|
2019-02-05 14:05:54, kedd
|
|
|
A szenvedés mint Isten ellensége
A rossz mindig betolakodónak számít az Isten által jónak teremtett világban. Az embert gyakran relatív erkölcsi jóságára vagy érdemeire való tekintet nélkül éri szenvedés. Noha a Biblia ragaszkodik hozzá, hogy a szenvedés mindig Isten kontrollja alatt történik, lényeges megértenünk, hogy a rossz egyértelműen Isten ellensége. David Bentley Hart a következőképpen fogalmaz a számtalan áldozatot követelő 2004-es szökőár után írt esszéjében:
,,...egy diftériában kínok között haldokló gyermek, a rák által felemésztett fiatal anya, a tenger által pillanatok alatt elnyelt több tízezer ázsiai embertársunk, a haláltáborokban, munkatáborokban meggyilkolt és szándékosan kiéheztetett milliók... Olyan Istenben hiszünk, aki eljött, hogy megmentse teremtményeit a bűn abszurditásától és a halál értelmetlenségétől, ezért teljes szívünkből gyűlölhetjük ezeket a dolgokat... Ami a vigasztalást illeti, amikor arra van szükségem, nem tudok jobbat elképzelni, mint a boldog bizonyosságot, hogy egy gyermek halálát látva nem Isten, hanem az ellensége arca jelenik meg előttem. Olyan hit ez... amely megszabadít az optimizmustól, és helyette remélni tanít bennünket."
Ezt látjuk János evangéliumának tizenegyedik fejezetében is, amikor Jézus meglátogatja nemrég elhunyt barátja, Lázár családját. A szöveg szerint Jézus ,,mélyen megindulva" ment el a sírhoz (38. vers), de a fordítás nem elég pontos. Az evangélista által használt görög kifejezés valami olyasmit jelent: ,,dühösen kiabálva". Megdöbbentő szóhasználat, amelyről B. B. Warfield teológus azt írja: ,,János valójában azt akarja közölni velünk, hogy Jézus nem mélységes gyásszal, hanem elfojthatatlan haraggal közeledik Lázár sírja felé." Vajon miért dühítette fel Jézust a sír látványa és a család gyásza? Hiszen bizonyos szempontból nem tűnik indokoltnak, hogy haragszik és sír. Pontosan tudja, hogy hamarosan ő maga változtatja majd örömkiáltássá a gyászt és a bánatot, hiszen feltámasztja Lázárt a halálból (42-44. vers). Akkor hát miért őrjöng a dühtől? És mire haragszik? Kálvin kommentárjára támaszkodva Warfield figyelemre méltó választ ad erre a kérdésre.
,,A kétségbeesett Mária és a többiek látványa azért dühítette föl Jézust, mert fájdalmasan ráébresztette a halál gonosz, természetellenes valóságára, ,,erőszakos zsarnokságára", ahogy Kálvin (a 38. vers kapcsán) fogalmaz. Mária gyászát látva azon ,,elmélkedik" - ismét csak Kálvint idézve (33. vers) -, ,,milyen nyomorúságos sors sújtja az emberiséget", és izzó haraggal gondol az ember ellenségére. Olthatatlan harag keríti hatalmába, amely teljes lényében felzaklatja...
A halálra haragszik, és arra, aki a halál mögött áll, a halál hatalmának birtokosára, aki miatt eljött a világba, hogy elpusztítsa. Bizonyára az együttérzés könnyei is ott vannak a szemében, de ez mellékes. Lelkében harag tombol, és úgy lép a sírhoz, megint csak Kálvin szavaival élve, mint egy ,,összeütközésre felkészült bajnok"...
János ezzel a kifejezéssel felfedi előttünk annak a Jézusnak a szívét, aki elnyeri számunkra a megváltást. Nem hűvös szenvtelenséggel, hanem lángoló haraggal mér csapást - értünk - az ellenségre. Nemcsak megment az elnyomó gonosztól, hanem mélyen átérzi, mit jelent elnyomottnak lenni - ilyen érzelmek hatása alatt vívta ki megváltásunkat."
Jézus tehát rettentően haragszik a gonoszra, a halálra és a szenvedésre, viszont, noha ő maga Isten, önmaga iránt nem érez dühöt. Ez pedig azt jelenti, hogy a rossz az Isten által teremtett világ ellensége és személyesen a Teremtő ellensége is. Jézus küldetése pontosan az volt, hogy szembeszálljon a gonosszal, és elpusztítsa azt. A gonoszság azonban, mint láthattuk, olyan mélyen gyökerezik az emberi szívben, hogy ha Jézus erővel akart volna leszámolni vele, akkor minket is el kellett volna pusztítania. Ahelyett, hogy egy hadsereg tábornokaként jött volna el a földre, vállalta a keresztet, hogy kifizesse bűneinket - így egy napon majd visszatérhet, hogy végleg eltörölje a gonoszt anélkül, hogy minket is elítélne vele együtt. Azért fogadhat magához minket, mert a Golgotán magára vette az ítéletet.
