|
2007-07-23 22:07:31, hétfő
|
|
|
3) Margit híd
Hossza: 613 m.
Elhelyezkedése: Szent István körút és Margit körút
Története:
A Margit híd a főváros második állandóhídjaként 1876-ban épült, április 30-án avatták fel. Tervpályázatát 1871-ben írták ki, melyen az első díjat Ernest Gouin francia mérnöknek ítélték és a Societé de Construction de Batignoles nyerte el a szerződést a híd megépítésére 1872-1876 között.
A híd a sziget melletti két Duna ágat 3-3, a hídközép felé kissé növekedő nyílással hidalja át. A nyílások méretkiosztása 73,5 + 82,67 + 87,88 + 87,88 + 82,67 + 73,5 m. A szigetnél a hídtengely megtörik, így a pillérek mindkét Duna-ágban párhuzamosak a sodorvonallal. A középső pillérnél csatlakozik a hídhoz az 1900-ban megnyitott, Margit-szigetre vezető szárnyhíd, melynek megépítéséig a sziget csak csónakkal volt megközelíthető. A híd eredeti kavartvas anyagú ívét, valamint a felette levő pályával összekötő kettős diagonálrácsozását ma már csak a szigeti szárnyhídon lehet megtekinteni. Külön érdekesség, ha megfigyeljük a hídközepét és a Margit-szigetet összekötő szakaszt és képzeletben az útpályát tartó szerkezetet tükrözzük az útpálya felé, akkor kirajzolódik előttünk az elfektetett Eiffel-torony képe.
A hidat 1935-37-ben déli irányban kiszélesítették, s így további két közúti sávot lehetett elhelyezni rajta. Ekkor helyezték középre a hídon 1879 óta közlekedő villamos pályáját is. 1944. november 4-én Pest felőli három pillérje máig tisztázatlan körülmények között felrobbant a délutáni csúcsforgalom idején, sok áldozatot (köztük Kabos Endre kardvívó olimpiai bajnokot) követelve. A budai részeket 1945. január 18-án robbantották fel.
A háború után az újjáépítés előkészítésekor felmerült a merev vasbetétes vasbeton ívek építése, de a pillérek sérülékenysége miatt végül az acél ívszerkezetek mellett döntöttek. Az eredetihez képest a szerkezet három fő eltéréssel rendelkezik: az ívek és a pálya között elmaradt a rácsozat, az ívek nyílmagassága megnőtt, valamint a régi 8 főtartó helyett 6 ívet építettek be. Az újjáépített, félszélességű hidat 1947 őszén, a teljes hidat pedig 1948 nyarán adták át.
A Margit-híd átépítése, 1935-37
Az 1876-ban átadott Margit-híd mindig jelentős forgalomnak volt kitéve. Különösen a fakockákkal burkolt úttest igénybevétele volt nagy. Az 1920-ban beépített kőkocka burkolat; a könnyebb lóvasúti sínek villamospályára cserélése és a járműforgalom növekedése (1927-től autóbuszok is közlekedtek Pestről a Szigetre, 1929-től pedig már a híd teljes hosszában) a 30-as évekre a hídszerkezetet is megviselték. Szükségessé vált a híd kiszélesítése, valamint a sínpályáknak a járda mellől a híd közepére helyezése is, ez utóbbi munka együttj árt a Szent István körút és a Margit körút sínpályájának áthelyezésével is.
1929-30-ban el is határozták az átépítést, de a gazdasági válság miatt a tényleges munkák csak 1935-ben kezdődtek el. A terveket Dr. Mihailich Győző, a Műegyetem tanára készítette el. Még abban az évben megkezdődtek a munkálatok Újvári Pál és Zimányi István mérnökök irányításával. Mivel a Margit-híd nagyon fontos közlekedési kapocs Pest és Buda között, az építkezést úgy kellett megszervezni, hogy a forgalmat biztosítani lehessen a két városrész között, így a hidat nem zárták le.
