|
2008-01-19 16:53:52, szombat
|
|
|
Háromezermilliárd
A kormányzati negyed minden települést egymilliárd forinttal terhelne meg
A 2007-es esztendő a kormányzati negyed körüli botrányok éve volt. Miközben a kormány a végsőkig kitart pazarló, megalomán tervei mellett, hétről hétre újabb, a kormánynegyedhez kapcsolódó infrastruktúra-beruházásról hullik le a lepel. Év végére kiderült, összedőlni látszik a kormányzati kártyavár: Demján Sándor cége, a Polus Holding Zrt. kiszállt a projektből, mert nem hajlandó finanszírozni az újabb közlekedési fejlesztési költségeket. Ugyan hosszas huzavona után a Fővárosi Közgyűlés balliberális többsége elfogadta a Fővárosi Szabályozási Kerettervet, ám Ikvai-Szabó Imre szabad demokrata főpolgármester-helyettes a terézvárosi képviselőtestület döntésére hivatkozva visszavonta a kormánynegyed építését lehetővé tevő előterjesztést... Nyilván azért, mert ma már mindenki tudja, a projekt finanszírozhatatlan. Hogy mitől menekültünk meg, annak számoltunk utána az új év első napján.
Vajon mennyibe is kerülne a hat fővárosi kerületet érintő gigantikus építkezés? A Demokrata kiszámolta. Nem volt könynyű, mert kezdetben csak a Podmaniczky utca kiszélesítéséről esett szó. Később már villamos is járt volna a képzeletben négysávosra bővített, a valóságban állandóan beduguló keskeny utcácskán. Azután kiderült, hogy a Vágány utca is túl keskeny, az objektum így teljesen megközelíthetetlen. Tehát ki kell szélesíteni azt is... Néhány hónappal később fény derült egy NATO-biztonsági előírásra, amely kormányzati épület közelében nem engedi meg a vasúti közlekedést. Ekkor már útban volt a Nyugati pályaudvar, olyannyira, hogy azóta a közbeszerzési pályázaton nyertes VÉP Kft. már hozzá is kezdett a vágányok bontásához. Hogy mi lesz a Nyugati pályaudvar sorsa? A kormányzati negyed projekt szóvivője beismerte, az egyik lehetséges megoldás az, ha a főpályaudvar kiköltözik a Rákosrendezőre...
Néhány héttel később egy új bevásárlópláza építése körvonalazódott a kisföldalatti Mexikói úti végállomásánál. Mit tesz isten, kiderült, a végállomás is megszűnik, mert a földalatti - minő véletlen - éppen a jelenleg senki által nem látogatott, majdani főpályaudvarnak helyet adó Rákosrendezőig fog közlekedni.
Kellenének még alagutak, felüljárók, villamosok, földalatti, metró. Igen, metró is kellene, hiszen a Rákosra száműzött Nyugati pályaudvar napi forgalmát nem bírja el a földalatti, még akkor sem, ha a 3-as villamos útvonalát meghosszabbítják. És persze kellene gyorsvasút is, ami a Ferihegyi repülőtérig közlekedne.
Fokról fokra kiderült - és ennek feltárásában a Demokrata élen járt -, hogy a kormányzati negyed miatt át kell építeni a hat fővárosi kerületet... De mibe kerül mindez? A Demokrata most kiszámolja önnek.
Építészek, vasúti szakemberek, városépítők úgynevezett panelszámaiból, és a már megvalósult hasonló projektek költségeiből indultunk ki, de természetesen kalkuláltuk a már ismert összegeket is. A végeredmény megrázó. Miközben a 37 minisztériumi épület eladásából várhatóan mintegy 107 milliárd forint bevételhez kíván jutni a kincstár, a kormányzati negyed építésének költségei a kapcsolódó beruházásokkal együtt meghaladhatják az ezermilliárd forintot!
Az alábbiakban a kormányzati negyed és a hozzá szükséges beruházások tervezett, illetve becsült költségeit vázoljuk fel.
