Belépés
menusgabor.blog.xfree.hu
"A világ pocsolya, igyekezzünk megmaradni a magaslatokon." / Honoré de Balzac / Menus Gábor
1940.08.11
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Szent István ereklyéi
  2022-08-19 19:30:42, péntek
 
 







SZENT ISTVÁN EREKLYÉI


Szent Ist­ván­hoz köt­he­tő erek­lyéink min­dig nagy ér­dek­lő­dés­re tar­tot­tak szá­mot; ért­he­tően, hi­szen nem­csak val­lá­si, ha­nem nem­ze­ti tar­ta­lom is kap­cso­ló­dik hoz­zá­juk. A Szent Ist­ván-erek­lyék­kel kap­cso­lat­ban azon­ban mind a mai na­pig sok a rej­tély, no­ha több tu­do­mány­te­rü­let szá­mos ku­ta­tó­ja ke­re­si a vá­laszt a nyi­tott kér­dé­sek­re.

El­ső ki­rá­lyunk erek­lyéi kö­zül a Szent Jobb a legis­mer­tebb, ám ezen­kí­vül is szá­mos Szent Ist­ván­nak tu­laj­do­ní­tott erek­lyét őriz­nek ma­gyar­or­szá­gi és eu­ró­pai temp­lo­mok­ban. Kö­zü­lük sok már csak egé­szen ap­ró csont­­da­rab, ami az erek­lyék fel­da­ra­bo­lá­sá­nak és ado­má­nyo­zá­sá­nak kö­vet­kez­mé­nye.








A le­gen­dák tük­ré­ben

Ist­ván ki­rály­ról há­rom le­gen­da ma­radt ránk: a nagylegenda, a kis­le­gen­da és a Hartvik püs­pök ál­tal írt. Leg­ko­ráb­bi a nagylegenda, mely még Ist­ván szent­té ava­tá­sa előtt ke­let­ke­zett, s nem szól a szent­té ava­tás­ról, de a ki­rály te­me­té­sé­ről sem. A kislegendában és a Hartvik-legendában ta­lá­lunk olyan ré­sze­ket, ame­lyek té­mánk szem­pont­já­ból ér­de­ke­sek. Ist­ván ki­rály szent­té ava­tá­sá­val a Hartvik-legenda fog­lal­ko­zik rész­le­te­seb­ben.

Hartvik püs­pök Kál­mán ki­rály ide­jé­ben élt, a ki­rály pa­ran­csá­ra ír­ta meg Szent Ist­ván élet­raj­zát és szent­té ava­tá­sát, s eh­hez a nagylegendát és a kis­legendát hasz­nál­ta fel, szer­kesz­tet­te egy­be, he­lyen­ként ,,szük­ség sze­rint" kiegé­szít­ve az el­be­szé­lést úgy, hogy az Kál­mán ki­rály ha­tal­mi tö­rek­vé­sei­nek meg­fe­lel­jen. A le­gen­dák tör­té­nel­mi pon­tat­lan­sá­gai, idea­li­zá­ló tö­rek­vé­sei mel­lett te­hát még a tu­da­tos ,,tör­té­ne­lem­ha­mi­sí­tást" is fi­gye­lem­be kell ven­nünk, s a le­gen­dá­ban leír­ta­kat nem fo­gad­hat­juk el au­to­ma­ti­ku­san tény­ként, azok igaz­ság­tar­tal­mát min­den eset­ben mér­le­gel­nünk kell.

Az azon­ban va­ló­szí­nű­sít­he­tő, hogy Hartvik a szent­té ava­tás leírá­sá­hoz fel­hasz­nál­ta az ese­mé­nyek­nél je­len lé­vő szem­ta­núk el­be­szé­lé­seit. A le­gen­da ugyanis na­gyon szem­lé­le­te­sen ír­ja le a ki­rály sír­kam­rá­ját elárasz­tó ta­laj­víz ki­me­ré­sé­nek és visszaáram­lá­sá­nak azo­nos víz­szin­tet ered­mé­nye­ző ese­mény­so­rát, mely­ben az ak­ko­ri em­be­rek ter­mé­szet­sze­rű­leg cso­dát lát­tak - va­ló­já­ban a je­len­ség egy fi­zi­kai tör­vé­nyen, a köz­le­ke­dő­edé­nyek tör­vé­nyén ala­pul, és ép­pen ez te­szi hi­he­tő­vé az el­be­szé­lést.

Hartvik püs­pök Ist­ván ki­rály­ról szó­ló le­gen­dá­ja a kö­vet­ke­ző­kép­pen be­szé­li el az ese­mé­nye­ket: a ki­rályt 1038-ban a szé­kes­fe­hér­vá­ri ba­zi­li­ká­ban te­met­ték el, ,,szent tes­tét az épü­let kö­ze­pén fe­hér már­vány­ból fa­ra­gott szar­ko­fág­ba he­lyez­ték". Ezt a sírt 1083-ban Ist­ván ki­rály szent­té ava­tá­sa­kor fel­nyi­tot­ták. A szent­té ava­tá­si szer­tar­tás ré­sze volt ugyanis a ha­lott ma­rad­vá­nyai­nak feleme­lé­se a sír­ból. ,,...el­moz­dít­va a pad­ló­ból kiemel­ke­dő már­vány­táb­lát, vé­gül is le­men­tek a ko­por­sóig, s an­nak fel­nyi­tá­sa­kor az édes il­lat oly hévsége árasz­tott el min­den je­len­le­vőt, hogy azt hit­ték, az Úr pa­ra­di­cso­mi gyö­nyö­rei­nek kö­ze­pé­be ra­gad­tat­tak. Ma­ga a ko­por­só színül­tig volt kis­sé vö­rös­lő, szin­te olaj­jal ke­vert víz­zel; ben­ne mint ol­vasz­tott bal­zsam­ban nyu­god­tak a drá­ga cson­tok; eze­ket a leg­tisz­tább gyolcs­ba gyűj­töt­ték, s a gyű­rűt, mely a boldog fér­fi jobb ke­zé­re volt húz­va, a fo­lya­dék­ban so­káig ke­res­ték. Mi­vel ezt nem ta­lál­ták, né­me­lyek el­kezd­ték a ki­rály pa­ran­csá­ra a vi­zet ezüst­üs­tök­be és -hor­dók­ba mé­re­get­ni, hogy ha kiürí­tet­ték a szar­ko­fá­got, bi­zo­nyo­sab­ban meg­ta­lál­ják a gyű­rűt. De cso­dá­la­tos­kép­pen mi­nél több fo­lya­dé­kot mer­tek ki, an­nál több áradt he­lyé­be s töl­töt­te meg a ko­por­sót. Lát­va a cso­dát, a ki­mert vi­zet visszaön­töt­ték a he­lyé­re, de a vissza­zú­dí­tás­sal sem telt meg job­ban a ko­por­só."

