|
2011-11-21 16:52:50, hétfő
|
|
|
MÁV, Malév, BKV: boríthatják a büdzsét
Orbánék ezzel a 100 milliárddal nem számoltak
Súlyos hiba
Az IMF-fel kapcsolatos kormányzati pálfordulás visszhangja mellett háttérbe szorultak olyan fejlemények, amelyek pedig százmilliárdos nagyságrendben növelhetik a jövő évi költségvetés kockázatát: az állami tulajdonú közlekedési vállalatok fenntartása várhatóan sokkal többe fog kerülni, mint amennyi a tervekben szerepel, és a többlet önmagában elviheti a tartalék nagyját.
Hazánk pénzügyi stabilitása szempontjából az elmúlt napok valóban legfontosabb eseménye volt az a váratlan és a korábbi harcos kommunikációnak gyökeresen ellentmondó lépés, hogy a kormány mégis a Valutaalap segítségét kéri. Ehhez képest csupán rövid hírekben szerepelt az a furcsa fejlemény, hogy a Malév újabb tőkepótlására összehívott közgyűlés elmaradt, mert azon a kezdeményező, a 95 százalékban tulajdonos magyar állam képviselője nem jelent meg. Ez vélhetően összefüggésben áll Fellegi Tamás miniszter kínai látogatásának eredményével, pontosabban annak teljes kudarcával, már ami nemzeti légitársaságunk privatizációját illeti.
A Fidesz-kormány abban bízik, hogy az egyre nagyobb terhet jelentő és költségvetési forrásokból finanszírozhatatlanná váló Malévtól a kínai Hainan cég megszabadíthatja. Ennek előmozdítása lett volna Fellegi tárgyalásainak egyik fő témája, de a szűkszavú közlemény szerint erről nem is esett szó. Hogy ez igaz vagy nem, lényegtelen, mert a kimenetel a fontos: a miniszter üres kézzel jött haza és ez komoly fejfájást okoz Orbánéknak. Ha nem sikerül eladni a Malévot, csapdába kerülnek, mert a további működéshez a tőkehiányt és az üzemi veszteséget pótolni kell, azt viszont a magyar állam az uniós szabályok szerint nem tehetné.
Ha mégis megteszi, ahogy ez eddig történt, és ezért Brüsszel elmarasztal minket, a Malévnak azt teljes összegében vissza kellene fizetnie, amire nyilvánvalóan képtelen. Itt nem esetleges lehetőségről beszélünk, hanem kiszivárgott hírek szerint egy már készülő határozatról, amelyben az illetékes uniós bizottság a már megkapott nagyjából 100 milliárd forintos állami támogatás visszajuttatására kötelezi a légitársaságot. Azt a céget, amelynek a fenntartásához legalább 30 milliárdos tőkepótlásra van szüksége, ráadásul 40-50 milliárdra tehető tartozása is van. A brüsszeli elmarasztaló állásfoglalás tehát a felszámolást jelenti, hacsak nem akad egy jótét lélek, aki átveszi ezt a csődtömeget.
A nagy keleti nyitás jegyében a kormány ezt a kínaiaktól várja, akik szeretnének ugyan közvetlenül belépni az európai légiközlekedési piacra, de a jelek szerint nem ilyen áron. Fellegi szembesülhetett azzal, hol vannak az együttműködés határai: pontosan a pekingi érdekek mentén. A Fidesz vezetői totálisan félreértik a helyzetet, ha azt gondolják, hogy gazdasági szabadságharcukhoz önzetlen támogatást kaphatnak akár Kínától, akár Oroszországtól. Ezek a hatalmak más léptékben gondolkodnak, számukra az EU egészével való kapcsolatok a fontosak, ugyan miért vállalnának anyagi áldozatot egy - hozzájuk képest jelentéktelen - ország kormánya sajátos politikájának támogatására? A pekingi kommunista vezetésről sok mindent el lehet mondani, de azt nem, hogy hülyék lennének: érdekeiket imponáló következetességgel, geopolitikai szempontok alapján érvényesítik minden partnerükkel szemben.
A Malévval kapcsolatos remények tehát eleve illuzórikusak, nincs esély arra, hogy akár a Hainan, akár más leveszi a terhet a vállunkról. Ennek sajnálatos következménye, hogy akár megmarad a cég, akár nem, az államnak alaposan a zsebébe kell nyúlnia. Ha netán sikerül eladnia, a vevő bizonyosan az eddigi kötelezettségek megtérítését várja majd, ha pedig nem, a felszámolás ugyancsak hatalmas összegeket emésztene fel. Jól kijönni tehát nem lehet az ügyből, a rossz és még rosszabb verziók között lehet választani. A sok tízmilliárdos többletkiadás tehát biztosra vehető, de ennek semmi nyoma nincs a 2012-es költségvetésben, ami okozhat még kellemetlen meglepetéseket.
Akárcsak nagy dinoszauruszunk, a MÁV, amelytől az állam mégsem veszi át 300 milliárdos adósságát, azaz a Széll Kálmán tervben szereplő 30-40 milliárdos jövő évi kamat és törlesztési megtakarítás elmarad. Nincs konkrét nyoma egyelőre annak a nagy közlekedési holdingnak sem, amelytől a kormány a szervezeti átalakítások és járat-racionalizálások réven óriási költségmegtakarítást vár. Pedig erre nagyon nagy szükség lenne, mivel a MÁV jelenleg évente az adófizetők 200 milliárd forintját nyeli el, miközben egy most készült parlamenti vizsgálati anyag szerint az utasszám folyamatosan csökken, akárcsak a menetrendet tartani nem képes járatok száma.
