|
2016-07-03 08:15:52, vasárnap
|
|
|
i.2. Egyháztörténet - Bevezetés; Kijelentéstörténet és egyháztörténet
Ha egyháztörténelemről beszélünk, akkor az egyházra nem csak mint szociológiai tényezőre gondolunk, hanem elsődlegesen mint Krisztus egyházára, amelyről Ő gondoskodik, és amely itt a földön a keresztyén gyülekezetben válik láthatóvá, a Szentlélek ereje által.
Amikor Jézus Krisztus megkérdezte tanítványait: "Kinek mondják az emberek az Emberfiát?" - erre a kérdésre Péter így válaszolt: "Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia." Krisztus erre ezt mondta: "Te Péter vagy, és én ezen a kősziklán építem fel egyházamat, és a pokol kapui sem fognak diadalmaskodni rajta." (Mt 16,13kk.) Ez az ígéret beteljesedett és élő valóság lett pünkösdkor. Az evangéliumokban olvasunk arról, hogy mit tett és tanított Jézus itt a földön (ApCsel 1,1kk.). Az Ap Cselben olvasunk arról, amit Jézus mennybemenetele után tett, amikor Szentlelkét kitöltötte az apostolokra és a tanítványokra. Krisztus a Szentlélek által irányítja és vezeti az egyházat. Ő nem csak építi az egyházat, hanem Ő maga a sarokkő. Így mondja Pál apostol, Jézus szavaira utalva, az efezusiaknak: "polgártársai (vagytok) a szenteknek és háza népe Istennek. Mert ráépültetek az apostolok és a próféták alapjára, a sarokkő pedig maga Krisztus Jézus, akiben az egész épület egybeilleszkedik, és szent templommá növekszik az Úrban, és akiben ti is együtt épültök az Isten hajlékává a Lélek által" (Ef 2,19kk.).
Egy másik helyen Pál apostol azt mondja a gyülekezetről, hogy az "az Isten háza, amely az élő Isten egyháza, az igazság oszlopa és erős alapja" (1Tim 3,15).
Feltűnő, hogy az Újszövetségben "az egyház" nem láthatatlan dolog: mindig konkrét gyülekezetekről van szó, amelyeknek komoly és konkrét feladatuk van a mindennapi életben. Ha az egyház "az igazság oszlopa", akkor lehetetlen, hogy az ú.n. "láthatatlan egyházra" gondoljunk. Minden gyülekezetnek és minden egyházközségnek csak egy feladata van: megfelelni a mindennapokban a bibliai egyházképnek és feladatnak.
Amikor egyháztörténettel foglalkozunk, arra is figyeljünk, hogy az egyháznak mennyire sikerült ennek a kötelességnek eleget tennie, mennyire sikerült Krisztust követnie. Ebből ered a bibliai kijelentéstörténet és az egyháztörténet közötti döntő különbség. A Szentírás Istentől ihletett, és ezért tévedhetetlen és mértékadó. Az egyháztörténetben látjuk Isten kezét és a Szentlélek munkáját, de ugyanakkor észrevesszük a bűnt és az emberi tévedést is. Ezért nem lehet az egyháztörténet mértékadó. Habár sok minden van, amiért hálásak lehetünk, mégsem mondhatjuk: "így történt, s ez az Isten akarata". Az egyháztörténetnek is csak Isten Igéje lehet a mértéke. A szentek tisztelete tehát nem a mi dolgunk: Augustinus, Luther, Kálvin és mások áldásos szolgálatot végezhettek az egyházban, de ők sem voltak tévedhetetlenek.
Az egyház feladata a világban az, hogy a kegyelem igéjét hirdesse. Ezt a feladatot csak akkor teljesítheti az egyház, ha Isten Igéjéhez, a Bibliához ragaszkodik. Pál apostol mondja: "Közel van hozzád az Ige, a te szádban és a te szívedben, mégpedig a hit igéje, amelyet mi hirdetünk. Ha tehát száddal Úrnak vallod Jézust, és szíveddel hiszed, hogy Isten feltámasztotta Őt a halálból, akkor üdvözülsz. Mert szívvel hiszünk, hgoy megigazuljunk, és szájjal teszünk vallást, hogy üdvözüljünk" (Róm 10,8kk).
