Regisztráció  Belépés
tunkiss.blog.xfree.hu
,,Ahol a szavak elhagynak bennünket, ott kezdődik a zene." HEINRICH HEINE Kiss Tünde
2014.04.07
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 4 
Handel: Győzelmi kórus
  2015-04-06 09:12:34, hétfő
 
  Júdás Makkabeus (héberül Jehuda HaMakabi), a szír-görög uralom elleni felkelés (i.e. 167-160) vezetője volt, aki harci tetteiért kapta a Makabi (Pöröly) jelzőt. A zsidó történelem egyik legnagyobb harcosaként tartják számon Jozsua, Gideon és Dávid mellett. Júdás Makabeus volt az, aki i.sz. 165-ben kisöpörte a jeruzsálemi zsidó templomból a pogány szobrokat. Ennek az eseménynek állít emléket a Hanuka ünnepe.

A Júdás Makabeus című oratóriumot Händel 1746-ban, 61 éves korában írta, öt évvel a Messiás megalkotása után. A művet egy év múlva mutatták be először a londoni Covent Garden Színházban. A zeneszerző a művet Vilmosnak, Cumberland hercegének tiszteletére komponálta, aki 1746. április 16-án győzelmet aratott a trónkövetelő Charles Edward Stuart felett.

A Makkabeusok két könyve szerepel a katolikus Biblia ószövetségi részében úgynevezett
deuterokanonikus könyvként. Az elsőben olvashatunk a Jézus születése előtti 2. században
történt nagy zsidó lázadásról és szabadságharcról, amelyet a Makkabeus testvérek vezettek 4.
Antiokhosz Epiphanész szír uralkodó elnyomása ellen. Sikeres küzdelmük eredményeként
felújíthatták végül a jeruzsálemi templomot. A küzdelmet vezető Júdás Makkabeus a Messiás
Krisztus előképévé vált a keresztény bibliamagyarázók számára. Érthető, hogy az
oratóriumban őt köszöntő monumentális kórustétel dallamát több evangélikus országban
adventi énekként használják Friedrich Heinrich Ranke 19. századi versével (Tochter Zion,
freue dich - EG 13). Így köszöntik az adventben közelgő királyt, Jézust.
Händel oratóriumában Simon főpap felszólítására a jeruzsálemiek megtisztítják a
templomot a bálványoktól, miközben Júdás Makkabeus győzelmet arat az elnyomókon. A
csatából diadallal visszatérő győztest köszönti a Nézd a győztes, ékes hőst szöveggel magyarra
fordított kórustétel. Indokolt tehát, hogy Jézusra vonatkoztassuk ezt az éneket, és húsvéti
örömmel énekeljük, hiszen nagypénteken Jézus is ,,csatába indult", halálával pedig legyőzte a
halált, és győztes hősként fel is támadott. Ez a gondolati kapcsolat inspirálhatta az általunk
énekelt szöveg költőjét verse megírásakor.
Edmond Louis Budry nevét jószerivel csak ez az ének őrzi jószerivel csak ez az ének őrzi magyar nyelvterületen. A
svájci lelkész Vevey-ben született 1854 augusztusában, Lausanne-ban végezte iskoláit, és
Cullyben, a Szent Keresztről elnevezett templomban volt lelkész hosszú időn keresztül.
Később kilépett a nemzeti református egyházból, és a Vaud kantonbeli Szabad Evangéliumi
Egyház lelkésze lett. Végül visszatért szülővárosába, s ott hunyt el 1932-ben. Több éneket
fordított német, latin és angol nyelvről. Ezt az éneket 1884-ben vagy 1885-ben költötte, egy
harmadik forrás 1900-ra teszi a vers keletkezését. Magyarul Scholz László fordításában
énekeljük.
Az első versszak a húsvéti eseményt írja le. Ragyogó fény tölti be a világot, mert a sírról
elhengeríti a követ az angyal. És ő feltámadott! Nem csupán belső élmény, hanem valós
esemény hitünk alapja. A második versszak Isten népét szólítja meg: szeme előtt álljon
mindig Jézus, a Szabadító, amikor kételkedés, bizonytalanság fogná el. A harmadik versszak
teljesen személyessé válik. Az ő és a te után elérkezünk önmagunkhoz. Jézus győzelme az én
győzelmem is, ezért nincs bennem semmi félelem.
BENCE GÁBOR

