Regisztráció  Belépés
eposz.blog.xfree.hu
Enneagram: 5-ös (Merkúr: Szűz: Föld) 6-os 8-as (Nap: Oroszlán: Tűz) 9-es Képes vagyok rá, ura vagyok a helyzetnek. Nem vitatkozok. Lauter Szabolcs
1987.09.04
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Gnoszticizmus
  2017-05-28 10:26:37, vasárnap
 
   
 



Tron Legacy - Kevin Flynn Creates Clu
The Matrix - Reloaded - Neo VS. Smith - Part 1
The Matrix - Reloaded - Neo VS. Smith - Part 2
The Matrix - Reloaded - Chateau Fight Scene
The Matrix - Revolutions: Deus Ex Machina (Satan)
Matrix Ending
Buddha - Awakening
Link

Jung és az árnyék

A grofi terápiában az egyén először az ,,árnyékával" konfrontálódik - így nevezte Jung lelkünk elfojtott, meg- és letagadott részeit.
Csak aki az árnyékot befogadta és elfogadta jelenlétét, éli meg az átalakulás folyamatát, amely összeköti őt transzcendens lényével.
Jung az ,,árnyékot" a személyiség alsóbbrendű részének tartja.
Minden olyan személyes tulajdonságunkat, amelyeket nem élünk meg, mivel tudatosan választott életformánkkal nem összeegyeztethetők, és amelyek egy ellenkező tendenciával rész-személyiséggé szerveződnek egybe a tudattalanban, nevezzük árnyéknak.
Az árnyék kompenzálóan viselkedik a tudat irányában, hatása ezért egyáltalán nem lehet negatív vagy pozitív. Az árnyék tudatosításával kezdődik az analízis munkája. Ha elnyomják, semminek tekintik, vagy akár identifikálják az énnel, az egyképpen veszedelmes diszszociációkra vezethet. Disszociáció alatt értjük valamely asszociáció megszűnését, felbomlását. A lélektani asszociáció jelentése: képzettársítás, a tudatban megjelenő képzetek hasonlóság, ellentét stb. alapján történő egymáshoz kapcsolása.
Mivel az árnyék igen közel áll az ösztönvilághoz, okvetlenül fontos folyamatosan figyelembe venni. C. G. Jung így ír az árnyékról:
,,Az árnyék alak megszemélyesít mindent, amit az alany nem ismer el, és ami mégis újra meg újra közvetlenül vagy közvetve feltolakszik benne, így például alacsonyabb rendű jellemvonások és más összeférhetetlen tendenciák."
,,Az árnyék [....] az a leplezett, elfojtott, vétkes és többnyire kisebbrendű személyiség, amelynek végső hullámverése egészen az állati ősök birodalmáig nyúlik vissza, és ily módon átfogja a tudattalan teljes történelmi aspektusát. Az árnyék nemcsak morálisan elvetendő tendenciákból áll, hanem meglehetősen sok jó tulajdonság is kimutatható róla, többek között például: normális ösztönök, célszerű reakciók, valósághű észlelések, alkotó impulzusok."

Egy nagyon kedves és ,,régi" Csillagmag olvasó írt kétségbeesett levelet még augusztus elején, idézem: ,,...szeretettel érdeklődnék és kérnék tőled, hogy kérve kérlek, írj valamit, akár csak egy rövidet is a honlapra, hogy mi történik, mert brutális feszültségek vannak mostanában. Nemcsak az én életemben vannak nagy változások...,,

...úgyhogy most egy asztrológiai-asztrozófiai jellegű írás következik, hosszú kihagyás után.

Kanyarodjunk kicsit vissza 2012 év végére, amikor is a Szaturnusz belépett a skorpió jegyébe, és azóta is ebben tartózkodik egészen 2014 legvégéig. Ez figyelemfelkeltő üzenetet ad erre a két évre, főleg a mostani időszakra. Tömören fogalmazva azt üzeni erre a két évre, hogy amivel meggyűlik a bajunk, az a belső árnyékszemélyiség-aspektusok, belső elfojtott és a vágyott énképek harca az életünk irányításáért. S ami ebben a két évben igencsak hangsúlyos az, hogy minden, ami nem igazi belső szenvedély önmagunkban, az összetörik. Ezért hatalmas koppanások, lufi-durranások jellemzik ezt az időszakot, ahogyan a vágyaink landolnak a földön, kiüresednek, és megértjük hogy eddig mozgatórugóink fabatkát sem érnek. Ez az ,,én vagyok" és a ,,nem én vagyok" belső küzdelme tulajdonképpen.

Valakinek hitted magad, és a Szaturnusz által szembesülsz azzal, hogy ez csak egy újabb játszma, egy újabb elterelés volt részedről, hogy belső frusztrációidat, árnyék-érdarabkáidat kiéld: hogy hatalmat, pénzt, szeretetet, hírnevet, elismerést, szexet, szenvedést vagy bármit szerezz magadnak. A Szaturnusz pedig a belső nagy tanítónk, ami addig nyomja úgymond bele az életünket egy adott aspektusba, míg az le nem kopik rólunk. És ez mérhetetlenül tud ám fájni.

S hogy ez miért erősödött fel az elmúlt időszakban? Nos, a skorpió jegy egyik ura a Mars, ami július legvégén belépett a skorpióba, ezzel ,,felerősítve" a harcot - vagyis tükrözve, hogy a harc felerősödik.

Az árnyékszemélyiségnek, a belső aspektusainknak a jellemzője az, hogy minél nagyobb erővel próbálunk egy tulajdonságot mondjuk eltaszítani magunktól, az annál nagyobb erővel fog visszatérni hozzánk, amikor is mondjuk elveszítjük a ,,fejünket" - azaz a tudatosságunkat. Ilyenkor hatalmas erővel tudnak felszínre jönni az árnyék-részek, amelyeket személyiségünk belső sötét részeire száműztünk. A skorpióban a lelki stabilitás keresése zajlik, és így a Szaturnusz stabilitás-szimbóluma segítségünkre lesz azzal, hogy ami árnyék bennünk, az minél előbb kiélésre kerüljön. A Mars pedig üzenetében azt mondja, hogy megvan most hozzá az erőnk, hogy elengedjük ezeket az árnyékrészeket.

Igen ám, de ami még nagyobb erővel jön elő, és azt megszokásból/programból még nagyobb erővel nyomjuk vissza, az még nagyobb szenvedést szül. Még nagyobb az indulat, illetve még jobban elfárad az ember, mert leszívja az erejét a belső harc.

A válasz a megengedés: ha megengedjük, hogy ezek kirobbanjanak, kiégjenek belőlünk, akkor hamarabb túlvagyunk ezen a belső küzdelmen. Talán még azt is merem mondani, hogy a jövő év abból a tekintetből könnyebb lesz, hogy a Szaturnusz elhagyja a skorpiót és belép a nyilas jegyébe, ami miatt ez a nagy belső ,,zizi" kicsit csillapodik. De ne higgye senki, hogy ez, ami most zajlik, az ,,rossz"! Mert ha rossznak bélyegezzük meg azokat az erőket, amik felszabadítják belőlünk az elnyomott aspektusainkat, akkor csak továbbra is játszmáinkat akarjuk játszani - ezt pedig a Szaturnusz belső gátja hála égnek nem engedi.

Érdemes tehát elébe menni a problémának: megtalálni azt, hogy a személyiségünk mely részei nem szolgálnak már minket. A hiszti, a szenvedés, az önszeretet hiány, az önös érdekek stb... problémáival fogunk szembesülni, hogy képesek legyünk túllépni önmagunkkon.

Augusztus végén és szeptember elején ez az üzenet tovább fog erősödni. Belső erőinket nem fogjuk tudni olyanba rakni, ami nem minket szolgál. De ha mégis ezt tesszük, akkor az akkorára fog erősödni, hogy teljesen elborítva bennünket nem tudunk mást, mint megadni és elengedni ezeket az érzéseket. Csak figyeljünk a konfliktusokra, ezekből hatalmas felszabadulásokra tehetünk szert.