Megdöbbentő, hogy miközben 2002 óta a cég forgalma mintegy 40 százalékkal csökkent, a kiadásai csaknem 30 százalékkal nőttek - nem csoda, hogy az állam nyolc év alatt 1500 milliárdot költött a működtetésre! Ezért nem a jelenlegi kormány a felelős, de azért igen, hogy másfél év alatt sem sikerült egy lépést sem tenni a változtatásra, és a jövő évi terv sem kalkulál ilyennel, sőt nem tartható számokat tartalmaz. A Fidesz-kormány inkább pótcselekszik: három év alatt ötmilliárdot akar adni a MÁV-dolgozóknak, úgymond részesedésként a MÁV Cargo privatizációs bevételéből. A dolog a fenti számok ismeretében és a magyar privatizációs gyakorlat fényében is nonszensz, ilyen alapon milliók kaphatnának visszamenőlegesen részesedéseket. Orbánékat ezúttal is a közvetlen haszonszerzés szándéka vezeti: nehéz nem arra gondolni, hogy ezzel az utóbbi időben igen aktívvá vált Gaskó-féle szakszervezetet akarják megszelídíteni.
A MÁV-hoz és a Malévhez képest kisebb problémának tűnik a BKV, de jövőbeni sorsa és finanszírozása továbbra is kérdéses. A főváros és a kormány állandó vitájából még nem derült ki, hogyan fogják majd gazdaságosabbá tenni a működést, egyelőre a vízfejek nőnek és a döntéshozatal bonyolódik. Jó hír viszont, hogy legalább az Alstom kocsik ügye miatt nem kell horribilis veszteségektől tartani, mert végre győzött a józan ész és egyéves huzavona után megszületett az egyetlen ésszerű megoldás: a szerelvények megkapták a hatósági felmentést a fékrendszerre és ezzel megnyílt az út a típusengedély felé. Kár, hogy erre a politikusok ostobasága miatt ennyit kellett várni és milliárdokat veszíteni, de legalább a nagyságrenddel nagyobb buktát megúsztuk. A hab a tortán az lenne, ha végre tudnánk, mikor lesz 4-es metrónk és összességében mennyi lesz a végszámlája?
http://www.168ora.hu/buxa/mav-bkv-malev-imf-koltsegvetes-86234.html |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: megszabadíthatja, racionalizálások, légitársaságunk, privatizációját, költségvetésben, kötelezettségek, szembesülhetett, légiközlekedési, szakszervezetet, kommunikációnak, dinoszauruszunk, százmilliárdos, összefüggésben, nagyságrendben, meglepetéseket, finanszírozása, gazdaságosabbá, nagyságrenddel, oroszországtól, veszteségektől, részesedésként, fenntartásához, tárgyalásainak, megszelídíteni, légitársaságot, részesedéseket, tőkepótlására, változtatásra, nyilvánvalóan, következménye, jelentéktelen, illuzórikusak, privatizációs, pótcselekszik, típusengedély, szempontjából, állami tulajdonú, tervekben szerepel, többlet önmagában, tartalék nagyját, elmúlt napok, korábbi harcos, kormány mégis, egyre nagyobb, kínai Hainan, szűkszavú közlemény, miniszter üres, további működéshez, üzemi veszteséget, magyar állam, uniós szabályok, illetékes uniós, Fellegi Tamás, Széll Kálmán,
|
|
|
|
állami tulajdonú, tervekben szerepel, többlet önmagában, tartalék nagyját, elmúlt napok, korábbi harcos, kormány mégis, egyre nagyobb, kínai Hainan, szűkszavú közlemény, miniszter üres, további működéshez, üzemi veszteséget, magyar állam, uniós szabályok, illetékes uniós, fenntartásához legalább, brüsszeli elmarasztaló, felszámolást jelenti, jótét lélek, nagy keleti, kínaiaktól várja, európai légiközlekedési, jelek szerint, együttműködés határai, pekingi érdekek, pekingi kommunista, államnak alaposan, zsebébe kell, vevő bizonyosan, eddigi kötelezettségek, felszámolás ugyancsak, 2012-es költségvetésben, állam mégsem, nagy közlekedési, szervezeti átalakítások, most készült, utasszám folyamatosan, menetrendet tartani, kiadásai csaknem, állam nyolc, jelenlegi kormány, fenti számok, magyar privatizációs, közvetlen haszonszerzés, utóbbi időben, kormány állandó, vízfejek nőnek, döntéshozatal bonyolódik, egyetlen ésszerű, szerelvények megkapták, hatósági felmentést, típusengedély felé, politikusok ostobasága, nagyságrenddel nagyobb, megszabadíthatja, racionalizálások, légitársaságunk, privatizációját, költségvetésben, kötelezettségek, szembesülhetett, légiközlekedési, szakszervezetet, kommunikációnak, dinoszauruszunk, százmilliárdos, összefüggésben, nagyságrendben, meglepetéseket, finanszírozása, gazdaságosabbá, nagyságrenddel, oroszországtól, veszteségektől, részesedésként, fenntartásához, tárgyalásainak, megszelídíteni, légitársaságot, részesedéseket, tőkepótlására, változtatásra, nyilvánvalóan, következménye, jelentéktelen, illuzórikusak, privatizációs, pótcselekszik, típusengedély, szempontjából, politikájának, összességében, döntéshozatal, tízmilliárdos, fékrendszerre, együttműködés, költségvetési, állásfoglalás, többletkiadás, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 985
- e Hét: 2907
- e Hónap: 6652
- e Év: 160148
|
|
|