|
2017-05-20 18:42:30, szombat
|
|
|
Isten hármas egysége
A szentháromság tana nehéz és érthetetlen számunkra. Egyesek úgy vélik, hogy a keresztyénség lehetetlen nézetet tanít: 1+1+1=1. Világosan látszik, hogy ez az egyenlőség nem igaz. A Szentháromság szó nem három isten kapcsolatát fogalmazza meg, hanem egy Istenét, aki három személy. A Szentháromság nem triteizmust jelent, vagyis azt, hogy létezik három lény, akik együtt jelentik Istent. A Szentháromság szó használatával megkíséreljük kifejezni az istenség teljességét mind egysége, mind különfélesége vonatkozásában.
A Szentháromság történelmi megfogalmazása szerint Isten egylényegű és három személy. Bár a megfogalmazás titokzatos, sőt látszólag ellentmondásos, valójában azonban semmiképpen sem jelent ellentmondást. Az istenség egységét lényege vagy lénye, míg különféleségét személye emeli ki.
Bár a Szentháromság szót nem találhatjuk meg a Bibliában, a fogalmat világosan láthatjuk. A Biblia egyrészt erősen hangsúlyozza Isten egységét (5Mózes 6:4), másrészt világosan igazolja az Atya, a Fiú és a Szentlélek teljes istenségét. Az egyház elvetette a modalizmus és a triteizmus eretnek tanítását. A modalizmus tagadja, hogy az istenségben különböző személyek léteznek, és azt állítja, hogy az Atya, a Fiú és a Szentlélek csak Isten kijelentésének különböző módjai. A triteizmus viszont - helytelenül - azt jelenti ki, hogy három lény létezik, amelyek együtt alkotják Istent.
A személy szó nem az istenség lényegében (esszencia) jelent különbséget, hanem az istenségen belüli szubszisztens létezést jelent. A Szentháromság Isten személyeinek szubszisztens létezése valóságos, de nem lényeges különbség abban az értelemben, ami az istenség lényét vagy lényegét illeti. Mindhárom személy az istenség tiszta lényegében létezik. A szubszisztens létezés az isteni lény működési vagy hatókörében jelent különbséget, de semmiképpen sem jelent külön lényt vagy lényeget. A Szentháromság Isten minden személye rendelkezik az istenség minden tulajdonságával.
A Szentháromság minden egyes személye által végzett munkában is különbség van. A megváltás bizonyos értelemben a Szentháromság mindhárom tagjának a műve. A végrehajtás módjában azonban különböző feladatok léteznek az Atya, a Fiú és a Szentlélek szerepének megfelelően. Az Atya kezdeményezi a teremtést és a megváltást; a Fiú váltja meg a teremtett világot; és a Szentlélek alkalmazza a megváltást a hívőkre, amikor újonnan szül és megszentel.
A Szentháromság nem utal Isten részeire, sőt szerepeire sem. Az olyan emberi analógiák, mint amikor egy férfi például egy személyben apa, fiú és férj, nem szemléltetik igazán Isten természetének a titkát.
A Szentháromság tana nem magyarázza meg teljesen Isten titokzatos lényét, inkább azokat a határokat tűzi ki, amelyeken nem szabad túllépnünk. Meghatározza véges gondolkozásunk határait. Megköveteli, hogy maradjunk hűségesek a Biblia kijelentéséhez, miszerint Isten az egyik értelemben egy, míg a másik értelemben három.
Összefoglalás:
1.A Szentháromság tana Isten hármas egységét igazolja.
2.A Szentháromság tana nem ellentmondás: Isten lényegileg egy, de három személy.
3.A Biblia mind Isten egységét, mind az Atya, a Fiú és a Szentlélek istenségét igazolja.
4.A Szentháromságot az Atya, a Fiú és a Szentlélek munkája különbözteti meg.
5.A Szentháromság tana határt szab az ember Isten természetével kapcsolatos találgatásainak.
Ajánlott bibliai olvasmányok: 5Móz 6:4; Mt 3:16-17; Mt 28:19; 2Kor 13:13; 1Pt 1:2
R. C. Sproul |
|
|
0 komment
, kategória: Rövid építő írások |
|
Címkék: tulajdonságával, találgatásainak, szentháromságot, kijelentéséhez, különféleségét, ellentmondásos, megfogalmazása, kijelentésének, vonatkozásában, gondolkozásunk, különfélesége, szentháromság, ellentmondást, természetével, természetének, szubszisztens, megfogalmazás, keresztyénség, összefoglalás, használatával, megkíséreljük, ellentmondás, meghatározza, személyeinek, kezdeményezi, szemléltetik, hangsúlyozza, különbözteti, végrehajtás, különbséget, megfelelően, rendelkezik, találhatjuk, olvasmányok, kapcsolatos, hatókörében, szentháromság tana, keresztyénség lehetetlen, istenség teljességét, megfogalmazás titokzatos, istenség egységét, fogalmat világosan, egyház elvetette, triteizmus eretnek, modalizmus tagadja, istenségben különböző, triteizmus viszont, istenség lényegében, istenségen belüli, istenség lényét, istenség tiszta, szubszisztens létezés, Szentháromság Isten,
|
|
|
|
szentháromság tana, keresztyénség lehetetlen, istenség teljességét, megfogalmazás titokzatos, istenség egységét, fogalmat világosan, egyház elvetette, triteizmus eretnek, modalizmus tagadja, istenségben különböző, triteizmus viszont, istenség lényegében, istenségen belüli, istenség lényét, istenség tiszta, szubszisztens létezés, isteni lény, istenség minden, megváltás bizonyos, végrehajtás módjában, teremtett világot, olyan emberi, férfi például, határokat tűzi, egyik értelemben, másik értelemben, ember Isten, tulajdonságával, találgatásainak, szentháromságot, kijelentéséhez, különféleségét, ellentmondásos, megfogalmazása, kijelentésének, vonatkozásában, gondolkozásunk, különfélesége, szentháromság, ellentmondást, természetével, természetének, szubszisztens, megfogalmazás, keresztyénség, összefoglalás, használatával, megkíséreljük, ellentmondás, meghatározza, személyeinek, kezdeményezi, szemléltetik, hangsúlyozza, különbözteti, végrehajtás, különbséget, megfelelően, rendelkezik, találhatjuk, olvasmányok, kapcsolatos, hatókörében, helytelenül, semmiképpen, teljességét, triteizmust, megköveteli, érthetetlen, kapcsolatát, istenségben, titokzatos, túllépnünk, egyenlőség, magyarázza, fogalmazza, szentlélek, modalizmus, személyben, lényegében, értelemben, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | |
|
|
ma: |
6 db bejegyzés |
e hónap: |
89 db bejegyzés |
e év: |
351 db bejegyzés |
Összes: |
35916 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 2037
- e Hét: 10749
- e Hónap: 22624
- e Év: 210426
|
|
|