Belépés
m-irene.blog.xfree.hu
"Az élet szép, Tenéked magyarázzam." Molnár Irén
1955.05.20
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 6 
Hortobágyiné Magdi járt itt
  2011-11-21 21:48:48, hétfő
 
 

Link

Szia Drága Irénke!
Sok szeretettel küldöm.
puszillak:Magdi

Köszi
 
 
0 komment , kategória:  Munka  
Gobelin vagy falikárpit
  2009-05-14 21:19:36, csütörtök
 
 



Gobelin vagy falikárpit
==================
A népszerűségéből mit sem vesztő házi készítésű lakásdíszek készítőjüknek és ajándékozottjuknak is egyaránt élményt szerez. A gobelin pedig igazán sajátos hangulatot teremt.


Link
Stílusában nagyon hasonlít a fali szőttesekre, ám a kárpitokkal ellenben ezek az úgynevezett kanavára vastag, tompa hegyű tűvel, legtöbbször gyapjúfonállal öltve készülnek. A kanavák sokfélék lehetnek: a nagylyukútól az egészen apró szeműig váltakozhat az anyag összetétele, amelyet sok esetben gazdag színvilágban pompázó, előre nyomott (festett) motívumok díszítenek.

A gobelin kézimunkák királynőjének tartott tűgobelinek - bár már önmagukban is szemet gyönyörködtetőek - ötvösök, bútorkészítők, ékszerészek és bőrdíszművesek segítségével a magyar hagyományokat egyesítik: brossokat, gombokat, bútorokat, színházi táskákat, képkereteket, vagy antik dobozokat díszítenek, melyeken a parányi kézimunkák szivárványként tündökölnek.

Ezeket a keresztszemes öltésen alapuló lakásdíszítésre szolgáló textíliákat egyes történészek szívesen eredeztetik az ősmagyarok sátraiból, míg más források szerint nálunk csak a középkorban vált népszerűvé. Állítólag az első gobelinek a XVI. században jelentek meg Franciaországban, a párizsi Mouffetard-utcában. Készítőik Jean és Philibert Gobelin kelmefestő testvérpár voltak, kik műhelyükben azért készítették ezeket a portékákat, hogy az akkoriban nagyon divatos olasz festészettel keljenek versenyre. Céljuk az volt, hogy a gazdag főúri lakosztályok számára készítsenek kárpitokat.

A ragyogó üzleti lehetőséget felismerve, 1662-ben IV. Henrik minisztere, bizonyos Colbert az egész műhelyt felvásárolta, és helyén Királyi Manufaktúrát alapított. A hely ettől kezdve már nemcsak a gobelin-készítőknek, de az asztalosoknak és az ékszerészeknek is otthont adott, minek hatására az egyes művészetek ötvöződni kezdtek egymással. Azóta már ugyan évszázadok teltek el, de a franciák annyira ragaszkodnak a Gobelin-fivérek nevéhez kötődő tradícióhoz, hogy még ma is csak és kizárólag az egykori manufaktúra és annak leszármazottjai kezéből kikerült alkotásokat tekintik igazi gobelineknek. A többit - nemes egyszerűséggel - csak egyszerű falikárpitnak (tapisserie) titulálják.

A gobelin lelke az ábra, melyek gyakran vallási vagy irodalmi területről (lovagregények, szerelmes költészet) érkeztek. A rajzokat kezdetben az ablakon átszűrődő nap, illetve az üveglap elé helyezett gyertya által megvilágított felületen keresztül kopírozták a kelmékre, és csak később kezdték a lyukasztásos technikát alkalmazni. Ennek eljárása az volt, hogy a képet tartalmazó papírkép alá helyezték az anyagot és azon keresztül lyuggatták át a kívánt mintát, majd a kelmén szénporral rajzolták ki az ábrát. Később már tust is használtak, és közvetlenül az anyagra rajzolták a kivarrni szánt képet.

