Belépés
kohlinka.blog.xfree.hu
Lehet, hogy fentről többet látni, de a jajszó már nem hallatszik olyan élesen. Szendrei Klaudia
1958.03.07
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Ellenkultúra 2 Az iskola ellen
  2009-07-04 17:02:00, szombat
 
   
 
S. Miklósnak és S. Gergelynek

Kozmosz Könyvek
Egyetemi Nyomda 1985.
Felelős vezető: Sümeghy Zoltán
(Ezt a könyvet 1995-ben kezdték ismételni, mely folyamatosan történt az ötvenes évektől tisztuló beat-hippi-punkrációsoknál, az egészségügy és szociális hálózat változtatásával. A borítón a Beat szó kékkel írva két kottasor mögé, mintha láthatatlan világbeliek lennének, mint ahogyan vallják is, hogy reinkarnálódtak, újjászületnek a zsidók minden időben, a Hippi zölddel már belegabalyodva a két kottasorba, a Punk vörössel szétszaggatta a zenei vonalakat.)



Ellenkultúra 2. A hagyományos iskola ellen


A műfajok, a leírt, kinyomtatott szövegek csak felhámja az ellenkultúrának. Többet mondanak a gyakorlati életvitel változatai: az életmód kimunkált szabályai, amelyek lehetővé teszik, hogy egy jelentős létszámú fiatal nemzedék érvénytelennek tekintse a felnőtttársadalom parancsait.

A hippi ellenkultúra megtagadta, illetve másra cserélte a társadalomban élés hagyományos, normaként kötelező létformáját és eszközeit. Az individuális polgári otthont és háztartást a - többnyire nagyvárostól távoli - kommunacsoporttal cserélte fel. A tanulás-munka-nyugdíj hármas fokozatára épült állampolgári létezést a rendszernek végzendő termelőmunkát (s vele a munkamegosztás összes ártalmait) elutasító, belülről irányított tevékenységgé alakította át. A fajfenntartásra és az utódok gondozására a monogám házasságnál és a családszerkezetnél eredményesebbnek ítélte a csoport, a kis közösség életformáját.

Hol bizonyult igaznak és mit ért el a hippimozgalom kísérlete?

Elemi erővel érzékeltette, hogy az emberiség felgyűlt ismereteinek szervezett átadása, vagyis a hagyományos iskolai oktatás elégtelen, nem felel meg a hivatásának. A hatvanas évek amerikai ifjúsága leginkább az iskolában élte át, hogy a fehér-angolszász-protestáns értékformák betartott-megszegett világában nem tud - mert nem érdemes - élni. Az a néhány év, amelyet a családi otthon és a felnőttkor között, az iskolai tanuló átmeneti státusában tölt el a fiatalkorú, csak arra alkalmas, hogy kiábránduljon. Az oktatási intézményéből, tartalmából, módszertanából is, az oktatással elérhető felnőttlétből is.

A már említett Alan Watts A nagy oktatás-gazdaságtan bírálata című tanulmányában fejtette ki alanyian túláltalánosított, de összetevő elemeiben fontos és jellemző véleményét:

"Oktatási rendszerünk, ha az egészet szemléljük, nem fejleszt ki bennünk semmiféle gyakorlati késztetést. Nem tanulunk meg főzni, ruhát varrni, házat építeni, szeretkezni, semmit az élet legalapvetőbb dolgai közül. Az a nevelés, amit a gyerekeink az iskolában kapnak, teljesen elvont. Arra jó, hogy biztosítási ügynök, hivatali aktakukac, vagy másfajta íróasztaltöltelék, egyszóval a rendszer készséges csavarja legyen belőlük...Ne vegyünk részt az oktatás alaki szertartásában mint tanulók, náluk szamarabb tanároknak ne adjunk számot arról, amit megtanulni egyikünknek sincs kedve és ideje, mint tanárok, nálunk fiatalabbaknak ne közvetítsünk életkorunk és pecsétes oklevelünk fedezékéből elfogadni köteles tételeket....Fiamat, ha megtehetem, nem akarom elemi, középfokú, felsőfokú iskolába járatni, másra, jobbra hivatott tudatába a kelleténél több idő alatt ne sulykoljon a kelleténél kevesebb értelmes adatot, ne törje a fejét azon, hogy megszerzett végbizonyítványa miért porosodik az íróasztal középső fiókjában, a benne szereplő vizsgajegyekre miért nem kiváncsi soha senki..."

