|
2022-06-05 06:07:24, vasárnap
|
|
|
Montessori irányelvek otthonra - játékhoz, tanuláshoz, gyakorláshoz
Önálló cselekvés
Hagyjuk a gyereket önállóan cselekedni, vagyis mindent, amire képes, végezze
el saját maga. Az önálló cselekvéshez biztosítani kell számára a megfelelő
környezetet és a megfelelő eszközöket.
Montessori a gyerekszobában
A gyerek játékának, tanulásának színtere könnyen átlátható, szellős, megfelelően
rendezett és rendszerezett tér legyen. A könnyen mozgatható bútorok igazodjanak
a gyerek testmagasságához. A nyitott polcokon ne ömlesztve, egymás hegyén-hátán,
hanem inkább szellősen, könnyen hozzáférhetően sorakozzanak a játékok, tanulási
eszközök, amikhez a gyerek könnyen hozzányúl, amiket szívesen levesz a helyéről.
A fejlődés gátja lehet a túlzott siettetés
A gyerekek eleve lassabbak, mint a felnőttek, ezért mindig hagyjunk elegendő időt
számukra. Ne siettessük őket például az öltözködésben, evésben, háztartási
munkában, rendrakásban - és általában véve, a természetes fejlődésében sem.
Túlzott féltés
Ne vigyük túlzásba a túlságosan óvó, féltő gondoskodást, mert ez gátja lehet a
gyermek egészséges szellemi fejlődésének.
Parancsok helyett motiváció
A gyereknek ne hangosan parancsolgassunk, ne konkrét, pattogós utasításokat
adjunk, hanem inkább segítsük, motiváljuk őt abban, amilyen tevékenységben
éppen benne van - másképpen ne ,,informátorok" legyünk felette, hanem szervezők
legyünk körülötte.
Hagyjuk érvényesülni a gyerek személyiségét
Ne erőltessünk valamit mindenáron a gyerekre, ha az őt egyáltalán nem érdekli.
A gyerek nem funkciógyerek, akinek a mi vágyainkat, álmainkat kell valóra váltania,
hanem egy önálló személyiség.
Játék közben saját időbeosztás
A gyerek a szabad játékalkalmakkor a saját időbeosztása szerint játsszon a
játékokkal, az a kedvező, ha saját maga döntheti el, hogy melyik játékkal
mennyi időt szeretne eltölteni.
Következetesség - következmény
Ha a gyerekkel közösen megállapodunk valamiben, akkor azt be is kell tartatni.
Ha a gyerek nem tartja be az ígéretét, akkor nem szabad őt öncélúan büntetni,
hanem helyette inkább teremtsünk lehetőséget a hibái korrigálására.
Valódi terepen, valódi szemléltetőeszközök
Ha tehetjük, a gyereket valós környezetben, valódi tárgyakkal oktassuk.
A gyerek jöjjön rá a problémára, ne mi
Lassítsuk le a mozdulatainkat, amikor a gyereket tanítjuk. Tanítás közben
kerüljük a határozott utasításokat, és engedjük, hogy a gyerek jöjjön rá a
probléma megoldására. Hagyjunk számára időt a próbálkozásra.
A döntés szabadsága
Játék, tanulás során - ha csak lehet - engedjük meg, hogy a gyerek válassza
ki a számára rendelkezésre bocsájtott választékból a játéklehetőségeket,
megoldandó feladatokat.
Biztassuk arra, hogy bátran kérdezzen tőlünk, mondja ki gondolatait, ötleteljen
a csoport többi tagjával.
Saját fejlődési ütem
Tanulás játék során ne hasonlítgassuk a gyereket máshoz. Mindig a saját
fejlődési üteméhez, a saját képességeihez mérjük, ne erőltessük rá a
kötelező haladási tempót. Vegyük figyelembe a korát és az érettségét.
Tanítás a gyerek érdeklődési területéből merített példákkal
A gyermekkel való játék, fejlesztés során vegyük figyelembe az adott gyermek
érdeklődési területét. Új ismereteket próbáljunk meg az érdeklődési területéből
merített példákkal elmagyarázni - így könnyebben meg fogja érteni. Még több
Montessori tanulás, tanítás itt:
A hibákat mindig ki lehet javítani
Jó, ha a gyermeknek lehetősége van a saját hibáinak önálló észlelésére és
korrigálására. Használjunk Montessori ihletésű játékokat, eszközöket,
amelyek erre kiváló lehetőséget teremtenek. A Montessori játék (rózsaszín
torony) nem egyenlő a Montessori alapelvű játékkal (Logico), mert az előbbiek
önellenőrzésre nem alkalmasak - legalábbis képzett szakember segítsége
nélkül.
A választás szabadása
A gyermek számára átengedett szabadság nem azt jelenti, hogy mindent mindig
megengedünk a gyereknek. Nem. Azt takarja, hogy a gyerek a saját korának,
saját fejlődési szintjének megfelelő eszközökkel szabadon tevékenykedhet;
vagyis nem abszolút szabadságot engedünk meg számára, hanem a választás
szabadságát. Például óvodás korú gyereknek kínáljunk fel érettségének
megfelelő különböző játszási lehetőségeket, amik közül ő maga választhat.
