menusgabor.blog.xfree.hu
"A világ pocsolya, igyekezzünk megmaradni a magaslatokon." / Honoré de Balzac / Menus Gábor
1940.08.11
Offline
Dél - Tirol I.
  2014-06-01 22:00:06, vasárnap

DÉL - TIROL // ELSŐ RÉSZ

Dél-Tirol - Olaszország egyik északi szeglete - kevéssé ismert a magyar utazók körében. 1919-ig, az első világháború végéig Tirolhoz, azaz Ausztriához tartozott, azóta Itália része. Nem csoda hát, hogy a vidék és a kultúra ma legalább annyira osztrák, mint amennyire olasz. Dél-Tirol alapvetően német nyelvterület, de olasz nyelvtudással is remekül elboldogulhatunk itt.

Dél-Tirol autonómiája Olaszországban az olasz és az osztrák kormányok közti hosszú tárgyalások során alakult ki, amelyek folyamán Ausztria határozottan kiállt a Dél-Tirolban élő német nyelvűek jogaiért.

Dél-Tirol saját helyi parlamentet (Landtag) és közigazgatási végrehajtó szervet (Landesregierung) kapott. A parlamentben (regionális tanács) az olasz és a német képviselők száma egyenlő, elnökei felváltva olaszok és németek.

A német és az olasz nyelv a hivatalokban egyenlő rangú. Köztisztviselő eleve nem lehet, aki nem rendelkezik mindkét nyelven nyelvvizsgával. Ha valamelyik nyelvcsoport úgy érzi, valamely jogszabály sérti, a regionális tanácsban vagy a tartományi tanácsban kérheti az ,,anyanyelvi szempontok szerinti szavazást", illetve ilyen ügyekben a Bolzanóban működő Közigazgatási Bírósághoz is lehet fordulni.

Az Olajipari Műszaki Nyugdíjasok Egyesülete május 23 - 28 között szervezte idei első több napos kirándulását. Programunkban ismét egy 6 napos kirándulás szerepelt, úti célunk ezúttal is, immár harmadszorra ismét Olaszország volt.

Aki még nem próbálta, úgysem hiszi: vannak emberek és dolgok, akikbe és amikbe első látásra és véglegesen beleszeret az ember. Lehet ezt tagadni, palástolni, de a vonzalom ösztönös, mély, ki nem törölhető, egy életre szól. Hát így vagyunk mi is Olaszországgal. A vonzalom hőfokát pedig tovább növelhette az idegenvezetőnk által összeállított előzetes program is, mert az annyira elnyerte valamennyiünk tetszését, hogy ezúttal rekord számú /82 fő/ volt a résztvevők száma. Úgy hogy ezúttal két busszal keltünk útra. És ezúttal először valamennyiünk Vox rádiós adó-vevő készülékekkel volt felszerelve , ami a kirándulás során nagy segítségünkre volt. A készülék segítéségével 150-200 méteres körzeten belül is hallhattuk az idegenvezető által elmondottakat.

Ausztria és Németország legszebb részein áthaladva, Wien-Salzburg-Innsbruck érintésével a késő délutáni órákban az 1374 m magasan fekvő Brenner hágón keltünk át, amely Ausztria Tirol tartománya és Olaszország Dél-Tirol régiója közötti legjelentősebb útvonal és hegyi átkelőhely. A koraesti órákban érkeztünk az Eisach folyó völgy egyik magaslatán a 650-900 m. magasan elterülő Feldthurnsba, ahol szálláshelyünk volt.

Másnap ellátogattunk Meranba, a Passer folyó partján elterülő, középkori és szecessziós palotáiról, gyógyforrásairól híres városkába, ahol Sissi magyar királynő ill. Habsburg császárnő is szívesen időzött. Megismerkedtünk a város nevezetes épületeivel, a helyi paraszt piac jellegzetes termékeivel. Bejártuk a híres Tappeinerweg sétányt, megcsodáltuk a merani kertek sokszínűségét, a mediterrán és alpesi növényvilág színpompáját. Ezt követően sétát tettünk a mesés panorámájú és egyben Tirol grófjainak egykor otthont adó Dorf Tirolban, majd megtekintettük a varázslatos Trauttmansdorff kastélyt, melynek botanikus kertjét 2005-ben Olaszország legszebbjének választották.