Mélyebbre lát és átgondoltabban fogalmaz Ivan Illich, akinek nevezetes könyve, A társadalom iskolátlanítása alapvetően határozta meg az amerikai ellenkultúra pedagógiai elképzeléseit:

"Sok tanuló sejti, különösen a szegényebbje, mivé alakítja őt az iskola. Úgy okítják ott, hogy tévessze össze a célt a hozzá vezető úttal. Ha aztán ezek összemosódtak, máris újfajta logika áll elő, mely szerint minél több a procedúra, annál nagyobb az eredmény, avagy: az offenzíva meghozza a sikert. A tanulót tehát arra "iskolázzák" hogy tévessze össze a tanítást a tanulással, a tanulmányi előmenetelt a műveltséggel, a diplomát a hozzáértéssel, a könnyed stílust az önálló gondolkodással. "Megiskolázzák" a fantáziáját, hogy érték helyett fogadja el a szolgáltatást. Így aztán a tanuló az orvosi ellátást összetéveszti a gyógyítással, a szociális gondozást az életkörülmények javításával, a rendőri felügyeletet a közrenddel, a katonai erőegyensúlyt a nemzetbiztonsággal, a munka túlhajtását a termelékenységgel. Az egészség, a tudás, az emberi méltóság, a szabadság és az alkotó munka fogalmain ma Amerikában alig értenek valamivel többet, mint a megfelelő intézmények működését, amelyek, úgymond, ezen célokat szolgálják, s amelyek fejlesztése abból áll, hogy növelik a kórházak, iskolák, s egyéb hasonló szervek rendelkezésére bocsátott pénzügyi kereteket...

Nemhogy az oktatást, de magát az egész társadalmi valóságot is eliskolásították már. Valamely adott lakókörzetben a gazdagok és szegények iskoláztatása nagyjából ugyanannyiba kerül. Az egy tanulóra eső évi költségek húsz USA-város bármelyikének nyomornegyedeiben és villanegyedeiben azonos nagyságrendűek, sőt néha eltolódnak a szegények javára. Gazdag és szegény egyaránt rá van utalva az iskolára, ezek irányítják az életüket, alakítják világképüket, s előírják számukra, mi a helyénvaló, s mi nem. 1965 és 1968 között több mint hárommilliárd dollárt fordítottak az USA iskoláiban arra, hogy ellensúlyozzák mintegy hatmillió gyerek hátrányos helyzetét. Ez a legköltségesebb kompenzációs kísérlet, amit bárhol valaha is bevezettek oktatásban, mégsem mutatható ki semmiféle jelentékeny javulás ezen "hátrányos helyzetű" gyermekek tanulmányaiban. Közepes jövedelmű családokból származó osztálytársaikkal összevetve inkább még jobban lemaradtak.... Be kellene látnunk, hogy még ha azonos minőségűek lennének is az iskolák, a szegények gyermekek aligha tudnának lépést tartani a gazdagokkal. Még ha azonos életkorban kezdve, ugyanabba az iskolába járnak is, a szegény gyermekeknek nincsenek meg a tanulási feltételeik, amelyek a középosztálybelieknek magától értetődően adottak. A társalgási alkalmaktól az otthoni könyveken át a szünidei utazásokig és a kialakult öntudatig terjednek ezek az előnyök, s aki hozzájuk jut, hasznukat veszi az iskola világában és azon túl is. A szegényebb gyermek tehát mindig visszamarad, ha csak annyit fejlődik, tanul, amennyit az iskola nyújt neki. A szegényeknek támogatás kell, hogy tanulhassanak, ne csak bizonyítványt kapjanak az egyoldalúságaikat és hátrányaikat kiegyenlítő kezelés ürügyén...

