|
2007-09-05 17:50:03, szerda
|
|
|
Bódis András, itthon@hetivalasz.hu 7. évfolyam 36. szám, 2007.09.06.
Magyar nagydíj
Múlt héten azt állítottuk: Kóka Jánosnak egy piacellenes autópályatender miatt kell távoznia tárcája éléről. A miniszter búcsúzóul újabb versenykiiktató lépésre készül - ezúttal az elektronikus sztrádahasználati díj erőltetett bevezetésével. A projekt körül nyolc Kóka-lekötelezett közreműködőt találtunk; mindannyian az Elender-istállóból érkeztek.
Ha nyár elején az SZDSZ nem mímel koalíciós konfliktust, a politikafogyasztóknak talán föl sem tűnt volna a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium "elektronikus útdíjfizetés" címen futó, közel 100 milliárd forintos projektje. A szabad demokraták négy fő területet jelöltek meg, ahol elvárják, hogy az MSZP ne lassítsa tovább az úgynevezett reformokat: a felsőoktatást, az egészségügy és az árampiac liberalizációját, továbbá - kakukktojásként - a megtett úttal arányos sztrádahasználati díj mielőbbi bevezetését.
Ám ez csak a politika felszíne. Lapunk korábban is pedzegette, hogy az útdíjszedés körül egyre-másra tűnnek fel a Kóka János üzletemberi énjéhez köthető szereplők (Heti Válasz, 2007. április 5.). Eddig azonban nem kockáztattuk meg azt a kijelentést, hogy az állami Sulinet-programmal felhizlalt egykori Kóka-cég, az Elender lényegében az útdíjprojektben él tovább.
KÉSLELTETETT TÁVOZÁS
A GKM szoros felügyelete alatt működő Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt. elektronikus díjbeszedési projektvezetője például 2005-ben az Elender valamikori termékfejlesztési döntnöke, Rácz Krisztián lett. Időközben a díjstratégiai irodát az ÁAK-tól az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatósághoz (Ukig), majd a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központhoz (KKK) telepítették - a jelenlegi főstratéga pedig nem más, mint Sándor Zsolt, az Elender volt projektvezetője. Őt még az Ukig egykori első embere, az Elender Computer Szombathely Kft. exügyvezetője, Horváth László ültette mai székébe. Ezek után aligha meglepő, hogy Ráczon, Sándoron és Horváthon kívül további öt olyan útdíjas kollégát talált a Heti Válasz, akinek korábban Elender-embléma szerepelhetett a névjegykártyáján (lásd névmutatónkat a cikk végén).
Ilyen előzmények után logikusnak tűnik, hogy Kóka János, bár bejelentette lemondását, ténylegesen csak akkor távozik a gazdasági tárca éléről, amikor már nem áll semmi (és senki) az elektronikus díjprojekt útjában. Jelenleg azonban egy "útonálló" szervezettel bizonyosan számolniuk kell Kókáéknak: a Közbeszerzési Döntőbizottsággal, amely augusztus közepén versenyellenes kiírás gyanújával eljárást indított az elektronikus útdíjrendszer egyik tenderét jegyző Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ ellen, és jövő keddre tűzte ki az első tárgyalási napot.
EGYSZEREPLŐS VERSENY?
A magyarországi útdíjreform-elképzeléseknek hosszú előtörténetük van. A szakemberek régóta tudják: a matricás díjszedés nem teszi lehetővé, hogy a minőségi úthálózat terebélyesedésével arányosan növekedjenek az állam bevételei. A jelenlegi rendszer ráadásul igazságtalan is: egy Budapestről Székesfehérvárra "leugró" autósnak pontosan annyit kell fizetnie, mint egy Magyarországot keresztbe "átsztrádázó" turistának/vendégmunkásnak. Ezt felismervén, már 2004-ben elkészült a díjpolitikai reform zöld könyve, és elkezdődött a megtett úttal arányos díjfizetés szakmapolitikai vitája.
Ezt a folyamatot akasztotta meg Kóka János elenderes csapata: a vállalkozói vénával megáldott, ám tapasztalatlan újhullámosok először 2007 januárjára ígérték az elektronikus díjszedés meghonosítását. Ennek érdekében tavaly év elején kiírták a közbeszerzési eljárásokat, melyeket aztán - előkészítetlenségük folytán - eredménytelennek minősítettek. A GKM idei rendelete már 2009. január elsejére teszi a 3,5 tonnát meghaladó teherautók, buszok esetében az elektronikus díjszedési szolgáltatás bevezetését, a kisebb járműveknél pedig 2011 lett a céldátum. (A gazdasági miniszter rendelete ugyanakkor nyitva hagyta azt a kérdést, hogy műholdas GPS-módszerrel, GSM-szabványon alapuló mobiltelefonos vagy mikrohullámú technológiával valósul-e meg a fejlesztés.)
