|
2010-12-25 09:33:07, szombat
|
|
|
Szülői felelősség a gyermek életében
Mára elismert tudományos tény, hogy a gyermekkornak döntő szerepe van a személyiségfejlődést illetően. Már a magzati korban szoros kapcsolat alakul ki az anya és gyermeke között. Anyja hangulata kihat rá, testi, szellemi épségére pedig az anya várandósságot megelőző életmódja is hatással van. A születést követően kölcsönös igény alakul ki a kapcsolat fenntartására, a táplálás, gondozás által kialakul a kötődés anyja irányába. Eme kapcsolat hiányának visszafordíthatatlan következményei lehetnek a gyermek életére nézve. Elmaradhat a testi fejlődésben, lelkileg is sérülhet.
Rendszerint 10-18 hónapos korban érzékelhetőek a szeparációs félelem tünetei, a gyermek félelme attól, hogy szülei elhagyják. 2 éves korra ez általában megszűnik, a bizalom érvényesül, s önmagáról, mint önálló egyénről kezd gondolkodni. Ezen korai életszakaszban különösen nagy a szerepe a szülői nevelési stílusnak, már ekkor következtetni lehet a fejlődés végső kimenetelére. Cseppet sem ésszerű és veszélytelen, ha a szülők kettős nevelésben részesítik gyermeküket, ha nem kap konkrét kereteket az elvárt viselkedésmóddal kapcsolatban, egy idő után egymás ellen fogja kijátszani felmenőit.
Óvodáskorra a félelmek köre bővül (sötéttől, állatoktól való), a gyermek már képes felismerni a veszélyt. Heves, változékony érzelmek, mindenre kiterjedő kíváncsiság jellemzi (miért-korszak). 3-4 éves korra tehető a dackorszak, mely az akarati cselekvések fejlődésével függ össze. Amikor veszélyeztetik a gyermek önállóságát, elvesznek tőle valamit, megszokott helyzetéből kizökkentik, akkor erre daccal válaszol, elvesztve környezetével a kapcsolatot szinte megközelíthetetlenné válik. A szülők határozottsága és nagyfokú türelme szükségeltetik eme korszak sikeres átlépéséhez. Egyben az első intézményesített szocializáció időszaka is ez, amikor a kortársak is hatással vannak a gyermek magatartására. Sajnos nemcsak a jót lesik el egymástól, gondoljunk csak bele milyen szavakat tanulnak meg az óvodai közösségben, s hogy ezekről milyen nehéz leszoktatni őket!
A kisiskoláskort a második miért-korszaknak is nevezik. Ennek jellemzője a sikerélmény utáni törekvés, az életvidám alaphangulat, a versengésre való hajlam. A fokozott szülői és iskolai elvárások következtében különböző kényszermozgások, iskolafóbia alakulhat ki. Beilleszkedési problémára utalhatnak a szervezet idegrendszeri, fiziológiai működésének zavarai (dadogás, hasmenés), valamint az érzelmi fejlődés, magatartás és- jellemfejlődés zavarai is. A tanítók nevelési stílusának döntő hatása van a csoportlégkör milyenségére, a gyermekek motivációjának fenntartására. A nem megfelelő pedagógiai vezetés agresszióhoz, félelemhez, anarchiához vezet. A szülő által kreált, képességekhez nem mért elvárások pedig örök kudarcra, negatív önértékelésre ítélik a gyermeket.
A serdülő egész személyiségét a kettősség jellemzi, már nem gyerek, még nem felnőtt. Önállóságra törekszik, a felnőttekkel egyenrangú szeretne lenni, ugyanakkor belső ellentmondás jelentkezik a vágyak, törekvések és a lehetőségek, képességek között. Fontos a szülői tapintat és helyes bánásmód, célszerű fejlődő gyerekként kezelni, felnőttet megillető tisztelettel és megbecsüléssel ötvözve. A szülő, mint kulcsszemély van jelen a kamasz életében, segítője és biztosítéka lelki egyensúlyának. A szülő példája a mindenkori legerősebb hatás, mely lehet értékképző vagy negatív, pusztító indíttatású. A megfelelő kommunikáció ebben a korszakban különösképp elengedhetetlen a bizalomra épülő, jó szülő-gyermek kapcsolat fenntartásához.
