai Pershing típussal sikerrel vették fel a harcot az orosz T-34/85 harckocsitípussal. Sikerességét jól mutatja, hogy alapját képezte a későbbi Chieftain és Merkava harckocsiknak egyaránt.

Centurion




Chieftain




Merkava




A NATO-harckocsik kezdetben 76 mm-es és 84 mm-es harckocsiágyúkat alkalmaztak, majd végül áttértek a nagyobb hatóerejű 105 mm-es huzagolt csövű lövegekre, amelyek megfelelő alapot adtak a lőszerek és a töltényűrök NATO-szabványosítására is. Az amerikaiak az M26 Persing típusból fejlesztették ki az M48 Patton, majd a modernebb M60 Patton harckocsikat. Az NSZK 1965-re készítette el a háború óta elsőként (1956-tól) fejlesztett harckocsiját, a Leopard 1-et. Ezt követte a francia fejlesztésű AMX 30 harckocsi, mindegyik típust 105 mm-es lövegekkel szerelték fel. A nyugati szakemberek számára nagy meglepetést okozott a szovjet T-62-es harckocsi megjelenése. Főfegyvere egy huzagolatlan 115 mm-es harckocsiágyú volt, amely új fejezetett nyitott a harckocsiágyúk tervezésében.

M48 Patton




M60 Patton




Leopard 1




AMX 30




T-62




A löveget kifejezetten űrméret alatti, leválóköpenyes, szárnystabilizált, páncéltörő nyíllövedék kilövésére tervezték, azonban a löveg konstrukciós hibái miatt nem volt megfelelően pontos és megbízható, így leváltották vagy huzagolták őket. A NATO eközben elkezdte a sima furatú harckocságyúk tervezését, aminek hatása az volt, hogy a szovjet simacsövű-löveg program is tovább folytatódott. Eredménye lett az 53,5-es űrmérethosszú 2A26 GRAU-kódú 125 mm-es ágyú, mellyel a T-64-es harckocsikat szerelték fel. Kisebb módosításával jött létre a 2A46 sorozat, ami nagyobb hatásfokot és megbízhatóságot biztosított a T-72-es harckocsik számára. Ezt az ágyúsorozatot alkalmazzák a T-80/-90 harckocsikban is.

T-64




T-72




A hidegháború idején számos nemzetközi program indult egységes harckocsitípusok kifejlesztésére. Az egyik ilyen az USA-NSZK által létrehozott MBT-program (Main Battle Tank-program), amely felbomlott az egységes kísérleti alvázak megalkotása után. A kudarcba fulladt fejlesztések továbbviteleként jöttek létre a német Leopard 2 és az amerikai M1 Abrams harckocsik.

Leopard 2




M1 Abrams




A nyugati és szovjet harckocsitechnika összecsapásának fő színtere a második világháború után létrejött Izrael és az őt körbevevő arab államok közti folyamatos háborúskodás. Izrael minden támadást vissza tudott verni és offenzívákban területeket is szerzett, a világháborús német Panzerwaffe után az izraeli páncéloserők lettek a legsikeresebb harckocsizók a világon. Az 1967-es hatnapos háború után döntés született egy saját fejlesztésű - a sikeres Centurionön alapuló - nehéz harckocsi, a Merkava kifejlesztésére.

Merkava




A hetvenes évektől kezdve a harckocsikat fejlett elektronikai rendszerekkel kezdték felszerelni, úgymint az elektronikus tűzvezető rendszer, lézertávmérők, a különböző spektrumban működő éjszakai irányzékok és elektronikus helymeghatározó berendezések.

A harckocsik létjogosultságáról szóló viták egyik sarokpontjának tekinthető az 1979-1988-as afganisztáni szovjet beavatkozás, mivel a tálib ellenállóknak a harckocsik árának töredékért beszerezhető kézi páncéltörő fegyverekkel számos harcjárművet sikerült megsemmisíteniük.

A Szovjetunió összeomlását követő időszak eddigi legnagyobb fegyveres konfliktusaiban a legelső az 1991. január 16-án kirobbant öbölháború, amely a NATO fennállásának legelső fegyveres beavatkozása volt. A Kuvait felszabadításáért indított, ENSZ BT által jóváhagyott koalíciós hadműveletekben nagyarányú harckocsi-összevonások történtek, több nyugati harckocsitípust ekkor vetettek be először "éles" harccselekményekben (M1 Abrams, Challenger 1).

A háborúk főbb harckocsitípusai az iraki oldalon szovjet T-54/T-55, T-59/T-69, T-62 és T-72 harckocsik voltak, melyek közül a legfejlettebb T-72 is csak az orosz változatoknál tíz évvel idősebb technikai színvonalat tudta felvonultatni. A T-72 korának egyik legerősebb főfegyverzetével ellátott, tömegtámadásra kifejlesztett harckocsija volt, ezzel szemben védettsége gyenge a fejlett páncéltörő eszközökkel szemben.

