Regisztráció  Belépés
klementinagidro.blog.xfree.hu
Embernek lenni! Csak embernek lenni, semmi egyébnek, De annak egésznek, épnek, Föld-szülte földnek És Isten-lehelte szépnek. Gidró Klementina
1975.11.01
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/2 oldal   Bejegyzések száma: 11 
Házi dolgozat írása
  2015-05-09 23:10:03, szombat
 
  Házi dolgozat írása

Feladatként kaptad? Vagy te magad szeretnél egy ilyen szorgalmi feladat elkészítésével jó jegyhez jutni? Mindkettő igaz lehet.
Ha a tanárod pontosan leírja neked, hogy mit is vár el, akkor nem kell tovább olvasnod, mert csak annyi a dolgod, hogy kövesd az utasításokat.
Ha önszorgalomból állsz neki a gyártásának, akkor jó, ha tudod, hogy milyen is legyen a műved ahhoz, hogy tényleg kaphass is rá valami dicséretes jegyet. Ebben szolgálhatok neked pár tanáccsal az alábbiakban.
Ha azt hitted, hogy megírom helyetted, hát tévedtél! Én már megírtam a magaméit, te is írd csak meg a tieidet! Képes vagy rá!

Tartalom

1. Olyan témát válassz, amely kapcsolódik a tananyaghoz. (Például, ha a biológia órán a karalábéról tanulsz, akkor ne akarj Kína ősi találmányairól írt szöveggel villogni, mert az nem lesz nyerő!

2. Új, érdekes információt is tartalmazzon az írásod, és ne a tankönyv szövegét akard visszhangozni, ezért ehhez kutatómunkát kell végezned a könyvtárban vagy az interneten. Egy kicsit mélyebbre kell ásni pár részletnél. (Például, ha a Francia forradalomról írsz, akkor nyugodtan lehet pár mondat arról az életformáról, amelyet a francia udvarban követtek, és egyik oka volt a tömeg nemtetszésének is.

3. A téma szerkesztésénél használd azt a tudást, amelyet a magyar órákon kaptál! A fogalmazások írásánál a tanító néni, magyartanár biztos sokat okosított, hogy milyen szerkezeti részei is vannak egy jellemzésnek, leírásnak. Szerinted miért tették? Nyilván azért, hogy később alkalmazd ezt az ismeretet! Nem óhajtom a sok-sok órai anyagot elismételni neked, csak pár dologra tenném a hangsúlyt:

3/a. Legyen a mondanivaló egy jól kivehető szálra fűzve, aminek van eleje, közepe, vége. Jusson el a leírt szöveg valahonnan valahová, egy logikai sort követően.

3/b. A bevezetőben megindokolhatod, hogy miért írsz arról, amiről, tehetsz fel kérdéseket, hogy felkeltsd az érdeklődését az olvasónak, felvázolhatsz egy problémát, amit aztán szépen megoldasz később.

3/c. Jellemzésnél a bevezetőben jó, ha kiderül, hogy kit vagy mit jellemzel, és persze, hogy miért pont azt, illetve őt.

3/d. A tartalmi részben kifejtheted mások és saját magad álláspontját is a dologgal kapcsolatban. Legyen az elején egy kis történelmi visszatekintés, majd pedig a részletes jellemzése, bemutatása a témának.

3/e. Érdekesebb a kifejtés akkor, ha bizonyos dolgokat szembeállítasz egymással, és mellettük illetve ellenük érvelve - mint egy képzeletbeli bíróságon - sorakoztatod fel a tényeket.



4. A záró részben próbálj olyan megállapítást tenni befejezésül, amely mindenki számára okulásul, tanácsként szolgálhat.
Külalak, forma

1. Ha még nem tudsz a számítógéppel bánni, akkor kézzel is írhatod a házi dolgozatot.

1/a. Érdemes először piszkozatot készíteni, hogy lehessen benne javításokat végezni. Javaslom ezt megmutatni valamelyik szülődnek is, aki a rémes helyesírási hibákra felhívja a figyelmed, esetleg más tanácsokat is adhat neked.

1/b. Tisztázásnál csakis tollal írj! Ceruzával ilyen munkát nem ildomos készíteni, elvégre már első osztályban megtanultad a toll használatát.

1/c. Hibáztál? Rontottál? Van ilyen. Ha úgy hagyod, az viszont hiba! Másold át! Ha kell többször is, hogy ne legyen áthúzás, firkálás benne! Elvégre 5-öst akarsz, vagy mit?

1/d. A kézzel írt házi dolgozatot próbáld szépen is írni, és ne macskakaparással. Ránézni is jobb az ilyenre, és az első benyomás sokkal jobb lesz a tanárodban is. Én tudom, hogy tudsz szépen is írni, ha akarsz, tehát most erőltesd meg magad egy kicsit!

1/e. Ha tudsz jól rajzolni, akkor készíthetsz egy kis képet a szöveged aljára, vagy akár valamelyik bekezdéshez is. Próbáld középre tenni ezt. Ha valahonnan vágsz ki képet, és azt akarod beragasztani, akkor figyelj arra, hogy ne használj túl sok ragasztót, mert átüt a papíron.

1/f. Írhatsz nyugodtan vonalas lapra, ha azonban igazán jót akarsz, akkor használj sima A-4-es papírt, amihez nagyon hasznos a sorvezető használata, hogy ne legyen olyan, hogy a szöveged az egyik sarokból az ellentétes sarokba jut. Azzal szépen egyenesen tudsz írni. Én mindig használok ilyet, tehát nem szégyen! (Tudod, az okos ember használja a segédeszközöket, a buta meg nem. Mivel te okos vagy, amiben egy percig sem kételkedem, élj is vele!)

