Regisztráció  Belépés
tundihugi.blog.xfree.hu
Mindig mosolyogj!!!! Hornyák Tünde
1981.12.19
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 3 
A cukorbeteg étrend
  2011-06-24 16:22:51, péntek
 
  A napi táplálékmennyiségnek tartalmaznia kell a szervezet számára szükséges valamennyi tápanyagot. A cukorbetegség kezelésének fontos része a megfelelő összetételű diéta, melynek célja a megfelelő testtömeg elérése és megtartása, a vércukorérték megfelelő szinten tartása, valamint a szövődmények kialakulásának megakadályozása illetve késleltetése. Ugyanakkor a diétának minden esetben személyre szabottnak kell lennie, ezért erről mindenképpen érdemes beszélnie a kezelőorvosával, valamint kérje dietetikus segítségét!A diéta összetétele attól is függ, hogy milyen az Ön testtömege. Mást kíván a túlsúlyos vagy elhízott és mást a sovány beteg.Testtömegének meghatározásához használja a BMI (Body Mass Index) vagy Testtömeg-index kalkulátort, valamint a napi energiaszükséglet mérésére alkalmas kalkulátort, hisz ez is befolyásolja a diétát!

táplálékpiramis





A tápanyagok összetétele:Fontos, hogy az energiát biztosító tápanyagok megfelelő arányban legyenek jelen a napi táplálékban. Vagyis fehérje 15-20%, zsír 30%, szénhidrát 50-55%. Az egészség megőrzése szempontjából szükség van az olyan tápanyagokra is, mint a vitaminok és az ásványi anyagok. Ahhoz, hogy a felsorolt tápanyagok mindegyike a megfelelő mennyiségben jusson a szervezetbe pontos diétát kell összeállítani.Szénhidrátok:Energiát adó tápanyagok, melyeknek 1 grammjának elégetésével a szervezet 4 kcal energiához jut. Főbb típusai:

* Cukrok — Szőlőcukor (glükóz), mely főleg gyümölcsökben mézben található, de alkotórésze a répacukornak is. Gyümölcscukor (fruktóz), főként gyümölcsökben található és a répacukor másik összetevője. Tejcukor (laktóz), mely szőlőcukrot is tartalmaz és a tejtermékekben fordul elő. Malátacukor (maltóz), mely a sörben és a malátakávéban fordul elő és szőlőcukorra bomlik le.
* Összetett szénhidrátok — Keményítő, mely teljes egészében szőlőcukorrá bomlik. Megtalálható a búzalisztben és a legtöbb pékáruban, a burgonyában, a rizsben, a kukoricában, a szójában és a hüvelyesekben és kis mértékben a zöldségekben is.
* Növényi rostok — mint például a cellulóz (korpa) és a pektin (gyümölcsök), melyek az emberi szervezet számára emészthetetlen szénhidrátok.

A növényi eredetű élelmiszerek több-kevesebb mennyiségben tartalmaznak szénhidrátot, melyek a vércukoremelő hatása attól függ, hogy mennyi belőlük az emészthető szénhidrát. Értelemszerűen azok az élelmiszerek, melyek jelentősen megemelik a vércukorszintet kerülendők, melyek csak igen kis mértékben emelik a vércukorszintet, nyugodtan fogyaszthatók. Ennek értelmében:

* Kerülendő: szőlőcukor, répacukor, malátacukor, méz, cukorkák, étcsokoládé, befőttek, lekvár, dzsem, szőlő, aszalt gyümölcsök, cukros üdítő italok.
* Mértékkel fogyasztható: lisztes áru, pékáru, tészta, rizs, búzadara, kekszek, tejtermékek, gyümölcsök, tejcsokoládé, fagylalt, cukrozatlan gyümölcslevek, száraz hüvelyesek.
* Szabadon fogyasztható a legtöbb zöldség, különösen a levelesek : saláta, káposzta, paraj, sóska; valamint a retek, karalábé, uborka, paradicsom, paprika, brokkoli, karfiol, petrezselyem, zeller, spárga stb.