Nálunk a XIV. századból származó Besztercei szójegyzékben olvashatunk először olyan fali kárpitokról, melyek különleges szövési technikával készültek és a falak réseit borították. Egyes történészek szerint ezek a kárpitok az ősmagyarok sátraiból származnak, de ezeknek a nézeteknek ellentmondanak azok a források, amelyek szerint a szövés művészete hazánkban csak a középkorban terjedt el. Elődeink hétköznapjaiban mindenesetre a legdrágább műalkotások közé tartoztak ezek a szövőszékekből kikerült kárpitok, mivel a fonal akkoriban rendkívül drágának minősült. Értékét pedig csak növelte az, hogy a különleges technikával készült szőtteseket csak nagyon kevesen tudták elkészíteni.
Aki mégis értett hozzá, nagy becsben részesült, és megengedhette magának, hogy különleges díszruhába öltözve végezze munkáját. A gobelinképek mintáiul olyan festőóriások képei szolgáltak, mint Raffaello, Rubens és Boticelli, vagy Mányoki Ádám, Mindszenti Mihály és Rippl-Rónai József.


Link
Legnépszerűbbé a XIX. században, az iparosodás korában vált, akkoriban a polgári családok hölgyei lelték benne elfoglaltságuk lehetőségét. Tömeges gyártásba először Németország kezdett, Berlinben voltak először láthatók az előfestett, géppel nyomott minták, kivarrható képek.
A gobelin - a felgyorsult tempó, rohanós hétköznapok ellenére - máig sem veszített népszerűségéből. Széles választékban kapható párnadísz, falikép, babakelengye, menyasszonyi ruha, karácsonyi asztalterítő és számos változatában.



Link
 
 
1 komment , kategória:  Munka  
Most készült el
  2009-03-15 16:04:18, vasárnap
 
 

Link
Barátnőmnek készítettem, már csak a keret hiányzik.
 
 
2 komment , kategória:  Munka  
Kézimunka - Gobelin
  2009-01-20 18:46:28, kedd
 
 



A gobelin és az oktatás

Európában szinte egy időben jelentek meg a korabeli publikációk, könyvek ebben a témában. Az ezekben megtalálható motívumok főleg geometrikus ábrák, vagy virágokat, állatokat, embereket ábrázoló minták. A XVI. század közepéig a motívumok mellett technikai leírások is segítették ,,a nemes és erényes hölgyeket" a munkában - ezt követően az ismeretek megfelelő mértékben elterjedtek és asszimilálódtak, így erre nem volt tovább szükség.
A hímzésoktatásba való bevonásából születtek az első ún. mintakendők, melyek hasznos célt is szolgáltak: ezeken tanulták meg a növendékek a színek váltását, a különböző fortélyokat, valamint az abc-t és a számokat (leginkább 5-17 éves korú gyermekek hímeztek ilyet). Európától Amerikáig minden országban megvoltak a mintakendők jellegzetes elemei, általános motívumai. A legnagyobb hagyományokkal rendelkező országokban, Angliában, Németországban és Olaszországban ma is több múzeum létezik, ahol a híres gobelinek megtekinthetők (például: London, Berlin, Hamburg és Firenze).


Kerti jelenet a XVIII. századból

Osztrák-Magyar Monarchia

Az Osztrák-Magyar Monarchia uralkodóinak, többek közt Mária Teréziának és Sissi királynénak nyári rezidenciája a schönbrunni kastély volt, melynek 1400 szobája közül 40 ma is látogatható. A termek XVIII. és XIX. századi berendezésének részei a rokokó elemek, különleges parketták, kézimunkák és a kelet-ázsiai művészet. A fametszetek és festmények mellett gobelinek is díszítik a falakat. A kastély két termében különleges gobelinekkel lehet találkozni: A Napóleon-szobában ajándékozási ceremóniák, katonai és kerti jelenetek láthatók a gobelineken, a Gobelin Szalonban pedig hatalmas, XVIII. századi brüsszeli műveket lehet megcsodálni. Ez utóbbiak kikötői jeleneteket ábrázolnak, lovasokkal és halpiaccal. Említésre méltó az itt található, 6 db gobelinnel bevont fotel, melyek a 12 hónapot ábrázolják.