1/g. Ha alcímeket teszel a szövegbe, és alá akarod húzni, használj vonalzót! Ne szabadkézzel csinálj ilyet, mert olyan lesz, mint az "ökör pisi". Használhatsz színes tollakat is ilyenkor, csak arra vigyázz, hogy ne legyen olyan a kész műved, mint egy papagáj tollszíne. A túl csiri-csáré nem szép látvány!

2. Ha képes vagy számítógéppel dolgozni, és tanultál már szövegszerkesztést is, akkor készítsd ezzel a munkádat! Ha nincs saját géped otthon, akkor kérj erre engedélyt az iskolában lévő gép használatára. Ha tisztességesen kérsz, meg is fogják engedni neked.

2/a Nincs más dolgod, mint a házi dolgozat készítésnél talált anyagot megfelelő módon szerkeszteni. Ahogy tanultad:

> Legyen cím - Nagyobb, vastagított betűkkel írva.

> Legyen tagolva a szöveged, és ne folyjon teljesen egybe. Használj több helyen új bekezdést (üss entert), ahol új gondolatokat akarsz közölni.

> Felsorolásoknál használj valamilyen karaktert (kötőjel, csillag, hullám, stb.), esetleg behúzást, ahogy ebben a pontban én is csináltam, mert kicsit pofásabbá teszi a szöveget.

> Használj sorkizárt szövegrendezést, mert akkor mindkét oldala a szövegednek szép egységes lesz.

> Ha képeket is teszel bele, akkor azokat érdemes középre igazítani, hogy ne valami oldalba vert hatást keltsenek, kivéve, ha ezeket egy-egy szövegrészen belülre akarod tenni, mint ahogy az újságokban is látható.

> Megteheted azt is, hogy a szövegszerkesztőben eleve két hasábra osztod a lapot, és így tagolod az egységes szövegképet.

> Fontosabb alcímeknél használhatsz vastagított betűt, aláhúzásokat, illetve nagyobb betűnagyságot.

> Érdekesebb lehet a szöveg, ha az alcímeket esetleg más betűtípussal írod, vagy a kezdőbetűket írod iniciálé szerűen más betűtípussal.

> Ha van színes nyomtató, akkor akár színekkel is kiemelhetsz címeket, alcímeket, hogy még jobban eltérjenek a többi szöveges résztől, ebben az esetben a képeid is mutatósabbak lesznek persze.

> A helyesírás ellenőrző használata melegen ajánlott!

2/b Ha kinyomtatod az írásod, figyelj arra, hogy a nyomtató ne maszatoljon! Legtöbbször fehér papírra történik a nyomtatás, ám egy extra munkát már színes papíralapra is tehetsz, vigyázva, hogy a szerkesztésnél használt színeket ne üsse agyon a papír színe.



3. Ha már annyit dolgoztál, akár kézzel, akár géppel írva, írd rá a neved, és az osztályod, esetleg az évszámot, amikor csináltad! Két megoldás közül választhatsz:

* A cím alá írod, hogy: Készítette: Magyar Caesar 7. a /2011.

* A dolgozat végére írod, hogy: Készítette: Magyar Caesar 7./5 - 2011.

Ha géppel van írva, elég rondán néz ki, ha kézzel odafirkálod valahova a neved. Nem is értem, hogyan felejti el sok mindenki a nevét leírni ilyen munkáknál? Mivel többen is adnak be ilyeneket, honnan ássa ki a tanárod, hogy ez a tied volt, mondjuk egy-két óra múlva, amikor esetleg jobban ráér átnézni? Már régen elfelejti, hogy melyik kié! A te érdeked, hogy névvel lásd el, tehát ne feledkezz meg róla! Az osztály pedig azért kell, mert több azonos nevű gyerek is lehet egy iskolában, a tanárod nem csak téged taníthat azzal a névvel. Nehogy összekeverjen valami kisebb gyerekkel, és neki adjon 5-öst, mert az neked lenne égés!



Nos, Kedves!
Száz szónak is egy a vége! Használd a magyarórán és az informatikaórán tanultakat a házi dolgozat írásakor, hiszen lehetne még további részletekkel tömni a fejedet!
Azonban, ha sikerült az én tanácsaimmal 5-öst szerezned, veled fogok örülni, ha tudok majd róla! Sok sikert!

A kollégáimnak ajánlom!

Nagyon jól bevált az a gyakorlat, hogy összedolgozunk egymással néhányan a kollégáimmal a házi dolgozatokat illetően. Az én szaktárgyam olyan, hogy lehet érdekes munkákat kérni a gyerekektől, illetve ők is tudnak információkat keresni hozzá a könyvekben és az interneten, ha maguktól készítenek ilyet. Amikor a gyermek beadja a munkáját nekem, akkor azt én főleg tartalmilag értékelem a külalakon kívül. Utána odaadom a magyartanárnak, aki a magyar nyelv szempontjából, a fogalmazás alapelveinek szempontjából nézi meg. Ha géppel készült a munka, akkor az informatika tanár is megnézi, és a tanult szövegszerkesztési elvek alkalmazását figyeli benne. Természetesen, a gyerekek tisztában vannak azzal, hogy ez így lesz, hisz előzetesen erről tájékoztattuk őket. Ha igazán jó a munka, akkor akár mindhárom tárgyból értékelve lehet a gyermek, hiszen olyan munkát végzett, amely mindegyik igényeit kielégíti. Természetesen, ez nem biztos, hogy így is van, ha valahol van hiba. Ez remek alkalom arra is, hogy a gyermeknek további tanácsokat adjunk a jövőbeni munkáinak az elkészítéséhez, javítva a hibákat.
A tapasztalatom az, hogy a gyerekek igyekeznek megfelelni minden szempontnak, törekednek a tanultak alkalmazására, ami mindenképpen pozitív dolog. Szeretném azt is leszögezni, hogy olyan munkára, amely kontrol nélkül másol át az interneten lévő anyagot, és szerkesztés nélkül van beadva, nem lehet ötöst kapni. A gyereknek "benne kell lenni" a beadott dolgozatban.
Persze, ahhoz, hogy a kollégákkal összedolgozzunk, alapfeltétele az, hogy jóban vagyunk egymással. Ez nálunk így van.
Mivel sok szempontból hasznos ez az eljárás, azért bátorkodtam megemlíteni, hátha máshol is kipróbálják.
 