3. nap reggel ellátogattunk az első napról elmaradt Brenner hágó déli oldalán elterülő hangulatos STERZING-be, Dél-Tirol legészakibb településére. Sétánk során megismerkedünk a középkori kereskedő várossal, színes balkonos, loggiás lakóépületeivel, és az egyedülálló Zwölferturmmal. Utána indultunk a Puster-völgybe, amely az Etsch/Adige- és az Eisack/Isarco-völgy után a harmadik legnagyobb és legfontosabb völgy Dél-Tirolban. Túrázunk a Rainbach patak mentén egy vadregényes erdőben, ahol a patak meder néhol csodálatos vízesésekkel kápráztatott el. A kora délutáni órákban a páratlan gazdagságú dél-tiroli Néprajzi Múzeumba látogattunk, Dietenheimbe, ahol megismerhettük a tartomány építészeti és néphagyományait, gazdasági életét, majd Sand in Taufers településen a város fölé magasodó, középkorban épített, eredeti formáját és berendezéseit mind a mai napig őrző Taufer-várat tekintettük meg.

Egy dél-tiroli út csúcspontja az Alpok szerelmesei számára mi más lehetne, mint a Dolomitok fenséges sziklái közt tett utazás. Csupán egy nagy probléma adódott, buszunk alkalmatlan volt a nehéz hegyi terepre, így a 4. nap egy olasz busszal vágtunk neki a Dolomitoknak. A Grödner-völgyének gyöngyszeme, St. Ulrich a híres kereskedőváros, mint a fafaragás központja is ismert. A várost meglátogatva közelebbről megismerkedhettünk a fafaragók ősi mesterségével, a helyi művészek alkotásaival. Innen lélegzetelállító utak vezetnek havas hágókon át, virágmezős völgyek felett a Dolomitok számos meseszép természeti képződményéhez. Itt kalandozunk mi is, meg-megállva a Sella-hágónál, Pordoi-hágónál, és a türkizkék vizű Karer-tónál. Sajnos az aznapi programunkat megzavarták a nem várt időjárás viszonyok, a Pordoi hágónál a felvonó nem működött, igy a tervezett 3000 méteres csúcsra nem juthattunk fel. Helyette a Karer-tó körül hosszabb sétára nyílt lehetőség.

Az 5. napon Dél-Tirol tartományi székhelyére, Bolzanóba utaztunk. Felfedeztük a város különféle hangulatú utcáit, tereit, épületeit: Dóm, Dominikánusok temploma, Laubengasse, Walter tér. Meglátogattuk a méltán világhírű Dél-Tiroli Régészeti Múzeumot, amely az Ötztal-i Alpokban, 1991-ben felfedezett, jégbefagyott immáron 5000 éves gleccsermúmiának, Ötzinek ad otthont. Ezt követően szálláshelyünk egy híres szőlősgazda pincészet bórkóstolóján lehetőség nyílt helyi specialitások, és borok kóstolására, vásárlásra is, majd Brixenbe mentünk. Itt az Ágoston rendi Abbazia Novacella apátság évszázadokra visszanyúló történetével ismerkedünk meg. Az apátság temploma Tirol egyik legszebb szakrális barokk épülete, de egyedülálló a gótikus kerengője, a Weltbrunnen forrás, a könyvtár és az apátsági pincészet is. A XII.sz-i épületkomplexum tudós szerzetesei több évszázada, hogy befogadják, vendégül látják a Rómába, Szentföldre tartó tudásszomjas, és olykor megfáradt zarándokokat, s teszik ezt a modern kor turistáival is. A nap végén sétát tettünk Brixenben, Dél-Tirol 3. legnagyobb városában.
Már a rómaiak Brixina néven katonai tábort alapítanak itt az I. században, s aztán ebből alakult ki a 10. századra a mai városmag alapja egy erődítmény és egy katedrális, majd fejlődik a továbbiakban rangos középkori kereskedővárossá, egyházi központtá.

