|
2007-11-28 19:46:34, szerda
|
|
|
Viadom: tépett vitorlák
Újabb Kóka-buli: a sógor vitorlásklubját szponzorálta a bedőlt Viadom
Bódis András, itthon@hetivalasz.hu
7. évfolyam 48. szám, 2007.11.29
Baumag- és Hajdú-Bét- után Viadom-ügy. Félezer alvállalkozóját nem fizette ki, de a Kóka János sógora által jegyzett vitorlásegyesület hobbiregattáit azért meg tudta szponzorálni a nyáron bedőlt Viadom Zrt. - derítette ki a Heti Válasz. A pórul járt hitelezők szerint több tízmilliárdnyi vagyont mentettek ki a távozó gazdasági miniszter sztrádaárletörési programjának mintacégéből.
Ha Kóka János, akkor Hotel Marina-Port Balatonkenese. Erre a szabályra az élet többször is ráerősített: liberális középvezetők a megmondhatói, hogy az SZDSZ mai első embere hány és hány - korlátlan ital- és szivarfogyasztással feljavított - csapatépítő tréninget hozott össze e négycsillagos vendégházban, különösen az idei pártelnökválasztás előtt. Négy éve szintén itt, a Lepp Gyula (Kóka sógora) érdekeltségeként ismert kikötőszállóban látta vendégül az Elender nevű társaság a Sulinet-Közháló program előkészítésében részt vevő oktatási minisztériumi köztisztviselőket.
Ám a cégvilág szereplői közül nem csupán az - egykor a Kóka-Lepp páros nevén lévő - Elender sorsa fonódott össze a Kenese Marina-Port Vízi Sport Egyesületével (KMPVSE). A távozó gazdasági miniszter botránykrónikájából ismert Dataplex- és Cardnet-ügyletek sem jöhettek volna létre néhány vitorlástárs közreműködése nélkül, legutóbb pedig a Poszeidon Kft. megalapítása, illetve az egyik utolsó szabad balatoni partdarab megszerzése miatt emlegettük a Lepp-féle kenesei vízisport-klub közelségét (Heti Válasz, 2007. február 22., április 5., november 8.).
SZDSZ-ES ÓCSÍTÁS
Mindezek fényében megdöbbentő az a tény, hogy a likviditási gondokkal küszködő, nyár eleje óta felszámolás alatt álló Viadom Építőipari Zrt. - a hazai sztrádaépítések minapi kulcsszereplője - 2006 után idén is bejelentkezett szponzornak a KMPVSE Pénteki Regattáira, vagyis az egyesület június-augusztusi vitorlásversenysorozatára. (A Kóka-stáb és az útépítő cég kapcsolata nem új keletű: a Poszeidon-projektben is érintett sporttárs, Kornis Gábor volt az első ügyvezetője a ma a Viadom által résztulajdonolt Viachem Kft.-nek.) Hogy kétség se férjen ahhoz az állításhoz, hogy a Lepp-egylet a gazdasági tárca által felügyelt autópálya-vállalatok beszállítóival finanszíroztatja a hobbiversenyeit, a regattatámogatók között az a Getronics (Magyarország) Kft. is megjelent, amelyre az állam a sztrádamatrica-ellenőrzés technikai hátterének kialakítását bízta.
"SZDSZ-es cég még nem voltunk, most ezek szerint az leszünk" - két éve így reagált a Viadomot irányító Mechler Zoltán a Hír Tv értesülésére, hogy részvénytársasága remek kapcsolatot ápol egyes szabad demokrata politikusokkal. Mint írtuk, a Viadom hamarosan elkezdte felkarolni a kenesei vitorláskupákat, majd 2006 őszén Kóka János már a híres-hírhedt "sztrádaócsítási" program győzteseként ünnepelte Mechleréket. EGYSZER FENT, MÁSKOR LENT
A Viadom - osztrák konzorciumi partnerével az oldalán - valóban imponáló ajánlatot adott az M7-es Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti szakaszára. Míg az elmúlt években 2-3 milliárd forintos kilométerár alatt nemigen épült autópálya Magyarországon, Kóka mintacége 1,2 milliárdért vállalta a kivitelezést. Arról persze kevés szó esett, hogy azért lehetett nyomott árajánlatokat tenni, mert a gazdasági tárca csökkentett műszaki tartalommal (keskenyebb útburkolat, kevesebb lehajtóág, csomópont és pihenőhely) írta ki a tendereket. Ráadásul a hat induló öthatodát kizárták a közbeszerzési eljárásból - köztük a Viadom alá ígérő Vegyépszer Zrt.-t, mondván: a cég töltésalapozási javaslata nem megfelelő. Aztán másfél hónappal később a Közbeszerzési Döntőbizottság megállapította, hogy jogsértő volt a Vegyépszer távoltartása, és 15 millió forintos bírsággal sújtotta az állami tenderkiírót - a Viadommal történő szerződéskötést azonban nem tiltotta meg.
