|
2019-04-17 16:57:43, szerda
|
|
|
Biblia egyik protokanonikus ószövetségi irata, mely a Héber Biblia harmadik - Ketuvim - részében, annak második csoportjában helyezkedik el, az Öt tekercs egyikét alkotva. A keresztény kánonban, szerzőségi és történeti szempontok miatt, közvetlenül Jeremiás könyve után került.
...... ........... ........... ......
Öt gyászénekben siratja el a szerző - a hagyomány szerint Jeremiás próféta - Jeruzsálem és a Templom Kr. e. 587-es lerombolását, és az átélt borzalmakból fakadó mélységes gyászból Isten irgalmáért könyörög, mert csak ő bocsáthat meg a bűnös népnek. Az énekeket az isteni irgalomba vetett bizalom hatja át.
A Siralmak öt énekből áll, amelyek egybeesnek a könyv egyes fejezeteivel. Az első négy ének akrasztikus (alfabetikus), vagyis mindegyik vers a héber ábécé egy-egy egymást követő betűjével kezdődik, és az irodalmi gyászdal mértékében van írva. Az ötödik ének pedig egy népi siratóének, amely 22 versből áll, azaz, ahány betű van a héber ábécében.
- A Siralmak öt ének tartalma
I. Jeruzsálem megaláztatása (1)
II. Isten büntetésének következményei (2)
III. Panaszdal első személyben (3)
IV. Az ostromlott Jeruzsálem (4)
V. Könyörgés Jahve irgalmáért (5)
- Keletkezési ideje, szerzője.
A Siralmak könyve Jeruzsálem Kr.e. 587-es ostromára, a város és a templom lerombolására emlékezik. A zsidó és a keresztény hagyomány a könyv szerzőjének - talán a 2Krón 35,24-25 alapján - Jeremiás prófétát tartotta, aki maga is jelen volt az ostromnál. Az énekek számos olyan utalást tartalmaznak az ostrom és az azt követő események borzalmaira, amelyek kétségtelenül személyes élményből erednek. Azonban a könyvben foglalt gondolatok sokszor eltérnek Jeremiás hiteles orákulumaitól. Pl. Jeremiás másképpen gondolkodott Cidkija királyról (vö. Jer 37,17kk; 38,22 - Siralm 4,20), vagy nem reménykedhetett egyiptomi segítségben (Jer 37,5-8 - Siralm 4,17), illetve azt sem mondhatta, hogy megszűnt a prófétai szó (Jer 42,4-22 - Siralm 2,9). Mindezek miatt a modern bibliakutatók között legtöbben elvetik Jeremiás szerzőségét. Az nyitott kérdés, hogy a Siralmaknak egy vagy több szerzője van-e. Az azonban biztosnak látszik, hogy az ismeretlen szerző vagy szerzői kar átélte a drámai eseményeket. Mivel az egyes énekek nem teljesen azonos módon beszélik el Jeruzsálem katasztrófáját, a visszaemlékezés mértéke más és más, ennél fogva több kutató úgy véli, hogy nem egy időben keletkeztek az énekek. Általános vélemény szerint mind az öt dal a Kr. e. 587 utáni és Kr. e. 538, a Kürosz-ediktum előtti időből való. Elégséges támpontok hiányában azonban bizonytalan keletkezési idejük különbözőségére vagy határozott időpontokra következtetni. Bizonyos részletek azonban arra utalnak, hogy a katasztrófához közeli időpont a legelfogadhatóbb.
A Siralmak keletkezési helye valószínűleg Palesztina, közelebbről Jeruzsálem, de nem zárható ki a babiloni diaszpórában való keletkezés lehetősége sem, hiszen a fogságban élőknek - mint Ezékiel próféta könyvéből ismeretes - tudomásuk volt Jeruzsálem helyzetéről
- Tanítása
A Siralmak könyve lélekbe markoló szavakkal írják le azt a mélységes gyászt, amit a lerombolt város és az átélt borzalmak miatt keletkezett, azonban emellett magyarázatot is keres erre a szomorú helyzetre. A történeti katasztrófát a bűnös emberi magatartással hozza összefüggésbe. Júda és Jeruzsálem pusztulásának oka Isten haragja volt (2,1 köv.; 3,43 köv.), aki a várost vétkeiért büntette (1,8; 2,13 köv.; 3,42; 4,6; 5,7.16).
