Regisztráció  Belépés
gaby13.blog.xfree.hu
Voltunk ugy mint ti, lesztek ugy mint mi... gaby gabo13
1957.08.31
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 4 
Gyümölcseink, zöldségeink
  2011-08-23 14:17:09, kedd
 
  Gyümölcseink, zöldségeink vitamintartalmának megőrzése





Az épen megmaradt, megfelelően tárolt zöldségek és gyümölcsök, illetve a belőlük készült élelmiszerek vitamin és ásványianyag-tartalma folyamatosan csökken.

A legérzékenyebb a C-vitamin, amelynek mennyisége 20 °C-on egynapi tárolás során már 10-50%-kal csökken!
Kisebb a veszteség a hűtött tároláskor, legkevesebb pedig a mélyhűtött tárolás során. Az olyan zöldségfélékben és gyümölcsökben, amelyek mélyhűtését előfőzés előzi meg, tovább növekszik a művelet során fellépő vitamin és ásványianyag-veszteség. Az előfőzés során növénytől függően 30-80% is lehet a veszteség, míg a gőzben való előfőzésnél a veszteségek ennek felét sem teszik ki!
Az előfőzés nélkül, -18°C-on tárolt mélyhűtött gyümölcsök C-vitamin tartalma még féléves tárolás után is csak 10%-nál kisebb értékben csökken!
A különféle tartósító eljárások során jelentkező vitamin veszteségeket illetően a legkíméletesebb módszernek a fagyasztást tartjuk ( 10-25% veszteség), a befőttkészítés ( 30-40% veszteség), lekvárkészítés ( 50-70% veszteség), végül a szárítás következik ( 70-90% veszteség).
Az ételkészítés során is számolnunk kell a vitamintartalom csökkenésével, de hogy ez milyen mértékű, azt jelentősen befolyásolhatjuk. Kisebb a veszteség gőzöléskor, nagyobb ha a főzőlét (pl. burgonyafőzés, főzelékkészítés során) kiöntjük. Ilyenkor a vitamintartalom csökkenése az 50%-ot is meghaladhatja, mivel az el nem bomlott, de a főzőlébe kioldódott vitaminokat elveszítjük!
Hasonlóképpen megnövekszik a veszteség akkor, amikor a megtisztított zöldséget vízben áztatjuk. Az előre megtisztított burgonya felaprítva, vízben tárolva egy órán belül mind a C-vitamin, mind a B-vitamin tartalmából 10%-ot veszít, 12 óra múlva ugyanez 50% (C-vitamin) és 20%-ot (B-vitamin) jelent!
Az elmondottak alapján részesítsük előnyben a gőzölést a főzéssel szemben, főzéskor pedig minél kevesebb főzőlét használjunk, hogy azt az ételkészítés során teljes egészében fel tudjuk használni!

Ne főzzük túl az ételeket, minél kisebb hőhatás éri őket, annál többet tartanak meg értékes komponenseikből. Jól használhatjuk a kuktafazekat a kevés folyadékkal való kíméletes főzéshez, gőzöléshez. Kerüljük a zöldségfélék fölösleges áztatását is! Mind az alapanyagokat, mind a készételt tároljuk hidegen, hosszabb tároláskor mélyhűtve. Ily módon azonos mennyiségű élelmiszerből 20-50%-kal több vitaminhoz, ásványi anyaghoz juthatunk.
Természetesen legnagyobb mértékben akkor jut el hozzánk a vitamintartalom, ha nyersen fogyasztjuk a zöldség és gyümölcs tartalmakat. Ezen nem csak a nyers fogyasztást értjük, hanem a főzés nélkül készített saláták számtalan változatát is!
Bővítsük ki bátran velük étrendünket is!
 
 
1 komment , kategória:  étel-alapanyagok  
Fűszerolajak készítése házilag
  2011-06-15 09:21:31, szerda
 
 



Évekkel ezelőtt külföldi, mediterrán országokba kirándulások alkalmával, az ottani piacokon mindig megcsodáltam és vásároltam a csinos kis üvegekbe elkészített fűszerolajakból. Elvarázsolt az üvegekbe zárt növények világa, sokszor sajnáltam felbontani, inkább csak nézegettem.

Most, hogy már van saját kertem, megpróbálkoztam a fűszernövények termesztésével több, kevesebb sikerrel. A borsmenta úgy elterjedt, megértem kiirtani. A zsálya nagyon elbokrosodott .A bazsalikom hamar tönkrement. Édeskömény csak egy évig létezett. Vannak, azért amiket sikerült ebbe a rettenetes agyagos földbe betelepíteni. Kakukkfű, rozmaring, citromfű, kapor és a tárkony egész jól hajt.





Ezekből a fűszerekből most már 2 éve készítek különböző fűszerolajt és használom az ételek elkészítésénél. Így jellegzetes, különleges ízt adva az ételeknek.
Alaptermészetem, hogy szeretek összekombinálni, keverni, összekutyulni dolgokat, ételeket. A fűszerolaj készítésnél kiélhetem magam, jó és hasznos játék.