Az élelmiszerek vércukoremelő hatása azonban egyéb tényezőktől is függ, mint például a halmazállapot: a szilárd étel kevésbé emeli a vércukorszintet, mint a folyadékok; vagy az elkészítés módja: a reszelt alma például erősebben emeli a vércukorszintet, mint a reszeletlen. Továbbá az élelmiszerek zsír- és fehérjetartalma is befolyással lehet a vércukor emelkedésére vagy csökkenésére!Ezért azt ajánljuk, hogy az étkezések előtt és után méréssel ellenőrizze vércukorszintjét, főként a még az ideig nem fogyasztott ételek hatásának megismerése érdekében.Mivel az ételek energia és szénhidráttartalma összefügg, az étrend meghatározásakor mindkettőt figyelembe kell venni. Ha tudjuk, hogy 1 g szénhidrát elégetésével 4 kcal energia keletkezik, és a napi energiabevitel felét szénhidráttal kell fedezni, akkor pl. egy napi 2200 kcal-os diétánál, 275g szénhidrátot kell tartalmaznia a tápláléknak (1100/4=275).Fehérjék:A fehérjék az energia mellett (1 gramm fehérje elégetésekor 4 kcal energia keletkezik) a szervezet számára elengedhetetlenül szükséges aminosavakat is biztosítja. Fehérjékhez részben az állati: hús, tejteremékek, tojás, hal, részben növényi eredetű termékekből: kenyérfélék, rizs, liszt, szója, hüvelyes zöldségek, jutunk hozzá.Az állati eredetű, teljes értékű fehérjékből célszerű a napi energiaszükséglet 50%-át fedezni. Mivel ezek általában zsírral és a tejtermékekben szénhidráttal együtt, fordulnak elő célszerű a soványabb, kisebb zsírtartalmú változatokat fogyasztani. Jó tudni, hogy a túlsúlyért általában nem a szénhidrát, hanem a zsír a felelős.Zsírok:Nagy mennyiségű energiát biztosító források: 1 gramm zsír elégetésével 9 kcal (vagyis több, mint kétszer annyi, mint a fehérje és a szénhidrát esetében) szabadul fel a szervezetben.Az egészséges táplálkozás követelményei szerint ajánlatos a szükséges zsírbevitelt 50-50%-os arányban állati és növényi zsírból fedezni! Annak érdekében, hogy a napi szükséges mennyiséget ne lépjük túl, érdemes az elkészítésre is odafigyelni, és olyan módszereket választani, melynek során nem nő a zsír mennyisége. Olajban sütés helyett válasszuk a párolást, grillezést, roston sütést!Vitaminok:A vitaminok olyan, a szervezet számára nélkülözhetetlen mikrotápanyagok, melyeket önmaga nem tud előállítani, ezért a táplálékkal kell biztosítani! Egy részük vízben, más részük zsírban oldódik, így a szervezet nem ugyanolyan mértékben képes raktározni őket, ezért gondoskodni kell a folyamatos pótlásukról főleg idősebb korban, terhesség, szoptatás idején, illetve bármilyen fokozott vitaminszükséglet alkalmával. Ez megoldható a megfelelően összeállított, változatos táplálkozással, gyümölcs és zöldségek elegendő mennyiségének biztosításával, illetve diéta esetén táplálék-kiegészítéssel.
Ásványi anyagok:Ezek az anyagok szintén fontos szerepet játszanak a szervezet egészséges működésében és az anyagcsere-folyamatok szabályozásában. Ilyen ásványi anyagok például a kalcium, a magnézium, vas, kálium, jód, stb. az egészséges és változatos táplálkozás során ezek szintén biztosíthatók.
A táplálkozás gyakorisága:A szervezetnek mindig szüksége van energiára és tápanyagokra. Az étkezés azonban szakaszos. Ha egyszerre fogyasztunk nagy mennyiségű táplálékot, az megterheli az emésztőrendszert és a keringési rendszert. A cukorbetegeknek ezért különösen tanácsos, hogy a napi energia- és szénhidrátmennyiséget több alkalomra elosztva fogyasszák el, vagyis legalább 5-6 alkalomra elosztva. A főétkezéseket egészítsék ki kisebb étkezésekkel (tízórai, uzsonna, utóvacsora)!





Diéta és az élvezeti szerek:Az élvezeti szerek közé tartoznak a tea, a kávé, az alkohol és a dohányzás. Ezekről nem csak élettani, hanem egészségkárosító hatásuk miatt is fontos említést tenni:

* Tea és kávé: Élénkítő hatásúak, melyet a bennük lévő koffein okoz. A cukorbetegségben szenvedők számára nem rejtenek több veszélyt, mint amit az egyébként egészséges egészséges emberek számára is, ezért 1-2 csészével a diabéteszes betegek is nyugodtan elfogyaszthatnak. Természetesen ne cukorral, hanem mesterséges, az ő számukra is biztonságos édesítőszerrel ízesítve!