Ké­sőbb az egy­há­zi kin­csek őr­ző­je, egy Merkur ne­vű szer­ze­tes előállt Ist­ván ki­rály épen ma­radt jobb­já­val, ame­lyet bi­ha­ri bir­to­kán őr­zött, és egy cso­dás tör­té­ne­tet adott elő, mi­ként ke­rült az hoz­zá. Az erek­lyét hi­telt ér­dem­lően azo­no­sí­tot­ta a raj­ta lé­vő gyű­rű. Mi­vel a cso­dás tör­té­net amúgy is jól jött, Lász­ló ki­rály nem von­ta azt két­ség­be, s Bi­har­ban mo­nos­tort ala­pí­tott a Szent Jobb tisz­te­le­té­re, amely­nek el­ső apát­já­vá Mer­kurt tet­te. Eb­ben a mo­nos­tor­ban őriz­ték azután a kö­zép­kor­ban a Szent Job­bot, a kö­rü­löt­te kiala­kult me­ző­vá­ros ne­ve pe­dig Szent­jobb lett.


A sír tit­ka

A Hartvik-féle szar­ko­fá­gos el­te­me­tés nyo­mán azt a dí­szes szar­ko­fá­got, ame­lyet azóta is ,,Szent Ist­ván-szar­ko­fág­ként" tar­tunk szá­mon, legelő­ször Var­jú Ele­mér hoz­ta kap­cso­lat­ba Ist­ván ki­rállyal 1931-ben, e kér­dés­ben azon­ban a ku­ta­tók ál­lás­pont­ja nem egy­sé­ges. A szar­ko­fág sze­mély­hez kö­té­se azért je­lent ne­héz­sé­get, mert 1970-71-ben Kralovánszky Alán fel­tárt a ba­zi­li­ka fő­ha­jó­já­ban egy, a temp­lom ko­rai idő­sza­ká­ból szár­ma­zó, kő­vel bé­lelt sír­göd­röt, ame­lyet Szent Ist­ván sír­he­lye­ként ha­tá­ro­zott meg. A mű­vé­szet­tör­té­ne­ti ku­ta­tás a ,,Szent Ist­ván-szar­ko­fág" ko­rát fa­rag­vá­nyai­nak gon­dos elem­zé­se alap­ján az Ist­ván szent­té ava­tá­sa kö­rü­li idő­re te­szi, s le­het­sé­ges, hogy a szent­té ava­tás­kor a sír­ból felemelt erek­lyék szá­má­ra ké­szült. A sír­lá­da gaz­dag dí­szí­té­se min­de­ne­set­re el­lent­mond sír­gö­dör­ben tör­té­nő el­he­lye­zé­sé­nek.

Györ­ffy György el­mé­le­te sze­rint Ist­ván ki­rály holt­tes­tét ere­de­ti­leg nem föld­be ásott kő­sír­ban he­lyez­ték el, ha­nem a temp­lom­ba lé­pők szá­má­ra lát­ha­tó mó­don a dí­szes szar­ko­fág­ban. Majd a ki­rály ha­lá­lát kö­ve­tő trón­vi­szá­lyok ide­jén (va­ló­szí­nű­leg 1061 kö­rül) a sír fel­dú­lá­sá­tól és ki­fosz­tá­sá­tól tar­tó fe­hér­vá­ri ka­no­no­kok kiemel­ték a tes­tet a már­vány­szar­ko­fág­ból, és a ba­zi­li­ka kö­ze­pén egy föld alat­ti kő­sír­ba rej­tet­ték. Györ­ffy sze­rint a ki­rály jobb­ját a má­so­dik el­te­me­tés al­kal­má­val vá­lasz­tot­ták le a test­ről, mert an­nak épen ma­ra­dá­sá­ban cso­dát lát­tak, Ist­ván ki­rályt pe­dig már éle­té­ben is szent­ként tisz­tel­ték. A le­vá­lasz­tott job­bot erek­lye­ként a káp­ta­la­ni kincs­tár­ban he­lyez­ték el, majd in­nen vi­het­te el azt Merkur.

Györ­ffy ket­tős­el­te­me­tés-el­mé­le­té­nek legerő­sebb pont­ja, hogy el­fo­gad­ha­tó ma­gya­rá­za­tot ad a Szent Jobb ép­ség­ben ma­ra­dá­sá­ra. Hartvik le­gen­dá­ja ugyan nem em­lí­ti a ki­rály má­so­dik el­teme­té­sét, sőt ar­ról tu­dó­sít, hogy ,,a boldog test ugyanazon a he­lyen negy­ven­öt évig nyu­go­dott", vagyis 1083-ig. Györ­ffy sze­rint azon­ban az Ist­ván ki­rály­ról szó­ló ki­seb­bik le­gen­da sza­vai utal­hat­nak a ket­tős el­te­me­tés­re: ,,Majd, hogy el­sza­ladt sok esz­ten­dő, akár a nép­ben meg­so­ka­so­dott go­nosz­ság, akár az egy­ház­ban tör­tént va­la­mely meg­ha­son­lás miatt, e szer­fö­lött gaz­dag kincs a föld­ben lap­pan­gott, és a ha­lan­dók tu­do­má­sa elől el­rejt­ve, egye­dül az Úr sze­me előtt mu­tat­ko­zott."

Más el­kép­ze­lé­sek sze­rint 1038-ban be­kö­vet­ke­zett ha­lá­la­kor Ist­ván ki­rályt föld alat­ti sír­ba te­met­ték, s ezen a he­lyen nyu­go­dott a test egé­szen az 1083-as szent­té ava­tá­sig, aho­gyan azt Hartvik le­gen­dá­ja ír­ja. Eb­ben az eset­ben Merkur a sír­ból, köz­vet­le­nül a szent­té ava­tás előtt vi­het­te el az erek­lyét. Kralován­sz­ky az­zal ér­vel, hogy a föld­be he­lye­zett, kő­la­pok­ból összeál­lí­tott sírt is jog­gal le­het szar­ko­fág­nak ne­vez­ni, s nem lát­ja in­do­kolt­nak az erek­lye le­vá­lasz­tá­sát jó­val a szent­té ava­tás előtt, ami­kor an­nak le­he­tő­sé­ge még nem ve­tő­dött fel. Ne­he­zebb vi­szont meg­ma­gya­ráz­ni, ho­gyan ma­rad­ha­tott meg ép­ség­ben a jobb a víz­zel elárasz­tott sír­ban.

Az el­te­me­tés mód­já­ra vo­nat­ko­zóan te­hát több el­kép­ze­lés is lé­te­zik, s így a Szent Jobb ép­ség­ben ma­ra­dá­sát is több­fé­le­kép­pen le­het ma­gya­ráz­ni. A két el­mé­let Merkur tet­tét is más-más szín­ben tün­te­ti fel. El­ső eset­ben az erek­lye el­vi­te­le le­he­tett akár an­nak megőr­zé­sé­re irá­nyu­ló, jó szán­dé­kú cse­le­ke­det is, a má­so­dik eset­ben vi­szont egyér­tel­mű erek­lye­lo­pás­nak le­het csak mi­nő­sí­te­ni.