Napokkal az M7-es ügylet nyugvópontra jutása után (de még a cég felszámolásáról szóló idei hírek előtt) a Viadom egyik alvállalkozója levélben tájékoztatta Kóka Jánost, hogy talpasok, lapátosok, dömperesek százai várnak a korábbi útmunkák után járó pénzeikre. E tényt 2006. november 20-án Mechler Zoltán vezérigazgató is közölte a Magyar Televízióban. Mi több, 2007 áprilisában egy szegedi cég kezdeményezésére a bíróság írásba adta - biztosítási intézkedés és számlazárolás keretében -, hogy a Viadom pénzügyi helyzete aggasztó, s számos felszámolási eljárást is kezdeményeztek a céggel szemben.
Kókának címzett levelek és bírósági döntések ide vagy oda, májusban mégis egy Viadom fémjelezte konzorcium kapta a GKM autópálya-kezelőjétől az M1-es mosonmagyaróvári szakaszának felújítási jogát, júniustól pedig elindultak az ugyancsak Viadom-emblémás Pénteki Regatták Balatonkenesén. A vitorláskaland annak ellenére folytatódott, hogy a bíróság június 19-ével jogerőre emelte a Viadom ellen indított felszámolási eljárást. A KÁROSULTAK KÍSÉRLETEI
A Viadom siker-, illetve bukástörténete öt esztendőt ölelt fel. A tulajdonostársak - Mechler Zoltán és Abronics Róbert - 2002-2003-ban határozták el, hogy szakítanak az alvállalkozói léttel, és beszállnak a nagy útépítők versenyébe (lásd Dömpertől a csődig című keretes írásunkat). 2004-ről 2005-re a Viadom megkétszerezte a forgalmát, így Mechler elkezdhetett a hobbijainak (is) élni. Vonzotta a repülés és a sebesség, tehát helikoptertervezésbe és -építésbe fogott (a Hungarocopter Kft. keretein belül), illetve raliversenyeket szponzorált. Aztán bedőlt minden - ugyanolyan gyorsan, ahogy egykor a siker jött. Jelenleg 450 alvállalkozónak, hitelezőnek tartozik a Viadom, az érintettek számításai szerint 45-46 milliárd forinttal. (A cég mérleg szerinti vagyona mindössze 5,2 milliárd forint, melyből hárommilliárd a zálogjogosult banké lesz - a kisbeszállítók helyzete tehát több mint reménytelen.)
A Heti Válasz a múlt héten meghívást kapott a Viadom Építőipari Zrt. által megkárosított jogi és magánszemélyek seregszemléjére, pontosabban: az úgynevezett hitelezői választmány megalakítására. A közgyűlésen egyéni, kis- és középvállalkozók, közműcégek, helyi önkormányzatok képviseltették magukat; mint a helyszínen kiderült, a többség máris biztos abban, hogy azért nem kapta meg az alvállalkozói jussát, mert a Viadom-tulajok még a csődbejelentés előtt kimentették a cégvagyont. Lapzártánkig nem tudtuk meg, hogy mikor állhat fel az a háromtagú hitelezői választmány, amely jogszabályszerűen betekinthet a Viadom elmúlt öt esztendőben megkötött szerződéseibe, vagyis a vagyonmenekítés lehetséges bizonyítékaiba. Egy biztos: bár a cégnek vége, a Baumag- és a Hajdú-Bét-esetekre hajazó Viadom-ügy csak most kezdődik - s a koronatanúk között miniszter vagy volt miniszter is lehet.
CSENDES TÁRS
"A kormánynak tekintélyes emberekből kell állnia. A tekintély két forrásból származhat: vagy nagyon erős politikai legitimációból, vagy valaki befolyásos, megkerülhetetlen szakmai tényező (...). Arra bátorítok mindenkit, hogy ilyen tekintélyforrásokat keressen, amikor jelöl" - így válaszolt két hónapja Gyurcsány Ferenc az Index azon kérdésére, ellenzi-e Kákosy Csaba miniszteri jelölését.
A kormányfő mondatait a politikai elemzők úgy dekódolták, hogy az MSZP-vezérkar nem szeretné Kóka János kabinetfőnökét a miniszteri székben látni. Az SZDSZ ügyvivői testülete viszont a múlt héten egyhangúlag támogatta a pártelnök favoritját, Gyurcsány pedig végül meghajolt a koalíciós társ akarata előtt.
A Kóka-Kákosy váltás vélhetően zökkenőmentes lesz, hiszen a felfelé bukó kabinetfőnök eddig is a miniszter "csendes társaként", kinyújtott kezeként tevékenykedett. Kóka János 2005-ben őt tette meg a MÁV Zrt. alelnökévé, emellett felügyelőbizottsági tisztséget kapott a sztrádadöntésekért felelős Állami Autópálya-kezelő Zrt.-nél. Sőt, idén év elején Kákosy a Viadomot helyzetbe hozó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. - korábbi nevén Nemzeti Autópálya Zrt. - igazgatóságába is bekerült. Az eddig a háttérből koordinálgató miniszterutód egyszer azért élt már a nyílt politikai kezdeményezés lehetőségével: MÁValelnökként arra kérte a vállalat vezérigazgatóját, akadályozza meg, hogy a Magyar Gárda bérbe vegye a szolnoki Vasutas Csomóponti Művelődési Központ épületét.
