Regisztráció  Belépés
tunkiss.blog.xfree.hu
,,Ahol a szavak elhagynak bennünket, ott kezdődik a zene." HEINRICH HEINE Kiss Tünde
2014.04.07
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/2 oldal   Bejegyzések száma: 13 
Relax Bach zenéjével
  2017-10-08 10:53:34, vasárnap
 
 




Egy videón:

00:00:00 - Overture (Suite) No. 3 in D Major, BWV 1068: II. Air, "Air on a G String"
00:04:57 - Brandenburg Concerto No. 2 in F Major, BWV 1047
00:09:25 - Concerto for 2 Violins in D Minor, BWV 1043
00:12:58 - Harpsichord Concerto in F Minor, BWV 1056: II. Largo
00:15:48 - Harpsichord Concerto in D Major, BWV 1045
00:23:10 - Violin Concerto in E Major, BWV 1042
00:30:32 - Concerto for Flute, Violin, Harpsichord and Strings in A Minor, BWV 1044, "Triple Concerto"
00:38:19 - Brandenburg Concerto No. 3 in G Major, BWV 1048
00:43:01 - Concerto for Violin and Oboe in C Minor, BWV 1060: I. Allegro
00:48:00 - Harpsichord Concerto in E Major, BWV 1053
00:55:36 - Orchestral Suite No. 2 in B Minor, BWV 1067: VII. Badinerie
00:56:55 - Toccata and Fugue in D Minor, BWV 565: Toccata
00:59:52 - Goldberg Variations, BWV 988: I. Aria
01:03:49 - Cello Suite No. 1 in G Major, BWV 1007: Prelude
01:06:20 - Concerto in the Italian Style, BWV 971, "Italian Concerto": I. Allegro
01:10:07 - Herz und Mund und Tat und Leben, BWV 147: X. Jesu, joy of man's desiring (arr. M. Hess)
01:13:21 - Violin Partita No. 3 in E Major, BWV 1006: I. Preludio
01:17:20 - Brandenburg Concerto No. 4 in G Major, BWV 1049: I. Allegro
01:23:41 - Well-Tempered Clavier, Book I: Prelude and Fugue No. 1 in C Major, BWV 846
01:28:04 - Anna Magdalena Notenbuch: Minuet in G Major, BWV Anh 114
01:29:36 - Violin Concerto in A Minor, BWV 1041: III. Allegro assai
01:33:21 - Kommt, eilet und laufet, BWV 249, "Easter Oratorio": Adagio
01:38:24 - Cantata Nº 208, 'Sheep May Safely Graze', BWV 208
01:42:55 - Air on the G String Suite No. 3, BWV 1068
01:46:21 - Double Violin Concerto in D minor BWV1043 - Largo ma non tanto
Link




 
 
0 komment , kategória:  Bach  
Készüljünk Húsvétra
  2017-04-09 10:10:47, vasárnap
 
  Lelkünket Bach zenéjével tudjunk felkészíteni az ünnepekre:






Link


Bach - Cantata 'Gloria in excelsis Deo' BWV 191 Link

"Ruht wohl, ihr heiligen Gebeine" Johannes-Passion Link


Károlyi Amy: Nagyhét

Jézus szenvedése újra érik,

a nagyhét újra ismétlődik.

Kicsit siet, vagy kicsit késik.

Hiába zöldellnek pálmaágak,

a zöld, az élő zöldnek nem felel.

Az ember hite belefárad,

a szenvedés megismétlődik.



De nem panaszkodhatsz másnak,

csak Jézusnak, Isten fiának.

Csak Jézusnak, aki feltámad.