Az erek­lyék sor­sa

Az erek­lye őr­zé­sé­re ala­pí­tott szent­jobbi mo­nos­tor kö­zép­ko­ri pe­csét­jein egy kö­nyök­ben meg­haj­lí­tott egész kar lát­ha­tó, mely a ma is­mert, jó­val ki­sebb erek­lyé­nek nem fe­lel meg. El­ter­jedt né­zet sze­rint a pe­csé­te­ken lát­ha­tó áb­rá­zo­lás ,,bi­zo­nyít­ja, hogy az ere­de­ti Szent Jobb erek­lye nem csu­pán az [...] ököl­be szo­rí­tott kéz­fej­ből, ha­nem az egész jobb kar­ból ál­lott". E vé­le­mény sze­rint ké­sőbb a kar fel­ső ré­szét le­vá­lasz­tot­ták, és a le­vá­lasz­tott kar­részt a Len­gyelor­szág­ba ke­rült kar­erek­lyé­vel azo­no­sít­ják, ame­lyet va­ló­szí­nű­leg az 1370-ben lét­re­jött ma­gyar-lengyel per­szo­ná­lu­nió al­kal­má­ból ado­má­nyo­zott Nagy La­jos Len­gyelor­szág­nak. En­nek a kar­erek­lyé­nek a hol­lé­té­ről ma nem tu­dunk sem­mi biz­to­sat, a má­so­dik vi­lág­há­bo­rú ide­jén nyo­ma ve­szett.

Bécs­ben egy má­sik, dí­szes tar­tó­ba fog­lalt erek­lyét őriz­nek, mely az erek­lye­tar­tón ol­vas­ha­tó felirat sze­rint Ist­ván ki­rály kar­csont­ja, s időn­ként ezt az erek­lyét is össze­füg­gés­be hoz­zák a Szent Job­bal mint ar­ról eset­le­ge­sen le­vá­lasz­tott részt. Va­ló­já­ban azon­ban egy jobb síp­csont van az erek­lye­tar­tó­ban, a felirat te­hát té­ves, így a Szent Job­bal ez az erek­lye nem hoz­ha­tó össze­füg­gés­be, de Ist­ván ki­rály csont­jai­hoz tar­to­zá­sa nem ki­zárt. Min­de­n­eset­re az erek­lye ,,ap­ró­zó­dá­sá­ról" és ado­má­nyo­zá­sá­ról szó­ló el­mé­le­tek egyál­ta­lán nem va­ló­szí­nűt­le­nek, szo­kás volt pél­dául or­szá­gok kö­zöt­ti kap­cso­la­tok megerő­sí­té­sé­re erek­lyé­ket ado­má­nyoz­ni, de azért is, hogy az erek­lye mi­nél több he­lyen ki­fejt­hes­se cso­da­té­vő ha­tá­sát. Erek­lye bir­to­ká­ban temp­lo­mot is le­he­tett ala­pí­ta­ni.

A ta­tár­já­rás ide­jén a Szent Job­bot (más kin­csek­kel, erek­lyék­kel együtt) va­ló­szí­nű­leg Dal­má­ciá­ba me­ne­kí­tet­ték, on­nan azon­ban a tör­té­ne­ti ada­tok ta­nú­sá­ga sze­rint vissza is hoz­ták. Írott for­rá­sok sze­rint a 15. szá­zad­ban a Szent Job­bot is­mét Szé­kes­fe­hér­vá­ron őriz­ték, a szentjobbi mo­nos­tor ugyanis ek­kor­ra már ha­nyat­lás­nak in­dult.

A tö­rök hó­dolt­ság ide­jén azután az erek­lye sor­sá­ról nem tu­dunk biz­to­sat. Le­het­sé­ges, hogy a tö­rö­kök ke­zé­re ke­rült a vá­ros ki­rab­lá­sa so­rán, s az ér­té­kes erek­lye ke­res­ke­dők köz­ve­tí­té­sé­vel ju­tott el Ra­gu­zá­ba (ma Dub­rov­nik), az ot­ta­ni do­mon­kos szer­ze­te­sek­hez. Tény, hogy fel­buk­kant Ra­gu­zá­ban egy Ist­ván ki­rály­nak tu­laj­do­ní­tott mu­mi­fi­ká­ló­dott kéz­erek­lye, me­lyet a ra­gu­zai szer­ze­te­sek kö­ré­ben fenn­ma­radt ha­gyo­mány sze­rint tö­rök ke­res­ke­dők­től vá­sá­rol­tak meg. 1590-ből szár­ma­zik az el­ső adat az erek­lye ra­gu­zai őr­zé­sé­ről: a do­mon­ko­sok ek­kor ha­tá­roz­ták el, hogy az erek­lye szá­má­ra erek­lye­tar­tót ké­szí­te­nek, 1618-ban pe­dig lel­tár­ba vet­ték.

Azt, hogy tény­le­ge­sen a Szent Jobb­ról le­het szó, va­ló­szí­nű­sí­ti az a kö­rül­mény, hogy a ra­gu­zai do­mon­ko­sok a kar­erek­lyé­vel együtt egy Szent Ist­ván-ko­po­nya­erek­lyét is őriz­tek. Tud­juk, hogy 1440-ben Szé­kes­fe­hér­vár volt az egyik ko­po­nya­erek­lye őr­ző­he­lye is, a két erek­lye te­hát együtt ke­rül­he­tett Ra­gu­zá­ba. Az a tény vi­szont, hogy az ököl­be szo­rult kéz­ről hiány­zik a gyű­rű, kér­dé­ses­sé te­szi a hi­te­les­sé­get. Hartvik leírá­sa sze­rint ugyanis a ké­zen ere­de­ti­leg raj­ta volt a gyű­rű, s ha va­ló­ban raj­ta volt, az ököl­be szo­rult kéz­ről azt az erek­lye sé­rü­lé­se nél­kül egy­sze­rűen le­húz­ni nem le­he­tett - de el­kép­zel­he­tő, hogy eset­leg más mó­don el­tá­vo­lí­tot­ták.

Má­ria Te­ré­zia 1769-ben a ko­po­nya­erek­lyét, 1771-ben pe­dig a Szent Job­bot is vissza­sze­rez­te Ra­gu­zá­ból. A ko­po­nya­erek­lyét ma Szé­kes­fe­hér­vá­rott, a Szent Job­bot pe­dig Bu­da­pes­ten, a Szent Ist­ván-ba­zi­li­ká­ban őr­zik.

A Má­ria Te­ré­zia ál­tal vissza­szer­zett ko­po­nya­erek­lye va­ló­já­ban a Ra­gu­zá­ban őr­zött­nek csak egy da­rab­ja, a do­mon­kos szer­ze­te­sek az erek­lye egy ré­szét meg­tar­tot­ták s a ma Dub­rov­nik­nak ne­ve­zett vá­ros­ban je­len­leg is őr­zik. Eb­ből az erek­lyé­ből ka­pott 1988-ban a Pan­non­hal­mi Apát­ság is egy da­ra­bot. Dub­rov­nik­ban őriz­nek még egy Ist­ván ki­rály­nak tu­laj­do­ní­tott ép áll­kap­csot is.


A ter­mé­szet­tu­do­má­nyos vizs­gá­lat

A Szent Ist­ván­hoz köt­he­tő erek­lyék kö­zül ez ideig a Szent Job­bon és a szé­kes­fe­hér­vá­ri ko­po­nya­erek­lyén vé­gez­tek ter­mé­szet­tu­do­má­nyos vizs­gá­la­to­kat.