A János evangéliuma kilencedik és tizenegyedik fejezetéhez hasonló igeszakaszokban Jézus arra tanít: habár a szenvedés, a rossz Isten igazságos büntetése az életünkben, és az ítélet napján majd minden jóvátétetik, a szenvedés gyakran mégis igazságtalan, és Isten minden esetben gyűlöli. Ahogy Ronald Rittgers összefoglalja: ,,Krisztus megerősíti... az igazságosság elvét [vagyis azt, hogy a bűnért szenvedés jár]. Amikor rosszallja, hogy a többiek találgatásokba bocsátkoznak a tizennyolc áldozatot követelő baleset kapcsán, amely a Siloám tornya ledőlésekor következett be (Lukács 13,4-5), vagy amikor megfeddi tanítványait, amiért a vakságot a bűn következményének tulajdonítják (János 9,1-12), akkor sem tagadja meg ezt az elvet... csupán az elv leegyszerűsített és önelégült alkalmazását ítéli el."
Timothy Keller |
|
|
0 komment
, kategória: Hosszú építő írások |
|
Címkék: szenvtelenséggel, természetellenes, leegyszerűsített, következményének, haláltáborokban, abszurditásától, munkatáborokban, következőképpen, igeszakaszokban, megváltásunkat, összeütközésre, szembeszálljon, elfojthatatlan, találgatásokba, evangéliumának, teremtményeit, összefoglalja, ráébresztette, optimizmustól, örömkiáltássá, betolakodónak, tulajdonítják, bizonyosságot, tábornokaként, kommentárjára, kétségbeesett, zsarnokságára, visszatérhet, embertársunk, felemésztett, nyomorúságos, tizenegyedik, meglátogatja, szóhasználat, feltámasztja, egyértelműen, szenvedés mint, rossz mindig, embert gyakran, szenvedés mindig, rossz egyértelműen, következőképpen fogalmaz, számtalan áldozatot, diftériában kínok, tenger által, vigasztalást illeti, boldog bizonyosságot, gyermek halálát, ellensége arca, szöveg szerint, evangélista által, család gyásza, David Bentley Hart, Olyan Istenben, Ahogy Ronald Rittgers, Timothy Keller,
|
|
|
|
szenvedés mint, rossz mindig, embert gyakran, szenvedés mindig, rossz egyértelműen, következőképpen fogalmaz, számtalan áldozatot, diftériában kínok, tenger által, vigasztalást illeti, boldog bizonyosságot, gyermek halálát, ellensége arca, szöveg szerint, evangélista által, család gyásza, kétségbeesett Mária, többiek látványa, halál gonosz, ember ellenségére, halálra haragszik, halál mögött, halál hatalmának, együttérzés könnyei, kifejezéssel felfedi, elnyomó gonosztól, gonoszság azonban, emberi szívben, hadsereg tábornokaként, napon majd, gonoszt anélkül, rossz Isten, ítélet napján, szenvedés gyakran, igazságosság elvét, bűnért szenvedés, többiek találgatásokba, tizennyolc áldozatot, szenvtelenséggel, természetellenes, leegyszerűsített, következményének, haláltáborokban, abszurditásától, munkatáborokban, következőképpen, igeszakaszokban, megváltásunkat, összeütközésre, szembeszálljon, elfojthatatlan, találgatásokba, evangéliumának, teremtményeit, összefoglalja, ráébresztette, optimizmustól, örömkiáltássá, betolakodónak, tulajdonítják, bizonyosságot, tábornokaként, kommentárjára, kétségbeesett, zsarnokságára, visszatérhet, embertársunk, felemésztett, nyomorúságos, tizenegyedik, meglátogatja, szóhasználat, feltámasztja, egyértelműen, kifejezéssel, gyűlölhetjük, vigasztalást, elnyomottnak, kiéheztetett, tanítványait, igazságosság, bocsátkoznak, igazságtalan, alkalmazását, fájdalmasan, együttérzés, személyesen, elpusztítsa, fejezetében, szenvedésre, felzaklatja, meggyilkolt, ellenségére, olthatatlan, szándékosan, emberiséget, jóvátétetik, diftériában, ragaszkodik, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
103 db bejegyzés |
e év: |
365 db bejegyzés |
Összes: |
35930 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 290
- e Hét: 2662
- e Hónap: 31974
- e Év: 219776
|
|
|