Belépés
korall44.blog.xfree.hu
Én nem adom fel soha, Az élet bármennyire is mostoha! Bakó Istvánné
1944.02.03
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/10 oldal   Bejegyzések száma: 95 
Angyalok
  2009-12-16 18:31:17, szerda
 
 





 
 
4 komment , kategória:  Szép képek és utazás  
A mosoly országa Thaiföld 9.
  2009-02-13 12:13:06, péntek
 
  A mosoly országa Thaiföld 9.
Durians - 2009.02.13

Utazva a világ különböző részein, a gyomornak kijáró élvezeteket soha nem hagytam ki, volt az akár frissen halászott osztriga, sűlt skorpió, teve fasírt vagy polip pörkölt.




Nem volt ezt másként Thaiföldön sem, ahol egy tradícionális vacsora során kóstoltam meg a helyi különlegességeket.
1296-ban az ország északi részén Mangrai király, Chiang Mai-ban fővárost alapított, hozva létre a Lanna - egy millió rizsföld- dinasztiát, amely aranykorát a 15. - 16. században élte. Idegen támadások, hatalmi harcok ugyan a vidék arculatát sokban megváltoztatták, történelmének jelentős részei maradtak a termékeny földek és erdők védelmében megtelepedett, környező országokból - Burma, Laosz, Vietnám - ide vándorolt népcsoportok, többek között Mien, Karen, Hmong, Akha, Lisu, Lahu. Ezen hegyi törzsek, megtartva hozott hitüket és hagyományaikat, viseletben, étkezésben, zenében és táncban sokrétű és gazdag kultúrájukat a mai napig is szerves szimbiózisban élnek a természettel, nyugati fogalmak szerint primitív környűlmények között, igyekezve kizárni közösségükből a civilizációt és a kiváncsi túristákat.
Régmúlt idők hagyományait kivánta ötvözni a jelen igényeivel egy Kraisse nevű tahi úr, amikor 1953-ban Dhamsaldi miniszterelnök és Mr. Widney amerikai nagykövet tiszteletére olyan összejövetelt szervezett, ahol időtlen szokások, helyi ételekből összeállított menű, különböző kultúrák táncai és thai hangszereken kisért zene képviselte a testet - lelket szórakoztató egységet.
A kezdeményezés tettszést aratott, az elmúlt több mint félszázad alatt a helybeliek számára a társadalmi eggyüttlétek, családi összejövetelek - házszentelő, születésnap, esküvő, évfordulók, szerzetessé avatás, temetés - fontos eleme lett, az országba látogató túristák pedig a legnépszerűbb programok között tartják számon az un. Lanna Khantoke vacsorákat.

Lágy szellő borzolta a pálmafák leveleit az égen lassan kigyúló csillagok ragyogva egészítették ki a nyitott tetejű épület belső világítását ahonnan Mozart, Beethoven és Brahms muzsikáját szerető fülemnek meglehetősen ismeretlen disszonanciájú hangok szűrődtek ki, számomra be nem azonosítható hangszerek megszólaltatásában.




Levetve cipőmet, belépve az egy légterű pavilonba, szemem az éttermek olyan ismert kellékeit kereste mint az asztal és szék, helyettük azonban hatalmas párnákat láttam szabályos koreográfia szerint elrendezve a puhán süppedő vörös szőnyegen. Ezek szolgáltak széknek, háttámasznak, ki hogyan tudta kényelmessé tenni magának a földön ülve étkezést. Asztal gyanánt, alkalmaszkodva a vendégek létszámához , különbözö átmérőjü, alacsony, több tartólábbal egymáshoz kapcsolt, két emeletes, tikfából faragott, szinezetlen vagy kékre, pirosra, aranyra festett, forgó tálcák - khantoke - kerűltek a párnacsoportok hagyta üres tér közepébe, melyen kókuszhéjból készűlt kanalak, spatulák, bambuszból szőtt kosárkák, ételtartók és porcelán csészék vártak a használatbavételre.
Helyi etiquette szerint csak villát és kanalat használnak. Bal kézbe kerűl a villa ez segíti az ételt a jobb kézben tartott kanálra. Kés szükségtelen, mivel az előkészítés során minden falatkányira van felszeletelve. Eggyes ételeket kézzel fogyasztanak, ettől idegenkedők számára azonban mindenhol biztosítják a klasszikus evőeszközközöket.