A Szent Job­bot ma a Lip­pert Jó­zsef ál­tal ter­ve­zett ket­tős erek­lye­tar­tó­ban őr­zik. Kül­ső ré­sze egy gó­ti­kus ká­pol­na­sze­rű, ezüst­ből és üveg­ből ké­szült tar­tó, bel­ső ré­sze egy üveg­hen­ger, ezek­ben van lát­ha­tó mó­don el­he­lyez­ve az erek­lye. A mu­mi­fi­ká­ló­dott, ököl­be szo­rult jobb ke­zet a kéz­tő­nél arany­fog­la­lat ve­szi kö­rül, mely­be az erek­lye erő­sen be­le van rög­zít­ve. Az erek­lyét hár­mas dí­szes sza­lag fut­ja la­zán kör­be, mely a kéz­ről le­ve­he­tő. Az ököl üre­gé­ben tex­til­gön­gyö­leg ta­lál­ha­tó, mely a Szent Jobb alap­ját ké­pe­ző fe­hér te­rí­tő­höz hoz­zá van varr­va.

A Szent Job­bot ed­dig há­rom al­ka­lom­mal vizs­gál­ták. Legelő­ször 1951-ben, ek­kor ugyanis az erek­lyén pe­nész­te­lep­sze­rű je­len­sé­get ész­lel­tek, s en­nek azo­no­sí­tá­sá­ra, il­let­ve az eset­leg szük­sé­ges kon­zer­vá­lá­si felada­tok el­vég­zé­sé­re Boch­kor Ádám or­vost mint szak­ér­tőt hív­ták meg. Vizs­gá­la­tai nem csu­pán a pe­né­sze­se­dés­re szo­rít­koz­tak, ha­nem rész­le­te­sen szem­re­vé­te­lez­te az erek­lye ál­la­po­tát. Ész­re­vé­te­leit 1960-ban a Vi­gi­lia fo­lyó­irat­ban köz­zé is tet­te: ,,A Szent Jobb ak­ko­ri ál­la­po­tát az aláb­biak­ban is­mer­te­tem az ana­tó­miai vi­szo­nyok fi­gye­lem­be­vé­te­lé­vel. A vizs­gált test­rész ököl­tar­tás­ban lé­vő, mu­mi­fi­ká­ló­dott jobb kéz­nek fe­lel meg. A hü­velyk­ujj rá­fek­szik a mu­ta­tó­ujj el­ső íz­per­cé­nek or­sói (ra­diá­lis) ol­da­lá­ra. A hám­ré­teg min­de­nütt a kör­mök­kel együtt hiány­zik, a kö­röm­ágyak jól lát­sza­nak. Az ir­ha, ahol nem hiány­zik, min­de­nütt ke­mé­nyen rá­szá­radt a cson­tos alap­ra, és sö­tét­bar­nán el­szí­ne­ző­dött. Az ir­ha­ré­teg né­hol be­re­pe­de­zett, a kéz­hát kö­ze­pe tá­ján kb. 5 fo­rint­nyi te­rü­le­ten hiány­zik. A kö­zép­cson­tok (me­ta­car­pus) fe­lett a sza­lag­sze­rűen el­vé­ko­nyo­dott és a cson­tok­ra ugyan­csak rá­szá­radt fe­szí­tő inak egy-egy rész­le­te lát­ha­tó. A te­nyér ir­ha­ré­te­ge ép, sár­gás­bar­na, pe­nész­től men­tes. A kéz há­tát és az uj­jak fe­szí­tő ol­da­lát szür­kés­fe­hér, boly­hos­nak lát­szó pe­nész­ré­teg fe­di. Az eb­ből vett ka­pa­rék na­gyí­tó alatt egy pe­nész­gom­ba­faj­nak (As­per­gil­lus ni­ger) bi­zo­nyult. A pe­nész­te­le­pe­ket le­tisz­tí­tot­tuk és utá­na a ke­zet min­de­nütt kon­zer­vá­ló fo­lya­dék­kal be­ken­tük."

Boch­kor Ádám megál­la­pí­tot­ta, hogy Ist­ván ki­rály 1038-ban be­kö­vet­ke­zett ha­lá­lá­tól az 1083-as szent­té ava­tá­sig el­telt 45 év ,,ép­pen ele­gen­dő idő ah­hoz, hogy a holt­test tel­jes fel­bom­lá­sa meg­tör­tén­jék". A Hartvik-legendában leírt je­len­sé­ge­ket, a ko­por­só fel­nyi­tá­sa­kor szét­ter­je­dő ,,édes il­la­tot" és a ko­por­sót elárasz­tó vi­zet a kö­vet­ke­ző­kép­pen ma­gya­ráz­ta. ,,A kel­le­mes il­lat va­ló­szí­nű­leg a bal­zsa­mo­zás­kor hasz­nált il­lat­szer­től szár­ma­zott, a ró­zsa­szí­nű víz pe­dig az a hul­la­lé le­he­tett, ame­lyet a szét­bom­lott vö­rös­vér­sej­tek fes­ték­anya­ga szí­ne­zett hal­vány vör­he­nyes­re." A le­gen­da sza­vai azon­ban in­kább ta­laj­víz­re utal­hat­nak, mint azt Kralovánszky Alán megál­la­pí­tot­ta: a fo­lya­dék­ki­me­rés, majd -vissza­áram­lás azo­nos víz­szin­tet ered­mé­nye­ző je­len­sé­ge a köz­le­ke­dő­edé­nyek tör­vényét tük­rö­zi, vagyis a víz a ta­laj­ból árad­ha­tott a sír­ba. Ha va­ló­ban bom­lás­ter­mé­kek­ből szár­ma­zott vol­na a ko­por­sót meg­töl­tő fo­lya­dék, ki­me­ré­se­kor nem ára­mol­ha­tott vol­na a he­lyé­be újabb mennyi­ség.

A jobb kar mu­mi­fi­ká­ló­dá­sát és meg­ma­ra­dá­sát a víz­zel te­li ko­por­só­ban Boch­kor az­zal ma­gya­ráz­ta, hogy ,,a kéz a ha­lott­nak ha­nyatt fek­vő hely­ze­té­ben a leg­ma­ga­sab­ban fek­vő test­ré­sze le­he­tett, amely a ko­por­só al­só ré­szé­ben el­he­lyez­ke­dő hul­la­lé ma­ce­rá­ló ha­tá­sá­nak s így a tel­jes szétesés­hez ve­ze­tő fel­bom­lás­nak nem le­he­tett ki­té­ve". Boch­kor te­hát a Hartvik-legendában leír­tak­ból in­dult ki, mely sze­rint a ki­rály holt­tes­te 45 évig, a szent­té ava­tá­sig ugyanazon a he­lyen, egy föld alat­ti kő­sír­ban nyu­go­dott.


