2022-01-28 20:15:52, péntek
|
|
|
SZINYEI MERSE PÁL - AZ EMBER ÉS A TERMÉSZET ÁBRÁZOLÁSA
Egyesületünk hagyományokhoz híven, a 2022. évet is múzeumlátogatással kezdte.
A magyar képzőművészet egyik legnagyobb hatású mesterének, a 19. századi magyar festészet egyik legjelentősebb alakjának, Szinyei Merse Pálnak "AZ EMBER ÉS A TERMÉSZET ÁBRÁZOLÁSA" életművét bemutató kiállításon vettünk részt.
A nagy érdeklődésre való tekintettel három csoportban, tárlatvezetéssel néztük meg a kiállítást.
A kiállítás február 20-án bezár, aki teheti, addig még megnézheti.
Szinyei Merse Pálnak, a magyar képzőművészet egyik legnagyobb hatású mesterének, a 19. századi magyar festészet egyik legjelentősebb alakjának, az életművét mutatja be a Magyar Nemzeti Galéria új kiállítása. A 2021. november 12-től látogatható, mintegy 120 művet felvonultató kiállítás kép és kultusz összefüggéseit vizsgálja Szinyei életművében. A párhuzamosan kibomló kultusz- és képtörténet a művész kultúrtörténeti helyéről és művészetének jelentőségéről alkot új összképet.
A kiállítás Szinyei fő műveit magyar és nemzetközi - elsősorban osztrák, német és francia - kontextusban, az egykorú rokon törekvések és tematikus összefüggések tükrében mutatja be. A tárlatra több mint 20 külföldi festmény - köztük Monet, Sisley, Corot, Courbet, Gainsborough remekművei - érkezett neves köz- és magángyűjteményekből. Nemcsak a Szinyei-életműből láthat a közönség gazdag, számos ritkán látható művet felvonultató válogatást, hanem Szinyei kultuszát is eddig példátlan részletességgel tekinti át a tárlat, olyan művészek alkotásain keresztül, mint Ferenczy Károly, Rippl-Rónai József, Bernáth Aurél vagy a kortársaink közül Konkoly Gyula, Tót Endre és Szabó Ábel.
A kiállítást eredetileg 2020-ban, a művész születésének 175. és halálának 100. évfordulója alkalmából tervezte megrendezni a Magyar Nemzeti Galéria. A világjárvány azonban felülírta a múzeum tervét, így a tárlat csak most, 2021 őszén valósulhat meg, 2021. november 12. - 2022. február 20 között. Így viszont több olyan alkotást is kiállítottak, amit korábban még nem tudtak volna bemutatni, s amit a múlt században is csak ritkán láthatott a közönség. Ilyen például Szinyei Merse Pál Vitorlás a Starnbergi-tavon (1867) című festménye, amely korábban a Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből a második világháború viszontagságai során tűnt el, de a közelmúltban felbukkant, és egy magyar származású New York-i műgyűjtő ajándékaként visszakerülhetett a múzeum gyűjteményébe. Szinyei Fehér fa (1909) című, magántulajdonban lévő műve pedig több mint száz év után látható ismét kiállításon.
Szinyei Merse Pál a 19. századi magyar képzőművészet formabontó, úttörő alakja, a magyar festészet első nagy koloristája. A művész müncheni tanulmányai alatt Carl von Piloty legendás osztályában tanult és a korabeli müncheni művészeti élet legkiválóbb festőivel barátkozott. A munkásságának első szakaszában festett művei - Majális, Lila ruhás nő, Hóolvadás, Pacsirta, Léghajó, Pipacsos mező - kulcsszerepet játszottak a modern magyar művészet megteremtésében. Fő művei a legismertebb magyar festmények közé tartoznak, a magyar kulturális emlékezet fontos részét képezik már több mint egy évszázada. Festményei - a tökéletes kompozíció, a képek átütő ereje, üdesége, merész színhasználata és sajátos természetábrázolása - mindannyiunkra hatnak. Szinyei nagysága abban rejlik, hogy francia kortársaival, az impresszionistákkal egy időben, de tőlük teljesen függetlenül, önállóan fedezte fel a napfény formákat felbontó és színalakító szerepét. Ő volt az első magyar festő, aki következetesen, teljesen korszerű és újító módon valósította meg a modern eszményeket a magyar festészetben, amely először általa tudott lépést tartani a legkorszerűbb európai áramlatokkal.
Szinyei életútját egyrészt a 19. századi kortársak műveinek kontextusában, másrészt az élete végén kialakult kultuszából visszavezetve, a beérkezett művész pozíciójából visszatekintve ismerhetjük meg a tárlaton. Három évtizeddel a Magyar Nemzeti Galéria nagyszabású életmű-kiállítása után, ily módon még jól ismert művei is eddig nem látott válogatásban, sajátos tematikus egységeken keresztül, új fénytörésben jelennek meg. A hazai és külföldi kölcsönöknek köszönhetően olyan Szinyei-művek is bemutatásra kerülnek, melyek csak ritkán láthatók: Anya és gyermekei I., Tündérek tánca, Parkban, Önarckép bőrkabátban, Szinyei Merse Zsófi portréja.
A kiállítás központi alkotása a magyar festészet egyik legismertebb műve, a Majális. A kép nemcsak a művész kultuszában játszott főszerepet, hanem önmagában is ikonikus jelentőséggel bír. A műnek az egyetemes művészetben betöltött helyét különleges, erre a kiállításra készített kisfilm járja körül. A kiállítás másik érdekessége a színtannal foglalkozó egység, amely a színek és a színérzékelés tudományán keresztül segít értelmezni Szinyei színgazdag festményeit. Külön egységekben jelenik meg továbbá az a négy történeti kiállítás, mely Szinyei pályafutása és életműve alakulását döntő mértékben meghatározta. A tárlat a Szinyei 20. századi és kortárs kultuszát bemutató teremmel zárul, amelyben a festő és művei reflexiók, parafrázisok, átiratok formájában elevenednek meg.
|
|
|
0 komment
, kategória: Művészet |
|
Címkék: magántulajdonban, tárlatvezetéssel, kultúrtörténeti, részletességgel, megteremtésében, következetesen, összefüggéseit, legjelentősebb, mindannyiunkra, jelentőségéről, gyűjteményéből, viszontagságai, visszatekintve, színhasználata, hagyományokhoz, gyűjteményébe, összefüggések, kontextusában, képzőművészet, színérzékelés, legkorszerűbb, szépművészeti, visszavezetve, munkásságának, jelentőséggel, kulcsszerepet, közelmúltban, ajándékaként, kölcsönöknek, felvonultató, meghatározta, párhuzamosan, parafrázisok, művészetének, kontextusban, világjárvány, magyar képzőművészet, nagy érdeklődésre, kiállítás február, életművét mutatja, párhuzamosan kibomló, művész kultúrtörténeti, kiállítás Szinyei, egykorú rokon, tárlatra több, közönség gazdag, kortársaink közül, kiállítást eredetileg, művész születésének, világjárvány azonban, múzeum tervét, tárlat csak, Szinyei Merse Pál, SZINYEI MERSE PÁL, EMBER ÉS TERMÉSZET ÁBRÁZOLÁSA, Szinyei Merse Pálnak, Magyar Nemzeti Galéria, Ferenczy Károly, Rippl-Rónai József, Bernáth Aurél, Konkoly Gyula, Szabó Ábel, Szinyei Merse Pál Vitorlás, Szépművészeti Múzeum, Szinyei Fehér, Szinyei Merse Zsófi,
|
|