* Alkohol: Az alkohol jelentősen befolyásolja a cukoranyagcserét, ezért óvatosan kell bánni velük!Az alkoholok fajtái közt is vannak különbségek, mert az olyan édes italok, mint az édes pezsgő, édes borok, aszú, likőrök, vermut, martini extra cukrot is tartalmaznak, ezért jelentősen megemelik a vércukorszintet. A sör és a félszáraz borok, pezsgők kisebb mértékben emelik a vércukor szintjét ezért korlátozott, kis mennyiségben fogyaszthatók. A száraz vagy diétás italok fogyasztását is korlátozni kell, mert hiába nem tartalmaznak sok szénhidrátot, az alkohol önmagában is befolyásolja a vércukorszintet, mert gátolja a máj cukorleadó képességét, és így hipoglikémiát okozhat. Ezért azt ajánljuk minden diabéteszes betegnek, hogy csak ritkán, minimális mennyiségű alkoholt fogyasszanak, azt is a legnagyobb körültekintéssel! Jó tudni, hogy az alkohol elégetése nagy mennyiségű energiafelszabadulással jár: 1 gramm alkohol esetében 7 kcal energia keletkezik.

* Dohányzás: A dohányzás az egyébként egészséges emberekre is károsan hat, ezért mindenképpen azt ajánljuk, hogy hagyjon fel a dohányzással! A diabéteszes betegek esetében az érrendszeri betegségek kockázata egyébként is emelkedett, mely a dohányzással 3-5-szörösére emelkedhet!


Diétás élelmiszerek:A diabéteszes betegek táplálkozását nagy mértékben segítik az egyre nagyobb választékban forgalomban lévő diétás élelmiszerek és mesterséges édesítőszerek. A cukorhelyettesítővel (fruktóz, szorbit) készített sütemények, csokoládé, dzsemek, befőttek tartalmaznak energiát, bár kisebb mennyiségben, mint a cukor, de megemelik a vércukorszintet. Ezért a napi mennyiség ne haladja meg az 50 grammot, és mindig be kell számítani a napi szénhidrátfogyasztásba! Figyeljünk oda, hogy a diétás édességek sokszor zsírdúsak
 
 
0 komment , kategória:  Diabétesz  
Cukrot helyettesítő édesítősze
  2011-06-24 16:19:16, péntek
 