A má­so­dik vizs­gá­lat

1988. áp­ri­lis 6-án a Szent Jobb erek­lye­tar­tó­ját is­mét fel­nyi­tot­ták, s az erek­lyét vizs­gá­lat­nak ve­tet­ték alá. Az ant­ro­po­ló­giai vizs­gá­la­to­kat Szen­tá­go­thai Já­nos és Ne­mes­ké­ri Já­nos pro­fesszo­rok vé­gez­ték, megál­la­pí­tá­sai­kat a Szent Ist­ván-ba­zi­li­ka Plé­bá­niai Hi­va­ta­lá­ban őr­zött jegy­ző­könyv tar­tal­maz­za. A vizs­gá­la­tok csu­pán szem­re­vé­te­le­zés­ből, az erek­lye ál­la­po­tá­nak fel­mé­ré­sé­ből és mé­ré­sek­ből ál­lot­tak, me­lyek­hez kü­lön­bö­ző erős­sé­gű na­gyí­tó­kat, 25-szö­rös na­gyí­tá­sú pre­pa­rá­ló­mi­krosz­kó­pot, a mé­ré­sek­hez fém to­ló­mér­cét hasz­nál­tak. Az erek­lyét a kéz­tő­nél kö­rül­ve­vő arany­fog­la­la­tot nem tá­vo­lí­tot­tak el, mert ez a mű­ve­let az erek­lye sé­rü­lé­se nél­kül alig­ha lett vol­na le­het­sé­ges. Szin­tén nem tá­vo­lí­tot­ták el az ököl üre­gé­be tö­mött tex­til­da­ra­bot, mert az a Szent Jobb alap­ját ké­pe­ző te­rí­tő­höz oda van varr­va. Ezek­ből a kö­rül­mé­nyek­ből s a kéz­fej ököl­be szo­rult hely­ze­té­ből adó­dóan az erek­lye bi­zo­nyos ré­szei nem (vagy ne­he­zen) vol­tak hoz­zá­fér­he­tők, il­let­ve ta­ka­rás­ban vol­tak.

Az erek­lye rész­le­tes ana­tó­miai leírá­sát és ál­la­po­tá­nak fel­mé­ré­sét Szen­tá­go­thai Já­nos vé­gez­te, aki megad­ta a bőr­hiá­nyok pon­tos ana­tó­miai he­lyét, leír­ta azo­kat a te­rü­le­te­ket, ahol a bőr alat­ti struk­tú­rák (inak, cson­tok, ízü­le­tek) lát­ha­tó­vá vál­tak. Megál­la­pí­tot­ta, hogy a lát­ha­tó­vá vált ízü­le­tek­ben kó­ros el­vál­to­zást nem ész­lel­tek, s ,,a kéz uj­jai­nak hely­ze­te is a ter­mé­sze­tes be­szá­ra­dás kö­vet­kez­mé­nyé­nek tű­nik". A Boch­kor Ádám-fé­le leírás­sal el­len­tét­ben a hü­velyk­ujj kör­me meg­ma­radt. Azo­kon a te­nyé­ri és ujj­be­gyi te­rü­le­te­ken, me­lye­ket be le­he­tett lát­ni, Szent­á­go­thai bőr­lé­craj­zo­la­tok ma­rad­vá­nyait fi­gyel­te meg. Fém­től ere­dő el­szí­ne­ző­dést a ké­zen se­hol nem ta­lált. Vé­gül megál­la­pí­tot­ta, hogy ,,a Szent Jobb a kö­ze­pes­nél csak va­la­mi­vel ki­sebb fér­fi­kéz - a kö­rül­mé­nyek­hez ké­pest igen jól meg­tar­tott - mú­miá­ja". Vizs­gá­la­tá­nak ta­nul­sá­gául megem­lí­tet­te, hogy al­kal­mas tü­kör­rend­szer se­gít­sé­gé­vel na­gyobb te­rü­le­te­ket le­het­ne ta­nul­má­nyoz­ni.

A kéz­erek­lye mé­re­teit Ne­mes­ké­ri Já­nos vet­te fel, a mé­ré­si ered­mé­nyek azon­ban a kéz­fej mu­mi­fi­kált vol­tá­ból, va­la­mint ököl­be szo­rí­tott hely­ze­té­ből kö­vet­ke­zően nem te­kint­he­tők ab­szo­lút ér­té­kű­nek.


A szé­kes­fe­hér­vá­ri ko­po­nya­erek­lye

A szé­kes­fe­hér­vá­ri ko­po­nya­erek­lye ant­ro­po­ló­giai szem­re­vé­te­le­zé­sét 1971-ben Éry Kin­ga vé­gez­te, a vizs­gá­lat ered­mé­nyeit 2009-ben kö­zöl­te, itt azok rö­vid össze­fog­la­lá­sát adom.

Az erek­lye egy fel­nőtt em­ber agy­ko­po­nyá­já­nak bol­to­za­ti da­rab­ja, amely a cse­cse­mő­ko­ri nagy­ku­tacs te­rü­le­tét is ma­gá­ban fog­la­ló hom­lok­cson­ti, va­la­mint jobb és bal fal­cson­ti rész­ből áll. A ko­po­nya­da­rab a ko­ro­na­var­rat és nyíl­var­rat rö­vid sza­ka­szait tar­tal­maz­za.

Szí­ne a csont kül­ső fe­lü­le­tén sö­té­tebb, bel­ső fe­lü­le­tén vi­lá­go­sabb bar­nás, ol­da­lain még vi­lá­go­sabb, sár­gás­bar­nás ár­nya­la­tú. A csont­da­ra­bot az elül­ső, a jobb és a há­tul­só ol­da­lon fű­résszel vág­hat­ták ki egy ko­po­nyá­ból (er­re az egye­nes, éles vá­gá­si fe­lü­le­tek utal­nak), bal ol­da­li pe­re­me kor­hadt, egye­net­len. A ko­po­nya­da­rab jobb há­tul­só sar­ká­nál lát­ha­tó lép­csős, éles szé­lű alak­zat to­váb­bi, a már ki­vá­gott erek­lye­csont­ból utóbb tör­tént ki­fű­ré­sze­lé­sek­re utal­hat.

A csont kül­ső fel­szí­nén a var­ra­tok kö­ze­pes mér­té­kű el­cson­to­so­dá­sá­ból hoz­zá­ve­tő­le­ge­sen 43-47 éves; a bel­ső fel­szí­nen a var­ra­tok tel­jes mér­té­kű, rég le­zaj­lott zá­ró­dá­sá­ból hoz­zá­ve­tő­le­ge­sen 58-72 éves el­ha­lá­lo­zá­si élet­kor be­csül­he­tő. Az el­ha­lá­lo­zá­si élet­kor te­hát 43-72 év kö­zé vagy a kül­ső és bel­ső var­rat­sza­ka­szok­ból ka­pott élet­ko­rok becs­lé­si ha­tár­ér­té­keit fe­lez­ve 51-60 év­re te­he­tő.

A ko­po­nya­da­rab annyi­ra ki­csi, hogy a nem meg­ha­tá­ro­zá­sá­hoz nem nyújt kel­lő tám­pon­tot. A csont vas­tag­sá­ga és a kül­ső fel­szín simasága sem fér­fi, sem női ha­lott­ra nem utal egyér­tel­műen.