A mai modern világban a felnőtté válás határa nagyon kitolódott, hogy ki mikor nyeri el függetlenségét az iskola befejezésén, munka találásán és az önálló egzisztencia megteremtésének időpontján is múlik. A társadalomba való beilleszkedés, munkatevékenységre való felkészülés, pártalálás időszaka ez. Ifjúkorban a megismerési folyamatok magas fokúak, heves viselkedés, meggondolatlanság jellemzi a fiatal felnőttet. A szülői támogatás és ráhatás most is nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az ifjú felnőtt élete megfelelő mederben folyjon tovább. A személyiségfejlődés azonban még messze nem fejeződött be, a szülő jelenléte, tapasztalata a későbbiek során is kulcsfontosságú. S ebből adódóan a következő megállapítás méltán megállja a helyét a szülő és érett ,,gyermekének" kapcsolatát illetően: A szülő, aki jól neveli gyermekét, öregségére szerez magának barátot.
Szabolcsi Hajnalka - Jövőnk.info |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: kényszermozgások, viselkedésmóddal, intézményesített, elengedhetetlen, megteremtésének, kulcsfontosságú, jellemfejlődés, határozottsága, szükségeltetik, beilleszkedési, kisiskoláskort, megbecsüléssel, motivációjának, veszélyeztetik, függetlenségét, életszakaszban, fenntartásához, következményei, következtetni, érzékelhetőek, következtében, magatartására, várandósságot, idegrendszeri, szocializáció, környezetével, fenntartására, személyiségét, csoportlégkör, gyermekkornak, beilleszkedés, önértékelésre, egyensúlyának, képességekhez, kimenetelére, veszélytelen, gyermek életében, gyermekkornak döntő, magzati korban, anya várandósságot, születést követően, kapcsolat fenntartására, kötődés anyja, gyermek életére, testi fejlődésben, szeparációs félelem, gyermek félelme, bizalom érvényesül, szülői nevelési, fejlődés végső, szülők kettős, elvárt viselkedésmóddal, Szabolcsi Hajnalka,
|
|
|
|
gyermek életében, gyermekkornak döntő, magzati korban, anya várandósságot, születést követően, kapcsolat fenntartására, kötődés anyja, gyermek életére, testi fejlődésben, szeparációs félelem, gyermek félelme, bizalom érvényesül, szülői nevelési, fejlődés végső, szülők kettős, elvárt viselkedésmóddal, félelmek köre, akarati cselekvések, gyermek önállóságát, kapcsolatot szinte, szülők határozottsága, első intézményesített, gyermek magatartására, óvodai közösségben, második miért-korszaknak, sikerélmény utáni, életvidám alaphangulat, versengésre való, fokozott szülői, szervezet idegrendszeri, érzelmi fejlődés, tanítók nevelési, csoportlégkör milyenségére, gyermekek motivációjának, szülő által, serdülő egész, kettősség jellemzi, felnőttekkel egyenrangú, szülői tapintat, kamasz életében, szülő példája, mindenkori legerősebb, megfelelő kommunikáció, korszakban különösképp, bizalomra épülő, felnőtté válás, iskola befejezésén, önálló egzisztencia, társadalomba való, megismerési folyamatok, fiatal felnőttet, szülői támogatás, ifjú felnőtt, szülő jelenléte, későbbiek során, következő megállapítás, kényszermozgások, viselkedésmóddal, intézményesített, elengedhetetlen, megteremtésének, kulcsfontosságú, jellemfejlődés, határozottsága, szükségeltetik, beilleszkedési, kisiskoláskort, megbecsüléssel, motivációjának, veszélyeztetik, függetlenségét, életszakaszban, fenntartásához, következményei, következtetni, érzékelhetőek, következtében, magatartására, várandósságot, idegrendszeri, szocializáció, környezetével, fenntartására, személyiségét, csoportlégkör, gyermekkornak, beilleszkedés, önértékelésre, egyensúlyának, képességekhez, kimenetelére, veszélytelen, egzisztencia, társadalomba, megállapítás, tapasztalata, milyenségére, kapcsolatban, ellentmondás, felnőttekkel, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 955
- e Hét: 2442
- e Hónap: 13553
- e Év: 167049
|
|
|