A kárpitok több évszázada használt tartozékai váraknak, kastélyoknak, hiszen a meleg gyapjú textilek - a kellemes látvány mellet - az időjárás ellen is védtek. A szövőmesterek a textilek felületét virágmintákkal, színes jelenetekkel díszítették, melyeket előzőleg a kartonfestők gondosan megterveztek. A XX. század elején változott a művek szándéka: a dekorativitás iránti igény mellett már érzelmi és intellektuális hatásokat is el kívánnak érni. A klasszikus kárpit vagy gobelin az elmúlt évtizedekben értékválságokat élt át, míg napjainkra - a kortárs képzőművészetben is - ismét népszerűvé vált.

A gobelin fajtái

Alapvetően kétféle gobelin létezik], amelyeket a felhasznált - többnyire előfestett - anyagok különböztetnek meg egymástól. Az előfestett vászon azt jelenti, hogy a kelmefestő, mint egy festővászonra, felfesti a mintát, így nincs más dolga a hímzőnek, mint a megfelelő színnel a megfelelő helyre ölteni. A gobelin egyik fajtája kis lyukú, merev kanavára vagy gyöngyvászonra készül, vékony pamutfonallal: ez a tűgobelin. A másik a nálunk talán jobban ismert, vastag gyapjúfonallal, nagy lyukú, merev kanavára hímzett ,,hagyományos" gobelin. Ezekből fali kárpitok, szőnyegek, bútorok, párnák és táskák készülnek. A gyapjú képek színgazdagsága megegyezik a tűgobelinekével, azonban méretükből és a fonal vastagágából adódóan öltésük nagyobb szemű. A miniatűrök felhasználására változatos lehetőségek kínálkoznak mind a lakótérben (dekorációk, kis terítők), mind hordható kiegészítőként (színházi táska, pénztárca, bross. A selyemszita a legapróbb anyag, amire tűgobelin hímezhető, és ez is többféle méretben létezik (121, 225 ill. 361 öltés/cm2). Erre leszámolható minta alapján hímeznek, s így finom rajzolat, gazdag színvilágú képek készíthetők. Egy 70-80.000 apró öltésből felépülő tűgobelin akár 80-100 színt is tartalmazhat. (Rendkívül borsos ára miatt selyemszita szinte egyáltalán nem kapható az üzletekben.)

Hímzéstechnikák

Háromféle öltéstechnika ismeretes, mellyel gobelin vászonra hímezhetünk. A munka színén mindhárom egyforma képet nyújt, a fonákján azonban jól megkülönböztethetőek.

Az első az Olvasóinkhoz talán legközelebb álló, úgynevezett ,,fél keresztöltés" technika, tehát csak jobbra dőlő öltéseket kell készíteni, keresztszemes technikával. Ilyenkor a hátoldalon függőleges vagy vízszintes vonalak keletkeznek. Ez a leggazdaságosabb megoldás a felhasznált fonalak mennyiségét tekintve.

A gyöngyöltés vagy petit point (ejtsd: pti poen) öltés során jobbról balra halad a munka: az öltésszem bal alsó sarkából a jobb felsőbe öltünk, majd ezt követően az így elkészített szemtől balra eső szemnél ugyanígy eljárva folytatjuk a hímzést. Bár a munka színe megegyezik a fél keresztszemes hímzésével, a hátoldala egészen más: függőleges vagy vízszintes vonalak helyett átlós szálakból álló, tömör felület jön létre (több fonalat is fogyaszt).

Az átlós sorú gobelinöltés, mint nevében is benne van, átlósan halad fentről lefelé, majd vissza. Ez a fajta öltés húzza össze legkevésbé a vásznat, a többihez ajánlott a hímzőkeret használata. Hátoldala egymásra merőleges fonalszálak összefüggő képét mutatja.

Forrás:[Székelyhidi Judit: "Bemutatjuk: a Gobelin" (Keresztszemes magazin) A szerző engedélyével]









 
 
1 komment , kategória:  Munka  
Kézimunka-Gobelin
  2009-01-18 18:22:59, vasárnap
 
 



A gobelin

A gobelin annyit jelent: szövött faliszőnyeg. Ezt a nevet Gilles Gobelin párizsi szövetfestőről kapta. A gobelin technikája az egyik legrégebbi, amely a stoppolás technikájával azonos, keleti eredetű. A XIII. században készültek az első gobelin szövetek, melyeket ruhák díszítéséül használtak. A XIV. században a francia, a német és a spanyol műhelyek vittek tökélyre. Az akkori gazdaság nyitott utat a hatalmas gobelinszövő műhelynek és ekkor készültek a legszebb darabok is.