Az Árnyék-Én (Lucifer, Sátán, Ego)

Joó Violetta: "Csakazolvassa" - Gerle Éva (a csak az olvassa blog szerzőjének) gyötrelme

Az Árnyék-én zuhanása

"Valamit mégis kéne tennem. Valamit a gyötrelem ellen. Violetta nem fog erre sem rákeresni, elkönyveli és világba sistergi, hogy mennyire szét vagyok már csúszva..." - oh, most olvastam ezt. A mai termését csak az olvassa - Gerle Évának. Egyre butább. Lebecsüli saját magát, és mindenkit. Engem is, mint asztrológust. Én már rég tudtam, hogy ő szét van csúszva. “Elkönyvelés" - az olyan elhamarkodott elkönyveléseknek ő a guruja, aki egyből elmebetegnek könyvelt el engem, holott ő maga az, így realitásérzéke vészes hiányában, ő végül is mindig rosszul könyvel. Sőt, már nem is könyvel, hanem elítél előre. Egy előítéletes, szexista bajkeverő.
De tényleg nagy a baj, mert a bejegyzése egy újabb vérszegény, fakó, se füle, se farka szürreálisan hánykolódó önigazolás. Szokásos magyar ellenségeskedés - magyar acsarkodás, mint érv valami ellen, amit ő hallucinál, hogy gyűlölhesse azt, amit megismerni lusta. És gyáva. Gyáva, mert fél, hogy kiderül, hogy eddigi értékrendjénél, még egy Barbizó 6 éves kislányé is komolyabb és több élettapasztalaton alapszik. Még az is többet ér, mint ez a mindent önigazolóan kifantáziáló, egész életében csak duzzasztott belső szörnyvilág, ilyen gyűlölet, olyan iszonyodás és undorodás. Mindig csak ellenkezés. Ami a gyerekkorból elmaradt, mert mindent szabad volt. És most még mindig ott tart, hogy apahiánytól vonaglik, hisztizik, a földhöz veri magát, hogy vegye már észre valaki, hogy ő lázad. Hogy ő rossz. És jöjjön már apa, és verje el, hogy végre megnyugodhasson.

És a társadalom csak néz körben állva. Tehetetlenül. A közeli hozzátartozók, elfordultak már rég, szemükre szorítják a kezüket és imádkoznak a kegyért, hogy legyen már ennek vége. Édesanyja néha odafordul, zsebkendőt ad sietve, vagy egy köteg pénzt, majd gyorsan, fegyelmezetten megint elfordul, nehogy meglássa, mit művel a lánya mindenki szeme láttára.
Akinek ez új, azok között van, akinek ez tetszik. A sorstársak. De ők így, ilyen nyíltan követelni, nem merték volna soha! Hát, nekik ez nagy szenzáció. Örök szerelem.

Olyan könnyű rombolni. Álcázni már rafináltságot követel. Ettől a rafináltságától hitte úgy el magát Gerle Éva. Nincs neki más. És nem is volt, mert bunkó, más értékek felfedezéséhez. Ez van, ezzel megy előre. Szorítja a szájában, mint egy pitbull. A rafinált átverősdit el nem engedi soha.

Az az ő lunyacskája. Ezzel majd megnyeri az életet! Ez mindent megér! A megváltás nélküli én. Akinek mindent szabad. A vicsorgó pofájú titkos bálvány, az én. Az ártatlan semminek mutatkozó Káosz magva, a Halál szele. A zuhanás szellem technikája. A trükk, hogy vajon, hogy lehet megállíthatatlanul csak zuhanni. Gátlástalanul, érzéketlenül. Szabadon. A létezésnek a képébe röhögve. Hogyan lehet? Övé ez a nagyszerű tudás. A nem-tudás. A nem-gondolkodás. Az öntudatlanság. Helyette mindenhol csak a medréből kisiklott erő. És amikor a “nem-tudom"-ból akarat lesz. Erőszakkal csiholt-tákolt öntudat. Nem képes már semmire, ezért zuhan. Összeszorított foggal mantrázza, hogy akkor is Isten. Abszolút és Egész. Tudja, hogy minden szétesett és egymásnak feszül. Végsőkig hisz a könnyebb útban. Az ingyen sörben, a kiskapukban, a korrupcióban és a bűnben. Ez az ő egekbe magasztalt gyakorlati esze. Amely nem képes spirituális különbségtételre. Aki szerint a bűn és az igazság nem különb, összetákolható, egybekenceficélhető. A megoldás egyszerű. Aki ezt nem érti, hülye. Aki nem hiszi, gyáva.

Az ő logikája egysíkú. Két dimenziós, síkvilágban él. Ezért nem látja a különbséget a folyamatos zuhanása és a középpont, között, amely köré harmonikus egység rendeződhet.
"Egy pont, ami körül vannak valamik." - ez az ő csudás definíciója az isteni öntudatról. A középpontról. Örvend a saját “nagylelkűségének", lám ő mindenkit istenné tett. De az istenek között az isten csak ő lehet, azáltal, hogy a nagy munkát, a Megváltást kikerüli. Övé a játék és a szórakozás, mert az ő nagy okossága a Romlásról, a Bomlásról, a Káosz pusztításáról, a Halál szeléről Nem Venni Tudomást. Spirituális struccpolitika - íme a bölcsessége kavicsa, gyerekek! Ha, nem tetszik, hátad mögül betöröm vele a fejedet! Mert én vagyok az isten, és amit én nem akarok látni és tudni, azt nem merészelje az én birodalmamban senki!




Árnyék-Én

Írta: Salem

Nem újdonság ez a kifejezés, ám a közelmúltban elég sokszor felmerült. Ahhoz, hogy tökéletesen elmagyarázhassam, két tudomány definícióját kell megmutatnom.

Elsőként a Carl Gustav Jung (1875-1961) magyarázatát a pszichológia oldaláról. Jung elég sokat foglalkozott ezzel, s kiválóan le is írta mi ez:

Az árnyék egy autonóm részszemélyiség, a személyiség alsóbbrendű része, a personával (A persona szerepszemélyiséget jelent, minden ember egója kialakít egy olyan személyiségrészt, amivel érintkezik a többiekkel.) ellentétes tartalmak gyűjtőhelye (kompenzatív jelleg). Az árnyék megjelenhet álomban, például: a társadalmilag magasra emelkedett emberek álmaiban ellentétes tartalmak: koldus, szegény. Az álomban való megjelenéskor az árnyék azonos nemű az álmodóval. Az árnyék lehet projekció (saját elfogadhatatlan énrészeinket kivetítjük másokra) is, például: a homofóbia látens homoszexualitást takar. Az árnyék nem minden esetben jelent negatív tartalmat, például: a bűnözők árnyéka jó (ez a fehér árnyék), a personajuk gonosz; pörgős ember árnyéka csendes. Minél inkább elfojtják az árnyékot, annál sötétebb, erőszakosabb lesz.

Tehát az árnyék, avagy árnyék énünk az a részünk, mely az ellentétes tulajdonságainkat rejtik. S mint a fent látható leírás is mutatja, ez lehet jó tulajdonságokkal bíró árnyék én is, ha mi magunk a rosszakat erősítjük.

Az árnyék megjelenthet számos formában álmainkban, vízióinkban. Ha képesek vagyunk kommunikálni az árnyékkal, akkor jobban megismerhetjük magunkat, ám azt is mutatatja, hogy saját vágyainkkal és megérzéseinkkel konfliktusban állunk. Az árnyék külső megjelenése inkább attól függ, hogy miket éltünk át, mik a tapasztalataink.