Ugyanakkor "az egyház" nem valami elvont fogalom csupán, hanem látható intézmény is, de nem csak intézmény, nem csupán templom. Az egyház gyülekezeti tagokból áll, olyan emberekből, akik hiszik és vallják, hogy Jézus Krisztus életükben és halálukban egyetlenegy vigasztalásuk. Úgy is lehet mondani, hogy az egyház gyülekezetekből áll és a gyülekezetek keresztyénekből. Mert az igazi keresztyén élet a gyülekezet közösségében élhető meg. Amikor egyháztörténetről beszélünk, akkor nemcsak a külső történelem érdekel bennünket, hanem az is, hogy a gyülekezeti élet milyen volt, és a gyülekezet tagjai hogyan élték meg hitüket az adott korszak egyházában.
Amikor a Heidelbergi Káté felteszi a kérdést, hogy "Mit hiszel a közönséges keresztyén anyaszentegyházról?", akkor a válasz így hangzik rá: "Hiszem, hogy Isten Fia a világ kezdetétől fogva annak végéig az egész emberi nemzetségéből Szentlelke és Igéje által magának az igaz hit egyességében egy örökéletre elválasztott sereget gyűjt, azt oltalmazza és megőrzi. És hiszem, hogy annak én is élő tagja vagyok és örökké az is maradok."
Jellemző, hogy református hitvallásunk szerint a gyülekezethez olyan emberek tartoznak, akiknek igaz hitük van. Sőt arról is szó van, hogy a gyülekezetben élő tagok vannak. Ha az igaz hit által tartozhatunk a gyülekezethez, akkor az is igaz, hogy csak az az igazi gyülekezeti tag, aki hitben jár.
A valóság sajnos sokszor mást mutat. De ha az egyházról és annak tagjairól beszélünk, akkor itt kell kezdeni, ezzel a hitvallással. Bár Pál apostol joggal rója fel a korinthusiaknak, hogy sokféle baj és bűn van a gyülekezetben: paráznaság, irigység s a Szentlélek ajándékaival is rosszul élnek, de mindezek ellenére így kezdi levelét: "Az Isten gyülekezetének, amely Korinthusban van, a Krisztus Jézusban megszentelteknek, azoknak, akiket Ő elhívott és saját népévé tett... Hű az Isten, aki elhívott titeket az Ő Fiával, Jézus Krisztussal, a mi Urunkkal való közösségre" (1Kor 1,2.9).
Pálnak az egész gyülekezet számára van mondanivalója. Azzal kezdi, hogy őket Krisztus megszentelte. De ezután szól a bűnben élő tagokhoz is, mivel tudja, hogy Isten őket is a Krisztussal való közösségre hívta el. Az 1Kor 3,16.17-ben azt mondja: "Nem tudjátok, hogy ti Isten temploma vagytok, és az Isten Lelke bennetek lakik? Ha valaki az Isten templomát megrontja, azt megrontja Isten, mert az Isten temploma szent, és ez a templom ti vagytok."
Kezdjük azért vizsgálódásunkat Istennel, Krisztussal: mit akar Ő az egyházzal, mit akar gyülekezeteivel, hogyan akar minket és minden gyülekezeti tagot bekapcsolni a Vele való közösségbe? Mert ha nem értjük meg, hogy mit akar az Úr, nem is látjuk, mi a feladatunk, és azt sem ismerjük fel, hogy mit kellene megváltoztatni az egyházban, mire kellene törekednünk. Pál nem úgy kezdi levelét, hogy az a hívőknek és a megtérteknek szól, akik a korinthusi gyülekezetben élnek. Pál az egész gyülekezetet célozza meg levelével. Mindenkire vonatkozik, amit mond: legyetek olyanok, amilyeneknek Isten lát titeket, hiszen ti már szentek vagytok. Ha ez így van, akkor éljetek is hívatásotok szerint szentül az Isten gyülekezetében.
