|
2008-04-07 17:22:29, hétfő
|
|
|
|
|
|
Demszky az, aki nem finanszírozta a BKV-t. Ki tehet a sztrájkról?
2008-04-07 01:16:33 elnök
Miközben a főváros a rendszerváltás óta alig költött közlekedésre, most a sztrájkot kihasználva az államot próbálja megfejni. Ki a valódi felelős a BKV csődjéért?
18,5 milliárd forint többletforrást igényel a Pénzügy- minisztériumtól a főváros vezetése a BKV biztonságos működéséhez és az adósság növekedésének elkerüléséhez. A kormány akár engedhet is a fővárosnak, hiszen először története során a BKV-s dolgozók totális sztrájkot hirdettek - a járatritkítási csomag elfogadása és a finanszírozási problémák megoldatlansága miatt.
A Demszky Gábor főpolgármester és két helyettese, Hagyó Miklós (MSZP) és Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) által aláírt, az Index birtokába került levélben oldalakon keresztül ecsetelik, hogy miért szükséges az állami beavatkozás, ám arról egy szót sem ejtenek, hogy a Fővárosi Önkormányzat semmivel sem járul hozzá a tulajdonában álló közlekedési cég működéséhez.
Demszky óta rohad a BKV A levélben a városvezetők kifejtik, hogy miközben a társaság az inflációhoz képest 2,5 szeresével növelte tarifáinak árát 2002 óta, és így a fejlett Európa 15 országánál is drágábbak lettek a budapesti közlekedési tarifák, mégis a 2002-ben konszolidált társaság adósságállománya 5 év alatt a tízszeresére (7-ről 70 milliárd forintra) emelkedett. Demszkyék kifejtik, hogy a BKV amortizációs spiráljának megállításához, vagyis a járműpark átlagéletkorának fiatalításához éves szinten 20-30 milliárd forintra lenne szükség.
Tény azonban, hogy az államnak is van elmaradása a BKV finanszírozása terén. Mint a levélben is írják, az állami támogatás mértéke évek óta nem követte az inflációt, miközben a költségek (üzemanyag stb.) jelentősen nőttek. Többet fizetünk, mint a MÁV-ért A BKV éves költségvetése jelenleg 110 milliárd forint körül van. Ebből a teljesítmény után járó állami normatív támogatás 32 milliárd forint, ugyancsak az állam ad 16,5 milliárd árkiegészítést. A támogatási igény hitelét rontja ugyanakkor, hogy a Fővárosi Önkormányzat saját közlekedési cégének költségeihez csupán 10 milliárd forinttal járul hozzá, amit ráadásul nem is az üzemeltetésre, hanem beruházásra ad (2-es metró felújítás, járműbeszerzés, pl. használtbusz-tender stb.).
Magyarul a főváros semmivel nem járul hozzá ahhoz, hogy a buszok kigördüljenek a garázsból, a beruházásra adott összeget pedig egyszer sem emelte az inflációval arányosan. A levélíró politikusok büszkén hangoztatják, hogy "ma már az utasok fizetik a költségek több mint 40%-át, amely sokkal jobb arány, mint ami a MÁV esetében tapasztalható." (Miközben természetesen az állami támogatás is az adófizetők pénzéből érkezik.)
A levélírók továbbá felvetik azt a régóta hangoztatott, jogos igényt, hogy a BKV is - a MÁV-hoz hasonlóan - a felhasznált gázolaj után fizetett jövedéki adót téríthesse vissza, ez 3,3 milliárd forintos pluszbevételt jelentene a cégnek (és kiadást az államnak). Olcsóbb áramot a BKV-nak is Ugyanígy felvetik azt is, hogy a BKV - nagyfogyasztóként, akárcsak Gyurcsány Ferenc miniszterelnök cége, a Motim Zrt. [2] - az áramot olcsóbban kapja meg a Magyar Villamosművektől. A 20%-os, 2008-as áramárdrágulást 10%-kal mérsékelve, a BKV 1 milliárd forintot tudna megspórolni. Így öszesen 14 milliárd forint többletpénzre számít az államtól a főváros, és további 4,5 milliárdot kér.