Ezekből a keserves énekekből azonban megingathatatlan bizalom árad Isten felé. A kilátástalan helyzetben egyedül ő nyújthat segítséget, ezért fordul hozzá az imádkozó (1,20; 2,18). A büntetés tőle jött és jogos volt, de ő hallgathatja meg a büntetés elhárítását kérő imát is és ő az, aki irgalmas azokhoz, akik bűnbánatot tartanak. Ez a bizalom többször is kifejezésre jut a panaszdalok között (3,21 köv. 31; 4,22), és a mű az isteni megbocsátásban reménykedő imával zárul (5,19 köv.). Az őszinte bűnbánattal összekapcsolt Istenbe vetett bizalom adja meg minden időben a Siralmak értékét és aktualitását.
*
- Bibliai fordítás Károli Biblia - A Siralmak könyve Link
Bibliai fordítás: JEREMIÁS SIRALMAI - Siralmak öt éneke
- Első ének: Az elpusztult Jeruzsálem Link
- Második ének: Júda és Jeruzsálem megtapasztalta Istene haragját Link
- Harmadik ének: A kegyesek szenvedése és annak értelme Link
- Negyedik ének: Az ostromolt Jeruzsálem ínsége Link
- Ötödik ének: Könyörgés irgalomért Link
*
- Mazsola oldalon Link
- mek.oszk.hu oldalon Link |
|
|
0 komment
, kategória: Biblia - szentírások |
|
Címkék: legelfogadhatóbb, megingathatatlan, reménykedhetett, különbözőségére, visszaemlékezés, protokanonikus, katasztrófáját, megbocsátásban, megtapasztalta, következményei, katasztrófához, lerombolására, összekapcsolt, megaláztatása, bibliakutatók, következtetni, pusztulásának, magatartással, összefüggésbe, orákulumaitól, kétségtelenül, büntetésének, csoportjában, aktualitását, tartalmaznak, gyászénekben, lerombolását, borzalmakból, fejezeteivel, kilátástalan, valószínűleg, diaszpórában, hallgathatja, katasztrófát, gondolkodott, magyarázatot, keresztény kánonban, szerző –, hagyomány szerint, átélt borzalmakból, bűnös népnek, isteni irgalomba, könyv egyes, első négy, héber ábécé, irodalmi gyászdal, ötödik ének, népi siratóének, héber ábécében, ostromlott Jeruzsálem, templom lerombolására, keresztény hagyomány, Héber Biblia, Templom Kr, Könyörgés Jahve, Jeruzsálem Kr, Károli Biblia, JEREMIÁS SIRALMAI,
|
|
|
|
keresztény kánonban, szerző –, hagyomány szerint, átélt borzalmakból, bűnös népnek, isteni irgalomba, könyv egyes, első négy, héber ábécé, irodalmi gyászdal, ötödik ének, népi siratóének, héber ábécében, ostromlott Jeruzsálem, templom lerombolására, keresztény hagyomány, könyv szerzőjének, énekek számos, könyvben foglalt, modern bibliakutatók, nyitott kérdés, vagy több, azonban biztosnak, ismeretlen szerző, drámai eseményeket, egyes énekek, visszaemlékezés mértéke, időben keletkeztek, katasztrófához közeli, babiloni diaszpórában, fogságban élőknek, mélységes gyászt, lerombolt város, átélt borzalmak, szomorú helyzetre, történeti katasztrófát, bűnös emberi, várost vétkeiért, keserves énekekből, kilátástalan helyzetben, büntetés tőle, büntetés elhárítását, bizalom többször, panaszdalok között, isteni megbocsátásban, őszinte bűnbánattal, elpusztult Jeruzsálem, kegyesek szenvedése, ostromolt Jeruzsálem, legelfogadhatóbb, megingathatatlan, reménykedhetett, különbözőségére, visszaemlékezés, protokanonikus, katasztrófáját, megbocsátásban, megtapasztalta, következményei, katasztrófához, lerombolására, összekapcsolt, megaláztatása, bibliakutatók, következtetni, pusztulásának, magatartással, összefüggésbe, orákulumaitól, kétségtelenül, büntetésének, csoportjában, aktualitását, tartalmaznak, gyászénekben, lerombolását, borzalmakból, fejezeteivel, kilátástalan, valószínűleg, diaszpórában, hallgathatja, katasztrófát, gondolkodott, magyarázatot, eseményeket, közelebbről, siralmaknak, szerzőjének, helyezkedik, keletkezési, alfabetikus, bűnbánattal, keletkeztek, bizonytalan, akrasztikus, időpontokra, elhárítását, szerzőségét, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
47466 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 9255
- e Hét: 20885
- e Hónap: 54039
- e Év: 287786
|
|
|