A szövetséges harckocsiállomány gerincét az 1980-ban hadrendbe állított amerikai M1A1 Abrams, az angol Challenger 1 és a kuvaiti M-84AB harckocsik alkották. Az amerikai és brit harckocsik fegyverzetben, páncélzatban és technikai fejlettségben is messze felülmúlták az iraki páncélosokat.
 
 
0 komment , kategória:  Fegyverek:  
Az i. e. 14. századi hurri dalok
  2018-02-25 21:50:34, vasárnap
 
 
A hurri dalok ékírásos agyagtáblákon fennmaradt i. e. 14. századi dalok, melyeket Ugarit (ma Rász-Samra, Szíria) városában találtak. Nagy részük töredékes, de egyikük, a h.6 számozást kapott Nikkal-himnusz majdnem teljes egészében fennmaradt, ezzel a világ legrégebbi ismert dallama.

Az i. e. 14. századi agyagtáblákon, melyeket az 1950-es években találtak az ugariti királyi palota ásatásakor, körülbelül 36 himnusz maradt fenn, nagyrészt töredékesen. Csak egy van köztük, ami nagyrészt sértetlenül maradt meg. A dal egy himnusz Nikkalhoz, a gyümölcsösök sémi istennőjéhez; az énekes hangszeres kísérettel (valószínűleg lanttal vagy a sammûm nevű kilenchúros hárfával) adta elő. Míg a töredékesen fennmaradt himnuszok közt van, amelyiknek a szerzője neve is fennmaradt, a Nikkal-himnuszé nem. Némelyik táblán a hárfa hangolásához is szerepelnek instrukciók. A tábla a Damaszkuszi Nemzeti Múzeumban található. A hurri himnuszok ezer évvel korábbiak, mint sok más ókori zenedarab, köztük Szeikilosz sírverse vagy a delphoi himnuszok, de rekonstrukciójuk vitatott, legalább öt, egymástól nagyon eltérő változata létezik.

Az ugariti királyi palota bejárata




A h.6 tábla tetején szerepel a hurri nyelvű szöveg, alatta kettős elválasztóvonal. A szöveg folyamatos spirálban íródott, a recto és verso oldalakon váltakozva, ami nem jellemző a babiloni szövegekre. Ez alatt szerepelnek az akkád nyelvű zenei utasítások, melyek hangközökből és számokból állnak. Az értelmezési kísérletek különbözőségei ezen páros jelek jelentéséből, illetve a szöveghez fűződő viszonyuk kérdésességéből fakadnak. A zenei utasítások alatt újabb elválasztóvonal szerepel, alatta kolofonban a következő akkád szöveg: "Ez egy nitkibli [azaz nid qabli hangolású] dal, egy zaluzi, melyet Ammurabi jegyzett le."

Rajz arról a tábláról, melyen Nikkal himnusza fennmaradt




A Nikkal-himnusz szövege nehezen megfejthető, részben mert a hurri nyelvet nem értjük teljesen, részben pedig mert az agyagtábla sérülései miatt a szövegben kisebb lacunák találhatóak. Emellett úgy tűnik, a szöveg egy helyi, ugariti dialektusban íródott, ami különbözik a más forrásokból ismert nyelvváltozatoktól. Az is lehetséges, hogy egyes szavakat máshogy ejtettek, hogy illeszkedjenek a zenéhez.

Azoknak, akik áldoznak neked (?)
Készíts két áldozati cipót táljaikban, amikor áldozok előtte.
Az ég felé emelték áldozati ajándékaikat jólétért és szerencséért fohászkodva.
Trónod jobb oldalánál, az ezüstkard szimbólumnál áldoztam neked.
Eltörlöm (a bűnöket). Anélkül, hogy elfedném vagy tagadnám őket, elhozom eléd, hogy ez megfeleljen neked.
Szereted azokat, akik megbékélés céljából járulnak eléd.
Azért jöttem, hogy eléd helyezzem ezeket és elvigyem egy békítési szertartás alatt. Tisztelni foglak téged zsámolyod előtt (...)
Nikkal az, aki megerősíti őket. Ő teszi, hogy a házaspároknak gyermekeik legyenek.
Ő hagyja, hogy az apák gyermeket nemzzenek.
De a nemző azt kiáltja: "Ő nem szült gyermeket!" Miért nem szültem neked gyermeket, ahogy egy jó feleség teszi?
 
 
0 komment , kategória:  Történelem:  
     1/14 oldal   Bejegyzések száma: 132 
2018.01 2018. Február 2018.03
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 3 db bejegyzés
e hónap: 132 db bejegyzés
e év: 957 db bejegyzés
Összes: 38137 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 2413
  • e Hét: 42759
  • e Hónap: 160729
  • e Év: 3144929
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.