Belépés
maroka.blog.xfree.hu
"Legyen béke és szeretet szívedben Boldogságod sose érjen véget" Antal Mária
1951.01.15
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/5 oldal   Bejegyzések száma: 46 
Útravaló – 2019. február 18.
  2019-02-18 08:29:47, hétfő
 
  Néha az az érzésünk támad, hogy ez a tó azért kell ide, hogy Jézus átmehessen a túlsó partra. Több esetben is csak így tud megszabadulni a már igen otromba kérdésektől. Ahogy az ember valaki miatt átmegy az utca másik oldalára - ő úgy megy át a tó túlsó partjára. Tudjuk, hogy végtelen a türelme, képes napokig maga is étlen-szomjan tanítani, összeszedni maradék erejét, és tenni még egy lépést, de az értetlen emberi magatartás őt is kizökkenti. Szinte látjuk magunk előtt a jelenetet, amit Márk leír. Szinte halljuk, amint Jézus sóhajt egy nagyot, látni véljük azt is, ahogy jobbjával legyint egyet, hajóba száll, a tanítványok pedig, mint annyiszor - nekifeszülnek az evezőlapátnak.  
 
0 komment , kategória:  Útravaló_Adoremus  
Útravaló – 2019. február 17., évközi 6. vasárnap
  2019-02-17 08:12:06, vasárnap
 
  Évekkel ezelőtt politikusok jártak nálam egyik alkalommal. Bejelentkeztek illendően, és - nyilvánvalóan a választásokra készülve - bemutatkozó látogatást tettek. Sajnálatukról biztosítottak, amiért az Egyháznak ilyen kevés jóakarója van a politikában. És ígérték, ha parlamentbe jutnak - messzemenően támogatják az Egyház érdekeit. Beszélgettünk erről még egy sort, majd elköszöntek.
-Azóta legalább háromszor költöztem. Költözés alatt a könyvek sokszor megfordulnak a kezek között. Pakolásuk közben az ember elméláz egyiknél-másiknál. Így botlottam bele egy szociológiai felmérésbe, amit a püspöki kar médiabizottsága készített már vagy húsz éve, a Magyar Tudományos Akadémia Társadalmi Konfliktusok Kutatóközpontja és a Szonda Ipsos felmérései alapján, a könyv címe: Az egyház mozgástereiről a mai Magyarországon. Szociológiai felmérés és elemző tanulmányok szólnak arról, hogy az Egyház társadalmi szerepe milyen csekély. Arról, hogy az Egyház csendes próbálkozásait hangos elutasítások veszik körül. Hogy a közéletben nem igazán meghatározó tényező az Egyház. Ezt többek között arra vezeti vissza, hogy az Egyház tagjai, akik elkötelezték magukat az Egyház tanítása iránt, a társadalom alsó rétegeiből tevődnek ki. Magyarán, a vallásos emberek társadalmi súlyuknál fogva elmaradnak a nem vallásosaktól. Ez pedig az Egyház megújulási törekvéseinek egyik legerősebb gátja.
- Ha ezt a szakmai elemzést lefordítjuk a ma felolvasott evangélium nyelvére, akkor szembe találjuk magunkat azzal az állítással, hogy az Egyház megújulásának gátjai azok, akiket Jézus boldognak nevez, azok, akikre Egyházat épített. Úgy is mondhatnám: mi magunk vagyunk a megújulás akadályai, mert nem vagyunk elég gazdagok, nem vagyunk befolyásos emberek, nem vagyunk országos jelentőségű politikusok. Csendben jegyzem meg, ha azok lennénk, nem az Egyház lenne-e az első, amelynek hátat fordítanánk? Igen - idézzük csak fel újra Jézus szavait: Boldogok vagytok ti szegények, ... ti, akik most éheztek, ... ti, akik most sírtok ... Olykor lázadunk ez ellen a boldogság ellen. Uram, hogy mondhatod boldognak a szegényt, az éhezőt, azt, aki sír? És közben tudjuk, sokan vannak, akik nem szegények sem lélekben - sem sehogy nem éheznek, nem szelídek, nem irgalmasok, nem tiszta szívűek, nem üldözöttek, nincsenek is megrágalmazva - mégsem boldogok!
- Jézusnak ez a programbeszéde. Nem hiszem, hogy bármelyik választást is megnyerhetné ezzel. Biztosan nem állítana maga mellé tömegeket. Viszont azt is láttuk a történelemben, hogyan pártolnak el a tömegek azoktól, akik földi paradicsomot ígértek, csak hogy bizalmukat megnyerjék. Jézus nem közhelyeket mond az embereknek. Keményen beszél, olyanokat, ami miatt sokan ott is hagyják őt. Mégis ő pontosan tudja, mit tesz velünk. Olyat mond, amilyet még nem mondtak: boldognak mondja a szerencsétlent. És aki ezek után is vele marad, az valószínűleg boldog is lesz: és nem csak azért, mert nem ijedt meg a saját árnyékától. Olyan, aki nem ebbe a világba helyezte bizalmát, hanem Istenbe. Vajon köztünk hányan vannak boldogok? És hányan énekelhetik együtt Kosztolányi Dezső Boldog, szomorú dalát, még mielőtt igaz lenne az utolsó mondat: ,,Itthon vagyok itt e világban / s már nem vagyok otthon az égben."
 