 
0 komment , kategória:  Iskolaszolga   
Iskolás a gyermekem! Jaj!
  2015-05-09 23:04:30, szombat
 
 
Iskolás a gyermekem! Jaj!
/Tanácsok szülőknek/

Kedves Anyuka, Apuka, Nagymama, Nagypapa, Gondviselő!

Rendhagyó módon, egy igaz történettel kezdem, ami talán rávilágít több dologra is, amelyek a gyermek iskolai előmeneteléhez való hozzáállás lényegei:

Volt egy gyönyörű, okos, ügyes gyermek, aki eljutott az egyetemig is már. Ott azonban nem sikerült neki az első féléve sem, de nem merte a szüleinek bevallani. Otthon azt mondta, hogy minden rendben van, és évekig járt tovább az "egyetemre", illetve, senki nem tudja, hogy hova is járt, míg nem, elkövetkezett a diplomaosztás ideje. A szülők virágot rendeltek, és készültek a nagy ünnepségre. Ekkor jelentkezett náluk a rendőrség, és közölték a szülőkkel, hogy megtalálták a gyermeküket borzalmas körülmények között, aki végül is öngyilkos lett, mert nem tudta tovább viselni a szégyenét.

Nos. Amikor ez a borzalmas tragédia történt, a saját lányom is az egyetemen tanult. Halálosan megrémültem, és azonnal megkerestem telefonon. Elmeséltem neki a történteket, mire ő úgy válaszolt, hogy: "Anya! Én is ismerek itt ilyeneket, akik már rég kibuktak, de nem merik otthon megmondani. Úgy csinálnak, mintha még mindig járnának a suliba. Sajnos, nem egyedi eset!"
Én közöltem a lányommal, hogy engem nem érdekel, hogy hányszor bukik meg, nem érdekel, hogy hány év alatt végzi el az egyetemet, vagy el sem végzi, ha úgy adódik, sőt az sem érdekel, ha csak kukázni fog, de ne csináljon olyan őrültséget, hogy ezt lehazudja nekem, és tragédiát csinál belőle. Az egész nem ér annyit! Nekem ő egészségesen kell!
Jegyzem, én mindig tudtam a lányom rossz jegyeiről is, a vizsgáiról is, és mindig nagyon szurkoltam neki, hogy sikerüljön. Ha nem sikerült, vigasztaltam. Kisebb korában mindig aláírtam a jegyeit, minden félév végén bemutatta a bizonyítványát, később az indexét. Tudtam róla, hogy hol tart. Tudtam, hogy mire számíthatok vele kapcsolatban.
Nem fogadom el az olyan indokot, hogy nincs időm a gyerekre! Ez kamu! Az a szülő, aki ilyet mond, saját magát csapja be. Ha magának hazudik, hogy vár el a gyermekétől őszinteséget? A nap 24 órából áll. 1 perc elég egy kérdésre. Annyi pedig, biztos van!

Talán már értik, hogy miért írtam le az ominózus történetet. Semmi! Igen, semmi nem lehet fontosabb, mint a gyermek és szülő közötti bizalom, és a megfelelő elvárás, ha tanulásról van szó.
I. Ezért, tisztelettel kérem Önöket, hogy:
1. Ismerjék meg a gyermekük képességét - REÁLISAN!!!!!
Ne a saját vágyaiknak megfelelő elvárást támasszanak a gyermek elé, hanem, ami az ő képességeiből következhet. Ez nagyon-nagyon fontos! Igen, olykor tudomásul kell venni, hogy szuper értelmes szülőknek is lehet kevésbé okos gyermeke! Na és? Nem lesz feltaláló, majd lesz más, amiben lehet nagyon jó.

2. Soha ne fenyegessék a gyermeket a tanulási képességéből adódó gyengébb előmenetel miatt! Semmi értelme! Higgyék el. A jó képességű tanulót a szorgalom hiánya miatt, már megróhatják, kisebb büntetéseket használhatnak - tiltások valamitől, feltételek szabása -, de megverni ne verjék ekkor sem! Soha ne bántsák a gyereket rossz jegyek miatt! Soha! Kérem, higgyék el, hogy az rossz módszer! (A fegyelmezetlenség egy másik tészta, és erről már más véleményen vagyok, de arról most itt nem akarok szót ejteni.)

3. Soha ne haragudjanak a gyerekre a jegyei miatt! Szeressék akkor is, ha gyengébben teljesít! Ő az Önök műve!

4. Soha ne idegeskedjenek, ha a gyerek nem tudja elsőre felmondani a leckét. Küldjék vissza tovább tanulni, de ne kiabáljanak vele, és főleg, ne nevezzék hülyének! Lehet, hogy tényleg butuskának született, de akkor se mondják ezt neki! Sokkal rosszabb lesz később, mert az önbecsülése mélyen alá lesz ásva, és még rosszabbul fog teljesíteni.