Az 1800-as évek közepétől jelentek meg a festett lapok, tért hódítva a mai napig. A XXI. Század elején újra hódít a gobelin, ami a mai rohanó világunkban kicsit átértékelődött, de eredetiségét megtartotta. A minták és a festmények évszázadok óta változatlanok, így örök téma a tájkép, a csendélet, az arcok és a ruhák világa.





Történelmi áttekintés:
A XVIII. és XIX. század között számos változást élt át a gobelin hímzés, mind a formákat, technikákat, mind pedig a mintákat illetőleg. Míg kezdetben a képeken főként vadászjelenetek és természeti motívumok szerepeltek, az idő múltával egyre erőteljesebbé váltak a feminin motívumok - hiszen a XIX. századtól kezdve egyre inkább női tevékenységgé vált a kézimunkázás. Kezdetben ugyanis férfiak művelték, akik legalább olyan elismertek voltak, mint a korabeli festők. Ők is társaságokba tömörültek, a műhelyek védték termékeiket és azok minőségét - így a gobelin is fokozatosan teret hódított a kereskedelemben, megtalálta helyét az otthonokban, és jelentős szerepet vállalt az oktatásban. A kereskedelmi megrendelések mellett gyakori volt a fehér anyagon fehér hímzés, az emberalak ábrázolása (gyerekek számára), és az egyház is komoly megrendelőnek számított: egyszerűbb mintákkal, főleg virágmotívumokkal díszített, dekoratív munkákra volt kereslet.





A gobelin fajtái
Alapvetően kétféle gobelin létezik, amelyeket a felhasznált - többnyire előfestett - anyagok különböztetnek meg egymástól. Az előfestett vászon azt jelenti, hogy a kelmefestő, mint egy festővászonra, felfesti a mintát, így nincs más dolga a hímzőnek, mint a megfelelő színnel a megfelelő helyre ölteni. A gobelin egyik fajtája kis lukú, merev kanavára vagy gyöngyvászonra készül, vékony pamutfonallal: ez a tűgobelin. A másik a nálunk talán jobban ismert, vastag gyapjúfonallal, nagy lukú, merev kanavára hímzett ,,hagyományos" gobelin. Ezekből fali kárpitok, szőnyegek, bútorok, párnák és táskák készülnek. A gyapjú képek színgazdagsága megegyezik a tűgobelinekével, azonban méretükből és a fonal vastagágából adódóan öltésük nagyobb szemű. A miniatűrök felhasználására változatos lehetőségek kínálkoznak mind a lakótérben (dekorációk, kis terítők), mind hordható kiegészítőként (színházi táska, pénztárca, bross. A selyemszita a legapróbb anyag, amire tűgobelin hímezhető, és ez is többféle méretben létezik (121, 225 ill. 361 öltés/cm2). Erre leszámolható minta alapján hímeznek, s így finom rajzolat, gazdag színvilágú képek készíthetők. Egy 70-80.000 apró öltésből felépülő tűgobelin akár 80-100 színt is tartalmazhat. (Rendkívül borsos ára miatt selyemszita szinte egyáltalán nem kapható az üzletekben.)





 
 
0 komment , kategória:  Munka  
Kézimunka
  2009-01-06 20:21:24, kedd
 
  Elkészült egy új gobelin képem. 18x24 cm, nem nagy, de volt mit öltögetni rajta. Most egy tájképet kezdtem el varrni a barátnőmnek, férje névnapjára kellene kész lennem. Remélem sikerül.




Link
 
 
0 komment , kategória:  Munka  
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 6 
2018.09 2018. Október 2018.11
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 23925 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 177
  • e Hét: 1516
  • e Hónap: 6166
  • e Év: 231305
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.