 
0 komment , kategória:  Útravaló_Adoremus  
Útravaló – 2019. február 16.
  2019-02-16 13:09:32, szombat
 
  Messziről jönni sokféleképpen lehet. A messziről jöttek hite aránylik a fáradtságukhoz. Elismerésnek számít, ha valaki messziről is eljön, hogy Jézussal találkozzék. Messziről indult vagy mélyről jött - szoktuk mondani arról, aki nagy utat tett meg, hogy idáig eljusson, ahol most tart. Ezért az, hogy mélyről (vagy messziről) jött valaki, nem megszólás és lenézés, hanem elismerése a teljesítménynek. Vannak a hitben is ugyancsak messziről jövők, akiknek örülünk, hiszen fáradságos utat tettek meg. Jézus éppen miattuk tesz csodát, megszaporítva a kenyeret, amiből aztán a közeliek is kapnak. Érdemes megfontolni ezt, miközben mi a szomszédból sem érünk oda időben (például a misére).  
 
0 komment , kategória:  Útravaló_Adoremus  
Útravaló – 2019. február 15.
  2019-02-15 10:50:47, péntek
 
  Nyisd meg, Uram, ajkamat, hogy dicséretedet hirdesse szavam. Ezzel mondattal kezdődik minden reggel a papi zsolozsma. Az istendicséret az első szó, ami elhagyja a felszentelt szolga ajkát.
Effata! - azaz nyílj meg, hangzik a mai evangéliumban Jézus szava is, és a siketnéma megszólal. De nem csupán megszólal, hanem ami ettől több: érthetően beszél. Mert attól, hogy valaki beszél, még messze van az, hogy ezt értelmesen is teszi. Nyílj meg - szól Jézus, és a néma beszélni kezd. Mint a teremtéskor: legyen világosság - és lőn. A Teremtő Szó ma is része életünk csodáinak, gondoljunk ezekre: ,,Én téged feloldozlak bűneidtől..., ez az én testem..., vedd a Szentlélek ajándékának a jelét..." - és lőn!
 
 
0 komment , kategória:  Útravaló_Adoremus  
Útravaló – 2019. február 14.
  2019-02-14 10:03:12, csütörtök
 
  Cirill és Metód testvérek a szláv egyházi nyelv megteremtői. És ahogyan mondani szokták: ,,nyelvében él a nemzet", a nyelv nemcsak a kommunikációnak, hanem a kommuniónak (közösségnek) is a megteremtője. A szláv egyházi nyelv születésének napjainkban is jelentősége van, mert a Biblia fordításán keresztül ment végbe. Ezért a szláv népek szinte alkotmányuk részeként tekintik a kereszténységet. Abban az európai kultúrában, ahol erős a kereszténység marginalizálására való törekvés, a szláv népek természetes szövetségesei minden keresztény gyökerű nemzetnek. Jézus ma is küldi tanítványait: bárányokat a farkasok közé. Ez a mondat sokat elárul, mert fordítva szokott lenni: a farkasok mennek a bárányok közé.  
 
