|
2016-07-18 17:30:10, hétfő
|
|
|
Krisztus folytatja Isten kijelentését számunkra
Ígéretet kaptunk, hogy a tiszta szívűek meglátják az Istent. De mit jelent Istent meglátni? Hogyan láthatnánk azt, aki lélek (Jn. 4,24)? A mennyben, minden bizonnyal, olyan új tudatunk lesz az isteni természetről és tulajdonságokról, amelyet jelenleg el sem tudunk képzelni. Thomas Boston ezt mentális ,,látásnak" nevezi: ,,nem testi szemeikkel, mert ebben az értelemben Isten láthatatlan (1Tim. 1,17), hanem értelmük szemeivel; megáldva az Istenről és az isteni dolgokról szóló legtökéletesebb, legteljesebb és világos ismerettel, amelyre egy teremtmény képes. Ezt nevezik gyönyörteljes látomásnak (visio beatifica), és ez az ismeret tökéletessége". A látomás lényege az Atya Isten lesz, mivel ,,a Fiú is alávettetik annak, aki neki mindent alávetett, hogy az Isten legyen minden mindenben" (1Kor. 15,28).
Azért mégsem mondhatunk le teljesen a fizikai látás gondolatáról. Az Atya meglátását sem kell elválasztanunk a Fiú személyétől és jelenlététől. Úgy tűnik, hogy a bizonyítékok Krisztusra mint az istenség folyamatos kijelentőjére utalnak. A mennyben Krisztus továbbra is az Ige, a közbenjáró Isten és ember között.
John Owen a lelki módon történő gondolkozást tárgyaló írásában tér ki erre a kérdésre, magyarázatai pedig gondolat-ébresztők. A gyönyörteljes látomást (visio beatifica) így határozza meg: ,,az isteni természet és tulajdonságok intellektuális megértése, kibeszélhetetlen szeretettel, ami a lelket a lehető legmélyebb nyugodalomba és áldott helyzetbe juttatja." De ez a kilátás sok hívő számára elvontnak és felfoghatatlannak tűnik. Ezek a dolgok, mondja ő, ,,meghaladják a közönséges keresztyének képességeit" - nem tudják, hogy kezeljék ezeket értelmükben és hogy gyakorolják gondolataikat ezekben. Nem képesek azokban a jelenlegi haszont meglátni. Mégis, folytatja, ,,a Szentírás számunkra egy másik fogalmat is nyújt a mennyről és a dicsőségről". A menny az a hely, ahol a hit látássá változik. ,,Mi a hit elsődleges és jelenlegi tárgya, amelynek helyére a látás kerül? A Szentírás szerint az isteni természet végtelen, felfoghatatlan kiválóságai nem képezik hitünk azonnali tárgyát." Helyesebben, hitünk azonnali tárgya itt a földön azon kiválóságok megnyilvánulása Krisztusban. És ez a hit változik látássá. Más szavakkal, a mostani hitünk tárgya lesz akkor a látásunk tárgya. ,,A menny dicsősége ... az Isten bölcsessége, jósága és szeretete dicsőségének teljes, nyitott, tökéletes megnyilvánulása Krisztusban." Így tehát, mivel Krisztus az Isten fő kinyilatkoztatója a mennyben, Istent legteljesebben Benne fogjuk látni.
János apostol azt mondja, hogy ,,a városnak nincs szüksége a napra, sem a holdra, hogy világítsanak benne; mert az Isten dicsősége megvilágosította azt, és annak szövétneke a Bárány" (Jel. 21,23). A Bárány a szövétnek, és amikor a Bárányra tekintünk Isten dicsőségét szemléljük. Krisztus központi helyet foglal el a mennyben, mivel ő jelenti ki Istent számunkra. A mennyben Istent a tulajdonságainak teljes körű megnyilatkozásában imádjuk majd, főleg Fiának dicsőséges személyében.