5. Azoknál a gyerekeknél, akik speciális képzést igényelnek, ne akarják "benyomni" őket egy normál iskolai közösségbe, ha a szakértő ezt nem támogatja. A pedagógusok sem tudják megvédeni az ilyen gyerekeket a társaik megalázó megjegyzéseitől, ami a gyermek lelkét is tönkre vágja. Az Önök hiúságának lehet, hogy jó, ha nem kell kijelenteni, hogy a gyerek máshova jár, de a gyermekkel mi lesz? Az ő fejlődése érdekében a szakemberre kell hallgatni. Tegyék azt!

II. Mit tehetek otthon a gyerek jobb eredményéért?

1. Valami nem megy a gyereknek? Mással megbirkózik, azzal meg nem? Hááát, van ilyen. Ebben az esetben a gyakorlás, a vele való tanulás, esetleg szakember korrepetálása segíthet a gondon. Itt azért megjegyezném, hogy sok esetben valami mélyebb oka van annak, hogy a gyerkőc azt a tárgyat nem tudja jól tanulni. Például:
- volt valami a szöveges tartalomban, ami benne viszolygást váltott ki valamikor;
- hiányzás miatt elvesztette a fonalat, és magától nem tudja bepótolni, és a sikertelenség frusztrálja;
- nem érti a tanítói, tanári magyarázatot, mert az a sebesség, amit a pedagógus követ, neki túl gyors;
- valamikor egy órára nem készült rendesen, és épp akkor volt számonkérés, ami neki rosszul sikerült ebből adódóan, ezért utána bevágta a "juszt se tanulom" formulát, ami egyre nagyobb hiányosságokat eredményez nála, és a tantárgyat az "utálom" kategóriába helyezi;
Nem sorolom tovább, mert nagyon sok oka lehet az ellenállásának. Ha sikerül kicsikarni belőle az okot, amit lehet, hogy ő maga sem tud igazán, akkor lehet javítani a helyzeten eredményesen is. Beszélgessenek vele - sokat!

2. Sok szülő elvárja a gyermekétől, hogy az iskolai idő végeztével otthon azonnal kezdjen hozzá a tanuláshoz, leckeíráshoz. Ez nem helyes! Hagyni kell a gyereket pihenni egy ideig. Kérdezzék meg, hogy mi történt az iskolában, és a "semmi" választ ne fogadják el, mert mindig történik valami az iskolában! Utána viszont engedjék játszani, sportolni, pihenni. Egy-két óra szünetre szüksége van az agyának, hisz zsong a sok információtól, amit az iskolában kapott.

3. Ha segíteni szeretnének neki, akkor kérdezzék ki a verseket, szöveges részeket, hogy jobban rögzüljön a gyerekben. Előtte nézzék meg a füzetet, munkafüzetet, hogy tényleg azt kell-e kikérdezni.
Ezzel kapcsolatban van egy aranyos történetem:
Megjelent nálam egy anyuka a fogadó órán, és elpanaszolta, hogy egyszerűen nem érti, hogy a felelés előtti napon ő maga kérdezte ki a gyerekét, és mégis elégtelent kapott, pedig neki teljesen jól felmondta, hisz már milyen régóta annál a témánál vagyunk, és a gyerek szinte szóról szóra tudja már.
Csodálkoztam egy kicsit, de ismerve a gyerek huncutságát, óvatosan közelítettem a témához. Megkérdeztem, hogy mit mondott fel a gyerek. Ő válaszképpen egy olyan anyag címét nevezte meg, ami kábé két hónappal korábban volt. Nem akartam hangosan nevetni, pedig bizony volt ilyen ingerem. A gyerek simán beadta az anyjának, hogy két hónapja nem vettünk új anyagot, és mindig ugyanazt mondta fel. Szóval, kedves szülők:
ad 1.) Minden órán új anyagot kell venni, mert annyira kevés óraszám van a rengeteg anyagra. Ez alól kivétel az összefoglalásra és dolgozatírásra szánt óra.
ad 2.) Olyan, hogy "Nem csináltunk semmit!" nincs!!! Ne higgyék el! A legjobb, ha elkérik a gyerek füzetét, vagy munkatankönyvét, és ott a haladás nyomait fel fogják fedezni. Lehet olyan, hogy egy órán nem érnek az anyag végére, és csak egy részt kell megtanulni. Ilyen van, de erre is ad nyomot a füzetbe írt szakasz.
ad 3.) "Nincs házi feladat, mert nem csináltunk semmit, csak a tanár néni mesélt a trójai háborúról." De, van házi feladat! Meg kell tanulni a trójai háború történetét! A tanító nénik, tanár nénik-bácsik, bizony időnként elfelejtik kimondani azt a kifejezést, hogy "Meg kell tanulni!", mert számukra ez evidens. De, soha nem mesélgetnek olyan témáról, ami a tankönyvben is benne van, csak a saját kedvük miatt. Az volt a hangosítása a tananyagnak. (Vélhetően, még kérdéseket is tett fel, meg keresgéltette az atlaszban a csaták helyszínét, stb.)
ad 4.) Idegen nyelvi órák után, annak az olvasmánynak a szavait, amiről tanultak, meg kell tanulni. Olyan, hogy csak olvasni kell, igen ritkán fordul elő. Bizony, fordítani is kell, amihez a szavak kellenek, hisz épp ez az egyik lényege a nyelvtanulásnak.