0 komment , kategória:  Útravaló_Adoremus  
Útravaló – 2019. február 13.
  2019-02-13 08:25:43, szerda
 
  Anatómiai pontossággal meséli el, hogy az ételből hogyan lesz salak, csak azért, hogy az ételek tisztátalanságának kérdését egyszer s mindenkorra helyre tegye tanítványaiban. A tisztátalanság nem a belek, hanem a szív állapota. Nem kívülről jön, hanem belül van. Nem kint, hanem bent rendeződnek el a dolgok. Nem ami átmegy rajtunk, hanem ami belőlünk származik: ,,Az örök anyag boldogan halad / benned a belek alagútjain / és gazdag életet nyer a salak / a buzgó vesék forró kútjain!"
- írja József Attila az Ódában. És ugyanott:
,,Óh! mennyire szeretlek téged /
ki szóra bírtad egyaránt /
a szív legmélyebb üregeiben /
cseleit szövő, fondor magányt..." - Erről beszél a Mester is tanítványainak.
 
 
0 komment , kategória:  Útravaló_Adoremus  
Útravaló – 2019. február 12
  2019-02-12 09:28:33, kedd
 
  Mindig szokás volt, hogy az idősebbek a fiatalokat az ő egykori saját példájukkal próbálják útba igazítani: ,,bezzeg az én időmben..." Így kívánnak hagyományt teremteni, és elfogadtatni, hogy más volt régen a jó, és mennyire más ma a rossz. A szokás és hagyomány változatlan rutinjával ellenőrzött élet azonban a szegények és az egyszerű emberek számára börtönné válhat. Visszaköszön ez azon a ponton, amikor a főpapokhoz és a farizeusokhoz dolgavégezetlen térnek vissza a Jézus elfogására küldött szolgák, és kiderül: ,,Csak az átkozott népség hisz Jézusban, amely mit sem ért a törvényből" (Jn 7, 49-50). A szabály, hogy a törvény nem tudása nem mentesít, lehet a törvénytudók kiváltsága is.  
 
0 komment , kategória:  Útravaló_Adoremus  
Útravaló – 2019. február 11.
  2019-02-11 10:19:56, hétfő
 
  Újra és újra betegek árasztják el a partot, a tereket, a várost, ahol megjelenik. Ez is egyfajta csodálatos halfogás, hiszen áradnak feléjük az emberek. A tanítványok előzőleg a halászhálóba mint a megélhetésüket biztosító eszközbe kapaszkodtak, és húzták, feszítették, ahogy csak bírták. Ezek most a ruhája szegélye után kapnak. És húzzák-vonják, amerre elhalad. Ez nem az akkori egészségügy válsága, hanem bizalom az Úrban. Az ember tudja, hogy betegséget nemcsak gyógyszerek gyógyítanak, hanem a hit és a bizalom is. Gyógyít, ha valaki rátalál élete nyugvópontjára, beteljesedésére vagy megoldására Istenben. Mekkora hite van annak, aki ruhaszegélybe vagy Mária palástjába kapaszkodik!  
 
0 komment , kategória:  Útravaló_Adoremus  
Útravaló – 2019. február 10.
  2019-02-10 09:03:17, vasárnap
 