A kiterjesztett oktatásnak az USA-ban kialakult formája kétféle, egymást kiegészítő veszélyt rejteget. Az észak-amerikai szegényeket ugyanaz a tizenkét éves oktatás nyomorítja meg, amelynek hiánya miatt például a dél-amerikai szegénység reménytelenül elmaradottnak minősül. A szegények sem Észak-Amerikában, sem Dél-Amerikában nem élveznek egyenlőséget a kötelező oktatásban. De nem veszik át az irányítást saját művelődésük ügyében, mert az iskola itt is, ott is már puszta létével elriasztja, megfosztja őket ettől a lehetőségtől. Az iskola kisajátít minden oktatásra szánt pénzt, emberi erőt és jóakaratot, s emellett kiszorít minden más intézményt az oktatói tevékenységből. A munka, a szabad idő, a politika, a részételhez is szükséges tudást, szokásokat csakis az iskolában lehet elsajátítani, ahelyett, hogy maguk e szférák lennének a tanulás igazi közegei. Az iskolák és a tőlük függő társadalmi intézmények egymás miatt váltak alkalmatlanná feladatuk betöltésére... Az iskola jogfosztása csak akkor lehet hatékony, ha törvény tiltja meg, hogy egy oktatási intézményben akár a tanárok, akár a diákok felvételénél diszkrimináció érvényesülhessen valamilyen kötött tanrend szerinti előzetes végzettségre hivatkozva. Az iskoláztatás ma nem segíti elő sem a tudást, sem az igazságot, mert az oktatók mindenáron egybe akarják kapcsolni a tanítást a bizonyítványosztással. Az iskolában egybefolyik az oktatás és a társadalmi szerepek kiosztása.
Pedig a tanulás arra való, hogy új szakmára, vagy hozzáértésre tegyünk szert, míg a társadalmai felemelkedés mások véleményének függvénye. A tudás általában valamilyen képzés eredményeként jelentkezik, a munkahelyi szerepek és munkakörök viszont már csupán az iskolában töltött idő hosszától függnek. A képzés lényege ma az, hogy kiválogatják a tanulást előmozdító elképzelt feltételeket. A szerepek kiosztása úgy történik, hogy tantervi formában követelményeket állítanak fel, s csak az juthat bizonyos végzettséghez, aki ezeknek megfelel. Ezeket a szerepeket az iskola az oktatásban való részvételhez - és nem a tudáshoz - köti.

Az iskola nemcsak az új világvallás. A világ leggyorsabban növekvő munkaerőpiaca is. Az elmúlt évtized folyamán a közvetlenül az iskolarendszerrel kapcsolatos tőkebefektetések még a fegyverkezési kiadásoknál is gyorsabban növekedtek. A leszerelés csak gyorsítaná azt a folyamatot, hogy az iskolaipar a nemzetgazdaság központi helyére kerüljön. Ha a főállásban oktatók számához hozzáadjuk a "főállásban" tanulókét, rádöbbenünk, hogy ez az úgynevezett felépítmény máris a társadalom fő munkaadója lett. Az Egyesült Államokban hatvankétmillió embert foglalkoztat az iskola és nyolcvankétmillió dolgozik máshol...