A mágiában, vallásokban nem áll túl messze a meghatározás Jungtól. Itt az árnyék énünk szintén az elnyomott oldalunkat mutatja, a félelmeinket, korlátainkat, ám inkább önálló lény. Attól kezdődve építjük fel az árnyék énünket, ahogy megszületünk, és addig ott marad, míg meg nem halunk. Erőt nyer abból, ha elutasítjuk létezését. Érdemes vele találkoznunk, elfogadni, s megtanulni azt, amire szükségünk van, mert akár fel is tűnhet asztrálutazásaink, meditációnk közben, s nem mindig lesz ez egy pozitív élmény.

Alakja, mint említettem, számos formát felvehet. Lehet ember, lehet sárkány, lehet lila tüskéshátú pockány is. Szóval bármi. Lehet iszonyatosan félelmetes, de lehet ölelnivaló kisállat is, ám mindig figyelni kell az árnyék énünk veszélyeire.
Találkozás az árnyék énünkkel

Hasonlóan kell előkészülnöd, mint az asztrálutazások során. Könnyedén étkezz, figyelj oda állandó betegségeidre is persze (cukorbetegség, stb.).

Mivel az árnyék énünk inkább az asztrálsík sötétebb részein rejtőzik, így fel kell készülnöd arra is, hogy a másik oldalt megjelenítsd. Az átkelés szimbóluma a víz, így készítsd be magad mellé, ha van üstöd és/vagy kelyhed, akkor arra is szükséged lesz. Ha van kardod vagy botod, azt is készítsd magad mellé.

Utazásodhoz totemállatod és segítőid is jelen lehetnek.

Kezdj neki a meditációnak. Hunyd le a szemed, s mélyedj el, ne gondolj semmire. Majd ha eléggé lenyugodtál, akkor képzeld el, ahogy egy dombon fekszel. A domb egy sidhe (ejtsd: sí) domb, mely átjáró másvilágokba. Egyik kezedben kard, másikban varázsbotot tartasz a meditációban. A domb oldalán látsz egy bejáratot, mely egy alagútba vezet. Az alagút sötét, menj be, menj végig rajta. A végén egy ajtót találsz, mely a Túlvilágba vezet. A totemállataid és más segítőid nyugodtan veled mehetnek itt is.

Mondd el nekik, hogy miért is teszed meg ezt az utazást. Ők tanácsot is adhatnak, hogy merre menj, hogyan találd meg az árnyék éned. Az utazás az Alvilágban hosszú lehet és fárasztó. Az árnyék éned inkább el akar kerülni. Ahogy mindig, figyelj segítőidre, használd az érzékeidet, figyeld meg a környezeted, szimbólumokat és a lényeket, amelyekkel találkozol.

Ha nem találod az árnyék énedet az Alvilágban, akkor a Felső világban kell próbálkoznod. Egy hidat kell keresned, ez lehet szivárvány híd, de akár egy szimpla híd is, ám ha kimész a sidhe dombból, akkor is odatalálhatsz, ha megkeresed a Világfát odakint és felmászol rajta. Elég változatos, hogy hogyan juthatsz át a Felső világba, de rá fogsz jönni.

Ahogy előzőleg is, figyelj a szimbólumokra és a lényekre, akikkel találkozol. Beszélj az istenekkel is, akikkel összefutsz, hallgasd meg tanácsaikat. Az árnyék éned ugyanúgy elkerülhet, hogy visszamegy az Alvilágba. Követned kell, míg segítőid nem segítenek megtalálni, vagy éppen azt tanácsolják, hogy máskor próbálkozz megkeresésével.

Amikor végre megtalálod az árnyék énedet, tisztelettel és bizalommal kell felé fordulnod. Üdvözöld illendően, kérd meg, hogy csatlakozzon hozzád egy beszélgetéshez. Néhány árnyék én megtámadja a másikat, ekkor tartsd magad elé védelmezően a kardod. Más árnyék ének pedig elszaladnak, s újra meg kell keresned.

Meg kell győznöd az árnyék éned, hogy üljön le veled, úgy beszélj vele, mintha egy zavart és kétségbeesett baráttal tennéd. Beszélgessetek, ismerd meg, gondolkozz el mondatain, kérdezz és válaszolj.

Ha végeztél, kérd meg, hogy segítsen jövőbeli utazásaidon. Nagyon erős társ lehet melletted. Mondj neki búcsút, s térj vissza a fizikai világba azon az úton ahol jöttél.

Gondold át mit tanultál. Később is ugyanúgy visszatérhetsz hozzá, vagy meghívhatod magadhoz meditáció közben.

Paradise Lost - Eternal
Celtic Frost - Rex Irae (Requiem)
Bethlehem - 3rd Nocturnal Prayer
Bathory - Dies Irae
Link

Dies Irae latin nyelvről fordítva nagyjából ezt jelenti: ,,Napja Isten haragjának" ami állítólag egyházi "eredetű" ének




Gnoszticizmus

A gnoszticizmus korai keresztény vallási irányzatok neve. A szó töve, a gnózis görögül tudást jelent. A gnózis, mint az igazi tudás tana, abból a vélekedésből indul ki, hogy létezik igazi tudás. Erre támaszkodnak meghatározásai, leírásai és magyarázatai.
A gnoszticizmus elnevezést először a 17. században használták az úgynevezett cambridge-i platonikusok. Henry Moore pejoratív értelemben használta ezt az elnevezést azokra a sokszínű, egymástól sokszor jelentősen eltérő vallási mozgalmakra, amelyek a korai kereszténység idején szemben álltak a kanonizált tanokkal és a kialakuló egyházszervezettel. Az elmúlt évtizedek tudományos eredményei révén egyértelművé vált, hogy nem beszélhetünk a gnoszticizmusról mint tárgyról, mert történelmi leegyszerűsítéshez vezet. A tudományos irodalomban meggyökeresedett korábbi képzet, mely szerint létezett egy ,,igaz kereszténység", és egy ,,hamis gnózis", melyek harcban álltak egymással, nehezen tartható fenn. A gnoszticizmus címszava alá soroltak minden olyan vallási mozgalmat és irányzatot, amelyekkel kapcsolatban felmerült, hogy tanításaik alapja egy ezoterikus tudásban (gnózis) gyökerező megváltástan, melynek révén visszatérhet az ember eredeti isteni otthonába.
Az ókorban megjelenő gnosztikus képzetek olyan hihetetlenül változatosak voltak, hogy egy koherens rendszerré lehetetlen lenne összeilleszteni őket. Azonban vannak olyan sajátosságok, amelyek meghatározták a gnosztikus mozgalmat. Még akkor is így van, ha ezek képzeteknek a nagy része nem eredendően gnosztikus kontextusban fordul is elő. A gnosztikus gondolatoknak ehhez a csoportjához tartoztak egy teljesen transzcendens Isten képzete, aki az isteni világot alkotta, amelyhez az emberi lények legbelsőbb lényege eredetileg tartozott. Tragikus eseményeken keresztül az ember elszakadt isteni eredetétől, és elfelejtette előkelő származását is. Az eredeti otthonába való visszatérés csak a gnózis segítségével valósulhat meg, aki megnyilatkozik számára.
Wouter J. Hanegraff szerint a gnoszticizmus címszó alatt összefoglalt irányzatok nem valamilyen ellenkultúra megnyilvánulásai voltak, hanem egy, az általunk jobban ismert vallási irányzatok mellett létező, azokkal teljesen egyenrangú, vallási alternatívák a kor embere számára.