  Cukrot helyettesítő édesítőszerek

A cukorbetegeknek olyan édesítőszerekre van szükségük, amelyek felesleges kalóriák nélkül képesek pótolni a cukrot, amelyeknek nincs utó- vagy mellékízük, tehát kellemesen édesek, és amelyek sokoldalúan felhasználhatók. Van ilyen ideális édesítőszer?
A szacharintól az aszpartámig
Szerte a világon és Magyarországon is négyfajta mesterséges édesítőszert forgalmaznak. Ezek a szacharin, a ciklamát, az aceszulfám-K és az aszpartam. Vegyük sorra legfontosabb jellemzőiket!
A szacharin 110 éve ismert, a legrégibb édesítőszer. Előnye, hogy édesítőereje igen nagy, 300-szor édesebb a cukornál, és nagyon olcsó. Hátránya azonban, ami miatt egyre hátrébb szorul az édesítőszerek piacán, hogy kellemetlen, fémes mellékíze van, illetve, hogy hőre érzékeny: sütés, főzés közben bomlik. A ciklamátot nátrium- vagy kalciumsója formájában használják. Mintegy 30-szor édesebb a cukornál, és szinte tökéletes cukorillúziót kelt. A szacharinnal szemben vitathatatlan előnye, hogy nincs mellékíze, és nem érzékeny a hőhatásra sem, vagyis sütés, főzés közben is megtartja édesítőerejét. A ciklamát a második legolcsóbb édesítőszer. Azon cukorbetegek számára, akiknek folyamatosan kell cukorpótlót használniuk, ez sem elhanyagolható szempont.
Az aceszulfám-K drágább a ciklamátnál, viszont mind édesítőerejében, mind egyéb jellemzőiben azzal csaknem megegyezik. Az íze kiváló, és a hőhatásra sem bomlik el, íze sütés-főzéskor nem változik.
Az aszpartam két aminosavból áll, ezért "természetes" édesítőszernek is nevezhető. Kellemes ízű, édesítőereje kétszázszorosa a cukorénak, miközben energiatartalma elhanyagolható. Hátránya, hogy egyrészt ez a legdrágább édesítőszer, másrészt pedig, hogy hőre, fényre érzékeny, ezért újabban más édesítőszerrel kombinálják. Fontos tudnivaló, hogy aszpartamot tartalmazó élelmiszert nem fogyaszthatnak a fenilketonuriában szenvedők, mert fenilalanint tartalmaz.
Bőséges választék
Ezek az édesítőszerek csaknem áttekinthetetlen bőségben állnak rendelkezésre, és a választékuk folyamatosan bővül. Néhányat megemlítünk a legfontosabbak és a hazai fogyasztók által legáltalánosabban ismertek közül.
A szacharinok közül legolcsóbb az Édeske. A cukorbetegek többsége kedveli a szacharin és ciklamát kombinációjából álló Polisweet tablettát és a Polisweet folyadékot. Bár ezek is szacharint tartalmaznak, sokan nem észlelnek minőségromlást az ízében még főzés során sem. Újdonság a szacharin és az aceszulfám kombinációja, a Sunipol C folyadék. A viszonylag alacsony árú termékek közül tökéletes édes ízével és stabilitásával kiemelkedik a Sunipol tabletta és folyadék. Hasonló összetételű a Vital folyadék is, bár az összetevőket más arányban tartalmazza. Az aszpartam Canderel tabletta és maltodextrinre felvitt "porcukor" formájában kapható. Azokon az üdítőitalokon, amelyeket aszpartammal édesítettek, az aszpartam Nutrasweet néven szerepel.
Félelemre nincs ok
Mindezen édesítőszereket a cukorbetegek akár mindennapos fogyasztásra is alkalmazhatják, szakemberek azt ajánlják, hogy a folyadékokat, a kávét, a teát, kakaót és limonádét stb. mindenképpen ezek valamelyikével édesítsék, de más ételek édesítésére is felhasználhatók. Bár időnként felröppen egy-egy rémhír a mesterséges édesítőszerek fogyasztásával kapcsolatban, aggodalomra semmi ok: ezek a szerek nem okoznak sem rákot, sem más betegséget, még akkor sem, ha az előírt mennyiség többszörösét fogyasztaná is el valaki.
Az egyre kedveltebb aszpartamot például többször "hírbe hozták", de ezeket a félelmeket a tudományos kutatások egyáltalán nem igazolták. A toxikológiai vizsgálatok eredményei alapján független szakértőkből álló nemzetközi fórumok, az EU Élelmiszer Tudományi Bizottsága (SCF) valamint a Közös FAO/WHO Élelmiszer Adalékanyag Szakértő Bizottság (JECFA) az aszpartam megengedhető napi beviteli szintjét, vagyis azt a mennyiséget, aminél egy életen át naponta elfogyasztva sem kell egészségkárosító hatástól tartani, 40 mg/testtömeg kg-ban állapították meg. Ez azt jelenti, hogy édesítőszer esetében naponta 155 db (!) tisztán aszpartam alapú édesítőtabletta elfogyasztása engedélyezett, márpedig ennyit egy nap alatt lehetetlen elfogyasztani.
A mesterséges édesítőszerek használatát terhesség idején elővigyázatosságból nem javasolják, de még egyetlen esetben sem észlelték magzatkárosító hatását.
Édesítőszerek az üdítő italokban
Az úgynevezett "light", vagyis energiamentes, diétás, 0 kalóriás szénsavas üdítőitalok is ezen mesterséges édesítőszerek valamelyikét tartalmazzák. Aki ezeket jobban kedveli, mint a tiszta ásványvizet, akkor is bátran fogyaszthatja, ha diabéteszes. A hozzáadott cukrot nem tartalmazó, diétás gyümölcsnektárokat szintén mesterséges édesítőszerekkel édesítik. Cukorbetegeknek azonban ezek fogyasztásakor számolniuk kell ezek átlagosan körülbelül ötszázaléknyi természetes cukortartalommal.
Óvatosan a cukorhelyettesítőkkel!
A diétás édesipar olyan édességek, illetve sütőipari termékek készítésénél, ahol a cukor tömege is nélkülözhetetlen, cukorhelyettesítőket használ. Legáltalánosabban elterjedt ezek közül a gyümölcscukor és a szorbit. A gyümölcscukor (fruktóz) a répacukornál 30-50 százalékkal édesebb. Miután természetes szénhidrát, minden gyümölcsben is megtalálható, a napi szénhidrát-fogyasztásba be kell számítani, és maximum napi 50 g bevitelét javasolják belőle. Mivel ugyanakkor a vércukrot csupán kismértékben emeli, ezért használható diétás cukorként is. A szorbit édesítőereje mintegy fele a közismert kristálycukorénak, a szacharóznak, ezért szacharinnal keverik. A szorbit a vércukrot a fruktózhoz hasonlóan csupán kis mértékben, de elhúzódóan emeli. A szorbit javasolt napi mennyisége maximum 30-50 g, amelyet be kell számítani a szénhidrátfogyasztásba is. Jó tudni, hogy egyeseknél bélpuffadást, hasmenést vált ki. A szorbitot általánosan használják a cukormentes rágógumik ízesítésére, mivel a cukorral ellentétben nem okoz fogszuvasodást.
Az adagoláshoz nem lehet általános módszert mondani, mert ahány termék, annyiféle vegyítésben szerepelnek bennük a cukorhelyettesítők, a használati utasításban és adagolási útmutatóban azonban nem olyan nehéz eligazodni. A többi pedig már ízlés dolga!
 