  Egy műhelyben, egy irodában, egy istállóban, egy telephelyen kétféle látvány fogadhat. Az egyik rendezett, és mindennek meg van a maga helye. A másikban összevissza dobált eszközök, maszatos, rendetlen és elhasznált tárgyak egymás hegyén-hátán hevernek. A jó mester arról is felismerhető, hogy rendben tartja környezetét, és tiszta eszközökkel dolgozik. Nem elég azonban csak az eszközöket tisztán tartani, az is lényeges, hogy tiszta módszerekkel dolgozzunk.
A mai evangéliumban azt halljuk, hogy Péterék a sikertelen éjszakai halászat után kiszálltak a csónakból, és hálóikat mosogatták. Szó szerint és átvitt értelemben is. A jó munkához és a sikerhez tiszta eszközök kellenek. A halászat ilyen szempontból igen kényes tevékenység. A hal érzékeny jószág, és egyből észreveszi, ha piszkos eszközzel akarják befogni. Még arra is gondolhatunk - és okkal -, hogy maga Jézus sem állt volna meg Péterék mellett, ha látja, hogy koszos a csónakjuk, gondozatlan a felszerelésük. Meg pláne, ha Péterék rapsicok! Más néven: tolvajok. Tehát Péterék hálóikat és az eszközeiket tették éppen rendbe, amikor Jézus kiválasztotta, és megszólította őket. Amikor vége lett a prédikációnak, akkor Péteréket meg akarta jutalmazni, egy emlékezetes nagy fogással. És figyeljük, mit mond Péternek! Evezz a mélyre! Tehát nem a sekélyes, könnyen felkavarodó, zavaros part menti vízben fogat velük halat, hanem a mély vízben. Ahol minden tiszta, nem zavaros. Ezzel azt is engedi, hogy a part mentén azok a szegény kis emberek fogják meg a mindennapi betevőjüket, akiknek nincs hajójuk, hogy a mélyben halásszanak - nem fogja ki előlük a halat. Éljenek ők is!
Mit tanulhatunk a történetből? Sajnos nagyon sokat tanulhatnánk. Naponta kapunk vaskos híreket egy-egy piszkos eszközzel, zavarosban szerzett nagy zsákmányról. Halljuk felnőttek, hallják fiatalok és a gyerekek, a jövő nemzedék. Csoda-e, hogy Isten kivonulni látszik ebből a dologból? Vagy hogy nem száll be a csónakunkba? De nézzük tovább Péteréket. Ezentúl emberhalász leszel, mondja neki Jézus. Lukács evangélista görögül írta ezt, és a görögben szó szerint így van: ezentúl embereket fogsz az életre!
Évekkel ezelőtt egy dokumentumfilmben jeleneteket mutattak be arról, hogy mekkora kárt tesz a tenger élővilágában a szennyezés. Amíg élek, emlékezni fogok azokra a képsorokra, amiket akkor láttam. Egy megsérült tankhajóból ömlik az olaj. A tengerparti sekély vízben emberek állnak gumioverallban, és fókákat mentenek. A nyúlós-ragacsos olajiszapban vergődtek szegény állatok. Már amelyik még élt. Férfiak és nők könnyeikkel küzdve mentették, ami még menthető. Másik kép: az alattomos dagály olyan közel sodorta a nagy testű tengeri állatokat, a ceteket a parthoz, hogy megfeneklettek, és órák hosszat vergődtek a sekély vízben. Képtelenek voltak visszajutni a mélybe. Hatalmas, több tíz tonnás tetemeik látvány-iszonyata félelmetes volt. Végig a part mentén kilométer hosszan haldokló bálnák. Az emberek mindenféle módszerekkel próbálták őket beljebb vontatni. Legalábbis amelyik még élt.
Mostantól fogva embereket fogsz az életre - mondja Jézus Péternek. Az a feladata minden apostolnak, minden papnak, minden kereszténynek, hogy kimentsük a bajból a társainkat.
 
 
0 komment , kategória:  Útravaló_Adoremus  
Útravaló – 2019. február 9.
  2019-02-09 13:54:08, szombat
 
  Nincs már magányos hely. Nincs a Földnek olyan pontja, ami ne őrizné az ember lábnyomát. Az ,,ökológiai lábnyom" kifejezés arra utal, amit az evangéliumban is hallunk: a hatalmas tömeg, pásztor és tanító nélkül, csak ténfereg és pusztít, fogyaszt és szemetel. Jézus feladja eredeti tervét, és tanítani kezdi a tömeget. Hogy lesz-e a tömegből közönség, a közönségből közösség, az nem a kereskedőktől, hanem a tanítóktól függ. Ezért nem szabad a tanítást a piaci folyamatok részévé tenni. Az embereknek ahhoz, hogy ne váljanak áldozattá, tanítók és pásztorok kellenek. Jézus az evangéliumban úgy döntött, hogy kisebb rossz az, ha a tanítók nem tudnak enni, mint ha a tömeg lelke nem kap eledelt.  
 
0 komment , kategória:  Útravaló_Adoremus  
     1/5 oldal   Bejegyzések száma: 46 
2019.01 2019. Február 2019.03
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 6 db bejegyzés
e hónap: 233 db bejegyzés
e év: 636 db bejegyzés
Összes: 37342 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 1222
  • e Hét: 3317
  • e Hónap: 41799
  • e Év: 103062
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2019 TVN.HU Kft.