Az összesen 18,5 milliárdból 15 milliárd forintot veszteségfinanszírozásra, 3,5 milliárdot beruházásra költenének. Prága nem spórol a BKV-ján -egy kis összehasonlítás A prágai tömegközlekedés messze nincs akkora bajban, mint a budapesti. A cseh főváros mérete és tömegközlekedési hálózata nagyjából összevethető Budapestével azzal a különbséggel, hogy Prágában nem jellemzők a lerohadt villamosvonalak, és jut pénz fejlesztésre is. 2006-ban a prágai BKV 497 millió koronát (kb. 4,9 milliárd forintot) kap az államtól, Prága önkormányzatától 5,4 milliárd koronát (kb. 54 milliárd forintot), EU-s forrásokból 111 millió koronát (1,1 mrd forintot). Saját bevételük 3,4 milliárd korona (34 mrd Ft), így összesen 94 mrd forintos a bevételi oldal, amit 2006-ban a kiadások 1 milliárd forintnyi koronával haladtak meg. Prágában a havi bérlet ára fele (460 korona, kb. 4600 Ft) a budapestinek, a két órányi utazásra szóló jegy pedig mindössze 200 Ft körüli.
A működő városi közösségi közlekedésben a finanszírozást általában egyharmad arányban a jegybevétel, egyharmad arányban a városi támogatás, további egyharmad arányban pedig az állami (tartományi) forrás biztosítja.
Európában ugyanis régóta felismerték, hogy a közlekedés a gazdaság motorja, spórolni lehet rajta, de ennek kára a nemzetgazdaság szintjén hatványozottan jelentkezik [3]. "Ebben mind az államnak, mind a fővárosnak komoly mulasztása van" - jelentette ki az Indexnek a levelet ismerő
Wintermantel Zsolt (Fidesz) fővárosi képviselő, a városüzemeltetési bizottság alelnöke. Wintermantel szerint valóban vannak jogos igényei a fővárosnak, ilyen a Budapest közigazgatási határain túl közlekedő HÉV rendezetlen jogi helyzete, a jövedéki adó visszatérítésének igénye, az áramártámogatás kérdése és az inflációkövetés. A képviselő ugyanakkor hangsúlyozta, lehetetlen állapot, hogy a főváros vezetése a BKV üzemeltetését - tulajdonképpen a rendszerváltás óta - mind kisebb mértékben támogatta, míg lassan eljutott addig, hogy egyáltalán nem ad pénzt a BKV működésére. Wintermantel szerint ráadásul súlyos gond, hogy 2006 óta a BKV gazdálkodása átláthatatlan, "folyik ki a pénz".
Az ellenzéki képviselő példaként az AAM-es tanácsadói szerződéseket hozta fel, illetve sejtetni engedte, hogy a 3 milliárdos tanácsadói szerződések csak a jéghegy csúcsai lehetnek. A BKV-nál a Fővárosi Közgyűlés döntése alapján indult, még le nem zárult belső vizsgálat részeredményei ugyanis komoly pazarlásra engednek következtetni. Mulasztott itt mindenki "A BKV ma drágábban működik, mint lehetne, elég csak a botrányos ügyekre gondolni. A BKV működési vesztesége érdemben nem csökkent, semmilyen adat nem támasztja ezt alá. Tényleg volt egy 11 milliárd forint körüli megtakarítás az új menedzsment irányítása alatt, pl. elbocsátottak 1000 embert, de ezt a pénzt elköltötték megkérdőjelezhető célokra, a többi között tanácsadói szerződésekre" - mondta el az Indexnek Vitézy Dávid, a BKV felügyelőbizottságának tagja, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője. (A fővárosi politikusok által írt levélben valóban megemlítik, hogy az Antal Attila vezette menedzsment 2007 januárjában megkezdte stabilizációs és hatékonyságnövelő programját, ami 11,5 milliárdos megtakarítást jelentett a cégnek. Arról a nagyívű elképzelésről azonban nem tesznek említést, hogy a BKV-menedzsment 2007 elején még éppen tizenvalahány milliárdos megtakarítással ígérte [4] elérni a nullszaldó állapotát. Azt azonban elismerik, hogy már most 15 milliárd forintra becsülik a BKV idei veszteségét.)
