Regisztráció  Belépés
monikazoli.blog.xfree.hu
Nincs mottó monikazoli

Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/2 oldal   Bejegyzések száma: 15 
Rickmer Rickmers (hajó)
  2009-08-10 20:18:15, hétfő
 
 



Rickmer Rickmers (hajó)

A Rickmer Rickmers egy antiguai lobogó alatt a hamburgi Landungsbrücken közelében állomásozó háromárbocos vitorlás, amelyet ma múzeumhajóként használnak.

Története
A hajót a Rickmers Hajózási Vállalat számára építette a Rickmers hajógyár. (A névazonosság a közös tulajdonostól, Rickmer Clasen Rickmers hajómágnástól származik. A hajót Rickmers a nagyapjáról nevezte el.) Az első, Hongkongba tartó útra Hermann-Hinrich Ahlers kapitány 24 fős legénységével indult a hajó, hogy az ázsiai városállamból rizzsel és bambusszal megrakodva térjen vissza. A következő években is a Rickmers vállalat megbízásából az Ázsia-Németország útvonalon közlekedett. 1904-ben az Indiai-óceánon ciklonba keveredett, középső vitorláját elveszítve Fokvárosba kellett befutnia a szükséges javításokért. Itt a hajó vitorlázatában jelentős átalakításokat végeztek.

1912-ben a Rickmer Rickmerst eladták a hamburgi Carl Christian Krabbenhöftnek, aki Max néven üzemeltette a hajót. A hajó ettől kezdve nitrátot szállított Chile partvidékéről Hamburgba. Ez az útvonal volt az utolsó, amelyen a vitorláshajók domináltak. Az első világháború kezdeti napjaiban a Max Európa felé visszaúton befutott a portugál Azori-szigetek kikötőjébe, ahol a németekkel ellenséges portugál kormány lefoglalta és brit kézre adta. Az angolok Flores néven hadianyag szállítására használták, majd a háború végén visszaadták Portugáliának.

A portugálok Sagres néven haditengerészeti kiképzőhajóvá alakították át. 1930-ban egy segédmotort szereltek a hajóba. A második világháborút a semleges Portugália kikötőiben vészelte át. 1958-ban megnyerte a Nagyvitorlások Nemzetközi Regattáját. 1962-ben elveszítette a kiképzőhajó címet. Vitorláit leszerelték és úszó műhelyként szolgált a portugál haditengerészet hajójavító üzemében.

1983-ben a félreállított Sagrest felkutatta és megvásárolta a Windjammer für Hamburg nevű egyesület. Hamburgba vontatták, ahol felújítása után visszakapta eredeti nevét. A Rickmer Rickmerst a belvárossal szomszédos Elba-parton horgonyozták le. 1987-ben nyílt meg a belsejében kialakított múzeum. Mai tulajdonosa a Rickmer Rickmers alapítvány, amely adományokból, belépőjegyekből és a város hozzájárulásából finanszírozza a hajó működését. Belsejében időszaki kiállítások váltogatják egymást. Jelenleg is a hamburgi kikötőben állomásozik, a Cap San Diego közvetlen szomszédságában.

Pályafutása
Építő Rickmers Werft (Bremerhaven)
Vízre bocsátás 1896.
Első út Bréma - Hongkong
Korábbi nevei Max, Flores, Sagres, Santo Andre

Általános jellemzők
Vízkiszorítás 1980 BRT
Hosszúság 97 m
Szélesség 12,2 m
Merülés 6,00 m
Főgép 360 kW
Vitorlák felülete 3500 m²
Legénység 24 fő (1896)
Sebesség kb. 13 csomó
 
 
0 komment , kategória:  vitorláshajók  
Vitorláshajók
  2009-08-10 20:11:29, hétfő
 
  Pinasse



Brémai pinasse az 1700-as évekből

A pinasse Hollandiában keletkezett, a 17. században. Három árbocán keresztvitorlás vitorlázatot hordott, a tatárbocán latinvitorlával szerelték fel, s az orrárbocon egy, esetleg két keresztvitorla lengett. Karcsúbb alakjával és kis merülésével tűnt ki. Katonai kísérő- vagy őrhajóként szolgált, ezért 8-9 ágyúval is felszerelték. Legénysége mintegy negyven főnyi tengerészből állt. Kereskedelmi célokra is kitűnően megfelelt és sok hajó vette át a nevét.


 
 
0 komment , kategória:  vitorláshajók  
Henri Grâce à Dieu
  2009-08-09 21:02:51, vasárnap
 
 



A Henri Grâce à Dieu VIII. Henrik flottájának legnagyobb hajója, 1514-ben épült. A négyárbocos hajó átmenetet képez a karakk és a galleon között. Megjelenik az egyenes végződésű hajótat (fartükör). Magas hátsó felépítménye felfelé erősen összeszűkült. Ezen a részen a hajó legalább öt fedélzetet hordott. Állítólag ezen a hajón készítették először három részből az elő- és főárbocot, úgymint árboctörzs, derékszár, és sudárszár. Az ágyúnyílásokat nagyobbra méretezték és a két alsó ütegfedélzeten fa nyílászáró táblákkal is ellátták. A hajó a 17 réz-, 60 vaságyújával valamint 100 kisebb lőfegyverével minden más korabeli hajót fölülmúlt. 1533-ban tűz pusztította el.
 