Csak azokat a városképi beavatkozásokat vettük figyelembe, amelyekről már valamilyen szinten szó esett, azaz elképzelhető, hogy ha megvalósulna, teljes befejezéséig még sok egyéb költség is adódna. Az adott projektek várható költségét emeltük ki. A számok forintban értendők. A teljes költség összesen 1076 milliárd 56 millió forint. A számok magukért beszélnek.
A parlamenti pártok és a főváros is óvatosan kalkulál, az azonban ma már világos, hogy a költség sokkal magasabb lenne, mint az köztudott. A Demokrata elsőnek tárja az olvasó elé az igazságot. De ez még nem a teljes igazság. A teljes igazság az, hogy a tényleges költség az itt leírtak durván háromszorosa lenne. Látva ugyanis az elmúlt évek nagyberuházásainak a normálist három-négyszeresen meghaladó költségeit, s konkrét esetben hivatkozva a lista elején leírt, pontosan számszerűsíthető költségű vágánybontásra, amit 466 millióért végezhet el egy cég, holott a pályázatot a kormány csak 150 millióra írta ki, alapos okunk van azt feltételezni, hogy a kormányzati negyed létrehozásának teljes költsége elérné a háromezer milliárdot.
Magyarországon durván háromezer település van, azaz minden város, falu és tanya egy-egy milliárdot volna köteles erre a gigantikus építkezésre fordítani. Ön, aki e sorokat olvassa, településének lakóival egyetemben miből fogja előteremteni az önre eső részt? Mert ne legyen senkinek sem illúziója, a háromezer milliárdot a durván hárommillió adófizető állampolgárnak kell majd kifizetni. Az fejenként egyébként éppen egymillió forint...
Hernádi Zsuzsa
--------------------------------------------------------------------------------
40 millió
A kormányzati negyed épülete kialakításának terve eredetileg 20 millió, de új tervpályázat kell, mivel a terület egy része nincs állami tulajdonban, és évekig tarthat a tulajdonviszony rendezése.
200 milliárd
Miután a lehetséges kivitelezők közül többen visszaléptek, a kivitelezés várható költségei elérhetik a 180-200 milliárd forintot.
8,5 milliárd
A terület megvásárlása a vasúttól 7,1 milliárd + áfa, azaz 8,52 milliárd forint összegért.
446 millió
A Nyugati pályaudvar sínjeinek bontása, ami 446 millió forintba kerül, holott a kiírás még csak 150 millióról szólt.
2 milliárd
A Nyugati tér átépítése (az összeg tartalmazza a Nyugati téri felüljáró bontását is).
30 milliárd
Új közúti alagút építése kétszer két sávval, a végein szintbeli csomóponttal a Lehel tér és a Podmaniczky utca között (a Ferdinánd híd melletti vonalvezetéssel), a bonyolult helyzet miatt 6 milliárd forint/kilométer áron számolva.
1 milliárd
A kormányzati épületben kialakított belső parkolók kiszolgálását biztosító közforgalmú útszakaszok kiépítése, közvetlen kapcsolattal a Ferdinánd híd melletti új közúti alagúthoz.
2,2 milliárd
A 14-es villamos végállomásának kialakítása és a villamospálya meghosszabbítása a Nyugati térig.
8 milliárd
Új nagy kapacitású villamosok beszerzése (az eddigi tapasztalatok szerint egy Combino árához viszonyítva, és 10 darabbal számolva) 8 milliárd forint.
12 milliárd
A Podmaniczky utca kiszélesítése kétszer két sávosra. A közműhálózat bontása, új közművek fektetése.
500 millió
A végcsomópontok átépítése.
9 milliárd
Ugyanitt közmű- és csatornahálózat átépítése.
350 millió
Közterületi várakozóhelyek megszüntetése és új közterületi várakozóhelyek kialakítása.
900 millió
Gyalogos-aluljárók kialakítása.
1 milliárd
Ugyanitt parkolók kialakítása.