4. Tudom, hogy a segítő szándék munkál Önökben, amikor megcsinálják a gyerek helyett a leckét. De, azért annyit lehet kívánni, hogy a gyerekkel együtt csinálják! Amikor az anya kézírásával van írva a fogalmazás a füzetben, az azért egy kicsit sok! Ne akarják kellemetlen helyzetbe hozni a szerencsétlen tanító nénit, vagy magyar tanárt, hisz egyből tudja, hogy ez nem gyerekmunka. Arról már nem is beszélve, amikor a gyerek a tévé előtt ücsörög, és valami neki tetsző műsort néz, vagy a számítógépén játszik, anya meg körmöli a leckét, az káros is a gyerek későbbi munkamoráljára. Segítsenek neki, de ne helyette dolgozzanak! Az a gyerek, aki képes lenne megcsinálni magától is, mégis más dolgozik meg a feladattal, később sem fog olyan rendesen dolgozni, mint azok, akik megszokják, hogy maguk érjék el a sikereket.
Persze, ebben a témában nem lehet szavam, hiszen én is írtam a lányom helyett fogalmazást a gimiben, esszéket az egyetemen, amikor egyik napról a másikra össze kellett hozni 8-10 oldalas anyagokat, mivel annyi tanulni valója volt, hogy az már nem fért volna bele a napba. De, ő írta be a füzetébe, és javított rajta, ahol nem értett velem egyet. Ez is valami. A szakdolgozatában is sokat segítettem neki anyaggyűjtéssel, rendszerezéssel, begépeléssel, az egyes részek átfogalmazásával, és nyugodtan mondhatom, hogy ennél is, és az előbbieknél is nagyon izgultam, hogy milyen "minősítést" kapok. Haha. Boldog voltam, amikor 5-ös lett a munka. Nagyon elégedett voltam magammal, és persze a lányommal, hogy jól dolgoztunk össze. Amikor a diplomáját átvette, akkor mondtam is neki, hogy annak egy része az enyém. El is ismerte. Rendes gyerek!
Szóval, én sem vagyok ártatlan ebben, és megértem az Önök helyzetét is. De tényleg figyeljenek arra, hogy a csemete keze nyoma is ott legyen, és ne legyen teljesen messze az ő gondolkodásától. Nyugodtan szenvedjen rajta ő is, ne csak Önök. Csak akkor dolgozzanak helyette, ha nagyon muszáj. Jó?
Egy szaktekintélynek mondható úr ezt úgy minősítette, hogy "Amíg a család egésze csinálja a leckét, addig a család együtt él, és együtt gondolkodik, amiért már érdemes leckét adni otthonra". Röviden, mindenki fogja fel családépítő tréningnek. Bevallom őszintén, hogy egyetértek ezzel a vélekedéssel. Amikor nekem hoznak be házi dolgozatokat a gyerekek, látom, hogy melyik az, amelyikbe a család apraja-nagyja beledolgozta magát, és értékelem is a közös fáradozást. Tudni kell azonban, hogy mások máshogy ítélhetik meg ezt! Nem vagyunk egyformák.

5. Nagyon ajánlom, hogy abban az esetben, ha a gyereknek nem megy valami, azt a szaktanárt keressék meg, aki tanítja, és ne az osztályfőnököt abajgassák (feltéve persze, hogy nem ő tanítja éppen azt a tárgyat). Úgy sem tud mit mondani. A szaktanárral viszont megbeszélhetik, hogy mire érdemes figyelni a gyerek esetében, és sokkal eredményesebben tudnak neki segíteni otthon.

Jaj! Rengeteg dolog lenne még, hisz erről könyvet lehet írni. Azokat emeltem ki, amelyek gyakoribbak az én tapasztalatom szerint.
Ha még egy dolgot tanácsolhatok, akkor ajánlom, hogy sürgősen emlékezzenek vissza arra az időre, amikor Önök is iskolai tanulók voltak. Próbálják előásni az emlékeik mélyéről azokat az apróságokat, amiket vagy Önök, vagy valamelyik iskolatársuk csinált, jókat - rosszakat egyaránt, és ennek megfelelően kezeljék a gyermek kis-nagy gondjait.
Ne feledkezzenek meg a bölcs mondásról sem: Nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk!

Nem könnyű feladat! Higgyék el, ha majd felnő a gyermekük - mint az enyém is -, és azon a helyen van, ahol neki lenni kell, akkor tudni fogják, hogy jól dolgoztak, mint szülők. Addig, bizony lerághatják a tíz körmüket is az aggódástól.

Sok szerencsét, türelmet, kitartást kívánok, de bármi is történik, soha ne adjanak okot arra, hogy a gyerekük kételkedjen az Önök szeretetében! Szeressék feltétel nélkül!
Meg fogja hálálni!

 
 
0 komment , kategória:  Iskolaszolga   
Tanulási technikák szaktárgyanként-fizika,kémia
  2015-05-09 23:03:19, szombat
 
 

Fizika, kémia:
A két szaktárgy nagyon sokban hasonlít tanulástechnikai szempontból, ezért együtt írok róluk.
Az órai kísérletek nem azért vannak, mert az illető szaktanár játszani akar, hanem azért, hogy szemléletesebbé tegye számodra azokat a folyamatokat, amit épp bemutat. Nagyon figyelj rájuk! Hasznos lehet számodra, ha az egyszerűbb, házilag is elvégezhető kísérleteket magad is megpróbálod. A bonyolult vegyi kísérleteket szigorúan tilos! (Már, ha nem akarsz nyomorék, hajléktalan, börtöntöltelék, hulla lenni. Ha mégis ez a célod, akkor inkább menj ki a pusztába, áss egy gödröt, feküdj bele, és húzd magadra a földet. Ezzel legalább másokat nem veszélyeztetsz.)
A képletek olyan valamik, amiket tetszik, nem tetszik meg kell tanulni. Segítenek a számításoknál, tehát hasznosak. Ahogy a mateknál írtam, itt is sok típusfeladat megoldása vezet eredményre.