 
0 komment , kategória:  Diabétesz  
Diabetesz
  2011-06-24 16:15:01, péntek
 
  A természetes diabetikus ét­rendre: naponta 100 g zabpehely, három egyenlő részre osztva. Minden ételt cukor és liszt nélkül kell elkészíteni! Reggeli: 30 g zabpehelyből, savanyú almából, citromból, mogyoróból, őszibarackból, szilvából és pa­radicsomból készült müzli. Túró és 30 g vaj fogyasztható hozzá. Ebéd: nyers zöldségek, sárgarépa és cékla kivételével. Savanyú ká­poszta, egyéb káposztafélék, saláták, spe­nót. A salátákat kevés tejszínből készült ön­tettel ízesíthetjük. Borsó és sárgarépa kivé­telével párolt zöldségek, zabpehelyropogós vagy zabpehelyből készült palacsinta, 1 to­jás, fűszernövények; vagy almával és paradicsommal párolt savanyú káposzta, zabpehelyropogós, zellerpalacsinta (liszt nélkül), túró; vajban párolt töltött paradi­csom (zabpelyhet és mogyorót pirítunk, hagymával és fűszerekkel ízesítjük), mellé saláta tejszínes öntettel; vajban dinsztelt zöldbab, hagyma és paradicsom; vajban pá­rolt endívia hagymával, tejszínnel; uborka kaporral, zabkása; gombapogácsák párolt zöldséggel és salátával; rántotta sült paradi­csommal, salátával. Desszert: savanyú gyü­mölcs vagy cukormentes kompót. Vacsora: nyers zöldségek, sok túróval, 30 g vaj, 30 g zabpehelyből sült kenyér, savanyú uborka; vagy: túróval töltött uborka tojással, túró, zabkenyér, 30 g vaj; orosz tojás mus­társzósszal, salátával.

Cukrok: növényekben napenergia felhasz­nálásával termelődő, szénsavból és vízből álló vegyületek. A - fontos energiahordo­zók az élő szervezetek számára, energia fel­szabadulása közben vízzé és szénné égnek el. A szervezet számára legfontosabb ~ a tej-, szőlő- és gyümölcscukor. Keményítő formájában a burgonya, a gabonafélék, a gyümölcsök és a zöldfélék tartalmazzák. A szervezet ezekből a keményítőkből hasít­ja le az életfolyamatokhoz szükséges —at. A nád- és répacukrok ételek édesítésére al­kalmasak, ezeket kizárólag ételek ízesítésé­re, lekvárok tartósítására használjuk. A túl­zott mennyiségű cukor fogyasztása Bvita-min-hiányt és mészhiányt idéz elő. A fino­mított / helyett sokkal egészségesebb a méz, répaszirup vagy az édes aszalt gyü­mölcsök/ fogyasztása. A cukorbetegek sem­miféleképpen nem ehetnek finomított cuk­rot, szénhidrátszükségletüket csak kemé­nyítőkkel vagy gyümölcsökkel fedezhetik.
 
 
0 komment , kategória:  Diabétesz  
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 3 
2018.08 2018. Szeptember 2018.10
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 5560 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 0
  • e Hét: 1823
  • e Hónap: 6761
  • e Év: 175688
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.