Az erek­lye ,,va­ló­di­sá­gát" az em­ber­ta­ni vizs­gá­lat ter­mé­sze­te­sen iga­zol­hat­ta, azon­ban né­hány adat hoz­zá­já­rul­hat a sze­mély­hez kö­tés fel­té­te­le­zé­sé­hez. Ist­ván ki­rály szü­le­té­sé­nek idő­pont­ját a tör­té­né­szek 975-re vagy egy-két év­vel ko­rább­ra te­szik, így 1038-ban be­kö­vet­ke­zett ha­lá­la­kor a ki­rály 60-65 éves le­he­tett. A csont­ból 43-72, il­let­ve 51-60 év­re be­csült el­ha­lá­lo­zá­si élet­kor eh­hez töb­bé-ke­vés­bé il­lesz­ke­dik, il­let­ve an­nak szá­mot­te­vően nem mond el­lent. Az erek­lye­csont a szé­kes­fe­hér­vá­ri ki­rá­lyi ba­zi­li­ka leg­mé­lyebb sír­jai­ból elő­ke­rült csont­vá­zak­hoz ha­son­lóan bar­nás­ra szí­ne­ző­dött. A cson­tok el­szí­ne­ző­dé­sét a te­rü­let mo­csa­ras al­ta­la­ja okoz­hat­ta. A sö­tét ta­laj­víz Ist­ván ki­rály sír­kam­rá­ját is elárasz­tot­ta s a ben­ne fek­vő te­te­met bar­nás­ra szí­nez­het­te. Az erek­lye­csont a bal ol­da­li csont­pe­rem kor­hadt­sá­gá­ból ítél­ve vél­he­tően sír­ból szár­ma­zik.


A har­ma­dik vizs­gá­lat

1999. áp­ri­lis 14-én és 21-én újabb vizs­gá­la­to­kat vé­gez­tek Rét­he­lyi Mik­lós ve­ze­té­sé­vel, ez al­ka­lom­mal ko­mo­lyabb fel­sze­re­lést hasz­nál­va. A vizs­gá­la­tok jegy­ző­köny­vé­nek ki­vo­na­tos össze­fog­la­lá­sa a Szent Ist­ván-ba­zi­li­ka Plé­bá­niai Hi­va­ta­lá­nak Irat­tá­rá­ban meg­ta­lál­ha­tó.

Az erek­lye fel­szí­nét en­dosz­kóp­pal vizs­gál­ták, ez na­gyobb fe­lü­le­tek meg­fi­gye­lé­sét tet­te le­he­tő­vé, hoz­zá­fér­he­tő­vé vál­tak azok a te­rü­le­tek, me­lyek csak kí­vül­ről van­nak ta­ka­rás­ban. Az ököl üre­gé­ben lé­vő tex­til­da­ra­bot azon­ban ez al­ka­lom­mal sem tá­vo­lí­tot­ták el, mint ahogy az arany­fog­la­la­tot sem, to­vább­ra is ma­rad­tak te­hát be­lát­ha­tat­lan ré­szek. Megál­la­pí­tot­ták, hogy a kör­mök min­den uj­jon meg­tar­tat­tak. Több te­rü­le­ten fel­fe­dez­tek a kül­ta­ka­ró­ban rész­ben pont­sze­rű, rész­ben zeg­zu­gos le­fu­tá­sú ro­var­já­ra­to­kat, me­lyek már a mu­mi­fi­ká­ció be­kö­vet­kez­te után jöt­tek lét­re. Az erek­lye te­nyé­ri fel­szí­nén a csuk­ló irá­nyá­ba hú­zó­dó pár­hu­za­mos, csil­lo­gó, vö­rö­ses­bar­na, gyan­tá­ra em­lé­kez­te­tő csí­ko­kat, va­la­mint egy-két meg­folyt csepp­ala­kot ész­lel­tek, me­lyeket az erek­lyét a fog­la­lat­ba rög­zí­tő anyag ma­rad­vá­nyai­nak tar­tot­tak.

Az erek­lyét rönt­gen­vizs­gá­lat­nak is alá­ve­tet­ték. Megál­la­pí­tot­ták, hogy kó­ros csont­fo­lya­mat­ra, sé­rü­lés okoz­ta csont­el­vál­to­zás­ra, de­for­mi­tás­ra, csont­rit­ku­lás­ra uta­ló jel nem lát­ha­tó. Az arany­fog­la­lat az alat­ta lé­vő te­rü­le­tet a rönt­gen­ké­pen leár­nyé­kol­ja, te­hát azt ily mó­don sem tud­ták vizs­gál­ni. A fog­la­lat mé­re­té­ből azon­ban ar­ra a kö­vet­kez­te­tés­re ju­tot­tak, hogy az erek­lye va­ló­szí­nű­leg ma­gá­ban fog­lal­hat­ja a kéz­tő­cson­to­kat, vagyis a ke­zet a csuk­ló­ízü­let­nél vá­laszt­hat­ták le.

Rét­he­lyi Mik­lós az 1999-es vizs­gá­la­tok ered­mé­nyei­ről be­szá­mol­va azt ír­ja, hogy az en­dosz­kóp ál­tal be­lát­ha­tó­vá tett fel­szí­nek ,,vö­rö­ses-li­lás-bar­nás el­szí­ne­ző­dé­sé­ből és tex­tú­rá­já­ból ar­ra le­he­tett kö­vet­kez­tet­ni, hogy ez az el­vál­to­zás a ha­lál utá­ni bal­zsa­mo­zás ma­ra­dé­ka". Rét­he­lyi te­hát ép­pen­ség­gel fel­té­te­le­zi, hogy az erek­lyét va­la­mi­lyen mó­don bal­zsa­moz­hat­ták.

A Szent Jobb ed­di­gi vizs­gá­la­tai el­ső­sor­ban ar­ra irá­nyul­tak, hogy ál­la­po­tát fel­mér­jék s az eset­le­ges to­váb­bi ká­ro­so­dá­sok­tól megóv­ják. A vizs­gá­la­tok mind olyan jel­le­gűek vol­tak, me­lyek az erek­lyét nem ká­ro­sít­ják. Le­he­tő­ség van to­váb­bi vizs­gá­la­tok (pél­dául anyag­vizs­gá­la­tok, ge­ne­ti­kai vizs­gá­lat) el­vég­zé­sé­re, ezek azon­ban mind min­ta­vé­tel­lel jár­ná­nak.


A Szent Jobb az Aranyvonattal Székesfehérvárra érkezik, 1938. június 1.





To­váb­bi le­het­sé­ges vizs­gá­la­tok

Az erek­lyék­kel kap­cso­lat­ban fel­me­rül azok hi­te­les­sé­gé­nek kér­dé­se. Szent Ist­ván­hoz tar­to­zá­su­kat mai is­me­re­teink alap­ján nem le­het tel­jes bi­zo­nyos­ság­gal ki­je­len­te­ni. Kü­lön­fé­le anyag­vizs­gá­la­tok­kal le­het­ne az erek­lyék ko­rát meg­ha­tá­roz­ni (pl. ra­di­o­kar­bon-­vizs­gá­lat), vagy megál­la­pí­ta­ni, hogy az erek­lyék egyál­ta­lán egy sze­mély­hez tar­toz­nak-e (DNS-ana­lí­zis).

Az ilyen vizs­gá­la­tok azon­ban min­ta­vé­tel­lel jár­nak, s ala­po­san mér­le­gel­ni kell a vár­ha­tó hasz­not és koc­ká­za­to­kat. Fon­tos szem­pont le­het pél­dául, hogy egy adott vizs­gá­lat­hoz mi­lyen mennyi­sé­gű min­ta vé­te­le szük­sé­ges. Azt sem sza­bad fi­gyel­men kí­vül hagy­ni, hogy a DNS idő­vel bom­lik, egy adott min­tá­ban ta­lál­ha­tó DNS mennyi­sé­ge és mi­nő­sé­ge, il­let­ve ki­mu­tat­ha­tó­sá­ga azon­ban nem­csak az el­telt idő­től, ha­nem egyéb kö­rül­mé­nyek­től is függ (pl. hő­mér­sék­le­ti és pH-vi­szo­nyok, ame­lyek­nek a min­ta ki volt té­ve; szennye­ző­anya­gok je­len­lé­te).