Felelősség a mindennapokban
Óvodában, iskolában, táborban, gyerekközösségben minden gyereknek legyen
saját feladata, ami a napi rutin fontos része. Például óvodában napos, iskolában
krétafelelős, stb.
A gyerek tanításának lépései
Közös tanulás - kötelezően elvégzendő feladat egyedül - ajánlott feladat egyedül
- szabadon választott feladat egyedül.
A gyerek tanulásának lépései
Próbálkozás (előveszi a Montessori tornyot és elkezd építeni)
Megtapasztalás (alulra teszi az 1.es kockát, rá a többit, összedől a torony,
valami nem jó)
Gyakorlás (újra próbálkozik, hogyan tudná felépíteni)
Ismerkedés (az egyik kocka kisebb, a másik nagyobb)
Képesség kialakulása (rájön, hogy melyik kockára melyiket kell rakni)
Tudás (a tornyot képes maga felépíteni úgy, hogy az nem dől össze)
Önállóságra nevelés
A Montessori gyermeknevelés célja, hogy a gyerek képessé váljon az önálló
döntések meghozatalára, hogy felnőttként könnyebben megállja a helyét az
állandóan változó világban.
Minden fontos valamiért
Minden dolog fontos egy másik dolog szempontjából, például a nyelvtan nem
csupán egy iskolai kötelező tantárgy, hanem egy olyan elsajátítandó ismeret
anyag, ami később az életben való boldoguláshoz lesz nagyon is szükséges.
És végül ne feledjük, hogy Maria Montessori, aki mindenkor a gyerekek
tiszteletére hívta fel a figyelmet, úgy tartotta: minden gyermekben él a
cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, éppen ezért biztosítani
kell számukra a spontán, szabad tevékenység lehetőségeit. Montessori szerint
a gyermek fejlődése egy belső erők által hajtott természetes folyamat. Ezt a
belső menetrendet nem lehet senkinek kívülről átvenni, mert akkor a gyermek
identitása elmélyül, érdeklődése nem tud kellően kibontakozni, szárnyalni.
|
|
|
0 komment
, kategória: Iskola |
|
Címkék: játékalkalmakkor, testmagasságához, parancsolgassunk, következetesség, önellenőrzésre, gyerekszobában, mindennapokban, gyermeknevelés, megtapasztalás, tevékenykedhet, hozzáférhetően, megismerésének, mozdulatainkat, tevékenységben, hasonlítgassuk, korrigálására, öltözködésben, megállapodunk, rendelkezésre, lehetőségeket, képességeihez, elsajátítandó, személyiségét, próbálkozásra, szempontjából, rendszerezett, meghozatalára, funkciógyerek, boldoguláshoz, érettségének, választékból, következmény, fejlődésének, krétafelelős, sorakozzanak, rendrakásban, gyereket önállóan, önálló cselekvéshez, megfelelő eszközöket, gyerek játékának, könnyen mozgatható, gyerek testmagasságához, nyitott polcokon, gyerek könnyen, fejlődés gátja, túlzott siettetés, gyerekek eleve, természetes fejlődésében, gyerek személyiségét, önálló személyiség, szabad játékalkalmakkor, saját időbeosztása, Használjunk Montessori, Maria Montessori,
|
|
|
|
gyereket önállóan, önálló cselekvéshez, megfelelő eszközöket, gyerek játékának, könnyen mozgatható, gyerek testmagasságához, nyitott polcokon, gyerek könnyen, fejlődés gátja, túlzott siettetés, gyerekek eleve, természetes fejlődésében, gyerek személyiségét, önálló személyiség, szabad játékalkalmakkor, saját időbeosztása, gyerekkel közösen, hibái korrigálására, gyereket valós, gyerek jöjjön, gyereket tanítjuk, határozott utasításokat, döntés szabadsága, gyerek válassza, számára rendelkezésre, csoport többi, gyereket máshoz, saját képességeihez, gyerek érdeklődési, gyermekkel való, adott gyermek, érdeklődési területéből, hibákat mindig, gyermeknek lehetősége, saját hibáinak, választás szabadása, gyermek számára, saját korának, napi rutin, gyerek tanításának, gyerek tanulásának, egyik kocka, másik nagyobb, tornyot képes, gyerek képessé, másik dolog, iskolai kötelező, olyan elsajátítandó, életben való, világ megismerésének, gyermek fejlődése, belső erők, játékalkalmakkor, testmagasságához, parancsolgassunk, következetesség, önellenőrzésre, gyerekszobában, mindennapokban, gyermeknevelés, megtapasztalás, tevékenykedhet, hozzáférhetően, megismerésének, mozdulatainkat, tevékenységben, hasonlítgassuk, korrigálására, öltözködésben, megállapodunk, rendelkezésre, lehetőségeket, képességeihez, elsajátítandó, személyiségét, próbálkozásra, szempontjából, rendszerezett, meghozatalára, funkciógyerek, boldoguláshoz, érettségének, választékból, következmény, fejlődésének, krétafelelős, sorakozzanak, rendrakásban, elmagyarázni, fejlődésében, környezetben, utasításokat, időbeosztása, informátorok, tiszteletére, érvényesülni, lehetőségeit, gyakorláshoz, kibontakozni, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
59 db bejegyzés |
e év: |
566 db bejegyzés |
Összes: |
34577 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 1854
- e Hét: 8730
- e Hónap: 18114
- e Év: 150668
|
|
|