 
0 komment , kategória:  vitorláshajók  
Fleute
  2009-08-09 21:01:10, vasárnap
 
 



A fleute a 17. században a hollandok által kifejlesztett kereskedelmi hajótípus. Kisebb merülésű, mint a galleon, a vízvonalánál azonban szélesebb. Az elő és főárbocon kereszt-, a tatárbocon egy latin- és egy keresztvitorlával rendelkezett. Ez a hajó alkotta a holland kereskedelmi flotta legjavát.
 
 
0 komment , kategória:  vitorláshajók  
Danmark oktatóhajó
  2009-08-09 20:59:11, vasárnap
 
 



A Danmark oktatóhajó 1932-ben épült a dániai Nakskov hajódokkban. A Danmark egy teljes vitorlázatú háromárbócos clipper.

Története
A København oktatóhajó eltűnése után döntöttek úgy 1929-ben, hogy egy új oktatóhajót építenek. 1932. december 17-ére elkészült a Danmark névre keresztelt hajó.
A második világháború alatt (1939. augusztus 8. és 1945. november 13. között[1]) a connecticuti New Londonban szolgált.[2] Időnként még átlelt az Atlanti-óceánon, az Egyesült Államokba.
A Danmark fő állomáshelye a koppenhágai kikötőben vagy a frederikshavni MARTEC-ben (Maritime Training and Education Centre) található, az elmúlt években az európai vizeket járta, legutóbb 2002-ben pedig az Egyesült Államokban járt. A hajóhoz 16 főnyi személyzet és oktatók, valamint mintegy nyolcvan, 17 és 23 év közötti kadét tartozik (bár eredetileg 120 kadékot is képes befogadni).

Érdekesség
Az Onedin család című filmsorozatban több hajó szerepét töltötte be: Pampero, Frisco Bell, Star of Bethlehem, Osiris, Osborne és Lady Lazenby néven volt látható.

Kapitányok
* 1932-1937 - Anchor Emil Ankersø
* 1937-1964 - Knud L. Hansen
* 1964-? - Vilhelm Hansen

Danmark oktatóhajó
Hajókészítő dokk: Nakskov, Dánia
IMO száma: nincs
Építésének kezdete: 1932. március 23.
Forgalomba állítva: 1932. december 19.

Általános jellemzői
Tömege: 737 tonna
Hossza: 59,8 m
Szélessége: 10,4 m
Pályaszélessége: 4,47 m
Gerendázata: 6 m
Hajtása: Frichs, 357 kW
Utasbefogadó-képessége: 120
 
 
0 komment , kategória:  vitorláshajók  
Northfleet (hajó)
  2009-07-04 11:02:27, szombat
 
 


A Northfleet nemsokkal a katasztrófa előtt

A Northfleet háromárbocos vitorláshajó volt, amely 1873 januárjában süllyedt el a La Manche csatornában.

A Northfleet 895 tonna vízkiszorítású, 55 méter hosszú és 9,8 méter széles volt. Duncan Dunbar hajótulajdonos 1853-ban építette Northfleetben kereskedelmi célokra.

Az Edward Knowles kapitány irányítása alatt hajózó vitortást 1872-ben bérbe adták, hogy munkásokat és családjaikat, valamint 340 tonna vasúti sínt és 240 tonna egyéb anyagot vigyen Tasmaniába egy vasútépítéshez. A hajó 1873. január 13-án futott ki Angliából 379 emberrel a fedélzetén. A viharos időben a hajónak többször horgonyt kellett vetnie, mielőtt elhagyta volna a Csatornát. Január 22-én éjszaka Dungeness mellett horgonyzott a hajó, amikor 22:30 körül egy gőzhajó - a Murillo spanyol gőzös - nekiütközött, majd továbbhajózott. A nehéz rakománnyal és emberekkel teli hajó fél órán belül elsüllyedt a sötétben anékül, hogy a közelben horgonyzó többi hajó észlelte volna a katasztrófát. 293 ember fulladt vízbe, a hajón lévő 42 nő és 52 gyermek közül mindössze 2 nő (a kapitány felesége és egy utas) és 2 gyermek maradt életben. Csak két mentőcsónaknak sikerült eltávolodnia a hajótól. A kapitány hajójával együtt merült hullámsírba.

A katasztrófát okozó spanyol gőzhajót nyolc hónappal később, Dover mellett tartóztatták fel.
 
 
0 komment , kategória:  vitorláshajók  
Mayflower (hajó)
  2009-07-04 11:00:30, szombat
 
 


William Halsall Mayflower Plymouth kikötőjében című festménye (1882)

A Mayflower volt az a híres hajó, amely az angol puritánok első csoportját szállította az angliai Plymouth városából az amerikai Plymouth városába, amely Plymouth kolónia fővárosa lett 1620-ban.