Az átépítés során a teljes vasszerkezetet kicserélték, a pilléreket dél felé 1,40 méterrel kiszélesítették, a kocsipálya szélességét 11,05 m-ről 16,80 m-re növelték, a híd korlátok közötti szélessége 20,30 m lett. A síneket az útpálya közepére helyezték, az úttestet ismét fakockákkal burkolták, a járdák fapadlóját vasbetonnal helyettesítették. A híd közepére helyezett villamosmegállókhoz aluljárókat építettek. Korszerűsítették a híd világítását is. Az átépítés 1937 novemberében fejeződött be.
Az új híd sokakat megihletett, a megnyitás utáni évben Arany János megírta Hídavatás című balladáját, melyet két évtizeddel később Zichy Mihály festőnk illusztrált.
Előtte a folyam, az új híd,
Még rajta zászlók lengenek:
Ma szentelé fel a komoly hit
S vidám zenével körmenet
Nyeré "Szűz-Szent-Margit" nevet.
(Arany János: Híd-avatás 1877)
Hidak linkje:
Link |
|
|
0 komment
, kategória: Budapest képekben, hírek |
|
Címkék: korszerűsítették, állandóhídjaként, helyettesítették, előkészítésekor, kiszélesítették, villamospályára, tervpályázatát, méretkiosztása, vasszerkezetet, megközelíthető, sérülékenysége, elhelyezkedése, áthelyezésével, hídszerkezetet, járműforgalom, félszélességű, sínpályájának, kiszélesítése, sodorvonallal, ívszerkezetek, csúcsforgalom, igénybevétele, nyílmagassága, irányításával, robbantották, megépítésére, construction, megkezdődtek, kirajzolódik, sínpályáknak, megfigyeljük, megtekinteni, megépítéséig, tisztázatlan, megszervezni, párhuzamosak, főváros második, első díjat, sziget melletti, hídközép felé, nyílások méretkiosztása, hídtengely megtörik, pillérek mindkét, középső pillérnél, 1900-ban megnyitott, sziget csak, felette levő, szigeti szárnyhídon, útpályát tartó, útpálya felé, elfektetett Eiffel-torony, hidat 1935-37-ben, Szent István, Ernest Gouin, Kabos Endre, Mihailich Győző, Újvári Pál, Zimányi István, Arany János, Zichy Mihály,
|
|
|
|
főváros második, első díjat, sziget melletti, hídközép felé, nyílások méretkiosztása, hídtengely megtörik, pillérek mindkét, középső pillérnél, 1900-ban megnyitott, sziget csak, felette levő, szigeti szárnyhídon, útpályát tartó, útpálya felé, elfektetett Eiffel-torony, hidat 1935-37-ben, hídon 1879, délutáni csúcsforgalom, budai részeket, háború után, újjáépítés előkészítésekor, merev vasbetétes, pillérek sérülékenysége, acél ívszerkezetek, eredetihez képest, szerkezet három, pálya között, ívek nyílmagassága, teljes hidat, 1876-ban átadott, fakockákkal burkolt, 1920-ban beépített, könnyebb lóvasúti, járműforgalom növekedése, 30-as évekre, járda mellől, gazdasági válság, tényleges munkák, évben megkezdődtek, munkálatok Újvári, forgalmat biztosítani, átépítés során, teljes vasszerkezetet, kocsipálya szélességét, útpálya közepére, úttestet ismét, járdák fapadlóját, átépítés 1937, megnyitás utáni, korszerűsítették, állandóhídjaként, helyettesítették, előkészítésekor, kiszélesítették, villamospályára, tervpályázatát, méretkiosztása, vasszerkezetet, megközelíthető, sérülékenysége, elhelyezkedése, áthelyezésével, hídszerkezetet, járműforgalom, félszélességű, sínpályájának, kiszélesítése, sodorvonallal, ívszerkezetek, csúcsforgalom, igénybevétele, nyílmagassága, irányításával, robbantották, megépítésére, construction, megkezdődtek, kirajzolódik, sínpályáknak, megfigyeljük, megtekinteni, megépítéséig, tisztázatlan, megszervezni, párhuzamosak, novemberében, körülmények, szélességét, illusztrált, szárnyhídon, megihletett, aluljárókat, fakockákkal, csatlakozik, biztosítani, forgalomnak, kicserélték, közlekedési, rendelkezik, újjáépített, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
47466 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 5269
- e Hét: 16899
- e Hónap: 50053
- e Év: 283800
|
|
|