Ha be­bi­zo­nyo­sod­na, hogy az erek­lyék ko­ra Ist­ván ki­rály ide­jé­re te­he­tő, s azok va­ló­ban egy sze­mély­hez tar­toz­nak, ez az erek­lyék hi­te­les­sé­gét nagy­mér­ték­ben va­ló­szí­nű­sí­te­né. Ah­hoz azon­ban, hogy a sze­mély­azo­nos­sá­got tel­jes bi­zo­nyos­ság­gal ki­je­lent­hes­sük, szük­ség len­ne egy biz­tos össze­ha­son­lí­tá­si alap­ra, amely le­het­ne pél­dául egy köz­vet­len, vér sze­rin­ti hoz­zá­tar­to­zó hi­te­les ma­rad­vá­nyai­ból vagy Ist­ván ki­rály­nak egy min­den két­sé­get ki­zá­róan hi­te­les ma­rad­vá­nyá­ból nyert DNS.


Forrás:

Link



Az Aranyvonat és a Szent Jobb

Link













ISTEN ÉLTESSEN MINDEN MAGYART!

Több mint ezer év történelme köt össze minket magyarokat. Augusztus 20-án, Szent István napján erre a közös múltra emlékezünk újra együtt.

ISTEN ÉLTESSEN MAGYARORSZÁG!

Augusztus 20. Szent István ünnepe. Megmaradásunknak, fennmaradásunknak az ünnepe s annak, hogy úgy élhetünk, ahogy 1000 évvel ezelőtt, a szokásainknak, a hagyományainknak megfelelően létrejött a magyar állam. Létrejött az a konstrukció, amelyet nem tudott sem az idő, sem a viszontagságok hosszú sora megszüntetni.

Amit Szent István alkotott maradandónak bizonyult, ugyanis 1000 éven keresztül biztosította létünket, fennmaradásunkat minden körülmények között.

Nagy öröm számomra, hogy erről a korról újabb és újabb ismereteket tárunk fel, hozunk létre. Szent István keresztény államának korszakából rengeteg hiányzó ismeretünk van, amit szükséges pótolni.
Szent István egyik gyönyörű építészeti alkotását a székesfehérvári Nagyboldogasszony királyi kápolnát a történelem során lerombolták, és az ott eltemetett szent királyaink és nagy királyaink csontjait szétszórták.

Nem alakulhatott ki emiatt az a nemzeti kegyhely, amely szimbolizálta Szent István állam és egyházszervező munkáját. Nem zarándokolhattunk egy nemzeti kegyhelyre, amely hasonlóan az EL Escorial-i-hoz, Westminsterhez, bécsi kapucinusok templomához, Wawelhez és más nemzeti kegyhelyekhez összegyűjtik fizikailag is az embereket, de a nemzet gondolkodását mindenképpen.
Ez volt a magyarázata, hogy 6 évvel ezelőtt elindítottam az Árpád-ház királyainak a kutatását, amelynek a célja az volt, hogy az Árpád-ház személyeinek az azonosítása után és az ott fekvő Árpád-házi leányági uralkodóink személyének az azonosítása után, helyre lehessen állítani eredeti formájában a székesfehérvári koronázó templomot, ahol 1541-ig minden magyar királyt megkoronáztak, és közülük nagyon sokat ott is temettek el.

Javasoltam a kormánynak a Magyarságkutató Intézet létrehozását, nem csak az archeogenetikai vizsgálatok elvégzésére, hanem a kor komplex vizsgálatára, minden tudomány összefogására ami ezzel foglalkozik: archeogenetika, történelem, régészet, antropológia, klasszika-filológia és mások.
Nagy öröm számomra, hogy a Magyarságkutató Intézet rendkívül pontosan és rendkívül gyorsan nagyon magas tudományos igénnyel halad előre annak a tervnek a megvalósításán, amit 6-7 évvel ezelőtt kidolgoztunk. Nem csak az épület fizikai helyreállítására gondolok, hanem arra, amiről Wass Albert írt, hogy ,,Építsünk régi kövekből új hazát". Építsünk fel mindent,amit a történelem lerombolt, nem csak fizikailag, nem csak épületeket, hanem a gondolatainkból is.

Akkor megvalósítjuk azt, amire Szent István gondolt, az együvé tartozásunkat, a közös életformánkat, a küldetésünket ebben az országban, a Kárpát-medencében, és Európában.

/Kásler Miklós/



















 
 