A dicsőség lényege a megváltás
A Szentírás egyik ,,legmennyeibb" része a Jelenések könyve, telve Krisztussal. Legjellemzőbb ábrázolása ebben a könyvben a ,,Bárány": ,,Azután látám, és ímé egy nagy sokaság, a melyet senki meg nem számlálhatott ... királyiszék előtt és a Bárány előtt állnak vala ... Az idvesség a mi Istenünké, a ki a királyiszékben ül, és a Bárányé ... a Bárány, a ki a királyiszéknek közepette van, legelteti őket" (Jel. 7,9.10.17). Krisztus, a Bárány, mindenek középpontja: ,,láték a királyiszék és a négy lelkes állat között és a Vének között egy Bárányt állani, mint egy megölöttet" (Jel. 5,6). Ő az, akit imádnak a ,,tízezerszer tízezer és ezerszer ezer vala; nagy szóval ezt mondván: Méltó a megöletett Bárány, hogy vegyen erőt és gazdagságot és bölcseséget és hatalmasságot és tisztességet és dicsőséget és áldást" (Jel. 5,11.12).
Miért hangsúlyozza az ige, hogy Jézus az Isten Báránya? Mivel a bűnösök megváltása képezi a dicsőség lényegét. Isten tökéletesen kijelenti magát a mennyben. Minden tulajdonsága teljesen megnyílvánul ott. De legfőbb célja, ,,hogy megmutassa a következendő időkben az Ő kegyelmének felséges gazdagságát hozzánk való jóságából a Krisztus Jézusban" (Ef. 2,7). Az üdvösség az, amibe az angyalok is kívánnak beletekinteni (1Pt. 1,12) és ez az amiért ők is leginkább dicsérik az Urat.
Ez lenyűgöző és lélegzetelállító. Ez rávesz arra, hogy térdeinkre essünk, csodálatteljes imádattal. A dicsőség dicsősége az új égen és új Földön Istennek a bűnösök iránt Krisztus Jézusban mutatott szeretete lesz. A leggyengébb, legjelentéktelenebb hívő is egy napon az angyalokat és a megváltottakat Isten kegyelmének és irgalmának dicséretére indítja. Egymásra nézünk majd és hódolni fogunk Megváltó Istenünk előtt páratlan jóságáért. Mindez Krisztusban lesz, mivel Isten Bárányaként elvette a világ bűnét.
Ami majdnem ennyire csodálatos lesz, az a Krisztusban levő státuszunkról történő emélkeldés - az áldások bámulatba ejtő magasságai, amelyekbe minket emelni fog. A mennyben meglátjuk majd Megváltó Urunkat, mindenek fölé emeltetve. De ez a felsőbbség, ez a félelmetes fennköltség, nem távolítja el őt tőlünk. Nem válik távolságtartóvá, kibeszélhetetlenül távolivá. Emlékezzünk a szövetségi teológiánkra, Krisztussal való egységünkre. Mi ,,őbenne" vagyunk, és az ő felmagasztaltatása a miénkkel együtt jár.
Elgondolkoztál-e már ezeken? Örökre Krisztusban vagy. Mindig ott leszel. Az ő dicsősége a te dicsőséged lesz. Ezért mondja saját maga: ,,Aki győz, megadom annak, hogy az én királyiszékembe űljön velem" (Jel. 3,21). Pál szavaival élve: ,,örökösei Istennek, örököstársai pedig Krisztusnak" vagyunk (Róm. 8,17). Az ördög tudta, hogy hazudik, mikor Évát azzal hitegette: ,,olyanok lesztek mint az Isten" (1Móz 3,5). Azonban bizonyos értelemben nagyobb igazságot mondott, mint amilyet valaha elképzelhetett volna. A teremtmény és a Teremtő közötti határvonal sosem tűnik el. Isten mindig Isten marad, mi pedig mindig az ő kezének munkája. Mégis tény, hogy Krisztusban az istenség második személyével egyesülünk, a Mindenhatóval való csodálatos bensőségre támadva fel.
Ezért merészelte Ágoston Ádám és Éva engedetlenségéről ezt mondani: ,,óh, boldog bűn!" Arra utalt, hogy Krisztusban Ádám törzsei több áldást tudhatnak maguknak mint amennyit atyjuk elveszített. A hívők magasabbra emeltetnek annál, mint ha az ember sosem vétkezett volna, mivel Isten leszállt a Földre, olyan lett, mint közülünk egy és magához emelt minket.