Mint írtuk, az SZDSZ júniusban - megoldandó a koalíciós "miniválságot" - ultimátumban követelte a szocialistáktól, hogy adjanak zöld jelzést az útdíjreformnak. Az Országgyűlés végül a nyári szünet előtti utolsó ülésnapon fogadta el az úthasználattal arányos elektronikus díjfizetési rendszer bevezetéséről szóló határozatot - melyben fehéren feketén ott van, hogy augusztus 28-ig meg kell indítani az ehhez szükséges közbeszerzési eljárást. Bár a határozat egyes számban fogalmaz, a GKM illetékes szerve, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ két pályázat kiírásáról döntött. Az elektronikus díjszedő hálózat telepítéséről és ötéves üzemeltetéséről szóló, 70 milliárd forintos főtendert nem sikerült augusztus 28-ig megjelentetni a Közbeszerzési Értesítőben, a határidő lejárta előtt nyilvánosságra hozott melléktender viszont - mint már jeleztük - fennakadt a Közbeszerzési Döntőbizottságon. Ez utóbbi botránygyanús eljárás tétje, hogy mely cég láthatja el a jövőben az útdíjszedéshez kapcsolódó ellenőrzési-behajtási feladatokat (cserébe 23,5 milliárd forintnyi állami apanázsért). A kiíró - bizonyos műszaki-technikai sajátosságokra hivatkozva - kizárólag az Állami Autópálya-kezelőt hívta meg a "versenyre", a döntőbizottság azonban jelezte: nem látja indokoltnak, hogy hirdetmény közzététele nélküli, egyszereplős eljárásban szülessen döntés az e-útdíjfizetés ellenőrzéséről.
A MATRICA IS NYERŐ
És itt elérkeztünk a lényeghez: ha lesz e-útdíj Magyarországon, ha nem, a Kóka János elenderes társaihoz közel álló cégek mindenképp nyernek az autópálya-működtetésen. Amenynyiben ugyanis a Közbeszerzési Döntőbizottság hagyja győzni az ÁAK-t, "a sztrádaüzemeltető már bevált szállítóját, a Getronics (Magyarország) Kft.-t is verseny nélkül juttathatják 3-5 milliárd forint állami megrendeléshez" - így fogalmazott a minap a Népszabadság. Úgy tudjuk, a Getronicsot öt szerződés köti az ÁAK-hoz, és a szakma egyként vallja, hogy e magáncég nélkül az ÁAK "nem tud mozdulni", ha korszerűsíteni akarja útdíjfizetés-ellenőrzési rendszerét. S nem mellékesen: a közelmúltig a Getronics egyik legtöbbet szereplő szakmai vezetője az a Suba Péter volt, aki korábban az Elender üzletág-irányítójaként vétette magát észre a szakmában.
Az útdíjügy pikantériája, hogy a volt elenderesek akkor is megkapják a maguk jutalékát, ha a Közbeszerzési Döntőbizottság esetleg jogszerűtlennek minősíti a már kiírt tendert, és ezzel késlelteti az elektronikus rendszerek kiépítését. Miként megírtuk (Heti Válasz, július 26.), az ÁAK nemrég autópályamatrica-értékesítésről szóló viszonteladói szerződést kötött egy Cardnet nevű részvénytársasággal - itt "véletlenül" igazgatósági tagként jegyzik a már emlegetett, ugyancsak exelenderes Rácz Krisztiánt. A Cardnet leolvasóberendezéseinek jóvoltából ma már nemcsak benzinkutaknál (vagy sms-ben), hanem újságárusoknál is beszerezhető az egyébként elavulófélben lévő sztrádavignetta. Úgy tudjuk, a Cardnet a négynapos matricák után 5,5 százalékos jutalékot kap az ÁAK-tól, ami éppen egy százalékponttal több(!), mint a terméket ugyancsak forgalmazó Mol vagy az OMV jutaléka.