Az étlap, követve a thai filozófiát -ha éhes vagy egyél az élvezet kedvéért is - jegyében állítódott össze, igaz jelen esetben ez csak a sokféléből, mindenből egy kicsit kóstolva részre vonatkozott, nem pedig az étkezések gyakoriságára, miszerint Thaiföldön nem tördelik reggeli,ebéd, vacsora ritmus szerint a napot, hanem ha kell hat, hét alkalommal is esznek.
Nos...Előételként ettem rántott tököt amit igény szerint lehetett mártogatni torma vagy paradicsom mártásba. Ezt a - kap mu - ropogósra sütött disznó bőr követte, amihez vörös chili szószt és nyers, szeletelt uborkát kináltak.
A thai levesek levese - tom yam - garnéla rák, paradicsom, koriander, citromfű és chili felhasználásával készűl ami, mint a rákok különböző fajtáit kedvelőnek, nagyon ízlett. A savanyú és a csípős jól eltalált aránya és a rugalmas, ugyan akkor puha húsú rák kombinációja tökéletes ízhatást adott. Szintén ízletes volt a -khao soi - csirke, disznó, marhahús keverékéből készűlt currys leves, olajban ropogósra sült rizsmetélt tésztával dúsítva.
Folytatás - kaeng hang-le - egy burmai recept szerint elkészített currys disznósült volt, melynek húsa vajpuhán omlott szét a szájban.
Válogatva a köretek között felszolgáltak rántott brokolit, karfiolt, karalábét és káposztát a főszereplő még is a - khao niaw - ragadós rízs volt.




Ez a legalább négy óráig előáztatott, hántolatlan rizsfajta, ugyan azon bambusz edénybe párolódik és szervírozódik válva így folyamatosan összetapadó, puhává. Ebből a masszából kis adagokat lehet kézzel kivenni, amit az ízes szószokba mártogatva, a többi étel társaságában lehet enni.
A desszertek alapanyaga legtöbbszőr rízs, ami lehet kókusztejjel édesített, karamellel bevont, pattogatott mind ez magában vagy szeletelt friss gyümölccsel, általában mangóval kisérve.




Italok között válogatva - gluay bpun - banán, tej, cukor, jégtörmelék turmix, -nham teng moom - görögdinnye, kókusztej, vanilia fagylalt, jégtörmelék keverék, kávé, jeges tea, Singha és Chang márkájú helyi sörök szerepeltek a listán és ha mind ezek után valaki még éhesnek, szomjasnak érezte magát, adott volt a mindenből való repetázás lehetősége.
A vacsora szinvonalát jelentősen emelte a tavaszi hagyma fehér és zöld részeiből átalakúlt borzas krizantém, a répa, retek, cékla, tök, paradicsom, dinnye és uborka virágformákra varázsolt, szemet gyünyörködtető, megannyi ehető csodája.




A friss gyümölcsök és zöldségek faragásának tudománya, a XIV. században Thaiföldön vette kezdetét elsősorban az arisztokrácia igényeinek kielégítésére, ami aztán a későbbiek során más társadalmi rétegek számára is elérhető lett. Mesterképző iskolák alakúltak terjesztve ezt a művészetet a határokon túlra is, örvendetesnek mondhatóan elérve már Magyarországra is.

A vacsora folyamatos kiegészítője volt a zenével kisért táncelőadás.
A kinai, indiai, indonéz hatások által befolyásolt thai klasszikus zene keletkezését 1238-tól, a Sukhotai királyság megalapításától származtatják és az előadandók gondolatiságához kötődve, három alapvető stílusát különböztetik meg.




A Piphat, a legendás sárkányt szimbolizálja, egyenes és homorú alakú xylofon, oboa, dob és kör alakú, kézi gong megszólaltatásával.
A Kruang Sai, általában kinai témákhoz kötődő előadások kisérő zenéje, magas és mély hangzású fa fúvósok és húros hangszerek használatával, még a Mahori kifejezetten női zenekar által előadott művek megszólaltatására hivatott, ennek okán a hangszerek mérteikben kisebbek, könyebbek ami persze mit sem változtat az alapvető tényen, hogy a thai zene disszonáns, dallamtalan és célja a táncok, árnyjáékok és a hangszerek eggyüttese keltette érzelmek kiváltása.
A zenekart vezető által elindított tónust és ritmust követi az összen fúvós, ütős, vonós hangszer és mivel ez mindig személy és alkalom függő, egészen a XX. századig a thai hangzásvilág kottázva sem volt.