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: vezérigazgatóját, középvállalkozók, tulajdonostársak, érdekeltségeként, balatonkeresztúr, kezdeményezésére, regattatámogatók, mosonmagyaróvári, megkerülhetetlen, finanszíroztatja, seregszemléjére, felszámolásáról, szerződéskötést, kulcsszereplője, töltésalapozási, sztrádaócsítási, vitorláskupákat, hobbiversenyeit, vagyonmenekítés, résztulajdonolt, kikötőszállóban, előkészítésében, sztrádaépítések, vitorlásklubját, alvállalkozóját, alvállalkozónak, raliversenyeket, tízmilliárdnyi, önkormányzatok, politikusokkal, képviseltették, magánszemélyek, tevékenykedett, bejelentkezett, bizonyítékaiba, kezdeményeztek, sógor vitorlásklubját, bedőlt Viadom, nyáron bedőlt, pórul járt, távozó gazdasági, élet többször, cégvilág szereplői, egyik utolsó, likviditási gondokkal, hazai sztrádaépítések, egyesület június-augusztusi, első ügyvezetője, gazdasági tárca, regattatámogatók között, kenesei vitorláskupákat, elmúlt években, Újabb Kóka-buli, Bódis András, Kóka János, Viadom Zrt, Heti Válasz, Hotel Marina-Port Balatonkenese, Lepp Gyula, Kenese Marina-Port Vízi Sport Egyesületével, Poszeidon Kft, SZDSZ-ES ÓCSÍTÁS, Viadom Építőipari Zrt, KMPVSE Pénteki Regattáira, Kornis Gábor, Viachem Kft, Mechler Zoltán, EGYSZER FENT, MÁSKOR LENT, M7-es Balatonkeresztúr, Vegyépszer Zrt, Közbeszerzési Döntőbizottság, Kóka Jánost, Magyar Televízióban, Viadom-emblémás Pénteki Regatták Balatonkenesén, KÁROSULTAK KÍSÉRLETEI, Abronics Róbert, Hungarocopter Kft, CSENDES TÁRS, Gyurcsány Ferenc, Kákosy Csaba, Állami Autópálya-kezelő Zrt, Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt, Nemzeti Autópálya Zrt, Magyar Gárda, Vasutas Csomóponti Művelődési Központ,
|
|
|
|
sógor vitorlásklubját, bedőlt Viadom, nyáron bedőlt, pórul járt, távozó gazdasági, élet többször, cégvilág szereplői, egyik utolsó, likviditási gondokkal, hazai sztrádaépítések, egyesület június-augusztusi, első ügyvezetője, gazdasági tárca, regattatámogatók között, kenesei vitorláskupákat, elmúlt években, közbeszerzési eljárásból, állami tenderkiírót, korábbi útmunkák, bíróság írásba, céggel szemben, ugyancsak Viadom-emblémás, vitorláskaland annak, bíróság június, alvállalkozói léttel, nagy útépítők, csődig című, siker jött, érintettek számításai, zálogjogosult banké, kisbeszállítók helyzete, múlt héten, úgynevezett hitelezői, közgyűlésen egyéni, helyszínen kiderült, többség máris, alvállalkozói jussát, csődbejelentés előtt, vagyonmenekítés lehetséges, cégnek vége, koronatanúk között, kormánynak tekintélyes, kormányfő mondatait, politikai elemzők, miniszteri székben, pártelnök favoritját, koalíciós társ, felfelé bukó, háttérből koordinálgató, nyílt politikai, vállalat vezérigazgatóját, szolnoki Vasutas, vezérigazgatóját, középvállalkozók, tulajdonostársak, érdekeltségeként, balatonkeresztúr, kezdeményezésére, regattatámogatók, mosonmagyaróvári, megkerülhetetlen, finanszíroztatja, seregszemléjére, felszámolásáról, szerződéskötést, kulcsszereplője, töltésalapozási, sztrádaócsítási, vitorláskupákat, hobbiversenyeit, vagyonmenekítés, résztulajdonolt, kikötőszállóban, előkészítésében, sztrádaépítések, vitorlásklubját, alvállalkozóját, alvállalkozónak, raliversenyeket, tízmilliárdnyi, önkormányzatok, politikusokkal, képviseltették, magánszemélyek, tevékenykedett, bejelentkezett, bizonyítékaiba, kezdeményeztek, igazgatóságába, magyarországon, balatonkenesén, megkétszerezte, kabinetfőnökét, infrastruktúra, mávalelnökként, vitorláskaland, bukástörténete, csődbejelentés, alvállalkozója, megalakítására, hobbiregattáit, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 2630
- e Hét: 5732
- e Hónap: 16843
- e Év: 170339
|
|
|