A hagyományos rendszerű elidegenedés közvetlen következménye volt a munka bérmunkává válásának, ami megfosztotta az embert az alkotás és önmaga újraalkotásának lehetőségétől. Ma a fiatalokat előre elidegenítik az őket elszigetelő iskolák, miközben úgy tesznek, mintha saját tudásuknak mind termelői, mind fogyasztói is ők maguk lennének, s ez a tudás árunak tekintve kerül piacra az iskolában. Az iskola beszivattyúzza az elidegenedést az életre való felkészülés folyamatába, s ezzel megfosztja az oktatást a valóságtól, s a munkát az alkotástól. Az iskola arra tanít, hogy legyen igény a tanításra, s ezzel felkészít az élet elidegenítő intézményességére. Ha az emberek egyszer megtanulták ezt a leckét, elveszítik igényüket az önálló fejlődésre. Nem akarnak többé kapcsolatokat maguk köré, s elzártságukban ki lesznek szolgáltatva a meglepetéseknek, amelyek az élet intézményileg előre meg nem határozott szféráiban adódnak. És ez az iskola a népesség igen nagy részének közvetve vagy közvetlenül a munkaadója. Vagy egész életükre fogva tartja őket, vagy gondja van rá, hogy beilleszkedjenek valamilyen intézménybe. Az új világegyház az iskolaipar lett, ópiumszállítója és munkahelye az emberek élete egyre növekvő részében."
 