Hasonlóan a zenéhez, a mozgásművészetnek is meghatározó stílusai vannak, úgy mint az akhon, ami olyan tánc dráma amit királyok szórakoztatására a 15. századtól adtak elő és ami a rossz és a jó harcának történetét eleveníti meg, valamint a lakhon, ami Buddha életével kapcsolatos eseményeket közvetít a tánc eszközeivel.
A napjainkig is fennmaradt mindkét forma azonos jellemzője a maszkokat viselő, vagy erősen festett arcú, gazdagon díszített ruhát viselő, fegyvereket - imitációkat - használó, többségében, gyakran még a női szerepeket is játszó, lassú ugyan akkor sokszor akrobatikus elemeket is követelő mozgású férfi előadó, a részleteiben kidolgozott fej, szem, láb és kézmuzdulatok. Női szereplőknél különösen kihangsúlyozott az ujjak játéka amit a szemléletesség kedvéért meghosszabbított körömmel tesznek hatásossá.
A thai mae bot - tánc abc - elemeinek elsajátítása az arra kedvet és tehetséget érző számára már fiatal korban elkezdődik és szigorú, hosszú gyakorlás után akakúl át élvezhető, értékelhető előadássá.

Khantoke vacsorám során, láttam bájos tahi gyerekek rúd táncát, kecsesen mozgó lányok rizst betakarító és esernyő táncát, az igazi művészi élményt azonban a hindu Ramakien tahi változata jelentette, ami egy legendát mesélt el a tánc és a zene nyelvén.
















A történet szerint, a mostaha-anyja által, 14 évre elűzött hindu királyt Ramat, felesége Sita és testvére Lakshman is követte száműzetésében.
Az erdő rejtekében megbóvókat Tosakan, az ördögök királya felfedezte, szemet vetett a szépséges Sitara, elrabolta és abban a reményben hogy feleségűl veszi szigetére hurcolta.
A kétségbeesett Rama, testvére társaságában, felesége kutatására indúlt. Megtudva ezt Hanuman, a szelek istenének fia, a fehér majom király, két társával és azok erős hadseregével önkéntesnek Rama mellé, segítőnek csatlakozott. Harc kezdődött
az ördögök és a majmok között, amiben a majmok többszörösen is gyözdelmeskedtek. Az utolsó párharcban Rama megölte Tosakant, Sita megmenekűlt így a közben feloldott száműzetés alól felszabadúlva, boldogan térhettek haza.










Az eredetileg több száz karaktert megmozgató előadás, általam látott röviditett változatában is az események megtartása mellett, tökéletesen azonosíthatóak voltak a fő figurák. A mély zöld szinre festett arcú Rama, a díszes fehér ruhát viselő Sita, az arany szinben pompázó Laksham, a majom maszkot viselő Hanuman és Tosakan, akinek több feje és keze volt. A díszletek és a hangszerek által keltett zenei aláfestés pedig éppen úgy érzékeltette a bánatot, félelmet és a küzdelem hevét, mint a beteljesülést, hagyva a nézőben a másság adta különlegesség tökéletes élményét.

Folyamatban a folytatás...

Durians rovata (durians.virtus.hu)
 
 
4 komment , kategória:  Szép képek és utazás  
A mosoly országa Thaiföld 7.
  2009-01-13 13:53:45, kedd
 
  A mosoly országa Thaiföld 7.
Durians - 2009.01.12 23:52


Minden valamirevaló uralkodónak több rezidenciája is volt. Nem volt ez másként a korlátlan hatalmú, zsarnok Prasat Thong király esetében sem...



... aki, az apánál jóval nyitottabb és humánusabb politikát gyakorló fia, Narai királyfi, születésének emlékére kezdte el építtetni 1629-ben, az akkori fővároshoz Ayutthaya-hoz közeli Bang Pa-in-t, azt az épületeggyüttest, ami aztán a későbbi uralkodók számára is nyári palotává vált.
1767-ben, az országot ért burmai támadás a Bang Pa-in-t födig rombolta, így napjainkban csak a Mongkut {1851-68 } majd a Chulalongkorn {1868-1910} uralokodói periódus által ujjá épített, fennmaradt illetve legutóbb 2001-ben helyrehozott épületek láthatóak, Versaille stílusra emlékeztető, gondozott parkkal, állat figurákra nyírott bokrokkal kis tavacska társaságában.






Ezen a viszonylag kis alapterületü helyen tettem rövid látogatást és bár az épületek, park gyalog is könnyen körűljárható, kényelmesebbek, idősebbek vagy az arra igényt tartók számára 150 bath/óra összegért golf kocsi is kölcsönözhető.