 
 
0 komment , kategória:  Iskolaszolga   
Tanulási technikák szaktárgyanként-biológia
  2015-05-09 23:02:21, szombat
 
 

Biológia:
Nagyon hasznos a képek, ábrák alapos tanulmányozása, és saját rajzok készítése! A rendszertani egységek táblázatban elhelyezve sokkal könnyebbé teszik a megtanulásukat, mint egyébként. Ez egy olyan tárgy, amelynél a természetbeni megfigyelés rengeteg lehetőséget kínál. Próbáld az egyes lényeket saját szemeddel megnézni. Oroszlán nem sétál a parkban, tehát ahhoz állatkertbe kell menned, hogy olyat láthass, de nagyon sok dolog ott van a környezetedben. Vedd észre őket! Fedezd fel a körülötted lévő növényeket, állatokat, utána próbáld a rendszertanban elhelyezni őket. Mesélj róluk úgy, mintha egy idegen bolygóról jött lénynek kellene bemutatni azt a földi lényt. Mi teszi mássá a sok millió élőlénytől? Találd meg az egyediségüket. Remek játék is!

 
 
0 komment , kategória:  Iskolaszolga   
Tanulási technikák szaktárgyanként-földrajz
  2015-05-09 23:01:27, szombat
 
 

Földrajz:
Atlasz! Atlasz! Atlasz! És megint csak Atlasz! Minden benne van, csak ismerni kell. Nem csak a domborzati térképeket, hanem a speciális résztérképeket is, mint például csapadékeloszlás, szerkezet, talajtípusok és így tovább. Próbálj játszani úgy, hogy nézz ki az atlasz névjegyzékéből egy fogalmat, például Himalája, és jellemezd minden szempontból az atlasz segítségével. Hol van? Mi jellemzi a szerkezetét? Milyen ásványok vannak ott? Milyen az éghajlata? Milyen folyók, tavak találhatók ott? Milyen a természetes növényzete? Milyen talajok vannak ott? Milyen ipar jellemzi? Milyen mezőgazdaság jellemzi? Milyen embertípusok élnek ott? Milyen vallásúak élnek ott? Milyen nyelveket beszélnek?
Meg fogsz lepődni, hogy mennyi mindent megtalálsz az atlaszban válaszként. Ha mindezt kiegészíted azzal, hogy képet is keresel hozzá, utánanézel a hely érdekességeinek, különlegességeinek már szépen fel is fűzted egy szálra az információ gyöngyöket, és rájössz a második - harmadik ilyen játéknál az összefüggésekre magadtól is. És könyvet még nem is vettél a kezedbe! De, azért utána csak nyisd ki azt is! Meg, a munkafüzetet is, ha van olyan. Igen, el kell olvasni! Meg kell tanulni a fogalmakat! Az előbb leírt játékot játszva, próbáld elmesélni egy adott ország vagy terület minden jellemzőjét: elhelyezkedés, felszínformák, éghajlat, vízrajz, természetes növényzet, ásványkincsek, ipar, mezőgazdaság, speciális érdekességek, nagyobb városok.



 
 
0 komment , kategória:  Iskolaszolga   
Tanulási technikák szaktárgyanként-idegen nyelv
  2015-05-09 23:00:28, szombat
 
 

Idegen nyelv:
Sokat kell televízióból, dalszövegben, magnóról, stb. idegen nyelvű szöveget hallgatni. Ragad az emberre néhány kifejezés általuk. Az ismeretlen szavakat mindig meg kell keresni a szótárban, azokkal mondatot alkotni. Sokat segít a típusmondatok begyakorlása. Például: Az én nevem Caesar. Kukutyinfalván lakom. Én egy magyar diák vagyok. Kérek egy pohár vizet. És így tovább. Többre megy az ember azzal, ha minden nap foglalkozik egy-egy órát a nyelvgyakorlással, mintha a hét egy napján egyszerre 6 órát gyakorol. Az idegen nyelv tanulásánál a hangos olvasás, a szavak hangos kiejtése nagyon fontos, hiszen a helyes kiejtés ebben az esetben követelmény. No, igen! A nyelvtan ebben az esetben is nehéz falat. Ezen nem kell sokat meditálni, filozofálgatni, mert muszáj megtanulni, tetszik - nem tetszik. Tegyél a feneked alá még egy párnát, hogy ne nőjjön rá börkeményedés a sok üléstől, vagy sétálgass fel-alá a szobában, és mondogasd serényen a szabályokat.



 
 
0 komment , kategória:  Iskolaszolga   
Tanulási technikák szaktárgyanként-történelem
  2015-05-09 22:59:34, szombat
 
 

Történelem:
Praktikus dolog készíteni egy táblázatot az összetartozó évszámokkal, eseményekkel, személyekkel, helyszínekkel, mert átláthatóbb az egymást követő történelmi események sora. A történelem atlaszban minden esetben meg kell keresni az illető helyszínt, ahol az esemény zajlott, hogy képben legyél, hisz ez segít is a rögzítésben. Fogd fel úgy, mintha mesét, regényt olvasnál, hiszen nem is más a történelemtanulás, mint egy régi történet felelevenítése a papíron. Próbálj párhuzamot keresni az egyes korok eseményei között. Játssz bíróságosdit. Sorakoztass fel érveket az egymással szembenálló felek mellett és ellen. Mit tettél volna te a helyükben? Próbáld elképzelni ezt, és gyűjtsd össze az érveket az állításod alátámasztására. Remek játék, miközben tanulsz is.