A 6. nap a hazautazás napja volt, de a hosszú hazaút előtt még túráztunk egyet. Körbesétáltuk az 1496 m tengerszint feletti magasságon található Pragser Wildsee-t, ami UNESCO világörökségi védelem alatt áll. Csodálatos a fekvése, festőien szép, különösen, mikor a mögötte magasodó dolomit hegy, Seekofel visszatükröződött a tó smaragdzöld vizében. Ezután elköszöntünk a csodálatos Dél Tiroli tájtól. Valamennyien rengeteg új ismerettel gazdagodtunk. Mindenkinek azt kívánjuk, hogy legyen alkalma ide eljönni. Talán mások érdeklődését is kiválthatja - azokét, akik már jártak ezeken a csodálatos részeken és azokét is, akik még nem jártak erre.

Imádunk utra kelni - Olaszország

Link

TIROL-SZÜRETI BÁL - Sramli Kings

DÉLTIROL

Képgaléria

Az alábbi képek jobb klikkel képernyő méretben is megtekinthetők

Útban Dél Tirol felé - a Brenner hágón át Feldthurnsba /Velturno/

Feldthurns - szálláshelyünk 650-900 m tsz feletti magasságban

Meran

A tartományi főváros Bolzano után Dél Tirol második legnagyobb városa, a 37.791 lakossal, 3335 méter tengerszint feletti magasságú hegyekkel körülvett bércek ölelésében. Kőzismert üdülőhely, középkori és szecessziós palotáiról, gyógyforrásairól, enyhe éghajlatáról, mediterrán klímájáról híres város, ahol Sissi magyar királynő ill. Habsburg császárnő is szívesen időzött.

Dorf Tirol

2440 lakosú magaslati település Merantól 7 km-re, igen változatos és sokszínű mesés panorámáju tájjal. A környező csúcsokat egész nyáron hó borítja. A Tirol kastély egykori székhelye a Tirol grófjainak egykor otthont adó Dorf Tirolban.

Folyt: Dél - Tirol II.

Tovább... Link

0 komment , kategória:  Világjárók
Címkék: gyógyforrásairól, elboldogulhatunk, lélegzetelállító, gleccsermúmiának, kereskedővárossá, néphagyományait, landesregierung, megismerkedtünk, trauttmansdorff, épületkomplexum, lakóépületeivel, olaszországban, idegenvezetőnk, szálláshelyünk, legjelentősebb, képződményéhez, köztisztviselő, kereskedőváros, megtekintettük, megtekinthetők, megismerkedünk, nyelvvizsgával, zwölferturmmal, olaszországgal, megismerhettük, legszebbjének, elmondottakat, dominikánusok, ellátogattunk, sokszínűségét, közigazgatási, mesterségével, berendezéseit, segítéségével, nyelvtudással, meglátogattuk, magyar utazók, első világháború, osztrák kormányok, német képviselők, olasz nyelv, hivatalokban egyenlő, regionális tanácsban, tartományi tanácsban, vonzalom ösztönös, életre szól, vonzalom hőfokát, idegenvezetőnk által, annyira elnyerte, résztvevők száma, kirándulás során, készülék segítéségével, Tirol, ELSŐ RÉSZ, Közigazgatási Bírósághoz, Olajipari Műszaki Nyugdíjasok Egyesülete, Ausztria Tirol, Olaszország Dél-Tirol, Dorf Tirolban, Néprajzi Múzeumba, Dél-Tiroli Régészeti Múzeumot, Ötztal-i Alpokban, Abbazia Novacella, Pragser Wildsee-t, TIROL-SZÜRETI BÁL, Sramli Kings, Útban Dél Tirol, Dorf Tirol, Tirol II,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:

Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika

Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Sajttal töltött gomba
még több recept
Tudjátok ?
Belétünk a Sárkány évébe, béke vagy nagyobb háború vár ránk?
Még zöld a chili paprikám, ha beviszem a lakásba tovább fejlődik?
Tényleg hasznos gyógynövény a csalán?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
még több kérdés
Blog Címkék
Egy bizonyos határt  Facebookon kaptam  Garai Gábor - Takarítás  Kerüld el az evangélium örömén...  Hogyan éljünk boldogan, amíg m...  Neked tudnod kell  Facebookon kaptam  Egy hatékony szolga  Alázat  Facebookon kaptam  Adakozás  Fehér virág  Facebookon kaptam Mírjam barát...  Garai Gábor - Takarítás  Jó éjszakát  Png virág  Osváth Erzsébet - Gólya a réte...  Ami embereknek lehetetlen, az...  Nem tudhatod  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam Krisztinától  Png rózsa csokor  Facebookon kaptam  Makszim Gorkij gondolata  Adakozás  Albert Einstein gondolata  Png ház  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  George Gordon Lord Byron: Inez...  Mi lenne ha  Ami embereknek lehetetlen, az...  Erdőn  Alázat  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Bounty krémes  Facebookon kaptam  Szép estét kedves látogatóimna...  Facebookon kaptam  A jó emberek mindig szépek mar...  Nem tudhatod  Facebookon kaptam  Csak a fogyatkozás látható  Ne kapaszkodj magasabbra,  Esti kép  Paul David Tripp Április 20  Facebookon kaptam Cs Ildikótól  69 éve hunyt el Albert Einstei...  Adakozás  Png ház  Elköszönt  Paul David Tripp Április 20  Leonardo da Vinci gondolata  Hogyan éljünk boldogan, amíg m...  Png lepke  s immár én is felragyogva, ért...  Jónás Tamás – Végtelen b...  Png lepke  Nagyi telefonál  Png csokor  Png nő  Irgalom és ítélet  Alázat  Facebookon kaptam  Kellemes vasárnapi kikapcsolód...  Irgalom és ítélet  Adakozás  Reggel van  Facebookon kaptam  Leonardo da Vinci gondolata  Alázat  Hogyan lehet Jézust szenvedély...  Szívem  s immár én is felragyogva, ért...  Kövesd a cowboyt!  Ami embereknek lehetetlen, az...  Elköszönt  Facebookon kaptam  Soha ne kedvezz...  Minden harmadik...  Facebookon kaptam  Segítsük barátainkat, hogy meg...  Soha ne kedvezz...  Tóth Ágnes - Szervusz pad  Gyerekként sokat küzdöttünk az...  Jó reggelt, jó napot mindenkin...  Reménység és erő Krisztustól e...  Kellemes vasárnapi kikapcsolód...  Kövesd a cowboyt!  Png csokor  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Osváth Erzsébet - Gólya a réte...  Facebookon kaptam  Esti kép  Akarat  Áprily Lajos - Gyümölcsoltó  Facebookon kaptam
Bejegyzés Címkék
magyar utazók, első világháború, osztrák kormányok, német képviselők, olasz nyelv, hivatalokban egyenlő, regionális tanácsban, tartományi tanácsban, vonzalom ösztönös, életre szól, vonzalom hőfokát, idegenvezetőnk által, annyira elnyerte, résztvevők száma, kirándulás során, készülék segítéségével, idegenvezető által, késő délutáni, koraesti órákban, város nevezetes, helyi paraszt, híres Tappeinerweg, merani kertek, mesés panorámájú, varázslatos Trauttmansdorff, első napról, középkori kereskedő, egyedülálló Zwölferturmmal, harmadik legnagyobb, vadregényes erdőben, patak meder, kora délutáni, páratlan gazdagságú, tartomány építészeti, város fölé, nagy probléma, nehéz hegyi, olasz busszal, híres kereskedőváros, fafaragás központja, várost meglátogatva, helyi művészek, türkizkék vizű, aznapi programunkat, tervezett 3000, város különféle, méltán világhírű, híres szőlősgazda, apátság temploma, gótikus kerengője, apátsági pincészet, rómaiak Brixina, továbbiakban rangos, hazautazás napja, hosszú hazaút, mögötte magasodó, csodálatos részeken, alábbi képek, tartományi főváros, környező csúcsokat, gyógyforrásairól, elboldogulhatunk, lélegzetelállító, gleccsermúmiának, kereskedővárossá, néphagyományait, landesregierung, megismerkedtünk, trauttmansdorff, épületkomplexum, lakóépületeivel, olaszországban, idegenvezetőnk, szálláshelyünk, legjelentősebb, képződményéhez, köztisztviselő, kereskedőváros, megtekintettük, megtekinthetők, megismerkedünk, nyelvvizsgával, zwölferturmmal, olaszországgal, megismerhettük, legszebbjének, elmondottakat, dominikánusok, ellátogattunk, sokszínűségét, közigazgatási, mesterségével, berendezéseit, segítéségével, nyelvtudással, meglátogattuk, valamennyiünk, , ,
2024.03 2024. április 2024.05
15161718192021

• e Hónap: 49075
  • e Év: 226950

Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,