Elsőként egy magas épület, a Ho Withut Thasana tünt fel. Az élénk szinekre festett, piros cseréptetős építmény a régmúlt időkben védelmi, biztonsági célt szolgáló figyelő torony volt.



Fahídon át közelíttem meg, a tó közepére épített Aisawan Thiphya-At-t, azt a thai stilusban épült, kecses pavilont ami mint egy ékszerdoboz tekinthető Thaiföld nemzeti szimbólumának.



A mindössze egy emeletes Waropha Phiman, a nyári rezidencia legértékesebb épülete, ahova belépni azonban csak szigorú öltözködési etikett szerint lehetett. Höséget kompenzálandó lenge blúzra vállat, karokat és minden egyébb női bájokat szabadon hagyó nyugati viseletre mindent eltakaró felsőnek kellett kerűlnie és nemre, korra való tekintet nélkűl a térdek, bokák sem villanhattak ki.
Hátizsákból így aztán előkerültek a gyors viseletcserére váró zárt ingek, csupasz-bőrt fedő kendők, hosszú nadrágrágok ám hogy az előkészületlen látogató se maradjon ki a Waropha Phiman termeinek szépségeiből hatalmas, szines, gazdag mintával szőt sálakat osztogatott a helyi vezető, amivel aztán ki - ki éppen azt bugyolálta be magát, amit éppen el kellett hogy rejtsen a vallás szemei elől.
Díszesen faragott bútorok, elefántcsont szobrok, ezüst és arany használati tárgyak és aztán a legfontosabb szoba a trónterem, ahol a gazdagon díszitett thai elemek mellett itt-ott bizony már fel lehetett ismerni az európai arisztokrácia fényüzéseinek keletre törő nyomait is.
Körutazásom rizsföldek övezte országuton haladt tovább azon, mondhatni legnevezetesebb helye felé ami nem csupán négy évszázadon keresztűl volt Dél -Kelet Ázsia legprosperálóbb helye, hanem Siam fővárosa is.
Irott feltételezések szerint kinai kereskedők fiaként, 1314-ben született az a U-Thong aki jó kapcsolatai, szerencsés és politikailag ügyesen megválasztott házassága révén folyamatosan emelkedett a hatalmi létrán, majd vált az ország középső tartományának Lop Buri-nak vezetőjévé.
1350-ben, amikor a vidéken hatalmas smallpax {fekete himlő} járvány pusztított áttette székhelyét északra, ahol még ugyan abban az évben királyságot alapított, melynek fővárosa az indiai Rama isten szülőhelyének neve alapján, Ayutthaya lett.
Ez a Bangkoktól 67 kilóméterre északra a Chao Phraya folyó mentén elterülő, viszonylag kis alapterületű tartomány egykori fénykorában 33 királynak, több dinasztiának volt székhelye egészen az 1767-es burmai pusztitásig. Ezt követően hosszú évszázadokig kerítve hatalmába a mindent beburjánzó dzsungel.






Csipkerózsika álmából csupán néhány évtizede ébredt, hogy 1991-től az UNESCO által világörökségnek nyilánított romvárosként hirdesse az egykori Ayutthaya nyüzsgő, lüktető, gazdag életet.






A Történelmi Park épületei között sétálva, fényképezve, belefeledkezve a történelembe hallkan elsuhanó szerzetesek sárga ruhájának szinfoltja vagy a sorra érkező külföldi látogató csoportok zajongása zökkentett vissza a valóságba.
Ayutthaya-ból tovább haladva, az ország ezen részének legismertebb egyben túristák által leglátogatottabb helyei Phra Phuthabat és Lop Buri voltak következő megállóim. Előbbi mint szent zarándokhely, utóbbi mint Thaiföld legrégibb városa, egyben a ‘majmok földje' keltheti fel minden ide látogató érdeklődését.
Történt, úgy a 17. század elején, hogy Ayutthaya akkori királya, Song Tham egy csoport szerzetest küldött Sri Lankába, hogy keressék meg azt a helyet, ahol Buddha akkor hagyott lábnyomot, amikor a Földön járt. A kutatás során nagy meglepetéssel hallották a helybeli szent atyáktól, hogy ilyen hely nincs Sri Lankában viszont keressék Simaban. Visszatérve közölték ezt a királlyal, aki ujjabb keresést rendelt el. Eredménytelenűl, mind addig, amig egy királyi vadászat során az uralkodó el nem ejtett egy szarvast, aki azonban sebeivel együtt az erdő sűrüjébe menekűlt, ahonnan nemsokára teljes sértetlenségében jelent meg ujra. Az érhetetlen jelenség miatt a király a sebbzett állat nyoain haladva a sűrű erdőben egy lábnyom formáju itatóra akadtak, melyben víz volt. Megszomjazva a fárasztó hajszától a király ivott a vízből és azonnal meg is gyógyúlt, régen kínzó bőrbetegségéből.
Song Than ezt csodának tekintette és hálából mindezért Phara Putthabat-ban templomot emeltetett, ami azóta a thaiak egyik szent zarándokhelye, hiszen itt őrzik Buddha 1.5 !!! méteres lábnyomát.



