|
2021-01-19 21:35:10, kedd
|
|
|
Felnőttként már fel sem tűnik, olyan automatikusan kerülnek a betűk a papírra. Ám volt idő, amikor mi is lassan, görcsösen, igyekezetünkben nyelvünket kidugva kanyarítottuk a betűket.
Az írástanulás rendkívül összetett folyamat. Nemcsak egy mozgásos folyamat elsajátítását jelenti, hanem a pszichológiai funkciók összerendezését és együttműködését is. Az írástanulás során a hosszas gyakorlás révén kiépült, egyszerűbb és bonyolultabb képességek kapcsolódnak össze, és alakulnak át magasabb szintű folyamatokká.
Milyen lépésekből áll az írástanulás?
Előkészítés, fejlesztés
Az írástanítás egy kb. két hónapos intenzív előkészítő szakasszal indul. A különböző játékos, rajzos feladatok közben a kisgyerek elsajátítja az írás közbeni helyes testtartást, ülésmódot. Megtanul tájékozódni az írólapon (jobb és bal, fent és lent fogalmának ismerete), és eligazodni a füzet vonalrendszerében.
A tanító nénik különböző foglalkozásokkal (pl.: papírhajtogatás, gyurmázás, gyöngyfűzés) fejlesztik a kéz izomzatát és a kéz koordinációját, valamint pontosítják a helyes ceruzafogást, ha szükséges.
Az íráshoz elengedhetetlen az összehangolt szem és kézkoordináció, emiatt szükséges lehet a dominancia és lateralitás pontosítása és erősítése. Fel kell mérni, hogy kik a balkezesek, és célszerű őket a pad bal oldalára ültetni, de átszoktatni nem szabad őket!
Betűelemek tanulása
A gyerekek először a betűk írásához szükséges formai elemekkel ismerkednek meg. Álló egyeneseket, horogvonalat, alsó és felsőívelésű csészevonalakat, felső és alsó hurkolású fecskevonalakat rajzolnak, először nagyban, majd a három vonalas füzet vonalközeire lekicsinyítve.
Ezeknek a betűelemeknek és részmozdulatoknak a megtanulásához és berögzüléséhez nagyszámú ismétlés szükséges. Eleinte a kisgyerekek mozdulatai görcsösek, nagy erőkifejtéssel járnak. A szemüket nem veszik le a kezükről, gyakran fejük vagy akár az egész felsőtestük mozgásával is követi a mozdulatot, az erős összpontosítás miatt kidugják a nyelvüket. A sok gyakorlás során ezek a felesleges erők és mozdulatok aztán leépülnek, elmaradnak.
Betűtanulás
Ebben a szakaszban a kisdiákok megtanulják a betűelemeket betűkké összerakni. Általában 2-3 naponként tanulnak egy új betűt. Először megismerkednek az új betűvel. A hangból indulnak ki, majd megismerik a hang jelét, vagyis a betűt. Minden betű tanítása több fázisban történik. A fázisok számát a betűk nehézségi foka és az íráselemek leírásának száma határozza meg.
A betűtanítás a különböző módszereknél más sorrendben történik. Előnyös azonban, ha a hasonló alakú és a hasonló hangzású betűk tanulása minél távolabb van egymástól, mivel a diszlexiás vagy diszlexia gyanús gyerekek forma- és megkülönböztető képessége nem megfelelő. Ők könnyen összekeverheti a hasonló alakú és mozdulatú betűket, ez pedig kudarcot és írásgátlást eredményezhet.
A gyerekek a különböző betűk tanulásával párhuzamosan tanulják meg a betűkapcsolást, az íráskötést.
A sok gyakorlás révén az írástempó gyorsul, a mozdulatok egyre gördülékenyebbé, biztosabbá válnak, az írás kezd automatizálódni.
Forrás : Link |
|
|
0 komment
, kategória: Szakanyagok |
|
Címkék: foglalkozásokkal, igyekezetünkben, megkülönböztető, összerendezését, együttműködését, fecskevonalakat, papírhajtogatás, elengedhetetlen, gördülékenyebbé, automatizálódni, csészevonalakat, összpontosítás, berögzüléséhez, kézkoordináció, koordinációját, összekeverheti, erőkifejtéssel, megtanulásához, betűkapcsolást, megismerkednek, elsajátítását, lekicsinyítve, betűelemeknek, eredményezhet, automatikusan, kanyarítottuk, pszichológiai, horogvonalat, összehangolt, módszereknél, felsőívelésű, vonalközeire, párhuzamosan, kapcsolódnak, ceruzafogást, bonyolultabb, írástanulás rendkívül, mozgásos folyamat, pszichológiai funkciók, írástanulás során, hosszas gyakorlás, különböző játékos, kisgyerek elsajátítja, írás közbeni, füzet vonalrendszerében, tanító nénik, helyes ceruzafogást, íráshoz elengedhetetlen, összehangolt szem, gyerekek először, betűk írásához, három vonalas,
|
|
|
|
írástanulás rendkívül, mozgásos folyamat, pszichológiai funkciók, írástanulás során, hosszas gyakorlás, különböző játékos, kisgyerek elsajátítja, írás közbeni, füzet vonalrendszerében, tanító nénik, helyes ceruzafogást, íráshoz elengedhetetlen, összehangolt szem, gyerekek először, betűk írásához, három vonalas, kisgyerekek mozdulatai, egész felsőtestük, erős összpontosítás, felesleges erők, kisdiákok megtanulják, betűelemeket betűkké, hangból indulnak, hang jelét, fázisok számát, betűk nehézségi, íráselemek leírásának, különböző módszereknél, hasonló alakú, hasonló hangzású, diszlexiás vagy, különböző betűk, írástempó gyorsul, mozdulatok egyre, írás kezd, foglalkozásokkal, igyekezetünkben, megkülönböztető, összerendezését, együttműködését, fecskevonalakat, papírhajtogatás, elengedhetetlen, gördülékenyebbé, automatizálódni, csészevonalakat, összpontosítás, berögzüléséhez, kézkoordináció, koordinációját, összekeverheti, erőkifejtéssel, megtanulásához, betűkapcsolást, megismerkednek, elsajátítását, lekicsinyítve, betűelemeknek, eredményezhet, automatikusan, kanyarítottuk, pszichológiai, horogvonalat, összehangolt, módszereknél, felsőívelésű, vonalközeire, párhuzamosan, kapcsolódnak, ceruzafogást, bonyolultabb, folyamatokká, betűelemeket, előkészítés, tájékozódni, testtartást, betűtanítás, írástanítás, írástanulás, pontosítják, lateralitás, pontosítása, átszoktatni, felnőttként, kisgyerekek, felsőtestük, betűtanulás, ismerkednek, egyeneseket, gyöngyfűzés, megtanulják, elsajátítja, írásgátlást, tanulásával, mozdulatot, mozgásával, előkészítő, dominancia, szakaszban, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
48 db bejegyzés |
e év: |
529 db bejegyzés |
Összes: |
49322 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 2687
- e Hét: 12801
- e Hónap: 26550
- e Év: 231251
|
|
|