"Tény, hogy az állam nem növeli a támogatás összegét, de ugyanezt nem teszi meg a főváros sem, öt éve ugyanannyit, 10 milliárdot ad. Ez egy végtelenül álszent levél. Ne tegyünk úgy, mintha a főváros mindent megtett volna, ami tőle telik" - hangsúlyozta Vitézy. "A városvezetés pénteken megtehette volna, hogy nem fogadja el a 2 milliárd forintos járatritkítási csomagot, de ennek ellenére jóváhagyták a tervezetet a sztrájk előtt 3 nappal, olajat öntve ezzel az amúgy is lobogó tűzre" - közölte Vitézy Dávid.
Több jel utal arra, hogy a BKV illetve a főváros vezetése ezúttal nem a sztrájk megakadályozására játszott. A járatritkítási csomagokat eddig ugyanis egyszer sem fogadta el Demszky Gábor főpolgármester, most először azonban igen.
Ezt a gyanút erősíti, hogy az őszi BKV-sztrájkkal kapcsolatos, sztrájkellenes hangulatú közlemények helyett most meglehetősen száraz, tárgyilagos hangnemben kommunikál a sztrájkkal kapcsolatban a közlekedés cég.
http://www.fideszbp20.hu/
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: átlagéletkorának, villamosművektől, adósságállománya, tömegközlekedési, önkormányzatától, megtakarítással, villamosvonalak, áramárdrágulást, áramártámogatás, tömegközlekedés, összehasonlítás, inflációkövetés, minisztériumtól, megoldatlansága, rendszerváltás, finanszírozási, járatritkítási, részeredményei, többletforrást, fiatalításához, nemzetgazdaság, hatványozottan, árkiegészítést, megállításához, főpolgármester, tulajdonképpen, finanszírozása, miniszterelnök, finanszírozást, sztrájkellenes, járműbeszerzés, elkerüléséhez, költségvetése, tizenvalahány, következtetni, üzemeltetésre, sztrájkot kihasználva, államot próbálja, valódi felelős, főváros vezetése, adósság növekedésének, kormány akár, járatritkítási csomag, finanszírozási problémák, állami beavatkozás, tulajdonában álló, városvezetők kifejtik, inflációhoz képest, fejlett Európa, budapesti közlekedési, 2002-ben konszolidált, járműpark átlagéletkorának, Demszky Gábor, Hagyó Miklós, Ikvai-Szabó Imre, Fővárosi Önkormányzat, MÁV-ért BKV, Gyurcsány Ferenc, Motim Zrt, Magyar Villamosművektől, Wintermantel Zsolt, Fővárosi Közgyűlés, Indexnek Vitézy Dávid, Elővárosi Közlekedési Egyesület, Antal Attila, Vitézy Dávid,
|
|
|
|
Irgalom és ítélet Németh László tollából Szép álmokat! Png virág Paul David Tripp Április 21 Egy bizonyos határt Egy lelki imádság Mit beszél, nem értem, hogy m... Erdőn Még csak most kezdődik a nap Png virág Miért kiabálunk amikor dühösek... Szép napot kívánok Egy maradéktalanul uralt világ Boldog születésnapot a ma ünne... Boldog születésnapot a ma ünne... Adakozás Ami embereknek lehetetlen, az... Szép napot kívánok Szívem tiéd Hogyan éljünk boldogan, amíg m... Neked tudnod kell Facebookon kaptam Cs Ildikótó... Akarat Facebookon kaptam Kaffka_Margit Szabolcska Mihály – Ákác... Segítsük barátainkat, hogy meg... Illyés Gyula - Milyen hamar. Albert Einstein gondolata Akarat Alázat Png csokor Hazára minden embernek szükség... Adakozás Szép álmokat! Ami embereknek lehetetlen, az... Png telefon Szívem tiéd Tóth Ágnes - Szervusz pad Facebookon kaptam Cs Ildikótó... Facebookon kaptam Cs Ildikótól Mi lenne ha Facebookon kaptam Facebookon kaptam Nagyi telefonál Mindig