Egyrészt, ha az egyház történelmére nézünk és utólag akarunk kritikát gyakorolni, akkor szerényeknek kell lennünk, mert utólag mindig könnyű ítélkezni. Ezért vigyázzunk: egy középkori teológustól nem lehet ugyanazt várni, mint pl. Luthertől. Másrészt mindig a Bibliát kell zsinórmértékként használnunk. Csak így tudunk okulni a történelmi eseményekből, a ma egyházának hasznára.
i.3. Az egyháztörténet felosztása
A gazdag egyháztörténeti irodalomból az tűnik ki, hogy az egyháztörténetet sokféle módon lehet felosztani. Minden felosztásnak megvannak az előnyei és hátrányai, ráadásul fennáll a veszély, hogy az elnevezésekkel (mint pl. "középkor") már előre is vetítjük az adott korszak bírálatát is. Az általánosan elfogadott felosztás a következő:
Ókor Középkor Újkor
(30-590) (590-1517) (1517-1648)
Pünkösdtől Nagy Gergelyig Nagy Gergelytől Lutherig Luthertől a Westfáliai békéig
|
|
|
0 komment
, kategória: Egyetemes egyháztörténet |
|
Címkék: egybeilleszkedik, vizsgálódásunkat, zsinórmértékként, egyháztörténetet, megszentelteknek, tévedhetetlenek, mennybemenetele, gyülekezeteivel, keresztyénekből, egyháztörténeti, egyházközségnek, gyülekezetekről, evangéliumokban, gyülekezetekből, korinthusiaknak, elnevezésekkel, egyháztörténet, diadalmaskodni, gyülekezetének, mindennapokban, újszövetségben, gyülekezetében, feltámasztotta, megváltoztatni, megigazuljunk, vigasztalásuk, gyülekezetben, kötelességnek, mondanivalója, tanítványokra, beteljesedett, gyülekezetnek, nemzetségéből, gyülekezetről, gyülekezethez, tévedhetetlen, keresztyén gyülekezetben, kérdésre Péter, kősziklán építem, pokol kapui, ígéret beteljesedett, evangéliumokban olvasunk, próféták alapjára, sarokkő pedig, egész épület, másik helyen, igazság oszlopa, mindennapi életben, bibliai egyházképnek, egyháznak mennyire, kötelességnek eleget, egyháztörténet közötti, Amikor Jézus Krisztus, Isten Fia, Krisztus Jézus, Szentírás Istentől, Isten Igéje, Isten Igéjéhez, Jézus Krisztus, Heidelbergi Káté, Krisztus Jézusban, Jézus Krisztussal, Isten Lelke, Pünkösdtől Nagy Gergelyig, Nagy Gergelytől Lutherig,
|
|
|
|
keresztyén gyülekezetben, kérdésre Péter, kősziklán építem, pokol kapui, ígéret beteljesedett, evangéliumokban olvasunk, próféták alapjára, sarokkő pedig, egész épület, másik helyen, igazság oszlopa, mindennapi életben, bibliai egyházképnek, egyháznak mennyire, kötelességnek eleget, egyháztörténet közötti, egyháztörténetben látjuk, emberi tévedést, egyháztörténet mértékadó, szentek tisztelete, egyház feladata, kegyelem igéjét, feladatot csak, egyház gyülekezeti, egyház gyülekezetekből, gyülekezetek keresztyénekből, igazi keresztyén, gyülekezet közösségében, külső történelem, gyülekezeti élet, gyülekezet tagjai, adott korszak, közönséges keresztyén, világ kezdetétől, egész emberi, örökéletre elválasztott, gyülekezethez olyan, valóság sajnos, egész gyülekezet, megtérteknek szól, korinthusi gyülekezetben, egész gyülekezetet, egyház történelmére, középkori teológustól, történelmi eseményekből, egyháztörténet felosztása, gazdag egyháztörténeti, egyháztörténetet sokféle, általánosan elfogadott, egybeilleszkedik, vizsgálódásunkat, zsinórmértékként, egyháztörténetet, megszentelteknek, tévedhetetlenek, mennybemenetele, gyülekezeteivel, keresztyénekből, egyháztörténeti, egyházközségnek, gyülekezetekről, evangéliumokban, gyülekezetekből, korinthusiaknak, elnevezésekkel, egyháztörténet, diadalmaskodni, gyülekezetének, mindennapokban, újszövetségben, gyülekezetében, feltámasztotta, megváltoztatni, megigazuljunk, vigasztalásuk, gyülekezetben, kötelességnek, mondanivalója, tanítványokra, beteljesedett, gyülekezetnek, nemzetségéből, gyülekezetről, gyülekezethez, tévedhetetlen, korinthusban, eseményekből, történelmére, hitvallásunk, szerényeknek, észrevesszük, elsődlegesen, szociológiai, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
105 db bejegyzés |
e év: |
367 db bejegyzés |
Összes: |
35932 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 2192
- e Hét: 8438
- e Hónap: 37750
- e Év: 225552
|
|
|