A gnosztikus tanok eredete

Az apokrif evangéliumok tanúsága szerint (vagy lásd például János leveleit a Bibliában) a kereszténység első évszázadaiban a gnosztikus eszmeiség meghatározó volt. Már az első században megjelentek a gnózis hívei. Elterjedt nézetek szerint részben ennek az eszmeáramlatnak a terjedése miatt kezdték kanonizálni a keresztény tantételeket. Más nézetek szerint pedig az eretneknek tartott Markión által összeállított evangélium időben megelőzi a mai keresztény Bibliában megtalálható négy evangélium összeállítását, sőt, olyan nézetek is felmerültek, hogy Markión és Márk evangéliuma azonos. A gnoszticizmus mozgalma a tökéletesség belső átélésére törekedett. Elsősorban a beállítottság volt gnosztikus: minden ember hivatott a belső tudásra, Isten közvetlen megtapasztalására - mondták. ,,Gnosztikus kereszténység" néven is emlegetik őket, de több ókeresztény szerző ellene ír.
A Római Birodalomban hamar támogatottá, majd államvallássá váló korai kereszténység egyik legnagyobb ellenfelének tartotta a manicheizmust (Mani tanai), mely vallás a Mediterráneumtól Kínáig, a 3. századtól a 18. századig élő vallási mozgalom volt, annak ellenére, hogy egész történelme során (már a keletkezési helyétől, Perzsiától kezdve) tűzzel-vassal irtották. Ellenpéldaként az Ujgur Birodalomban államvallás szerepét töltötte be. Az európai középkorban végig az egyik legnagyobb, az egyház hatalma miatt gyakorlatilag halálos vád volt, ha valakire ráfogták, hogy gnosztikus vagy manicheus. A Dél-Franciaországban a 11. században kialakult kathar (Albi városáról albigensnek is nevezett) mozgalmat is a manicheizmus kései ágának tartották. A tűzzel-vassal irtás itt is bekövetkezett: az egyetlen Európán belüli célt kitűző keresztesháborút a katharok ellen indította III. Ince pápa 1209-ben. A húsz évig tartó háború mély nyomokat hagyott Dél-Franciaországban. Egyes vélemények szerint az akkor ott kibontakozó előreneszánsznak is véget vetett. A kathar mozgalom hatásainak felszámolására hozták létre az ,,Isten kutyáinak" csúfolt dominikánus rend által vezetett inkvizíciót. Érdekesség, hogy az inkvizíció megalapítása idején az ,,Isten kisebb testvéreinek" is nevezett ferences rend és a dominikánusok harcoltak egymás ellen annak vezetéséért.
Kevés forrás élte túl az ókori mozgalom üldöztetését. Ilyen például az 1997-ben nyilvánosságra hozott "Júdás evangéliuma", amely korának akciófilmjeként Júdást állítja be az igaz tudást védő elkeseredett hősnek, Jézust pedig hasonlóan esendő ellenfelének. Sokáig a legtöbbet a vitairatokból lehetett megtudni, melyekben az egyházatyák támadták a gnosztikus tanokat, ám ezek a források az elfogultság miatt a legkisebb mértékben sem tekinthetők hitelesnek.
Másik fontos forrás a kínai buddhista kánon, melynek utolsó kötetében találhatók kínaira fordított manicheus szövegek. Japánban rendszeresen kiadott Taisho Shinshu Daizokyo-ban mindig benne van, az on-line kiadásban is kereshető, illetve a kínai Chinese Buddhist Electronic Text Association (CBETA) weboldalán is elérhető.
A modern világ a szabad gondolkodás mellett meghozta a források szabad hozzáférhetőségét is, így az interneten elérhető a The Gnostic Society Library weboldala, melyen igen sok gnosztikus szöveg, szövegtöredék olvasható angol fordításban. A vallástörténet és a teológia tudományos és elméleti megközelítése mellett, napjainkban is számos gnosztikus vallási csoport és egyház tevékenykedik.

Eredetiben fennmaradt gnosztikus értekezések

A második világháború végéig három kopt gnosztikus kódex volt ismeretes:
* Codex Askewianus: Valamikor az 1700-as években dr. Askew londoni orvos vásárolta egy régiségkereskedőtől. Róla nevezték el a kódexet. Halála után örökösei a British Museumnak adták el, 1785-ben. Ez a őrizte meg a 3. században keletkezett Pisztisz Szophiat, a legterjedelmesebb gnosztikus értekezést. A kódex maga valószínűleg a 4. századból való.
* Codex Brucianus: James Bruce-ról (1730-1794) a neves skót utazóról kapta a nevét. A régi Théba területén, Medinet Habuban vette. Jeú két könyvet és egy un. Cím nélküli értekezést tartalmaz. A művek valószínűleg a 3. századból valók, a papiruszkódex az 5-6. századra keltezhető.
* Codex Berolinensis: Valószínűleg Achmim közelében találták. 1896-ban került a Berlini Múzeum gyűjteményébe. Ebben található az Evangélium Mária szerint, János apokrifonja (titkos irata) és a Sophia Jesu Christi (Jézus Krisztus bölcsessége).
A legnagyobb gnosztikus könyvgyűjtemény a Nag Hammádi-i leletben került elő. 1945-ben találtak rá a 13 kódexre, melyek a 4. századra keltezhetők, de a művek nagy része a 2. században keletkezett.

Apokrif iratok

Az apokrif (apokripha) görög kifejezés jelentése: ,,elrejtett". A legjelentősebb lelet Nag Hammád tekercsei, de sok apokrif irat maradt fenn és tanúskodik a gnosztikus keresztény bölcsességről. Amíg a Biblia iratait a történelem során többször is ,,átírták", az apokrifok hamisíthatatlanul tanúskodnak koruk bölcseletéről. Az apokrif, vagy ,,elrejtett" tanok a hivatalos, külső vallás törekvéseként kerültek háttérbe. Esetenként tudatos megsemmisítések elől rejtették el az utókor számára. A rejtett kifejezés ugyanakkor e tanok tartalmára, azokra a rejtélyekre, misztériumokra is utal, melyek az igazságkeresők számára az eredeti isteni állapot elérésének útját írják le, és közelebb visznek Istenhez.

Keresztény egyházatyák gnoszticizmus ellen írt művei

* Szent Ireneus: Lugdunum (Lyon) püspöke volt. Öt könyvből álló irata a ,,hamis gnózis" ellen a II. század második feléből való. A szakirodalomban Adversus haereses címen hivatkoznak rá.
* Hippolütosz: akinek a hivatalos egyházzal is ellentétei voltak, annyira, hogy ellenpápának választották meg. Száműzetésben halt meg, i. sz. 235 körül. Görög nyelvű, az eretnekségek ellen irányuló művének latin címe: Retutatio omnium haeresium (Valamennyi eretnekség cáfolata).
* Epiphaniosz: (315-403) Ciprus metropolitája volt. Egyiptomban közelről is megismerkedett a Barbéló-gnosztikusokkal. Kicsapongó szertartásaik miatt feljelentést tett ellenük az egyházi hatóságoknál, minek következtében 80 titkos gnosztikust kizártak a keresztény közösségből. A gnózist görög nyelvű Panarion című műve támadja.

Több keresztény szerző művében is találhatóak még a gnózissal foglalkozó részletek: például Tertullianus és Alexandriai Kelemen.

Babits Mihály: Fekete ország

Fekete országot álmodtam én,
ahol minden fekete volt,
minden fekete, de nem csak kívül:
csontig, velőig fekete,
fekete,
fekete, fekete, fekete.
Fekete ég és fekete tenger,
fekete fák és fekete ház,
fekete állat, fekete ember,
fekete öröm, fekete gyász,
fekete érc és fekete kő és
fekete föld és fekete fák,
fekete férfi, fekete nő és
fekete, fekete, fekete világ.
Áshatod íme, vághatod egyre
az anyagot, mely lusta, tömör,
fekete földbe, fekete hegybe
csap csak a csáklyád, fúr be furód:
s mélyre merítsd bár tintapatakját
még feketébben árad, ömöl
nézd a fü magját, nézd a fa makkját,
gerle tojását, csíragolyót.
fekete, fekete, fekete,
fekete kelme s fekete elme,
fekete arc és fekete gond,
fekete ér és fekete vér és
fekete velő és fekete csont.
Más szin a napfény vendég-máza,
a nap a színek piktora mind:
fekete bellül a földnek váza,
nem a fény festi a fekete szint
karcsu sugárecsetével
nem:
fekete az anyag rejtett lelke,
jaj,
fekete, fekete, fekete.