Most következzen egy kis ismertető.
Alapolaj.
Az olajak közül a legértékesebbek a hidegen sajtolt olajak, de sajnos nagyon drágák és korlátozott a szavatosságuk.
A finomított olajak olcsóbbak, hosszabb ideig eltarthatók, de íz-semlegesek. Ugyanakkor hiányzik belőlük sok-sok egészséges összetevő.

Olívaolaj: három különböző fajtája létezik. Legértékesebb a szűz olívaolaj. Alkalmas sütéshez, főzéshez salátaöntetek készítéséhez.
Dióolaj: jellegzetes dió íze miatt ideális salátaöntetek készítéséhez.
Kukoricacsíra-olaj: kukoricaszem csírájából állítják elő, ideális salátaöntetek készítéséhez. Jellegzetes, pikáns pattogatott kukorica ízt varázsol a salátákhoz.
Mogyoróolaj: lágy ízű, alkalmas sütéshez, főzéshez, különösen az ázsiai ételekkel harmonizál.
Szója és napraforgóolaj: mindkettő semleges ízű, alkalmas salátákhoz, sütéshez, főzéshez.
Tökmagolaj: könnyen emészthető. Aromája miatt főleg salátákhoz illik.

Tökmagolaj, Olívaolaj (több féle), Szója és napraforgóolaj mindig van a kamrámban.

Fűszerolajak készítése.
Fűszerolajak készítéséhez a Szója és napraforgóolaj mindkettő semleges íze miatt a legjobb választás. Én készítek olívaolajjal is, a salátákhoz, párolt zöldségfélékhez.
Válasszunk egy széles szájú, jól záródó üveget. Friss - nem túl karakteres ízű - olajt öntsünk bele. S néhány hétig - abban áztatjuk a kiválasztott fűszereket. A darabos vagy nagy levelű ízesítőket egészben adjuk az olajhoz, míg az apró szemű, illetve porló fűszereket előzőleg gézbe kötjük. Az ízeket szabadon kombinálhatjuk, a szükséges mennyiségek felmérésében pedig segíthet három példa: 5 dl olajhoz adjunk...
... 6 babérlevelet, 1 kávéskanálnyi fekete borsot, 5 gerezd fokhagymát, 2 kis fej hámozott hagymát és 3 darabka szerecsendió-virágot, vagy
... 1 kávéskanálnyi fekete borsot, ugyanannyi köménymagot és 1-1 kávéskanálnyi tárkony, majoránna, babérlevél vagy
... 1-1 kávéskanálnyi Borsika füvet, koriandert és mustármagot.

Van olyan forrás is, amely kifejezetten - fénytől védve, hűvös helyen- való pácolást, én inkább a napon való pácolást pártolom.( Nem a tűző napon, csak meleg világos helyen.) Eszerint egy üveget megtöltünk frissen szedett zöld-fűszerrel, felöntjük olajjal, a száját gézzel lefedjük, s az edényt világos helyre állítjuk. Minden nap egyszer felkeverjük, majd két hét elteltével megkóstoljuk. Ha az olaj már elég ízes, akkor leszűrjük, s jól zárható szép sima felületű üvegekbe töltjük. Néhány darabka fűszernövényt szépen elrendezve belerakunk. Főként abból, amelyik adja a jellegzetességét, pl. bazsalikom levél vagy egy szál rozmaring ágacska. S hűvös helyre tesszük. (Ha még nem eléggé átütő, akkor friss zöldet szedünk, s az olajt arra rászűrve folytatjuk a pácolást.
Arra is vigyázni kell, hogy a levelekre, magokra tapadva ne maradjanak nagy légbuborékok az olajban, mert ezeken a pontokon a fűszer bomlásnak indulhat.)
Az olaj gyorsan megavasodik, ezért a felbontott üveget hűvös, sötét helyen tartsuk vagy hűtőben, és lehetőleg hamar használjuk fel.





Általam kedvelt fűszerolaj fajták.

Bazsalikomos olaj. Tegyünk bele jó pár levél friss bazsalikomot, kevesebb majoránnát, oreganot, pár darab egész borsot és olíva olajjal öntsük fel. Elkészíthetjük napraforgó olajjal is. 2-3 hét elteltével használhatjuk is.
Felhasználható: salátához, majonéz készítéséhez, pácoláshoz, főzéshez. Bab és paradicsomos ételekhez.

Kakukkfüves olaj
Tegyünk bele jó pár ágacska friss kakukkfüvet, pár teáskanálnyi curry port,egész borsot, babérlevelet majd várjunk vele szintén pár hetet.
Felhasználható:mártások,húsok,halak, tészta és zöldségételek készítéséhez.