5 milliárd
A Vágány utca átépítése (a Vágány utca kiszélesítése is szükséges a Podmaniczky utca-Dózsa György út-Vágány utca útvonal szűk keresztmetszetének megszüntetése érdekében) kétszer két sávosra.
2 milliárd
Buszsáv létesítése.
500 millió
A közmű- és a csatornahálózat átépítése.
100 millió
Közterületi parkolók megszüntetése.
150 millió
Új parkolók kialakítása.
7,5 milliárd
Kétszer két sávos út építése a Ferdinánd híd helyett épülő alagút és a Bulcsú utca között, csatlakozással a Podmaniczky utcához. 15 milliárd Kétszer két sávos út építése a Dózsa György út és a Ferdinánd híd helyére épülő alagút között a Vágány utca vonalában.
15 milliárd
A Mexikói úti csomópont területrendezése.
80 millió
A vágányok bontása a remíz területén.
6 milliárd
A vasúti töltés alatt közúti csatlakozás kialakítása a Hungária körút-Mexikói út összekapcsolására (3 ilyen csatlakozás kell).
50 milliárd
A millenniumi földalatti meghosszabbítása a Rákosrendezőig. Fúrópajzsos technológiával kell dolgozni, mivel az útvonal az M3-as autópálya bevezető szakasza alatt vezet.
30 milliárd
A 3-as villamos nyomvonalának meghosszabbítása Rákosrendezőn keresztül Angyalföldig, hogy az új főpályaudvar közlekedési kapcsolata javuljon.
65 milliárd
Közúti lehajtók kialakítása az M3-ról a Rákosrendező megközelíthetőségének biztosítására, és kétszer két sávos felüljáró építése Zugló-Rákosrendező és Angyalföld összekapcsolására, lehajtókkal az új fejpályaudvarhoz.
6 milliárd
Parkolók kialakítása a Rákosrendezőn.
150 millió
A vasút és közút szintjeinek eltolása, a sorompók megszüntetése.
180 milliárd
Csak úgy mellékesen derült ki, hogy a Nyugati helyett egy új főpályaudvarra is szükség van, amely az elmúlt száz évben nem épült, így költségét csak becsülni lehet. Amit a szakma szerint meg kell építeni, az egy úgynevezett intermodális csomópont, egy új informatikai rendszer, a közút, vasút, elővárosi vasút találkozása, többszintes fedett csarnok, peronok, biztosítóberendezések, állomásépület (a jelenlegi műemléképületet az öszszeomlás fenyegeti), utasvárók, jegypénztárak, a vasútüzem biztonságát szolgáló létesítmények (kézi váltók, sorompók kiváltása), egyebek. A berlini Hauptbahnhof építési költségeiből indultunk ki, amelyik 180 milliárd forintnak megfelelő pénzbe került.
120 millió
Új kiszolgáló állomás kialakítása (lehetséges helyszín: Istvántelek vasútállomás), szertárak, raktárak építése.
50 milliárd
Új rendező pályaudvar kialakítása, ennek lehetséges helyszíne Rákospalota-Újpest vasútállomás. Itt új vágányok fektetése, gurító kialakítása, az állomás jelenlegi területének a minimum háromszorosára növelése, új munkahelyek kialakítása, informatikai rendszer, a vasútüzem biztonságát szolgáló létesítmények, kamionrakodó, Rákospalota irányából közúti csatlakozás kiépítése, a környező telkek kisajátítása.
200 milliárd
Metróvonal építése a jelenlegi Nyugati pályaudvar és a Déli pályaudvar között.
40 milliárd
Metróvonal építése a Rákosrendező és Újpest Városkapu metrómegálló között.
300 millió
Az Újpest Városkapu metrómegálló átépítése (jelenlegi kapacitása alkalmatlan a napi 40 ezres tömeg kiszolgálására).
70 milliárd
Gyorsvasút építése a Ferihegyi repülőtérig (szerepelt a kormányprogramban).