Botránykő volt ez a vers a maga idejében. Hahotáztak rajta és megbotránkoztak rajta; olyasféle volt a fogadtatása, mint Ady Fekete zongorájának. Egyébként éppúgy lét-szimbólum, mint a Fekete zongora. Bár, ami a Babits-vers lét-szimbólum voltát illeti, hajlamos volnék némi kiegészítésekre. A költő e kortól való oeuvre-jének egészét tekintve, akár párverse-ellentéte lehetne a Fekete országnak a Himnusz Iriszhez; e két vers, és az egyikhez vagy másikhoz hasonlók úgy illeszkednek egymáshoz, mint a nappali és az éjszakai félgömb. E szerint a Fekete ország a negatívum, a léttelenség, a determinált sötétség verse, amelynek másik oldala az Irisz-vers, csupa szín, mozgás, kép, élet. Ezt a dualista felfogást (vagy trialistát vagy polistát) igazabbnak, Babitsból inkább következőnek érzem, mint bármely költői monizmus kiolvasását bármely megnyilatkozásából. Magyarán: a fiatal Babits életérzése legalább annyira elragadtatott, mint amilyen tragikus.
Most éppen a tragikumnál tartunk, egy elsötétedésnél, színhiánynál. Ezt a színhiányt is természetesen kép hordozza: a fekete ország víziója. Bár a részképek itt kevésbé kiélezettek; a vers fő költői eszközei az ismétlés és a felsorolás. A ,,fekete" szó 45-ször fordul elő 36 sorban, ami minden eddigi ismétlés-mennyiséget felülmúl és Babitsnál is kivételes. A ,,feketére" van tehát alapozva a vers, az az első és utolsó szava, kezdete-vége-közepe, külszíne-belseje, értelme-magva. (Zárójelben: többen megjegyezték már, milyen kár, hogy a fekete magyarul magas hangrendű szó; milyen jó volna, ha például ,,noir"-nak hívnák. De hát mit tegyünk? Elég fekete ez így is.) Az alapszó úgy vonul végig a versen, mint egy nem szűnő kereplő hangja, hol sorozatban, hol egymástól szabályos, hol szabálytalan távolságban, külön sorban, sor elején és végén, ilyen módon - az elhelyezés által - különféle modulációkat, hangsúlyokat, szüneteket vagy futamokat kényszerítve az olvasóra, a Babits-féle zenei variációkat most egyetlen szó hely-változataival képezve. Bravúr ez, szembeszökő vagy inkább fülbe-szökő bravúr, azonkívül ráolvasás, sámán-mondóka, nem szűnő játék, hang-hipnózis. Éppen ez nem kellett a saját korában, ezt tartották képtelennek; olyan hatásokkal él itt a költő, a hangzás lehetőségeit szélsőségesen kihasználva, amelyek később, az avantgarde által váltak elfogadottá, a lettrizmus egy ágában például egyedülvalóvá.
Ami viszont a felsorolást illeti (fekete ég és fekete tenger, fekete fák és fekete ház...), a hanghatáson túl a vizuálissá tételnek egy fajtája ez. A ,,minden fekete" általánosságától haladunk itt az egyes felé: azzal, hogy a költő egyenként kézbe veszi, megemeli a fekete ország tárgyait, mindegyikről állítva az egyetlen állítmányt, valóban minden elfeketül, darabról darabra a szemünk előtt.
Mondom, kevés itt a külön költői kép, ez a kép, az ország teljességének feketéje, valahány részecskéjén át bemutatva. S ha szóltunk a hanghatásról meg a képhatásról, szólnunk kell még valamiről, ami megintcsak általánosan jellemző a Babits-versre, a dinamikáról tudniillik. A Fekete ország nominális vers, csupa főnév, állítmánya is névszói, igék csak itt-ott úszkálnak a szövegben. Egy berendezés áll előttünk, egy hely, egy körülhatárolt locus, amelyet tárgyai és jelzője-állítmánya minősítenek. Ez azonban ne vezessen félre bennünket, a vers csupa mozgás, sőt rohanás, a felfedezés, a sötét ráébredés izgalma fűti az ellenállhatatlan főritmust, a két ötösből álló magyaros tízest, amelynek őspéldája a Kiskacsa fürdik / fekete tóba - és talán-talán nem is véletlen ez az őspélda, elvégre a kiskacsa is fekete tóban fürdik - s amely minduntalan át-átcsap daktilusba. A versritmus izgatott, gyors, heves, és még annál is hevesebb, fokozódó a vers egészének mozgása. A szerkezet második része (,,Áshatod íme, vághatod egyre...") mind mélyebbre irányozza a tekintetünket; már nemcsak az a fekete, amit látunk, hanem az is, ami mögötte van (mögöttesek!), a föld mélye, a víz alja, az élet gócai, az örökletes anyag. A fekete feketébb lesz, és a második áradás-felsorolás, amely eleve, helyénél fogva fokozott jellegű, e növekvő feketeséggel sűrűbb. A zárórész aztán (,,Más szin a napfény vendégmáza...") elkanyarodik, lelassul, hogy az utolsó sorokban visszakanyarodjék az alapmotívumhoz, a fekete-fekete-feketéhez. A Fekete ország egy állókép dinamikus bemutatása.
Egyáltalán: Babits dinamikája erős, hosszú ívekből álló, illetve hosszabb és rövidebb íveket jellemzően váltogató. Amint ez a már többször leírt, késleltető szerkezetből is kitűnik, elvégre szerkezet és dinamika egymást részben átfedő fogalmak. Különösen erős és majdhogynem szimmetrikus (ha ugyan szabad ilyesmit állítani a mozgásról) a Fekete ország dinamikája. Valósággal szavalókórusra, sőt tánckórusra termett vers, amit igazán nem állíthatunk minden Babits-versről. Az egyetlen gondolat, az egyetlen szó állandó visszatérése, mondhatni besulykolása, ugyanakkor a ravasz variációs technika, a gyorsnak és a lassabbnak, a hangosnak és a halkabbnak, a parlandónak és az ariosónak a váltogatása minduntalan előhívja belőlünk nemcsak a zenei, hanem a tánc-párhuzamokat is.
A szavak itt nemcsak énekelnek vagy dobolnak, hanem járnak, futnak, rendezetten, mintegy csoportosan gesztikulálnak - méghozzá egy úgynevezett leírásban. Fűzzük mellé: egy teljesen személytelen, általános leírásban, amelyhez a költő ,,álma", az első sor álelső személye, csak ürügy vagy trambulin.
E mozgásos energia folytonos érzékelése is hozzájárul ahhoz, hogy még jobban telítődjék bennünk a verstől - és Babitstól és a kortól - el nem választható szó-öröm. A szavak századvégi gyönyöre, a mondogatás, az ismétlés, az iterálás boldogsága - amely egyébként minden műben, a legkopárabb, legprózaibb vagy leg-bármilyenebb költészetben is jelen van így vagy úgy, lévén a művészet lényegéhez tartozó - jellegzetes oppozícióba kerül a komor tartalommal; boldogít minket ez a sok-sok fekete. A költőt is boldogította. (No persze, a kifejezés és nem a mondandó eufóriájával.) Ezért van az, hogy a vers nagy áriarészei kis híján túlfutnak önmagukon, vagy talán túl is futnak valamennyire, saját mechanizmusuk útján; alig lehet visszaterelni őket fogalmi célok felé. És még valami miatt van ez: a költőt mélyen jellemző túllendülés hajlama miatt, amelynek a szó-öröm csak egyik megnyilvánulása. A fiatalkori Babits-vers túllendülő, felfűtött, és ugyanakkor bámulatosan megzabolázott, de vigyázzunk, a két tényező viszonya feszült. Az állandó, rejtett feszültség, amely többek közt a szerkezetekben is megnyilvánul, a Babits-vers egyik legnagyobb, titkos hatóereje és későbbi, lehetséges változások előre jelzése. Úgy is mondhatnánk: a babitsi szerkezet (vers, alkat) a labilitás határán egyensúlyos.