 
 
0 komment , kategória:  Bach  
Virágvasárnap
  2016-03-20 19:11:54, vasárnap
 
 




Egy angol utazó, aki 1714-ben az elbűvölő türingiai Weimarban járt, naplójában lejegyezte: csodálatos zeneművet hallott egy bizonyos Bach mestertől virágvasárnap, ami Jézus jeruzsálemi bevonulását ,,szólaltatta" meg. Valóban, a jelzett évben, március 25-én volt a Himmelskönig, sei willkommen, Mennyei Király, Isten hozott! kezdetű kantáta (BWV 182) bemutatója. A közel harminc perces zenemű Tempore passionis, a passzió hetének kezdetén, virágvasárnap szólaltatta meg Megváltó Urunk nagyhetének elején a megváltás drámája első nagy taktusát, mozzanatát, a Hozsannás bevonulást Jeruzsálembe. Bach szövegkönyvének alapjául a virágvasárnapi evangéliumot választotta Máté 21,1-11 alapján, hozzávéve a Filippi levél gyönyörű Krisztus-himnuszát, az önmagát megüresítő Jézusról (Fil 2,5-11). De mi is történet akkor és ott az Olajfák hegye felől a szent városba induló Megváltó körül? Nagy leleplezések sorozata is volt az Ő bevonulása, egyénekről és tömegről, vallási vezetőkről és politikai hatalmasságokról, de a háttérben halk és csendes erővel mellette állókról is kiderült az igazság...

Írta: Dr. Békefy Lajos Facebookról mentettem


J.S. Bach / Himmelskönig, sei willkommen, BWV 182 Link


Ez a csodálatos korál is virágvasárnapra készült (J. S. Bach - "Jesus bleibet meine Freude" BWV 147) Link







 
 
0 komment , kategória:  Bach  
Bach: Ave Maria
  2015-05-02 21:24:35, szombat
 
 



Előadó: Jose Carreras: Link



Schubert: Ave Maria: Link





 
 
0 komment , kategória:  Bach  
Bach: Parasztkantáta
  2015-05-02 21:14:05, szombat
 
 




A Mer Hahn en neue Oberkeet vagy népszerű nevén a Parasztkantáta Johann Sebastian Bach legismertebb világi kantátája (BWV 212). 1742-ben keletkezett, szövegét Picander írta.

Történt, hogy 1742-ben Carl Heinrich von Dieskau udvari kamarás - a szász fejedelem hűbéradományaként - a birtokához csatolhatott három Lipcse környéki falut. Itt lehet megjegyezni, hogy Heinrich von Dieskau a 20. század egyik legnagyobb dalénekesének, Dietrich Fischer-Dieskaunak az őse volt. Az alkalomra ünnepséget rendeztek, amire Christian Friedrich Henrici (költői nevén Picander) egy népies nyelvezetű szöveget állított össze, és azt javasolta Bachnak, hogy a szöveg felhasználásával írjon kantátát, amivel Diskeaut köszönthetik az ünnepségen. Henrici egyébként polgári foglalkozását tekintve adószedő volt, Dieskeau pedig a szászországi adóügyek felügyelője, gyakorlatilag Henrici feljebbvalója volt, Bach egyik gyermekének pedig Dieskau volt a keresztapja, a kölcsönös érdekeltség tehát adott volt. A cím: Mer Hahn en neue Oberkeet (irodalmi németséggel Wir haben eine neue Obrigkeit, azaz Új elöljárónk van) lett.
A kantáta szövegének nagy része régies szász nyelvjárásban íródott, ezért a mai németeknek is magyarázatot kell fűzni egy-egy kifejezéshez. A zenei ellátás meglehetősen visszafogott: a kis vonószenekarhoz csupán egy fuvola és egy kürt társul, ezek is csak egy-egy áriában jutnak szóhoz (persze egy csembaló is kell, ami a basso continuót viszi). A vokalitást kis énekkar, egy szoprán és egy basszus képviseli. Mindez arra utal, hogy az ünnepségen kisszámú vendégsereg vett részt, és a darab nem lehetett túl hosszú sem, mert feltehetően a lakoma előtt hangzott el.