42 milliárd
Kétszer két sávos közúti föld alatti alagút építése a Kormánynegyed és a Déli pályaudvar között, leágazással a Parlamenthez, valamint ugyancsak kétszer két sávos közúti földalatti alagút építése a Kormánynegyed és a Hungária körút között.
--------------------------------------------------------------------------------
,,Néhány tíz milliárd"
Pártálláspontok a kormányzati negyed költségéről
Hock Zoltán, az MDF elnökhelyettese
- 40-50 milliárdra teszem a legszükségesebb kiadások költségeit, de ez akár felmehet a másfélszeresére is. A kormányzat és a főváros egymásra tolja a feladatokat. A kormány csak 5 milliárd forintot különített el, ami szerintem nevetséges. A költségvetésben erre a célra egyéb fedezet nincs, a főváros pedig a 4-es metró építése miatt nem tud már további összegeket átcsoportosítani. A tervezett átadás 2009 ősze, de én ezt kizártnak tartom. A beruházást csak úgy volna szabad elindítani, ha minden részlet tisztázódott, a megközelítés, a parkolás, az infrastruktúra tekintetben, de én ilyen kész terveket nem láttam.
Wertán Zsolt VI. kerületi kereszténydemokrata önkormányzati képviselő
- Az infrastrukturális kiadások összege 50 milliárd forint, de ebben nem szerepel a Nyugati pályaudvar áthelyezése. Csak a villamosvonalak villamosvonalak kiépítése közel 20 milliárd forint. A kormányzat által ezekre a célokra szánt összeg ötmilliárd, ami a kiadások alig tíz százaléka.
Fónagy János, a Fidesz budapesti elnöke
- Néhány tízmilliárdra teszem a közvetlen költségeket, de a teljes költség nagymértékben függhet a pályaudvar áthelyezésétől. A kormányzati negyedet egy olyan presztízsberuházásnak tartom, aminek sem a konkrét tervei, sem pedig a fedezete nincs meg. A negyed a kampány része, de amellett nem zárható ki a spekuláció sem. A Kormányzati negyedre szükség van, de kérdés, hogy ennek 2008-ban kell-e épülnie, egy ilyen stagnáló gazdasági helyzetben. Magánvéleményként még annyit, hogy sehol a világon nem találkoztam még jól sikerült új kormányzati negyeddel. A magyar terv szerinti létesítmény kimondottan sivár és lélektelen.
Nyakó István, az MSZP szóvivője
- Az infrastruktúra tekintetében a kiadásokat több milliárdra, esetleg több tíz milliárdra teszem. Az erre elkülönített pénzek több év költségvetését érintik, ezért jelenleg nem tudjuk megmondani, milyen összegek állnak a rendelkezésre. Az építkezés elkezdése nem anyagi és politikai, hanem sokkal inkább szakmai kérdés. Szükséges engedélyek, szakvélemények, pontos tervek megléte után kezdődik a megvalósítás. Véleményem szerint a beruházás az építkezés megkezdésétől számított két éven belül megvalósul. A kormányzati negyed beruházását én semmiképp nem tudom a reformfolyamatoktól különválasztani.
Horn Gábor szóvivő, SZDSZ
A politikus korábban bejelentette, hogy az SZDSZ nem akar részt venni egy újabb elvetélt állami beruházásban, aminek a végén csak egy óriási gödör emlékeztetne a meg nem valósult projektre. Sem elegendő pénz, sem elegendő idő nem áll rendelkezésre az eredeti elképzelés szerinti kivitelezéshez. Ezért a szabad demokraták szóvivője úgy látja, egyre kevesebb az esély arra, hogy fel lehessen számolni a pályaudvar mögötti zárványterületet, noha eredetileg ezért támogatták a tervet. Úgy döntöttek, hogy a következő kormányülésen felvetik a beruházás újragondolását.