Babits Mihály: Himnusz Iríshez

Sötét van. Hol az ezer szin? Mivé lett?
Hol az ezer tárgy külön élete?
(Szin a különség, különség az élet) -
éj van s most minden tehén fekete.
Belém esett a világ és lett oly vad,
oly egy-sötét, hogy szinte már ragyog
s a lelkem indus bölcseségbe olvad:
nincs semmi sem, csak semmi van,
s e semmi én vagyok.

Egy-semmi! Minden-semmi! Színek nélkül
ragyogó semmi! Únlak, hagyj te most!
Sokszorzó lelkem veled nem elégül,
meddo szám, mely nem szoroz, se nem oszt.
Ért gyümölcsnedvvel, fejem telve vággyal,
vágyaim súlya nyomja vánkosom:
ah, nem békülök és unalmas ággyal
s Morpheus karjai között
Irisrol ámodom.

Iris! te lelkem régi istensége!
hétszínu, gyöngyös, mint nektári kelyh,
ezerszínu, uszályos, égnek éke,
Irís, kinek ruhája pávapelyh,
Irís, kinek mosolyja a szivárvány,
szinek bontója, koszorús hajú,
ivelt szeszély, ég hidja, tarka bálvány,
jer ontsd elémbe képeid,
beszédes színkapú!

Idézz fel nékem ezer égi képet
és földi képet, trilliót ha van,
sok földet, vízet, uj és régi népet,
idézz fel, szóval, teljes enmagam.
Királyt, papot, pénzt, nemes daliákat
s a daliával idézd fel lovát,
aljas gonosztevot, tudós diákot:
a multak kövét érted-é
csiholni, mint kovát?

Költo-szemeddel többet lelsz te benne,
mint ásatagban egynémely tudós -
De ha ráuntál multra és jelenre,
színek bontója, légy nekem te jós:
hiszen te fested, Irís, a világot
s ne tudnád, hogy ecseted merre fut?
Idézd fel, amit még egy szem se látott: -
a jövo falát érted-é
kitárni mint kaput?

Szinek bontója, viharok barátja,
világ költoje, tarka mint virág,
jer kedvesebb nekem a Mája fátyla,
mint az unalmas-egy-való világ!
Vihar barátja, szép ido követje,
Junó követje, koszorús hajú,
világszinháznak kárpitos szövetje,
jer, ontsd elémbe képeid,
beszédes ívkapú!


A gnózis felőli olvasat problémái - Három fő probléma

Komjáthy gnosztikus ihletésű költészetének filozófiai forrásait vizsgálva az alábbi nehézségekbe ütközünk:

(2.2.) a gnózis, mint vallási mozgalom nem egységes - s bár vannak közös motívumok - számtalan irányzata létezik. Kérdés tehát, hogy milyen forrásokat használjunk föl a vizsgálódások során.

(2.3.) Komjáthy nem közvetlenül az antik gnosztikus hagyományhoz nyúl vissza, hanem az ún. ,,újgnószticizmus" tanait ismeri meg, elsősorban Schmitt Jenő Henrik révén.

(2.4.) A gnoszticizmus motívumai és tanai párhuzamba állíthatóak más, hasonló tanokkal (kereszténység, antik és modern filozófia... stb.), sok hasonlóság vagy látszólagos tartalmi egyezés lehetséges, így bizonyos motívumok forrását Komjáthy költészetében nehéz, vagy lehetetlen kimutatni. Mielőtt tehát a gnoszticizmus hatását akarnánk vizsgálni a költő életművében, e problémákat kell körüljárnunk.

A II. századi gnoszticizmus forrásai

Amikor a gnoszticizmus tanairól ejtünk szót, valójában nem egy egységes vallási-filozófiai rendszerről beszélünk, hanem egy végtelenül sokszínű, ellentmondásoktól sem mentes vallási irányzatról. ,,A gnószticizmus rendkívül gyorsan fejlődött, és szüntelenül változott, nézeteiről valamennyi csoportra érvényes általános jellemzést nem lehet adni." Bár a gnoszticizmus gyökerei korábbra nyúlnak vissza, mint mozgalom a Kr. u. II. században lesz történetileg jól dokumentálható. E mozgalom tanaiban a kereszténység hitelvei igen különböző eredetű elemekkel keverednek. Ilyen például a perzsa, szír, zsidó és egyiptomi vallás képzetei, a hermetikus tanok motívumai, valamint a görög mitológia és filozófia. A gnoszticizmusnak több különböző irányzatát különböztetjük meg aszerint, hogy milyen elemek kaptak hangsúlyt: Az első gnosztikusnak a hagyomány Simon mágust tartja. A II. században fönnmaradt írása alapján (Apophaszisz megalé) jött létre a simoniánus rendszer, ami egy nem keresztény gnózis. Két fő keresztény gnózist különböztetünk meg: a valentiánusokat és széthiánusokat.
Felmerül tehát a forrás kiválasztásának problémája. Három fő csoportja van a gnosztikus forrásoknak:

a.) Patrisztikus források. Ezek olyan vitairatok, cáfolatok, amelyek részben fölvázolják a gnosztikus tanok gondolatait. E források problematikusak, mivel nem tisztázzák, melyik gnosztikus mozgalomról van éppen szó.

b.) Apokrif iratok, apokrif apostolakták.

c.) Kopt gnosztikus kódexek. Ezekben a kódexekben különböző gnosztikus mozgalmak tanait olvashatjuk. Ez utóbbiak azért lehetnek problémás források - ha Komjáthy líráját ezek felől akarjuk olvasni - mert e szövegeket csak a költő halála után, 1945-ben fedezték föl (a teljes kiadása pedig még ennél is jóval később történhetett meg). Eisemann György Komjáthy-monográfiájában fölhasználja ezeket a forrásokat is, az alábbival indokolva: ,,Nem eredet-következmény relációról, hanem szövegjelentések kölcsönösségéről beszélünk. A textusok így egyidejűleg játsszanak egymásba, s egymást szólítják meg feltételezésük szerint, felhívásként utalva kölcsönösen referáló részleteikre." A dolgozatomban a gnózis főbb releváns motívumait fogom kiemelni, s ha e motívumokat a kopt szövegek is alátámasztják vagy magyarázzák, akkor utalni fogok rájuk. Mivel a gnosztikusok mitológiája és tanai szinte megszámlálhatatlanul sokszínűek, a részletekbe menő ok-okozati összefüggések feltárása lehetetlen vállalkozásnak tűnik. A főbb közös motívumok több-kevesebb hangsúllyal azonban megtalálhatóak ezekben a rendszerekben, ezek felvázolására a kopt szövegek pedig értékes forrásként szolgálhatnak.

Más tanok ,,interferenciái"