 
 
0 komment , kategória:  Iskolaszolga   
Tanulási technikák szaktárgyanként-magyar nyelvtan
  2015-05-09 22:57:48, szombat
 
 

Magyar nyelvtan:
Nagyon sok szabályszerűség jellemzi a magyar nyelvünket. Ezeket meg kell tanulni. Nincs mese! Például: az igekötők egybe vagy külön írása az igéhez, a múlt idő egy t-je vagy két t-je mikor írandó, vesszők kirakása az egyes mondatrészeknél. Nem sorolom, mert rengeteg van. Ahhoz, hogy jó helyesíró legyen valaki, sokat kell olvasnia, hiszen ezzel láthatja, hogy hogyan is írják az egyes szavakat, mondatokat. Nagyon sokat kell szöveget másolni. De nem úgy, hogy üres aggyal másolsz, mint egy robot, hanem odafigyelve közben a lemásolandó szövegre. Ha valaki segíthet, akkor diktáljon neked. Tíz mondat. Utána ellenőrzés. A hibás szavak újra írása helyesen, hogy az maradjon meg a memóriádban. Nagyon hasznos lehet a szótagoló olvasás. Ez azok számára, akik nagyon rossz helyesírók, szinte a legjobb módszer.
Írj magadtól fogalmazást. Nézz szét magad körül, és ami először a szemedbe jut tárgy, arról írj egy mesét. Kezd azzal, hogy "Hol volt, hol nem volt", és legalább 10 mondatnyi kis történetet találj ki róla. Amikor ez az egyszerű szövegírás megy, akkor komolyabb dolgokat is kipróbálhatsz. Nagyon jó játék is. De ami nagyon fontos, csiszolja az íráskészségedet.

 
 
0 komment , kategória:  Iskolaszolga   
Tanulási technikák szaktárgyanként-matematika
  2015-05-09 22:56:51, szombat
 
 

Matematika:
Rengeteg típusfeladat megoldása! Matekból legtöbbször adnak fel házi feladatot. Próbáld megoldani őket. Ha az óra előtt lemásolod valaki háziját, azzal te magad nem jutsz előbbre. A tudásod ezzel nem gyarapodik. Ha nem megy első látásra a feladat megoldása, nézz vissza a füzetedben, könyvedben az ottani példák megoldási menetére. Menj végig rajtuk, hátha rájössz, hogy a te példád melyik típusba tartozik, és már sikerülhet magadtól is a megoldás. Csak a számokat kell megváltoztatni, és azokkal kiszámolni a feladatot.

 
 
0 komment , kategória:  Iskolaszolga   
Tanulási technikák
  2015-05-09 22:55:29, szombat
 
 



"Minek ez? Mindenki tud tanulni!"

Szinte hallom ezt a megjegyzést. Igen. Nagyon sokan tudnak tanulni. Eredményesek is. Nekik nem is kell tovább olvasni. Csinálják úgy, ahogy szokták. Akik viszont kevésbé eredményesek, azok folytassák az olvasást. Nekik talán érdemes megfontolni néhány ötletet, amelyeket alább leírok, hogy akkor talán javíthatnak az eredményeiken.

1. Akarj tudni!
Ha nem akarsz, nincs miről beszélni. Nyugodtan dőlj hátra, maradj buta, mert akkor mindenki, aki okosabb lesz tőled, legalább téged megelőz a felvételiknél akár suliról, akár munkahelyről van szó.

2. Értsd meg, hogy minden új információ, amivel az agyad gyarapodik, később hasznodra lehet!
Nem biztos, hogy ez az iskolában következik be, hanem mondjuk akkor, amikor felnőttként segíteni kéne a saját gyerekednek a tanulásban. De, azaz igazság, hogy amit most nem hasznosnak vélsz, később mégis szükségessé válhat. Például, én a gimiben nem tanultam a kémiát. Abból éltem, amit az órán hallottam. Fütyültem az egészre. Arra vigyáztam, hogy egy közepes szintet azért mindig vigyek. Aztán tessék! Ahhoz, hogy a földrajz berkeibe áshassam magam, amelynek része a kőzet és ásványtan is, amely jószerivel színtiszta kémia, mégiscsak bele kellett ebbe is vetni magam. Több energiát fordítottam rá, mert pótolnom kellett a hiányosságaimat. Úgyhogy, okulj az én példámból!

3. Időt és fáradtságot takaríthatsz meg, ha az órákon, előadásokon figyelsz!
Az ember, hallás után nagyon sok mindent megjegyez. Ha nyitott aggyal ülsz az órákon, akkor egy csomó info rád ragad akarva, akaratlanul, akár a kosz. Az auditív tanulás a második legeredményesebb módszer. Ebben az esetben az audio maga a tanár hangja. Minél több érzékszervünket éri az inger, annál jobban rögzül a dolog. Tehát, fülelj! A füled egy érzékszerv ugyebár.

4. Az előbbi ponthoz kapcsolódva ajánlom azt is, hogy nézz is az órán!
A szemed kövesse az előadó mozdulatait, gesztusait, az ábrákat, amiket mutogat. A vizuális tanulás egyik eleme ez. A látásod arra koncentráljon, ami a témához kapcsolódik. Hiszen, a szemed egy érzékszerv, és ahogy előbb írtam, minél több érzékszervünk rögzít valamit, annál jobb.