0 komment , kategória:  Nemzeti ünnep  
Címkék: hagyományainknak, megmaradásunknak, székesfehérvárra, fennmaradásunkat, helyreállítására, székesfehérvári, magyarságkutató, gondolatainkból, archeogenetikai, westminsterhez, egyházszervező, archeogenetika, megvalósításán, viszontagságok, szimbolizálta, gondolkodását, szokásainknak, kegyhelyekhez, életformánkat, megkoronáztak, küldetésünket, tartozásunkat, megvalósítjuk, aranyvonattal, kislegendában, összefogására, összegyűjtik, vizsgálatára, alakulhatott, kidolgoztunk, kralovánszky, elindítottam, magyarország, antropológia, maradandónak, megszüntetni, nyi­tott kér­dé­sek­re, le­gen­dák tük­ré­ben, szent­té ava­tás­ról, ki­rály te­me­té­sé­ről, ki­rály pa­ran­csá­ra, kis­legendát hasz­nál­ta, le­gen­dák tör­té­nel­mi, tu­da­tos „, le­gen­dá­ban leír­ta­kat, szent­té ava­tás, ese­mé­nyek­nél je­len, le­gen­da ugyanis, ki­rály sír­kam­rá­ját, ak­ko­ri em­be­rek, fi­zi­kai tör­vé­nyen, ki­rályt 1038-ban, Szent István, SZENT ISTVÁN EREKLYÉI, Szent Ist­ván­hoz, Szent Ist­ván-erek­lyék­kel, Szent Jobb, Szent Ist­ván­nak, Szent Ist­ván, Szent Job­bot, Szent Ist­ván-szar­ko­fág­ként”, Var­jú Ele­mér, Kralovánszky Alán, Szent Ist­ván-szar­ko­fág”, Györ­ffy György, Nagy La­jos Len­gyelor­szág­nak, Szent Job­bal, Szent Jobb­ról, Szent Ist­ván-ko­po­nya­erek­lyét, Má­ria Te­ré­zia, Szent Ist­ván-ba­zi­li­ká­ban, Pan­non­hal­mi Apát­ság, Szent Job­bon, Lip­pert Jó­zsef, Boch­kor Ádám, Szen­tá­go­thai Já­nos, Ne­mes­ké­ri Já­nos, Szent Ist­ván-ba­zi­li­ka Plé­bá­niai Hi­va­ta­lá­ban, Boch­kor Ádám-fé­le, Rét­he­lyi Mik­lós, Szent Ist­ván-ba­zi­li­ka Plé­bá­niai Hi­va­ta­lá­nak Irat­tá­rá­ban, Aranyvonattal Székesfehérvárra, ISTEN ÉLTESSEN MINDEN MAGYART, ISTEN ÉLTESSEN MAGYARORSZÁG, Amit Szent István, Magyarságkutató Intézet, Wass Albert, Kásler Miklós,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Tudjátok ?
Belétünk a Sárkány évébe, béke vagy nagyobb háború vár ránk?
Még zöld a chili paprikám, ha beviszem a lakásba tovább fejlődik?
Tényleg hasznos gyógynövény a csalán?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
még több kérdés
Blog Címkék
Facebookon kaptam  Egy lelki imádság  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Akarat  Az engedelmesség miért nem vál...  Mit beszél, nem értem, hogy m...  Egy bizonyos határt  Facebookon kaptam  Alázat  Weöres Sándor - A hársfa mind ...  Reggel van  Facebookon kaptam  Tóth Ágnes - Szervusz pad  Alvó cicák  Facebookon kaptam Cs Ildikótó...  Egy lelki imádság  Fekete István - Akác  Áprily Lajos - Gyümölcsoltó  Png csokor  A jó emberek mindig szépek mar...  Fekete István - Akác  210 éve született a SZÓZAT meg...  Facebookon kaptam  Varga János Veniam - Fontos sz...  Akarat  Png csokor  Osváth Erzsébet - Gólya a réte...  Amikor Jézus rátapos a lábadra  Facebookon kaptam  Varga János Veniam - Fontos sz...  Fekete-erdő desszert  Soha ne kedvezz...  Facebookon kaptam Cs Ildikótól  Szép napot kívánok  Facebookon kaptam  Ágai Ágnes – Csendélet  Illyés Gyula - Milyen hamar.  Ne kapaszkodj magasabbra,  Radikális szeretet  Facebookon kaptam  Bertolt Brecht -től idézet  Hogy lehet megtartani  Akarat  Zilahy Lajos gondolata  Facebookon kaptam  Minden harmadik...  Alvó cicák  Szabolcska Mihály – Ákác...  Zsolnay Vilmos világhírű kera...  Facebookon kaptam  Régi emberek, akikre máig büsz...  Paul David Tripp Április 19  Png nő  Julian Brass gondolata  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Áprily Lajos - Gyümölcsoltó  Gyerekként sokat küzdöttünk az...  Akarat  Facebookon kaptam  Hazára minden embernek szükség...  Miért nem menti meg Jézus a jó...  Facebookon kaptam  A jó emberek mindig szépek mar...  Esti kép  Boldog születésnapot a ma ünne...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Png rózsa csokor  Minden harmadik...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  69 éve hunyt el Albert Einstei...  Szép álmokat!  A kételkedés kezelése  Szép estét kedves látogatóimna...  Minden harmadik...  Nem számIt  Szívem  Png férfi  Adakozás  Egy lelki imádság  Facebookon kaptam  Szabolcska Mihály – Ákác...  Nevem  Aki nem dolgozik, ne is egyék  Png cica  Albert Einstein gondolata  210 éve született a SZÓZAT meg...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Hazára minden embernek szükség...  Erdőn  Örülök, hogy látlak!  Png kislány  Szép estét kedves látogatóimna...  Jó reggelt, jó napot mindenkin... 
Bejegyzés Címkék
nyi­tott kér­dé­sek­re, le­gen­dák tük­ré­ben, szent­té ava­tás­ról, ki­rály te­me­té­sé­ről, ki­rály pa­ran­csá­ra, kis­legendát hasz­nál­ta, le­gen­dák tör­té­nel­mi, tu­da­tos &#8222, le­gen­dá­ban leír­ta­kat, szent­té ava­tás, ese­mé­nyek­nél je­len, le­gen­da ugyanis, ki­rály sír­kam­rá­ját, ak­ko­ri em­be­rek, fi­zi­kai tör­vé­nyen, ki­rályt 1038-ban, épü­let kö­ze­pén, sírt 1083-ban, szent­té ava­tá­si, pad­ló­ból kiemel­ke­dő, édes il­lat, ko­por­só színül­tig, drá­ga cson­tok, leg­tisz­tább gyolcs­ba, boldog fér­fi, fo­lya­dék­ban so­káig, vi­zet ezüst­üs­tök­be, ki­mert vi­zet, egy­há­zi kin­csek, cso­dás tör­té­ne­tet, erek­lyét hi­telt, raj­ta lé­vő, cso­dás tör­té­net, mo­nos­tor­ban őriz­ték, kö­rü­löt­te kiala­kult, dí­szes szar­ko­fá­got, ku­ta­tók ál­lás­pont­ja, szar­ko­fág sze­mély­hez, ba­zi­li­ka fő­ha­jó­já­ban, temp­lom ko­rai, szent­té ava­tás­kor, sír­ból felemelt, sír­lá­da gaz­dag, temp­lom­ba lé­pők, dí­szes szar­ko­fág­ban, ki­rály ha­lá­lát, ba­zi­li­ka kö­ze­pén, föld alat­ti, ki­rály jobb­ját, má­so­dik el­te­me­tés, le­vá­lasz­tott job­bot, káp­ta­la­ni kincs­tár­ban, ki­rály má­so­dik, boldog test, he­lyen negy­ven­öt, ket­tős el­te­me­tés­re, nép­ben meg­so­ka­so­dott, egy­ház­ban tör­tént, föld­ben lap­pan­gott, ha­lan­dók tu­do­má­sa, he­lyen nyu­go­dott, test egé­szen, 1083-as szent­té, eset­ben Merkur, föld­be he­lye­zett, erek­lye le­vá­lasz­tá­sát, víz­zel elárasz­tott, el­te­me­tés mód­já­ra, erek­lye el­vi­te­le, má­so­dik eset­ben, erek­lyék sor­sa, erek­lye őr­zé­sé­re, kö­nyök­ben meg­haj­lí­tott, pe­csé­te­ken lát­ha­tó, ere­de­ti Szent, egész jobb, le­vá­lasz­tott kar­részt, 1370-ben lét­re­jött, má­so­dik vi­lág­há­bo­rú, erek­lye­tar­tón ol­vas­ha­tó, jobb síp­csont, felirat te­hát, erek­lye &#8222, erek­lye mi­nél, ta­tár­já­rás ide­jén, tör­té­ne­ti ada­tok, szentjobbi mo­nos­tor, tö­rök hó­dolt­ság, erek­lye sor­sá­ról, tö­rö­kök ke­zé­re, vá­ros ki­rab­lá­sa, ér­té­kes erek­lye, ot­ta­ni do­mon­kos, ra­gu­zai szer­ze­te­sek, el­ső adat, erek­lye ra­gu­zai, do­mon­ko­sok ek­kor, erek­lye szá­má­ra, ra­gu­zai do­mon­ko­sok, kar­erek­lyé­vel együtt, ököl­be szo­rult, , ,
2024.03 2024. április 2024.05
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 13 db bejegyzés
e év: 83 db bejegyzés
Összes: 4844 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 3541
  • e Hét: 11996
  • e Hónap: 51817
  • e Év: 229692
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.