Eisemann György monográfiájának Szöveghatárok és olvasatok című fejezetének jegyzetei között megemlíti, hogy Nagy Attila Kristóf Szellemi bonctan című művében tárgyalt ókori forrásokat a ,,gnózisba oltottan" vizsgálja. Ebből is láthatjuk, hogy a különböző antik hagyományok olyan mélyen beivódtak a gnosztikusok tanaiba, hogy a motívumok tárgyalásánál akár nem gnosztikus rendszerekre is utalhatunk. A hermetikus tanok, a platóni rendszer és annak ,,továbbgondolása", a plótinoszi rendszer, valamint sztoikus rendszer több ponton is hasonlít a gnosztikus elgondolásokhoz. A zsidó és a keresztény mitológia is szervesen beépült a gnózisba, és a sort még folytathatnánk. Tehát számos olyan motívumról beszélhetünk, amelyek más tradícióban is megtalálható, hiszen e tanok állandó kölcsönhatásban voltak egymással. E szoros kölcsönhatásból igen nehéz kiemelni, ,,vegytisztán" kimutatni e motívumok eredetét és alakulását, dolgozatomban erre nem is fogok törekedni.
A gnoszticizmus nem olyan, mint a színes Harlekin-jelmezek, amelyeket, ha szétbontunk, láthatjuk, honnan származnak az egyes darabok; hanem olyan történeti konstelláció, amelynek megvan a maga belső rendező elve, értelme, koherenciája és autonómiája.
A gnosztikus motívumok tárgyalásakor tehát felhasználom az antik filozófia és a kereszténység releváns motívumait is forrásként, nem keresve ok-okozati viszonyt a gnózissal, de szem előtt tartva hasonlóságokat és az esetleges különbségeket.
A gnoszticizmus és a miszticizmus kapcsolata párbeszédbe állítható Spinóza panteizmusával, vagy Schopenhauer hinduizmus ihlette gondolataival. E gondolkodói közeg századforduló előtti része minden bizonnyal hatott - közvetlen vagy közvetett módon - Komjáthy lírájára, gnózisára is. Ezek a munkásságok persze nem explicit módon kirajzolódó gnosztikus rendszerek, így itt is csak motívumokat emelhetünk ki a gnózissal való kapcsolat igazolására. Számolnunk kell továbbá azzal is, hogy a kor gondolatrendszerei dialógusban álltak egymással, hatottak egymásra, így akár a nem ,,gnosztikus ihletettségű" tanok is (pl. Kant) hatással lehettek a modern gnózisra. Az ,,interferenciáknak ez a sajátos állapota", mely a századforduló szellemiségére oly jellemző, nem engedi meg tehát, hogy Komjáthy gnózisát pusztán a gnoszticizmus tanainak antik forrásai, vagy a költő által személyesen is ismert gondolkodóknak művei alapján vizsgáljuk.

A ,,gnoszisz"

Komjáthy a titok megfejtését a gnózisban találta meg, mégpedig Schmitt Jenő Henrik tanai alapján. Schmitt Krisztus istensége a modern ember szellemében című művében egy olyan programot hirdet, amely szerinte ...a valódi katholikus, azaz általános emberi tan; nem egyes embereknek a bölcsessége, hanem az általános igazság, mely az évezredek fejlődésében minden religión és filozófián keresztül derengett és ezen világosság nyilvánulása felé tör.
Ez a tan tudatosan nyúl vissza a gnosztikus tanokhoz: a gnosztikusok az igazság birtokában voltak, így Schmitt is gnosztikusnak vallja magát. Meggyőződése, hogy ezen igazság megismerésére való törekvés búvópatakként az egész történelem során jelen volt (pl. a régi Egyiptom vallásában, a görög kultúrában, Shakespeare műveiben... stb.), de a modern kor az az idő, amikor ez az igazság önmaga világosságában megnyilvánulhat. Eddig ugyanis az ,,ősrégi igazság" rejtve volt.
A 2. századi gnoszticizmust ,,a keresztény egyházatyák a görög gnószisz 'felismerés, ismeret, tudás' szóval fémjelezték, némelykor hozzátéve, hogy nem valódi, hanem hamis gnószisz az, amelyet a gnósztikus mesterek híveiknek nyújtanak." A gnoszisz azonban nem az a racionális vagy éppen empirikus tudás, amire a köznapi jelentés vonatkozik. Hogy megismerjük e mozgalom tanait, fontos tehát először tisztázni, hogy mit jelent ez a szó a gnoszticizmus terminológiáján belül:
A gnoszisz kifejezés... náluk egyfajta metaracionális megismerés lesz: isteni adomány, amelyben üdvözítő hatalom lakozik. Kozmikus titok kulcsát adja az ember kezébe, aki általa képessé válik megoldani az univerzum rejtélyét...
Dolgozatomban ,,gnosziszon" a gnosztikusok titkos tudását értem, s ,,gnózison" a gnosztikus tanokat.

Töredékek és vázlatok

Komjáthy Jenő: Éloa

A törpe kis kobold

Ah, undok pöfeteg, - mocsári béka,
A szenny s az éj szülötte, sírok éke,
Szülőhelyed lebuj volt, rút varangy,
A condra és piszok volt szeretőd.
Eszes vagy? A sütnivalóddal fennen dicsekszel.
Egy iskolamester tán beérheti,
Kegyembe magadat befúrtad, cselszövő,
Beloptad csalfán magadat szivembe;
Úgy tetted, mintha engem értenél,
S velem repülni tudnál, nyomorult.
Repülj versenyt a denevércsapattal,
Ne énvelem. Siess a mélybe,
Fürödj a sárba, elemedbe,
Vakond-tüdőd a levegőt ne szíja,
Amelytől istenek megittasulnak.

Lapos ajkát még szélesebbre vonta,
És megdagadtak duzzadt erei,
Fekete vére bűnösen csapongott,
Mint a vihartól korbácsolt mocsár.

De őt, a Fényhozót
Ha gyötrik is torz szenvedélyek,
Derű van homlokán s világot áraszt,
Amerre megy, mindenhol, szerteszét.
És szellem ül fennséges ajkain.

Komjáthy Jenő: Éloa

Szelíd, ártatlan, tiszta lángok,
Mocsoktalan erényvirágok.
Ott nem gyötörnek vágyak, álmok,
De én a bűvös mélybe vágyok.

Komjáthy Jenő: Magyar nyelv

[...] bitangok
E csukló, béna hangok
Szomoruan zúg, mint a szél.
Sziszeg a német, selypít, köp az angol,
Csak a magyar beszél.
Rabszolga-nyelv, te ronda zsargon.

Kárpátoktól le Adriáig
Csak egy az érzés, egy a nyelv.

[...]
Majd meg keményen, mint a jégverése
Szakadt az árulók konok fejére.

Komjáthy Jenő: Éloa, jöjj velem!

Éloa, jöjj velem!
Kitárta mélyeit az égbolt,
A menny azúr kárpitja széthasadt,
Az arany ajtók ezüst sarkaikból
Kifordultak zengő dörejjel.
Arany fövennyel hintett utai
Szögellve mérhetetlen messzeségbe
Nekünk boldogokul kitárvák.
Lebegjünk a smaragd mezőkön,
Szívjuk be a topáz s rubin szemű,
Kék levelű, csodás nyelven beszélő
Virágok istenítő illatát.