 
0 komment , kategória:  Beat, Hippi, Punk, Rock  
Címkék: eliskolásították, érvényesülhessen, tőkebefektetések, villanegyedeiben, eredményesebbnek, beilleszkedjenek, végbizonyítványa, újraalkotásának, életkörülmények, követelményeket, ellenkultúrának, reinkarnálódtak, legköltségesebb, fajfenntartásra, hatvankétmillió, változtatásával, meglepetéseknek, punkrációsoknál, iskolátlanítása, ópiumszállítója, fiatalabbaknak, beszivattyúzza, elzártságukban, szertartásában, tevékenységből, nagyságrendűek, belegabalyodva, ellensúlyozzák, módszertanából, diszkrimináció, átgondoltabban, nemzetgazdaság, érvénytelennek, vizsgajegyekre, tanulmányaiban, munkamegosztás, könyvet 1995-ben, ötvenes évektől, zsidók minden, zenei vonalakat, hagyományos iskola, gyakorlati életvitel, életmód kimunkált, jelentős létszámú, felnőtttársadalom parancsait, hippi ellenkultúra, társadalomban élés, individuális polgári, rendszernek végzendő, munkamegosztás összes, utódok gondozására, monogám házasságnál, Kozmosz Könyvek, Egyetemi Nyomda, Sümeghy Zoltán, Alan Watts, Ivan Illich, Egyesült Államokban,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Tudjátok ?
Belétünk a Sárkány évébe, béke vagy nagyobb háború vár ránk?
Még zöld a chili paprikám, ha beviszem a lakásba tovább fejlődik?
Tényleg hasznos gyógynövény a csalán?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
még több kérdés
Blog Címkék
Facebookon kaptam  Miért nem menti meg Jézus a jó...  Julian Brass gondolata  Facebookon kaptam  Jó éjszakát  Popper Péter szavai  Facebookon kaptam Mírjam barát...  Facebookon kaptam Mírjam barát...  210 éve született a SZÓZAT meg...  Soha ne kedvezz...  Az engedelmesség miért nem vál...  Soha ne kedvezz...  Az igazi szeretetért rendszeri...  Sose bánj semmit  210 éve született a SZÓZAT meg...  Németh László tollából  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Png rózsa csokor  Png rózsa csokor  Kerüld el az evangélium örömén...  Hogy lehet megtartani  210 éve született a SZÓZAT meg...  Nagyi telefonál  Alázat  Facebookon kaptam  Illyés Gyula - Milyen hamar.  Varga János Veniam - Fontos sz...  Facebookon kaptam  Idő  képre írva  Nagyon különös  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam Mírjam barát...  Fekete István - Akác  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Alázat  Hogy lehet megtartani  Facebookon kaptam  Rátalálsz  Leonardo da Vinci gondolata  Facebookon kaptam Cs Ildikótó...  Neked tudnod kell  Őrizkednünk kell...  Jónás Tamás – Végtelen b...  Akarat  Facebookon kaptam  Kövesd a cowboyt!  Miért kiabálunk amikor dühösek...  Az engedelmesség miért nem vál...  Png virág  Osváth Erzsébet - Gólya a réte...  Mindig jusson idő nevetni  Facebookon kaptam  69 éve hunyt el Albert Einstei...  Szabolcska Mihály – Ákác...  Jónás Tamás – Végtelen b...  Facebookon kaptam  Egy bizonyos határt  Éretlen vers  George Gordon Lord Byron: Inez...  Osváth Erzsébet - Gólya a réte...  Az engedelmesség miért nem vál...  Facebookon kaptam  Segítsük barátainkat, hogy meg...  Tóth Ágnes - Szervusz pad  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Png virág  Szívem tiéd  Nagyon különös  A televizió nem a kultúrát kép...  Png csokor  Paul David Tripp Április 20  Facebookon kaptam  Adakozás  Kaffka_Margit  Facebookon kaptam  Weöres Sándor - A hársfa mind ...  Facebookon kaptam  Alvó cicák  Segítsük barátainkat, hogy meg...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Png csokor  Bounty krémes  Julian Brass gondolata  A nemzeti hovatartozás kulturá...  Szép estét kedves látogatóimna...  Png ház  Nem számIt  Akik bántanak téged  Facebookon kaptam  Alázat  Németh László tollából  Facebookon kaptam Cs Ildikótó...  Szép álmokat! 
Bejegyzés Címkék
könyvet 1995-ben, ötvenes évektől, zsidók minden, zenei vonalakat, hagyományos iskola, gyakorlati életvitel, életmód kimunkált, jelentős létszámú, felnőtttársadalom parancsait, hippi ellenkultúra, társadalomban élés, individuális polgári, rendszernek végzendő, munkamegosztás összes, utódok gondozására, monogám házasságnál, hippimozgalom kísérlete, emberiség felgyűlt, hagyományos iskolai, hatvanas évek, iskolában élte, családi otthon, felnőttkor között, iskolai tanuló, oktatási intézményéből, oktatással elérhető, egészet szemléljük, élet legalapvetőbb, iskolában kapnak, rendszer készséges, oktatás alaki, kelleténél több, kelleténél kevesebb, fejét azon, íróasztal középső, benne szereplő, társadalom iskolátlanítása, amerikai ellenkultúra, hozzá vezető, offenzíva meghozza, tanulót tehát, tanulmányi előmenetelt, könnyed stílust, önálló gondolkodással, orvosi ellátást, szociális gondozást, életkörülmények javításával, rendőri felügyeletet, katonai erőegyensúlyt, munka túlhajtását, emberi méltóság, alkotó munka, megfelelő intézmények, egész társadalmi, szegények javára, legköltségesebb kompenzációs, szegények gyermekek, iskolába járnak, szegény gyermekeknek, tanulási feltételeik, társalgási alkalmaktól, otthoni könyveken, szünidei utazásokig, kialakult öntudatig, iskola világában, szegényebb gyermek, iskola nyújt, szegényeknek támogatás, kiterjesztett oktatásnak, észak-amerikai szegényeket, tizenkét éves, dél-amerikai szegénység, kötelező oktatásban, irányítást saját, iskola kisajátít, oktatói tevékenységből, iskolában lehet, tanulás igazi, tőlük függő, iskola jogfosztása, oktatási intézményben, diákok felvételénél, oktatók mindenáron, iskolában egybefolyik, társadalmi szerepek, tanulás arra, társadalmai felemelkedés, tudás általában, munkahelyi szerepek, iskolában töltött, képzés lényege, tanulást előmozdító, szerepek kiosztása, juthat bizonyos, oktatásban való, iskola nemcsak, világ leggyorsabban, elmúlt évtized, iskolarendszerrel kapcsolatos, fegyverkezési kiadásoknál, leszerelés csak, , ,
2024.03 2024. április 2024.05
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 10 db bejegyzés
e év: 50 db bejegyzés
Összes: 7246 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 68
  • e Hét: 1217
  • e Hónap: 7458
  • e Év: 59724
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.