jusson idő nevetni Mindig jusson idő nevetni Png cica Facebookon kaptam Jó reggelt, jó napot mindenkin... Facebookon kaptam Szép napot kívánok Akarat Radikális szeretet Segítsük barátainkat, hogy meg... Facebookon kaptam Leonardo da Vinci gondolata Boldog születésnapot a ma ünne... Szívem tiéd Facebookon kaptam Szabolcska Mihály – Ákác... George Byron - Ahogy itt jár -... Albert Einsteinről képre írva Az engedelmesség miért nem vál... Gyökössy Endre - Virágok virág... Png virág Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Gyerekként sokat küzdöttünk az... Png fotel Adakozás Facebookon kaptam Osváth Erzsébet - Gólya a réte... Miért kiabálunk amikor dühösek... Szép estét A Megváltó szolgálatában Nagyi telefonál Fekete István - Akác Még csak most kezdődik a nap Örülök, hogy látlak! Akarat Facebookon kaptam Hogyan éljünk boldogan, amíg m... Az igazi szeretetért rendszeri... Facebookon kaptam Makszim Gorkij gondolata A nemzeti hovatartozás kulturá... Facebookon kaptam Irgalom és ítélet Facebookon kaptam Weöres Sándor - A hársfa mind ... Mai harmónia kártyám Facebookon kaptam Facebookon kaptam Cs Ildikótó... Nagyi telefonál Facebookon kaptam Facebookon kaptam
|
|
|
|
sztrájkot kihasználva, államot próbálja, valódi felelős, főváros vezetése, adósság növekedésének, kormány akár, járatritkítási csomag, finanszírozási problémák, állami beavatkozás, tulajdonában álló, városvezetők kifejtik, inflációhoz képest, fejlett Európa, budapesti közlekedési, 2002-ben konszolidált, járműpark átlagéletkorának, állami támogatás, teljesítmény után, támogatási igény, főváros semmivel, buszok kigördüljenek, beruházásra adott, inflációval arányosan, levélíró politikusok, utasok fizetik, költségek több, adófizetők pénzéből, levélírók továbbá, régóta hangoztatott, felhasznált gázolaj, áramot olcsóbban, prágai tömegközlekedés, cseh főváros, lerohadt villamosvonalak, bevételi oldal, havi bérlet, működő városi, finanszírozást általában, városi támogatás, gazdaság motorja, nemzetgazdaság szintjén, fővárosnak komoly, levelet ismerő, városüzemeltetési bizottság, áramártámogatás kérdése, képviselő ugyanakkor, ellenzéki képviselő, jéghegy csúcsai, botrányos ügyekre, pénzt elköltötték, többi között, fővárosi politikusok, nagyívű elképzelésről, nullszaldó állapotát, támogatás összegét, végtelenül álszent, főváros mindent, városvezetés pénteken, sztrájk előtt, sztrájk megakadályozására, járatritkítási csomagokat, gyanút erősíti, őszi BKV-sztrájkkal, sztrájkkal kapcsolatban, átlagéletkorának, villamosművektől, adósságállománya, tömegközlekedési, önkormányzatától, megtakarítással, villamosvonalak, áramárdrágulást, áramártámogatás, tömegközlekedés, összehasonlítás, inflációkövetés, minisztériumtól, megoldatlansága, rendszerváltás, finanszírozási, járatritkítási, részeredményei, többletforrást, fiatalításához, nemzetgazdaság, hatványozottan, árkiegészítést, megállításához, főpolgármester, tulajdonképpen, finanszírozása, miniszterelnök, finanszírozást, sztrájkellenes, járműbeszerzés, elkerüléséhez, költségvetése, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
7719 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 715
- e Hét: 2425
- e Hónap: 11029
- e Év: 46970
|
|
|