Rozmaringos olaj
Tegyünk bele jó pár ágacska friss rozmaringot, pár levél bazsalikomot, citromfűt, borsfűt, egész borsot, babérlevelet majd várjunk vele szintén pár hetet.
Felhasználható: mártások, húsok, gombás ételek készítéséhez.

Kerti füves olaj
Kis csokrot készítsünk az alábbi friss fűszerekből: babér, rozmaring, kakukkfű, zsálya. Tegyünk egy szép tiszta üveg aljába egész borsot, mustármagot. Óvatosan az üveg nyílásába tegyük a kis csokrot, vigyázzunk, ne törjön össze, és helyezzük bele az üvegbe. Töltsük fel az üveget olíva vagy napraforgó olajjal, zárjuk le jól. Pár hét elteltével használhatjuk: húsok pácolásához, saláták készítéséhez.

Gombás-füves olaj
Kis csokrot készítsünk az alábbi friss fűszerekből: babér, rozmaring, kakukkfű, majoránna. Tegyünk egy szép tiszta üveg aljába egész borsot, és szárított gomba szeleteket. ( Én a sötét trombitagombát és a vargányát szeretem). Óvatosan az üveg nyílásába tegyük a kis csokrot, vigyázzunk, ne törjön össze, és helyezzük bele az üvegbe. Töltsük fel az üveget olíva vagy napraforgó olajjal, zárjuk le jól. Pár hét elteltével használhatjuk: húsok pácolásához, sültekhez, vagdaltak, levesek készítéséhez.





Ajándék

A fűszerolajok, ha szépen ízlésesen vannak elkészítve, akkor nemcsak kiváló ételkészítési alapanyag, de hasznos és igen érdekes, és egyedi ajándék is tud lenni. Ajánlom mindenkinek, hogy ajándékozza meg ismerőseit, barátait a saját maga készített fűszerolajjal. Ez az én karácsonyi biotál ajándékcsomagom. Saját készítésű fűszerolajat, ananászlekvárt, birsalmasajtot, és nálunk termett piros mogyorót tartalmazott.




 
 
0 komment , kategória:  étel-alapanyagok  
Fodros kel...
  2011-05-18 11:40:24, szerda
 
 



A fodros kel valószínűleg a Földközi-tenger keleti vidékéről származik. Mivel nagyon szívós növény - az erős fagyot és a nagy meleget is kitűnően bírja - a világ minden táján megterem. A-, C-, B2-, B3-, B6- és E-vitamint, folsavat, kalciumot, foszfort, káliumot, mangánt, bioflavinoidokat, vasat, cinket, glükozinolátokat és rostot tartalmaz. Antioxidáns, rákmegelőző, energiaszintnövelő és stresszűző hatású. Méregteleníti a szervezetet. 100 grammjában 33 kcal van.
 
 
0 komment , kategória:  étel-alapanyagok  
Csiperkegomba...
  2011-05-17 14:52:33, kedd
 
 



Kb. 300 faját különböztethetjük meg. A leggyakoribbak a kerti csiperke és az erdei csiperke.
Kalapja fiatalon selymesen fehér, domború, de később ellaposodik és enyhén megsárgul. Tönkjén gallért látunk, illata kellemes.
A gombát soha ne hámozzuk meg. Ugyanis értékes tápanyagokat tartalmaz a kalap része, valamint zamata is megmarad. Mindig alaposan mossuk át. Csak közvetlenül a felhasználás előtt mossuk meg, mert gyorsan romlik, és ne áztassuk, mert egyrészt kioldódnak az értékes tápanyagok. Kalapjuk sötét vagy fehér színű de a kereskedelemi forgalomban a fehér kalapos csiperke a népszerűbb. Ízükben nincs nagy különbség, de jó tudni, hogy bár a fehér kalapos a népszerűbb, de kevesen tudják, hogy a sötét színű kalapos csiperke kevésbé romlik meg.
Legfontosabb tápanyaga a fehérje, mivel tápértéke állati eredetű fehérjéket tartalmaz, így húspótlóként is használható. Továbbá tartalmaz zsírokat, ásványi anyagokat, glutaminsavakat.
Gyógyhatású növényként is hasznosítják: kutatások szerint egyes betegségekre is alkalmazható mint pl: tbc, egyes rák betegségek.
A zsenge csiperke nyersen is fogyasztható. Párolni, sütni, főzni pedig csak egy rövid ideig kell. Töltelékekbe, rizottókba, levesekbe, salátákba.
A nagy fehérje- és víz tartalma miatt gyorsan romlik, ezért sose fogyasszunk a már nem friss gombás ételekből, mivel a romlott gomba súlyos mérgezéseket is okozhat, mert a kórokozók gyorsabban elszaporodnak benne.
 
 
0 komment , kategória:  étel-alapanyagok  
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 4 
2018.08 2018. Szeptember 2018.10
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 9852 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 44
  • e Hét: 559
  • e Hónap: 6690
  • e Év: 163144
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.