Címkék: Vallás, okkultizmus, spiritualitás, őstudás, mágia, mítosz-legenda-valóság, misztika, illúzió, manipuláció, politika, történelem, tévedés
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Címkék: kölcsönösségéről, franciaországban, szövegjelentések, előreneszánsznak, keresztesháborút, általánosságától, homoszexualitást, személyiségrészt, ellenállhatatlan, elmagyarázhassam, elkönyveléseknek, diszszociációkra, nagylelkűségének, megnyilvánulásai, figyelemfelkeltő, összeférhetetlen, meggyökeresedett, denevércsapattal, gnoszticizmusnak, tulajdonságunkat, mediterráneumtól, különbségtételre, gnoszticizmusról, tulajdonságokkal, szakirodalomban, megnyugodhasson, összeilleszteni, gnosztikusokkal, ellenségeskedés, tudatosításával, frusztrációidat, valentiánusokat, megsemmisítések, elfogadhatatlan, kiválasztásának, tudatosságunkat, grofi terápiában, egyén először, árnyékot befogadta, átalakulás folyamatát, személyiség alsóbbrendű, ellenkező tendenciával, árnyék kompenzálóan, tudat irányában, árnyék tudatosításával, analízis munkája, egyképpen veszedelmes, lélektani asszociáció, tudatban megjelenő, árnyék igen, árnyék alak, állati ősök, Tron Legacy, Kevin Flynn Creates Clu, Chateau Fight Scene, Deus Ex Machina, Matrix Ending, Gerle Éva, Gerle Évának, Venni Tudomást, Carl Gustav Jung, Paradise Lost, Celtic Frost, Nocturnal Prayer, Dies Irae, Napja Isten, Henry Moore, Wouter, Római Birodalomban, Mediterráneumtól Kínáig, Ujgur Birodalomban, Taisho Shinshu Daizokyo-ban, Chinese Buddhist Electronic Text Association, Gnostic Society Library, Codex Askewianus, British Museumnak, Pisztisz Szophiat, Codex Brucianus, James Bruce-ról, Medinet Habuban, Codex Berolinensis, Valószínűleg Achmim, Berlini Múzeum, Evangélium Mária, Sophia Jesu Christi, Jézus Krisztus, Szent Ireneus, Alexandriai Kelemen, Babits Mihály, Himnusz Iriszhez, Himnusz Iríshez, Schmitt Jenő Henrik, Eisemann György Komjáthy-monográfiájában, Eisemann György, Nagy Attila Kristóf Szellemi, Schmitt Krisztus, Komjáthy Jenő,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Fokhagymás hal ropogós bundában
Citrommal sült hal zöldséges körettel
Zöldséges hal
Gyümölcskenyér
Hurkával töltött krumpli
RAKOTT HURKA
Rácponty diétásan
Paradicsomos halas tészta
Busafilé kertész módra
HARCSAFASÍRT
még több recept
Véleményezd!
01.15. 11:42 Rövidpályás gyorskorcsolya Eb - Bánhidi: rengeteg információt kaptunk
01.15. 11:41 A magyar kultúra napja - Ingyenes tárlatvezetésekkel, ifjúsági programmal é...
01.15. 11:32 Jégkorong Erste Liga - Kovács Csaba: három érv szólt a visszatérésem mellet...
01.15. 11:32 Gazdag programmal várja az érdeklődőket a Cziffra György Fesztivál
01.15. 11:22 Nagyjából ötven papagáj pusztult el egy jászberényi tűzben
01.15. 11:12 Tudose-nyilatkozat - Rendkívüli ülést tart a külügyi bizottság kedden
01.15. 11:12 Kábítószer-termesztők ellen emeltek vádat Borsodban
01.15. 11:11 Illegális bevándorlás - Olasz lap: Olaszország megfékezte, de nem állította...
01.15. 11:01 Dombi Rudolf: úgy éreztem, hogy ennyi volt bennem
01.15. 11:01 Cseh elnökválasztás - Cseh sajtó: bizonytalan a helyzet, de Drahos az esély...
Tudjátok ?
Képrejtvény. Ki tudod találni?
Gondolat tärsitäs nr. 33 ?
Gondolat tärsitäs nr. 32 ?
Gondolat tärsitäs nr. 31 ?
Gondolat tärsitäs nr. 30 ?
még több kérdés
Blog Címkék
Kiktől is kell félnünk?!  Téli kép!  Kányádi Sándor  Hétfő van Mindenkinek szép új ...  Száll, száll a hó  Téli kép!  Donnáról kaptam  Png rózsa  Tėli png bögre  Szeretettel kedves Látogatóimn...  Kun Magdolna: A HEGEDÜ HANGJA  Kovács Zoltán szerint az a baj...  Mária, jó anyánk, kérünk, hogy...  Mária, jó anyánk, kérünk, hogy...  Téli kép!  Mindenható Úr Isten  Angyalszó 01.14. - Az első ta...  Szeretettel kedves Látogatóimn...  Szép téli napot  Muszáj ezt egy ötévesnek tudni...  Spenótos csigák  Donnáról kaptam  Remete Szent Pál - Igenaptár  Havas budai erdő  Gyönyörű napot kívánok!  Végigfotóztuk a Balaton kihalt...  Már épül is a magyar adófizető...  Édes álmokat - Irisz  Spenótos csigák  Donnáról kaptam  Png nő  Téli kép!  Szív dobozban  Téli kèp  Túrmezei Erzsébet  Mi legyen ma az ebéd?  Koleszterin - Dr Lenkei Gábor ...  A fák között az őzek  Palacsinta  Téli kép!  Donnáról kaptam  Téli kép!  Meglásd azt.....  Litánia a tisztítóhelyen szenv...  Szuhay Havas Marianna  Januári sebességmérések Hajdú-...  Hit-Remény-Szeretet  Donnáról kaptam  Dsida Jenő  Gligorics Teréz  Végigfotóztuk a Balaton kihalt...  Téli kép!  Gyönyörű napot kívánok!  Mária, jó anyánk, kérünk, hogy...  Remete Szent Pál ....  Gond és hidegmentes napot  Félanalfabéták zsibbasztják az...  Felhőlángos  jó éjszakát  Végigfotóztuk a Balaton kihalt...  Jó reggelt, szép napot  Havas budai erdő  Üdvözlégy Mária  Varju Zoltán  Mindörökké énekelem majd az Úr...  A fák között az őzek  Hűs habokba csobbanok  Téli kép!  Donnáról kaptam  Drága Királynőnk  Szép napot  Pontosan látják és értik, mekk...  Cserényi Zsuzsánna  Png nő  Szeretettel kedves Látogatóimn...  Donnáról kaptam  Szép téli kép  Büfés túrós  H.Gábor Erzsébet  Téli kép!  Kabós Éva: Olyan sok volt és o...  Png cica  Dsida Jenő  Kányádi Sándor  Ne enged el a kezem,  Szegény madárkák  Donnáról kaptam  Édes álmokat - Irisz  Birsalma leves  Régi telek jutnak eszembe!  Tėli png kėp  Palacsinta  Derzsi Sándor: Uram !  A magnéziumhiány meglepő jelei  Téli kép!  A mélységes bánat felőrli le...  Január margójára  Donnáról kaptam  Kiktől is kell félnünk?!  Gyönyörű új hetet kívánok! 
Bejegyzés Címkék
grofi terápiában, egyén először, árnyékot befogadta, átalakulás folyamatát, személyiség alsóbbrendű, ellenkező tendenciával, árnyék kompenzálóan, tudat irányában, árnyék tudatosításával, analízis munkája, egyképpen veszedelmes, lélektani asszociáció, tudatban megjelenő, árnyék igen, árnyék alak, állati ősök, tudattalan teljes, árnyék nemcsak, nagyon kedves, skorpió jegyébe, mostani időszakra, vágyott énképek, életünk irányításáért, vágyaink landolnak, újabb játszma, újabb elterelés, belső nagy, adott aspektusba, elmúlt időszakban, skorpió jegy, harcot &#8211, harc felerősödik, belső aspektusainknak, tulajdonságot mondjuk, annál nagyobb, lelki stabilitás, minél előbb, belső harc, belső küzdelmen, tekintetből könnyebb, nyilas jegyébe, nagy belső, elnyomott aspektusainkat, személyiségünk mely, önszeretet hiány, önös érdekek, üzenet tovább, olvassa blog, gyötrelem ellen, olyan elhamarkodott, újabb vérszegény, mindent önigazolóan, gyerekkorból elmaradt, földhöz veri, társadalom csak, közeli hozzátartozók, köteg pénzt, lánya mindenki, rafináltságától hitte, rafinált átverősdit, megváltás nélküli, vicsorgó pofájú, ártatlan semminek, zuhanás szellem, képébe röhögve, nagyszerű tudás, medréből kisiklott, könnyebb útban, ingyen sörben, megoldás egyszerű, folyamatos zuhanása, isteni öntudatról, saját &#8220, istenek között, isten csak, nagy munkát, bölcsessége kavicsa, közelmúltban elég, pszichológia oldaláról, autonóm részszemélyiség, olyan személyiségrészt, árnyék megjelenhet, társadalmilag magasra, álomban való, árnyék azonos, árnyék lehet, homofóbia látens, bűnözők árnyéka, fehér árnyék, personajuk gonosz, ellentétes tulajdonságainkat, fent látható, rosszakat erősítjük, árnyék megjelenthet, árnyék külső, meghatározás Jungtól, árnyék énünk, elnyomott oldalunkat, árnyék énünket, pozitív élmény, árnyék énünkkel, , ,
2017.12 2018. Január 2018.02
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 1 db bejegyzés
e év: 1 db bejegyzés
Összes: 417 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 5
  • e Hét: 359
  • e Hónap: 1696
  • e Év: 1696
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.