Link

Németül az oratóriumból gyermekkórussal: Link




 
 
2 komment , kategória:  Handel  
Handel: Messiás
  2015-04-02 19:28:01, csütörtök
 
  A Messiás, mint korábban már volt róla szó, nem drámai oratórium, nem Krisztus életét meséli el, és nincs közvetlen köze a liturgiához sem, amolyan hitvallás. A szövegek nagy része ótestamentumi prófécia és zsoltár, nem Krisztusról van szó, hanem a Messiásról, a várt, a majdan eljövő, megfoghatatlan alakról. ,,A történetből sugárzik a zenére a kivételesség fénye ... A legnagyobb történethez, a legnagyobb hőshöz fűződő érzelmek szólnak a Messiás zenéjéből."[6] Az oratóriumban kiemelkedő a kórus szerepe (ez nem szokatlan Angliában, ahol igen fejlett kórusmozgalom volt), ezen kívül egy vagy két szoprán[7][Mj 6], egy alt, egy tenor és egy basszus működik közre. Händel eredeti zenekara huszonöt vonósból, két oboából, két fagottból, két trombitából és üstdobból állt, a basso continuót csembaló adta, a kórus 20-25 fős volt.[Mj 7] Később egyre monumentálisabb együttessel adták elő a darabot, ezek közül legnagyobb a Thomas Beecham által vezényelt Royal Philharmonic Orchestra volt 1959-ben, akik számára Eugene Goossens dolgozta át a művet. A zenekar - a vonóskaron kívül - három fuvolával illetve piccolóval, négy oboával, két klarinéttal, két fagottal, egy kontrafagottal, négy kürttel, két trombitával, három harsonával, tubával, hárfával, üstdobbal és más ütősökkel állt fel.

Händel az első bemutató után, és majd a későbbiekben is, egyre több változtatást, módosítást hajtott végre a Messiáson, amely változtatások oka főleg a mindenkori előadói apparátushoz való igazítás volt. Ennek következtében az oratóriumnak nincs állandósult verziója, a mai előadások és hangfelvételek során általában feltüntetik, melyik változatról van is szó. Ráadásul a darab olyan hosszú (több mint két órás), hogy manapság teljes egészében ritkán adják elő, még a hangfelvételek egy része is csak rövidített változatot tartalmaz.

Az oratórium a Messiás történetét meséli el. Az első rész a Krisztus előtti időkről és a Megváltó születéséről, a második a szenvedéstörténetről szól, a harmadik rész pedig a megváltásról elmélkedik.[5] Az áriák egy része visszafogottan operaszerű, de az oratórium meghatározó karakterét a kórusszámok adják. A Hallaluja utáni első szopránária bevezető sorát (,,I know that my Redeemer liveth" - ,,Tudom, hogy megváltóm él") vésték rá Händel westminsteri apátságbeli sírjára.
Link

Teljes mű: Link

Hallelujah: Link







Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiája Link
 
 
0 komment , kategória:  Handel  
Händel Messiás
  2014-12-26 11:15:27, péntek
 
  Georg Friedrich Händel Messiás című oratóriuma (HWV 56) a műfaj egyik leggrandiózusabb alkotása, Händel főműve. Az oratóriumot 1742-ben mutatták be Dublinban egy árvaház javára, és Händel életében kizárólag jótékonysági céllal adták elő.


A darab születése

Händel kiemelkedő kvalitású és fontosságú oratóriumai gyakorlatilag kényszerből születtek. Operái tulajdonképpen sorra megbuktak, a kor, az angliai szokások[Mj 1] pedig jobban kedveztek a vallásos témájú, ám színpad és színházi kellékek nélküli előadásoknak. Az oratórium amolyan helyettesítő műfaj lett, Händel a maga operaszezonjai számára, vagy inkább azok kiváltására kezdett oratóriumokat írni - 1732 után egyre többet, majd 1737 és 1739 között egy időre leállt ez a műfajú sorozat (az oratórium-előadások is megritkultak). Ezután a drámai oratóriumok helyett inkább a szemlélődő, morális oratóriumok kezdték érdekelni, bár 1739-ben még megírta a viszonylag cselekményes Sault. Az újfajta oratóriumok sorában először az Izrael Egyiptomban született meg, amelyben egyéni szereplők nincsenek is, a zenekar mellett csak kórust szerepeltet. Ezt követte a Cecilia-óda (Dryden szövegére), majd a L'Allegro, il Penseroso ed il Moderato következett (1740) (Milton szövegére, amit Jennens dolgozott át).