Jézus Krisztus a menny dicsőségének a szíve-lelke. Mi csupán alig kezdtük el felfogni, hogy mit jelent őbenne feltámasztatni és felmagasztaltatni. De egy dolgot biztosan tudhatunk: a mennyben közelebb és értékesebb lesz ő - és marad is - mint korábban valaha. (folyt. köv.)
Edward Donnelly |
|
|
0 komment
, kategória: Menny és pokol |
|
Címkék: megvilágosította, lélegzetelállító, kibeszélhetetlen, tulajdonságokról, tulajdonságainak, megnyilvánulása, legtökéletesebb, királyiszékembe, távolságtartóvá, elképzelhetett, királyiszéknek, felfoghatatlan, királyiszékben, csodálatteljes, elválasztanunk, intellektuális, legteljesebben, elgondolkoztál, megváltottakat, feltámasztatni, legjellemzőbb, gyönyörteljes, tulajdonságok, hatalmasságot, beletekinteni, gondolataikat, számlálhatott, státuszunkról, kijelentőjére, tökéletessége, mindenhatóval, nyugodalomba, következendő, dicsőségének, gondolkozást, tulajdonsága, tiszta szívűek, isteni természetről, értelemben Isten, isteni dolgokról, teremtmény képes, látomás lényege, fizikai látás, bizonyítékok Krisztusra, istenség folyamatos, mennyben Krisztus, közbenjáró Isten, lelki módon, gyönyörteljes látomást, isteni természet, lehető legmélyebb, közönséges keresztyének, Thomas Boston, Atya Isten, John Owen, Isten Báránya, Krisztus Jézusban”, Földön Istennek, Krisztus Jézusban, Megváltó Istenünk, Mindez Krisztusban, Isten Bárányaként, Megváltó Urunkat, Örökre Krisztusban, Ágoston Ádám, Krisztusban Ádám, Jézus Krisztus, Edward Donnelly,
|
|
|
|
tiszta szívűek, isteni természetről, értelemben Isten, isteni dolgokról, teremtmény képes, látomás lényege, fizikai látás, bizonyítékok Krisztusra, istenség folyamatos, mennyben Krisztus, közbenjáró Isten, lelki módon, gyönyörteljes látomást, isteni természet, lehető legmélyebb, közönséges keresztyének, jelenlegi haszont, másik fogalmat, látás kerül, földön azon, mostani hitünk, látásunk tárgya, menny dicsősége, városnak nincs, mennyben Istent, tulajdonságainak teljes, dicsőség lényege, nagy sokaság, melyet senki, királyiszéknek közepette, négy lelkes, megöletett Bárány, bűnösök megváltása, dicsőség lényegét, következendő időkben, dicsőség dicsősége, bűnösök iránt, megváltottakat Isten, világ bűnét, áldások bámulatba, mennyben meglátjuk, félelmetes fennköltség, szövetségi teológiánkra, miénkkel együtt, ördög tudta, istenség második, hívők magasabbra, ember sosem, menny dicsőségének, dolgot biztosan, mennyben közelebb, megvilágosította, lélegzetelállító, kibeszélhetetlen, tulajdonságokról, tulajdonságainak, megnyilvánulása, legtökéletesebb, királyiszékembe, távolságtartóvá, elképzelhetett, királyiszéknek, felfoghatatlan, királyiszékben, csodálatteljes, elválasztanunk, intellektuális, legteljesebben, elgondolkoztál, megváltottakat, feltámasztatni, legjellemzőbb, gyönyörteljes, tulajdonságok, hatalmasságot, beletekinteni, gondolataikat, számlálhatott, státuszunkról, kijelentőjére, tökéletessége, mindenhatóval, nyugodalomba, következendő, dicsőségének, gondolkozást, tulajdonsága, legmennyeibb, megnyílvánul, keresztyének, jelenlététől, teológiánkra, bizonyítékok, hangsúlyozza, örököstársai, gondolatáról, legteljesebb, kijelentését, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
108 db bejegyzés |
e év: |
370 db bejegyzés |
Összes: |
35935 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 7111
- e Hét: 18822
- e Hónap: 48134
- e Év: 235936
|
|
|