2022-10-18 22:38:25, kedd
|
|
|
Krisztus átokká lett
Amikor Krisztus elhordozta bűneinket a golgotai kereszten, átkozott volt, mint az olyan ember, aki titokban bálványt készít és felállítja azt. Átkozott volt, mint aki nem tiszteli apját vagy anyját; mint aki elmozdítja a szomszédja határkövét, vagy vak embert vezet félre az úton. Átkozott volt, mint aki elfordítja a jövevénynek, árvának és özvegynek az igazságát. Átkozott volt, mint az, aki mindenféle szexuális erkölcstelenséget és perverziót követ el; mint aki titokban megöli a felebarátját, vagy megvesztegetést fogad el azért, hogy az ártatlan vérét ontsa. Átkozott volt, mint aki nem tartotta meg a törvényt, hogy megcselekedje azt. A Példabeszédek bölcse így írt: ,,Miképpen a madár elmegy és a fecske elrepül, azonképpen az ok nélkül való átok nem száll az emberre". Az átok azonban rászállt a Vesszőszálra, nem azért, mintha bármilyen hiba lett volna a jellemében vagy a cselekedeteiben, hanem azért, mert elhordozta népének bűneit, és viselte a gonoszságukat Isten ítélőszéke előtt. Ott állt mezítelenül, védtelenül és sebezhetően, kiszolgáltatva az isteni ítéletnek. Dávid így kiált fel: ,,Boldog az, akinek hamissága megbocsáttatott, vétke elfedeztetett. Boldog ember az, akinek az Úr bűnt nem tulajdonít, és lelkében csalárdság nincsen". A kereszten Krisztusnak tulajdonított bűn mégis közszemlére lett téve Isten és a mennyei seregek előtt. ,,Kipellengérezték" az emberek előtt, látványossága lett angyaloknak és ördögöknek. A törvényszegéseket, amelyeket Jézus elhordozott nem bocsátották meg neki, és a bűnök, amelyeket magára vett, nem lettek elfedezve. Ha az az ember számít áldottnak, akinek Isten nem tulajdonít bűnt, akkor Krisztus minden mértéken felül átkozott volt, mert a mi összes bűnünk rá lett vetve. Ezért Isten úgy bánt vele, ahogyan a Moáb hegyénél megújított mózesi szövetség megszegőinek ígérte:
,,Nem akar majd az Úr annak megbocsátani, sőt, felgerjed akkor az Úrnak haragja és búsulása az ilyen ember ellen, és rászáll arra minden átok, amely meg van írva e könyvben, és eltörli az Úr annak nevét az ég alól. És kiválasztja azt az Úr veszedelemre, Izraelnek minden törzse közül, a szövetségnek minden átka szerint, amelyek meg vannak írva e törvénykönyvben."
A Messiás arra volt kiválasztva, hogy Őt sújtsa a csapás a Golgotán, és minden, a Törvénykönyvben megírt átok reá hulljon. Ábrahám Magvában a föld valamennyi nemzetsége áldott, de csak azért, mert Ő átkozottabb lett, mint itt a földön bármelyikünk. Mózes 4. könyvében az egyik legszebb ígéret olvasható, amelyet valaha Isten az embernek adott. Úgy is hivatkoznak rá, mint papi vagy ároni áldásra: ,,Áldjon meg tégedet az Úr, és őrizzen meg tégedet. Világosítsa meg az Úr az Ő orcáját te rajtad, és könyörüljön te rajtad. Fordítsa az Úr az Ő orcáját te reád, és adjon békességet neked". Bár ezek gyönyörű és bőkezű áldások, teológiailag és erkölcsileg mégis komoly problémát vetnek fel. Hogyan tud az igazságos Isten ilyen áldásokat ígérni a bűnös embereknek anélkül, hogy igazságosságával ne kötne kompromisszumot? A választ ismét a keresztben találjuk meg. A bűnös csak azért nyerhet áldást, mert a Szent és Igazságos átkozott lett. Isten minden egyes áldása, amelyet népének adott vagy adni fog, azért lehetséges, mert Krisztust a kereszten a papi áldás gyökeres ellentéte sújtotta. Nekünk az Írás ezt mondja: ,,Áldjon meg téged az Úr", de csak azért, mert Jézushoz a következő szavak szóltak: ,,Az Úr megátkoz téged és átad a pusztulásra; az Úr elveszi tőled jelenléte fényét és megítél téged; az Úr elfordítja tőled az orcáját és nyomorúsággal tölt be".