A Messiás szövegét Charles Jennens (1700-1773) angol költő állította össze. Jensens egy művelt földbirtokos családból származott, maga is jómódú és nagy műveltségű ember volt.[2] Egy kizárólag bibliai szövegre épülő darab ötlete feltehetően tőle származik.

Händel 1741 augusztusától foglalkozott a téma megzenésítésével, és mindössze huszonnégy nap alatt (augusztus 22 és szeptember 14. között) készült el vele (igaz, kölcsönzött a saját korábbi darabjaiból is részeket). Az angol hagyomány szerint a komponálást Jennings leicestershire-i kastélyában végezte (Gopsall Hall), de erről nincs bizonyíték. Ezt a darabot szánta dublini bemutatkozásának, miután Devonshire hercege, Írország kormányzója meghívta a komponistát egy jótékonysági előadássorozatra, az ottani kórház és más intézmények javára. Händel 1741 novemberében utazott Dublinbe, és a Messiást 1742. április 13-án mutatta be egy újonnan megnyitott koncertteremben (Neal's Music Hall). Az előadást Händel a csembaló mellől vezette, a zenekart pedig Matthew Dubourg vezényelte.[Mj 4] A bemutató rendkívül sikeres volt, a közönséget lenyűgözte az oratórium, de Händel egész dublini időszaka sikeres volt - mind anyagilag, mind művészileg.

A londoni bemutató 1743 tavaszán volt a Covent Gardenben[Mj 5], s ezután szokássá vált, hogy az oratóriumot - jótékonysági céllal - minden évben előadják a Foundling Hospital (árva- vagy lelencház) kápolnájában. Händel életében összesen harmincnégyszer adták elő, mindannyiszor az árvaház javára.[3] A Messiásnak rövid idő alatt egyre nagyobb lett a népszerűsége, és a kortárs zenetörténész Burney a következőket írta róla: ,,E szent oratórium, ahogyan eleinte nevezték, mivelhogy szövege teljes egészében a Szentírásból származik, a közönségnél igen nagy tetszést aratott, ezért Händel a legtisztább jótékonyságtól indíttatva arra a dicséretes elhatározásra jutott, hogy a Messiást minden évben előadja az árvaház javára. S ez így is történt élete végéig..."[4]

Nagy-Britanniában szokássá vált, hogy a Messiás legismertebb részlete, a kórus által előadott Halleluja alatt a közönség állva hallgatja a zenét. A szokás eredete II. György királyhoz (1683-1760) fűződik, aki a londoni premier előadásán felállt a Halleluja hallgatása közben, a közönség pedig követte őt.
Link


A komplett mű itt hallgatható: Link




Halleluja kórus: Link





 
 
0 komment , kategória:  Handel  
Handel: Judás Maccabeus
  2014-09-13 20:05:19, szombat
 
 




GEORG FRIEDRICH HÄNDEL

A barokk egyik legismertebb mestere. Apja udvari orvos volt, aki ellenezte, hogy fia zenei pályára lépjen. A szász-weissenfelsi herceg azonban felismerte a gyermek Händel tehetségét, és Halléban orgonistának taníttatta. Bár 1702-ben Händel beiratkozott a jogi karra, hamarosan a hallei dóm orgonistája lett. A próbaév letelte után Hamburgban az ottani operatársulat hegedűse, majd csembalistája lett.
Link




Judás Maccabeus- győzelmi kórus
Link



Vízizene Link

 
 
0 komment , kategória:  Handel  
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 4 
2017.11 2017. December 2018.01
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 3 db bejegyzés
e év: 257 db bejegyzés
Összes: 580 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 145
  • e Hét: 472
  • e Hónap: 2099
  • e Év: 46321
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.