Nem vagyok semmilyen vonatkozásban bigott, de bevallom vallás - túrisztikai attrakció - állattartás viszonylatában sok minden eszembe jutott miközben róttam a ‘majmok födjét'.
Lop Buri hirneve 1664-től kezdett emelkedni amikor Ayuthaya tartomány második városának megtisztelő címét kapta Narai királytól. Francia tervezők bevonásával nagy volumenű építkezések kezdődtek el, aminek a király 1688-as halála azonban véget vetett.
200 év múlva már egy modernebb kor királya, IV. Rama kezdete el Lop Buri restaurálását, ami azonban még sok további csiszolgatást igényelne - szerintem?!



Kétszáz méterre az egykori katonai tábort és az új városrészt szétválasztó vasutvonaltól buszoktól, autóktól forgalmas út mentén, házakkal határolt alacsony domb tetején, magas dróthálóval körbevett, nem éppen tágas területen tünt fel Lop Buri egykori legismertebb épülete, a Phra Prang Sam Yot.



A 13. században, téglából épített, kmer stílusú Buddhista templom, három toronyának mindeggyike egy-egy hindu mitológia istent kivánt szimbolizálni, ugy mint Brahman-t, a Teremtőt, Vishnu-t, a Megtartót és Siva-t, a Rombolót.



A díszenes megmunkált templom ma elhanyagolt, omladozó köépület. Sötét tornyaiba denevérek tanyáznak, vasrácsok rozsdásodnak az egykori ablakréseken és megszámlálhatalan cerkóf majom rohangál, rikoltozva veszekszik kicsinyke -szabálytalanúl bár, de- látogatóktól kapott, elcsent falatkákért vagy éppen utódnemző késztetésének tesz nyilvánosan eleget.



Jól tudom, hogy sok vallásban, így Thailföldön is a majomnak megkülönböztetett szerepe van. Elfogadom, hogy minden év novemberének utolsó vasárnapján ebben az országban étellel, virágokkal és füstőlők illatátával ünneplik mitológiai szent és sérthetetlenségüket, de ahogy ezeket a sovány, esetenként testileg sérült, túristák által nem is ritkán riogatott, bolhászkodó jószágokat láttam, biztos voltam benne, hogy nem ez lesz az a hely amire körutam végeztével önfeledt lelkesedéssel fogok visszagondolni.
Még álmomban sem, pláne hogy az álomfejtők azt híresztelik, hogy aki majommal álmodik annak álnokok a barátai és hízelegnek, miközben saját érdeküket nézik.
De tévedjenek az álmok...

Folyamatban a folytatás...
Durians rovata (durians.virtus.hu)
 
 
0 komment , kategória:  Szép képek és utazás  
Lánchíd
  2008-11-26 14:41:41, szerda
 
 

 
 
1 komment , kategória:  Szép képek és utazás  
Pisa
  2008-10-22 17:18:15, szerda
 
 

 
 
0 komment , kategória:  Szép képek és utazás  
Álmodik a Föld
  2008-09-15 17:03:42, hétfő
 
 

 
 
0 komment , kategória:  Szép képek és utazás  
Campo Santo Teutonico
  2008-09-01 15:14:02, hétfő
 
 

 
 
1 komment , kategória:  Szép képek és utazás  
Művészi alkotás
  2008-06-29 20:15:28, vasárnap
 
 

 
 
2 komment , kategória:  Szép képek és utazás  
Bécs-Schönnbrunn
  2008-06-12 15:18:40, csütörtök
 
 

 
 
0 komment , kategória:  Szép képek és utazás  
Egy Gaudi épület Barcelonában
  2008-06-11 15:13:24, szerda
 
 

 
 
0 komment , kategória:  Szép képek és utazás  
     1/10 oldal   Bejegyzések száma: 95 
2018.12 2019. Január 2019.02
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 16873 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 310
  • e Hét: 1148
  • e Hónap: 7102
  • e Év: 7102
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2019 TVN.HU Kft.