A cikket a HetiVálasz.hu oldalon a következő címen találja:
http://www.hetivalasz.hu/showcontent.php?chid=16551 |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: névjegykártyáján, eredménytelennek, székesfehérvárra, autópályamatrica, döntőbizottságon, liberalizációját, szocialistáktól, jogszerűtlennek, projektvezetője, útdíjprojektben, versenykiiktató, autópályatender, százalékponttal, elképzeléseknek, üzemeltetéséről, kakukktojásként, szakmapolitikai, vendégmunkásnak, sztrádavignetta, nyilvánosságra, értékesítésről, döntőbizottság, irányítójaként, megrendeléshez, magyarországon, ellenőrzéséről, útdíjszedéshez, sajátosságokra, útdíjreformnak, újságárusoknál, korszerűsíteni, technológiával, mobiltelefonos, benzinkutaknál, meghonosítását, igazgatósághoz, piacellenes autópályatender, miniszter búcsúzóul, elektronikus sztrádahasználati, projekt körül, szabad demokraták, úgynevezett reformokat, árampiac liberalizációját, megtett úttal, politika felszíne, útdíjszedés körül, díjstratégiai irodát, jelenlegi főstratéga, cikk végén, gazdasági tárca, elektronikus díjprojekt, elektronikus útdíjrendszer, Bódis András, Kóka Jánosnak, Közlekedési Minisztérium, Kóka János, Heti Válasz, KÉSLELTETETT TÁVOZÁS, Állami Autópálya-kezelő, Rácz Krisztián, Koordinációs Igazgatósághoz, Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központhoz, Sándor Zsolt, Elender Computer Szombathely Kft, Horváth László, Közbeszerzési Döntőbizottsággal, Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ, EGYSZEREPLŐS VERSENY, Budapestről Székesfehérvárra, Közbeszerzési Értesítőben, Közbeszerzési Döntőbizottságon, Állami Autópálya-kezelőt, MATRICA IS NYERŐ, Közbeszerzési Döntőbizottság, Suba Péter, Rácz Krisztiánt,
|
|
|
|
piacellenes autópályatender, miniszter búcsúzóul, elektronikus sztrádahasználati, projekt körül, szabad demokraták, úgynevezett reformokat, árampiac liberalizációját, megtett úttal, politika felszíne, útdíjszedés körül, díjstratégiai irodát, jelenlegi főstratéga, cikk végén, gazdasági tárca, elektronikus díjprojekt, elektronikus útdíjrendszer, első tárgyalási, szakemberek régóta, matricás díjszedés, minőségi úthálózat, állam bevételei, jelenlegi rendszer, díjpolitikai reform, folyamatot akasztotta, vállalkozói vénával, elektronikus díjszedés, közbeszerzési eljárásokat, elektronikus díjszedési, kisebb járműveknél, gazdasági miniszter, nyári szünet, úthasználattal arányos, ehhez szükséges, határozat egyes, elektronikus díjszedő, határidő lejárta, útdíjszedéshez kapcsolódó, döntőbizottság azonban, e-útdíjfizetés ellenőrzéséről, szakma egyként, útdíjügy pikantériája, volt elenderesek, maguk jutalékát, elektronikus rendszerek, egyébként elavulófélben, négynapos matricák, százalékponttal több, terméket ugyancsak, következő címen, névjegykártyáján, eredménytelennek, székesfehérvárra, autópályamatrica, döntőbizottságon, liberalizációját, szocialistáktól, jogszerűtlennek, projektvezetője, útdíjprojektben, versenykiiktató, autópályatender, százalékponttal, elképzeléseknek, üzemeltetéséről, kakukktojásként, szakmapolitikai, vendégmunkásnak, sztrádavignetta, nyilvánosságra, értékesítésről, döntőbizottság, irányítójaként, megrendeléshez, magyarországon, ellenőrzéséről, útdíjszedéshez, sajátosságokra, útdíjreformnak, újságárusoknál, korszerűsíteni, technológiával, mobiltelefonos, benzinkutaknál, meghonosítását, igazgatósághoz, tapasztalatlan, szerepelhetett, útgazdálkodási, versenyellenes, úthasználattal, magyarországot, magyarországi, felsőoktatást, útdíjrendszer, közbeszerzési, névmutatónkat, előtörténetük, , ,
|
|
|
|
2024. Március
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
| 1 | 2 | 3 | |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 421
- e Hét: 2681
- e Hónap: 19474
- e Év: 152391
|
|
|