5. Könyv használata!
Ez a vesszőparipám. Nem csoda, hiszen egy módszertan vizsgán ezért rúgtak ki. Az történt, hogy szépen felkészültem a vizsgára, ahogy illik. Dr. Köves József tanár úrnál kollokváltam, aki a tétel kihúzása helyett kérdezett: Tartalomjegyzék. Mondjam el. Én meg bámultam rá, mint borjú az új kapura, mert halvány fogalmam sem volt a módszertani könyv tartalomjegyzékéről. Látva az én bénultságomat, szépen elmagyarázta, hogy ha nem látom át az egymásra épülő dolgokat, amelyek a könyv tartalomjegyzékében tökéletesen sorba vannak szedve, akkor nem is érthetem meg jól az összefüggéseket. Persze, akkor dühöngtem magamban, hogy hiába tanultam, de amikor megint kezembe vettem a könyvet, és kinyitottam a tartalomjegyzéknél, hogy bemagoljam, rájöttem, hogy igaza volt!! Azóta mindig ezzel kezdek minden könyvet. A tankönyv is egy könyv!

6. Tankönyv - regényolvasás!
Sokan esnek abba a hibába, hogy a tankönyv egyes leckéit tanulják meg, de nem kapcsolják össze az egyes részeket. Lehet olyan, hogy valaki minden órára tanul. Tud is minden órán egy-egy leckét, aztán jön egy témazáró dolgozat, és képtelenek elvonatkoztatni az egyes anyagrészektől. Nem látják meg az egymásra épülését a dolgoknak. Azzal lehet javítani a helyzeten, ha legalább egy témát egyszerre átolvasnak. Mint egy regényt. Ez még a matekkönyvre is vonatkozik, csak a gyakorló példákat kell kihagyni az olvasásból. A legjobb lenne az egész könyvet átolvasni, amikor még nincs kényszer arra, hogy meg is kelljen tanulni.

7. Szövegértelmezés!
Olvasol egy szöveget, és ha bárhol is akad olyan szó, amelyet nem értesz teljesen, meg kell állni, és utánanézni a fogalom tartalmának. Egyszerű példával magyarázom: a szó, amit nem értesz, legyen az "alma". Megkeresed az Értelmező szótárban, vagy az internet valamelyik keresőjében, és fogod tudni, hogy az egy fa termése, stb. Miután megértetted, tudod, hogy mit jelent, haladj tovább az olvasással.

8. Szöveg tagolás! (részekre osztás)
Manapság nagy divat a sorkihúzó használata. Hupi sárga, hupi kék, hupi rózsaszín minden. Láttam olyan tankönyv lapot, ahol minden be volt hupizva. Vagyis, semmi nem volt kiemelve, pedig a gazdája azért hupizott. Manapság a jobb tankönyvek szövegében vastagbetűvel, dőltbetűvel, rész címekkel eleve ki van emelve néhány fontos ismeret. Ha tagolni, további kiemelést szeretnénk tenni, én jobb módszernek tartom a széljegyzetben (lapszélén) egy - egy szóval odaírni, hogy ezt vagy azt a dolgot ott találom, ha később keresni kell. Például: Az anyag legyen a "talaj". A lapszélen ilyen szavak szerepelhetnek: "fogalma", "keletkezése", "típusai", "szerkezete", "eróziók", "védelme". Mindegyik a megfelelő szövegrész mellett. Átlátható, világos. Csak arra kell ráolvasni, ami épp érdekel belőle.

9. Képek, ábrák, térképek vizsgálata, értelmezése!
Nagyon sok tankönyv tartalmaz képeket, grafikonokat, magyarázó ábrákat. Ezeket nagyon hasznos alaposan tanulmányozni, megpróbálni elképzelni az illusztráció által közölt folyamatot, tartalmat. "Lefényképezni" a szemünkkel az agyunk rejtett zuga számára, mert ha a tanulandó szöveget tudjuk mihez kapcsolni, jobban elő lehet hívni később.

10. Saját rajzok, firkák készítése!
A legeredményesebb tanulási technika az, ha magunk is megpróbáljuk elvégezni a kísérleteket, lerajzolni, leskiccelni a szöveg tartalmi összefüggéseit. Folyamatábrákat készíteni. Lehet, hogy ezek nem állják meg egy grafikusmester szintjét, de nem is ez a fontos. A lényege az egésznek, hogy a kezünkkel is tevőlegesen járuljunk hozzá az anyag rögzítéséhez. Ha a szemünk látja a szöveget, ábrát, térképet, a fülünk hallotta a magyarázó szöveget az előadótól, és a kezünk elvégezte a maga feladatát, már három érzékszervünk is bekapcsolódott a rögzítésbe, hiszen a kezünk - egészen pontosan a bőrünk - a tapintás eszköze ebben az esetben.

11. Helyes szövegtanulás!
a. Az egész anyag végigolvasása.
b. Másodszori olvasás, de már szövegtagolás végzése is. Vagyis, a fontosabb részek kiemelése, illetve a számunkra idegen, ismeretlen szavak értelmezése, párhuzamosan az ábrák, képek, térképek értelmezésével, lerajzolásával.
c. Fontos fogalmak, képletek memorizálása, akár hangosan kimondva őket.
d. Az egész szöveg hangos elmondása magunknak, vagy valaki másnak, vagy a tükörnek. Ez utóbbi nagyon hasznos, ha magunkban vagyunk.
 
 
0 komment , kategória:  Iskolaszolga   
     1/2 oldal   Bejegyzések száma: 11 
2017.08 2017. Szeptember 2017.10
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 209 db bejegyzés
e év: 1198 db bejegyzés
Összes: 77185 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 5738
  • e Hét: 16709
  • e Hónap: 140912
  • e Év: 2118223
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.