A zsoltáros úgy ábrázolja az áldottakat, mint akik boldogan örvendeznek az Úr jelenlétében, értik az ünnepi kürt szavát és örömmel énekelnek, és az Ő tekintetének világosságánál járnak. Krisztust miattunk érte fájdalom az Atya jelenlétének hiánya miatt, és ismerte meg az ítélet kürtjének rettenetes hangját. Értünk függött a kereszten Isten elviselhetetlenül komor tekintetének sötét felhője alatt. Ádám végzetes döntése miatt az egész teremtés a romlás és hiábavalóság rabságában, átok alatt nyög. Ahhoz, hogy a teremtett világot felszabadítsa, az utolsó Ádám magára vette népének bűneit, és sóhajtozott a szörnyű járom alatt: ,,Krisztus váltott meg minket a törvény átkától, átokká lévén érettünk."
A legkiábrándítóbb dolog, hogy Krisztus kereszten elhangzott kiáltása, valódi értelmét elveszítve, gyakran egy romantikus közhellyé silányul. Nem ritka, amikor azt halljuk egy prédikátortól, hogy az Atya elfordult a Fiától, mert már nem bírta elviselni a szenvedésnek azt a látványát, amit a gonosz emberek okoztak neki. Amint már láttuk, ez a magyarázat teljes eltorzítása a bibliai szövegnek, és annak, ami a kereszten valójában történt. Az Atya nem azért fordult el a Fiától, mert hiányzott belőle a lelkierő, hogy végignézze ahogyan szenved, hanem: ,,Mert azt, aki bűnt nem ismert, bűnné tette értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk Őbenne". Ő ráhelyezte a mi bűneinket és elfordult Tőle, mert a szemei túl tiszták ahhoz, hogy elviseljék a gonosz látványát, és nem tud a gonoszságra nézni.
Jó oka van annak, hogy sok evangéliumi traktátuson az Isten és a bűnös ember közötti elválasztást egy végtelen szakadék rajzával ábrázolják, ez teljesen megfelel a Szentírásban írtaknak. Ézsaiásnál olvassuk: ,,...A ti vétkeitek választanak el titeket Istenetektől, és bűneitek fedezték el orcáját ti előttetek, hogy meg nem hallgatott". E szöveghely, és még számtalan másik alapján, minden embernek Istentől elválasztva, az Ő haragja alatt kellene élnie és meghalnia. Ám éppen ezért Isten Fia a helyünkre állt, elhordozta a bűneinket, és Isten emiatt elhagyta Őt. Ahhoz, hogy a szakadékot áthidalja, és a kapcsolat helyreálljon ,,avagy nem ezeket kellett-e szenvedni a Krisztusnak, és úgy menni be az ő dicsőségébe?"
Paul Washer |
|
|
0 komment
, kategória: Rövid építő írások |
|
Címkék: legkiábrándítóbb, igazságosságával, kipellengérezték, megvesztegetést, cselekedeteiben, kompromisszumot, törvénykönyvben, megbocsáttatott, világosságánál, kiszolgáltatva, tulajdonított, példabeszédek, megcselekedje, felszabadítsa, nyomorúsággal, látványossága, gonoszságukat, prédikátortól, elfedeztetett, elválasztást, szentírásban, megszegőinek, megbocsátani, jelenlétében, tekintetének, szenvedésnek, istenetektől, jelenlétének, vesszőszálra, hiábavalóság, felebarátját, teológiailag, helyreálljon, veszedelemre, bármelyikünk, szövetségnek, golgotai kereszten, olyan ember, szomszédja határkövét, ártatlan vérét, madár elmegy, fecske elrepül, átok azonban, jellemében vagy, gonoszságukat Isten, isteni ítéletnek, kereszten Krisztusnak, mennyei seregek, emberek előtt, ilyen ember, szövetségnek minden, föld valamennyi, Amikor Krisztus, Ezért Isten, Ábrahám Magvában, Isten Fia, Paul Washer,
|
|