A hajó szeptember 16-án hajózott ki Angliából, és egy kimerítő út után, melyet betegségek nehezítettek, november 11-én horgonyzott le Cape Cod kampós végében. (Provincetown kikötő). Eredetileg úgy tervezték, hogy a hajó majd a Hudson folyó torkolatánál köt ki, a mostani New York városánál.[1] Azonban a Mayflower eltért eredeti útvonalától, ahogy a tél közelgett és inkább a Cape Cod kikötőben horgonyzott le. Sok történész úgy véli, hogy a partraszállás Cape Cod-nál nem volt véletlen, hiszen az kívül esett az angol Virginia kolónia ellenőrzési területén.

1621. március 21-én minden életben maradt utas, aki a telet a hajón töltötte, partra szállt Plymouthban, és a Mayflower, április 5-én elindult vissza Angliába.

1623-ban, egy évvel Christopher Jones kapitány halála után, a Mayflowert valószínűleg rossz állapota miatt szétbontották Londonban.
A hajó

A Mayflowert elsősorban áruszállításra használták, mindenféle árucikk (főleg bor) mozgatására Anglia és más európai országok között.

A hajó pontos méreteiről nincsenek adatok, de a rakományának súlyából következtetve úgy becsülik, hogy hossza 27-34 méter (90-110 láb), szélessége 7,5 m (25 láb) volt. A hajónak 25-30 fős személyzete lehetett.
 
 
0 komment , kategória:  vitorláshajók  
Lugger
  2009-07-04 10:58:22, szombat
 
 


A lugger

A lugger két vagy több árboccal felszerelt vitorlás hajó, amely a 15. század végén, Anglia és Franciaország atlanti-óceáni partvidékén alakult ki. Hasonlított a kis viking vitorlásra, a kalmarra. Egyetlen árbocát magas, keskeny keresztvitorlával látták el.

Az eredeti lugger nyitott, fedélzet nélküli, keresztvitorla helyett lugger vitorlával felszerelt halászhajó volt. A hajó széllel szemben is tudott haladni, könnyebb volt kezelni a vitorlázatát, mint a latinvitorlásokét.

Később, amikor kereskedelmi és katonai célokra használták, mérete megnövekedett, egyetlen árbocához további két árboc és orrárboc csatlakozott. Valamennyi árboca két lugger vitorlát hordozott, az orrárbocán pedig orrvitorlát kapott. A kitűnő hajózási tulajdonságait a francia kalózok is értékelték. Könnyű őrhajóként is használták.
 
 
0 komment , kategória:  vitorláshajók  
Kogge
  2009-07-04 10:56:29, szombat
 
 


A Kampen kogge

A kogge egy olyan Hanza kereskedelmi hajótípus volt, amit hadicélokra is alkalmaztak, hasonlít a nefre. Már van kormánylapátja, amit később a Földközi-tengeren is elterjed, például a karakkokon. Leginkább az északi használták, de azért délebbre is eljutottak. Kezdetben egy árboccal és orrárboccal épült. Az orrárboc az orrtőke meghosszabbítása volt. Később néhány változaton csak a fővitorla merevítésére szolgált és önálló vitorlát sem hordott. Talán azért mer hosszanti irányba az előrész bástyája tartotta egyensúlyba. A fejlődés során a koggén két keresztvitorlás árboc és egy latin vitorlás árboc honosodott meg, a latin vitorla a hajó manőverezési képességének fokozását szolgálta. Ennek ellenére eléggé esetlen hajó volt, főleg a nagy tömege miatt, ellenszélben még lavírozni sem tudott. Legnagyobb hossza elérte a 40 métert, szélessége a 13 métert, merülése a 3 métert, mellette teherhordó képessége viszonylag nagy volt (300-600 t), de inkább lomha hajó volt. Vitorlázatának fejlődése elmaradt. A kogge első részén és a tatján magas felépítmények, bástyák emelkedtek, később itt helyeztek el ágyúkat. A tatfelépítmény a hajó hosszának közel felét tette ki, úgyhogy az ágyúk - ha fel volt szerelve velük - tulajdonképpen a hajó oldalaiban is ott álltak.
 
 
0 komment , kategória:  vitorláshajók  
Karavella
  2009-07-04 10:54:58, szombat
 
 


Latinvitorlás karavella (modernkori brazil rekonstrukció)

A karavella egy déli típusú, kereskedelmi hajózásra alkalmas középkori hajótípus. Első említése 1255-ről található, Portugáliában. Egy tatfelépítménnyel rendelkezett, hossza jellemzően 20-25 m közötti. Kezdetben csak latinvitorlái voltak, majd a későbbiekben az ún. ,,keresztvitorlás karavella" az orrárboc alatt is keresztvitorlát kapott, és az árbockosár vagyis a kas fölött kasvitorlával gazdagodott. A hátsó árbocán továbbra is latinvitorlát hordozott.
 
 
0 komment , kategória:  vitorláshajók  
     1/2 oldal   Bejegyzések száma: 15 
2017.08 2017. Szeptember 2017.10
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 43 db bejegyzés
e hónap: 380 db bejegyzés
e év: 4484 db bejegyzés
Összes: 110208 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 737
  • e Hét: 737
  • e Hónap: 65845
  • e Év: 730824
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.