A zene meséje végtelenül egyszerű: a falusiak küldöttséggel járulnak újdonsült uruk elé (a szót egy asszony és egy férfi viszi), dicsérik jóságát, gazdagságát, miközben még szerelemről is szó esik. Az utolsó részben aztán elvonulnak a kocsmába, ahol a földesúr jóvoltából ingyen italozással fejezhetik be az ünneplést. Részletesen a Wikipédiában: (kattints a Link-re)
Link

Bárdos Lajos Iskola kórusától: Link

Teljes mű: Link





 
 
0 komment , kategória:  Bach  
Bach kantáták
  2015-04-04 19:21:25, szombat
 
 



Kantate ,,Erfreut euch, ihr Herzen" BWV 66 Link



Bach - Cantate BWV 66 - Erfreut euch, ihr Herzen! Link





 
 
0 komment , kategória:  Bach  
Bach: Húsvéti oratórium
  2015-04-04 19:01:58, szombat
 
  A Húsvéti oratórium (BWV 249, D-Dúr) Johann Sebastian Bach műve, amely 1725. április 1-jére datálható. Tíz tételből áll:
Ünnepélyes Sinfonia és Adagio (üstdobbal és 3 trombitával).
,,Kommt, eilet und laufet" korál megharmonizálása
Recitativo
,,Seele, deine Spezereien" szopránária ("a másik" Mária)
Recitativo
,,Sanft soll mein Todeskummer" tenorária (Szent Péter)
Recitativo
,,Saget, saget mir geschwinde" altária (Magdalai Mária)
Recitativo
,,Preis und Dank" - kórus

Ellentétben Bach Passióival, a Húsvéti oratóriumot, és az ugyancsak a feltámadás alkalmából komponált ,,Erfreut euch, ihr Herzen" című kantátát elsősorban nem a visszafogott szépség, hanem a magasztos dicsőítés atmoszférája hatja át.

Noha a dallamok minden tekintetben illő módon festik alá a húsvéti témájú szövegeket, eredetileg mindkét zenemű anyaga világi darab(ok)ból származik. Az adaptáció, különösen a saját műveké - amit annak idején ,,paródiaként" emlegettek - nem számított különösebb ritkaságnak, Handel és Purcell pedig kifejezetten gyakorta folyamodtak ehhez a módszerhez.

A BWV 249 jegyzékszámú Húsvéti oratórium első három tételének alapjául minden kétséget kizáróan egy - a ,,Brandenburgi versenyek"-hez hasonló - concerto szolgált, amely a ,,Sinfoniá"-ban felhangzó trombitáknak és üstdoboknak köszönhetően rögtön fenséges harmóniákkal jelzik előre a Feltámadás csodáját. Az ,,Adagio" oboaszólama a ,,világi" Bachtól megszokott zenei mélységek varázsával andalít, mielőtt megszólal a feltámadt Jézus sírjához hívogató, szárnyalóan ünnepélyes kórus. Az áriák ugyanakkor a kor gáláns stílusára jellemző szvitek táncainak tipikus motívumai felett szólalnak meg.
A BWV 66-os kantáta, jóllehet jóval rövidebb, mint a három bachi oratórium közül elsőként megszületett darab, éppoly fennkölt kórussal, és az evilágit az örökkévalóval éppoly csodásan egyesítő áriákkal teszik emlékezetessé a Feltámadást. A nyitó kórus ráadásul sok tekintetben rokonítható a Húsvéti oratórium kezdetével, hiszen éppúgy a trombiták (ezúttal hangsúlyos oboaszólamokkal megerősítve, azokkal versengve, nekik felelgetve) dominálnak benne, és teremtik meg a nyitány izgatott várakozást sugalló, mennyei örömöt előlegező hangulatát. Ehhez hasonlóan gyönyörű hangszeres-vokális melódiák korábban legfeljebb Purcell üdvözlő és születésnapi ódáiban szólaltak meg.

Az előadás is leginkább az angol zeneszerzőzseni dicsőítő műveinek legavatottabb interpretációira - a Gardiner- és Robet King-féle felvételekre - emlékeztet. A kórus, a szólisták és a zenekar tökéletes összhangban, hibátlan arányérzékkel szólaltatják meg a varázslatos harmóniákat, s mindez mindenekelőtt a belga régi zenei iskola számomra utolérhetetlen képviselőjének, Philippe Herreweghének, és válogatott zenekarának köszönhető.