http://heti.demokrata.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=3796&a mp;Itemid=36 |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: fejpályaudvarhoz, kormánynegyedhez, meghosszabbítása, kiszélesítéséről, számszerűsíthető, zárványterületet, átcsoportosítani, területrendezése, meghosszabbítják, másfélszeresére, költségvetésben, beavatkozásokat, körvonalazódott, elnökhelyettese, pártálláspontok, tulajdonviszony, műemléképületet, vonalvezetéssel, főpályaudvarnak, csatornahálózat, különválasztani, legszükségesebb, villamosvonalak, magyarországon, várakozóhelyek, létrehozásának, előterjesztést, kiszolgálására, vágánybontásra, technológiával, állampolgárnak, csatlakozással, újragondolását, panelszámaiból, kivitelezéshez, költségvetését, kormányzati negyed, 2007-es esztendő, végsőkig kitart, kormánynegyedhez kapcsolódó, kormányzati kártyavár, újabb közlekedési, terézvárosi képviselőtestület, kormánynegyed építését, képzeletben négysávosra, valóságban állandóan, vasúti közlekedést, közbeszerzési pályázaton, vágányok bontásához, egyik lehetséges, főpályaudvar kiköltözik, kisföldalatti Mexikói, Demján Sándor, Polus Holding Zrt, Fővárosi Közgyűlés, Fővárosi Szabályozási Kerettervet, Ikvai-Szabó Imre, Hernádi Zsuzsa, Dózsa György, Újpest Városkapu, Hock Zoltán, Wertán Zsolt VI, Fónagy János, Nyakó István, Horn Gábor,
|
|
|
|
kormányzati negyed, 2007-es esztendő, végsőkig kitart, kormánynegyedhez kapcsolódó, kormányzati kártyavár, újabb közlekedési, terézvárosi képviselőtestület, kormánynegyed építését, képzeletben négysávosra, valóságban állandóan, vasúti közlekedést, közbeszerzési pályázaton, vágányok bontásához, egyik lehetséges, főpályaudvar kiköltözik, kisföldalatti Mexikói, földalatti –, jelenleg senki, 3-as villamos, végeredmény megrázó, kapcsolódó beruházásokkal, ezermilliárd forintot, hozzá szükséges, városképi beavatkozásokat, adott projektek, számok forintban, teljes költség, számok magukért, parlamenti pártok, költség sokkal, teljes igazság, tényleges költség, elmúlt évek, lista elején, kormány csak, háromezer milliárdot, gigantikus építkezésre, durván hárommillió, fejenként egyébként, része nincs, tulajdonviszony rendezése, lehetséges kivitelezők, kivitelezés várható, 180-200 milliárd, terület megvásárlása, összeg tartalmazza, végein szintbeli, bonyolult helyzet, kormányzati épületben, 14-es villamos, villamospálya meghosszabbítása, eddigi tapasztalatok, közműhálózat bontása, végcsomópontok átépítése, csatornahálózat átépítése, vágányok bontása, remíz területén, vasúti töltés, millenniumi földalatti, sorompók megszüntetése, elmúlt száz, szakma szerint, jelenlegi műemléképületet, öszszeomlás fenyegeti, vasútüzem biztonságát, berlini Hauptbahnhof, állomás jelenlegi, minimum háromszorosára, környező telkek, jelenlegi Nyugati, legszükségesebb kiadások, főváros egymásra, költségvetésben erre, célra egyéb, főváros pedig, 4-es metró, tervezett átadás, beruházást csak, infrastruktúra tekintetben, infrastrukturális kiadások, villamosvonalak villamosvonalak, kormányzat által, célokra szánt, kiadások alig, közvetlen költségeket, pályaudvar áthelyezésétől, kormányzati negyedet, konkrét tervei, fedezete nincs, kampány része, ilyen stagnáló, magyar terv, infrastruktúra tekintetében, kiadásokat több, erre elkülönített, építkezés elkezdése, építkezés megkezdésétől, politikus korábban, újabb elvetélt, végén csak, óriási gödör, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 1999
- e Hét: 7731
- e Hónap: 18842
- e Év: 172338
|
|
|