Akárcsak a Passiókat, e két zeneművet is - mióta csak megismertem e felvételeket - kizárólag a Collegium Vocale és vezetőjük interpretációjában tudom elképzelni, meghallgatni. Ha létezik valóban kifogástalan, minden tekintetben és minden elemében felülmúlhatatlan előadás, Bach húsvéti műveinek Herreweghe-i felfogása kétségkívül ilyenekhez vezet.

Hiába próbálkozna bárki is jobbat, szebbet alkotni nála, éppúgy, mint maga Bach, ő is egy stílus, egy megközelítés végső határáig jutott el, ahonnan csupán visszafelé vezet út, mert az elért határon túl már az örökkévalóság lakozik. (Galamb Zoltán )
Link





 
 
1 komment , kategória:  Bach  
Bach: Máté passió
  2015-04-01 18:46:31, szerda
 
  A Máté-passió (BWV 244) Johann Sebastian Bach szólistákra, kettős kórusra és zenekarra írott oratorikus passiója. A mű gerincét Jézus Krisztus szenvedésének és halálának Máté evangéliuma szerinti elbeszélése szolgáltatja. Ezt egészítik ki közbeékelt passió-korálok, valamint Picander nevelő célzatú, áhítatos költeményei szabad kórustételek és áriák formájában megzenésítve. A Máté-passió és a János-passió Bach egyedüli, teljességében fennmaradt, hiteles passiói. Közel három órás előadási idejével a Máté-passió Bach legterjedelmesebb műve, mely csúcspontot jelent a protestáns egyházzenében.[1] Az ősbemutatóra 1727. április 11-én került sor a lipcsei Tamás-templomban. Bach halála után a mű feledésbe merült. 1829-ben a darab Felix Mendelssohn-Bartholdy vezényletével újra megszólalt, és ez indította el a Bach-reneszánszot. Link

Teljes mű: Link

Az első rész az ,,O Mensch, bewein dein Sünde Groß" nagyszabású motettikus stílusban szerkesztett korálfeldolgozással zárul (35. sz.), amelyben a koráldallamot az in ripieno szoprán erősíti. Link


A passió egy rondószerű altatódallal zárul ,,Wir setzen uns mit Tränen nieder" (78. sz.) ringató ¾-es ütemekben. Link







 
 
0 komment , kategória:  Bach  
Bach: hegedűverseny
  2015-03-30 20:30:23, hétfő
 
  A-moll hegedűverseny: Link



A nyitó tétel energikus tuttijában a Vivalditól elsajátított hangnem-rögzítésnek lehetünk tanúi, az alaptonalitás határozott körvonalait megrajzoló kezdő téma során. Ebből hasítja le a tétel további folyamán Bach azt a rövid, kéthangú motívumot, amellyel a szólóhegedű menetei közben a zenekar ,,emlékeztet" a témára. A koncertáló szólam egyébként inkább első az egyenlők között, semmint virtuóz módon emelkednék ki. Ritmikáját mindvégig egyenletes tizenhatod-mozgás jellemzi. A lassú tételben a passacaglia különleges formáját alkalmazta Bach: az ostinato basszusképlet időnként eltűnik, elhallgat, amikor pedig felhangzik, akkor rendszerint a szólóhangszer tart szünetet: ilyen módon félig-meddig a ritornell funkcióját is betölti a vissza-visszatérő, ünnepélyes basszustéma. A szólóhegedű ebben a tételben felszabadultabban muzsikál, kötetlenebbül deklamál, mint az első tételben vagy a Courante-jellegű fináléban — bár ez utóbbi a befejezés előtt lehetőséget nyújt a szóló virtuóz kadenciájára is. Link






 
 
0 komment , kategória:  Bach  
Bach orgonaművek
  2015-03-28 20:25:47, szombat
 
  d moll toccata és fúga Link

a moll fantázia és fúga. Előadja: Lehotka GáborLink

C-dur (kis) preludium és fuga - Herczeg Zoltán Link



 
 
0 komment , kategória:  Bach  
     1/2 oldal   Bejegyzések száma: 13 
2017.09 2017. Október 2017.11
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 1 db bejegyzés
e hónap: 51 db bejegyzés
e év: 230 db bejegyzés
Összes: 553 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 155
  • e Hét: 331
  • e Hónap: 4751
  • e Év: 36486
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.